شایعه بازی‌های بزرگ سونی احتمالاً دیگر به PC نمی‌آیند

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
10012.jpg
جز کوردن، سردبیر ارشد سایت ویندوز سنترال، به نقل از یک «منبع بسیار معتبر» شایعه‌ای را مطرح کرده است مبنی بر اینکه PlayStation احتمالاً قصد دارد تمرکز خود را از انتشار بازی‌های بزرگ و شاخص تک‌نفره روی پلتفرم PC کاهش دهد. این شایعه بیان می‌کند که این عقب‌نشینی در مورد بازی‌های لایو-سوریس صدق نمی‌کند و این عناوین احتمالاً همچنان به صورت هم‌زمان روی PC عرضه خواهند شد.
کوردن دلیل احتمالی این تغییر استراتژی را این امر می‌داند که فروش بازی‌های تک‌نفره PS روی PC «آنقدر که انتظار می‌رفت» خوب نبوده. او همچنین ادعا کرد که آیکون‌ها و نمادهای مربوط به خرید مشترک PS5/PC که در کدهای قدیمی پیدا شده‌اند، متعلق به بیلدهای منسوخ شده هستند و برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.​
 
علت این کار هم میتونه جلوگیری از اجرا شدن بازیای انحصاری خودش روی کنسول هیبرید ایکس باکس یا غیره باشه. چون اگه اون ایکس باکس همه بازیای پلی استیشن رو اجرا کنه، شاید انگیزه برای خرید Ps6 کم بشه
وقتی استیم و اپیک رو اون دستگاه جدید مایکرو نصب میشن خب لانچر پلی استیشنم نصب میشه دیگه. فوتوشاپ و ایتا و فیلیمو هم روش نصب میشن :D

به هر حال اگه مایکرو طبق شایعه ها یه چیزی مثل پی سی بده بیرون عملا دیگه تنها کنسول خانگی بازار PS6 ـه واسه همین فکر نکنم دیگه سونی ازین بترسه که کسی کنسولشو نخره. چون کلا هر کی کنسول خونگی بخواد تنها انتخابش PS ـه.
 
وقتی استیم و اپیک رو اون دستگاه جدید مایکرو نصب میشن خب لانچر پلی استیشنم نصب میشه دیگه. فوتوشاپ و ایتا و فیلیمو هم روش نصب میشن :D

به هر حال اگه مایکرو طبق شایعه ها یه چیزی مثل پی سی بده بیرون عملا دیگه تنها کنسول خانگی بازار PS6 ـه واسه همین فکر نکنم دیگه سونی ازین بترسه که کسی کنسولشو نخره. چون کلا هر کی کنسول خونگی بخواد تنها انتخابش PS ـه.
فعلا دقیق نمیدونیم از اون کنسول جدید مایکروسافت چی در میاد. ولی شاید سونی اجازه نداره که به صورت قانونی لانچرش روی اون ایکس باکس نصب بشه!

در ضمن نینتندو رو یادت رفت. کنسول هیبرید هست که از سونی هم جلوتره و بی سر و صدا داره کار خودش رو میکنه.
 
هرچند من خودم موافق این انحصار ی بودن هستم اونم فقط بخاطره رقابت بیشتر عملا انحصای در کار نباشه رقابت از بین میره تو دنیای کنسول و بازی
من نمیدونم این حرف از کجا میاد. چه سند و فکتی پشت این حرف هست.
نبود انحصاری باعث میشه رقابت از بین بره؟ چه ربطی داره آخه این دوتا موضوع به هم؟
هر سازنده و ناشری در هر شرایطی در هر نسلی به دنبال ساخت بازی با کیفیته که بتونه خوب بفروشه تا در نهایت پولدار بشه.
بنابراین رقابت همیشه بوده هست و خاهد بود.

انحصاری فقط میتونه در شرایط خاص، پول بیشتری نسیب پلتفرم هولدر کنه. اونم نه همیشه و نه در حال حاضر که ساخت یه بازی از جنس سینمازده ی سوم شخص، دهها میلیون دلار و سالها زمان برای ساخت نیاز داره.
.................................

اگر این خبر واقعیت داشته باشه که بعید میدونم. یعنی اینکه سونی خودش داره گور خودشو میکنه.
 
  • Like
Reactions: Terova and RoadRash
من نمیدونم این حرف از کجا میاد. چه سند و فکتی پشت این حرف هست.

برادر ساخت انحصاری، فروش کنسول، جذب مخاطب و بعد گرفتن رویلیتی از بازی های دیگه بیزنس مادل فعلی بازار کنسول هاست و عین این نه نسل هم با همین فرمول تقریبا داره کار میکنه. اتفاقا تو خود مستند Xbox که مایکروسافت ساخته و تو کانالشونم موجود در موردش به خوبی توضیح داده میشه و میگن چطور گیم پس سعی داشته این بیزنس مادل رو تغییر بده.

اساس کارش هم ساده است. یه شرکتی که کنسول میسازه با فروش کنسولش به ملت و بوجود آوردن پلتفرم بستری درست میکنه برای سایر شرکت ها که روی اون پلتفرم بازی بسازن و بعد از فروش بازی ها معمولا 20 تا 30 درصد هم رویلیتی میگیره. بزرگ ترین ابزار برای فروش کنسول به ملت و رقابت با باقی کسایی که سعی دارن پلتفرم مشابه ایجاد کنن از دیر باز تا کنون ساخت بازی اختصاصی بوده تا نقش کنسول سلر رو ایفا کنن. مثلا شما رو حساب Halo یا God of War یا Mario میری یه کنسول رو میخری و بعد تبدیل میشی به یکی از مشتری های بلقوه بازی ها روی اون کنسول. روش های دیگه ای غیر ساخت بازی اختصاصی هم همیشه بوده، از قیمت بهتر بگیر تا اینکه کدوم سخت افزار بهتری داره و در نتیجه بازی ها روش با کیفیت بهتری اجرا میشن، کی زودتر میاد، سرویس بیشتری میگیره یا حتا اینکه کدوم کنسول میتونه استفاده ای غیر بازی داشته باشه، مثلا باهاش فیلم دید و بلوری پخش کرد یا پیتزا سفارش داد، اما تجربه نشون داد در نهایت هیچ یک از این کارها منجر به گسترش مخاطبین نمیشن و انگیزه خوبی برای خرید کنسول نیست و در نهایت این خود بازی ها هستن که ملت رو سمت خرید کنسول میکشونن.

در نتیجه ساخت بازی های انحصاری بهتر و درست کردن یه هویت و برند قدرتمند مهم ترین عامل رقابته. این رو بگیری عملا رقابتی نمیمونه و شاید کنسول ها دیگه سر قیمت بخوان با هم چونه بزنن.
 
اگه این خبر تایید بشه قیافه اونایی منتظر گاد و لست روی ایکس باکس بودند و الان روی pc بازی دیگه سونی قرار نیست بازی کنند دیدن داره
 
من نمیدونم این خبرهای تاسیس لانچر سونی روی پی سی تاچه حد واقعی هست ولی تجربه نشون داده پی سی پلیر جماعت به لانچر غیر استیم روی خوشی نشون نمیدن . چند ماه پیش هم یک سری لیک ها اومد که اینسایدرهای سونی گفته بودن سونی مشکلی با اجرای بازیهاش روی کنسول جدید مایکروسافت نداره و قصد نداره جلوشو بگیره .حالا باید ببینیم چی میشه ولی بعیده اینا بخوان پلتفورم pc رو از دست بدن خود یوشیدا هم قبلا گفته بود سودمون از فروش بازیها روی استیم زیاده .
 
  • Like
Reactions: Sobhan_23
برادر ساخت انحصاری، فروش کنسول، جذب مخاطب و بعد گرفتن رویلیتی از بازی های دیگه بیزنس مادل فعلی بازار کنسول هاست و عین این نه نسل هم با همین فرمول تقریبا داره کار میکنه. اتفاقا تو خود مستند Xbox که مایکروسافت ساخته و تو کانالشونم موجود در موردش به خوبی توضیح داده میشه و میگن چطور گیم پس سعی داشته این بیزنس مادل رو تغییر بده.

اساس کارش هم ساده است. یه شرکتی که کنسول میسازه با فروش کنسولش به ملت و بوجود آوردن پلتفرم بستری درست میکنه برای سایر شرکت ها که روی اون پلتفرم بازی بسازن و بعد از فروش بازی ها معمولا 20 تا 30 درصد هم رویلیتی میگیره. بزرگ ترین ابزار برای فروش کنسول به ملت و رقابت با باقی کسایی که سعی دارن پلتفرم مشابه ایجاد کنن از دیر باز تا کنون ساخت بازی اختصاصی بوده تا نقش کنسول سلر رو ایفا کنن. مثلا شما رو حساب Halo یا God of War یا Mario میری یه کنسول رو میخری و بعد تبدیل میشی به یکی از مشتری های بلقوه بازی ها روی اون کنسول. روش های دیگه ای غیر ساخت بازی اختصاصی هم همیشه بوده، از قیمت بهتر بگیر تا اینکه کدوم سخت افزار بهتری داره و در نتیجه بازی ها روش با کیفیت بهتری اجرا میشن، کی زودتر میاد، سرویس بیشتری میگیره یا حتا اینکه کدوم کنسول میتونه استفاده ای غیر بازی داشته باشه، مثلا باهاش فیلم دید و بلوری پخش کرد یا پیتزا سفارش داد، اما تجربه نشون داد در نهایت هیچ یک از این کارها منجر به گسترش مخاطبین نمیشن و انگیزه خوبی برای خرید کنسول نیست و در نهایت این خود بازی ها هستن که ملت رو سمت خرید کنسول میکشونن.

در نتیجه ساخت بازی های انحصاری بهتر و درست کردن یه هویت و برند قدرتمند مهم ترین عامل رقابته. این رو بگیری عملا رقابتی نمیمونه و شاید کنسول ها دیگه سر قیمت بخوان با هم چونه بزنن.
اینا تمامن به فروش کنسول منجر میشه نه کیفیت بازیها.
یعنی در نهایت انحصاری چیز اضافه ای برای گیمرها نداشته و نداره و نخاهد داشت.
در بازیسازی رقابت همیشه وجود داشته و هیچوقت هم ارتباط مستقیمی به انحصاری شدن نداشته.
اتفاقن برعکس، تجربه نشون داده انحصاری کردن میتونه در مواردی حتی انگیزه رقابت رو در بازیسازها از بین ببره.
 
خب با توجه به این خبرایی که اخیرا میاد، من یه تحلیل میکنم که فکر میکنم درست باشه
چن وقت پیش این عکس اومد بیرون که کزینه کراس بای برای پی سی قراره بزودی فعال بشهView attachment 400631
نمیشه سونی در حال طراحی این باشه بعد یدفعه بزنه زیرش بگه بازیا رو منتشر نمیکنم.
به نظر من سونی میخواد انتشار بازیاش رو دی وان کنه اما روی استور اختصاصی خودش!
استور خودش رو که راه بندازه، ۱۰۰ درصد سود بازیای خودش مال خودشه و همچنین اگه بازیای دیگه هم بیان روی استورش از اونا هم درصد میگیره و میتونه پلاس خودش رو هم راه بندازه روی اون استور. احتمالا بازیای تک نفره یا با تاخیر برای استیم و اپیک منتشر میشن و یا کلا نمیشن ولی از روز اول روی استور خود سونی در دسترسن.
از طرفی بازیای سرویس محور روی همه لانچرا در دسترس خواهند بود.

علت این کار هم میتونه جلوگیری از اجرا شدن بازیای انحصاری خودش روی کنسول هیبرید ایکس باکس یا غیره باشه. چون اگه اون ایکس باکس همه بازیای پلی استیشن رو اجرا کنه، شاید انگیزه برای خرید Ps6 کم بشه


راستی بحث این شد که فروش بازیای سونی روی پی سی کم شده و علت این اخبار همینه!
View attachment 400635

این آخرین انحصاری سونی هست که با تاخیر برای پی سی اومد و گرونتر از بقیه هم بود.
وقتی ۲۰۰ هزا پلیر همزمان داشته یعنی حداقل ۲ میلیون فروخته!
قفل دنوو هم داشت البته.
این علامت ها واقعا قرار نیست چیزی رو بطور یقین ثابت کنه‌. خود دیتا ماینر اینها گفته اینها مال می ۲۰۲۵ هست . میتونه صرفا یه طرح کانسپت باشه مگر وقتی که رسمی اعلام بشه. ولی در مورد لانچر اختصاصی دیگه فکر کنم خود سونی بهتر از همه میدونه وقتی رو استیم با اون حجم از مخاطب کسی بازیاش رو نمیخره پس دیگه و لانچرش هم کسی نمیخره. از بقیه ناشرها نمونه زنده الن ویک ۲ هست . بازی به این خوبی با این همه جوایز به زور ۲ میلیون نسخه فروخت.
من نمیدونم این خبرهای تاسیس لانچر سونی روی پی سی تاچه حد واقعی هست ولی تجربه نشون داده پی سی پلیر جماعت به لانچر غیر استیم روی خوشی نشون نمیدن . چند ماه پیش هم یک سری لیک ها اومد که اینسایدرهای سونی گفته بودن سونی مشکلی با اجرای بازیهاش روی کنسول جدید مایکروسافت نداره و قصد نداره جلوشو بگیره .حالا باید ببینیم چی میشه ولی بعیده اینا بخوان پلتفورم pc رو از دست بدن خود یوشیدا هم قبلا گفته بود سودمون از فروش بازیها روی استیم زیاده .
یوشیدا در مقام former اون مصاحبه رو یکسال پیش کرده بود و تو اون مصاحبه به عینه گفته بازیهای قدیمی. منظورش هم این بود که بازی قدیمی که دیگه فروشی رو کنسول نداره با یه پورت ساده بدیم هرچی ازش در بیاد سود خالصه. این فرق داره مثلا با سیاست همزمانی عرضه روی ps و pc .
خود هرمن هالست شاید دهها بار تو گزارشاتش تو جلسات سونی گفته عناوین لایو سرویس دی وان میاد اما عناوین داستان محور با تاخیر و قصد اصلیشون اینه که از مخاطب های مثلا استیم بکشونن سمت پلی استیشن .
این عین حرفای هالسته

View attachment VID_20251116_013803_364.mp4
داره با زبون بی زبونی میگه اینها با این سیاست دنبال آوردن مخاطب جدیدن.
حالا اینکه چقدر یاوه گفت و چنین اتفاقی نیفتاد و کس زیادی از سمت استیم نیومد بحث دیگس و نشون دهنده عقل ناقص مدیران سونی تو این زمینه هست. بازار pc اینطور نیست که انقدر راحت بکشونیشون سمت پلی‌استیشن . البته اینم مثل قضیه لایوسرویس ها بالاخره با آزمون و خطا و پذیرش ضرر فهمیدند واسه همینه که میخوان دیگه بیخیال عرضه بازیها روی pc بشن. حالا شما مثلا میتونی تو وت دریم خودت غرق بشی که بازیای سونی روزی بیاد رو کنسول بی مخاطب و کم فروش اکسباکس
بازی خوب باشه روی پی سی میفروشه برادر

این امار
witcher 3 :

View attachment 400648
پس با این اوصاف فروش مثلا بالای ۱۵ میلیونی رگناروک یا اسپایدرمن ۲ روی پلی استیشن یا مثلا ۱۰ میلیونی فوربیدن وست چه معنی داره؟ اگر این بازیهای سونی بد هستن پس چرا روی خود کنسول فروش خیلی خوبی دارن؟ دو دقیقه نمیشه انقدر همه چیز را سفید مطلق یا سیاه مطلق نبینید؟ الان آمار ویچر ۳ بازی ۱۰ سال پیش که رو ۶۰ تا پلتفرم اومده چه ربطی داره با بازیهای سونی که ۹۵ درصد فروششون رو فقط رو یک پلتفرم پلی استیشن بوده اونم با مقدار میزان فروش خوبی برای یک عنوان تک پلتفرم.

سالی یکی دو تا بازی که این حرفها نداره حالا اصلا بده یا نده مهم نیست
آمار فروش بازیهای مایکروسافت آخرین بار چقدر بوده؟ دی:
همین کم مونده فن یک ناشر مولتی پلتفرم که بازیهای شرکت محبوبش ۵۰۰ هزار نسخه هم فروش ندارن بیاد اینجا به بلاک باسترهای سونی که فروش میانگین ۱۰ میلیون نسخه ای دارن تیکه بندازه. یک دونه از همین های بازیهای سونی در هر سال ده برابر بازیهای مایکروسافت فروش و درآمد زایی دارند. تو اون ناشر تردپارتی اگر نباشه پول ددی که استودیو ورشکست میشه چون کسی نمیخره اون بازیو و با ۳۰ میلیون مشترک گیمپس هم دیدن اوضاع خیطه قیمت گیمپس رو دوبرابر کردن ساله دیگه هم سه برابر میکنن اون موقع سالی ۵۰۰ دلار باید اشتراک گیمپس التیمت داد خخخخ
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ps3_360_wii
اینا تمامن به فروش کنسول منجر میشه نه کیفیت بازیها.
یعنی در نهایت انحصاری چیز اضافه ای برای گیمرها نداشته و نداره و نخاهد داشت.
در بازیسازی رقابت همیشه وجود داشته و هیچوقت هم ارتباط مستقیمی به انحصاری شدن نداشته.
اتفاقن برعکس، تجربه نشون داده انحصاری کردن میتونه در مواردی حتی انگیزه رقابت رو در بازیسازها از بین ببره.
خب اون بازی انحصاری باید کیفیت بالایی داشته باشه که به قول شما به فروش کنسول منجر بشه دیگه! یعنی واقعا برای شما مثل روز روشن نیست که یکی از اصلی‌ترین دلایل فروش بسیار بیشترِ PS5 نسبت به Series X/S، کیفیت بسیار بالاتر انحصاری‌های پلی‌استیشن هست؟! الان نینتندو که تو category خودش کاملا بی‌رقیبه، چرا اصرار داره بازی‌های انحصاریش، علاوه بر ویژگی انحصاری بودن، باکیفیت هم باشن؟! یا مثلاً خودت قبول نداری تا قبل از پورت Forza Horizon 5 روی PS5، یکی از اصلی‌ترین دلایل و بهانه‌ها برای خرید Xbox، وجود همچین ریسینگ درجه یک و باکیفیتی روی پلتفرم مایکروسافت بود؟!

اینکه بگیم انحصار، باعث محدود کردن طیف مخاطبین میشه و به نفع گیمرها نیست یا اینکه خدا رو خوش نمیاد همه نتونن رو پلتفرم مورد علاقه‌شون همه‌ی بازی‌ها رو تجربه کنن و فلان و بهمان، همگی از سر سطحی‌نگری به اصول تجارت و رویه رقابت در این صنعته! این یک اصل خیلی خیلی بدیهی و ابتدایی است که شما جهت فروشِ سخت‌افزارت، ناچاری نرم‌افزارِ انحصاری براش تولید کنی و برای اینکه این نرم‌افزار بتونه انگیزه‌ی خریدِ سخت‌افزار رو در مشتری بالا ببره، باید ضمن متفاوت بودن، کیفیت بالایی هم داشته باشه. این چیزیه که سونی از روز اول خیلی زود و به درستی فهمید. الان شما به من بگو که استودیوهای فرست پارتی سونی، این همه انگیزه برای کمال‌گرایی و وسواس در تولیداتشون رو از کجا میارن؟! یا چرا بعد از این همه سال در اوج بودن، از موفقیت سیر نمی‌شن؟!
 
پس با این اوصاف پس فروش مثلا بالای ۱۵ میلیونی رگناروک یا اسپایدرمن ۲ روی پلی استیشن یا مثلا ۱۰ میلیونی فوربیدن وست چه معنی داره؟ اگر این بازیهای سونی بد هستن پس چرا روی خود کنسول فروش خیلی خوبی دارن؟ دو دقیقه نمیشه انقدر همه چیز را سفید مطلق یا سیاه مطلق نبینید؟ الان آمار ویچر ۳ که رو ۶۰ تا پلتفرم اومده چه ربطی داره با بازیهای سونی که ۹۵ درصد فروشششون رو فقط رو پلی استیشن بوده اونم با مقدار آمار خیلی زیادی.

وقتی بازی رو بعد از یک سال از آخرین DLC رو PC بدی اونم با قیمت روز اول PS خیلی هم نمیشه انتظار داشت فروشش از PS جلو هم بزنه.

ولی تو همین بازی هایی که مشترک عرضه بشه خیلی بعید نیست PC پلتفرم لیدر هم بشه در نهایت.

Hell Divers 2 خیلی بی راه نیست بگیم شاید ۷۵ درصد پلیراش PC هستن و اگر PC نبود شاید اصلا این باز خورد و موفقیتی که الان داره رو تجربه نمی‌کرد.

بازیی که انحصاری رو PS هست رو‌ که نمیشه مقایسه کرد با بازی مولتی! وقتی رو پلتفرم دیگه عرضه نشده که نمیشه انتظار داشت ۹۵ درصد فروش که سهله صد در صد فروش رو PS نباشه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or