بحث و تبادل نظر درباره اینترنت ایرانیان نت، (اپراتور چهارم،فیبر نوری)

قرار نیست وقتی بهتون مثلا 20 مگابیت در فیبر نوری میدن برای سرور خارجی هم همین سرعت رو داشته باشید! خیر! ازین خبرا نیست. براتون مثالی میزنم که پارسال هم در تاپیک isp ها زدم،

یکی از دوستانم که در ژاپن زندگی میکنه پهنای باند 100 مگابیت رو در منزل روی فیبر داره، برام از سرور توکیو تست گرفت و سرعتش دقیق یادم نیست ولی 96/98 مگابیت بود،
بلافاصیه با سروری در لس آنجلس آمریکا تست گرفت و سرعتش 20 مگابیت بود!
پهنای باند داخلی سرعت بیشتری داره نسبت به خارجی و در تمام دنیا همینه.
 
شرکت مخابرات از ورود اپراتور چهارم استقبال می کند


وایمکس نیوز- مهندس صیدی در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: ما برای رقابت با شبکه دسترسی فیبرنوری از فناوری های پیشرفته استفاده می کنیم و هم‌اکنون لایحه دسترسی طرح‌های اتصال ساختمان‌ها به فیبر نوری را در برنامه داریم و در سال‌های آتی نیز توسعه شبکه به گونه‌ای انجام خواهد شد که با تکنولوژی‌های جدید همخوانی داشته باشد.
وی گفت :اپراتورهای همراه اول،ایرانسل و رایتل برای ارایه خدمات ارتباطی پیشرفته (نسل سه 3G ) و بروز نیازمند استفاده از بستر مخابراتی و ارتباطی شرکت مخابرات هستندو شرکت مخابرات استان تهران برنامه‌های مفصلی برای پشتیبانی از تمامی اپراتورهای فعال کشور دارد.
وی افزود: شرکت مخابرات استان تهران به عنوان تنها اپراتور کشور که با گستره جغرافیایی، منابع انسانی و سرمایه‌ای عظیم خود، به ارایه خدمات در دو استان تهران و البرز مشغول است و افتخار آن را دارد که نزدیک به هشت میلیون و 500 هزار پورت منصوبه تلفن ثابت و بیش از هفت میلیون و 500 هزار دایری و یک میلیون پورت اینترنت پرسرعت و بیش از 650 هزار پورت اینترنت پرسرعت دایری در استان تهران و البرز را داراست.
مهندس صیدی با اشاره به شعار سال 1393 شرکت مخابرات استان تهران که به پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری با عنوان "سال توسعه و تعالی فرهنگ سازمانی" انتخاب شده است اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی نیازمند بسترسازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزاری برای توسعه پایدار و رسیدن به نطقه مطلوب مشتری‌مداری هستیم.
مهندس صیدی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها در سال‌های اخیر، گفت: متاسفانه فشار ناشی از تحریم‌ها در این سال‌ها ما را با مشکلاتی مواجه کرد، اما در ماه‌های اخیر با عقد چند قرارداد بسیار خوب در حوزهی تجهیزات و توسعه، فعالیت خود را متحول و به روز کردیم و با انعقاد قراردادهای جدید امیدواریم طی امسال و سال آینده پاسخگوی نیازهای مردم و اپراتورها در حوزه خدمات دهی تلفن و اینترنت باشیم.
وی در مورد توسعه تجهیزات و سرویس های مخابراتی اذعان داشت: برای تهیه تجهیزات بروز وکارآمد مورد نیاز شبکه منبطق با فناوری های روز دنیا برنامه ریزی های منسجمی برای فراهم ساختن ابزار و تجهیزات شبکه در سال جاری تدوین شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با بیان اینکه رفتن به سمت اینترنت نسل سوم موبایل (3G) فقط مربوط به اپراتورهای موبایل نمی‌شود، ادامه داد: در حوزه شرکت مخابرات استان تهران نیز باید زیرساخت‌هایی فراهم شود که هم اکنون این ظرفیت ها در تهران و کرج ایجاد شده و می‌تواند پاسخگوی نیاز سه اپراتور تلفن همراه یعنی ایرانسل، همراه اول و رایتل باشد.
مهندس صیدی با بیان اینکه اپراتورهای موبایل برای راه اندازی 3G نیازمند زیرساخت‌های مخابرات هستند، گفت: برای این منظور پهنای باند بالایی برای ارتباط میان آنتن‌های BTS با مراکز مخابراتی نیاز است که هم اکنون این ظرفیت که حدود 600گیگابیت است ایجاد شده است و با اپراتور همراه اول نیز قراردادی داریم تا ارتباط BTS ها را از طریق فیبر نوری فراهم کنیم.
وی در خصوص سرویس تلویزیون اینترنتی (IPTV) گفت: در سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که برای ارایه سرویس تلویزیون اینترنتی نیاز به مجوز (IPTV) است و حتی سازمان صدا و سیما نیز برای ارائه سرویس به این مجوز نیاز دارد.
مهندس صیدی افزود: پروژه‌ای که برای راه‌اندازی این سرویس به طور مشترک بین مخابرات تهران و صدا و سیما آغاز شده بود به صورت پایلوت انجام شد، بسترهای لازم ایجاد شده و منتظر دریافت پروانه توسط صدا و سیما و تعرفه‌گذاری سرویس توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با اشاره به تسریع رفع مشکلات مخابراتی مشترکان در مناطق مختلف مخابراتی استان تهران و البرز خاطرنشان ساخت :در حال حاضربا تلاش کارکنان شرکت در اکثر مناطق مخابراتی مشکل حادی در زمینه واگذاری تلفن ثابت وجود ندارد و حرکت بسوی بروز رسانی تلفن در تمامی مناطق حتی مناطقی نظیر منطقه چهار که از گسترش ساخت و سازها و تغییرات جمعیتی برخوردار شده است ، به سرعت ادامه دارد.
وی در این باره افزود:تنها برای 20 هزار مشترک به دلیل کامل نبودن زیرساخت‌های مخابراتی و توسعه بافت مسکونی مشکلاتی در واگذاری تلفن ثابت داریم که امیدواریم این مشکلات تا پایان شهریورماه سال جاری برطرف شود.
مهندس صیدی روند گسترش و توسعه شبکه مخابراتی را بگونه ای دانست که در آینده نه چندان دور ، شرکت مخابرات نه تنها بر مشکلات فعلی فائق خواهد آمد بلکه خود به دنبال مشتری و جذب آن می رود.
وی در ارتباط باارایه سرویس اینترنت پرسرعت گفت:‌ آمار مشتریان این سرویس شرکت مخابرات ،با سایر اپراتور های این حوزه به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و این موضوع وظیفه ما را در ارایه خدمات مطلوب به مشترکان و پاسخگویی به موقع و صحیح شرکت ،سنگین‌تر می‌کند.
مهنس صیدی در حوزه مشترکان اینترنت پرسرعت استان تهران و البرز نیز گفت: مخابرات استان تهران بعنوان بزرگ ترین اپراتور است و افتخار می‌کنیم که مشترکان، شرکت مخابرات استان تهران را برای دسترسی به اینترنت پرسرعت انتخاب کردند .
وی افزود:در حال حاضر با تعاملات و قراردادهایی که با زیرساخت داشتیم، پیش‌بینی برای پهنای باند آتی اینترنت دیده شده است، هم اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است و در همین حال این ظرفیت نسبت به سال 91 با سه برابر افزایش روبرو است .
مدیرعامل شرکت در تشریح برنامه های حوزه پشتیبانی از مشترکان مخابرات استان تهران گفت: همان‌طور که در منطقه مخابرات البرز سیستم پاسخگویی «2020» رااز لحاظ نرم‌افزاری ارتقا داده‌ایم ، در نظر داریم در سطح مخابرات استان تهران همانند استان البرز و منطقه چهار ،سامانه پاسخگویی (2020)را پس از ارتقای نرم‌افزاری ،راه‌اندازی کنیم.
وی همچنین با اشاره به افزایش چشم‌گیر پرداخت غیرحضوری صورتحساب توسط مشترکین، گفت: خوشبختانه حدود 96 درصد از پرداخت صورتحساب‌های مشترکین استان تهران و البرز از طریق سامانه 1818 و 2000 به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و ما تلاش داریم در حوزه مشتریان، مشتری مداری واقعی را اجرا کنیم.
مدیر عامل مخابرات تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث‌هایی که مبنی بر ورود اپراتور دوم تلفن ثابت مطرح می‌شود اظهار کرد: ما نباید از آمدن رقیب ترس داشته باشیم در حوزه تلفن همراه هم با آمدن اپراتورهای بعدی رقابت ایجاد شد و خدمات بهتری به مشترکان ارائه شد؛ به هر حال آمدن رقیب جدید بد نیست و قطعا ما هم در این حوزه برنامه‌هایی در حوزه تغییر تکنولوژی و توسعه شبکه انجام داده‌ایم و امسال بالای 310 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ورود به طرح‌های جدید مخابراتی صورت خواهد گرفت.
شایان ذکر است درابتدای این نشست خبری‌ که با حضور مدیرعامل،‌ معاونان و مدیران ارشد شرکت مخابرات استان تهران و خبرنگاران رسانه ها برگزار شد، ولی‌اله سعیدیان مدیرکل دفتر روابط عمومی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه ، یاد و خاطره شهدای عرصه خبرنگاری را گرامیداشت و گفت: امیدواریم با تلاش شما خبرنگاران نسل جدید بتوانیم راه و یاد شهیدان" صارمی" "غلامرضا رهبر"، "سیدمرتضی آوینی"، "سیدحسن شاهچراغی"، "بهروز فلاحت پور"، "حسن هادی" ، "محمدرضا امانی" و عزیز بی نشان "کاظم اخوان" و دیگر شهدای این راه به ویژه خبرنگاران دوران دفاع مقدس در یادها جاودان بماند.
گفتنی است مهندس صیدی به همراه معاونان خوددر نشست پرسش و پاسخ شرکت کرده و به پرسش های خبرنگاران در حوزه های مختلف ارتباطی و مخابراتی استان تهران و البرز پاسخ گفتند .
مدیرعامل شرکت در پاسخ به سؤالی در خصوص قطع سرویس مشترکان بدهکار، گفت: قبوض تلفن ثابت به دو بخش میان‌دوره و پایان دوره تقسیم می‌شود که برای مشترکان حقوقی مبلغ قطع میان‌دوره 200 هزار تومان است. برای قبوض پایان دوره نیز مخابرات سقف قطع تلفن 100 هزار تومان است.
وی یادآور شد: در گذشته اگر کسی مشترک تلفن ثابت بود و بدهی داشت، تلفن همراه او را نیز قطع می‌کردند اما اکنون این کار مجاز نیست.
مهندس صیدی با اشاره به مبلغ لاوصولی‌ها و بدهی‌های معوقه مشترکان مخابرات استان تهران، گفت: در هر دوره 25 درصد قبوض لاوصولی است، یعنی تلفن قطع شده و مشترک هنوز آن را پرداخت نکرده اما زمانی که با مشترک تماس گرفته می‌شود و پیامک ارسال می‌شود، اقدام به واریز وجه و وصل تلفن می‌کنند که این مبلغ حدود 30 میلیارد تومان در هر دو ماه است.
وی ادامه داد:‌همچنین تاکنون 40 میلیارد تومان بدهی معوقه از مشترکان مخابرات تهران باقی مانده است که این افراد علی‌رغم قطع تلفن اقدام به پرداخت قبض و وصل خط نمی‌کنند و پرونده آنها به دفتر حقوقی ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران در خصوص ورود اپراتور چهارم که در زمینه فیبر نوری فعالیت خواهد کرد، گفت:‌رقیب خوب است؛ اگر ایرانسل نمی‌آمد شاید همراه اول اینقدر رشد پیدا نمی‌کرد. ما نیز در طرح‌‌های خود از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون در لایحه دسترسی طرح‌های اتصال ساختمان‌ها به فیبر نوری را در برنامه داریم و در سال‌های آتی نیز توسعه شبکه به گونه‌ای انجام خواهد شد که با تکنولوژی‌های جدید همخوانی داشته باشد.
وی همچنین از 310 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مخابرات تهران در سال جاری خبر داد و گفت: همچنانکه در مسکن‌های مهر از جدیدترین تکنولوژی استفاده کرده‌ایم.
مهندس صیدی در ادامه یکی از مشکلات اینترنتی را مهاجرت به IP نسخه 4 عنوان کرد و گفت:‌اگر از IP نسخه 4 به نسخه 6 مهاجرت نکنیم در سال آینده معضلی برای تمام کشور خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید اگر خط یک مشترک از نوع PCM یا فیبر نوری باشد و تقاضای دریافت اینترنتی پرسرعت کند، آیا مخابرات ملزم به تغییر خط مشترک از PCM و آماده کردن خط برای ارائه اینترنت پرسرعت است، گفت: از 7.5 میلیون مشترک تلفن ثابت در استان تهران و البرز 5 درصد از مشترکان خط PCM دارند که کاهش این تعداد در دستور کار شرکت مخابرات تهران است.
وی ادامه داد: ‌خطوط PCM به نفع مخابرات هم نیست زیرا مشترک از مخابرات و یا از شرکت‌های خصوصی اینترنت می‌خواهد در اینجا از شرکت‌های خصوصی درخواست می‌کنم که اگر برای تغییر خطوط PCM آمادگی دارند، اعلام همکاری کنند و تجهیزاتی که بتوان روی آن اینترنت داد را نصب کنند.
مهندس صیدی در خصوص سرویس‌های اینترنت نامحدود مخابرات تهران نیز گفت: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم ارتباطات اصل فروش اینترنت در فروش حجمی است و مشترکان فعلی اینترنت نامحدود مخابرات نیز اغلب از مشترکان قبلی هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون نیز فروش اینترنت نامحدود مخابرات ادامه دارد، گفت:‌سرویس نامحدود تنها به نفع تعدادی از مشترکان حرفه‌ای است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران تاکید کرد:‌ بحث‌هایی که در مورد تعرفه‌ها و اضافه دریافت مخابرات از مشترکان مطرح شده اصلا شامل مخابرات استان تهران نمی‌شود و تنها تعرفه‌ای که در تهران انجام شده مربوط به هم کدی است و مجاز بوده است.
مهندس خلیلی معاون فنی مهندسی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران نیز در ارتباط با این که با وجود یکسان بودن پهنای باند و افزوده شدن تعداد مشترکان مخابرات چگونه اظهار می شود کیفیت مشترکان اینترنت مخابرات با کاهش مواجه نشده توضیح داد: ما از گذشته فضای خالی داشتیم که برای مشترکان جدید باقی مانده بود و در دوره‌های آتی نیز برای تامین پهنای باند برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته است و امیدواریم ظرف یک تا دو هفته آینده پهنای باند ما افزایش پیدا کند.
وی در پایان از جمع خبرنگاران خواست با اطلاع‌رسانی واقعی و مناسب به مشترکان ، در جهت بهبود خدمات‌دهی و آگاه‌سازی مشترگان گام بردارند
 
دستيابي به نقشه گنج درعصردانايي


وايمکس نيوز- به گزارش روابط عمومي شرکت خدمات ارتباطي والکترونيکي ايرانيان نت، مهندس باقري مدير عامل اين شرکت ضمن اعلام آمادگي اپراتور چهارم براي جلب مشارکت سرمايه گذاران داخلي به بيان ضرورتهاي ايجاد شبکه دسترسي عموم مردم به فيبرنوري در کوتاهتري زمان ممکن پرداخت و گفت : FTTx بهترين گزينه براي دسترسي همگاني به پهناي باند مناسب درارتباطات عصر دانايي است و تاخير درايجاد اين شبکه حياتي، سطح بيشتري از شکاف ديجيتالي را با جهان پيراموني ايجاد ميکند.
باقري گفت: اجراي شبکه فيبرنوري دربسياري ازکشورها نيز درحال انجام است و ميانگين زمان بهره برداري از آن براي 200 تا 500 هزار پورت در کشورهاي توسعه يافته حدود 3 الي 4 سال در نظر گرفته شده واين زمان براي سطح دسترسي کاربران به پهناي باند 20 مگ، در هيچ کشوري کمتر از 5 سال نيست.

وي افزود : براي مثال کشور فرانسه با وجود فراهم بودن زيرساختهاي موجود ( داکت و کانال ) درسال 2009 حدود 250 هزار پورت و درسال 2010 حدود 400 هزار پورت و درسال 2011 حدود 500 هزار پورت اجراکرده است. درحاليکه براي مدت مشابه درايران 5 ميليون پورت براي اپراتور چهارم تعهد ايجادشده است که اين برنامه ي زمانبندي خالي از اشکال نبوده و برهمين اساس طي مکاتبات متعددي تقاضاي اصلاح پروانه و زمانبندي آنرا به سازمان تنظيم مقررات ارايه کرده ايم.
وي افزود: راه کار سرعت بخشيدن به اين پروژه عظيم ملي با توجه به هزينه هاي کلان آن، حمايت هاي قانوني دولت از اين شبکه در زمان شکل گيري و جلب مشارکت سرمايه گذاران با اولويت سرمايه گذاري داخلي و درصورت عدم تحقق، سرمايه گذاري خارجي در زمان اجراست.
باقري گفت: تکليف اپراتور چهارم نصب يک ميليون پورت تجهيزات شبکهFTTx درسال 93 و 94 در7 شهر بزرگ کشور بعنوان فاز يک دسترسي کاربران به شبکه فيبرنوري است که دراين مقطع، فاز مطالعاتي آن با همکاري مشاوران بين المللي که تجربه اجراي اين شبکه رادرجاي ديگري از جهان داشته اند درحال انجام است.
وي گفت: اينک زمان سرمايه گذاري و اجراي اين پروژه مهم ملي فرا رسيده و اپراتور چهارم قصد دارد با پيروي از سياست هاي کلان کشور درزمينه ي اقتصاد مقاومتي، شرايط حاکم بر فضاي فناوري شبکه FTTx را به فرصتي براي بالندگي سرمايه گذاران و مجريان حوزه ارتباطات کشورتبديل کند.
دراين روش، هدف ايرانيان نت کاهش وابستگي‌هاي خارجي و تاکيد بر برخورداري از توان داخلي بعنوان يکي از ارکان اقتصاد مقاومتي و مطمئن ترين شکل توسعه مي باشد.
بنابراين تا جاييکه امکان مشارکت داخلي وجود دارد ، فرصت براي سرمايه گذاران داخلي اولويت اپراتور چهارم خواهد بود.
وي افزود: اپراتور چهارم تا اين مرحله تمام هزينه هاي اجرايي را از اعتبار شرکت پرداخت کرده و بدون آنکه وقفه اي در انجام پروژه ايجاد شود درصدد است، فراخوان سرمايه گذاري براي اين پروژه بزرگ را ارايه کند.
باقري گفت : داخل شدن دراين فضا چنانکه قبلانيز اشاره کرده ام، نيازمند معجزه اصحاب رسانه در معرفي، توصيف و تصويرسازي دنيايي باقابليتهاي شبکه FTTx براي مردم ايران است تا زمينه هاي لازم براي مشارکت سرمايه گذاران و فعاليت اين اپراتور در سراسر کشور فراهم شود.
وي گفت : اين انتظار از سياستگذاران حوزه ارتباطات کشور و اصحاب رسانه در همراهي اپراتور چهارم براي انجام کاري به بزرگي ايجاد يک شبکه عظيم ملي کماکان وجود دارد.
اميدواريم بتوانيم اين ماموريت بزرگ ملي را با موفقيت به انجام برسانيم.
 
آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری کشور / بهره‌برداری از شبکه چهار شهر تا پایان سال



وایمکس نیوز- طرح شبکه دسترسی فیبر نوری کشور بعنوان شبکه سراسری زیرساخت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و سایر خدماتی که از طریق اینترانت در کشور قابل ارائه است را پشتیبانی می‌کند.
طرح فیبر نوری کشور بر اساس فروش سهام بین سهامداران و با حفظ حق حاکمیت کشور و توسط شرکت ایرانیان نت و بعنوان اپراتور چهارم در حال اجراست. این شبکه قرار است تعداد هشت تا 10 میلیون مشترک (پورت) اعم از مشترکین خانگی، تجاری و آموزشی را با سرعت حداقل 20 مگابیت بر ثانیه را در مدت 10 سال و در سه فاز پشتیبانی کند. تعداد شهرهای تحت پوشش سی و یک استان خواهد بود که اولویت اجرای طرح بر اساس شهرهای دارای بیشترین جمعیت است
محسن باقری چناری - مدیر عامل ایرانیان نت با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری در هفت شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، کرج و تبریز به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: زیرشاخه‌های شبکه فیبر نوری در این شهرها شکل گرفته است و بهره‌برداری از آن در یک برنامه‌ی عملیاتی دو ساله از سوی شرکت ایرانیان نت پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول بهره‌برداری از فیبر‌های نوری در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، افزود: پروژه فیبر نوری در کرج تقریبا تکمیل شده است و پیمانکار این طرح مشخص شده و شبکه دسترسی آن نیز تعریف شده است.
او خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر در مرحله‌ی مصوبات هیات مدیره قرار دارد و منتظریم با دریافت مجوز توانیر پروژه فیبر نوری را در شهر کرج به بهره‌برداری برسانیم.
باقری با بیان این‌که پروژه FTTX در مراحل اولیه به صورت پایلوت اجرا می‌شود، تصریح کرد: با این حال در شهرهای نامبرده اصل پروژه فیبر نوری به بهره‌برداری خواهد رسید البته وقتی این پروژه در شهرهایی که تعداد مشترکان احتمالی آن به بالای 85 هزار نفر برسد به اجبار باید برای شبکه فیبر نوری یک شبکه مترو ایجاد شود.
مدیرعامل ایرانیان نت با اشاره به این‌که مترواینترنت درباره‌ی همان شبکه دسترسی یا کابل مرکزی اصلی است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت مخابرات یک کابل مرکزی اصلی در کرج دارد.
وی با بیان این‌که طرح فیبر نوری کرج در ابعاد 320 کیلومتر تهیه شده است، گفت: قیمت پروژه نیز مشخص شده و برای بحث دسترسی کاربران شرکت ایرانیان نت اقدام به جذب پیمانکار خارجی کرده است.
باقری با تاکید بر این‌که اجرای مراحل حفاری و کابل‌کشی فیبر نوری نیازمند بستر‌های برخی مراجع دولتی است، تصریح کرد: برای انجام مراحل کابل‌کشی در کرج شرکت ایرانیان نت نیازمند دریافت مجوز از بخش‌هایی مانند شهرداری است.
او درباره‌ی کاربرانی که می‌توانند از شبکه فیبر نوری در مرحله اولیه بهره‌مند شوند، گفت: شرکت‌ ایرانیان نت برای ارائه‌ی خدمات به مشترکان معمولی نیازمند جمع‌آوری دیتا بوده است که این کار در کرج دو ما به طول انجامید.
وی افزود: این اطلاعات شامل تعداد خانواده، جمعیت و خانه‌ها در مناطق یازده‌گانه کرج می‌شود. همچنین تعداد شرکت‌ها و استفاده‌کنندگان اصلی دولتی مانند شرکت مخابرات نیز در جمع‌آوری این داده‌ها محاسبه شد.
مدیرعامل اپراتور چهارم با بیان این‌که در مرحله نخست بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری در شهرهای مشهد، کرج، تبریز و تهران این شبکه در اختیار بخش‌های دولتی و شرکت‌ها قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: مرحله اول طرح فیبر نوری شامل Business to Government یا B2G و در مرحله‌ی دوم مدل Business to Consumer یا B2C امکان استفاده از فیبر نوری در اختیار مردم عادی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، FTTx، فناوری نوینی است که پروانه اجرای سراسری شبکه آن در کشور به نام ایرانیان نت صادر شده و از دیماه 1391 فاز مطالعاتی آن توسط مشاوران خارجی دردست اجراست.
سرویسهای قابل ارائه توسط فناوری پهن باند FTTx بسیار متنوع خواهد بود و برخی از زمینه‌هایی که شبکه فیبر نوری ایرانیان نت می تواند با ارایه سرویسهای گوناگون نیاز کاربران را در زمینه‌های مختلف حل کند عبارتند از خانه های آنلاین، تلویزیونهای نسل بعدی، تلویزیون 3 بعدی و HD، اینترنت Broadband، آنلاین ویدیو – تصاویر زنده از اماکن توریستی زیارتی، ویدیو کنفرانس با ویدیوی HD
بک‌آپ با حجم بالا در کوتاهترین زمان ممکن از طریق شبکه، تماس‌های ویدیویی در خانه‌ها و ادارات و ارایه سرویسهای آنلاین بر روی تلویزیونها و دستگاههای هوشمند.
شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و قم بعنوان فاز اول شبکه FTTx به منظور دسترسی کاربران به باند پهن مناسب از طریق فیبرنوری تعیین شده است که تا پایان سال 94 باید یک میلیون پورت از آن توسط اپراتور چهارم نصب و آماده بهره برداری گردد.
منبع: ایسنا
 
uخب تعرفه هاش با این وضع adsl چه جوری میشه؟؟؟؟؟/ OMGGG~!!
خیلی خیلی ارزان تر خواهد بود به چند دلیل
فیبر نوری در مقایسه با سیمهای مسی دارای این مزایاست.
۱) ارزانتر است:
هزینه چندین کیلومتر کابل نوری نسبت به سیمهای مسی کمتر است.
۲)نازکتر است :
قطر فیبر نوری بمراتب کمتر از سیمهای مسی است.
۳) ظرفیت بالا دارد:
پهنای باند فیبر نوری به منظور ارسال اطلاعات بمراتب بیشتر از سیم مسی است.
۴) تضعیف ان ناچیز است:
تضعیف امواج در فیبر نوری بمراتب کمتر از سیم مسی است.
۵)امواج نوری دارد:
برخلاف امواج الکتریکی در هر سیم مسی امواج نوری در فیبر تاثیری در فیبر دیگر نخواهد داشت.
۶) مصرف برق پایین دارد:
با توجه به اینکه امواج در فیبر نوری کمتر ضعیف میشود می توان از فرستندهایی با میزان برق مصرفی پایین نسبت به فرستنده های الکتریکی که از ولتاژ بالایی استفاده می کنند استفاده کرد.
۷) امواج د یجیتال :
فیبر نوری برای انتقال اطلاعات دیجیتالی مناسب است.
۸) غیر اشتعال زا بودن:
با توجه به نبودن الکتریسیته امکان بروز اتش سوزی وجود نخواهد داشت.
۹) سبک وزن بودن:
وزن هر کابل فیبر نوری به مراتب کمتر از کابل مسی است .
۱) انعطاف پذیر بودن :
با توجه به انعطاف پذیری فیبر نوری و ویژگی ارسال ودریافت نور از انان در موارد متفاوت نظیر دور بینهای دیجیتال با موارد کاربردی خاص (مانند عکسبرداری پزشکی و لوله کشی .....) استفاده می شود.
● بخشهای مختلف فیبر نوری

کلا تکنولوژی adsl چه 1 چه 2 تویه کشور های دیگه هم گرون هستش
ADSL2+ High Speed ADSL Broadband - iiNet Australia
TPG ADSL2+ Standalone Plans - Unlimited Broadband Internet
از نظر قیمتی یه مقایسه کنید
 
آزمايش سرويسهاي پهن باند در غرفه اپراتور چهارم

شرکت خدمات ارتباطي و الکترونيکي ايرانيان نت درنمايشگاه تله کام 2014 سرويسهاي پهن باند قابل ارايه درشبکه دسترسي فيبرنوري را باهمکاري شرکت هاي ارايه دهنده خدمات و سرويسهاي پهن باند به نمايش مي گذارد.
وايمکس نيوز- به گزارش روابط عمومي اپراتورچهارم، شبکه دسترسي فيبرنوري شبکه اي است با قابليت ارايه محتواي پهن باند با کيفيت HD, Ultra HD, Full HD, 3D که امکان ارايه سرويسهاي پهن باند چند رسانه اي و تعاملي دراين شبکه قابل تصور بوده و عينيت مي يابد.
دراين شبکه، ارايه کنندگان خدمات ديتا و اينترنت پرسرعت قادر خواهندبود، نيازکاربران به سرعت 20 الي 100 مگابيت برثانيه را بدون نياز به تجهيزات اضافه تامين نمايند واين درحالي است که در شبکه هاي موجود کنوني و درفواصل محدود وکمتر از يک کيلومتر انتقال ديتا با سرعت بيش از10 مگابيت واقعي عملا امکان پذير نيست .​
ايرانيان نت به عنوان چهارمين اپراتور سراسري حوزه ارتباطات و نخستين اپراتور شبکه ي پهـن باندکشـور، با اخذ پروانه از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، موظف به طراحي و ايجاد شبکه دسترسي فيبرنوري درسراسرکشور و ارائه خدمات پهن باند به هشت تا ده ميليون مشترک خانگي، تجاري، آموزشي و دولتي درسطح کشوراست که نصب و بهره‌برداري از شبکه پسيو آن در چهار شهر تهران، تبريز، مشهد و کرج تا پايان سال جاري تحقق خواهد يافت.

اپراتور چهارم سعي دارد در نمايشگاه تله کام 2014 شبکه دسترسي فيبرنوري را معرفي نموده ، آخرين دست آوردها و توانمندي ها و پيشرفت هاي اين پروژه ملي را به نمايش بگذارد .
دراين نمايشگاه ، بازديدکنندگان از غرفه ايرانيان نت با شبکه FTTx به عنوان آخرين فناوري زيرساختهاي ارتباطي آشنا مي شوند و قابليتهاي اين شبکه را با برخي سرويسهاي کاربردي و قابل ارايه در شبکه پهن باند کشور مورد آزمايش قرار مي دهند.
سرويسهايي که در اين غرفه قابل آزمايش براي بازديدکنندگان خواهند بود عبارتند از: اينترنت پرسرعت واقعي ، بازي آنلاين ، تلويزيون تعاملي و ديگر سرويسهايي ازقبيل تلفن اينترنتي و آموزش از راه دور که در اين نمايشگاه ارايه خواهندشد .
اين سرويسها عموما توسط شرکت هاي توليد کننده محتوا و ديگر اپراتور ها براي ارايه بر بستر فيبرنوري آماده مي شوند و اپراتور چهارم از طريق شبکه سراسري دسترسي فيبرنوري وظيفه انتقال آن را به کاربران عمومي برعهده دارد. اگر چه با راه اندازي اين شبکه، برخي سرويسهاي مهم وکاربردي بعنوان سرويسهاي پايه راسا از سوي اپراتور چهارم به کاربران خانگي ارايه خواهدشداما سياست کلان وزارت ارتباطات، بهره مندي تمامي توليد کنندگان محتوي از شبکه سراسري فيبرنوري در ارايه محصولات خود به عموم مردم است به همين دليل تامين نياز به شبکه باند پهن کليه ي اپراتورهاي ارتباطي درصورت لزوم برعهده اپراتور چهارم گذاشته شده است.
با راه اندازي شبکه دسترسي فيبرنوري، آموزش مجازي ، گردشگري مجازي ،دولت الکترونيک، خانه ي هوشمند ، مراقبت از بيماران ، تلويزيون تعاملي و اينترنت پرسرعت واقعي معني خواهد يافت.
ازديگر اهداف اپراتور چهارم براي حضور در نمايشگاه صنايع مخابرات و اطلاع رساني، جلب مشارکت علاقمندان داخلي و خارجي به سرمايه گذاري در حوزه FTTx و معرفي سرويسهاي زيرساختي اپراتورچهارم از قبيل : فيبرتاريک ، ظرفيت باند پهن نامحدود و محدود، سرويس اتصالات پهن باند نقطه به نقطه ، سرويس بک هال اپراتوري و سرويس شبکه خصوصي مجازي به توليد کنندگان محتوي و ارايه کنندگان خدمات از قبيل PAP ها و ISP ها، بانک ها، ادارات دولتي ، ارگانها و سازامانهاي عمو مي و دولتي و ديگر متقاضيان پهن باند ارتباطي است .
 
این پروژه رو میخوان راه بندازن تو شیراز مثلا خیلی خط ها هنوز فیبر نوری نیست خدا میدونه تا کی میشه فیبر نوری همه جای شهر!!
 
اینترنت 20 مگی به حقیقت می‌رسد؟

رویای دستیابی به اینترنت 20 مگابایتی در شرایطی که حداکثر سرعتی که یک کاربر برای اتصال به شبکه اینترنت می‌تواند در ایران تجربه کند، 128 کیلوبیت است، از سال 89 و با تشکیل کنسرسیوم اپراتور چهارم با نام ایرانیان‌نت یک قدم به حقیقت نزدیک شد و این شرکت اکنون به صورت انحصاری مجری طرح ایجاد فیبر نوری در 31 استان کشور است.



به گزارش ایسنا، کنسرسیوم ایرانیان نت یا همان اپراتور چهارم در اسفندماه سال 89 و با هدف ایجاد، توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات از طریق افزایش سطح دسترسی خانگی به فیبر نوری و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بر روی آن با دستور معاون اول رئیس جمهوری تاسیس شد.


تا زمان شکل‌گیری ایرانیان‌نت، واژه اپراتور تنها برای شرکتهایی که خدمات تلفن همراه ارائه می‌دادند به کار می‌رفت اما چهارمین اپراتور کشور بر خلاف سه اپراتور اول مربوط به خدمات تلفن همراه نبود بلکه ماموریت اصلی‌اش ایجاد فیبر نوری در راستای افزایش سرعت اینترنت اعلام شد.


ماموریت‌ اصلی

طبق پروانه شرکت ایرانیان نت هدف نهایی از ایجاد فیبرهای نوری از سوی این شرکت آن است که اپراتور چهارم بتواند طی 10 سال و در سه فاز که به ترتیب مربوط به دسترسی دولتی، شرکتی و درنهایت خانگی است، هشت تا 10 میلیون مشترک (پورت) را با سرعت حداقل 20 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.


تعداد شهرهای تحت پوشش 31 استان خواهد بود که اولویت اجرای طرح بر اساس شهرهای دارای بیشترین جمعیت است. علت اعطای مجوز به این اپراتور آن بود که در فضایی که اینترنت و اینترانت به صورت غیر یکپارچه و طراحی نشده در کشور وجود داشت، ورود فیبرهای نوری به طوری یک پارچه در تمام نقاط کشور باعث ایجاد امکان فعال شدن و قابل استفاده شدن برنامه‌های مختلف کاربردی و تسریع در پیاده سازی مباحث مرتبط با دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک، آموزش مجازی و غیره را به وجود می‌آورد.


اپراتور چهارم به صورت یک شرکت سهامی خاص شروع به کار کرد که 20 درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و 80 درصد از سهام آن متعلق به بخش خصوصی و تعاونی است.


بخش سهام دولتی ایرانیان نت به شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعلق دارد و شرکت گسترش الکترونیک سینا، شرکت گسترش الکترونیک، شرکت سرمایه گذاری فناوران توسعه ارتباطات پایوران و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نیز سهامداران بخش خصوصی و تعاونی اپراتور چهارم هستند.


مدیران عامل پروژه ایرانیان نت

حسین شفیع به عنوان نخستین مدیر عامل شرکت ایرانیان نت و مجری اپراتور چهارم معرفی شد. علی حکیم جوادی نیز که به عنوان نماینده شرکت، فعالیت خود را در این شرکت آغاز کرده‌ بود، در زمان اعطای مجوز و شروع فعالیت رسمی اپراتور چهارم در مقام معاون وزیر ارتباطات نیز مشغول به کار بود.


اما در دیماه سال 91 طی حکمی از سوی حکیم جوادی، محمدعلی رحماندوست به عنوان سرپرست شرکت ایرانیان نت منصوب شد. در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت، محمود خسروی - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت – به عنوان نماینده سهام‌دار دولتی این شرکت با تأکید بر محدودیتهای زمانی، ابراز امیدواری کرد که فعالیتهای اجرایی ایرانیان نت با پشتکار مضاعف شروع شود تا اپراتور چهارم بتواند در زمان مقرر به تعهدات خود عمل کند.


در روزهای پایانی مهرماه 92 بود که بار دیگر طی حکمی فوری علی حکیم جوادی به عنوان رییس هیات مدیره منصوب شد و محسن باقری چناری و اسدالله همتی نیز به عنوان نمایندگان زیرساخت این شرکت انتخاب شدند.


در اسفندماه همان سال باقری طی حکمی از سوی رییس هیات مدیره به عنوان مدیر عامل جدید اپراتور چهارم «مجری شبکه فیبرنوری کشور» منصوب شد و به دوره سرپرستی رحمان‌دوست در این اپراتور پایان داد.


وضعیت متفاوت فیبر نوری تهران

در همان روزهای واگذاری پروژه فیبر نوری به کنسرسیوم ایرانیان‌نت و شروع به کار این شرکت بود که قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در توضیح توسعه شبکه کابل با فیبر نوری، بیان کرد که کابل‌های مسی در حال جمع‌آوری است و کافوهای معمولی جمع می‌شوند و فیبرنوری جایگزین آن می شود.


ابراهیم یافتیان گفته بود: توسعه این شبکه هزینه‌های کمتری برای مخابرات خواهد داشت و یا با فیبرنوری نیاز بیشتری از مردم رسیدگی می‌شود و در حال حاضر در شبکه‌های دسترسی ارتباط بین مراکز مسیرهای پشتیبان و ارتباط بین شهرستان‌های استان از فیبر نوری استفاده می‌شود و اکنون برخی شبکه‌های بین استانی با فیبرنوری است که نسبت به کابل‌های مسی هزینه کمتری را به دنبال دارد و در اختیار ارتباطات زیرساخت است.


با این حال هنوز خدمات فیبر نوری در اختیار کاربران خانگی قرار نگرفته است و وعده اینترنت 100 مگی و پهنای باند بدون محدودیت آن بی‌نتیجه مانده است.


ثبت نشان زرد آبی ایرانیان نت

در اردیبهشت ماه سال 92 و درحالیکه دو سال از انتشار اخبار حاکی از ایجاد شرکتی برای راه اندازی فیبرهای نوری در کشور می‌گذشت، ایرانیان نت نشان تجاری خود را در اداره ثبت علائم تجاری به ثبت رساند.


این نشان از یک شکل اصلی طاق ضربی یا سقف خانه‌ها به‌طور شماتیک و تصویر سه مربع تشکیل شده و رنگ‌های به‌کار رفته در این علامت، آبی و زرد است که در آن شکل طاق ضربی به رنگ آبی و سه مربع نشان، به رنگ زرد هستند. نشان تجاری ایرانیان نت به دلیل استفاده از شکل مربع و رنگ زرد در بردارنده‌ی صفات پایدار ارتباطی در همه سرزمین، زادگاه، زاد بوم، شهر و کشور است.


هم‌چنین به دلیل استفاده از رنگ زرد، توسعه‌دهنده‌ی خلاقیت و تشدید‌کننده‌ی نیروی یافتن و جست‌وجو است و گرایش به رشد و توسعه، ممتاز‌شدن و برتر‌شدن را در ماهیت خود دارد.


اخطار وزیر ارتباطات

در روزهای پایانی سال 92 محمود واعظی - وزیر ارتباطات - از نحوه عملکرد اپراتور چهارم انتقاد کرده و گفت که در صورت پیش نرفتن بر اساس برنامه‌های اعلامی بحث اتصال خانگی به شبکه فیبر نوری را به بخش خصوصی خواهد سپرد.

این اعلام قطعی وزیر ارتباطات و انتقاد وی از ورود برخی غیر دولتی‌ها به کنسرسیوم ایرانیان‌نت باعث شد که علی حکیم جوادی - رییس هیات مدیره ایرانیان نت - از وزارت ارتباطات درخواست فرجه بیشتری کند و این تصور که یک میلیون مشترک در آینده‌ای نزدیک از مواهب دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری در واقع به تاخیر افتاد.

وی با اشاره به اینکه اپراتور فیبر نوری نیاز به حمایت از بخش‌های مختلف برای راه اندازی زیرساخت‌های خود دارد، انتقادات وزیر را نشان‌گر توجه وی به مساله فیبر نوری و ضرورت استفاده از این تکنولوژی دانست و وعده داد که به زودی نگرانی‌های وی در این زمینه برطرف خواهد شد.


با اینکه رییس هیات مدیره ایرانیان نت به ظور واضح اعلام کرده است که دست‌یابی به اهداف فاز اول طرح فیبر نوری به دلیل تخصصی بودن و سرمایه‌بر بودن این طرح در زمان مقرر احتمالا امکان پذیر نیست اما اینکه چه زمانی قرار است از فاز نخست طرح فیبر نوری در کشور بهره‌برداری شود از جمله نکاتی است که درباره این اپراتور در هاله‌ای از ابهام بود.


اختلاف‌ها بر سر فیبر نوری و اپراتور چهارم

اگرچه فیبر نوری دارای مزایای بسیاری است اما منتقدانی نیز وجود دارند که هزینه کردن برای جایگزینی فیبر نوری با کابل‌های مسی را مستلزم افزایش محتوای دیجیتالی در شبکه می‌دانند و از سوی دیگر به عقیده این افراد با وجود محدودیت‌های قانونی در دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت، استفاده کامل از مزایای فیبر نوری مانند 3G نیازمند برداشتن محدودیت‌ها در دسترسی به پهنای باند بالاست.

منتقد دیگر ورود اپراتور چهارم به عرصه فیبر نوری، نایب رییس هیات مدیره مخابرات ایران است که اعتقاد دارد مخابرات تا به حال هزینه زیادی را سرمایه‌گذاری کلانی را برروی شبکه فیبر نوری کرده است و تعریف دوباره فیبر نوری در این حوزه و فعالیت این اپراتوری برای کشیدن کابل‌های جدید فیبر نوری در شهر هزینه اضافه در این زمینه است.


در پاسخ به این اعتراض مخابرات اما رگولاتوری می‌گوید که تمامی اپراتورها از جمله مخابرات می‌توانند از سیستم فیبر نوری برای مکالمات صوتی بهره ببرنند اما استفاده از فیبر نوری برای امکانات اینترنتی و خدمات غیر از بحث مکالمات صوتی انحصارا در دست اپراتور چهارم خواهد بود و دریافت مجوز در این زمینه نیازمند هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات است.


لزوم ورود چهارمین اپراتور به بازار

با اینکه اختلاف نظرها بر سر شکل‌گیری اپراتور چهارم به منظر اجرای طرح فیبر نوری همچنان ادامه دارد و شرکت مخابرات معتقد است که توسعه شبکه فیبر نوری انحصارا در اختیار شرکت مخابرات است و این شرکت تا به حال در بسیاری از شهرها شبکه فیبر نوری را گسترش داده است، اما اینکه فیبر نوری باید جایگزین کابل‌های مسی پرهزینه شود نکته‌ای است که از زمان تاسیس اپراتور چهارم کمابیش همه مسوولان به آن اذعان کرده‌اند.


فیبر نوری نسبت به کابل‌های مسی از سرعت انتقال داده‌های بالاتری برخوردار است و علاوه بر آن از مزایای دیگری همچون هزینه کمتر استفاده از تجهیزات فیبر نوری نسبت به کابل‌های مسی، نازکتر بودن فیبرهای نوری، ظرفیت بالا برای به منظور ارسال میزان بیشتر اطلاعات، تضعیف ناچیز سیگنال، مصرف پایین برق غیر اشتعال زا بودن، وزن سبک، انعطاف پذیری و بسیاری از ویژگی‌های دیگر فیبرهای نوری باعث می‌شود ضرورت جایگزینی این فیبرها به جای کابل‌های پرهزینه مسی بیشتر حس شود.


اتصال به پهنای باند از طریق فیبر نوری به منازل یا آنچه که FTTH یا fibre to the home نامیده می‌شود در سال 91 با لازم‌الاجرا شدن پروانه ایرانیان نت برعهده این کنسرسیوم گذاشته شد و به مدت 18 ماه به این اپراتور فرصت داده شد که طرح فیبر نوری را پیاده‌سازی کرده و به بهره‌برداری برسانند.

بر اساس قرارداد صورت گرفته، اپراتور چهارم موظف است که تا دی ماه سال جاری در هفت شهر فیبر نوری را گسترش داده و به یک میلیون مشترک دسترسی حداقل 20 مگابایت بر ثانیه به شبکه اطلاعات را ارائه دهد.

با توجه به اینکه راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی در سه اپراتور اول کشور رویای دستیابی اینترنت پرسرعت و پهنای باند بیشتر را به حقیقت نزدیک تر کرده است اکنون کاربران اینترنت خانگی نیز انتظار دارند در این زمینه تحرکاتی به وجود بیاید و اینترنت خانگی از قافله افزایش پهنای باند جا نماند. اجرای صحیح و به هنگام طرح فیبرنوری در کشور در حال حاضر نکته‌ای است که اپراتور چهارم باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.


گامهای اولیه ایرانیان نت در بازار اینترنتی

محسن باقری چناری - مدیر عامل ایرانیان نت - با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول ایجاد شبکه اینترنتی از طریق فیبر نوری در هفت شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، کرج و تبریز به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: زیرشاخه‌های شبکه فیبر نوری در این شهرها شکل گرفته است و بهره‌برداری از آن در یک برنامه‌ی عملیاتی دو ساله از سوی شرکت ایرانیان نت پیش‌بینی شده است.


وی با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول بهره‌برداری از فیبر‌های نوری در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، افزود: پروژه فیبر نوری در کرج تقریبا تکمیل شده است و در مرحله اولیه خدمات فیبر نوری در اختیار بخش دولتی قرار خواهد گرفت.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or