گزارش بلومبرگ: سقوط سی درصدی سهام Square Enix ممکن است تازه شروع کار باشد

Red Sox

کاربر سایت
1694597224881.png

بعد از عرضه Final Fantasy XVI که با نقدهای متوسط همراه بود، ۲ میلیارد دلار از ارزش شرکت هلدینگ Square Enix کاسته شد. حال سرمایه‌گذاران از این نگرانند که شاید یکی قابل توجه‌ترین عملکردهای تاریخ صنعت گیم رو به پایان باشد.

مدت مدیدی است که شرکت Square Enix برای رشد به Final Fantasy، فرانچاز تحسین شده خود، متکی است. این فرمول باعث شد که در دهه گذشته ارزش شرکت ۵ برابر شود. ولی فروش جدیدترین نسخه بازی ناامید کننده بود و در ماه آگوست، بعد از اینکه شرکت گزارشی حاکی از افت شدید سود داد، اوضاع بدتر هم شد. درصد افت سهام شرکت دو رقمی بود و بیش از ده تحلیلگر که سهام را دنبال می‌کردند هدف قیمت خود را پایین آوردند و شرکت Sumitomo Mitsui که کار آن سرمایه‌گذاری طولانی مدت است نیز میزان سهام خریداری شده خود از Square Enix را کاهش داد.

Square Enix در تلاش است تا بتواند یک سری بازی پرطرفدار دیگر بسازد تا فروش خود را تقویت کند، اما به طور پی‌در‌پی در حال خطا کردن است و ارزش بازار آن در حال عقب افتادن از رقبایی مانند Capcom و Activision Blizzard است. به گفته طرفداران، تحلیلگران و توسعه‌دهندگانی که با شرکت همکاری کرده‌اند سقوط این شرکت از عرش به فرش درس عبرتی برای این صنعت در زمینه اهمیت کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی محصول است.

Michael Prefontaine توسعه دهنده و بازیباز ساکن توکیو، از عناوین Avengers، Forspoken و The DioField Chronicle به عنوان بازی‌های که روی آن‌ها به خوبی فکر نشده بود مثال زد و گفت: «پر کردن بازار با بازی‌های ناتمام، بد و یا تست نشده حرکتی نادرست است. کمپانی با عرضه تعداد بیش از حدی از عناوین بدون نظارت درست، زیاده‌روی کرد.»

بازیبازان از عناوین موبایلی مانند Bravely Default: Brilliant Lights و Echoes of Mana شاکی بودند. به نظر عرضه این بازی‌ها با عجله بود و سپس بعد از حدود یک سال تعطیل شدند. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق Square Enix، که به دلیل عدم اجازه برای علنی صحبت کردن نخواستند نامشان فاش شود، مقصر را عملکرد شرکت میدانند که که در آن هر پروژه بازی‌سازی را تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده می‌کند.

به گفته این افراد، تهیه‌کنندگان کنترل کاملی بر روی گستره و جهت‌دهی پروژه‌ها دارند و از طرف دیگر در مستندسازی و ساختار تیم‌ها کمبود وجود دارد. پیمانکارانی که با Square Enix همکاری کرده‌اند می‌گویند که فرآیند ساخت فی‌البداهه است و اهداف پروژه بدون هیچ اطلاع‌رسانی می‌توانند تغییر کنند.

نتیجه این امر بی‌ثباتی بسیار شدیدی در کیفیت محصول نهایی است: برخی از بازی‌های اخیر Square Enix نقدهای تحسین‌آمیزی دریافت کرده اند در حالی که برخی دیگر مانند Forspoken شکستی چند میلیون دلاری شدند که نتوانستند مخاطبی پیدا کنند.

1694597306356.png

مدیر عامل جدید شرکت، Takashi Kiryu، چهل و هشت سال سن دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT است. او پیشتر در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی ژاپن کار کرده بود. وی گفته است که هدف او کاهش تعداد عناوین کوچکتر شرکت و کمتر کردن برونسپاری و در عوض تمرکز روی بازی‌های با بودجه بزرگ است چرا که پتانسیل بالاتری برای بهبود سوددهی شرکت خواهند داشت. استودیویی که بازی Forspoken را درست کرد بعد از عملکرد ضعیف آن در Square Enix ادغام شد.

ولی برای تحلیل‌گران سوال است که چگونه بدون عوض کردن سیاست‌های داخلی، تغییر استراتژی محصول می‌تواند تاثیر گذار باشد.

Yijia Zhai تحلیلگر موسسه Macquarie Capital Securities Japan، با وجود اینکه اعلام کرد که انتظار دارد شرکت بهتر عمل کند، در نامه‌ای به مشتریان خود نوشت: «ما نگران ساختار توسعه بازی و کنترل کیفیت شرکت هستیم، چرا که میتواند عملکرد طولانی مدت را محدود کند.»

Serkan Toto مشاور صنعتی ساکن توکیو ابراز داشت که تعداد زیادی از عناوین این شرکت «یک‌جورهایی متداول» هستند و امیدی به بلاکباستر شدن آنها نیست. وی گفت: «Square Enix در خروجی بازی‌های خود مشکل دارد. این عناوین در متاکریتیک امتیازهای ۷۰ درصدی می‌گیرند و که فقط قابل قبول و بسیار فراموش‌شدنی هستند.»

سخنگوی Square Enix به درخواست بلومبرگ برای اعلام نظر پاسخی نداد.

به گفته یکی از پیمانکاران، شرکت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند چگونگی اختصاص دادن تهیه کنندگان به بازی‌هاست. به گفته David Gibson تحلیلگر موسسه MST Financial، با وجود اینکه سیستم فعلی مدیریت کیفیت بازی‌ها هنوز هم برای شرکت ریسک محسوب می‌شود، استدیو فعلا میتواند روی فرانچایزهای قدیمی خود حساب باز کند. به گفته گیبسون، Square Enix برای عناوین تثبیت شده خود طرفداران وفاداری دارد و می‌تواند برای مدتی آن عناوین را بدوشد تا بتواند روی پلتفرم‌های جدید فروش خود را حفظ کند.

هفته پیش شرکت نسخه موبایل بازی Final Fantasy VII را عرضه کرد ولی مطابق انتظارات ظاهر نشد. سهام Square Enix نسبت به نقطه اوج خود در امسال ۳۰ درصد سقوط کرده است که این قیمت از ماه می سال قبل این قدر پایین نبود.

به گفته Kenji Fukuyama تحلیلگر موسسه UBS Securities، بازسازی این شرکت سال‌ها طول خواهد کشید و امید کمی است که در آینده نزدیک درآمد آن رشد چشمگیری کند. شرکت برای مدت طولانی به آنچه که داشت راضی بود و کاسه صبر هوادارن خود را لبریز کرد. وی گفت که این طرفداران از دیدن عرضه مجدد بازی‌های قدیمی روی پلتفرم‌های موبایل خسته شده‌اند. دلیل بدبینی طرفداران، عدم موفقیت شرکت برای ساخت فرانچایز بزرگ سومی به جز Final Fantasy و Dragon Quest است.

فوکایاما گفت: «حتی اگه به پنج سال آینده نگاه کنیم، چیز زیادی وجود ندارد که سرمایه‌داران را نسبت به آینده شرکت مطمئن کند.»


منبع
 
آخرین ویرایش:
حاجی بیخیال شو جاش Triangle Strategy ای Fire Emblem ـی چیزی بخر
الانم که وانیلاویر هم تو این سبک تاکیتکال قرون وسطایی نظامی این چیزا داره بازی میده. اونم خوب میشه به احتمال زیاد.
بیخیال این شو :D
از همه مهمتر لفظ "حاجی" رو بی خیال شو 🤢
مورد بعد اینکه دیگه اصلا و ابدا پیکسل ارت برام جذاب نیست.

The DioField Chronicle
گیم پلی بازی برام جالب بود تو دو تا تریلر که دیدم.
حالا که گفتید حتمن دموش رو دان میکنم ببینم چطوریاست.
ممنون.
 
آخرین ویرایش:
The DioField Chronicle
گیم پلی بازی برام حالب بود تو دو تا تریلر که دیدم.
حالا که گفتید حتمن دموش رو دان میکنم ببینم چطوریاست.
ممنون.
آره حتما دانلود کن و خودت تست کن.
خلاصش اینه که خواستن گیم پلی تاکتیکی رو تو فضای ریل تایم بیارن.
این بخشش بگی نگی متوسطه.
نمیدونم کلا چقدر پلی تایم داره ولی فکر نکنم خیلی باشه.

اما داستان بد / شخصیت های آبکی ، آسون بودن زیاد بازی و... انگار داد میزنه من رو بازی نکنین.
==========
همونطور که محمدحسین گفت اگه FE یا Triangle بازی نکردی بعد شیفت دیلیت یکراست برو سراغ اونها.
مخصوصا FE Three Houses :x
 
واقعاً نمیدونم اینا با چه تفکر و پلنی بازیهاشونو انحصاری زمانی میکنن.
یا انحصاری کامل کن و یه جوری قرارداد ببند که حداقل هزینه های ساخت بازی تامین بشه (مثل بازیهای روز اول گیم پس) یا از اول انحصاری نکن و مثه بچه آدم بازیتو رو همه پلتفرمها منتشر کن.

اینکه یه کمپانی که حالش خوب نیست میاد گول گربه نره رو میخوره و تو این شرایط انحصاری زمانی میکنه، اوج حماقت مدیران بالارده رو نشون میده.
الانم انتشارش روی ایکس باکس فایده ای نداره. یا باید تخفیف تپل بدن یا باید بیاد روی گیم پس.
منظورم اینه که با این همه بازی روی گیم پس، یه بازی اونم با تاخیر و بدون فن بیس بخاد فول پرایس هم بیاد... کیی میخره؟؟
الانم که همه دوستان خابیدن رو استارفیلد))
 
واقعا معلوم نیست تو اون اسکوئر خراب شده چه خبره؟ بجای بازی ساختن بیایید چهارتا از این تحلیلگران انجمن بازی سنتر را استخدام کنید بهتون یاد بدن با چه تفکر و پلنی بازیهاتون را ریلیز کنید تا دیگه انقدر گول گربه نره ها را نخورید و بجاش بیفتید تو بغل روباه مکار . واقعا حیف اون همه حقوق مفت که به آنالیزورهای کمپانی تون میدید.
 
گربه نره فقط اونجا که اورهایپ ترین بازی دهه رو بعد از ۸ میلیارد دلار هزینه با متا ۸۳ کرد تو پاچتون :)) والا بیشتر بنظر میاد رو لودینگ خوابیدید:دی البته وضعیت اکس باکس فن کلا همینه، دو نسله تو لودینگه....
 
گربه نره فقط اونجا که اورهایپ ترین بازی دهه رو بعد از ۸ میلیارد دلار هزینه با متا ۸۳ کرد تو پاچتون :)) والا بیشتر بنظر میاد رو لودینگ خوابیدید:D البته وضعیت اکس باکس فن کلا همینه، دو نسله تو لودینگه....
این حجم از ترول واقعا تهوع آوره
چپ و راست فن های سونی دارن تو هر تاپیک یه چیزی ول میدن راجب استارفیلد
کرد تو پاچتون؟ عزیز جان بازی از همون روز اول روی گیم پس بوده ولی با این وجو بالای 200 هزار نفر نسخه های گرون تر بازی رو فقط از استیم خریدن!
ترول جان 8 میلیار رو که صرف ساخت استارفیلد نکرده و باهاش کل بتسدا(در واقع زنیمکس) رو خریده.
 
یه مساله ای که کسی بهش دقت نمی کنه اینه که کیفیت بازیهای اسکوئر مخصوصا ff مثه سابق نیس(با ریمیک کاری ندارم و شماره های جدید منظورمه) و همین باعث کاهش مخاطبش شده. IP های جدیدی هم که می سازه اکثرا نمی گیرن و به قولی گل نمی کنن تو بازار (یکی دو تا بازی مولتی پلیرش باز وضعیتشون بهتره).
حالا تو این وضعیت میاد بازی رو هم انحصار زمانی میکنه که اوضاع رو پیچیده تر هم میکنه (انحصاری یا انحصاری زمانی وقتی به درد میخوره که از کیفیت بازیت و عطش فن بیس مطمین باشی)

خلاصه که بشدت نیازه مدیریت اسکوئر یه تجدید نظر اساسی بکنه تو سیاستا و کیفیت بازیاش، وگرنه ارائه همزمان بازی رو پلتفرمای مختلف و ...... صرفا یه مسکن برای وضعیت فعلیشون خواهد بود

.
 
آخرین ویرایش:
یه مساله ای که کسی بهش دقت نمی کنه اینه که کیفیت بازیهای اسکوئر مخصوصا ff مثه سابق نیس(با ریمیک کاری ندارم و شماره های جدید منظورمه) و همین باعث کاهش مخاطبش شده. IP های جدیدی هم که می سازه اکثرا نمی گیرن و به قولی گل نمی کنن تو بازار (یکی دو تا بازی مولتی پلیرش باز وضعیتشون بهتره).
حالا تو این وضعیت میاد بازی رو هم انحصار زمانی میکنه که اوضاع رو پیچیده تر هم میکنه (انحصاری یا انحصاری زمانی وقتی به درد میخوره که از کیفیت بازیت و عطش فن یس مطمین باشی)

خلاصه که بشدت نیازه مدیریت اسکوئر تجدید نظر اساسی بکنه تو سیاستاش و کیفیت بازیاش، وگرنه ارائه همزمان بازی رو پلتفرمای مختلف و ...... صرفا یه مسکن بری وضعیت فعلیشون خواهد بود

.
از وقتی که خالق سری ساکاگوچی رفته هیچیش مثل قبل نیست(سال 2003 رفت) . این ناشر اینقدر فرانچر خفن داره که نمی دونه باهاشون چی کارکنه و فقط ff نیست خیلی بیش تره. این ریمیک ها هم ریمیکن دیگه بازی جدیدی خلق نکردن. یادمه یه جا خوندم که یک منتقد ign گفته بود ساکاگوچی خود اسکوئره. اینو در باره افت عناوین این شرکت در گذشته گفته
نظر خالق راجب نسخه 16 هم مثبته

به نظرم Final Fantasy مجموعه‌ای است که به تکامل خود ادامه می‌دهد، اما هرگز کامل نمی‌شود. ماجراجویی، شجاعت و اراده کلید واژه‌های این فرنچایز هستند.


خالق سری Final Fantasy نظر خود را در مورد نسخه ۱۶ این مجموعه به اشتراک گذاشت
 
قبلا هم گفتم، بازم میگم، اینا باید بیشتر به ریمیک کردن عناوین پرارزش قدیمیشون اهمیت بدن، فقط هم سری Final Fantasy نیست که درش سود بالایی هست ریمیک کنند، سری Dragon Quest هست (دراگون بال ویدیو گیم میشه از اول به مرور ریمیک شه و تو فروش میترکونه-این آی پی کلا همه چیزش شبیه انیمه دراگون بال هست) Chrono هست، Parasite Eve هست. کپکام تقریبا فقط یه Resident Evil که داره به خوبی داره ازش ریمیک میگیره و Dino Crisis هم که فعلا خوابونده آب نمک.

این وسط باز به تاسی از کپکام باید آی پیهای قدیمی و تضمین شده خودشونو ادامه بدن، اینطوری بهتره. همون Dragon Quest هر شماره ش رو ریمیک میکنن از اول یه مانگا یا انیمه هم باهاش بدن دیگه نور علی نوره. یه موقع آی پی جدید پرهزینه هم خواستن بسازن استارت بزنن به واسطه تجربه Forspoken بایستی به شدت دقت کنن.

با مولتی پلتفرم کردن عناوین انحصاری فعلی FF در این نسل هم موافقم. بهتره برای شروع پارت اول FF VII R روی گیم پس قرار بگیره.
 
به وضعیت کپکام، برخوردش با آی‌پی‌های قدیمی، بازی‌های با جریان مالی دائمی و آی‌پی‌های جدیدش نگاه کنید و بعد مقایسه کنید با وضعیت اسکوئر.
دیگه نیازی نیست سناریوهای تخیلی، توطئه سونی، گربه نره، استارفیلد و ... رو وارد ماجرا کنید.
 
به وضعیت کپکام، برخوردش با آی‌پی‌های قدیمی، بازی‌های با جریان مالی دائمی و آی‌پی‌های جدیدش نگاه کنید و بعد مقایسه کنید با وضعیت اسکوئر.
دیگه نیازی نیست سناریوهای تخیلی، توطئه سونی، گربه نره، استارفیلد و ... رو وارد ماجرا کنید.

مساله اینجاست که مشکل SE به هیچ عنوان انحصاری شدن بازی هاش نیست، چه بسا اینکه بابت پول و کمک فنی که مثلا سر همین انحصاری شدن FFXVI از سونی گرفتن هم کلی از هزینه هاش کم شده و هم حسابی نفع مارکت سونی رو بردن، عملا بازیش تو همه شوکیس های مهم سونی بوده و تا میتونستن تبلیغ کردن. ضمن اینکه فروش مثلا FF ها رو Xbox اصلا عددی نیست که بخواد حتا به هزینه های پورتش بی ارزه! همین FFVII Crisis Core Remaster که انحصاری نبود و به عنوان عضوی از خانواده FFVII فور د فرست تایم برای کنسول Xbox امد رو باقی پلتفرم ها مگه چقدر فروخت؟ فکر کنم + 80% فروشش رو PS بود! حالا ببینید سهم Xbox چقدر هست که البته من سر همین نیش بودن کامیونتی فن های فف روی Xbox خیلی دوست دارم مالتی پلتفرم باشه بازی تا اون ها هم بتونن بازی کنن.

ولی مشکل SE دقیقا در همین مقایسه ای هست که با کپکام کردی، نسبتش با IP های قدیمی و ساخت یه IP جدید پول ساز. SE در وحله اول مشکل بزرگش عدم توانایی برای ساخت یه IP تازه بدرد بخوره و هرچی تا الان تلاش کرده ریده، چون به وضوح تهیه کننده ها و کارگردان های بازی هاش درک درستی از بازار غرب و سلیقه مخاطبین اینوری ندارن که همین عدم درک درست ریشه مشکلات دوم که همون ناتوانی در ساخت یه نسخه مدرن و بروز از بازی های قدیمیشه هم هست. در این حد که وقتی میان مثلا CD رو میخرن و دست میزارن رو بفروش ترین برند موجود در اون زمان یعنی Avengers بازم قادر به ساخت یه بازی خوب و قابل دفاع نیستن و یه افتضاح تمام عیار به بار میارن، و در موردی که یه بازی خوب تو دستشون هست، یعنی GotG هم باز با مارکت فوق شخمی و بی توجهی (بهتره بگیم ترس از هزینه و گرفتار شدن در سیاه چاله اونجرز) باز گند میزنن به همه پتانسیلش ها تا در نهایت اون هم شکست تجاری بشه و کل استدیوهای غربی رو به قیمت مفت بدن بره.

این مساله تو استدیوهای ژآپنشون هم چندان بهتر نیست و نتیجه همین کم هوشی و عدم سرمایه گزاری درست در زمینه رشد تکنولوژی ها و ساخت انجین های خوب یا دست کم لایسنس کردن UE و ... باعث شده نتیجه کار استدیو سازنده FFXV هم یه شکست تمام عیار و در نهایت تعطیل شده استدیو باشه. مسلما هیچ آدم عاقلی نمیومد 100 میلیون دلار پول رو برای ساخت زباله ای به اسم Forspoken تو جوب آب بریزه و تازه شانس آوردن که بازی اسم سونی رو پشتش داشت و کلی براش تبلیغ شد وگرنه شکستش فاجعه تر از این حرف ها هم میشد! تصور کنید مالتی پلتفرم بود، نه دیگه تو هیچ ایونت سونی نمایش خاصی میداشت، نه کسی بخاطر انحصاری بودن ازش حرف میزد، مستقیم و یک راست میرفت ته سطح زباله!

SE در زمینه بروز کردن IP های قدیمی خودشم اصلا خوب نیست. N ساله که داره برای پیدا کردن یه فرمول غربی/شرقی درست برای FF ها دست و پا میزنه و نتیجه همه تلاش هاش جز شکست و نابودی برند FF نبوده. DQ هاش که شدن یه شماره اصلی خوب که N سال یبار میاد و یه عالم Spin Off بی سر و ته که فاقد اهمیت و ارزشن. تنها IP آبرومند قدیمیش هم KH ـه که اونم سر هزینه های بالا لایسنس و پول دادن به دیزنی خیلی چیز سودآوری براش نیست. یعنی روی هم رفته SE نه تونسته تو این مدت IP های قدیمیش رو دوباره زنده کنه و ازشون یه برند خیلی قدرتمند بسازه، مثل کاری که کپکام با RE کرد و بعد فاجعه RE6 که میتونست منجر به مرگ فرنچایز باشه عملا از فرش به عرش آوردشون، و نه تونسته یه IP تازه بدرد بخور پول ساز در بیاره، مثل Monster Hunter ها.

من شخصا به عنوان فن درجه یک SE دلیل این همه شکست رو تو بی هویتی این کمپانی میدونم. تمام مشکلات SE به نظر من از زمانی شروع شد که هویت ژاپنی خودش رو ول کرد و خواست برای رسیدن به فروش و محبوبیت بیشتر بچسبه به بازار غرب. یعنی عوض اینکه بازی هاش رو تو غرب بیشتر جا بندازه یا درست مناسب با سلیقه اون ها تغییر بده یهو رو آورد به فراموش کردن همه المان های سنتی و محبوب خودش و گلاویز شدن با ایده ها و المان های غربی. فرزند این پیوند نامشروع هم به نظر من یه موجود کاریکاتوری بی هویت بوده همیشه. یه بازی که ظاهرش ژاپنیه، اما میخواد بزور غربی باشه و از نظر فنی هم اصولا تو دیواره. در نتیجه نه گیمرهای شرقی پسند این آشغال هارو بازی میکنن (چون دیگه واقعا اونچه باید نیست) و نه گیمرهای غربی خر مخشون رو گاز گرفته که بیان پول و وقتشون رو صرف چنین زباله های بدرد نخوری بکنن. مثلا FF:SoP که معلوم نیست چیه واقعا و کدوم احمقی اجازه داده چنین محصول بی کیفیت و فوق آشغالی تحت برند FF بیرون بیاد؟ واقعا فکر میکردن اگه همیچن عن و گهی رو درست کنن کسی حاضره بالاش پول بده؟

SE اگه یه روز بیاد، مثلا بگه آقا من نمیخوام دیگه FF غربی درست کنم، بلد نیستم، عرضه اش رو ندارم، جواب هم نمیده و ... بجاش بیاد یه FF تماما شرقی با گیم پلی نوبتی یا ریل تایم آدمی زادی و پارتی و ... بسازه، شک نکنید فروش و محبوبیتش خیلی خیلی بیشتر میشه. چون هم فن های خودش میان سمتش دوباره هم اینکه گیمرهای دیگه برای تجربه یه چیز متفاوت اما در عوض خوب ازش استقبال میکنن. یعنی تا مثل کپکام و کاری که با ریمیک ها استادانه انجام داد، هویت و اصالت خودش رو پیدا نکنه و اونو به بهترین شکل ممکن به مخاطبین ارایه نده، وضعش همینه. بدتر هم میشه که بهتر نمیشه. مشکل SE اینه.
 
آخرین ویرایش:
من زمانی با SE آشنا شدم که parasite eve 2 رو زدم و بعد اون دیدم باقی بازی هاش همین فرمول طلایی رو اجرا میکنن که کمتر کمپانی این فرمول رو اجرا میکرد.اگه از همون اول میچسبید به این فرمول و به مرور ارتقاش میداد یعنی کاری که کپکام با RE کرد الان حال و روزش این نبود.مشکل SE دقیقا از این شاخه به اون شاخه پریدنشه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or