اینتل قرارداد ساخت تراشه پلی استیشن 6 را به AMD واگذار کرد!

SiminSecret

کاربر سایت
hq720.jpg

https://www.reuters.com/technology/how-intel-lost-sony-playstation-business-2024-09-16/

به نقل از خبرگزاری رویترز: در سال ۲۰۲۲، اینتل تلاش کرد تا قرارداد طراحی و ساخت چیپ برای کنسول نسل بعدی سونی، پلی‌استیشن ۶، را به دست آورد، اما در رقابت با AMD شکست خورد. این قرارداد می‌توانست به اینتل میلیاردها دلار درآمد برساند و ظرفیت تولید هزاران ویفر سیلیکونی در ماه را به خود اختصاص دهد. همچنین این قرارداد یک فرصت بزرگ برای بخش طراحی اینتل و کسب‌وکار تولید قراردادی‌اش بود که تحت رهبری پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، به عنوان بخش اصلی استراتژی احیای شرکت معرفی شده بود.

اینتل و AMD دو رقیب نهایی در این مناقصه بودند، و پیروزی در این قرارداد می‌توانست یک موفقیت بزرگ برای اینتل باشد. مذاکرات بین سونی و اینتل ماه‌ها طول کشید و شامل جلساتی با حضور مدیران ارشد و مهندسان دو شرکت بود. با این حال، یکی از مشکلات عمده بر سر راه توافق، اختلافات بر سر میزان سود اینتل از هر چیپ فروخته شده به سونی بود. در نهایت، AMD توانست از طریق فرآیند مناقصه، این قرارداد را از آن خود کند.

طراحی چیپ برای کنسول‌های بازی نیازمند اطمینان از سازگاری با نسخه‌های قبلی است، که این موضوع برای سونی اهمیت زیادی داشت. اگر اینتل موفق به کسب این قرارداد می‌شد، هزینه‌ها و منابع مهندسی زیادی باید صرف اطمینان از سازگاری چیپ‌های جدید با سیستم‌های قبلی پلی‌استیشن می‌کرد. در نهایت، حفظ پشتیبانی از نسخه‌های قبلی یکی از عواملی بود که باعث شد سونی ترجیح دهد با AMD که سابقه طراحی چیپ‌های پلی‌استیشن ۵ را داشت، همکاری کند.

شکست اینتل در کسب این قرارداد در زمانی اتفاق افتاد که این شرکت با مشکلات مالی روبه‌رو بود و نتایج مالی ضعیفی در سه‌ماهه دوم گزارش کرد. اینتل اعلام کرد که قصد دارد ۱۵ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد و هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. اگر اینتل این قرارداد را می‌برد، می‌توانست تا پنج سال آینده ظرفیت واحد تولید قراردادی‌اش را مشغول نگه دارد و به جذب مشتریان بزرگ جدید برای فناوری تولید پیشرفته خود کمک کند.

در نهایت، این قرارداد از دست رفته به معنای از دست رفتن یک فرصت بزرگ برای اینتل بود، که می‌توانست حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد از کسب‌وکار کنسول‌های سونی به دست آورد.
 
درک این موضوع واقعا سخت نیست که الان که سونی کنسول رو داده ۷۰۰ ، ۲ سال بعد کنسول قوی تر از اون و با معماری جدیدتر رو هم کمتر از ۷۰۰ نمیده!😁
حالا شما میتونی خیال پردازی کنی که مثلا میده ۴۰۰ یا ۵۰۰ مثل نسل ۹!
لزوما اینطوری نیست
تو کنسول pro دست سونی برای قیمت گذاری بازتره. چون کنسول بیس نیس و مشتری محدودی داره و هر کسی سراغش نمیره و مهمتر اینکه رقیب هم همچین کنسولی نمیخواد منتشر کنه
در نتیجه راحت تر میتونه قیمت بالاتر بده.
یکی هم اینکه شما افزایش هزینه های تولید و ساخت در چند سال اخیر رو نادیده میگیری و مطمین باش اگر نسل بعد سونی بره سمت کنسول بیس 700 دلاری مایکرو هم (اگر کنسول به حالت همیشگی منتشر کنه) قیمتی تو همین مایه ها خواهد داشت.

وقتی مایکرو کنسول چند سال پیش xsx رو با هارد 2 ترا 600 دلار قیمت گذاری میکنه (اونم قبل قیمت گذاری ps5pro) نشون میده خود مایکرو هم تو همین مسیره اجتناب ناپذیر قرار گرفته.

.​
 
اینتل با اون معماری منسوخ پر حرارت پر مصرفش می خواست هم نمی تونست
اما خوب انویدیا واقعا حیفه که توی کنسولا نیست انویدیا خیلی کارش درسته قطعا گرافیک ها و فریم های بهتری شاهد می شدیم
انویدیا مشکلش دندون گردی هست رقیبی نداره برای تولیداتشم صف بستن :دی شک ندارم اگه سونی با انویدیا کار کنه کنسول راحت برچسب 1000 دلاری می خوره :دی که اولین مزیت کنسول که قیمت مناسب هست از بین میره
 
همین الان از 3260 تا بازی منتشر شده برای PS5 فقط 8 تا دونه هستن که مود 60 فریم ندارن.
ایشون پلیر xbox هستن فرست پارتیاشون هنوز 30 فریم اجرا میشه اطلاع ندارن تمام فرست پارتی ها ps مود ۶۰ فریم یا ۱۲۰ دارن .
 
ایشون پلیر xbox هستن فرست پارتیاشون هنوز 30 فریم اجرا میشه اطلاع ندارن تمام فرست پارتی ها ps مود ۶۰ فریم یا ۱۲۰ دارن .
اینکه بیایی رزولیشن در حد نسل قبل بیاری پایین و آب ببندی به گرافیک بازی تا به زور بازیت 60 فرم بده کاری نداره با نینتیدو سوئیچ میشه اینکارو کرد
 
همین الان از 3260 تا بازی منتشر شده برای PS5 فقط 8 تا دونه هستن که مود 60 فریم ندارن.

ایشون پلیر xbox هستن فرست پارتیاشون هنوز 30 فریم اجرا میشه اطلاع ندارن تمام فرست پارتی ها ps مود ۶۰ فریم یا ۱۲۰ دارن .

درک 2 کنسول پلیر از 60 فریم رو شاهد هستیم : )
 
تیتر مشکل داره...اولش تیتر رو خوندم میگم خب اینتل مگه مرض داره که بیاد قرارداد رو بده به رقیب؟؟؟!!! :-?
بعد متن رو خوندم میبینم رقابت در مناقصه رو به amd واگذار کرده.ولی تیتر رو اشتباه نوشتید و اینطور برداشت میشه که اینتل با میل خودش قرارداد رو داده :D
 
زمان عرضه ps4 همون سال اول رفتم توپخونهه کنسول بگیرم ، فروشنده دیسک کیلزون گذاشت تست کنه وقتی وارد بازی شد پشم همه از گرافیک ریخته بود ولی الان کنسول نسل 9 خیلی تفاوتی با استاندارد نسل 8 نداره

زمان عرضه ps3 یه جا خوندم سونی روی هر کنسول 250 دلار ضرر میده و ps3 واقعا از لحاظ قدرت گرافیکی از تمام pc های اون زمان جلوتر بود .

بنظرم اگر الان هم سونی یه کنسول 1000 دلاری رو با ضرر میداد 700 دلار نتیجش این نمیشد که کنسول های استاندارد یکم از موبایل قویتر باشن

در مورد ps6 هم بنظرم یه کنسولی بسازن که وقتی وارد بازی میشی یه فرقی با نسل 9 احساس کنی گرافیکش با قبل فرق کنه .
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Love Console
انویدیا مشکلش دندون گردی هست رقیبی نداره برای تولیداتشم صف بستن :دی شک ندارم اگه سونی با انویدیا کار کنه کنسول راحت برچسب 1000 دلاری می خوره :دی که اولین مزیت کنسول که قیمت مناسب هست از بین میره
سونی هم رقیبی نداره برای همین پرو داره 700 می ده که کنسول بعدی 800 بده
علتش اینکه جفت چیپ AMD می زنه خیلی ارزون تر می شه و الا قطعا می داد انویدیا بزنه
 
  • Like
Reactions: Love Console
تیتر مشکل داره...اولش تیتر رو خوندم میگم خب اینتل مگه مرض داره که بیاد قرارداد رو بده به رقیب؟؟؟!!! :-?
بعد متن رو خوندم میبینم رقابت در مناقصه رو به amd واگذار کرده.ولی تیتر رو اشتباه نوشتید و اینطور برداشت میشه که اینتل با میل خودش قرارداد رو داده :D
خوب اینتل اگر یکم قیمت می اورد پایین الان برنده مناقصه بود و سونی فن ها داشتن از برتری های بلامنازع اینتل نسبت به باقی رقبا میگفتن!
پس به اختیار خودش بوده
 
خوب اینتل اگر یکم قیمت می اورد پایین الان برنده مناقصه بود و سونی فن ها داشتن از برتری های بلامنازع اینتل نسبت به باقی رقبا میگفتن!
پس به اختیار خودش بوده
خب اینی که شما میگی یه جور استعاره و طعنه هست که اگه قصد این بود باید تو تیتر هم این طعنه مشخص میشد مثلا "اینتل قرارداد رو دو دستی واگذار کرد" ولی چون قصد این نبوده باید شفاف اشاره میشد که مناقصه رو واگذار کرده.
به لحاظ خبری تیتر اشتباهه.
 
  • Like
Reactions: Love Console
زمان عرضه ps3 یه جا خوندم سونی روی هر کنسول 250 دلار ضرر میده و ps3 واقعا از لحاظ قدرت گرافیکی از تمام pc های اون زمان جلوتر بود .
به هیچ عنوان اینطور نبود.
همون اول نسل ما روی PC کرایسیس رو داشتیم که با فریم بالا اجرا کردنش PC خیلی قوی میخواست ، کنسول که بماند.
باز 360 با 512 مگ شرایط بهتری داشت ولی PS3 با 256 مگ رم که همون موقع برای ما خنده دار بود که چطور میشه همچین چیزی؟

اون نسل به دلیل اینکه لیدپلتفرم سازنده ها روی کنسول بود خب گرافیک خروجی و... بازیها رو توان کنسولها مشخص میکرد.
البته شاید بگی الان هم همینطوره ولی تو اون نسل 90 درصد بازیها تا آخر نسل این شرایط رو داشتن و ضعف توان کنسولها پاشنه آشیلشون بود.
نسخه پرو هم که نداشتن کنسولها و این مزید بر علت میشد.
اوایل نسل هفت PC اصلا سر میز غذا نبود ، اون گوشه برای خودش میپلکید تا یکی دلش بسوزه یه چی بندازه جلوش.

اما تک و توک بازیهای انحصاری PC یا ثردپارتیهایی بودن که به راحتی تفاوت قدرت پردازشی رو بین کنسولها و PC به نمایش میزاشتن.

یکی از برجسته ها که یادم میاد Battlefield 3 بود که تفاوت بین خروجی PC و کنسولها حداقل یک نسل بود.
اگه اونموقع نسخه پروی کنسولها بود یه همچین آبروریزی مثل BF3 بوجود نمیومد یا حداقل خیلی آبرومند تر میبود.

بازیهای انحصاری پلی استیشن 3 رو مدنظر قرار نده ، اون ماحصل تمرکز هزینه و ساخت بازی روی یک کنسول با معماری ثابته که میتونی درش کلی راه حل برای مشکلات مختلف استفاده کنی و سطح گرافیکی و... رو بالا نگه داری.
تو نیمه های نسل 7 وضعش برای مدتی بهتر شد ولی اونهم از اواخر نسل واقعا داشت زیر بار اجرای همین بازی های انحصاری وضع حمل میکرد.
اشاره کردم به مثلا مرحله آخر Uncharted 3 یا اصلا کل Last of us که فریم بالای 25 یا 20 میدیدی باید شیرینی میدادی.
عموما بین 15 تا 25 میچرخید.
 
آخرین ویرایش:
استاد شما 60 فریم‌هاتون 120 فریم اجرا میشن که کنسول پلیرها نمیتونن درک کنن؟

دادا موضوع اینه که بتونه روی کیفیت بالا و رزلوشن بالا به شما 60 فریم بده، اون دوستمون هم توضیح دادن
شما با پایین اوردن افکت ها و تنظیمات گرافیکی میتونی فریم رو برسونی به 60 ولی اون دیگه بی ارزش میشه
چون شما فریم رو فدای کیفیت کردی و اصلا هدف از ساخت نسخه پرو ps5 هم همین بوده که بتونی 2 تاش رو در کنار هم داشته باشی

وگرنه مریضن هم 30 بزارن هم 60 یعنی گیمری پیدا میشه که بدون افت کیفیت 30 رو به 60 ترجیح بده ؟ : ))
 
خب اینی که شما میگی یه جور استعاره و طعنه هست که اگه قصد این بود باید تو تیتر هم این طعنه مشخص میشد مثلا "اینتل قرارداد رو دو دستی واگذار کرد" ولی چون قصد این نبوده باید شفاف اشاره میشد که مناقصه رو واگذار کرده.
به لحاظ خبری تیتر اشتباهه.
اون علامت ! تو تیتر توجه بکن
 
  • Poker Face
Reactions: hamid_barca

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or