انتقاد کارگردان AC III از توجه رسانه ها به بازی های ژاپنی

Augustus

Caesar
کاربر سایت
Hutchinson_78841_screen.jpg

آقای Alex Hutchinson کارگردان هنری بازی ASSASSSI'S CREED III در صحبت هایش از بازی های ژاپنی و کسانی که آنها را نقد می کنند، انتقاد کرده است. اظهارات وی در پاسخ به این سوال مطرح شده است که چطور Nintendo قادر است یک سری بازی را در طول چند سال بدون کمترین
میزان انتقاد عرضه کند. وی در پاسخ به این سوال گفته است: "فقط نگاه کنید که چند تا از بازی های ژاپنی عرضه شده اند در حالیکه داستان شان نامفهوم بوده است. به هیچ وجه نمی شود از پای این داستان بی تفاوت گذشت اما خبرنگاران و منتقدان همیشه آن را فوق العاده قلمداد می کنند و سپس Gears of War عرضه می شود و احتمالا به بدترین داستان نویسی ممکن تبدیل می شود. با این حال من Gears of War را همیشه بالاتر از عنوانی مثل Bayonetta می دانم." Alex Hutchinson در ادامه عنوان کرده است: "من تصور می کنم گونه ای از نژادپرستی در این صنعت در حال رواج است، و بخصوص این مساله در مورد خبرنگاران وجود دارد. جایی که اشتباهات سازندگان ژاپنی بازی ها نادیده انگاشته می شود. من فکر می کنم نسبت به عملکرد آنها مهربانانه رفتار می شود." وی معتقد است که بازی ها باید بر اساس یک مقیاس ساده و مشخص مورد داوری قرار بگیرند و آن هم در پاسخ به خوب یا بد بودن داستان بازی ها خلاصه می شود.
منبع
{صفحه اصلی}
 
آخرین ویرایش:
خوب کسی هست که معتقد باشه مثلا داستان GeoW یا UC و ... بهتر از MGS یا FF و SH و ... هست؟ خوب اگه هست حتما خودش رو به یه روانکاو معرفی کنه!
الان این بابا مگه همچین حرفی زده؟ گفته وقتی اسم Bayonetta میاد کسی نمیگه داستانش مشکل داره ولی وقتی اسم Gears of War بیاد همه منتقدها یادشون میاد که داستان هم خیلی مهمه :دی نگفته کدومش بهتره یا اینکه مقایسه نکرده، فقط گفته نوع نگاه به داستان تو بازی های ژاپنی و غربی تفاوت داره.

پ.ن: به صورت کلی بازی های ژاپنی تو این نسل در مقابل بازی های غربی، کاملا عقب تر بودن. پس این جریان فشار و اینا رو من متوجه نمیشم :دی

پ.ن2: بحث داستان شد و اینکه بازی های غربی داستان ندارن! کاری به 20 نسل قبل ندارم تو همین نسل بازی های BioWare و RDR و BioShock و حتی یه عنوان مثل Portal 2 سطح داستان نویسی بازی های غربی رو نشون میده.
 
سینا خفه شو!:دی

به عنوان مثال همین داستان رو که ایشون مثال زده بیاییم بررسی کنیم:

خوب کسی هست که معتقد باشه مثلا داستان GeoW یا UC و ... بهتر از MGS یا FF و SH و ... هست؟ خوب اگه هست حتما خودش رو به یه روانکاو معرفی کنه! اگه بخوای مشت نمونه خروار مقایسه کنی داستان پردازی ژاپنیه خیلی بهتره (همونطور که در مقابل به لحاظ فنی قضیه برعکسه و ژاپنی ها تعطیلن!)

اما از بحث روی جزییات که خودمون رو خلاص کنیم و بخوایم کلی نگاه کنیم هیچ کس نگفته بازی های ژاپنی بهتر از بازی های غربی هستن یا برعکس چون چنین مقایسه از پایه ایراد داره و نشون دهنده درک پایین مطرح کننده از مقوله گیم هست. اما اگه مثلا یه بازی مثل Mario میاد خیلی راحت امتیازهایی رو میگیره که همین AC تو خواب هم نمیبینه مشکل از mario نیست، از منتقدها هم همینطور، حتی تقصیر رو نمیشه گردن نگاه متفاوت هم انداخت، جواب خیلی ساده هست. Mario از AC بهتره!

الان اینجا نیای بگی های چجوری Mario رو که پلتفرمره با AC که فلانه مقایسه کردی. اگه کتاب های مربوط به گیم رو خونده باشی، خصوصا ماله راف کاسترو، میبنی که جمیع بازیسازان بزرگ میگن بازی ها رسالتشون "سرگرم کردن" هست و هر بازی رو میشه با این فاکتور مقایسه کرد، حتی Fifa رو با UC! اکثر سازنده های قدیمی ژاپنی بخاطر تجربه خیلی بالاشون بهتر از هر کسی میدونن مفهوم اصلی یک بازی رایانه ای چیه؟ خصوصا Nintendo چون سابقش تو ساخت بازی به قبل از تولد پدر بزرگ همین آقای الکس میرسه! اینو من نمیگم، مطالعه داشته باشی میبین که بیشتر بازی سازها بهش معتقدن! برای همین هم هست که میاموتو بازی میسازه از منتقدین تا گیمرها جلوش تعظیم میکنن!

ایشون هم اگه متوجه بشه که هدف هر بازی در درجه اول و آخر سرگرم کردن هست نه دادن پیام اخلاقی و چه و چه و چه دیگه اینجوری دری وری نمیگه!

من خودم از AC متنفرم:دی
این حرفتم قبول دارم و اینکه کلیت حرفت برای هر دو طرف صادقه. من رو اصل حرفش حرف زدم نه رو مثالش! تو مثلا همین فامیتسو رو نگاه کن! یه بازی ژاپنی که میاد این حلوا حواش میکنه انگار بزرگترین ساخته دست بشره! در مقابل بازی های غربی، اصلا فامیتسو هم نه، خود سایتها و مجلات غربی هم دل و جیگرش رو میریزن بیرون و از سر تا پاش رو آنالیز میکنن و امتیاز میدن.
بعد تو مبحث سرگرم کنندگی میبینیم که این سرگرم کنندگی در اکثر مواقع فقط برای بازیای ژاپنی اعمال میشه! نمیتونی اینو انکار کنی که وقتی نوبت میرسه مثلا به Mario Kart واسه 3DS، مبحث سرگرم کنندگی مهم میشه و بازی متاش میشه 85، ولی نوبت به Uncharted: Golden Abyss واسه Vita که میرسه، مبحث داستان، گیم پلی، گرافیک تکنیکی، گرافیک هنری، لول دیزاین، موسیقی، صداگذاری و و و همه مورد ارزیابی قرار میگیره و متای بازی میشه 80! حرف من اینه که البته مثال نقض هم میشه واسش آورد و برعکسش هم همینطور ولی خودت هم خوب میدونی اکثر مواقع همینطوره:دی
 
البته یک چیزی هم باید مد نظر گرفت. بازی های ژاپنی که عرضه میشند با کمترین تبلیغات و حجم هایپ همراه هستند. در حالی که وقتی یک بازی غربی عرضه میشه با بیشترین حجم تبلیغات و هایپ روبرو هستیم که توقع رو بالاتر میبره. نمونش هم کم نیست KZ ها که جر دادن همه رو با هایپ یا Crysis ها یا BF3 یا G.O.W ها . . .

بعد هم همین G.O.W مگه اصل دوربین و... اش رو از یک بازی ژاپنی قرض نگرفت؟ :دی؟
خودم به شخصه یک بازی مثل Spec Ops که کمتر هایپ شده رو بازی میکنم کمتر بهش غُر میزنم تا یک بازی مثل Crysis 2 :دی.
 
همچین میایید میگید داستان بازیای غربی باید خواب رسیدن به داستان بازیایی مثل mgs یا ff ببینن که یکی ندونه فکر میکنه داستانای بازیای غربی مفت نمی ارزه ! در حالی که شماها سخت در اشتباهید ! بازیایی مثل dragon age و witcher یا حتی mass effect کل داستان سری ff در برابر اونا هیچه . ( اشتباه نشه منم طرفدار ff هستم ) . ولی خوبی داستانای غربی اینه که حد اقل شخصیتی که مناسب کاریه اون کارو انجام میده . نه این که یه دختر بچه دنیا رو نجات بده !
 
کسی نمیاد 60$ پول بازی بده که داستان ببینه. پول میدن تا گیم پلی تجربه کنن و بقولی بازی کنن. درسته یه 15 سالی هست که فرمول بازیهای نینتندو دست نخورده و هیچ کدوم داستان ندارم به قول این بابا ولی اون چیزهای رو که باید; دارن.
 
کسی نمیاد 60$ پول بازی بده که داستان ببینه. پول میدن تا گیم پلی تجربه کنن و بقولی بازی کنن. درسته یه 15 سالی هست که فرمول بازیهای نینتندو دست نخورده و هیچ کدوم داستان ندارم به قول این بابا ولی اون چیزهای رو که باید; دارن.

ولی داستان میتونه خیلی تاثیر بذاره که از پای بازی بلند نشی و هی بخوای ادامه بدی :d نمونه هم همین ME2 بود که بدون داستان هم گیم پلی و ایناش عالی بود، ولی داستان عالیش بود که پای بازی پشت سره هم بدون خستگی نگهت میداشت. من خودم همچین چیزی رو به گیم پلی عالی با داستان متوسط ترجیح میدم (البته به کل منظورم غرب هست. بازی ژاپنی کلا به جز 3-4 تا کلا علاقه ای ندارم)
 
آخرین ویرایش:
به نظرم تو گیم هم مثل فیلم داستان مهمترین چیز هستش و از 60 دلار 30 دلارش اختصاص به داستان داره ( این قضیه 60 دلار هم دیگه خز میشه) و گیمای همیشه موفق بودن که داستان عالی داشتن . و داستان سرایی گیم های ژاپنی اکثرا بهتر هست به نظرم( نگفتم داستان ، گفتم داستان سرایی که بعضا میتونه از خود داستان مهمتر باشه) .
این یارو هم احساس میکنه به بازیش گیر داده خواهد شد دست پیش میگیره که پس نیوفته :دی من هم دقیقا مثل امیرعلی بازی با گیمپلی متوسط و داستان عالی برام خیلی خیلی با ارزش تر از گیم با داستان متوسط و گیمپلی عالی هست !
 
آخرین ویرایش:
فوق العاده نظر داده و كاملا باهاش موافقم........

اين نسل بازيهاي غربي تقريبا از هر نظر و مخصوصا داستان خيلي بهتر از بازيهاي ژاپني هستن( اين ff و .... هم همشون مال نسل قبلن )
خداييش داستان بازيهايي مثل مس افكت و بايوشاك و پورتال به تنهايي آبروي داستان بازيهاي كامپيوتري غربي رو حفظ كردن
 
تو مثلا همین فامیتسو رو نگاه کن!

خوب فامیتسو کلا قاتی باقالیاس! چند سال هست که دیگه هیچ کس بهش توجهی نمیکنه! فامیتسو اولا یه وجه عمومی خوبی داشت و اگه یه بازی از فامیتسو امتیاز بالا میگرفت نشون دهنده کیفیت بالاش بود اما الان تبدیل به یه مجله شده که فقط تو خود ژاپن و انم بخاطر آننس های جدیدش معروفه. در نتیجه راحت میشه گفت فامیتسو یه مجله با تیست خاص مردم ژاپنه. خوب واقعیت هم این هست که ژاپنیا اشغالایی مثل Gundom رو به UC و ... ترجیح میدن! در نتیجه نباید از اینکه وقتی یه منتقد ژاپنی بازی نقد میکنه نتیجی اینی که میگی از آب در بیاد تعجب کرد! اما این بخش از صحبتت:

بعد تو مبحث سرگرم کنندگی میبینیم که این سرگرم کنندگی در اکثر مواقع فقط برای بازیای ژاپنی اعمال میشه! نمیتونی اینو انکار کنی که وقتی نوبت میرسه مثلا به Mario Kart واسه 3DS، مبحث سرگرم کنندگی مهم میشه و بازی متاش میشه 85، ولی نوبت به Uncharted: Golden Abyss واسه Vita که میرسه، مبحث داستان، گیم پلی، گرافیک تکنیکی، گرافیک هنری، لول دیزاین، موسیقی، صداگذاری و و و همه مورد ارزیابی قرار میگیره و متای بازی میشه 80!

خوب این وابسته به تفاوت نوع بازاری هست که این دوتا دارن. البته در کل جفتشون برای یه رسانه و یه صنعت هستن اما سیاست های تبلیغاتیشون متفاوته و به عنوان مثال کلا Nintendo همیشه طوری رفتار میکنه که گرفتار چنین مساولی نشه. مثال میزنم:

کلا استدیوهای غربی سیاست های تبلیغاتیشون مبنی بر های لایت کردن بازیشون بر اساس یک فاکتور خاصه، خصوصا گرافیک. UC که قبله PS3 دارانه هنوز منتشر نشده دهن همه رو میخواد با گرافیک سرویس کنه! سر UC2 یادته؟ مجبور بودیم هر روز شونصد تا خبر مبنی بر اینکه UC2 رو 360 اجرا نمیشه و ... بخونیم! وقتی یه بازی نیومده داره مخاطب رو انگولک میکنه که من بهترین گرافیک سال هستم، من GotY هستم و ... طبیعی هست که همه رو این نکات دقیق میشن! مثلا GT5. اگه این بازی به اسم Abol منتشر میشد و یه IP جدید فرض میشد شک نکن از 10 بهش 11 میدادن! اما چون GT بود و تو این سال های طولانی ساخت در سطح مرگ تبلیغات شده بود روش انقدر انتظار ها ازش بالا رفته بود وسواس برای نقدش انطور بالا رفت و مشکلاتش چند برابر دیده شد! یا GeoW و یا... فرقی نداره، نصف بیشتر بازی های غربی!

اما مثلا Super Mario Galaxy، چقدر هایپ پده بود؟ کی میاموتو امد گفت بازیما فلانه و فلانه؟ یا کلا بازی های Nintendo! طبیعی هست که وسواس رو نقد بازی های این شرکت کمتر میشه، مشکلاتش کمتر دیده میشه (چون ادعایی نداره) و بهتر نمره میگیره!

الان خود شما منتقد، من بازیساز. فرض کن من بیام بگم دارم بازی X رو میسازم که از گرافیکش نگو که فیلمه، داستانش که در سطح جیمز جویسه، موسیقیش که بتهوونو میخوره و... خوب تو موقع نقد به بازی من بیشتر گیرمیدی یا بازی "فلان فلان شده بی پدر و مادر "2 که قبل از نقد اسمشم نشنیدی؟
 
بعضی دوستان گفته بودند، Portal 2، من که بازی کردم به جز معما متوجه چیز دیگه ای نشدم! حالا داستانش چی بود رو دیگه نمیدونم، شاید هم از سطح فکری من بالاتر بوده!
یا مثلا Mass effect، گیم پلیش خوب بود، اما داستان... !
اصلا کلا کم پیش میاد غربی ها بازی هاشون داستان داشته باشه، هر کس غیر از این اعتقاد داره خوب با دلیل توضیح بده شاید من بی سواد روشن بشم!
و البته باید بگم که غربی ها هم بازی های با داستان جالب دارن و نمیشه بگیم هیچکودومشون داستان درست و حسابی ندارن! به عنوان مثال Alan Wake که تا حد زیادی تونست منو با داستانش ارضا کنه و یکی از بهترین بازی های عمرم بود!
 
الان این بابا مگه همچین حرفی زده؟ گفته وقتی اسم Bayonetta میاد کسی نمیگه داستانش مشکل داره ولی وقتی اسم Gears of War بیاد همه منتقدها یادشون میاد که داستان هم خیلی مهمه :دی نگفته کدومش بهتره یا اینکه مقایسه نکرده، فقط گفته نوع نگاه به داستان تو بازی های ژاپنی و غربی تفاوت داره.

پ.ن: به صورت کلی بازی های ژاپنی تو این نسل در مقابل بازی های غربی، کاملا عقب تر بودن. پس این جریان فشار و اینا رو من متوجه نمیشم :دی

پ.ن2: بحث داستان شد و اینکه بازی های غربی داستان ندارن! کاری به 20 نسل قبل ندارم تو همین نسل بازی های BioWare و RDR و BioShock و حتی یه عنوان مثل Portal 2 سطح داستان نویسی بازی های غربی رو نشون میده.


اين بازيهايي كه گفتي به جز تعداد معدودي همشون داستان سرايي خوبي دارن نه داستان خوبي.فرق ميكنه.مثلا يك داستان فوق العاده داريم مثل داستان Legacy Of Kain (نمونه غربي گفتم كه نگين فقط ژاپني ها رو مي بينيد) يكي هم داستان سرايي خوب داريم.مثل كاري كه اكثرا Rockstar با بازيهاش ميكنه و يك داستان معمولي رو اونقدر خوب روايت ميكنه كه براي بازيكن دلچسب ميشه.در حالي كه اگر به كليت قضيه نگاه كني زياد چيز به خصوصي نداره.

اين روايت خوب داستان هم بيشتر اين نسل تو چشم بوده.چرا؟چون غربي ها بيشتر تو تكنولوژي پيشرفت كردن و با يك سري جلوه هاي خوب و طبيعي داستان رو بهتر ارائه ميدن.

همين داستان Bayonetta رو ميدادي دست Rockstar چنان با يك سري انميشن هاي توپ تحويلت ميداد كه آخر سر ميگفتي عجب داستاني.

مشكل ژاپني ها الان تو اين نسل اينه كه به دلايل زيادي خوب داستان سرايي نكردن به جز نمونه هاي معدودي مثل MGS 4.وگرنه غربي ها هم همون داستانهاي آبكي رو روايت ميكنن.فقط بهتر.

من خودم از AC متنفرم:دی
این حرفتم قبول دارم و اینکه کلیت حرفت برای هر دو طرف صادقه. من رو اصل حرفش حرف زدم نه رو مثالش! تو مثلا همین فامیتسو رو نگاه کن! یه بازی ژاپنی که میاد این حلوا حواش میکنه انگار بزرگترین ساخته دست بشره! در مقابل بازی های غربی، اصلا فامیتسو هم نه، خود سایتها و مجلات غربی هم دل و جیگرش رو میریزن بیرون و از سر تا پاش رو آنالیز میکنن و امتیاز میدن.
بعد تو مبحث سرگرم کنندگی میبینیم که این سرگرم کنندگی در اکثر مواقع فقط برای بازیای ژاپنی اعمال میشه! نمیتونی اینو انکار کنی که وقتی نوبت میرسه مثلا به Mario Kart واسه 3DS، مبحث سرگرم کنندگی مهم میشه و بازی متاش میشه 85، ولی نوبت به Uncharted: Golden Abyss واسه Vita که میرسه، مبحث داستان، گیم پلی، گرافیک تکنیکی، گرافیک هنری، لول دیزاین، موسیقی، صداگذاری و و و همه مورد ارزیابی قرار میگیره و متای بازی میشه 80! حرف من اینه که البته مثال نقض هم میشه واسش آورد و برعکسش هم همینطور ولی خودت هم خوب میدونی اکثر مواقع همینطوره:دی


اتفاقا همين قضيه براي بازيهاي غربي هم صادق بوده.مگه از Reyman Origns يا World Of Goo و صدتا نمونه ي ديگه كه اصلا چيزي به اسم داستان ندارن استقبال نميشه از طرف منتقدها.
 
بعضی دوستان گفته بودند، Portal 2، من که بازی کردم به جز معما متوجه چیز دیگه ای نشدم! حالا داستانش چی بود رو دیگه نمیدونم، شاید هم از سطح فکری من بالاتر بوده!
یا مثلا Mass effect، گیم پلیش خوب بود، اما داستان... !
اصلا کلا کم پیش میاد غربی ها بازی هاشون داستان داشته باشه، هر کس غیر از این اعتقاد داره خوب با دلیل توضیح بده شاید من بی سواد روشن بشم!
و البته باید بگم که غربی ها هم بازی های با داستان جالب دارن و نمیشه بگیم هیچکودومشون داستان درست و حسابی ندارن! به عنوان مثال Alan Wake که تا حد زیادی تونست منو با داستانش ارضا کنه و یکی از بهترین بازی های عمرم بود!
oh god , don't mess with mass effect pls :|
هر بازی میخوای مثال بزن , دو باره میگم هر بازی میخوای مثال بزن و بگو داستانش بهتر و بزرگتر از Mass Effect هست, واقعا فکر نمیکنم بشه داستانی بزرگتر از داستان این دنیا خلق کرد :|
دیگه باید قبول کرد که در حال حاضر بازیای ژاپنی در مقابل غربی شبیه به شوخی میمونن ! Vanquish مقابل Mass Effect مثلا , God Of War مقابل بایونتا مثلا , FIFA مقابل PES مثلا , FFXXIII مقابل Dragon Age یا هر چیز دیگه ...
تو این چند سال اخیر چند تا بازی ژاپنی موفق عرضه شده که دنیا رو به خودش جذب کنه ؟! منظورم منتقدای محترمه نیست بلکه پلیر ها رو میگم !
FFXIII ?! FFXIII 2 ?! Ninja Gaiden 3 ?! Bayonetta ?! Vanquish ?! نه اینا حتی خود ژاپنیا رو هم راضی نکرده !
Dargon Age ?! COD ?! BF ?! Bioshock ?! AC ?! Halo ?! ME ?! Heavy Rain ?! Uncharted ?! GOW ?!
دیگه گذشت اون زمون که تو حیاط جارو بود ... :d الان Game فقط 4 تا بالا و پایین پریدن ماریو نیست ...
الان Multiplayer جزو اساسی بازیای موفق هست که بازیای ژاپنی کلا تعطیلن از این نظر ! الان داستان مهمه , گیم پلی مهمه , گرافیک مهمه ...
دوره ای که توش Mario سطح بازیا رو تعیین میکرد گذشت ! الان توی دوره ای هستیم که بازیای اکشن اول شخص رو با COD و BF و Crysis و Halo و KZ میسنجن, نه هیچکدوم ژاپنی نیستن !
الان بازیای RPG رو با Dragon Age و ME میسنجن نه با FF, درسته این 2 تا هم ژاپنی نیستن ! الان شوتر سوم شخص رو با GEOW میسنجن نه با Vanquish, بازم ملاک ژاپنی نیست ! الان فوتبالو با FIFA تعریف میکنن نه WE ! الان نو آوری رو با Limbo و Heavy Rain میسنجن ! الان دیگه داستانو با Bioshock , AC , ME و ... میسنجن !
الان بازیای غربی خیلی خیلی جلوتر از شرقیا هستن اما منتقدا برای اینکه بگن روشن فکرن فقط بازیای غربی رو میکوبن ...
کارگردان AC هم از همین ناراحته ! بله چند سال پیش بازیای ژاپنی عالی بودن اما الان دیگه نیستن . وقتی حرص ادم در میاد که میبینه منتقدا با دید منفی به AC یا HR یا Uncharted یا GEOW نگاه میکنن اما نوقع نقد بازیای ژاپنی فقط نکات مثبت رو میبینن ...
 
چشم های درشت و اشک بار،شمشیرهای 150 متری،تین ایج های شاد و کوچولو،جان فشانی ها و سکریفایزهای حماسی،دشمنانی از جنس: ربات،کدو تبل،بادمجان،گرگ،حلزون،دایناسور،اژدها،یک دشمن واحد به عنوان آرچ اِنِمی و چندین نمونه دیگر به عنوان معجون بازی های ژاپنی نام برده میشود ... خیلی از بازیهای چشم بادومی ها مانند سریال های ماه رمضون میمونه...
 
اين بازيهايي كه گفتي به جز تعداد معدودي همشون داستان سرايي خوبي دارن نه داستان خوبي.فرق ميكنه.مثلا يك داستان فوق العاده داريم مثل داستان Legacy Of Kain (نمونه غربي گفتم كه نگين فقط ژاپني ها رو مي بينيد) يكي هم داستان سرايي خوب داريم.مثل كاري كه اكثرا Rockstar با بازيهاش ميكنه و يك داستان معمولي رو اونقدر خوب روايت ميكنه كه براي بازيكن دلچسب ميشه.در حالي كه اگر به كليت قضيه نگاه كني زياد چيز به خصوصي نداره.
اتفاقا اونایی که نوشتم داستان خیلی خوبی دارن، نه اینکه فقط روایت داستانیشون خوب باشه. اگه صرفا روایت داستانی باشه که Brutal Legends و Uncharted 3 و کلی بازی دیگه رو میشه نام برد. الان مثلا داستان Dragon Age خوب نیست یا Red Dead Redemption یا BioShock؟ :دی

پ.ن: بگذریم از اینکه من اصلا بازی هایی مثل Alan Wake و Darkness و ... رو هم تو لیست نیاوردم وگرنه همین 2 تا عنوان هم تو کلیت داستان و هم تو نحوه روایت از عناوین بزرگ این نسل بودن. در کل من خواستم بگم عناوین غربی تو زمینه داستانی اصلا ضعیف نیستن وگرنه بازم مثال زیاده و محدود به این چند تا عنوان نمیشه.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or