شما مشکلت اینه فکر کنم اونطور که من پستات رو اینجا خوندم متال گیر رو از آخر به اول بازی کردی. ببین متال گیر از اول یه بازی جهان باز نبوده و اصلا جهان باز شدن این سبک مساوی با نابودیش بوده. چرا؟ چون گیم پلی مخفی کاری تاکتیکال و داستان محور هست. نتیجه جهان باز شدنش میشه همین V بدون حساب کتاب باید جلو بری ممکنه تلفنچی ارتش سرخ یهو داره برای خودش یورتمه میره تو مپ شما رو ببینه. هیچ جای مخفی شدن حسابی ای تو محیط باز نیست که در عین حال تو جریان بازی هم بمونی (سرویس بهداشتی یا سطل آشغال تو جریان بازی نیستی) برخلاف شماره های قبلی که تو فضای بسته خوراک مخفی کاری بود یعنی پشت یه کارتنی کانتینری گوشه دیواری جایی مخفی میشدی کارتو میکردی و درعین حال چون بازی شدیدا کم بهت فرجه میده گند میخوره تو گیم پلی مخفی کاری. همین مرحله که گفتم کلی سرباز جلوی جایی که امریک هست هستن یکی رو بزنی اون یکی می بینه یا مشکوک میشه چون فضای بازه!!! دقیقا چی بسازی تنها گره گشای این گیم پلی مزخرف اسنایپر بیهوش کننده هست که اونم پدر آدم درمیاد تا بسازه. اصلا تو بیس ها و روستاها میری عین مور و ملخ سرباز ریخته فرق نداره ناک اوت کنی یا با تفنگ بیهوش کننده بزنی اول و آخر ردتو میزنن چون محیط بازه و نبود سیو هم بدتر روانیت میکنه. میشه جلو رفت ولی با کلی اتلاف وقت و اعصاب خردی و این وسط هیچ کات سین و داستانی نیست حتی گیم پلی مرتبط با داستان کمه مثلا مراحلی به سبک پیس واکر (لعنته الله علیه) هست بیخود باید بری تانک و... بترکونی. متال گیر هر قدم میرفتی کات سین و داستان بود!
الان درک میکنم چرا ملت انقدر علیه Death Stranding گارد گرفته بودن. این بازی واقعا فاجعه هست. به زور که هر بازی رو نمیشه جهان باز کرد!!! حتی بیای سیستم سیوم خودکار کنی این چه حماقت محضی بود آخه کرده قدم به قدم بازی مخفی کاری مهمه اصلا به چه حقی ورداشته باید میشد مثل شماره های قبل هر وقت با کدک حرف میزنی بازی هر جایی هستی سیو بشه!!!
جلو رفتنش که اعصابت خرد نشه فقط یا با همون کلاه که بهت میخندن میشه یا اسنایپر بیهوش کننده یا لباس که اصلا نبیننت
غیر اون باید همه رو باید بری تو بیس و جایی که هستن رصد کنی با دوربین و آخرم احتمالا ده بار خفت شی بس که سربازا تو هم چپیدن و محیط بازه. همون بهتر با کونامی قطع رابطه کرد این سری خراب تر نشد تیشه زده به ریشه بازی خودش.
نه اتفاقا من فن قدیمیه سریم
, ببین با خیلی از حرفات موافقم, اما نه درباره گیم پلی
بنظرم منم اوپن ورلد MGS5 خیلی بی مصرفه و اگه خطیم بود با مراحل باز تفاوت خاصی ایجاد نمیکرد چرا که تنها فایده Free Roamش جمع کردن پول, حیوان و ریسورس هست, بدون ذره ای نشانه از زندگی, که البته فلسفه پشت طراحیش همینه, بجای یک دنیای زیبا و زنده, یه محیط جلوت میزاره که با مکانیک های گیم پلی ور بری, منم دوست داشتم که تو بازی روستا با کلی NPC, و یا حتی Warzoneهایی مثل MGS4 ببینم, اما بازی براساس چیز دیگه ای طراحی شده
البته این در نظر بگیرید که کوجیما نمیتونست با 200+ نفر کارمند بیاد و مثل اکستار بازی اوپن ورلد بسازه, چون واقعا نمیشه, پدرشون در میاد دست کم باید 1000 نفر باشن, اما بنظرم OW بودن بازی هیچ دلیلی نداره, البته اگه کونامی میزاشت ساختش کامل بشه شاید یه فایده ای داشت, چون چیزایی مثل هلیکوپتر و متور از بازی کات شد
حالا خدا بداند که چقدر از مراحل دانگرید شدن
در مورد گیم پلی
والا چاره کار عناوین قبلی سری هم بیهوش کردن و یا رد شدن بود, اینجا تنها فرقش اینه که هم ابزار بیشتری داری و هم میتونی همه رو بکشی بری
لول دیزاین در مقایسه با عناوین قبلی خوب نیست, اما واقعا بد هم نیست, بنظرم جای کافی برای قایم شدن توش وجود داره, کلی سوراخ و صخره و حتی سطل آشغال سلاح که میتونید حواس گاردها رو باهاش پرت کنید, تازه با دوربین, DD یا کوایت میتونید جای گاردها رو معلوم کنی
در کل برو جلوتر و بازی بهتر میشه, تازه مطمئن باش تجربه دوباره مراحل تجربه ای متفاوت بهت ارائه میده
نبود کات سین برای اکثر مراحل هم واقعا اذیت میکنه, از بین 50 مرحله بازی کلا 12 یا 16 تاش کات سین دارن و بنظرم بیاد موندنی ترین لحظات بازی همینان, کمبود کات سین و سبک روایت بازی تقصیر کساییه که به کات سیر های MGS4 اعتراض کردن
در کل MGS5 یک بازی ناقص هست, چیزایی مثل انیمیشن شخصیت ها دانگرید شده و کلی کانتنت از بازی کات کردن, اگه کامل میشد الان وضعیت جور دیگه ای بود
DS کلا داستانش چیز دیگه ای هست, این بازی آرت خالصه و طبیعیه که خیلیا خوششون نیومده باشه, کوجیما از این به بعد فقط بازی هایی میسازه که ایده های جدیدی داشته باشن, ولی MGS5 فدای ناقص بودنش شد
.