بحث و گفتگو درباره سبک Shoot'em up

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
اینجا قراره درباره یکی از اصیل‌ترین ژانرهای گیم، یعنی Shoot'em up صحبت بشه. این روزها همه‌ی توجه‌ها به سمت گیم‌های «بزرگ» و «پیشرفته» جلب شده و خیلی‌ها سبک Shoot'em up رو فراموش کردن (و نمی‌دونن خودشون رو از چه لذتی محروم کردن). یه سری توضیح و یادآوری لازمه، که یادمون بیاد این سبک چی هست.

اول از همه لازمه جواب یه سوال رو قبل از اینکه 100 نفر بپرسن، همین‌جا بنویسم:

نه! Gears of War یه Shoot'em Up نیست! Call of Duty هم Shoot'em Up نیست!

Shoot'em up یا به اختصار Shmup (تلفظ فارسی: اِشماپ :)) به گیم‌هایی می‌گن که شما معمولاً یه هواپیما یا خلاصه یه موجودی که پرواز می‌کنه رو کنترل می‌کنید، و معمولاً صفحه‌ی بازی، از بالای سر ِ اون موجود دیده می‌شه و تصویر به سمت بالا یا راست در حال حرکت هست و تعداد زیادی موجودات دیگه وارد تصویر می‌شن که به سمت شما شلیک می‌کنن...
اصلاً این همه توضیح چرا؟ بهترین کار نشون دادن عکس از سبک Shmup ــه:

RFJ-Medal.png
ikaruga-2.jpg


تصویر سمت راست مربوط به بازی Raiden Fighters Jet و سمت چپی هم بازی Ikaruga هست که هر دو بازی‌های Arcade بودن که بعداً روی کنسولها عرضه شدن. معمولاً Shmup ها اول روی دستگاه‌های آرکید عرضه می‌شن و بعداً برای کنسولها یا PC میان. الان چندین و چند ساله که Shmup هایی که بر روی آرکید میان، همه ژاپنی هستن. معمولاً هم اینجوری هستن که وقتی یک سکه داخل دستگاه انداخته می‌شه و بازی شروع می‌شه، بازی رو با 3 تا Life شروع می‌کنین و اگر یک تیر (فقط یک تیر ناقابل) به شما بخوره، یه دونه Life از دست می‌دید. اکثر این گیم‌ها، خیلی سخت هستن (و باعث می‌شه ملت مجبور بشن مرتب ببازن و دوباره سکه داخل دستگاه بندازن. روش خوبیه برای پول درآوردن، نه؟) حالا می‌رسیم به اصل داستان:

چیزهایی که شاید درباره Shoot'em up های ژاپنی نمی‌دونستید:

- توی Shoot'em up های ژاپنی، معمولاً کمتر اتفاقات رَندوم میافته. منظورم اینه که معمولاً اینجوری طراحی می‌شن که اگه صد بار هم یه مرحله رو بازی کنید، دقیقاً همون اتفاقات دفعه قبل تکرار می‌شه. دشمن‌های شما به صورت رَندوم به سمت شما شلیک نمی‌کنن، و معمولاً گلوله‌هایی که به سمت شما شلیک می‌شن، یک الگوی خاص رو تشکیل می‌دن. مثلاً به این الگو توجه کنید:

th10_3.png


پس برای اینکه بشه بدون مُردن مرحله‌ها رو رد کرد، باید این الگوها رو شناخت و از قبل برای اونا آماده بود.

- Shoot'em up ها در عین حال که خیلی سخت هستن، جوری طراحی می‌شن که بشه با یک Credit (یعنی با یک بار سکه انداختن داخل دستگاه آرکید) بشه بازی رو تموم کرد (یعنی بدون استفاده از Continue). به این کار اصطلاحاً 1CC گفته میشه.
1CC = 1-Credit Clear, 1-Credit Completion
این کار، کار سختی هست ولی ممکنه.

- علاوه بر قضیه بالا، یه چیز دیگه که ملت رو به پای آرکیدها می‌کشونه، زدن رکورد امتیاز توی این Shoot'em Up هاست. شاید الان برای خیلی‌ها دیگه واژه «امتیاز» توی گیم‌ها زیاد معنی نداشته باشه اما توی آرکید این قضیه خیلی خیلی مهمه. نکته دیگه اینکه اگر یک بار Continue استفاده کنین، امتیاز شما صفر می‌شه (و این دلیل دیگه‌ای می‌شه برای اینکه سعی کنین بدون استفاده از Continue بازی رو تموم کنین).

- خیلی از Shoot'em up های ژاپنی، سیستم‌های امتیازدهی مخصوص به خودشون رو دارن که بعضی وقتها خیلی پیچیده و در عین حال خیلی اعتیادآور هستن.

- خیلی از Shmup های ژاپنی یه سیستم درون خودشون دارن که به این صورت عمل می‌کنه که هر چی شما بهتر بازی می‌کنید و خودتون رو به مراحل بالاتر می‌رسونید، بازی سخت‌تر میشه! به این سیستم اصطلاحاً Ranking گفته می‌شه. به عبارتی، هر چی شما توی بازی جلوتر برین و نبازین و امتیازتون بالاتر بره، Rank ِ شما هم بالاتر می‌ره و باعث می‌شه بازی، خودش درجه سختی خودش رو بالاتر ببره. وجود Ranking می‌‌تونه بازی رو بسیار پیچیده کنه و بعضی وقتها کنترل Rank ممکنه استراتژی‌های خاص خودش رو بـطــَـلـبه.

- معمولاً Shmup های ژاپنی جوری طراحی می‌شن که از اول تا آخر کلاً حدود 25 - 30 دقیقه طول می‌کشه. این زمان، خیلی با زمان لازم برای تموم کردنِ گیم‌های «بزرگ» امروزی فرق داره. اما برای اینکه شما یک بار بتونید از اول تا آخر بازی بدون استفاده از Continue برید، باید ساعتها روی یه گیم وقت بذارید، و تازه بعدش دوباره بازی می‌کنید تا رکورد امتیازتون را افزایش بدید. بنابراین:

- یک Shoot'em فقط این نیست که به سادگی با یه هواپیما مرتب شلیک کنین و یه سری موجود مزاحم رو بکـُشین و بدون توجه به امتیاز و بدون هیچ‌گونه دیسیپلین، شاد و شنگول بازی کنین و مثلاً اگه باختین، سریع یه Continue استفاده کنین و خوشحال باشین که قوی هستین :biggrin1:

- Shoot'em up واسه خودش یک سبک سنگین و بسیار سخته که سطح Pro هم داره. می‌تونین یه سر به YouTube بزنین و ویدیوهای... حیرت‌آوری... از این سبک ببینین.

به هر حال.

من خودم چند وقته که جذب این سبک شدم و این اواخر خیلی زیاد Shmup های ژاپنی می‌زنم. تا به حال موفق شدم 2 تا Shmup رو 1CC کنم (بدون استفاده از Continue تموم کنم)، و از این بابت بسیار خوشحالم :biggrin1:
یکی Raiden IV و اون یکی Mushihime-Sama Futari ver 1.5 هست که جفتشون از Shmup های معروف ژاپنی هستن. هر دوی این‌ها رو روی XBox 360 بازی کردم. کم‌کم هم دارم روی Raiden III (که برای PC هم عرضه شده) کار می‌کنم.

هدفم از زدن این تاپیک اینه که ببینم آیا کسی توی این سایت هست که به این سبک علاقه داشته باشه و درباره این سبک حرف بزنیم و احتمالاً با هم رقابت کنیم. و اگه کسی هست که پایه است وارد این سبک بشه، راهنماییش کنیم. فعلاً برای شروع این چند مطلب رو مدّ نظر داشته باشید:


  • برای 1CC کردنِ یه گیم، لازمه هر مرحله رو بارها تمرین کنید. بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
  • توی Shmup ها، جای زیادی برای اشتباه نیست. باید خیلی با دقت و کمترین اشتباه ممکن بازی کنید. شاید کلی زحمت بکشید و خودتون رو به یه مرحله بالا برسونید، ولی به خاطر یه استباه مسخره ببازید و مجبور شید دوباره از اول بازی کنید! بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
  • توی Shmup ها، رقیب شما، خودِ شماست. باید به خودتون تسلط داشته باشید تا بتونید توش موفق باشید. شاید بارها به خاطر اشتباه‌ها خودتون رو سرزنش کنید. بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
  • باید برای شناخت خصوصیات سیستم بازی، سیستم Ranking، الگو‌های گلوله‌ها و به‌طور کلی Game Mechanics، وقت زیادی بذارید و استراتژی‌های مناسب برای رد کردنِ هر مرحله رو برای خودتون مطالعه کنید. بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
  • همونطور که گفتم، Shmup های خوب معمولاً ژاپنی هستن، پس کاراکترها، جـَک و جونـِـوَرها، آهنگ بازی، گرافیک بازی (که معمولاً 2D هست) و خیلی چیزهای دیگه همه تیریپ طراحی ژاپنی هستن که بعضی وقتها عجیب و غریب به نظر میان (آدم‌های بال‌دار، سوسک‌های جهنمی :D، تانک‌های تخیلی...) و شاید زیاد به این طراحی‌ها عادت نداشته باشید. بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
  • اون الگوهای گلوله‌ها که توضیح دادم، بعد از یه مدت زیاد که بهشون خیره می‌شین، میرن رو اعصاب و مثلاً 2 ساعت که بازی کنین، وقتی از پای گیم بلند می‌شین، به محض اینکه چشمتون رو ببندین، اون الگوها جلوی چشمتون ظاهر می‌شن و اون حس اضطراب دوباره بهتون دست می‌ده :eek: بنابراین خیلی اعصاب می‌خواد.
چیزهایی که امیدوارم اینجا راجع بهشون صحبت نشه:

- Gears of War و Call of Duty و Conrtra و Metal Slug و... چون سبک این گیم‌ها اصلاً Shoot'em up نیست :D
- EuroShmup ها. قضیه اینه که به جز Shmup های ژاپنی، تعداد زیادی Shmup دیگه هم موجود هست که معمولاً توسط کمپانی‌های اروپایی و کمپانی‌های آمریکایی کوچیک ساخته می‌شن و خصوصیات Shmup های ژاپنی رو ندارن و اصولاً برای «جدی بازی کردن» طراحی نشدن. فقط برای Fun یا به عبارتی تفریحات سالم شاد و مفرّح ساخته شدن :D

مطلب درباره Shmup خیلی زیاده منتها باید دید اصلاً کسی اینجا پایه هست یا نه. ببینیم چی میشه.
 
آخرین ویرایش:

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,079
واقعا هم خیلی اعصاب میخواد! قدیما زیاد بازی میکردم، ولی الان اصلا حوصلش رو ندارم:D
الان فقط یه Chicken Invaders دارم رو PC، هر وقت بیکار بودم و حالش رو داشتم یه کم بازی میکنم:D
حالا یکی دو تا خوبش رو بگو دانلود کنیم اگه رو PC هست:D (Ikaruga خیلی گرون بود تو لایو! دلم نیومد بگیرم:D)
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
حالا یکی دو تا خوبش رو بگو دانلود کنیم اگه رو PC هست:D (Ikaruga خیلی گرون بود تو لایو! دلم نیومد بگیرم:D)
راستش تعداد shmup های ژاپنی PC، زیاد نیست. می‌تونی Raiden III رو بگیری ولی برای شروع شاید زیاد گیم جالبی نباشه چون جذابیتش زیاد نیست و اولش خیلی خسته کننده به نظر میاد.
سری Touhou Project هم موجوده، که 10 - 12 تایی می‌شن و خیلی هم سخت هستن. خودم هنوز نرفتم سمتشون.

ولی اگه بخوای با امولاتور بازی کنی، گیم زیاد هست. می‌تونی با همین FBAlpha، مثلاً Blazing Star یا GigaWing یا سری R-Type رو بازی کنی.

اما کلاً تو که XBox 360 داری، می‌تونی Mushihimesama Futari Ver 1.5 رو بگیری بازی کنی لذتشو ببری. Region Free ــه ولی بعید می‌دونم توی بازار پیدا بشه. 7 گیگ دانلوده.
به هر حال بین کنسول‌های این نسل، XBox به عنوان کنسول Shmup انتخاب شده و ژاپنی‌ها دارن Shmup ها رو روی این کنسول عرضه می‌کنن. تقریباً هیچی روی PS3 یا Wii نمی‌دن.
ولی بیشتر گیم‌هاشون NSTS-J و یا NTSC-UC ـــه.
 
آخرین ویرایش:

LeonSM

کاربر سایت
Mar 4, 2007
1,850
نام
صفا
مطلب خوبی نوشتی و صمیمانه خسته نباشید عرض میکنم :)
بازیای shmup واقعا جذابن ! مثلا همین Raiden 3 رو با یه یارو که اصلا علاقه ای به گیم نداره به صورت شاد و شود بازی کردیم و خیلی هم خوش گذشت!
البته 1cc کردن واقعا اعصاب میخواد :-"
 

only_crysis

کاربر سایت
Apr 21, 2009
1,693
نام
مازیار
وقتی خیلی طفل بودم spy hunter که واسه میکرو هم اومده بود تقریبا(تقریبا)همین سبک رو داشت که فوق العاده هم سخت بود ولی خدا شاهده که تو همون سنین طفولیت با چه مهارتی یاد گرفته بود بازی کنم.فوق العاده بازی سریعی بود.از همه جا تیر میومد وقتی هم میترکیدیم یه صدای باحالی میداد:biggrin1:یادش به خیر واقعا:love:
 

LeonSM

کاربر سایت
Mar 4, 2007
1,850
نام
صفا
یه فیلم اکشنِِِِ خفن و باحال هم با همین اسم هست. توش کلایو اوون در نقش مرد هویجی بازی میکنه :D
پ.ن : هدف بالا اومدن تاپیک بود :-"
Believe me، That Movie SUCKS !
 

Perspective

کاربر سایت
Sep 10, 2008
1,363
نام
هادی
با این تفاسیر پس Gradius هم پیروِ این سبکِ...خیلی باحاله
PS1 هم یه بازی داشت تو اینجور سبکها که Squre Soft سازندَش بود.. به اسم Inhaunder , اگر درست نوشته باشم ,واقعا بازیِ دوست داشتنی ای بود..
 

LeonSM

کاربر سایت
Mar 4, 2007
1,850
نام
صفا
Gradius یه shmup خیلی خپنه ! مخصوصا Gradius V که روی PS2 اومده .
یه نکته رو فکر کنم حمیدوص نگفته. shmup دو نوعه : عمودی(پایین به بالا) و افقی(راست به چپ یا چپ به راست :D)
Gradius جزو افقی هاست :-؟
 

aerelm

کاربر سایت
Nov 14, 2008
38
tl;dnr

به منظور بالا بردن سطح علمی این thread، اعلام میداریم که اِشماپ ((; سبک جالبیست، ولی در نظر داشته باشید که Freelancer اِشماپ نیست.​

ktnxbai​
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
tl;dnr
لطف فرمودین :D
به هر حال Shoot'em up سبکیه که اینجا کمتر شناخته شده و اگه بخوای معرفی کنی، باید یه متن طولانی بنویسی.
تازه اینا اطلاعات کلــّی بود. برای هیچ کدوم از گیم‌هایی که گفتم، وارد بحث تخصصی (:cool2:) نشدم!
 

Big Red Monster

کاربر سایت
Jun 8, 2008
209
نام
امیر
tl;dnr

به منظور بالا بردن سطح علمی این thread، اعلام میداریم که اِشماپ ((; سبک جالبیست، ولی در نظر داشته باشید که Freelancer اِشماپ نیست.​
ktnxbai​

احســـــنت، بنده به شخصه به اطلاعاتم اضافه شد :laughing:، چه برسه به دیگران :mad:
 

Mohammad

Aquatic Guru
Administrator
Sep 23, 2005
675
نام
محمد
تشکر از نویسنده مطلب، آموختیم.

من از کودکی به این سبک علاقه داشتم، البته هیچوقت بطور جدی دنبالش نرفتم.
اون هواپیمای آتاری که باید بنزین میزدی هم توی همین سبکه؟ :biggrin1:
اون زمان که شبها سگا کرایه میکردیم یک بازی از این سبک بود که گاهی میگرفتیم. تنها چیزی که ازش یادمه یک هواپیمای قرمز رنگه، تو سبک هواپیماهای سمپاش!

ولی سری R-type روی ps1 , ps2 رو خوب یادمه. خیلی جالبناک بود برای من. گرافیک دوست داشتنی، درجه سختی چالش برانگیز، سفینه ها و جک و جونورهای عجیب غریب و ... یک چیزیش که خیلی دوست داشتم این بود که سفینه های مختلفی رو میتونستی انتخاب کنی که هر کدوم ویژگی ها و شلیکهای قدرتی مخصوص به خودشون داشتن. به مرور سفینه های بیشماری رو میشد آنلاک کرد!

من اصلاً توی این سبک کاره ای نیستم و بازیهای مطرحش رو نمیشناسم ولی به همه دوستداران این سبک سری R-type رو پیشنهاد میکنم. اطلاع ندارم که بعد از R-type final نسخه دیگه ای هم اومد یا نه ولی هرکس که به ps دسترسی داره یا اگر با امولاتور میشه روی pc بازی کرد، یا اگر روی هر پلتفورم دیگه ای هم موجود هست، از دستش نده.

یادمه برای پیدا کردن R-type final کل توپخونه و حومه ش! رو زیر و رو کردم و آخر سر در عین ناامیدی توی یک دخمه ای که بازیهای دست دوم میفروخت پیداش کردم و شاد و شنگول برگشتم خونه. :biggrin1:
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
من از کودکی به این سبک علاقه داشتم، البته هیچوقت بطور جدی دنبالش نرفتم.
اون هواپیمای آتاری که باید بنزین میزدی هم توی همین سبکه؟ :biggrin1:
من خودم هم تازه چند ماهه که از خفن بودنِ این سبک مطلع شدم :D
اون هواپیمای آتاری (River Raid) هم از همین سبکه، که البته کلاً ویژگی‌های ساده‌ای داره.
من اصلاً توی این سبک کاره ای نیستم و بازیهای مطرحش رو نمیشناسم ولی به همه دوستداران این سبک سری R-type رو پیشنهاد میکنم. اطلاع ندارم که بعد از R-type final نسخه دیگه ای هم اومد یا نه ولی هرکس که به ps دسترسی داره یا اگر با امولاتور میشه روی pc بازی کرد، یا اگر روی هر پلتفورم دیگه ای هم موجود هست، از دستش نده.
آره R-Type جزو گیم‌های کلاسیک و معروف این سبکه و خیلی هم سخته! البته من خودم هنوز جذب این گیم نشدم اما کلاً توصیه می‌شه :D
اگه کسی بخواد، می‌تونه R-Type Dimensions رو که در واقع شامل دو گیم R-type 1, 2 با گرافیک جدید هست، از XBLA بخره. که البته این Option هم توش هست که با همون گرافیک قدیمی بازی کنین.
 

LiQuiD SnakE

کاربر سایت
Jun 3, 2007
274
نام
ارسلان
تشکر از نویسنده مطلب، آموختیم.

من از کودکی به این سبک علاقه داشتم، البته هیچوقت بطور جدی دنبالش نرفتم.
اون هواپیمای آتاری که باید بنزین میزدی هم توی همین سبکه؟ :biggrin1:
اون زمان که شبها سگا کرایه میکردیم یک بازی از این سبک بود که گاهی میگرفتیم. تنها چیزی که ازش یادمه یک هواپیمای قرمز رنگه، تو سبک هواپیماهای سمپاش!

ولی سری R-type روی ps1 , ps2 رو خوب یادمه. خیلی جالبناک بود برای من. گرافیک دوست داشتنی، درجه سختی چالش برانگیز، سفینه ها و جک و جونورهای عجیب غریب و ... یک چیزیش که خیلی دوست داشتم این بود که سفینه های مختلفی رو میتونستی انتخاب کنی که هر کدوم ویژگی ها و شلیکهای قدرتی مخصوص به خودشون داشتن. به مرور سفینه های بیشماری رو میشد آنلاک کرد!

من اصلاً توی این سبک کاره ای نیستم و بازیهای مطرحش رو نمیشناسم ولی به همه دوستداران این سبک سری R-type رو پیشنهاد میکنم. اطلاع ندارم که بعد از R-type final نسخه دیگه ای هم اومد یا نه ولی هرکس که به ps دسترسی داره یا اگر با امولاتور میشه روی pc بازی کرد، یا اگر روی هر پلتفورم دیگه ای هم موجود هست، از دستش نده.

یادمه برای پیدا کردن R-type final کل توپخونه و حومه ش! رو زیر و رو کردم و آخر سر در عین ناامیدی توی یک دخمه ای که بازیهای دست دوم میفروخت پیداش کردم و شاد و شنگول برگشتم خونه. :biggrin1:
شاید اصلا بازیای این سبک باعث شده که شما رشتت "هوا فضا" بشه :smartass:
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر