Last edited by a moderator:
بخشید ولی اون زمانی که شما خواستی نمره Star Wars رو تغییر بدی یکی از نمراتش مشخص شده بود که 7.5 بود و اگه تغییر نمیدادید بهتر بود.
ممد بیخیال بحث میکنی چیکارفرمایش شما درسته.
این دیگه با خود محمد. صلاح دید یدونه ازون صفر خوشگل ها بذاره جای نمره بتلفرانت من :d
- - -ویرایش - - -
محمد و کسری خیلی از دستتون شاکی ام.تو یکی از قسمت ها گفتید فقط ناتی داگ و cproject بازیشون تو نیم سال اول اومده و بیگ وینر شدند.در حالی که این درست نیست.
خب ادم میره تو فروم بحث میکنه ضایعش می کنند![]()
20 روز شده حدودا منتظریم بچه هاخبری از قسمت جدید نیست؟![]()
داشتم این مطلب رو توی پولیگان میخوندم :
The game industry of Iran | Polygon
و بعدش رفتم سراغ کامنتها و چشمم به این افتاد:d :
قضیه چی بوده واقعاََ ؟ [MENTION=15060]619[/MENTION] .
---------------------------------
یه مورد دیگه هم خواستم بگم اونم اینه که کاسه صبرمون داره لبریز میشه و شدیداََ منتظر شنیدن قسمت جدیدیم
واقعا چی بوده کنجکاو شدیم
![]()
![]()
Sent from my GT-N5100 using Tapatalk
خیلی خوب بود ممنونکریمی طار نویسنده و خبرنگار حوضه ی سینما و بازیهای ویدئویی در ایران با کلی نظرات جنجالی و جالب...
چالش های صنعت بازی های ویدئویی در ایران (قسمت دوم)
"ترجمه شده از وبسایت Polygon"
فرهنگ گیم برهمه چیز احاطه دارد - GAME CULTURE SEEPING INTO EVERYTHING
هرچند تحریم ها مانع دسترسی قانونی و رسمی مردم ایران به بازارهای جهانی ، سرویس های مختلف اینترنت و ماهواره شده اما هنوز بخش وسیعی از ایران به شکلی به این سرویس های دسترسی دارند و این فرهنگ گیم در بین مردم است که نمی توان کاری کرد. ایران کشوری است که بخاطر منافع ملی و حفظ وحدت مردم محتوای تلویزیون و رسانه ها کنترل می شود تا مخاطبین از موضوعات تحریک آمیز و ناهماهنگ با فرهنگ بومی بدور باشند.
مثلاً عنوان Battlefield 3 بخاطر شبیه سازی حمله به تهران و محتوای ضد ایرانی در بازارهای این کشور کالایی ممنوعه و قاچاق به حساب می آید. از طرفی دیگر کنسول Xbox360 برنده ی فعلی بازار کنسول هاست زیرا بواسطه ی پشتیبانی از DVD-9 محتوای کپی و غیر قانونی را بهتر می پذیرد تا دیسک های بلوری. همینطور در انجمن سایت بازیسنتر گیمرهای ایرانی بر سر عناوین مختلف و روز دنیا با هم به بحث های فنی ، تحلیلی می پردازند و طبق گفته ی یک نویسنده ایرانی "کسری کریمی طار" این بزرگترین انجمن گیم ایران یا همان NeoGAF است.
کریمی طار نویسنده و خبرنگار حوضه ی سینما و بازیهای ویدئویی در ایران با کلی نظرات جنجالی و جالب است. در همان ابتدای مصاحبه با آن نظرات جالبی را از او می شنویم بطور مثال ؛ او هرگز منتقد سایت GameSpot یعنی Kevin VanOrd را بخاطر تحلیل و بررسی اش از عنوان Witcher نمی بخشد همینطور واکنش شرکت توسعه دهنده ی مشهور ژاپنی درقبال آقای هیدئو کوجیما را محکوم و هیدئو کوجیما را یکی از شخصیت های برجسته ی صنعت گیم و محبوب گیمرهای ایران می داند بطوریکه ادعا دارد اگر کوجیما به ایران بیاید بیشتر از کاروان تیم ملی کشورش مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. وی Hideki Kamiya را بخاطر عناوین Resident Evil 2, Devil May Cry, Viewtiful Joe, Okami و Bayonetta بزرگترین طراح گیم در تاریخ می شمارد و پویا دادگر را به علت خلق اولین بازی کاملاً سه بعدی End of Innocence ، پدر صنعت گیم ایران می داند و در آخر بخاطر عدم دسترسی مستقیم ایرانیان به شبکه های توییچ و یوتیوب از ندیدن رویداد E3 بطور کامل و صحبت های توسعه دهندگان Metal Gear Solid 5 ناراحت است.
ایشان در ادامه از عدم ثبات وضعیت اینترنت ایران می گوید و علاوه برآن مسدود بودن برخی سایت های مرجع مثل gamespot و ign را دلیلی بر ایجاد حفره ای بین خودش و بازار گیم دنیا می داند. اما کریمی طار معتقد است که با توجه به همه ی این مشکلات ولی مردم و گیمرها همیشه راهی برای دسترسی به دنیای گیم پیدا خواهند کرد برهمین اساس وی به این موضوع اشاره می کند که این سعی و تلاش از دوران حتی جنگ تحمیلی ایران از سال 1980 وجود داشته.
او از کلوپ های بازی برای ما می گوید ، کلوپ هایی که با قرار دادن چند کنسول و تلویزیون به ازای هر ساعت بازی از مشتریان پول دریافت می کردند و با این اوصاف حتی دانش آموزان آن دوره از هزینه ی غذای خود در مدرسه گذشته و این پول را بعد از تعطیلی مدرسه صرف بازی در کلوپ ها کرده و به نوعی مکانی بود برای گرد همایی این بچه ها. این دلیل بر آن بود که ایرانیان توانستند قارچ خور یا همان عنوان Super Mario معروف را تجربه کنند. همچنین کنسول سگا که با عنوان mortal combat توانست طی دورانی در ایران بین مردم جای پیدا کند و وقتی کنسول های 16 بیتی جای خود را به کنسولهایی مثل PlayStations سونی دادند آن وقت زمان حاکمیت عناوینی چون Tekken 3, Resident Evil 2 و Winning Eleven بود.
البته در این میان کریمی طار بیاد می آورد که این کلوپ ها از تکنیکهای خاصی استفاده می کردند ، به عنوان مثال آنها پنج کنسول PlayStation داشتند اما تنها دو حلقه سی دی از عنوان Winning Eleven موجود بود لذا بعد از بارگذاری یا همان بالا آمدن بازی در یک کنسول سریع دیسک خارج می شد و بروی کنسولی دیگر اجرا و این روند آنقدر ادامه داشت تا تمام کنسول ها بتوانند این بازی را داشته باشند، این تکنیک مشهور و محبوبی نزد کلوپ داران بود و جالب است که همیشه از یک نفر خواسته می شد تا مراقب کنسول باشد و دیسک را در زمان مناسب از کنسول خارج و جابجا کند.
ذره ذره کلوپ های بازی جای خود را به گیم نت ها دادند ، جایی که کامپیوترها بصورت یک شبکه ی محلی باهم در ارتباط بوده تا بازی هایی چون Counter-Strike را مشتریان بازی کنند اما به مرور با بهبود سرعت اینترنت گیم نت ها هم از خیابان های شهرهایی چون تهران نا پدید شد.
........
____________________________________________________
کریمی طار در ادامه از علاقه ی اکثر توسعه دهندگان کشور برای تولید بازی با داستانی الهام گرفته از تاریخ ایران حکایت می کند و خاطر نشان می کند ، باتوجه به اینکه تمدن ایران یکی از تمدن های بزرگ تاریخ بشر است و این تمدن را دنیا با نام Persia می شناسد منابع الهام بخش و قوی همچون شاهنامه "Shahnameh" وجود دارد که از بافت اساطیری و تاریخی کافی برای تولید یک اثر برخوردار است و ما نمونه ی آن را در عنوان گرشاسپ شاهد بودیم و علاوه بر آن می توان به عناوین علمی تخیلی-شوتر جنون سیاه و سیاوش هم یاد کرد.
طبق توضیحات کریمی طار ، جنون سیاه یک بازی جذاب به سبک شوتر یا تیراندازی است که کاراکتر اصلی آن ضحاک از شاهنامه گرفته شده. ضحاک یک پادشاهیست که بروی شانه هایش دو مار قرار گرفته و این مارها هر چند وقت از مغز سر انسان تغذیه می کنند تا گرسنگی آنها به سیری منجر شود ، روزی ضحاک دو زندانی را برای طعمه کردن غذای مارها آزاد می کند اما یکی که قوی تر است فرار کرده و در صدد برپایی ارتشی برای مقابله با ضحاک بپا می خیزد ولی زندانی ضعیف تر غذای مارها می شود. داستان ضحاک یک داستان هیجان انگیز و اساطیری ایرانی است. البته در ارتش فرازمینی هم برای اولین بار طبق توضیح آقای زهتابی ما شاهد آینده ی زمین از دید و منظر ایران بودیم. بطوریکه طبق گفته ی ایشان همیشه ما از منظر هالیوود دنیای آخرزمان را تصور می کردیم اما چه می شود اگر ماهم از دید و تصور خود یک نمایی از آینده ی دنیا را به نمایش بگذاریم؟...