https://www.reuters.com/technology/how-intel-lost-sony-playstation-business-2024-09-16/
به نقل از خبرگزاری رویترز: در سال ۲۰۲۲، اینتل تلاش کرد تا قرارداد طراحی و ساخت چیپ برای کنسول نسل بعدی سونی، پلیاستیشن ۶، را به دست آورد، اما در رقابت با AMD شکست خورد. این قرارداد میتوانست به اینتل میلیاردها دلار درآمد برساند و ظرفیت تولید هزاران ویفر سیلیکونی در ماه را به خود اختصاص دهد. همچنین این قرارداد یک فرصت بزرگ برای بخش طراحی اینتل و کسبوکار تولید قراردادیاش بود که تحت رهبری پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، به عنوان بخش اصلی استراتژی احیای شرکت معرفی شده بود.
اینتل و AMD دو رقیب نهایی در این مناقصه بودند، و پیروزی در این قرارداد میتوانست یک موفقیت بزرگ برای اینتل باشد. مذاکرات بین سونی و اینتل ماهها طول کشید و شامل جلساتی با حضور مدیران ارشد و مهندسان دو شرکت بود. با این حال، یکی از مشکلات عمده بر سر راه توافق، اختلافات بر سر میزان سود اینتل از هر چیپ فروخته شده به سونی بود. در نهایت، AMD توانست از طریق فرآیند مناقصه، این قرارداد را از آن خود کند.
طراحی چیپ برای کنسولهای بازی نیازمند اطمینان از سازگاری با نسخههای قبلی است، که این موضوع برای سونی اهمیت زیادی داشت. اگر اینتل موفق به کسب این قرارداد میشد، هزینهها و منابع مهندسی زیادی باید صرف اطمینان از سازگاری چیپهای جدید با سیستمهای قبلی پلیاستیشن میکرد. در نهایت، حفظ پشتیبانی از نسخههای قبلی یکی از عواملی بود که باعث شد سونی ترجیح دهد با AMD که سابقه طراحی چیپهای پلیاستیشن ۵ را داشت، همکاری کند.
شکست اینتل در کسب این قرارداد در زمانی اتفاق افتاد که این شرکت با مشکلات مالی روبهرو بود و نتایج مالی ضعیفی در سهماهه دوم گزارش کرد. اینتل اعلام کرد که قصد دارد ۱۵ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد و هزینههای سرمایهگذاری را کاهش دهد. اگر اینتل این قرارداد را میبرد، میتوانست تا پنج سال آینده ظرفیت واحد تولید قراردادیاش را مشغول نگه دارد و به جذب مشتریان بزرگ جدید برای فناوری تولید پیشرفته خود کمک کند.
در نهایت، این قرارداد از دست رفته به معنای از دست رفتن یک فرصت بزرگ برای اینتل بود، که میتوانست حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد از کسبوکار کنسولهای سونی به دست آورد.