گزارش بلومبرگ: سقوط سی درصدی سهام Square Enix ممکن است تازه شروع کار باشد

Red Sox

کاربر سایت
1694597224881.png

بعد از عرضه Final Fantasy XVI که با نقدهای متوسط همراه بود، ۲ میلیارد دلار از ارزش شرکت هلدینگ Square Enix کاسته شد. حال سرمایه‌گذاران از این نگرانند که شاید یکی قابل توجه‌ترین عملکردهای تاریخ صنعت گیم رو به پایان باشد.

مدت مدیدی است که شرکت Square Enix برای رشد به Final Fantasy، فرانچاز تحسین شده خود، متکی است. این فرمول باعث شد که در دهه گذشته ارزش شرکت ۵ برابر شود. ولی فروش جدیدترین نسخه بازی ناامید کننده بود و در ماه آگوست، بعد از اینکه شرکت گزارشی حاکی از افت شدید سود داد، اوضاع بدتر هم شد. درصد افت سهام شرکت دو رقمی بود و بیش از ده تحلیلگر که سهام را دنبال می‌کردند هدف قیمت خود را پایین آوردند و شرکت Sumitomo Mitsui که کار آن سرمایه‌گذاری طولانی مدت است نیز میزان سهام خریداری شده خود از Square Enix را کاهش داد.

Square Enix در تلاش است تا بتواند یک سری بازی پرطرفدار دیگر بسازد تا فروش خود را تقویت کند، اما به طور پی‌در‌پی در حال خطا کردن است و ارزش بازار آن در حال عقب افتادن از رقبایی مانند Capcom و Activision Blizzard است. به گفته طرفداران، تحلیلگران و توسعه‌دهندگانی که با شرکت همکاری کرده‌اند سقوط این شرکت از عرش به فرش درس عبرتی برای این صنعت در زمینه اهمیت کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی محصول است.

Michael Prefontaine توسعه دهنده و بازیباز ساکن توکیو، از عناوین Avengers، Forspoken و The DioField Chronicle به عنوان بازی‌های که روی آن‌ها به خوبی فکر نشده بود مثال زد و گفت: «پر کردن بازار با بازی‌های ناتمام، بد و یا تست نشده حرکتی نادرست است. کمپانی با عرضه تعداد بیش از حدی از عناوین بدون نظارت درست، زیاده‌روی کرد.»

بازیبازان از عناوین موبایلی مانند Bravely Default: Brilliant Lights و Echoes of Mana شاکی بودند. به نظر عرضه این بازی‌ها با عجله بود و سپس بعد از حدود یک سال تعطیل شدند. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق Square Enix، که به دلیل عدم اجازه برای علنی صحبت کردن نخواستند نامشان فاش شود، مقصر را عملکرد شرکت میدانند که که در آن هر پروژه بازی‌سازی را تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده می‌کند.

به گفته این افراد، تهیه‌کنندگان کنترل کاملی بر روی گستره و جهت‌دهی پروژه‌ها دارند و از طرف دیگر در مستندسازی و ساختار تیم‌ها کمبود وجود دارد. پیمانکارانی که با Square Enix همکاری کرده‌اند می‌گویند که فرآیند ساخت فی‌البداهه است و اهداف پروژه بدون هیچ اطلاع‌رسانی می‌توانند تغییر کنند.

نتیجه این امر بی‌ثباتی بسیار شدیدی در کیفیت محصول نهایی است: برخی از بازی‌های اخیر Square Enix نقدهای تحسین‌آمیزی دریافت کرده اند در حالی که برخی دیگر مانند Forspoken شکستی چند میلیون دلاری شدند که نتوانستند مخاطبی پیدا کنند.

1694597306356.png

مدیر عامل جدید شرکت، Takashi Kiryu، چهل و هشت سال سن دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT است. او پیشتر در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی ژاپن کار کرده بود. وی گفته است که هدف او کاهش تعداد عناوین کوچکتر شرکت و کمتر کردن برونسپاری و در عوض تمرکز روی بازی‌های با بودجه بزرگ است چرا که پتانسیل بالاتری برای بهبود سوددهی شرکت خواهند داشت. استودیویی که بازی Forspoken را درست کرد بعد از عملکرد ضعیف آن در Square Enix ادغام شد.

ولی برای تحلیل‌گران سوال است که چگونه بدون عوض کردن سیاست‌های داخلی، تغییر استراتژی محصول می‌تواند تاثیر گذار باشد.

Yijia Zhai تحلیلگر موسسه Macquarie Capital Securities Japan، با وجود اینکه اعلام کرد که انتظار دارد شرکت بهتر عمل کند، در نامه‌ای به مشتریان خود نوشت: «ما نگران ساختار توسعه بازی و کنترل کیفیت شرکت هستیم، چرا که میتواند عملکرد طولانی مدت را محدود کند.»

Serkan Toto مشاور صنعتی ساکن توکیو ابراز داشت که تعداد زیادی از عناوین این شرکت «یک‌جورهایی متداول» هستند و امیدی به بلاکباستر شدن آنها نیست. وی گفت: «Square Enix در خروجی بازی‌های خود مشکل دارد. این عناوین در متاکریتیک امتیازهای ۷۰ درصدی می‌گیرند و که فقط قابل قبول و بسیار فراموش‌شدنی هستند.»

سخنگوی Square Enix به درخواست بلومبرگ برای اعلام نظر پاسخی نداد.

به گفته یکی از پیمانکاران، شرکت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند چگونگی اختصاص دادن تهیه کنندگان به بازی‌هاست. به گفته David Gibson تحلیلگر موسسه MST Financial، با وجود اینکه سیستم فعلی مدیریت کیفیت بازی‌ها هنوز هم برای شرکت ریسک محسوب می‌شود، استدیو فعلا میتواند روی فرانچایزهای قدیمی خود حساب باز کند. به گفته گیبسون، Square Enix برای عناوین تثبیت شده خود طرفداران وفاداری دارد و می‌تواند برای مدتی آن عناوین را بدوشد تا بتواند روی پلتفرم‌های جدید فروش خود را حفظ کند.

هفته پیش شرکت نسخه موبایل بازی Final Fantasy VII را عرضه کرد ولی مطابق انتظارات ظاهر نشد. سهام Square Enix نسبت به نقطه اوج خود در امسال ۳۰ درصد سقوط کرده است که این قیمت از ماه می سال قبل این قدر پایین نبود.

به گفته Kenji Fukuyama تحلیلگر موسسه UBS Securities، بازسازی این شرکت سال‌ها طول خواهد کشید و امید کمی است که در آینده نزدیک درآمد آن رشد چشمگیری کند. شرکت برای مدت طولانی به آنچه که داشت راضی بود و کاسه صبر هوادارن خود را لبریز کرد. وی گفت که این طرفداران از دیدن عرضه مجدد بازی‌های قدیمی روی پلتفرم‌های موبایل خسته شده‌اند. دلیل بدبینی طرفداران، عدم موفقیت شرکت برای ساخت فرانچایز بزرگ سومی به جز Final Fantasy و Dragon Quest است.

فوکایاما گفت: «حتی اگه به پنج سال آینده نگاه کنیم، چیز زیادی وجود ندارد که سرمایه‌داران را نسبت به آینده شرکت مطمئن کند.»


منبع
 
آخرین ویرایش:

بعد از عرضه Final Fantasy XVI که با نقدهای متوسط همراه بود، ۲ میلیارد دلار از ارزش شرکت هلدینگ Square Enix کاسته شد. حال سرمایه‌گذاران از این نگرانند که شاید یکی قابل توجه‌ترین عملکردهای تاریخ صنعت گیم رو به پایان باشد.

مدت مدیدی است که شرکت Square Enix برای رشد به Final Fantasy، فرانچاز تحسین شده خود، متکی است. این فرمول باعث شد که در دهه گذشته ارزش شرکت ۵ برابر شود. ولی فروش جدیدترین نسخه بازی ناامید کننده بود و در ماه آگوست، بعد از اینکه شرکت گزارشی حاکی از افت شدید سود داد، اوضاع بدتر هم شد. درصد افت سهام شرکت دو رقمی بود و بیش از ده تحلیلگر که سهام را دنبال می‌کردند هدف قیمت خود را پایین آوردند و شرکت Sumitomo Mitsui که کار آن سرمایه‌گذاری طولانی مدت است نیز میزان سهام خریداری شده خود از Square Enix را کاهش داد.

Square Enix در تلاش است تا بتواند یک سری بازی پرطرفدار دیگر بسازد تا فروش خود را تقویت کند، اما به طور پی‌در‌پی در حال خطا کردن است و ارزش بازار آن در حال عقب افتادن از رقبایی مانند Capcom و Activision Blizzard است. به گفته طرفداران، تحلیلگران و توسعه‌دهندگانی که با شرکت همکاری کرده‌اند سقوط این شرکت از عرش به فرش درس عبرتی برای این صنعت در زمینه اهمیت کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی محصول است.

Michael Prefontaine توسعه دهنده و بازیباز ساکن توکیو، از عناوین Avengers، Forspoken و The DioField Chronicle به عنوان بازی‌های که روی آن‌ها به خوبی فکر نشده بود مثال زد و گفت: «پر کردن بازار با بازی‌های ناتمام، بد و یا تست نشده حرکتی نادرست است. کمپانی با عرضه تعداد بیش از حدی از عناوین بدون نظارت درست، زیاده‌روی کرد.»

بازیبازان از عناوین موبایلی مانند Bravely Default: Brilliant Lights و Echoes of Mana شاکی بودند. به نظر می‌رسید که این بازی‌ها با عجله عرضه و سپس بعد از حدود یک سال تعطیل شدند. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق Square Enix که به دلیل عدم اجازه برای علنی صحبت کردن نخواستند نامشان فاش شود، مقصر را عملکرد شرکت میدانند که که در آن هر پروژه بازی‌سازی را تبدیل به ملک شخصی یک تهیه کننده می‌کند.

به گفته این افراد، تهیه‌کنندگان کنترل کاملی بر روی گستره و جهت‌دهی پروژه‌ها دارند و از طرف دیگر در مستندسازی و ساختار تیم‌ها کمبود وجود دارد. پیمانکارانی که با Square Enix همکاری کرده‌اند می‌گویند که فرآیند ساخت فی‌البداهه است و اهداف پروژه بدون هیچ اطلاع‌رسانی می‌توانند تغییر کنند.

نتیجه این امر بی‌ثباتی بسیار شدیدی در کیفیت محصول نهایی است: برخی از بازی‌های اخیر Square Enix نقدهای تحسین‌آمیزی دریافت کرده اند در حالی که برخی دیگر مانند Forspoken شکستی چند میلیون دلاری شدند که نتوانستند مخاطبی پیدا کنند.


مدیر عامل جدید شرکت، Takashi Kiryu، چهل و هشت سال سن دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT است. او پیشتر در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی ژاپن کار کرده بود. وی گفته است که هدف او کاهش تعداد عناوین کوچکتر شرکت و کمتر کردن برونسپاری و در عوض تمرکز روی بازی‌های با بودجه بزرگ است چرا که پتانسیل بالاتری برای بهبود سوددهی شرکت خواهند داشت. استودیویی که بازی Forspoken را درست کرد بعد از عملکرد ضعیف آن در Square Enix ادغام شد.

ولی برای تحلیل‌گران سوال است که چگونه بدون عوض کردن سیاست‌های داخلی، تغییر استراتژی محصول می‌تواند تاثیر گذار باشد.

Yijia Zhai تحلیلگر موسسه Macquarie Capital Securities Japan، با وجود اینکه اعلام کرد که انتظار دارد شرکت بهتر عمل کند، در نامه‌ای به مشتریان خود نوشت: «ما نگران ساختار توسعه بازی و کنترل کیفیت شرکت هستیم، چرا که میتواند عملکرد طولانی مدت را محدود کند.»

Serkan Toto مشاور صنعتی ساکن توکیو ابراز داشت که تعداد زیادی از عناوین این شرکت «یک‌جورهایی متداول» هستند و امیدی به بلاکباستر شدن آنها نیست. وی گفت: «Square Enix در خروجی بازی‌های خود مشکل دارد. این عناوین در متاکریتیک امتیازهای ۷۰ درصدی می‌گیرند و که فقط قابل قبول و بسیار فراموش‌شدنی هستند.»

سخنگوی Square Enix به درخواست بلومبرگ برای اعلام نظر پاسخی نداد.

به گفته یکی از پیمانکاران، شرکت شروع به ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند چگونگی اختصاص دادن تهیه کنندگان به بازی‌هاست. به گفته David Gibson تحلیلگر موسسه MST Financial، با وجود اینکه سیستم فعلی مدیریت کیفیت بازی‌ها هنوز هم برای شرکت ریسک محسوب می‌شود، استدیو فعلا میتواند روی فرانچایزهای قدیمی خود حساب باز کند. به گفته گیبسون، Square Enix برای عناوین تثبیت شده خود طرفداران وفاداری دارد و می‌تواند برای مدتی آن عناوین را بدوشد تا بتواند روی پلتفرم‌های جدید فروش خود را حفظ کند.

هفته پیش شرکت بازی Final Fantasy VII را عرضه کرد ولی مطابق انتظارات ظاهر نشد. سهام Square Enix نسبت به نقظه اوج خود در امسال ۳۰ درصد سقوط کرده است که از ماه می سال قبل این مقدار پایین نبود.

به گفته Kenji Fukuyama تحلیلگر موسسه UBS Securities، بازسازی این شرکت سال‌ها طول خواهد کشید و امید کمی است که در آینده نزدیک درآمد آن رشد چشمگیری کند. شرکت برای مدت طولانی به آنچه که داشت راضی بود و کسه صبر هوادارن خود را لبریز کرد. وی گفت که این طرفداران از دیدن عرضه مجدد بازی‌های قدیمی روی پلتفرم‌های موبایل خسته شده‌اند. دلیل بدبینی طرفداران، عدم موفقیت شرکت برای ساخت فرانچایز بزرگ سومی به جز Final Fantasy و Dragon Quest است.

فوکایاما گفت: «حتی اگه به پنج سال آینده نگاه کنیم، چیز زیادی وجود ندارد که سرمایه‌داران را نسبت به آینده شرکت مطمئن کند.»


منبع
اگه نویسنده این مقاله شخصی به جز Takashi Mochizuki بود میشد راجب گزارش بحث و گفتگو کرد. ولی این شخص به روشنی مدتهاست ثابت کرده ضد سونی هست. اینو دیگه همه عالم و آدم میدونن کافیه یه سر به توییترش بزنید ماجرا میاد دستتون که ملت دارن بهش چی میگن.
فقط از عهده این شخص برمیاد که تمام مشکلات اسکوئر را خیلی سوسکی بندازی گردن یک سری قرارداد محتوای انحصاری بین اسکوئر و سونی و خیلی زیرپوستی مثل پستی که بالا داده شد سونی رو مقصر جلوه بدی درحالیکه اون اصلا نقشی نداره تو سیاست های اسکوئر.
اسکوئر سالانه هفت هشت بازی فقط انحصاری نینتندو سوییچ منتشر میکنه بعد چطوری میشه اونارو ندید و فقط مثلا یه بازی FFXVI رو دید که اتفاقا فروش خوبی داشته. همین امشب رسما اعلام شد FFVII Remake هفت میلیون نسخه فروش داشته. بازی که رو سه تا پلتفرم بزرگ که رو هم چند صد میلیون اینستال بیس دارن منتشر شده. از اون طرف FFXVI تا یک هفته اول ۳ میلیون نسخه فروش داشت اون هم فقط رو یک پلتفرم با ۴۰ میلیون اینستال بیس.
شما تمام گزارش های این شخص رو بخونی متوجه عمق کینه اش به سونی میشید. آخرین درافشانی ایشون هم قبل اعلام شدن فروش ۳ میلیونی FFXVI بود که بشدت فروش بازی رو ضعیف اعلام کرد ولی بعد از مدت کوتاهی اسکوئر اعلام کرد از فروش FFXVI بسیار راضی بودن. در هر صورت اسکوئر همیشه از تمام ظرفیت های خوب و لازم برای فروش محصولاتش استفاده کرده (PS+PC+NS) و وقت و هزینه خودشو برای جای دیگه ای که درآمد بدست نمیاره تلف نمیکنه‌.
 
اسکوئر سالانه هفت هشت بازی فقط انحصاری نینتندو سوییچ منتشر میکنه بعد چطوری میشه اونارو ندید و فقط مثلا یه بازی FFXVI رو دید که اتفاقا فروش خوبی داشته.
چون دولوپمنت بازیهای سوییچ ربطی به پلتفرم های نکست جن ندارن و مخصوص سوییچ ساخته میشن. تازه خرج ساخت اون هفت هشت تا بازی سوییچ روی هم اندازه یه FF XVI نمیشه:دی کلا مقایسه بی ربطی بود.
 
square enix و atlus شرکت‌هایی نیستن که مشابه داشته باشند، و اگه مشکلی براشون پیش بیاد یا اتفاقی بی‌افته، همه‌مون ناراحت می‌شیم و حسرت می‌خوریم. بازارِ سهام هم با خبر بالا و پایین می‌شه و هیجان توش زیاد هست. واقعاً اگه میزانِ فروشِ بازی جلویِ آسیب به شرکت رو بگیره، هر گیمری که در توانش باشه، می‌تونه یه نسخه از بازی‌هایِ جدیدِ شرکت رو بخره تا بحران رو رد کنند. ولی فکر کنم مشکل فقط فروشِ بازی نیست. همین الان چیزایی که از FF7 Rebirth داریم می‌بینیم نشون می‌ده بازی‌ای نیست که حقش باشه فروشِ کم داشته باشه ولی با معرفیِ این بازی یا نمایش‌هایِ اون، سهامِ شرکت واکنشی نشون داد؟ یا وقتی بازی منتشر بشه و فروش هم خوب باشه، شرکت بحران رو رد می‌کنه؟ به نظرم مشکل فقط اینا نیست. البته امیدوارم فقط همینا باشه و با انتشارِ rebirth همه چی تموم شه.​
 
بود و نبود اسپنسر و اکس باکس فرق خاصی برای اسکوئر نداره ، چون اصلا فروشی ندارن رو این پلتفروم.
رفیق یعنی شما بهتر از مدیران SE در جریان مسائل تجاری مربوط به این شرکت هستید؟
Square Enix promises better Xbox support going forward

Final Fantasy XIV and future Square Enix games will come to Xbox | Digital Trends

کاملا مشخص هست که قرارداد با مایکروسافت سود خوبی برای SE دارد،وگرنه صرف معرفی FF XIV اینقدر مهم نبود که فیل اسپنسر رو برای معرفی بیاورند روی استیج!با این شرایط به نظر به زودی شاهد عرضه FF XVI و FF VII Remake بر روی Xbox باشیم،اگر اشتباه نکنم در تریلر دیشب هم صحبت از انحصاری زمانی به مدت ۳ ماه بود که احتمال عرضه این عناوین برای بقیه پلتفرم ها رو بیشتر تقویت می کند.

چند سال پیش در مورد Atlus هم همین حرف ها زده می شد که عناوین این شرکت فروشی روی Xbox ندارند و سگا سودی از این بابت به دست نمی آورد و برای همین هیچ وقت Persona روی Xbox منتشر نمی شود.حتی همچین صحبت هایی هم مطرح می شد!
Sony Interactive Entertainment States Persona Series is Important to Them, 'Royal Experience' Developer Statements and Event Pictures - Persona Central

ولی الان نه تنها تمام عناوین سری Persona در حال عرضه بر روی Xbox هستند بلکه شاهد معرفی بازی های جدید این کمپانی در کنفرانس های مایکروسافت هستیم.
 
آخرین ویرایش:
square enix و atlus شرکت‌هایی نیستن که مشابه داشته باشند، و اگه مشکلی براشون پیش بیاد یا اتفاقی بی‌افته، همه‌مون ناراحت می‌شیم و حسرت می‌خوریم. بازارِ سهام هم با خبر بالا و پایین می‌شه و هیجان توش زیاد هست. واقعاً اگه میزانِ فروشِ بازی جلویِ آسیب به شرکت رو بگیره، هر گیمری که در توانش باشه، می‌تونه یه نسخه از بازی‌هایِ جدیدِ شرکت رو بخره تا بحران رو رد کنند. ولی فکر کنم مشکل فقط فروشِ بازی نیست. همین الان چیزایی که از FF7 Rebirth داریم می‌بینیم نشون می‌ده بازی‌ای نیست که حقش باشه فروشِ کم داشته باشه ولی با معرفیِ این بازی یا نمایش‌هایِ اون، سهامِ شرکت واکنشی نشون داد؟ یا وقتی بازی منتشر بشه و فروش هم خوب باشه، شرکت بحران رو رد می‌کنه؟ به نظرم مشکل فقط اینا نیست. البته امیدوارم فقط همینا باشه و با انتشارِ rebirth همه چی تموم شه.​
بنظرم مشکل همینی هست که تو گزارش هم بود. اینا عملا تخم مرغاشون رو گذاشتن تو سبد فاینال فانتزی و دراگون کوئست. به بازی های جدید هم اونقدری توجه نمیکنن و نتیجش میشه چیزی مثل فورسپوکن.
و علاوه اینکه مدیریت فاجعه اسکوئر که میشناسیم. همیشه خدا ناراضی بودن ار فروش بازی هاشون. کلا از نظر مالی درست حسابی چرتکه نمیندازن. استودیو ioi که زود فهمید خودش رو نجات داد از دست اینا. کل بخش غربی رو فرختن 300 میلیون رسما مفت بری و از اون ور هم تمرکز این پول رو گذاشتن برای سرمایه گذاری رو NFT!
و همین NFT و متاورس هم باز تاکیدن داشتن روش کی؟ سال 2023 سالی که این دومبول بازی ها فروکش کرده بود و حتی متا که متمرکز بود رو اینا تمرکزش رو گذاشت رو هوش مصنوعی و بالاخره امسال اوضاعش مثبت شد اما اینا هنوز میخواستن رو این تصمیم اشتباه تاکید کنن.
 
رفیق یعنی شما بهتر از مدیران SE در جریان مسائل تجاری مربوط به این شرکت هستید؟
Square Enix promises better Xbox support going forward

Final Fantasy XIV and future Square Enix games will come to Xbox | Digital Trends

کاملا مشخص هست که قرارداد با مایکروسافت سود خوبی برای SE دارد،وگرنه صرف معرفی FF XIV اینقدر مهم نبود که فیل اسپنسر رو برای معرفی بیاورند روی استیج!با این شرایط به نظر به زودی شاهد عرضه FF XVI و FF VII Remake بر روی Xbox باشیم،اگر اشتباه نکنم در تریلر دیشب هم صحبت از انحصاری زمانی به مدت ۳ ماه بود که احتمال عرضه این عناوین برای بقیه پلتفرم ها رو بیشتر تقویت می کند.

چند سال پیش در مورد Atlus هم همین حرف ها زده می شد که عناوین این شرکت فروشی روی Xbox ندارند و سگا سودی از این بابت به دست نمی آورد و برای همین هیچ وقت Persona روی Xbox منتشر نمی شود.حتی همچین صحبت هایی هم مطرح می شد!
Sony Interactive Entertainment States Persona Series is Important to Them, 'Royal Experience' Developer Statements and Event Pictures - Persona Central

ولی الان نه تنها تمام عناوین سری Persona در حال عرضه بر روی Xbox هستند بلکه شاهد معرفی بازی های جدید این کمپانی در کنفرانس های مایکروسافت هستیم.

چارتشون رو یه نگاهِ کوچیک انداختم، آخرایِ 2020 روندِ رشدشون برعکس شده و روندِ نزولی شروع شده. جولایِ امسال هم نسبت به قبل ریزش شدیدتر شده. ارتباط با xbox حتماً به سودشون می‌شه. کسایی که تو بازارِ سهام هستن خیلی گیمر نیستن یا براشون جنگِ کنسولی مهم نیست. خبر می‌یاد که شرکت، بازی‌هایِ تازه‌اش رو برایِ xbox منتشر نمی‌کنه. تأثیرِ بدی میزاره. حتا اگه سهام فقط تو بازارِ ژاپن خرید و فروش بشه، تأثیرِ جهانیِ خبر منفی هست. یا خبر می‌یاد که بازی‌ها برایِ تمامِ کنسول‌ها منتشر می‌شن. این یه خبرِ مثبت هست. فقط خودِ خبر تأثیرش رو میزاره، فروش رویِ هر کنسول خیلی مهم نیست. هر اتفاقی می‌خواد بی‌افته یا هر راهکاری دارند مهم نیست، فقط امیدوارم بحرانِ شرکت تموم شه.​
 
بنظرم مشکل همینی هست که تو گزارش هم بود. اینا عملا تخم مرغاشون رو گذاشتن تو سبد فاینال فانتزی و دراگون کوئست. به بازی های جدید هم اونقدری توجه نمیکنن و نتیجش میشه چیزی مثل فورسپوکن.
و علاوه اینکه مدیریت فاجعه اسکوئر که میشناسیم. همیشه خدا ناراضی بودن ار فروش بازی هاشون. کلا از نظر مالی درست حسابی چرتکه نمیندازن. استودیو ioi که زود فهمید خودش رو نجات داد از دست اینا. کل بخش غربی رو فرختن 300 میلیون رسما مفت بری و از اون ور هم تمرکز این پول رو گذاشتن برای سرمایه گذاری رو NFT!
و همین NFT و متاورس هم باز تاکیدن داشتن روش کی؟ سال 2023 سالی که این دومبول بازی ها فروکش کرده بود و حتی متا که متمرکز بود رو اینا تمرکزش رو گذاشت رو هوش مصنوعی و بالاخره امسال اوضاعش مثبت شد اما اینا هنوز میخواستن رو این تصمیم اشتباه تاکید کنن.
فقط کم‌کیفیت‌شدنِ یدونه بازی فکر نکنم خیلی به اعتبارِ شرکتی مثلِ square یا سهامش ضرر وارد کنه. ولی بقیه‌یِ چیزایی که گفتین بله خیلی به ضررِ هر شرکتی هستن. شرکتِ بازی‌سازی هست باید تمرکزش فقط رویِ ساختِ بازی و برقراریِ ارتباط و تبلیغ باشه.​
 
square enix و atlus شرکت‌هایی نیستن که مشابه داشته باشند، و اگه مشکلی براشون پیش بیاد یا اتفاقی بی‌افته، همه‌مون ناراحت می‌شیم و حسرت می‌خوریم. بازارِ سهام هم با خبر بالا و پایین می‌شه و هیجان توش زیاد هست. واقعاً اگه میزانِ فروشِ بازی جلویِ آسیب به شرکت رو بگیره، هر گیمری که در توانش باشه، می‌تونه یه نسخه از بازی‌هایِ جدیدِ شرکت رو بخره تا بحران رو رد کنند. ولی فکر کنم مشکل فقط فروشِ بازی نیست. همین الان چیزایی که از FF7 Rebirth داریم می‌بینیم نشون می‌ده بازی‌ای نیست که حقش باشه فروشِ کم داشته باشه ولی با معرفیِ این بازی یا نمایش‌هایِ اون، سهامِ شرکت واکنشی نشون داد؟ یا وقتی بازی منتشر بشه و فروش هم خوب باشه، شرکت بحران رو رد می‌کنه؟ به نظرم مشکل فقط اینا نیست. البته امیدوارم فقط همینا باشه و با انتشارِ rebirth همه چی تموم شه.​
اینجور استودیوها نباید انحصار "زمانی" بسازن یا باید یک قرارداد تضمین شده ببندن برای انحصاری دائمی یا بی خیال بشن :دی اینم که میگن بازیهاشون فروش نداره قبول ندارم! با کمی تبلیغ و معرفی درست حسابی قطعا فروش بهتری تجربه میکنن
کلا شرکت هایی که پتلفرم هولدر نیستن نباید همه تخم مرغ هاشونو توی یک سبد بزارن
 
رفیق یعنی شما بهتر از مدیران SE در جریان مسائل تجاری مربوط به این شرکت هستید؟
Square Enix promises better Xbox support going forward

Final Fantasy XIV and future Square Enix games will come to Xbox | Digital Trends

کاملا مشخص هست که قرارداد با مایکروسافت سود خوبی برای SE دارد،وگرنه صرف معرفی FF XIV اینقدر مهم نبود که فیل اسپنسر رو برای معرفی بیاورند روی استیج!با این شرایط به نظر به زودی شاهد عرضه FF XVI و FF VII Remake بر روی Xbox باشیم،اگر اشتباه نکنم در تریلر دیشب هم صحبت از انحصاری زمانی به مدت ۳ ماه بود که احتمال عرضه این عناوین برای بقیه پلتفرم ها رو بیشتر تقویت می کند.

چند سال پیش در مورد Atlus هم همین حرف ها زده می شد که عناوین این شرکت فروشی روی Xbox ندارند و سگا سودی از این بابت به دست نمی آورد و برای همین هیچ وقت Persona روی Xbox منتشر نمی شود.حتی همچین صحبت هایی هم مطرح می شد!
Sony Interactive Entertainment States Persona Series is Important to Them, 'Royal Experience' Developer Statements and Event Pictures - Persona Central

ولی الان نه تنها تمام عناوین سری Persona در حال عرضه بر روی Xbox هستند بلکه شاهد معرفی بازی های جدید این کمپانی در کنفرانس های مایکروسافت هستیم.
چه ربطی داشت به حرف من
معلومه که پول بیشتری گیرشون میاد هر چند کم
دارم میگم دوای دردشون فروش 1-2 میلیون نسخه بیشتر نیست.اسکوئر کل درآمدش شده یکی دوتا آی پی و اکس باکس که آخرین و کم سودترین پلتفرومش هست ، قرار نیس بهبود خاصی به قضیه بده
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or