گزارش بلومبرگ: سقوط سی درصدی سهام Square Enix ممکن است تازه شروع کار باشد

Red Sox

کاربر سایت
1694597224881.png

بعد از عرضه Final Fantasy XVI که با نقدهای متوسط همراه بود، ۲ میلیارد دلار از ارزش شرکت هلدینگ Square Enix کاسته شد. حال سرمایه‌گذاران از این نگرانند که شاید یکی قابل توجه‌ترین عملکردهای تاریخ صنعت گیم رو به پایان باشد.

مدت مدیدی است که شرکت Square Enix برای رشد به Final Fantasy، فرانچاز تحسین شده خود، متکی است. این فرمول باعث شد که در دهه گذشته ارزش شرکت ۵ برابر شود. ولی فروش جدیدترین نسخه بازی ناامید کننده بود و در ماه آگوست، بعد از اینکه شرکت گزارشی حاکی از افت شدید سود داد، اوضاع بدتر هم شد. درصد افت سهام شرکت دو رقمی بود و بیش از ده تحلیلگر که سهام را دنبال می‌کردند هدف قیمت خود را پایین آوردند و شرکت Sumitomo Mitsui که کار آن سرمایه‌گذاری طولانی مدت است نیز میزان سهام خریداری شده خود از Square Enix را کاهش داد.

Square Enix در تلاش است تا بتواند یک سری بازی پرطرفدار دیگر بسازد تا فروش خود را تقویت کند، اما به طور پی‌در‌پی در حال خطا کردن است و ارزش بازار آن در حال عقب افتادن از رقبایی مانند Capcom و Activision Blizzard است. به گفته طرفداران، تحلیلگران و توسعه‌دهندگانی که با شرکت همکاری کرده‌اند سقوط این شرکت از عرش به فرش درس عبرتی برای این صنعت در زمینه اهمیت کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی محصول است.

Michael Prefontaine توسعه دهنده و بازیباز ساکن توکیو، از عناوین Avengers، Forspoken و The DioField Chronicle به عنوان بازی‌های که روی آن‌ها به خوبی فکر نشده بود مثال زد و گفت: «پر کردن بازار با بازی‌های ناتمام، بد و یا تست نشده حرکتی نادرست است. کمپانی با عرضه تعداد بیش از حدی از عناوین بدون نظارت درست، زیاده‌روی کرد.»

بازیبازان از عناوین موبایلی مانند Bravely Default: Brilliant Lights و Echoes of Mana شاکی بودند. به نظر عرضه این بازی‌ها با عجله بود و سپس بعد از حدود یک سال تعطیل شدند. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق Square Enix، که به دلیل عدم اجازه برای علنی صحبت کردن نخواستند نامشان فاش شود، مقصر را عملکرد شرکت میدانند که که در آن هر پروژه بازی‌سازی را تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده می‌کند.

به گفته این افراد، تهیه‌کنندگان کنترل کاملی بر روی گستره و جهت‌دهی پروژه‌ها دارند و از طرف دیگر در مستندسازی و ساختار تیم‌ها کمبود وجود دارد. پیمانکارانی که با Square Enix همکاری کرده‌اند می‌گویند که فرآیند ساخت فی‌البداهه است و اهداف پروژه بدون هیچ اطلاع‌رسانی می‌توانند تغییر کنند.

نتیجه این امر بی‌ثباتی بسیار شدیدی در کیفیت محصول نهایی است: برخی از بازی‌های اخیر Square Enix نقدهای تحسین‌آمیزی دریافت کرده اند در حالی که برخی دیگر مانند Forspoken شکستی چند میلیون دلاری شدند که نتوانستند مخاطبی پیدا کنند.

1694597306356.png

مدیر عامل جدید شرکت، Takashi Kiryu، چهل و هشت سال سن دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT است. او پیشتر در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی ژاپن کار کرده بود. وی گفته است که هدف او کاهش تعداد عناوین کوچکتر شرکت و کمتر کردن برونسپاری و در عوض تمرکز روی بازی‌های با بودجه بزرگ است چرا که پتانسیل بالاتری برای بهبود سوددهی شرکت خواهند داشت. استودیویی که بازی Forspoken را درست کرد بعد از عملکرد ضعیف آن در Square Enix ادغام شد.

ولی برای تحلیل‌گران سوال است که چگونه بدون عوض کردن سیاست‌های داخلی، تغییر استراتژی محصول می‌تواند تاثیر گذار باشد.

Yijia Zhai تحلیلگر موسسه Macquarie Capital Securities Japan، با وجود اینکه اعلام کرد که انتظار دارد شرکت بهتر عمل کند، در نامه‌ای به مشتریان خود نوشت: «ما نگران ساختار توسعه بازی و کنترل کیفیت شرکت هستیم، چرا که میتواند عملکرد طولانی مدت را محدود کند.»

Serkan Toto مشاور صنعتی ساکن توکیو ابراز داشت که تعداد زیادی از عناوین این شرکت «یک‌جورهایی متداول» هستند و امیدی به بلاکباستر شدن آنها نیست. وی گفت: «Square Enix در خروجی بازی‌های خود مشکل دارد. این عناوین در متاکریتیک امتیازهای ۷۰ درصدی می‌گیرند و که فقط قابل قبول و بسیار فراموش‌شدنی هستند.»

سخنگوی Square Enix به درخواست بلومبرگ برای اعلام نظر پاسخی نداد.

به گفته یکی از پیمانکاران، شرکت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند چگونگی اختصاص دادن تهیه کنندگان به بازی‌هاست. به گفته David Gibson تحلیلگر موسسه MST Financial، با وجود اینکه سیستم فعلی مدیریت کیفیت بازی‌ها هنوز هم برای شرکت ریسک محسوب می‌شود، استدیو فعلا میتواند روی فرانچایزهای قدیمی خود حساب باز کند. به گفته گیبسون، Square Enix برای عناوین تثبیت شده خود طرفداران وفاداری دارد و می‌تواند برای مدتی آن عناوین را بدوشد تا بتواند روی پلتفرم‌های جدید فروش خود را حفظ کند.

هفته پیش شرکت نسخه موبایل بازی Final Fantasy VII را عرضه کرد ولی مطابق انتظارات ظاهر نشد. سهام Square Enix نسبت به نقطه اوج خود در امسال ۳۰ درصد سقوط کرده است که این قیمت از ماه می سال قبل این قدر پایین نبود.

به گفته Kenji Fukuyama تحلیلگر موسسه UBS Securities، بازسازی این شرکت سال‌ها طول خواهد کشید و امید کمی است که در آینده نزدیک درآمد آن رشد چشمگیری کند. شرکت برای مدت طولانی به آنچه که داشت راضی بود و کاسه صبر هوادارن خود را لبریز کرد. وی گفت که این طرفداران از دیدن عرضه مجدد بازی‌های قدیمی روی پلتفرم‌های موبایل خسته شده‌اند. دلیل بدبینی طرفداران، عدم موفقیت شرکت برای ساخت فرانچایز بزرگ سومی به جز Final Fantasy و Dragon Quest است.

فوکایاما گفت: «حتی اگه به پنج سال آینده نگاه کنیم، چیز زیادی وجود ندارد که سرمایه‌داران را نسبت به آینده شرکت مطمئن کند.»


منبع
 
آخرین ویرایش:
اینجور استودیوها نباید انحصار "زمانی" بسازن یا باید یک قرارداد تضمین شده ببندن برای انحصاری دائمی یا بی خیال بشن :D اینم که میگن بازیهاشون فروش نداره قبول ندارم! با کمی تبلیغ و معرفی درست حسابی قطعا فروش بهتری تجربه میکنن
کلا شرکت هایی که پتلفرم هولدر نیستن نباید همه تخم مرغ هاشونو توی یک سبد بزارن
درسته، اونم برایِ شرکتی که تویِ بازارِ سهام هست و خودش کنسول نداره، ساختِ بازیِ انحصاری واقعاً ایده‌یِ بدی هست.
 
بنظرم مشکل اسکوئر 16 و موفقیت یا عدمش نیست.
همونطور که بچه ها گفتن تعداد بازیهای مزخزفیه که میسازه.
اینکه توازن با شاهکارهاش نداره و عملا پول آتیش میزنن.
یعنی اونقدری که پارسال پیکس ریمسترها و کلا ریمیکهایی که میسازه عالی بودن + همینطور Octopath و FF7 ریمیکها و.... ، به همون نسبت بازی درپیت هم داره.

چی بود این استار اوشن های آخر؟
Valkyrie
این Diofield چی بود واقعا؟
من اگه تگ اسکوئر رو به چشم نمیدیدم واقعا باور نمیکردم که اینها ساختنش.
از Forspoken که نگیم.

بنظرم اینها رو باید مدیریت کنه یا جلوی ضرر رو بگیره.
این تیمها بعضا پشت به پشت دارن مزخرف میسازن.
==========
بنظرم اومدن FF های ریمیک برای ایکس باکس در هر صورت خبر خوبیه.
اگه ریمیک ها برای ایکس باکس هم بیاد اون crisis core یتیم که پارسال اومد هم رو این پلتفرم فروشش میره بالا.
فقط با این فاصله ای که افتاده نمیشه انتظار فروش عجیبی داشت.

این انحصاری بازی و... بدرد بحثهای فرومی و کنسول وار میخوره ولی تو دراز مدت ازش چیزی در نمیاد.
منم نظرم اینه که فقط باید بیخیال انحصاری زمانی و... بشن و با انتشار همزمان بچسبن به گسترش فن بیس FF روی ایکس باکس.
این حجم از تفاوت فن بیس بین دو پلتفرم برای همچین بازی بزرگی واقعا جای تاسف داره.

حتما همه گناهش رو دوش مدیریت احمقانه اسکوئره و ربطی به سونی نداره واقعا.
 
آخرین ویرایش:
آماری از فروش سری فاینال روی xbox هست؟ چون من فک میکنم فن بیس فاینال فانتزی روی xbox آنچنان نیست که نبودش ضربه زده باشه! فف ۷ ریمیک که فروشش خوب بوده انحصاری بود.
 
آماری از فروش سری فاینال روی xbox هست؟ چون من فک میکنم فن بیس فاینال فانتزی روی xbox آنچنان نیست که نبودش ضربه زده باشه! فف ۷ ریمیک که فروشش خوب بوده انحصاری بود.
آمار درست حسابی پیدا نکردم، ولی تک و توک اخباری که توی سال‌های قبل در مورد فروش بازی‌ها می‌اومده، نشون می‌ده که فاصله دو کنسول احتمالاً زیاد بوده.
مثلاً برای FFXIII، یه آماری اومده بود که توی بزرگ‌ترین بازار ایکس باکس یعنی آمریکا (که X360 جلوتر از PS3 بود)، فروش اولیه بازی روی PS3 حدود ۸۰۰ هزار نسخه بود و روی X360 حدود ۵۰۰ هزار (آمار اولیه بوده و نمی‌دونم بعدش به کجا رسیده). وقتی توی آمریکا نسخه PS3 بیشتر فروخته باشه، دیگه با در نظر گرفتن بقیه جاها احتمالاً فاصله زیادی داشتن.
برای FFXV هم یه آماری روزهای اول اومده بود که توی انگلیس (دومین بازار بزرگ ایکس باکس) حدود ۸۰٪ از نسخه‌های فیزیکی فروخته شده برای PS4 بودن و ۲۰٪ برای X1. بعید نیست توی آمریکا هم یه همچین نسبتی برقرار بوده باشه و وقتی بقیه جاهای دنیا و ژاپن و... رو در نظر بگیریم، اختلاف نجومی می‌شه. :D
در مجموع FFهای بعدی اگه برای ایکس باکس بیان، با اینکه شاید خوب نفروشن ولی به هر حال سودشون بیشتر از ضررشون هست، حتی اگه این سود خیلی هم زیاد نباشه. ولی این وسط باید دید مدل قراردادهای سونی با اسکوئر انیکس چطوریه و برای اسکوئر انیکس ارزش داره که پیشنهاد سونی رو ول کنه و بازی رو برای ایکس باکس منتشر کنه یا نه. همین‌طور این قضیه هم اهمیت داره که تلاش‌های مایکروسافت در چه حدی هست. اینکه بروبچ رفتن با فیل اسپنسر دست دادن و عکس گرفتن، مطمئناً مفهومش این نیست که جلوش تعظیم کرده باشن و بگن حاجی تو رو خدا حلال‌مون کن که تا الآن ازت فاصله گرفته بودیم و اجازه بده FF رو برای ایکس باکس هم منتشر کنیم. :D بلکه برعکس، مشخصه که اسپنسر سراغ اینا رفته و داره چونه می‌زنه که بازی برای ایکس باکس بیاد.
حالا باید دید مبلغی که سونی و مایکروسافت توی این چونه‌زنی‌ها خرج می‌کنن در چه حدی هست و برای اسکوئر انیکس می‌صرفه همین حالت فعلی رو ادامه بده یا بازی‌ها رو با تأخیر برای ایکس باکس هم منتشر کنه. اگه پیشنهاد مایکروسافت خوب باشه (حتی شاید در حدی که مثلاً بگن یه پول عظیمی می‌دیم که FF روز اول روی گیم پس بیاد)، احتمالش کم نیست که این اتفاق هم در آینده بیفته. همون‌طور که مثلاً برای Yakuza هم اتفاق مشابهی افتاد و با اینکه کوچیک‌ترین شک و تردیدی وجود نداره که فروش بازی روی پلی استیشن قابل مقایسه با ایکس باکس نیست، ولی نسخه‌های مختلفش روز اول برای ایکس باکس منتشر می‌شن و خیلی‌هاشون هم روی گیم پس هستن و حتی نسخه جدید توی مراسم ایکس باکس نمایش داده شد. :D
 
آماری از فروش سری فاینال روی xbox هست؟ چون من فک میکنم فن بیس فاینال فانتزی روی xbox آنچنان نیست که نبودش ضربه زده باشه! فف ۷ ریمیک که فروشش خوب بوده انحصاری بود.
رفیق این آمارها مربوط به زمان لانچ در آمریکا هستند
Final Fantasy XIII: 1,322,100
PS3: 828,200 (63%)
X360: 493,900 (37%)

Final Fantasy XV: ~1,573,000
PS4: ~1,123,000(~71%)
XB1: ~450,000 (~29%)
 
تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده می‌کند.

همون چیزی که همیشه گفتم و کسی نخواست قبول کنه، کلا بعد از فرار کردن ساکاگوچی و منزوی کردن ایتو سرچشمه خلاقیت تو اسکوار انیکس خشکید، تنها کاری که کردن تقلید (خوب یا بد) از عناوین موفق غربی بوده
 
آمار درست حسابی پیدا نکردم، ولی تک و توک اخباری که توی سال‌های قبل در مورد فروش بازی‌ها می‌اومده، نشون می‌ده که فاصله دو کنسول احتمالاً زیاد بوده.
مثلاً برای FFXIII، یه آماری اومده بود که توی بزرگ‌ترین بازار ایکس باکس یعنی آمریکا (که X360 جلوتر از PS3 بود)، فروش اولیه بازی روی PS3 حدود ۸۰۰ هزار نسخه بود و روی X360 حدود ۵۰۰ هزار (آمار اولیه بوده و نمی‌دونم بعدش به کجا رسیده). وقتی توی آمریکا نسخه PS3 بیشتر فروخته باشه، دیگه با در نظر گرفتن بقیه جاها احتمالاً فاصله زیادی داشتن.
برای FFXV هم یه آماری روزهای اول اومده بود که توی انگلیس (دومین بازار بزرگ ایکس باکس) حدود ۸۰٪ از نسخه‌های فیزیکی فروخته شده برای PS4 بودن و ۲۰٪ برای X1. بعید نیست توی آمریکا هم یه همچین نسبتی برقرار بوده باشه و وقتی بقیه جاهای دنیا و ژاپن و... رو در نظر بگیریم، اختلاف نجومی می‌شه. :D
در مجموع FFهای بعدی اگه برای ایکس باکس بیان، با اینکه شاید خوب نفروشن ولی به هر حال سودشون بیشتر از ضررشون هست، حتی اگه این سود خیلی هم زیاد نباشه. ولی این وسط باید دید مدل قراردادهای سونی با اسکوئر انیکس چطوریه و برای اسکوئر انیکس ارزش داره که پیشنهاد سونی رو ول کنه و بازی رو برای ایکس باکس منتشر کنه یا نه. همین‌طور این قضیه هم اهمیت داره که تلاش‌های مایکروسافت در چه حدی هست. اینکه بروبچ رفتن با فیل اسپنسر دست دادن و عکس گرفتن، مطمئناً مفهومش این نیست که جلوش تعظیم کرده باشن و بگن حاجی تو رو خدا حلال‌مون کن که تا الآن ازت فاصله گرفته بودیم و اجازه بده FF رو برای ایکس باکس هم منتشر کنیم. :D بلکه برعکس، مشخصه که اسپنسر سراغ اینا رفته و داره چونه می‌زنه که بازی برای ایکس باکس بیاد.
حالا باید دید مبلغی که سونی و مایکروسافت توی این چونه‌زنی‌ها خرج می‌کنن در چه حدی هست و برای اسکوئر انیکس می‌صرفه همین حالت فعلی رو ادامه بده یا بازی‌ها رو با تأخیر برای ایکس باکس هم منتشر کنه. اگه پیشنهاد مایکروسافت خوب باشه (حتی شاید در حدی که مثلاً بگن یه پول عظیمی می‌دیم که FF روز اول روی گیم پس بیاد)، احتمالش کم نیست که این اتفاق هم در آینده بیفته. همون‌طور که مثلاً برای Yakuza هم اتفاق مشابهی افتاد و با اینکه کوچیک‌ترین شک و تردیدی وجود نداره که فروش بازی روی پلی استیشن قابل مقایسه با ایکس باکس نیست، ولی نسخه‌های مختلفش روز اول برای ایکس باکس منتشر می‌شن و خیلی‌هاشون هم روی گیم پس هستن و حتی نسخه جدید توی مراسم ایکس باکس نمایش داده شد. :D
به نظر من مسئله اصلی آینده اس اینکه بازی انحصاری زمانی میشه جلوی رشد فن بیسش میگیره، فردا ی اتفاقی بیوفته سونی دیگه نخواد همکاری کنه باهاشون خودشون می مونن و حوض خالیشون
یا باید یجوری قرارداد محکم و دائمی بسته بشه که سود تضمین شده ایی که انتظار دارن به دست بیارن یا ولش کنن و فن بیس بازی رو گسترش بدن
سری FF ای پی پدر مادر داریه و توی سبک خودش هم عملا بی رقیبه یا باید بازی مولتی واقعی! :D بشه که رشد کنه یا توسط سونی/مایکرو/... خریداری بشه که دیگه تکلیف مشخص باشه :D
خلاصه من یکی اصلا دوست ندارم نابودی اسکوئر رو ببینم
 
تو لیست خریدمه 😁
باید تست کنم ببینم داستان چیه اینقدر شاکی هستین 🤔

حاجی بیخیال شو جاش Triangle Strategy ای Fire Emblem ـی چیزی بخر
الانم که وانیلاویر هم تو این سبک تاکیتکال قرون وسطایی نظامی این چیزا داره بازی میده. اونم خوب میشه به احتمال زیاد.
بیخیال این شو :دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or