شایعه بازی‌های بزرگ سونی احتمالاً دیگر به PC نمی‌آیند

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
10012.jpg
جز کوردن، سردبیر ارشد سایت ویندوز سنترال، به نقل از یک «منبع بسیار معتبر» شایعه‌ای را مطرح کرده است مبنی بر اینکه PlayStation احتمالاً قصد دارد تمرکز خود را از انتشار بازی‌های بزرگ و شاخص تک‌نفره روی پلتفرم PC کاهش دهد. این شایعه بیان می‌کند که این عقب‌نشینی در مورد بازی‌های لایو-سوریس صدق نمی‌کند و این عناوین احتمالاً همچنان به صورت هم‌زمان روی PC عرضه خواهند شد.
کوردن دلیل احتمالی این تغییر استراتژی را این امر می‌داند که فروش بازی‌های تک‌نفره PS روی PC «آنقدر که انتظار می‌رفت» خوب نبوده. او همچنین ادعا کرد که آیکون‌ها و نمادهای مربوط به خرید مشترک PS5/PC که در کدهای قدیمی پیدا شده‌اند، متعلق به بیلدهای منسوخ شده هستند و برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.​
 
View attachment 400748
حیف شد :( نمیتونیم موز بازی کنیم روی پلی استیشن 5 View attachment 400747
نتنها نمی تونین بازی کنین بلکه تعداد پلیر های همزمان این بازی هارو فقط تو steamdb میتونین مشاهده کنین حتی فکر نکنم به تعداد پلیر های این موز کنسول روشن داشته باشین همین الان
 
اینکه آخرای سال 2025 تصور کنید بازار گیم با مثلا سال 2000 یکسان هست یه مقدار غیر منطقیه:Rolleyes:

قدیم پلتفرم های گیم محدود بودن و شرکت ها با بازی های انحصاری سعی میکردن مخاطب بیشتری جذب کنن و PC هم به دلایل مختلفی این میزان مخاطب نداشت و برای سازنده های بازی منطقی بود انحصاری بسازن

ولی الان هم پلتفرم پی سی خیلی رشد کرده و هم پلتفرم موبایل

سوای اینکه سرگرمی های جدیدی هم اومده که افراد کمتر ممکنه با گیم وقت بگذرونن(مثل تیک تاک و اینستاگرام و ....)

با این هزینه های ساخت بازی دیگه راحت نیست چشم پوشی کردن از مارکت پی سی و موبایل و حتی xbox

من بعید میدونم سونی بخواد سیاست انحصاری کنسولی رو ادامه بده چون تعداد بازی های خودش که خیلی انگشت شمار شده و بازی هایی فاند شده هم قرار باشه روی PC نیاد خیلی براش هزینه بر خواهد بود



پ ن: قدیم بازی free to play هم نبود که طرف کنسول بخره فقط اونو بازی کنه:Whistling:
 
بازیهای انحصاری دوره شون دیگه تموم شده. گفتم که دیگه حتی به درد فروش کنسول هم نمیخورن. چه برسه به اینکه بخایم به عنوان یک محرک برای صنعت ازش یاد کنیم.

بازی انحصاری تا نسل هفت هم میشد به عنوان یک عامل برای فروش کنسول در نظر گرفت. ولی در نسل نهم که هزینه ساخت یک بازی aaa از 15 تا نهایتن 50 میلیون دلار در نسل هفت به 120 تا بیش از 250 میلیون دلار رسیده و ساختنشون از حدودن 3 سال به 5 تا 7 سال یا بیشتر زمان نیاز داره، انحصاری کردن احمقانه ترین تصمیمیه که یک کمپانی مثل سونی یا مایکروسافت میتونه اتخاذ کنه.

در مورد نینتندو شرایط کاملن متفاوته و هزینه ها و منابع مصرفی برای ساخت بازیهای انحصاری توسط نینتندو تا 80 درصد کمتره. برای همین هم کماکان میتونه روی انحصاری هاش به عنوان یک المان کنسول سلر حساب باز کنه و به این روند ادامه بده.

مایکروسافت زودتر فهمید و قید انحصاری رو زد. سونی هم روند مولتی پلتفرم شدنش رو شروع کرده و واقعن بعیده بخاد عقب نشینی کنه. مگر اینکه توسط یک سری احمق با ضریب هوشی زیر 50 مدیریت بشه.
 
بابا اصلا خیل انحصاریهای فرست و‌ ثرد پارتی نینتندو رو دیدین میگین بازی انحصاری دیگه تموم شده؟😆😂

پ.ن: بنده همین حین که برادرا تز پایان انحصار و استکبار رو میدن تو یه ثرد دیگه:
نوشته در گفتگوی 'طرفداران ژانر JRPG'
طرفداران ژانر JRPG
 
اینا تمامن به فروش کنسول منجر میشه نه کیفیت بازیها.
یعنی در نهایت انحصاری چیز اضافه ای برای گیمرها نداشته و نداره و نخاهد داشت.
در بازیسازی رقابت همیشه وجود داشته و هیچوقت هم ارتباط مستقیمی به انحصاری شدن نداشته.
اتفاقن برعکس، تجربه نشون داده انحصاری کردن میتونه در مواردی حتی انگیزه رقابت رو در بازیسازها از بین ببره.

خوب اینی که الان گفتی هم باز یه مبحث دیگه است آخه. اینکه انحصار به کیفیت بازی ها کمک میکنه یا به نفع گیمرهاست یه موضوعه، و اینکه ساخت محتوای اختصاصی مبنا رقابت بین دو نفریه که دارن یه محصول مشابه رو میفروشن یه چیز دیگه.

ساخت بازی اختصاصی به دلیل تمرکز و توجه مالی بیشتر قطعا باعث افزایش کیفیت بازی ها میشه و در نتیجه به نفع گیمرهاست. مثال میزنم. به نظرتون چرا بازی های ND انقدر اختلاف کیفی دارن؟ خوب یه بخشی به هنر و فرهنگ کاری برمیگرده و اینکه آدم هایی هستن که میتونن بازی های باکیفیت بسازن، اما عامل مهم تر اینه که بنام خدا پول دارن. یعنی با پول و بودجه هنگفت که بسیاری از استدیوهای دیگه از پس تامینش بر نمیان فقط میشه این همه آدم خفن رو برای مدت طولانی کنار هم نگه داشت و بهشون زمان نامحدود داد تا هرچی میخوان بسازن و هر وقتم خواستن کنسلش کنن! الان معمولا استدیوها بازی هاشون کنسل بشه مجبورن تخته کنن برن پی رد کارشون اما ND میتونه به راحتی بعد N سال بازی آنلاینش رو کنسل کنه بره سر یه پروژه دیگه و آبم از آب تکون نخوره. چرا؟ چون سونی بهشون 400 میلیون دلار بودجه میده و چنان بریز و بپاشی دارن که یبار کلیف بی بعد دیدن استدیوشون گفته بود من موندم اینا اصلا با این میزاین فروش چطور میتونن پول برق این مجموعه رو اصلا بدن!! سونی حالا چرا این بودجه های هنگفت رو میده؟ چون هدفش فروش بازی نیست، بلکه بیزنس بزرگ تری به اسم خود بازار کنسول هاست. پس وجود این بازی اختصاصی و تمرکز بالا تولید هم به کیفیت بهتر منجر شده هم به نفع من گیمره، چون یه بازی خفن رو تجربه میکنم.

بازیهای انحصاری دوره شون دیگه تموم شده. گفتم که دیگه حتی به درد فروش کنسول هم نمیخورن. چه برسه به اینکه بخایم به عنوان یک محرک برای صنعت ازش یاد کنیم.

انقدر مثال نقض برای این حرف هست که باعث میشه به راحتی ردش کرد!

همین الان پرفروش ترین کنسول ها PS5 و Switch هستن. نینتندو هم از حیث تعداد کنسول و همه چی در حال رکورد زدن و شماره یکه. و همه این فروشش به واسطه محتوا اختصاصی و کلا بازار اختصاصی هست که برای خودش ساخته. وگرنه که در همه موارد دیگه از همه عقبت تره. منظورم سخت افزار و امکانات جانبیه. PS5 هم باز برند و هویتش رو به واسطه همین بازی های اختصاصی فوق باکیفیت ساخته و سونی رو همه با عناونی باکیفیتی میشناسن که همیشه سر سال و تو مراسم GotY گل سر سبدن.

محتوای اختصاصی تو باقی بیزنس ها هم هست، مثلا سرویس های استریم فیلم و سریال مثل نت فلیکس و دیزنی و HBO و ... همشون با این محتوا اختصاصی سعی دارن ملت رو بیارن به پلتفرم هاشون.

اینکه مایکروسافت چون نتونست رقابت کنه زد زیر میز و خواست قواعد بازی رو عوض کنه و به یه بیزنس مدل جدید برسه که البته تو اونم موند و شکست خورد دلیل خوبی برای اینکه بگیم کلا چیز بدرد نخوریه نیست.

تو بازی های لایو سرویس که پلیر و کامیونتی مهمه انحصار هیچ معنایی نداره. باید برای هر پلتفرمی داد اما این در تعارض با بیزنس مدل فعلی کنسول ها نیست.
 
آخرین ویرایش:
بازی انحصاری تا نسل هفت هم میشد به عنوان یک عامل برای فروش کنسول در نظر گرفت. ولی در نسل نهم که هزینه ساخت یک بازی aaa از 15 تا نهایتن 50 میلیون دلار در نسل هفت به 120 تا بیش از 250 میلیون دلار رسیده و ساختنشون از حدودن 3 سال به 5 تا 7 سال یا بیشتر زمان نیاز داره، انحصاری کردن احمقانه ترین تصمیمیه که یک کمپانی مثل سونی یا مایکروسافت میتونه اتخاذ کنه.
مشتی الان GOY با بودجه 60 میلیونی تو سال 2025 عرضه شده :) پس حرفت نقص میشه.
 
بازی هایی اصلی سونی مثل god و horizon و spider بعد از عرضه رو استیم حداقل هرکدوم 4-3 میلیون فروختن
دیگه چی میخواد ؟ :دی
سونی هیچوقت از PC کنار نمیره. اینطور که بگی سونی از پول بدش میاد. بازار کنسول های خانگی تماماً در اختیار سونی هست، نیازی به نگرانی در این خصوص ندارد.
 
  • Like
Reactions: Refill
کلا قبل از اینکه برای قانع کردن فن‌های متعصب Xbox و مایکروسافت، وقت بذارید و انرژی صرف کنید، این رو یادتون باشه که اصلی‌ترین مانع بر سر شکل‌گیری یک دیالوگ مفید و به دردبخور با این عزیزان، اینه که قبل از ورود به بحث، تصمیم‌شون رو گرفتن و به خودشون قول دادن که تحت هیچ شرایطی از مواضع‌شون کوتاه نیان. من قبلاً هم اینجا گفتم که مشکل فن‌های متعصب Xbox اینه که «چون مایکروسافت آرزوها و رویاهاشون رو محقّق نمی‌کنه، به جاش این عزیزان، هر اقدام یا تصمیمی که از طرف مایکروسافت لحاظ میشه رو به عنوان رویای همیشگی و آرزوی دیرین خودشون جا می‌زنن و طوری وانمود می‌کنن که انگار مایکروسافت قبل از هر اقدامش، اول با این‌ها مشورت کرده!»

ولی جداً مدل هواداری از مایکروسافت و تیم Xbox در بازی‌سنتر باید در مجامع آکادمیک و محافل علمی، به بحث گذاشته بشه! باور کنید همین فردا اگر مایکروسافت اعلام کنه که می‌خواد برگرده به رویه نسل هفتم و کلا گیم‌پس رو تعطیل کنه، همین دوستان میان در ستایش انحصار و انحصارطلبی مانیفست میدن!
 
من نمیدونم هر تاپیکی میرم این کنسول فنا جنجال بپا میکنن آقا جون عزیزتون ول کنین این انحصار طلبیو انگار سونی بازیشو مثلا یه سال تو انحصار خودش میزاره پولش میره تو جیب بابای اینا
آقا چه پی سی چه کنسول بازیوتو بکنین کیفشو ببرین
خود سونی کمپانیش اینقدر فن بازی درنمیاره شما کنسول دارها اینقدر حسودین که بازی تو یه پلتفرم دیگه عرضه بشه چه بخایین چه نخایین دوران انحصاری تموم شد
 
من نمیدونم هر تاپیکی میرم این کنسول فنا جنجال بپا میکنن آقا جون عزیزتون ول کنین این انحصار طلبیو انگار سونی بازیشو مثلا یه سال تو انحصار خودش میزاره پولش میره تو جیب بابای اینا
آقا چه پی سی چه کنسول بازیوتو بکنین کیفشو ببرین
خود سونی کمپانیش اینقدر فن بازی درنمیاره شما کنسول دارها اینقدر حسودین که بازی تو یه پلتفرم دیگه عرضه بشه چه بخایین چه نخایین دوران انحصاری تموم شد
خوب تیکه کلامی یاد گرفتین شما پی سی پایرت بازا. "دوران انحصار تمومممم شدد"
نینتندو اول از همه سلام میرسونه. خود hl3 احتمال ۹۹ درصد انحصاری استیم مشینه.
سونی هم یه دنوو بذاره رو بازیاش دیگه امثال شماها اصلا بهش فکر نمیکنید که بخوایید براتون مهم باشه انحصاری میده یا نه چون یک پنی برای بازی خرج نمیکنید
 
اگر یک نفر تو جهان بوگاتی داره پس من با پرایدم میتونم پز بدم و بگم ما ماشین دارا خرپول ترین انسانا جهان هستیم چطور جرعت میکنی به من با پرایدم پز بدی ما ماشین دارا بوگاتی داریم !
در واقعیت ۹۹.۹ درصد پی سی گیمرا با لپ تاپ ها و سخت افزار های لگنی بازی میکنن که اندازه پلی ۳ بهشون کیفیت میده خواهشا مارو نخندونید ! این استیم ماشین که شک ندارم در نهایت کیفیت بازی هاش به سری اس هم نخواهند رسید از ۷۰ درصد پی سی های بازار قرار بهتر گیمارو اجرا کنه برید تا اخرش که دنیا واقعی پی سی گیمینگ چیه !
 
مشکل شمایی که با انحصاری و لفظ انحصاری و کلا ماهیت انحصار دارید سر اینه که فکر میکنید وقتی یکی از مزیت های انحصاری میگه فقط عقده اینو داره که بقیه دستشون به بازی نرسه فقط خودش رو کنسولش بازی کنه.

همین ولو تو ده سال اخیر هر بازی منتشر کرده انحصار پی سی بوده که هیچ، انحصار استور خودش بوده فقط. چه CS2 چه alyx چه آرتیفکت چه deadlock که در حال ساخته تمامشون فقط رو استیم در دسترس هستن.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or