lock & load
استدیوی برزیلی Joymasher دست به ساخت و توسعه بازی ای زده که درسته مراتب اسکی رو به نحو احسن به جا آورده ولی از طرف دیگه دل هواداران یک بازی قدیمی رو نیز شاد کرده ....شاید بپرسید کدوم بازی قدیمی؟
این استدیو در کارنامه خودش 6 عنوان رو به ثبت رسونده که موفق ترین اونها Oniken هست و در رتبه بعدی Odallus که اولی تقلید از نینجا گیدن NES هست و دومی تقلید آشکارا از کسلوانیا و اینک بازی Blazing Chrome به تقلید از CONTRA ....
سبک بازی Run & Gun Classic هست یا همون بپر و تیر بزن ! امسال یعنی 2019 شاید برای طرفداران این سبک دست نیافتنی باشه اول Contra Anniversary Collection حالا این بازی و در سپتامبر هم بازی Contra: Corps Rogue ....اگر یک متال اسلاگ هم در ماه نوابر بیاد دیگه محشره...!
داستان از این قراره که هوش مصنوعی بدجنس کلی ربات درست کرده و به جهان حکمفرمایی میکنه و نسل بشر به علت شکست های پی در پی در جنگ های سایبری و جوگیر شدن در استفاده از ادوات تنظیم خانواده , در حال انقراضه , تنها باقی مانده های انسان هم در انزوایی سرد بسر می برند در این بین گروه مقاومت شامل سرباز Mavra و Doyle روبات خیانتکار , به همراه دو کاراکتر دیگه و یک پیرمرد نابینا و سگ چلاغش..اطلاعاتی بدست میاره مبنی بر.......
داستان 2 خطی بازی چقدر منو یاد برنامه های آسمان تی وی با اجرای خانم سارا کانر انداخت ! در اصل میشه به این بازی به عنوان Gears of war بچه های دیروز نگاه کرد. بچه های کلوپ... .... ....
هی یادش بخیر,کلوپ ....اون موقع که بازی سنتر نبود فروم خلاصه می شد به کلوپ های کثیف و ترسناک . از لایک و دیسلایک هم خبری نبود, هر کسی از نظر شما خوشش می اومد پول 10 دقیقه بازی تون رو حساب می کرد این میشد لایک هر کسی هم خوشش نمی اومد مستقیم می زاشت تو صورتتون اینم دیسلایک. از لایک بالاتر لاو بود که مثل پلی استیشن پلاس عمل می کرد یعنی هر چند ساعت بازی کردن مجانی بود فقط سرنوشت خوبی در انتظار کسی نبودکه می خواستن با لاو بهش ری اکشن بدن...در اصل جامعه اونروز آمادگی پذیرش این گزینه رو نداشت به طوری که چند تن از لاو شده ها مجبور شدن از اون محل برن.....نکته جالب این بود که هر موقع از جلوی کلوپ رد میشدم دو نفر جلوی کلوپ رو یک جعبه میوه نشسته بودن و با نوار کاست و واکمن برا خودشون صحبت می کردن و ژانگولر می زدن و این داستانا... اسمشون یادم نیست ولی یکبار یکی شون که سر تراشیده و قد کوتاهی هم داشت اون یکی رو کسری صدا زد...آره آره خودش بود چون یادمه تنها بچه ای بود که تو اون سن ریش داشت....
بچه سوسول هایی هم مثل من که مامانشون اجازه نمی داد برن کلوپ مجبور بودن تو کلاس منتظر زنگ تفریح بشینن تا که این زنگ بخوره و تو حیاط با اون بچه های بی تربیت به بحث و تبادل نظر بپردازن.... .... اون موقع ناظم انجمن هم نداشتیم که بین کل کل هایی که کم کم داشت به نزاع و درگیری تبدیل میشد بپره وسط و دو نفر رو بن کنه و پست ها رو پاک کنه فقط یدونه مرد سیبیلو بود به نام یعقوب لاو کن , که پلیس گرفتش و دارش زدن..! , وای یکبار فن های سگا , به تحریک اندک سرمایه داران سونی فن , با چماق به قصد محاربه با فن های نینتندو یورش بردند به محله بالایی ... هیچوقت اون جمعه خونین رو فراموش نمی کنم ....ها...ببخشید من پاک احساساتی شدم و رفتم تو گذشته , کجا بودم به کل رشته افکارم جر خورد......آهان...
بازی در ابتدای امر 3 درجه سختی پیش روی شما قرار میده , تفاوت درجه های سختی مختلف بازی روی تعداد و توان عملیاتی دشمنان جرار بازی نیست اونا همون پست فطرت هایی که بودند هستند بلکه روی امکانات شماست رو مد easy دو تا جون بیشتر دارید بعلاوه ساپورت کپسول و Leaderborde ندارید, رو normal اینو دارید اونو ندارید و رو هاردکور هم کلا شما یک یتیم هیچی ندارید...!
سخت واژه حقیری هست برای این گیم ..تصور نکنید دستتون رو می زارید رو تیرو و زِر و زِر شلیک میکنید تا مرحله تموم شه زهی خیال باطل , این سبک بازی به این معروفه که در هر صحنه در هر لحظه فقط یک نقطه امن وجود داره که تیر و ترکش ازش عبور نمی کنه اگه شما در اون لحظه در اون نقطه بودید که درود بر شرف آریایی تون ...اگر هم نبودید لعنت بر پدر و مادر سازنده ای که در این مکان آشغال بریزد...! از اونجایی که اینا خیلی خواهرشون رو دوست داشتند و بیشتر از اون مادرشون رو دوست داشتند تعداد continue ها رو بی نهایت قرار دادن , سازنده های کنترا اصولا آدم های بی غیرتی بودند!
میشه گفت تنها تفاوت مَورا با بیل رایزر فقید بعد قریب 25 سال فقط توی شلوارشونه...! اون جیبش دو تا جا داشت این 4 تا جا داره واسه اسلحه ...البته فرق های ریز دیگه ای هم دارند مثلا اگه کسی نزدیک شما بشه دویل سریع یه چاقو فرو می کنه تخت سینه اش, در صورتی که بیل رایز از این حرکت ها بلد نبود اگر کسی نزدیکش می شد تا می اومد گلنگدن رو بکشه طرف نارنجک رو فرو می کرد تو حلقش.....
بعد از اتمام بازی دو کاراکتر مخفی و مود های boss rush و Mirror mode باید به دست شما آزاد سازی بشه که به خاطر گلیچ نسخه pc این مهم فعلا حاصل نمی شه ولی براساس گزارشات رسیده از نسخ دیگر این دو نفر تو یک بازی Run & Gun فوق کلاسیک بلد نیستند تفنگ دست بگیرند و تیر در کنند ...! یکی از این دو که یک نینجاست و و از شمشیر استفاده می کنه و در مورد اون یکی فقط می دونیم که میگن اسمش Suhaila ست!
5 منطقه برای بازی طراحی شده و کلا 6 مرحله ! و ماجراجویی شما از محیط های شهری آغاز میشه و بر روی قطار تا خرابات و شن زار ادامه پیدا می کنه و در نهایت به لوزوالمعده کارخونه هیولا سازی ختم میشه ! اما طراحی مناطق به نظرم خیلی دیگه زیادی صنعتی و پست آپوکالیپسی هست ...هر جا نگاه می اندازی سیاه نمایی و ناامیدی و تباهی , برا سیمرغ که بازی نمی سازید! بابا یک سبزه ای , رودخونه ای می گذاشتید آدم دلش وا شه ...کنتراشم که کنترا بود اولش می بردتون تو جنگل و سبزه زار , بعدش کم کم دهنتون رو می.....!!
تعداد باس فایت ها بیشتر از حد نرماله و در نگاه اول این خوبه , ولی در نگاه دوم خیلی هم ستمه , وقتی متوجه می شید که باید بین یک زیر مرحله 5 دقیقه ای با 5 تا جون , بعد از سر و کله زدن با نینجاهای سایبورگ و مانتیس های آهنین و سایر ربات های گولاخ ,با 3 تا روبات نره خر دیگه در سمت غول آخر رو در رو بشید ....
یک Mech سواری 3 بعدی و دو قسمت موتور سواری نیز برای شما عزیزان ترتیب داده شده , که اجازه میده در حالیکه یک خرس مکانیکی در تعقیب شماست و یک دره رو پیش رو دارید و دو تا مگس آهنی بالای سر شما در حال طرح ریزی نقشه نابودی شما هستند , با وسپای کارگردان تک چرخ بزنید.....
عدم تنوع اسلحه برای چنین بازی ای غیر قابل بخششه فقط 4 نوع سلاح ! تازه از تیر 3 شعبه هم که انتخاب اول و آخر کنترا دوستان بود اینجا هیچ خبری نیست البته , چرا , دادنش دست یکی از غول ها تا تمام محیط صحنه رو برای شما ناامن کنه !
خوش شانس باشید 3 نوع ربات کمکی هم می بینید یکی محافظ و پیش مرگ شماست و گلوله ای که میاد طرفتون رو اول خودش می خوره اگر مشکلی نداشت می ده شما بخورید! , یکی کنار دستتون وایمیسته شاگردی و تیر میزنه یکی دیگه هم قلاب می گیره تا دابل جامپ کنید....شما دم همون محافظه رو ببینید چون این بازی از هر بازی سرواولی ,سرواول تره...
اما قسمت کوآپ , فقط اینو بگم برای همراهتون یک یار قوی انتخاب کنید وگرنه به مشکل می خورید من چون پدرم کنترا و ماریو و شورش در شهرش خوبه مشکلی نداشتم ولی یکی از دوستام مشکل داشت چون پدرش فقط اوقات فراغت لَری رو بلد بود و مینی گیم های گادآو وار...
گرافیک 16 بیتی بازی بیشتر به سمت کنترا 3 یا هاردکورپس غش می کنه تا کنتراهای NES ...سازنده ها یک فیلتر تو آپشن قرار دادن که گرافیک رو از حالت پیکسلی خارج و به خمیری وارد می کنه!
یک موسیقی دهه نودی بازی داره ..وای چی بگم , در تمام طول مدت بازی حلزون گوشم جلوی 32 تا دندون , یه لنگه پا داشت قر راک & رول میداد...نامردا , اگه آدمایی که توانایی نواختن این ساز و دهل ها رو دارند هنوز در قید حیاتند پس چرا برای صحنه های درگیری بازی های امروزی , موسیقی ملکوتی دهه اول و دوم ذی القعده میزارید.....
حجم بازی 60 مگه ,فیت گرل در تلاشه تا با افزایش فشار اون رو به زیر 200KB برسونه ..کافیه یخورده نفت بریزید تو سیستم ذغالی تون و و هندلش رو بچرخونید و فتیله اش رو روشن کنید فیکس 60 فریم میگیرید ...
بازی نه اینکه بد باشه , خوبه اما هنوز خیلی کار داره تا به کنترا برسه به امید Contra 5 به دست استدیوی دوست داشتنی WayForward......نمره
10 /7
آقا نمی دونید واسه عکس گرفتن چه مکافاتی داشتم چون چیزی به اسم آرامش و سکون در بازی معنایی نداره بنابراین ثانیه ای نیست که
دشمن از در و دیوار نیاد برا همین یک دستم رو دکمه شلیک گیم پد بود و یکی رو کیبورد واسه عکس ,مجبور شدم با زبونم آنالوگ رو بچرخونم تا کشته نشم.....
کارم راه افتاد ولی بدی که داشت این بود به لیسیدن و مکیدن آنالوگ معتاد شدم !!
در حال حاضر برای ادامه زندگی حتما باید یک آنالوگ شکسته گوشه لپم خیس بخوره....!!
در راستای ادامه دشواری های تصویر برداری از این عنوان, رفتم یوتوب سرچ آموزش عکس برداری از این بازی , یک ویدئو پیدا کردم
طرف دسته رو قرار می داد بین پاهاش , یک دست شلیک , یک دست کیبورد و آنالوگ هم با ..!..!..!..!...
بی خود تو خونه آزمایش نکنید, یوتیوبر اهل عربستان سعودی بود.....
اصلا مگه میشه تو این بازی ها باس عنکبوت نباشه اینجا دو تا هم هست, یکی زیست محیطی و دیگری برگرفته از گیت های NAND و AND ....
واقعا چرا همیشه عنکبوت ها زیر الم دشمن سینه می زنند..!
در طول تاریخ این عنکبوت ستیزی گیم سازان تا جایی پیش رفت که حتی طراحان شینوبی اسپایدرمن رو به عنوان باس فایت قرار دادند
..در هر صورت ما که راضی هستیم , خدا سایه هیچ عنکبوتی رو از سر هیچ بازی کم نکنه...
تو مراحل آخر دشمن با تمام توان به میدان میاد یعنی ممکنه از دیوار صدا درنیاد ولی قطعا تیر و ترکش در میاد ,
اصلا اینجا برای این طراحی و پیاده سازی شده که لیزر و له کن و هرچی تله کلاسیک بوده بچپونن توش
تا شما به این باور برسید که دیگه نمی توانیم....چــــی !! نمی توانیم....ما مـی تــــــوانیم....!!
تو همه این مدل بازی ها همیشه یک باس فایت چشم ناپاک هست که از زیر شما رو غافلگیر میکنه و فشار وارد می کنه و میزاره دنبالتون
و شما باید به سمت بالا فرار کنید و در حالی که تیر میزنید همش باید استرس این رو داشته باشید که خدایا نرسه به .. ,
پاره بودن خشتک شلوار کاراکتر اصلی هم می تونه این استرس رو تشدید کنه....
باز اینجا کاراکتر دویله و شرع مقدس با دیده شدن قسمت های شرمگاهی یک ربات توسط باس اون مرحله مشکلی نداره !
اگه در حفظ و نگهداری این Mech کوشا باشید میشه تا ته مرحله هم کشوندش برد تو یوتیوب دیدم که می گم ...اون عربـــه نه ها ..
اون با توجه به نگاه ویژه ای که خداوند بهش داشت و موهبت بسیار بزرگی !! که بهش اعطا کرده بود ..فقط همون یک استعداد رو داشت....
همونطور که مستحضرید یکی از کاراکتر های مخفی Suhaila هست ..!
سهیلا اولین بانوی ایرانی هست که بعد از کشف حجاب , در آرزوی نقش آفرینی در لست 2 به جای اون دختر زشته !
راهی دیار غربت شد و در نهایت تونست خودش رو تو این بازی جا کنه فقط امیدوارم که مصداق
اون خانما که بازیگر می شن وای وای وای وای واویلا نباشه!