اکوسیستم مایکروسافت و تحولی بزرگ در صنعت بازی‌سازی

آیا اکوسیستم مایکروسافت موفق خواهد شد؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    121

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
مایکروسافت در حال ورود به عرصه جدیدی در دنیای بازی‌های کامپیوتری است. عرصه‌ای که نه‌تنها برای آن‌ها بلکه برای تمام صنعت بازی‌سازی گامی بزرگ خواهد بود. ازاین‌جهت برای مایکروسافت گامی بزرگ تلقی می‌شود که در صورت پیروزی موفقیت عظیمی را در بخش سرگرمی‌ها به دست خواهد آورد و در صورت شکست احتمال نابودی بخش سرگرمی‌های آن‌ها وجود؛ اما برای صنعت بازی‌سازی این اتفاق در صورت موفق شدن، رویداد بزرگی خواهد بود. رویدادی که تمام صنعت بازی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در این نوشتار سعی بر آن است که به تحلیل این موضوع و تبعات آن از جوانب مختلف بپردازیم.
960-65a99bb7a3115fdede20da98b08a370f-can-microsoft-corporation-evolve-to-become-the-perfect-ecosystem.jpg

در ابتدا بهتر از به بخش نرم‌افزاری بپردازیم. مایکروسافت در حال یکپارچه‌سازی تمام پلتفرم‌های خود به‌عنوان یک پلتفرم ویندوزی است که مبتنی بر ویندوز 10 بوده و تمام دستگاه‌های مختلف مثل XBOX، کامپیوتر شخصی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بتوانند با عنوانی واحد به نام پلتفرم ویندوز شناخته شوند. پلتفرم ویندوز که از آن با عنوان Universal Windows Platform یا UWP خواهیم شناخت، دارای برنامه‌های کاربردی یکپارچه‌ای نیز خواهند بود که به آن‌ها Universal Windows Applications یا به‌طور مختصر UWA گفته می‌شود. به نظر می‌رسد در این سیستم جدید شما کافی است بر روی هر یک از انواع پلتفرم ویندوزی مذکور، محتوای خاصی را خریداری کنید و در این صورت می‌توانید آن محتوای مذکور را در صورت وجود و بدون پرداخت هزینه اضافی برای دستگاه دیگرتان استفاده کنید. این دقیقاً کاری است که مایکروسافت برای عنوان Quantum Break به‌صورت آزمایش انجام داده و می‌توان QB را به‌عنوان اولین UWA مایکروسافت قلمداد کرد. چالشی که در این بخش پیش روی مایکروسافت است، رقابت با Valve و پایگاه داده بسیار عظیم Steam است. چراکه مایکروسافت در راستای سیاست‌های یکپارچه‌سازی خود می‌خواهد از فروشگاه ویندوز به‌عنوان مرکز خرید محتوای UWP استفاده کند. در مورد عناوین انحصاری مایکروسافت مانند QB یا Gears of War چالشی وجود ندارد ولی وقتی بحث به تولیدات 3[SUP]rd[/SUP] party می‌رسد موضوع کمی متفاوت خواهد بود و اینجاست که مایکروسافت وارد رقابت با Steam خواهد شد. رقابتی که اگر با هوشمندی همراه نباشد نتیجه فاجعه باری همانند Games For Windows Live برای مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد.
steam-machine-teardown-top-off-640x353.jpg

اما مهم‌ترین و نوآورانه‌ترین اقدام مایکروسافت برای عرضه UWP تولید کنسول بازی قابل ارتقاء است. شاید بزرگ‌ترین چالشی که کنسول‌های بازی و خریداران همواره با آن درگیر بوده‌اند نبود قابلیت ارتقاء آن است. کنسول بازی یک تجهیز الکترونیکی فشرده است که کاملاً برای بازی بهینه شده و می‌توان با کمترین هزینه و نیاز سخت‌افزاری بهترین کیفیت ممکن را ارائه دهد. حال اگر این کنسول بازی قابل ارتقاء باشد و بتوان آن‌ها با سخت‌افزار جدید و بهینه مخصوص همان کنسول ارتقاء داد کاری بسیار بزرگ انجام خواهد شد. کاری که مایکروسافت می‌خواهد آن‌ها برای اولین بار انجام دهد. تصورش را بکنید که به‌جای خرید کنسول جدیدی مثل PS4 یا XBOX One همان کنسول قبلی خود را ارتقاء داده بودید و اکنون می‌توانستید تمام بازی‌های قبلی خود را رو کنسول ارتقاءیافته استفاده کنید و از تجربه بازی‌های جدید لذت ببرید. این ایده واقعاً نوآورانه و بسیار بزرگ است و در صورت موفقیت صنعت بازی را دگرگون خواهد کرد. چراکه با کمترین هزینه ممکن سخت‌افزار کنسول بازی شما به‌روز شده و البته مانند قبل بهینه است و می‌تواند تا مدت‌ها در کنارتان باشد.
phil_spencer_windows-10-640x0.jpg

«فیل اسپنسر» در مورد قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری کنسول‌ها صحبت‌هایی داشته که در ادامه فقط به نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد. وی با بیان این مورد که دنیای فن‌آوری روزبه‌روز در حالت پیشرفت و نوآوری است به نکته مهم اشاره می‌کند که کنسول‌های بازی در ابتدای یک نسل با سخت‌افزاری بسته تولیدشده و تا انتهای همان نسل که فقط چند سال طول می‌کشد با همان سخت‌افزار کار خواهند کرد درصورتی‌که دیگر محصولات روزبه‌روز بهتر و بهتر خواهند شد؛ اما داستان این نیست و کنسول‌های بازی می‌توانند از این پیشرفت‌های نوآورانه بهره‌مند باشند و به نظر او این موضوعی مهم‌ترین چیزی است که تاکنون در هیچ کنسول بازی دیده نشده است. درصورتی‌که UWP و UWA مایکروسافت و همچنین این ایده بسیار جالب با موفقیت روبرو شود در آینده شاهد کنسول‌های بازی خواهیم بود که نه‌تنها می‌توانند بازی‌های جدید را به بهترین شکل ممکت اجرا کنند بلکه می‌توانند همانند کامپیوتر شخصی به پایگاه دادهای عظیم از بازی‌های قدیمی نیز دسترسی داشته باشند. این گام بزرگ همان‌طور که «اسپنسر» نیز به آن اشاره می‌کند به ما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از دست دادن آرشیو بازی‌های قبلی خودمان به‌راحتی و با ارتقاء سخت‌افزار به نسل جدیدی کوچ کنیم و این گامی بسیار بزرگ و نوآورانه در صنعت بازی‌های کامپیوتری خواهد بود.
msft.PNG

اکوسیستم مایکروسافت و قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری آن گام بسیار بزرگی در پیشرفت صنعت بازی‌سازی است. این نوآوری می‌تواند به تحولی عظیم به‌خصوص در بخش سخت‌افزار کنسول‌های بازی منجر شود و رؤیای بسیاری از گیمرها را به حقیقت تبدیل کند. تجربه عناوین زیبا و انحصاری یک کنسول و صرف هزینه‌ای اندک و تجربه عناوین زیبای دوران گذشته. کاری که اگر با موفقیت انجام شود کارستان خواهد بود.

====================

منابعی که به طور آزاد از آنها در این نوشتار استفاده شده است

Microsoft to unify PC and Xbox One platforms, ending fixed console hardware | Technology | The Guardian

Phil Spencer signals Xbox One hardware upgrades | Polygon

The Head of Xbox Wants to Make Upgradable Consoles | Digital Trends
 
آخرین ویرایش:
توی این "اکوسیستم" مایکروسافت (البته اگه بشه اسمش رو اکوسیستم گذاشت)، Windows Phone دیگه اسفناک ترین وضعیت رو داره.

The question every Windows Phone owner needs to ask: Do I switch to Android or iOS

گویا برخلاف ادعاهای قبلی، همه گوشیهای WP8 هم به 10 آپدیت نمیشن! (Ouch) وقتی خود صاحب پلتفرم هم از همین userbase کوچیک هیچ حمایتی نمیکنه چه انتظاری از بقیه میشه داشت؟

سرویس های مایکروسافت که روی پلتفرم های رقیب هستن. با این ابتکار جدید هم قراره همه appها از پلتفرم های دیگه روی WP پورت بشن. واقعا رو چه حسابی یه شخص بجای Android یا iOS میاد Windows Phone رو انتخاب کنه؟

وضعیت WP که از خیلی قبل تر هم مشخص بود. انتظاری نمیره که با این سیاست های جدید تغییری درش ایجاد بشه. اون معدود یورزهای محترم WP هم بهتره زودتر Jump out کنن..
65732397453482970118.gif
ما همه منتظر شما بودیم بهمون بگی jump out کنیم
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or