کسایی که با من هم نظر هستن سر بازی هیلو هم همین داستان رو داشتیم ! رو همین گیرز هم همین داستان رو داریم و بازم خواهیم داشت و این بحث هیچ فایده ای نداره . الان من کلی توضیح و مثال و ... بزنم بازم فایده ای نداره و به هر حال نظرات فرق میکنه و کاریش هم نمیشه کرد . همین بازی RDR 2 بر روی 60 فرم توسعه داده میشد کیفیتش اینی که ما دیدیم میشد ؟! سازندگان این بازی هم دیوانه بودن بازی رو روی 30 فرم ساختن ؟ بازی های AAA گرافیک محور !!!! تاکید میکنم گرافیک محور بر روی کنسول باید 30 فرم ساخته بشن ! این فکت بر روی کنسول ها هستش ! چیزی که بازی های AAA گرافیک محور و جزئیات محور انحصاری سونی روش تاکید ویژه ای داره که درست ترین کار ممکن هم میکنه . حالا بازی آنلاین محور بود ! کارتونی بود ! فان بود ! سبک خاصی بود ! 60 فرم باشه که مشکلی نیست . به خصوص مثلا آنلاین محور باید 60 فرم باشه ولی بازی داستانی گرافیک محور و جزئیات محور و .... باید بر روی 30 فرم توسعه داده بشه . این نه نظر من ! بلکه این رو داره بازی های خفن گرافییکی نسل هشتمی نشون میده .
این خط و این نشون اگه مایکرو بخواد سر هیلوی بعدی بخش داستانی رو 60 فرم کنه یعنی بازم زده بازی رو نابود کرده ! بشینید و نگاه کنید و متای هیلوی بعدی هم عمرا در خور توجه باشه اگه بخش داستانیش بخواد بر روی 60 فرم ساخته بشه .
فقط میخوام بببینم بازی مثل آنچارتد اگه روی هسته 60 فرم ساخته میشد سازندگانش چه جوری اون بازی رو میساختن . واقعا برام جالب میشد چه جوری میساختنش و چقدر از کیفیت کلی بازی زده میشد . زلدای کارتونی هم که شما مثالش رو میزنی دوست گرامی اون بازی داستان خودش رو داره ! سبک خودش رو داره . محصولات نینتندو دنیای خودش و سبک خودش رو داره . گیرز اف وار با گرافیک پشم ریزون و جزئیات و افکت ها و ... دیوانه وار معروف بود . باور کنید این نسخه 5 اگه رو 30 فرم ساخته میشد ( 30 فرم بر روی ایکس باکس وان ایکس ) شک ندارم محصولی با کیفیت تر از اینی که هست میشد . ( همین الانش هم متای 86 گرفته فعلا و چننین متای یعنی با بازی عالی ای طرف هستیم ولی خب متایی در حد و اندازه های نام سری گیرز نیست به هر حال )
بازم دارم میگم سازندگان برای توسعه یه بازی از اول تصمیم میگرین که بازی روی 30 فرم ساخته بشه یا 60 فرم . بالا و پایین بردن رزولشن ( داینامیک رزولشن ) و گرافیک و جزئیات در طول توسعه بازی صورت میگیره و دست کاری هایی رخ میده ولی وقتی میخوان هسته گیم پلی بازی و گرافیک و ... رو قبل توسعه بازی شروع کنن تصمیمشون رو میگیرن که ریشه و بنیان بازی رو چه فرم ریتی ساخته بشه . سازندگان آنچارتد هم در مراحل اولیه توسعه کاریشون دو دل بودن که بازی رو 60 فرم کنن یا 30 فرم و بعد تصمیم گرفتن که بازی رو 30 فرم بسازن ! ( درست ترین کار ممکن رو کردن ) اون مرحله ای که ناتان رو ماشین آویزون بود و داشت کشیده میشد اگه بازی 60 فرم بود چه بلایی به سرش میومد ؟! اون مرحله ای که سوار ماشین بود و ماشینش به هر چیزی میخورد و خراب میشد و و میز و صندلی و کلی چیز دیگه این ور اون ور میرفت اگه 60 فرم بود میدونی چی میشد ؟؟! هیچی همون صحنه سازندگان اون وسایل و میز و صندلی و هر چیزی که بود رو حذف میکردن و محیط خالی میشد ! میدونی که کجا رو دارم میگم که صد در صد و یادتونه صد در صد
موتور فیزیک بازی هم هاوک بود و از توانایی های این موتور فیزیک استفاده بهینه کردن و شیرش رو کشیدن . تخریب در و دیوار بر اثر شلیک گلوله و جزئیات جنگل و شیدر ها و کلی مورد دیگه اگه 60 فرم بازی بود بازی یعنی فاجعه میشد . میدونم هر چقدر بیشتر توضیح بدم و بیشتر مثال بزنم هیچ فایده ای نداره . هیچ فایده ای .
نسل بعد هم بازی های انحصاری سونی رو 30 فرم ساخته میشن اکثرشون . این رو شک ندارم و خواهید دید . یعنی بازی های AAA مثل گاد اف وار نسل بعدی و ... روی 4K و 30 فرم ساخته میشن و این رو شک ندارم . و مایکروسافت و بازی های انحصاریش مثل گیزر و هیلو !! خیله خب مشکلی نیست و حرف من اشتباه هستش و بازم برن این دو بازی و امثال این بازی رو روی 60 فرم بر روی کنسول توسعه بدن و در نهایت خروجی کار میبینیم که چی از آب در میاد .
نکته : بازی TLOU 2 هم داره بر روی 30 فرم توسعه داده میشه و سازندگانش یه چیزی میدونن که دارن این کار رو میکنن . باز هم میگم وقتی شنیدم گیرز 5 هم بخش داستانیش بر روی 60 فرم ساخته شده قشنگ شوکه شده بودم . شما شک نکنید این ای پی دست سونی بود امکان نداشت بازی بر روی 60 فرم توسعه داده بشه .
در پایان آخرین پستم در این رابطه بود چون بخوام بازم صحبت کنم بازم باید همین طور بنویسم و نظرات در این رابطه فرق داره و خیلی ها تفاوت 30 فرم با 60 فرم رو هنوز متوجه نشدن که چقدر در روند ساخت و توسعه یه بازی میتونه تاثیر داشته باشه و از چهار تا افکت گرافیکی ظاهری باور کنید این داستان 30 فرم و 60 فرم عمیق تر و ریشه ای تر هستش .
پاینده باشی .
دوست گرامی در اینکه اگر بیس فریم ریت بازی روی ۳۰ بسته و بجاش بازی رو از نظر ویژوال و غیره که گفتی بهتر کنن بسیار عالی هست اما به این نکته هم توجه کن بازیهای شوتر که موشن سریعی دارن باید حتما ۶۰ فریم باشن
حتی کاد ها و بتلفیلد ها روی کنسولهای پایه هم از گرافیکش میزنن تا ۶۰ فریم بمونه
حالا در مورد گیرز ۵ هم همین قصه هست ضمن اینکه بازم اگر دقت کنید این بازی روی کنسول پایه ۳۰ فریم هست پس یعنی یه اندازه کافی گرافیک خوبی داره
در هر صورت من سبک بازی گیرز رو با تلو و انچارتد یا RDR2 مقایسه نمیکنم چون اونها ادونچر یا Horror هستن و شوتینگ سریعی ندارن که ۳۰ فریم بخواد اذیت کنه ولی گیرز حتما ۶۰ فریم لازمه
یه نکته دیگه هم بگم
گیرز ۴ از نظر گرافیکی یه بنچمارک به حساب میومد و هنوزم تاپه
روی وان ایکس ۳۰ فریم بود به این دلیل که 4k native اجرا میشد اما gears 5 اصلا 4k native نیست و بین 1440p و 1800p میچرخه و این دلیلی هست که فریم ریت رو تونستن ببرن بالا و از گرافیک بازی چیزی کم نکردن
یه نکته دیگه خود مایکروسافت ماه پیش هم گفت اولویت ما از این بعد فریم ریت هست و احتمالا هیلو بعدی هم ۶۰ فریم خواهد بود