بعد از عرضه Final Fantasy XVI که با نقدهای متوسط همراه بود، ۲ میلیارد دلار از ارزش شرکت هلدینگ Square Enix کاسته شد. حال سرمایهگذاران از این نگرانند که شاید یکی قابل توجهترین عملکردهای تاریخ صنعت گیم رو به پایان باشد.
مدت مدیدی است که شرکت Square Enix برای رشد به Final Fantasy، فرانچاز تحسین شده خود، متکی است. این فرمول باعث شد که در دهه گذشته ارزش شرکت ۵ برابر شود. ولی فروش جدیدترین نسخه بازی ناامید کننده بود و در ماه آگوست، بعد از اینکه شرکت گزارشی حاکی از افت شدید سود داد، اوضاع بدتر هم شد. درصد افت سهام شرکت دو رقمی بود و بیش از ده تحلیلگر که سهام را دنبال میکردند هدف قیمت خود را پایین آوردند و شرکت Sumitomo Mitsui که کار آن سرمایهگذاری طولانی مدت است نیز میزان سهام خریداری شده خود از Square Enix را کاهش داد.
Square Enix در تلاش است تا بتواند یک سری بازی پرطرفدار دیگر بسازد تا فروش خود را تقویت کند، اما به طور پیدرپی در حال خطا کردن است و ارزش بازار آن در حال عقب افتادن از رقبایی مانند Capcom و Activision Blizzard است. به گفته طرفداران، تحلیلگران و توسعهدهندگانی که با شرکت همکاری کردهاند سقوط این شرکت از عرش به فرش درس عبرتی برای این صنعت در زمینه اهمیت کنترل کیفیت و برنامهریزی محصول است.
Michael Prefontaine توسعه دهنده و بازیباز ساکن توکیو، از عناوین Avengers، Forspoken و The DioField Chronicle به عنوان بازیهای که روی آنها به خوبی فکر نشده بود مثال زد و گفت: «پر کردن بازار با بازیهای ناتمام، بد و یا تست نشده حرکتی نادرست است. کمپانی با عرضه تعداد بیش از حدی از عناوین بدون نظارت درست، زیادهروی کرد.»
بازیبازان از عناوین موبایلی مانند Bravely Default: Brilliant Lights و Echoes of Mana شاکی بودند. به نظر عرضه این بازیها با عجله بود و سپس بعد از حدود یک سال تعطیل شدند. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق Square Enix، که به دلیل عدم اجازه برای علنی صحبت کردن نخواستند نامشان فاش شود، مقصر را عملکرد شرکت میدانند که که در آن هر پروژه بازیسازی را تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده میکند.
به گفته این افراد، تهیهکنندگان کنترل کاملی بر روی گستره و جهتدهی پروژهها دارند و از طرف دیگر در مستندسازی و ساختار تیمها کمبود وجود دارد. پیمانکارانی که با Square Enix همکاری کردهاند میگویند که فرآیند ساخت فیالبداهه است و اهداف پروژه بدون هیچ اطلاعرسانی میتوانند تغییر کنند.
نتیجه این امر بیثباتی بسیار شدیدی در کیفیت محصول نهایی است: برخی از بازیهای اخیر Square Enix نقدهای تحسینآمیزی دریافت کرده اند در حالی که برخی دیگر مانند Forspoken شکستی چند میلیون دلاری شدند که نتوانستند مخاطبی پیدا کنند.
مدیر عامل جدید شرکت، Takashi Kiryu، چهل و هشت سال سن دارد و فارغالتحصیل دانشگاه MIT است. او پیشتر در بزرگترین آژانس تبلیغاتی ژاپن کار کرده بود. وی گفته است که هدف او کاهش تعداد عناوین کوچکتر شرکت و کمتر کردن برونسپاری و در عوض تمرکز روی بازیهای با بودجه بزرگ است چرا که پتانسیل بالاتری برای بهبود سوددهی شرکت خواهند داشت. استودیویی که بازی Forspoken را درست کرد بعد از عملکرد ضعیف آن در Square Enix ادغام شد.
ولی برای تحلیلگران سوال است که چگونه بدون عوض کردن سیاستهای داخلی، تغییر استراتژی محصول میتواند تاثیر گذار باشد.
Yijia Zhai تحلیلگر موسسه Macquarie Capital Securities Japan، با وجود اینکه اعلام کرد که انتظار دارد شرکت بهتر عمل کند، در نامهای به مشتریان خود نوشت: «ما نگران ساختار توسعه بازی و کنترل کیفیت شرکت هستیم، چرا که میتواند عملکرد طولانی مدت را محدود کند.»
Serkan Toto مشاور صنعتی ساکن توکیو ابراز داشت که تعداد زیادی از عناوین این شرکت «یکجورهایی متداول» هستند و امیدی به بلاکباستر شدن آنها نیست. وی گفت: «Square Enix در خروجی بازیهای خود مشکل دارد. این عناوین در متاکریتیک امتیازهای ۷۰ درصدی میگیرند و که فقط قابل قبول و بسیار فراموششدنی هستند.»
سخنگوی Square Enix به درخواست بلومبرگ برای اعلام نظر پاسخی نداد.
به گفته یکی از پیمانکاران، شرکت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند چگونگی اختصاص دادن تهیه کنندگان به بازیهاست. به گفته David Gibson تحلیلگر موسسه MST Financial، با وجود اینکه سیستم فعلی مدیریت کیفیت بازیها هنوز هم برای شرکت ریسک محسوب میشود، استدیو فعلا میتواند روی فرانچایزهای قدیمی خود حساب باز کند. به گفته گیبسون، Square Enix برای عناوین تثبیت شده خود طرفداران وفاداری دارد و میتواند برای مدتی آن عناوین را بدوشد تا بتواند روی پلتفرمهای جدید فروش خود را حفظ کند.
هفته پیش شرکت نسخه موبایل بازی Final Fantasy VII را عرضه کرد ولی مطابق انتظارات ظاهر نشد. سهام Square Enix نسبت به نقطه اوج خود در امسال ۳۰ درصد سقوط کرده است که این قیمت از ماه می سال قبل این قدر پایین نبود.
به گفته Kenji Fukuyama تحلیلگر موسسه UBS Securities، بازسازی این شرکت سالها طول خواهد کشید و امید کمی است که در آینده نزدیک درآمد آن رشد چشمگیری کند. شرکت برای مدت طولانی به آنچه که داشت راضی بود و کاسه صبر هوادارن خود را لبریز کرد. وی گفت که این طرفداران از دیدن عرضه مجدد بازیهای قدیمی روی پلتفرمهای موبایل خسته شدهاند. دلیل بدبینی طرفداران، عدم موفقیت شرکت برای ساخت فرانچایز بزرگ سومی به جز Final Fantasy و Dragon Quest است.
فوکایاما گفت: «حتی اگه به پنج سال آینده نگاه کنیم، چیز زیادی وجود ندارد که سرمایهداران را نسبت به آینده شرکت مطمئن کند.»
منبع
آخرین ویرایش: