بحث و تبادل نظر درباره اینترنت ایرانیان نت، (اپراتور چهارم،فیبر نوری)

مسئله اینجاست که نمیخوان دقت کنید نمیخوان سرعت اینترنت و پهنای باند بهتر از اینی که هست باشه ،مگرنه اگر میخواستن یه پیمانکار خارجی چیزی با کله حاضر بود بیاد سرمایه گذاری کنه و سریع فیبر بکشن و همه چی درست کنن
 
مسئله اینجاست که نمیخوان دقت کنید نمیخوان سرعت اینترنت و پهنای باند بهتر از اینی که هست باشه ،مگرنه اگر میخواستن یه پیمانکار خارجی چیزی با کله حاضر بود بیاد سرمایه گذاری کنه و سریع فیبر بکشن و همه چی درست کنن

هیچ وقت نمیذارن یک پیمانکار خارجی در زمینه ارتباطات سرمایه گزاری کنه . دلیلشم مسائل امنیتی هست . همین چند سال پیش شرکت اتصالات امارات گفت میاد کل ایران رو به شبکه خودش وصل میکنه و اینترنت و سیم کارت های نسل اخر رو میاره ، ولی درخواستشون رد شد .
 
سال ديگر منازل به فيبرنوري متصل خواهند شد


وايمکس نيوز- اپراتور چهارمي که سال گذشته از سوي وزير ارتباطات به خاطر روند کند پيشروي‌اش مورد اخطار قرار گرفت، حالا و به گفته مديرعامل اين شرکت با تمام قوا تلاش مي‌کند که طي سال‌هاي 93 و 94 يک ميليون پورت پرسرعت بر مبناي فيبر نوري را در هفت شهر در نظر گرفته شده در پروانه، واگذار کند. مديريت اين اپراتور در حالي ارائه خدماتش را به سال بعد موکول مي‌کند که پيش از اين مسئولان اين اپراتور اعلام کرده بودند که فاز اول پروژه اتصال فيبرنوري به منازل دي ماه سال 93 و در 7 شهر براي يک ميليون مشترک اجرايي مي‌شود و سرعت دسترسي حداقل 20 مگابيت بر ثانيه از جمله ويژگي‌هاي اين پروژه خواهد بود.
*** سير تکامل اپراتور چهارم
اپراتور چهارم از زمان شکل‌گيري خود تاکنون با انتقادات مختلفي همراه بوده است. مشخص نبودن زمان دقيق راه‌اندازي اين اپراتور از يک طرف و انتقاد نسبت به شکل‌گيري پروژه‌اي که به باور برخي کارشناسان حوزه ICT نياز به راه‌اندازي آن نبوده از سوي ديگر ، بارها و بارها تکرار شده است. به باور اين منتقدان ارائه پروانه به اين اپراتور با توجه به نبود محتواي کافي روي شبکه اينترنت کشور، چيزي جز به هدر رفتن سرمايه کشور نيست. اما در مقابل اين انتقادات مسئولان اپراتور چهارم، راه‌اندازي اين اپراتور را نياز کشور دانسته و اعلام مي‌کنند راه‌اندازي اپراتوري براي اتصال فيبرنوري به منازل در همه جاي دنيا وجود دارد. به باور اين مديران، اپراتور چهارم يک پروژه خاص و کلان است که تنها وظيفه‌اش اتصال فيبر به منازل نيست بلکه قرار است اين فيبر را به تمامي‌کسب‌وکارها، سازمان‌هاي دولتي و شرکت‌ها برساند. بنابراين اين پروژه با پروژه شرکت مخابرات يا سازمان‌ها و شرکت‌هاي ديگر که به صورت مقطعي اقدام به اتصال فيبر کرده‌اند بسيار متفاوت است. اين مديران تأکيد مي‌کنند که تا کنون هيچ اپراتور و سازماني نتوانسته است مانند اپراتور چهارم يک طرح جامع و يکپارچه در خصوص اتصال فيبر نوري به منازل و کسب و کارهاي مختلف داشته باشد.
محسن باقري چناري، مديرعامل اپراتور چهارم در خصوص آخرين وضعيت اپراتور چهارم مي‌گويد: «طي مدت گذشته اين اپراتور حرکات رو به جلو خود را شروع کرده اما به دلايل خاصي نتوانسته نمود بيروني قابل توجهي از خود نشان بدهد اما تمام مقدمات براي به انجام رسيدن نهايي اين پروژه در حال پيگيري است.»
وي در پاسخ به اين سؤال که قرار بود تا مرداد ماه سال جاري 400 هزار کاربر ايراني به اين شبکه متصل و اين پروژه عملياتي شود افزود: «عملياتي شدن اين شبکه با وصل شدن مشترکان به اين شبکه بسيار متفاوت است. اين پروژه سه مرحله اصلي دارد که اول بررسي و طراحي شبکه است ، دوم اجراي شبکه مترو يا کابل مرکزي است و در نهايت اتصال مشترکان به شبکه فيبر نوري کشور.» به گفته وي در مرحله اجراي شبکه مترو هيچ مشترکي به شبکه متصل نمي‌شود بلکه فيبر نوري در مناطق مختلف کشيده شده تا در نهايت بعد از ساخت مراکز مورد نياز، مشترکان به شبکه متصل شوند.
براساس اظهارات باقري، در حال حاضر اجراي شبکه مترو به خاطر سختي و پيچيدگي کار در تهران، به صورت پايلوت در استان البرز در حال انجام است و در واقع در اين استان پيمانکار انتخاب، مقدمات طراحي انجام و مسير مورد نظر نيز مشخص شده است و به اميد خدا تا چند ماه ديگر شبکه مترو اين استان به اجرا در خواهد آمد. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال که براساس پروانه بايد اين اپراتور تا دي ماه 93 يک ميليون پورت را در هفت شهر ايران واگذا کند مي‌گويد: «در برنامه اپراتور چهارم ارائه يک ميليون پورت در هفت شهر در سال‌هاي 93 و 94 در نظر گرفته شده است و اين به اين معني نيست که فقط تا سال 93 قرار است اين کار انجام شود و يا فقط در سال 94 بايد اين پروژه صورت بگيرد چرا که براساس برنامه در سه ماه دوم امسال طرح به صورت پايلوت در شهر کرج به اجرا در مي‌آيد و در سه ماه سوم سال نيز اين طرح در مشهد و به ترتيب در سه ماه بعدي اين شبکه در شهر اصفهان، قم، تبريز و شيراز به اجرا گذاشته مي‌شود. البته در تمام اين مدت به دليل شرايط ويژه تهران، اجراي طرح اپراتور چهارم در اين استان نيز به طور خاص پيگيري و انجام مي‌شود.»
باقري تأييد مي‌کند که مديران اپراتور چهارم تمام تلاش خود را مي‌کنند تا پايان سال 94 در 7 شهر ، يک ميليون پورت براساس تکنولوژي فيبر نوري را به کاربران اهدا کنند.
*** باز هم گلايه از مخابرات
چناري در واکنش به اينکه برخي از کارشناسان مراحل انجام اين پروژه را طولاني و هزينه‌بر مي‌دانند و پيش‌بيني مي‌کنند که دوباره اين اپراتور از وزير ارتباطات اخطار مي‌گيرد، مي‌گويد: «بسياري مي‌گويند انجام اين پروژه طولاني شده است اما براساس تحقيقات و گزارش‌هاي به دست آمده هيچ‌کدام از کشورهاي اروپايي در کمتر از 5 سال نتوانسته‌اند يک ميليون پورت داير کنند ضمن اينکه سازمان تنظيم مقررات در اتحاديه اروپا آنقدر قوي است که در همان روز اول تکليف داکت‌ها، کانال‌ها و به طور کلي زيرساخت‌هاي موجود را مشخص مي‌کند. ولي چنين اتفاق و هماهنگي در ايران براي انجام اين پروژه صورت نمي‌گيرد.»
باقري تصريح مي‌کند در حال حاضر علي‌رغم مکاتبات بسيار و مطرح شدن اين موضوع به کميسيون صنايع مجلس در خصوص اينکه هنوز تکليف داکت و کانال‌کشي‌هاي موجود مشخص نيست اما متأسفانه هنوز اين مديران نتوانسته‌اند به جواب روشني از سوي مخابرات برسند.
مديرعامل اپراتور چهارم تأکيد مي‌کند که بايد زيرساخت‌ها به صورت کامل مشخص باشد. يعني اينکه چه منطقه‌اي داراي داکت و کانال‌کشي‌هاي مخابراتي است تا آن‌ها مجدد در آن مناطق دست به حفاري نزنند و همچنين مشخص باشد که اين اپراتور در کدام مناطق اجازه حفاري و فراهم کردن زيرساخت ‌ها را دارد.
اما داوود زارعيان، سخنگوي شرکت مخابرات ايران عدم همکاري با اپراتور چهارم را رد کرده و مي‌گويد: «مگر در حال حاضر مخابرات به عنوان اپراتور اول مشکلي داشته باشد، اپراتور دوم را مقصر اين مشکل مي‌داند؟ شرکت مخابرات در مقابل اپراتور چهارم تعهدي ندارد و حتي داشتن تعهد در پروانه اين اپراتور نيز اشاره نشده است.»‌وي در ادامه مي‌افزايد: «اگر اپراتور يا هر شرکتي نياز به زيرساخت و امکانات ما دارد بايد وارد مذاکره شده و ما نيز با رعايت اصول برد،برد امکانات مورد نياز را در اختيارشان مي‌گذاريم.» زارعيان تأکيد مي‌کند که هر نهادي به عنوان مشتري به اين شرکت مراجعه کند در صورت پرداخت هزينه‌هاي مربوطه مخابرات حاضر به همکاري خواهد بود اما اين شرکت نمي‌تواند امکانات و سرمايه‌گذاري‌هاي خود را به صورت رايگان در اختيار کسي بگذارد. وي مشکل اصلي را به پروانه ارائه شده به اين اپراتور ارتباط مي‌دهد و اينکه در اين پروانه پيش‌بيني‌هاي لازم ديده شده تا در طول کار اين اپراتور به مشکل برنخورد.
به هرحال اين پروژه نيز مانند دهها پروژه ديگر براي رسيدن به نقطه هدف مسير طولاني را پيش رو دارد و حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا عاقبت اپراتور چهارم به تعهد خود اين بار عمل خواهد کرد.
نويسنده: سونيتا سراب پور
منبع: روزنامه ايران
 
من همین الانشم نتم فیبر نوریه
پینگم با مرکز مخابراتی استان 1ms هست ولی چه فایده وقتی دیتا از زیرساخت میاد
مشکل نت ایران زیرساخت و انحصاری بودنه
مشکل نت ایران اینه از همه جا لینک مخابراتی داره
از عمان - هند - ترکیه - گرجستان - اذربایجان - فرانسه و ....
هر کدوم یه کیفیتی داره و جدیدا همرو میخان load balancing کنن که وضعیت شده این
اگه این اپراتور هم دیتاش رو از زیرساخت بگیره هیچ تغییری تو نت ایران نمیبینید
 
و پینگت با سرورهای اروپایی چقدره حدوداً؟

همونطور که گفتم وقتی دیتا از زیرساخت بیاد اونم یه لینک بی کیفیتی مثل عمان چه فایده
اینجا لینک عمان رو به ما اختصاص دادن که بهترین حالت پینگ 170 میشه با اروپا
همین لینک عمان با 80ms میاد داخل ایران ولی زیرساخت اونقدر از روترهای غیر استاندارد و مسائل شیلتری عبورش میده که 170 میرسه به ما
 
دوستان عزیز اگر فکر کردین این اوپراتور قصد داره فیبرنوری پرسرعت اینترنت بشما بده سخت در اشتباه هستید ...

نمیدونم چرا صاحب تاپیک اصلا ننوشته که این اوپراتور قراره همان اینترانت رو بصورت فیبر نوری با سرعت بالا به خونه مردم ببره !

همین الان هم 2-3 نفر از مسئولیین ***** با دادن سرعت بالاتر از 128 بمردم مخالف هستن و جدا پیگیری میکنن

کلا قرارداد همین اپراتور هم مبنی بر راه اندازی سرور داخلی و رساندن فیبرنوری به در خانه های مردم بسته شده نه بیشتر
 
دوستان عزیز اگر فکر کردین این اوپراتور قصد داره فیبرنوری پرسرعت اینترنت بشما بده سخت در اشتباه هستید ...

نمیدونم چرا صاحب تاپیک اصلا ننوشته که این اوپراتور قراره همان اینترانت رو بصورت فیبر نوری با سرعت بالا به خونه مردم ببره !

همین الان هم 2-3 نفر از مسئولیین ***** با دادن سرعت بالاتر از 128 بمردم مخالف هستن و جدا پیگیری میکنن

کلا قرارداد همین اپراتور هم مبنی بر راه اندازی سرور داخلی و رساندن فیبرنوری به در خانه های مردم بسته شده نه بیشتر

خوب مثل این که اصل موضوع رو شما با شبکه ملی اطلاعات اشتباه گرفتید .
این شرکت وظیفه داره که فیبر نوری به تمامی سازمان ها ارگان ها و خونه ها برسونه در کنارش مجوز داره که بر بستر فیبر نوری اینترنت یا اینترانت هم ارائه بده
یه ذره بیشتر تحقیق میکردید میبینید که چه ما از فیبر نوری برای اتصال به سرور داخلی چه خارجی استفاده کنیم فرقی نمیکنه مهم این که این نقل و انتقال داره رویه این بستر شکل میگیره.
در مورد سرعت بالای 128 هم یه نکته بگم بحث و تموم کنم
اگر قرار بود این محدودیت باقی بمونه شرکتی مثل ایرانیان نت با این همه سرمایه که متعلق به ... خودش و وارد این بحث نمیکرد که ضرر تیلیاردی بده . میرفت یه مجوز مثل مجوز های isp idsp میگرفت و رویه بستر سیم مسی به مردم نت ارائه میداد .
شما همه ی بحث ها که الان در جریان هست رو قاطی کردید
بحث شبکه ملی اطلاعات این هست که هاستیگ سرور های پر بازدید به جای این که خارج از کشور باشه بیارن داخل کشور برای چند دلیل
1 امنیت
2 افزایش سرعت (چون فاصله با سرور بسیار بسیار کمتر میشه )
3 مدیریت
4 کنترل
 
اصولا چیزی رو با چیز دیگه قاطی نمیکنم احتمالا شما برداشت اشتباه کردید!

پیشنهاد میکنم پست قبلی رو دوباره بخونید

بنده نگفتم قرار نیست اینترنت بر بستر فیبر نوری منتقل نشه و فیبر نوری هم به منازل نمیکشند !!!!! همچین چیزی نوشتم ؟ که حالا شما مخالفت کردین ؟ :)

انگار اصلا متوجه نیستید که این ارتباط پرسرعت فقط در شبکه داخلی کشور برقراره یعنی برای وصل شدن به فلان وبسایت خارجی و دانلود شما همان سرعت معمول رو دارید و البته

طبق گفته جناب واعضی که با اوپراتور چهارم صحبتی داشتن مبنی بر اینکه اگر قرار باشه اینترنت همان سرعت معمول رو به کاربر بده و فقط سرعت بالا در داخل کشور باشه چه فایده داره ؟ و این داستان ادامه دارد .............

حالا متوجه شدین اصل ماجرا چیه ؟

سرعت دانلود و آپلود کاربر قراره بر بستر فیبر نوری به بالای 20MB برسه ولی فقط در داخل شبکه و سرورهای داخلی کشور

سرعت دانلود و آپلود از سایتهای خارجی بگفته اوپراتور چهارم هیچ فرقی قرار نیست کنه ! که جناب واعضی بخاطر همین با این اوپراتور صحبت تندی داشته ! که حق هم دارد :)

اون محدودیتی که میگی و ضرر و اینا فعلا کشکه و قرار همین اتفاقات بیافته همین :)

اصلا بحث در مورد سرورهای داخلی و امنیت و اینحرفا نزدم چون ربطی به تاپیک نداره حالا چرا شما گفتین من نمیدونم :)

در ادامه اگر متوجه حرفام شدی هم اون شماره 1-2-3-4-5 فقط من رو خندوند همین . جواب ندم بهتره :)
 
آخرین ویرایش:
من زیاد در مورد اپراتور های فیبر نوری و ... اطلاعات ندارم و ترجیح میدم تو این زمینه شنونده باشم تا گوینده ولی بحث محدودیت 128K مطرح شد لازم شد یه توضیحی بدم.
این قانون سال ها قبل توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و متاسفانه در 9 سال گذشته هم نه دولت ها و نه خود مجلس عزم جدی برای رفع این محدودیت بسیار مزحک نداشتند ولی با توجه به اینکه شرایط الان متفاوت شده و خود مخابرات به راحتی اجازه میده که سرعت بالا بگیریم قطعا کارامدی این قانون از لحاظ خود کسانی هم که دنبال دامبول و دیمبول بازی این قانون هستند هم زیرسوال هست و به نظر من در مجلس دوره بعد این قانون به کل حذف خواهد شد.(نظر شخصی)

در مورد قضیه سرعت هم به نظرم معنی نداره که بگیم اینا مارو با 20 مگ به داخل وصل کنن بد باشه ! (بر فرض اینکه با خارج 20 مگ نباشه) چون وقتی شما با فیبر به اینترنت وصل باشید اولا محدودیت سرعتی که روی سیم مسی وجود داره حذف میشه و تا سرعت های بسیار بالا شما به شبکه وصل میشید دوما به مرور زمان سرعت اینترنت بین المللی هم افزایش پیدا می کنه و بالا میره و چون بستر فیبر نوری هست این پیشرفت از نظر سرعت قابل توجه هست.

همین الان خیلی از دوستان به سرعت های بالای 1Mb/s وصل هستند و سرعت های تا 10Mb/s هم دور از دسترس نیست در حالی که محدود 128k هم وجود داره حالا فرض کنید فیبر نوری بیاد با هزینه ترانزیت دیتای کمتر در شبکه و کلی مزیت دیگه اونوقت به نظر شما سرعت بالاتر نمیره ؟ به نظرم تئوری اینترنت ملی و پایین نگه داشتن سرعت الان بیشتر به توهم شبیه تا واقعیت.
 
آخرین ویرایش:
اصولا چیزی رو با چیز دیگه قاطی نمیکنم احتمالا شما برداشت اشتباه کردید!

پیشنهاد میکنم پست قبلی رو دوباره بخونید

بنده نگفتم قرار نیست اینترنت بر بستر فیبر نوری منتقل نشه و فیبر نوری هم به منازل نمیکشند !!!!! همچین چیزی نوشتم ؟ که حالا شما مخالفت کردین ؟ :)

انگار اصلا متوجه نیستید که این ارتباط پرسرعت فقط در شبکه داخلی کشور برقراره یعنی برای وصل شدن به فلان وبسایت خارجی و دانلود شما همان سرعت معمول رو دارید و البته

طبق گفته جناب واعضی که با اوپراتور چهارم صحبتی داشتن مبنی بر اینکه اگر قرار باشه اینترنت همان سرعت معمول رو به کاربر بده و فقط سرعت بالا در داخل کشور باشه چه فایده داره ؟ و این داستان ادامه دارد .............

حالا متوجه شدین اصل ماجرا چیه ؟

سرعت دانلود و آپلود کاربر قراره بر بستر فیبر نوری به بالای 20MB برسه ولی فقط در داخل شبکه و سرورهای داخلی کشور

سرعت دانلود و آپلود از سایتهای خارجی بگفته اوپراتور چهارم هیچ فرقی قرار نیست کنه ! که جناب واعضی بخاطر همین با این اوپراتور صحبت تندی داشته ! که حق هم دارد :)

اون محدودیتی که میگی و ضرر و اینا فعلا کشکه و قرار همین اتفاقات بیافته همین :)

اصلا بحث در مورد سرورهای داخلی و امنیت و اینحرفا نزدم چون ربطی به تاپیک نداره حالا چرا شما گفتین من نمیدونم :)

در ادامه اگر متوجه حرفام شدی هم اون شماره 1-2-3-4-5 فقط من رو خندوند همین . جواب ندم بهتره :)

خوب مثل این که شما کامل سواد ندارید که به اپراتور میگید اوپراتور اینم جهت مطلبی که خط اخر گفتین .وقتی بحثی به صورت جدی زده میشه شما این حق نباید به خودتون بدید که با شوخی جواب طرف مقابل و بدید .

شما هر موقع تونستی اصولی بحث کنید بیاید اینجا باهم بحث میکنیم
خیر پیش
 
خوب مثل این که شما کامل سواد ندارید که به اپراتور میگید اوپراتور اینم جهت مطلبی که خط اخر گفتین .وقتی بحثی به صورت جدی زده میشه شما این حق نباید به خودتون بدید که با شوخی جواب طرف مقابل و بدید .

شما هر موقع تونستی اصولی بحث کنید بیاید اینجا باهم بحث میکنیم
خیر پیش


شما باسواد بودن خودتون رو با پیدا کردن غلط املائی و اشتباه تایپ کردن لغاط بخاطر سریع تایپ کردن دیگران , ثابت میکنید ؟ اگر ملاک سواد داشتن خودتون رو این میدونید پس
در باسواد دانستن خود کاملا شک کنید :)

البته باید بشما تذکر داد با ادامه بحث یا بقول خودتون اصولی بحث کردن تاپیک به بیراهه کشیده میشه چون این تاپیک جنبه خبری داره !!!!! :)

بروز باشید :)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or