[*=center]Halo 4
[*=center]
[*=center]Xbox 360
[*=center]Published by Microsoft Game Studios
[*=center]Developed by 343 Industries
[*=center]French release: November 6 2012
[*=center]US release: November 6 2012
مقدمه :
15 ملیون نسخه فروش از یک نسخه ! میراث Bungie برای مایکروسافت ! این بهترین جمله در وصف کار بزرگی است که Bungie در مدت 10 سال و از زمان XBOX تا Xbox 360 موفق به انجام ان شد . استودیو بانجی (bungie) در سال 1991 توسط دو دانشجو به نام های Alex Seropian و Jason Jones تاسیس شد . در سال 1999 این استدیو مشغول کار بر روی عنوانی به نام Halo شد و در نهایت در سال 2000 این استدیو به عنوان خریدی جدید به Microsoft پیوست تا کنسول XBOX در مقابل رقبای شرقی اش سربلند باشد . اولین بازی اسن شرکت برای Microsoft بازی Halo:Combat Evolved بود که باز سازی ان چند وقت پیش منتشر شد و با استقبال نسبتا مناسبی روبرو شد . بعد از ان هم نسخه های جدیدی از سری Halo به عنوان سه گانه اول منتشر شد که اوج محبوبیت و اوج فروش این سری بازی ، HALO 3 است که میانگین امتیازاتش 99 از 100 است ! که نهایتا 15 ملیون نسخه فروش را بر روی فقط Xbox 360 داشته که رکوردی جاودانه را برای این بازی رقم زده .
پس از ساخت نسخه سوم بازی و ارائه دو بازی جانبی از این سری توسط Bungie این شرکت مذاکرات را برای جدایی از Microsoft اغاز کرد و بالاخره موفق به جدایی از Microsoft و پیوستن به Activision Blizzard و در این راه هم Martin O'Donnell اهنگ ساز بزرگ سری را هم با خود برد ! اما بعد از ساخته شدن Halo reach ، استدیویی جدید متولد شد که به نوعی تیم منتخب بازیسازان بزرگ را در اختیار داشت . این استدیو 343 Industries نام دارد و بهترین و خبره ترین سازنده گان صنعت گیم را برای ساخت Halo 4 گرد هم اورد ، که تیم DIRECT 3D هم از طرف Microsoft مامور پشتیبانی رسمی در ساخت بازی شد .
از طرفی در این نسخه که به نوعی یک سه گانه جدید است ، قهرمان اصلی این سری یعنی Master Chief هم بازگشته تا این بازی شروعی طوفانی برای ورود به نسل بعد باشد .
معرفی John-117 : معرف به :Master Chief :
John-117 ملقب به مستر چیف که متولد 2510 است . قهرمان اصلی انسانها در جنگ بزرگ با Covenant ها است که اکنون نزدیک به 50 سال سن دارد . کارهای چیف بود که باعث اتش بس میان انسانها، با نژادهای Flood و Covenant ها شد . مستر چیف از سن 14 سالگی وارد پروژه SPARTAN ها شد و بیش از 30 سال در جنگ های مختلف حضور داشته تا به فرمانده ای بی نظیر و قهرمانی افسانه ای تبدیل شود . بعد از پایان جنگ ها و اتفاقات HALO 3 ، مستر چیف از Cortana خواست که او را به خوابی مصنوعی فرو ببرد و بدین ترتیب قهرمان اصلی سری بعد از پایان اتفاقات HALO 3 تا زمان حال بازی جدید ، 5 سال در خواب مصنوعی بوده .
Cortana بزرگترین و بهترین نتیجه برنامه است که در جریان برنامه پا به عرصه وجود گذاشت . Cortana هوش مصنوعی پیشرفته بازی است که در سال 2549 توسط دکتر Halsey ساخته شد . طبق تکنولوژی ای که انسانها در جریان برنامه SPARTAN داشتند ، هر هوش مصنوعی پیشرفته عمری 6 تا 7 سال داشت ، در صورتی که Cortana 8 سال عمر کرده و بسیار باهوش است . در سری جدید او مقداری عصبی شده و اگر اهمیت نقشش به اندازه چیف نباشد ، کمتر از او هم نخواهد بود .
معرفی DIDACT فرمانروای Promethean :
قابل ذکر است که عدد 7 برای Forerunner ها عددی مقدس است و در واقع نمایانگر 7 سازه بسیار عظیم است که ارمانشهر Forerunner هاست . این سازه ها بسیار بزرگ هستند و تحت نیروی جاذبه در هوا شناورند . این سازه های عظیم به نوعی یک اکوسیستم هستند که شامل تمامی امکانات رفاهی برای زندگی اند . در جنگ سنگین بین انسانها و Forerunner این سازه ها از بین رفتند یا نابود شدند و رهبران امپراطوری سیاره Requiem در پی احیای ان بودند که مشهورترین فرمانده انها یعنی DIDACT که از نژاد Promethean ها است ، با بازسازی HALO ها مخالفت کرد . البته این سازه های عظیم جنبه دفاعی و موشکی هم داشتند . حالا که DIDACT بازگشته ، ارتش خود را هم جمع کرده تا هم بر علیه انسانها بجنگد و هم بر علیه Forerunner ها .
اطلاعات بیشتر
لینک زیر حاوی اطلاعات جامعی در رابطه با HALO : REACH / پروژه SPARTAN ها . شخصیت های مهم و مشهور این سری است .
داستان کلی ( بدون اسپویل ) Halo 4:
Halo 4 اغازگر سه انه ای جدید با حضور ( یا بهتر است بگوییم بازگشت ) Master Chief است . سه گانه ای که بعد از مدتها شامل تغییراتی گسترده شده و RECLAIMER نامگذاری شده . در این سه گانه جدید از خوابی مصنوعی بیدار میشود که اخرین حضورش ( به غیر از HALO : REACH ) بازی HALO 3 بوده .
بازی در سال 2557 میلادی اتفاق می افتد . یعنی زمانی که جنگ بین انسانها و Covenant تمام شده است . بعد از اتفاقاتی که در HALO 3 افتاد Master Chief توسط کپسول Cyro-Chamber به خوابی مصنوعی فرو رفت و به Cortana گفت که فقط در صورتی که اتفاق مهمی افتاد مرا از خواب بیدار کن . Master Chief در سفینه ای پیشرفته با هدایت Cortana ، به سیاره ای نامعلوم میرسند و در حال گذر از ان هستند که متوجه مشکلاتی در سفینه و سیستم ناوبری ان میشوند . بعد از مدتی Master Chief از خواب بیدار میشود و متوجه میشود که بر روی سیاره Requiem هستند و تنها یار فعلی او هم Cortana است . به نظر میرسد که سیاره خالی از سکنه است . اما Master Chief متوجه میشود که انها در سیاره Forerunner هستند که نژادی بسیار پیشرفته اند . این نژاد به قدری در زمینه تکنولوژی از زمینیان پیشرفته تر هستند که ، گروه UNSC به ناچار پروژه SPARTAN-IV را با کمک ( دکتر Dr. Catherine Elizabeth Halsey ) اغاز میکند ( که البته بابت کارهای قبلیش هم مواخذه میشود ) و امیدوارند که به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنند . حاصل این پیشرفت ها دستیابی به ذره و کلاهخود هایی پیشرفته تر با قابلیت های بیشتر و همچنین توانایی هک سلاح های Forerunner ها و Covenant و حمل هوش مصنوعی است .
سفینه عظیم infinity که مستر چیف نزدیک 5 سال در ان به خواب مصنوعی فرو رفت .
گیم پلی :
استدیو 343 Industries به خوبی توانسته معجونی عالی را برای عاشقان سبک RPG فراهم کند . معجونی از سرعت ، قدرت و مبارزاتی بی نظیر . گیم پلی بازی واقعا عالیست و صد البته ایرادات کوچکی ه مدارد که اصلا قابل قیاس با این همه نکات مثبت نیست و به همین دلیل سعی میکنیم نکات مثبت گیم پلی را در کنار نکات منفی بیان کنیم تا حق مطلب را ادا کرده باشیم .
گیم پلی بازی همان گیم پلی مشهور این سری و وفادار به نسخه های قبل و با اندکی تغییرات ریز همراه است . مهمترین نکته مشترک این سه گانه جدید و سه گانه قبلی در محیط های وسیع ( SANDBOX ) ان است که این بازی را از سه گانه قبلی متمایز کرده .
همچنین برای اولین بار در این سری اندکی معما ب عنوان چاشنی به گیم پلی بازی اضافه شده که البته معمای اصلی و سخت نیستندو بیشتر شبیه پازلهایی هستند که با حل انها به سر منزل مورد نظر خود خواهید رسید . علاوه بر این موارد در این نسخه شاهد SETPIECE های بسیار عالی و زیبایی هستیم که در این نسخه های قبلی وجود نداشتند و در این نسخه به میان پرده هایی زیبا با تکنیک CG تبدیل شده اند .
گیم پلی بازی شامل اضافه شدن موجودات جدید به دنیای HALO است که به Promethean معروفند . موجوداتی بسیار قدرتمند با وزرن 800 کیلوگرم و قدی حدود 4 متر که به کلی سبک گیم پلی بازی را تغییر میدهند . گیم پلی بازی شامل درگیری 3 نژاد انسانها ، Promethean و Forerunner ها است که هر کدام از این 3 نژاد با هم در حال جنگ و جدل اند و درگیری با هر نژاد هم استراتژی های خود را میطلبد .
در این بازی هم همانند نسخه های قبلی سواری وسایل نقیله زمینی و هوایی وجود دارد و بازیباز میتواند از تمامی وسایل نقیله موجود برای کار خود استفاده کند . البته مهم ترین مشکل این بخش که گاهی اوغات پیش می اید سوار نشدن یارهای همراه است که گاهی مسیر را گم میکنند و یا با تاخیر سوار میشوند . دیگر مشکل این بخش هم تیرهای بینهایت برای وسایل نقیله است که البته با توجه به تم بازی بد نمیباشد . همینطور باید به این نکته اشاره کرد که سواری بر انواع وسایل نقیله دشمنان در این بازی هم فراهم شده و حتی چیف میتواند دشمنان سوار بر وسایل نقیله را در حال حرکت پیاده کند و انها را متوقف کند .
واقعا یکی از جذاب ترین و زیبا ترین بخش های گیم پلی مربوط به درگیری و مبارزه Master Chief با Promethean هاست . موجوداتی که بسیار جان سخت و بزرگ هستند و از سلاح وتکنولوژیهای بسیار جالبی استفاده میکنند . همچنین یکی از مهمترین بخش های گیم پلی مربوط به ذره پیشرفته Master Chief میشود که دارای قابلیتهای زیادی است که به او اجازه مبارزه و درگیری با دشمنان را میدهد . همچنین چیف میتواند از پشت حرف خود را گرفته و یک FINISHER نهایی روی او اجرا کند که برای اولین بار به این سری اضافه شده . برخی از قابلیت های ذره به شرح زیر است :
قابلیت های ذره Master Chief
بازیبازان تمامی این قابلیت ها و CASTOMIZE های مربوط به ذره و اسلحه های Master Chief را میتوانند در بخشی به نام ARMOR ABILITY ببینند و انها را تغییر دهند . بخش CASTOMIZE بازی بسیار خوب طراحی شده و بازیباز با همان ذره و همان قابلیت ها قادر به بازی در شبکه یا به صورت CO-OP هم خواهد بود . در این بخش ازاد کردنی های بسار زیادی هم وجود دارد که شامل سلاح ، قابلیت های ذره و . میشود . همچنین خود قابلیت های ذره به بخش های کلاه خود ، سینه ، زانو و ... تقسیم میشوند که انگیزه زیادی را به بازیباز برای ازاد سازی این موراد میدهد .
- ACTIVE CAMO : قابلیتی که به چیف اجازه میدهد برای مدتی از دید دشمن پنهان شود که از ابتدای سری HALO وجود داشت .
- HARDLIGHT SHIELD : سپری ضد گلوله با مدت شارژ محدود . چیزی مشابه GIG های کاونانت ها .
- AUTOSENTRY : قابلیتی که باعث میشود یک مسلسل بزرگ بر روی شانه های Chief قرار بگیرد .
- EYE MASK : یک نوع دید مخصوص است که با کمک ان قدر به دیدن دشمنان پشت دیوار و اجسام هستید . چیزی مثل فیلم ( بیگانه و غارت گر ) .
- JETPACK : همانطور که از نامش مشخص است ، میتوانید با شارژی محدود به پرواز درایید .
و قابلیتهای مختلف دیکری که به این نسخه اضافه شده از جمله حمل هوش مصنوعی و سپر حرارتی .
واقعا انقدر گیم پلی بازی سطح بالا و عالی است که ایراد خاصی را نمیشود به ان گرفت . در گیم بازی دشمنان جدیدی هم اضافه شده اند که برخی از انها به شرح زیر هستند :
دشمنان جدید
Promethean ها . خطرناک ترین دشمنان بازی
CRAWLER : نوعی Promethean که بسیار سریع است و بیشتر به صورت گروهی حمله میکند .
ALPHA CRAWLER : از نوع قبلی بسیار سر سخت تر و سریع تر است و به نوعی فرمانده محسوب میشود و به واسطه تاج های بنفش رنگ بزرگی که بر پشت دارد کاملا مشخص است . این گروه بیشتر از سلاح های دوربرد استفاده میکند و قدرت احضار سگهای وحشی ، پرنده تیر انداز و ربات پرنده را دارند .
WATCHER : رباتی پرنده که قابلیت خوب کردن و بهبودی 2 نوع قبلی را دارد و به وسیله شوالیه های Promethean ها احضار میشوند . این ربات اصلا سرسخت نیست و میشود انرا با چند تیر از بین برد .
KNIGHT BATTLE WAGON : خطرناک ترین شوالیه Promethean ها با قابلیت نامرئی شدن و سفر از نقطه ای به نقطه دیگر . سلاح های مورد استفاده این گروه بسیار خطرناک و قدرتمند است و تنها با یک شلیک میتوانند Master Chief را به دیار باقی بفرستند .
ELITE : شوالیه های Covenan ها . سربازانی قدرتمند با سپری حرارتی ، مغناطیسی که قابلیت شارژ مجدد را دارد . از قویترین سلاح ها استفاده میکنند که بیشتر موشک انداز است . این گروه قابلیت پرش و تعقیب و گریز و همچنین درگیری از نزدیک را دارد .
Forerunner ها : این نکته قابل ذکر است که فوررانرها به 2 دسته اصلی تقسیم بندی میشوند : البته اینها موجودنیستند و بیشتر شبیه دستگاه هایی هستند که در هوا به پرواز در می ایند . گاهی در بازی از همین سبک فوررانرها به کمک بازیباز هم می ایند که محصول ساخت زمین است که با لیزر هم کار میکنند . اما فوررانرهای فرا زمینی قدرت بسیار بیشتری دارند و توسط Promethean های شوالیه احضار میشوند که قدرت تخریب بسیار بالایی دارند . البته اکثر این فوررانرها به صورت ثابت هستند و حرکت نمیکنند که میتوان این مورد را به نوعی ایراد هم به حساب اورد .
دسته اول : 343 Guilty Spark و دسته دوم هم 05-032 Mendicant Bias نام دارد .
علاوه بر این موجودات موجوات دیگری همچون Flood ها هم در بازی وجود دارند که نوعی انگل کرم مانند هستند . این موجودات در سری های قبلی هم حضور داشته اند و در این سری هم حضوری پررنگ دارند و علت برخی از درگیریها هم به خاطر وجود انهاست . این موجودات زیر مجموعه گروهی بزرگتر و قویتر هستند که به Gravemind ها معروفند . نهاست رشد این موجودات به اندازه 6 برابر انسانهاست که قدرت زیادی را به انها میدهد .
اخرین موجودات این سری هم Covenant ها هستند که بازم در این سری حضور دارند و خود به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند که مهمترین انها : با نام مستعار (Sangheili) / و Grunts با نام مستعار (Unggoy) / و .. هستند که بسیار قوی هستند . مخصوصا نوع اول این دسته که Elite نام دارد و خود به چند نوع مختلف تقسیم بندی میشود .
شکل کلی یک Elite فرمانده
بی نقص ! به جرات میشود گفت بالاترین گرافیک کنسولی X360 متعلق به این بازی است و به جرات میشود گفت این بازی یکی از بالاترین گرافیک های تکنیکی بازی های این نسل را دارا میباشد . علت این گرافیک بی نظیر برای این بازی با محیطهای وسیع هم پشتیبانی رسمی و تکنیکی تیم DIRECT 3D مایکروسافت است . همانطور که میدانید کنسول X360 از API قدرتمند DIRECT X 10.1 پشتیبانی میکند و همین مورد قابلیت ساخت چنین گرافیک نرم و زیبایی را به سازندگان داده است . به این نکات باید استفاده از سیستم ذره ای و سیستم فیزیک وصدها منبع نور داینامیک را هم اضافه کرد و با یانکه هنوز موتور بازی نامی ندارد ، اما از همین الان میتوان مطمئن بود که این موتور قطعا برای نسل بعدی کنسولها طراحی شده است .
گرافیک بی نظیر بازی
نورپردازی عالی این بازی حرفی برای گفتن باقی نگذاشته . نورپردازی حجمی بازی فوقالعاده زیبا از اب در امده و واقعا جاهایی در بازی هست که دهان بازیباز را تا مدتی باز نگاه میدارد . AMBIENT OCCLUSION تکنیکی است که باعث میشود نورپردازی و سایه است بر هر نقطه اثر خاصی داشته باشد . همینطور موتور بازی از تکنیک های HDR LIGHTING و HDR SOUND استفاده میکند که که باعث میشوند نور و صدا در هرجایی که بازیباز قرار دارد ، با توجه به فاصله او از منبع متفاوت باشد . واقعا تکنیک هایی کهدر موتور بازی استفاده شده بسیار زیاد است و البته از خیلی از این تکنیک ها استفاده درست و به جا هم شده .
شخصیت های بازی و طراحی مدل انها بسیار با کیفیت طراحی و ساخته شده اند و کیفیت بافت بینظیری دارند . این مورد در باره دشمنان بازی هم صدق میکند که بسیار با کیفیت و عالی ساخته شده اند و کیفیت بافت های به کار رفته در انها و چند ضلعی های موجود در طراحی انها بسیار زیاد و عالیست .
طراحی محیط بازی هم که دست کمی از دیگر طراحی های بازی ندارد و میحط بازی بسیار عالی طراحی شده . هر چند برخی از قسمت های خطی است ، اما بسیار با کیفیت و عالی طراحی شده است و حس تنهایی در یک سیاره خالی از سکنه را به بازیباز منتقل میکند . در طراحی محیط از رنگهای روشن و زنده استفاده شده و بازیباز بارها در مسیر خود با سازه های عظیم در سیاره ریکوئیم برخورد میکند که نبوغ سازنده در طراحی محیط و بناهای عظیم را نشان میدهد .
از دیگر تکنیک های پیشرفته موتور هم میتوان موارد زیر را نام برد :
جلوه های دود و انفجار بسیار زیبا / میانن پرده های مبتنی بر موتور / هوش مصنوعی پیشرفته / پشتیبانی از جلوه های بصری عالی / پشتیبانی از محیط های وسیع و بدون لودینگ / پشتیبانی از جلوهای بصری فوق العاده / فیزیک پیشرفته و قابلیتهای صوتی بسیار قوی / پشتیبانی از یک تکنولوژی LIP SYNCE / جلوهای ذرات نور برای نورپردازی و ...
هوش مصنوعی و فیزیک :
هوش مصنوعی بازی کاملا وفادار به نسخه های قبلی مانده . همانطور که میدانید هوش مصنوعی درنسخه های قبلی عالی بود و نیاز به اندکی پولیش و باگ گیری داشت که دراین نسخه انجام شده . دشمنان به راحتی جاخالی میدهند ومکان خود را تغییر میدهند و حتی به سمت شما هجوم میاورند و شما را به دردسر میاندازند . فیزیک بازی هم نسبتا خوب است و البته برای این فیزیک در مورد سواری بر وسایل نقیله چندان مناسب نیست و بیشتر وسایل نقلیه موجود در بازی از زمینی تا هوایی به صورت ارکید طراحی شده اند .
صدا گذاری وموسیقی :
بی نقص ! با وجود اینکه Martin O'Donnell به همراه Bungie به Activision Blizzard پیوست اما خللی در زمنیه صدا گذاری این بازی پیش نیامد و بازی صدا گذاری و موسیقی بی نظیری دارد . بعد از این جدایی سران Microsoft تصمیم گرفتند که Neil Davidge را برای مدیریت بخش صدا گذاری دعوت کنند و او اجابت کرد و حال شاهد یکی از بی نقص ترین صدا گذاریهای موجود هستیم . قابل ذکر است که موتور بازی از صدای HDR SORRAUND و صدای دالبی 7.1 کانال به صورت MONO و STRRIO هم پشتیبانی میکند .
Neil_Davidge اهنگ ساز و موزیسین جدید
از صدای بینظیر Promethean ها گرفته تا صدای Covenant ها و Flood ها ، همه و همه عالی ساخته شده اند . در زمنه موسیقی هم واقها شاهد تم هایی زیبا و حماسی از Neil Davidgeــی هستیم که تجربه ای در موزیک سازی بازی ها ندارد و کار اصلی او تهیه و تنظیم موسیقی گروههای راک و ... است . با این حال بازیباز یاد موزیک های بینظیر Martin O'Donnell میافتد . علاوه بر این موارد هم باید به دوبله و صدا گذاری شخصیت ها اشاره کرد که این موارد هم در سطحی بسیار بالا انجام گرفته نقصی ندارد .
نتیجه گیری :
واقعا HALO 4 سزاوار تعریف است . در اوج شکوه و زیبایی . سه گانه ای جدید و رستاخیزی جدید برای دگرکونی دنیاها . جنگی جدید و داستانی جدید با قهرمانی از خواب برگشته حکایت سری جدید HALO است که بازیبازان و طرفداران انرا میخکوب میکند .
آخرین ویرایش: