DIRT4
تسخه ی PS4 :
تاحالا شبیه سازی رالی به این زیبایی ندیده بودم.نمیدونم چطوری بگم.اما میتونم بگم همه چیز تموم بود.حرفه ای ترین شبیه سازی از رالی با مود های بی نظیر,لایسنس های فراوان از بهترین برند های ماشین و گیم پلی یونیک و بی نظیر سری بازی های DIRT! اگه DIRT RALLEY رو بازی کرده باشید شاید کمی از گیم پلی سخت بازی گله کرده باشید.البته اگه هاردکور باشید به جای گله , تمجید میکنید قاعدتا.اما خوشبختانه یا متاسفانه گیم پلی DIRT4 کاملا پولیش شده و نرم و بی نظیر هست.تعویض دنده, افتادن لاستیک توی دست انداز, حرکت توی جاده خاکی و... کاملا حسش به بازیکن القا میشه, انگار که خودش راننده هست.صدای موتور, توربو, تعویض دنده اونقد لذت بخشه که قطعا صبح که از خواب بیدار میشید بعد از زدن یه صبحونه نمیتونید خودتونو به کار دیگه ای مشغول کنید و ترجیح میدید بشینید یه EVENT بزنید به بدن!
توی بازی میتونید تیم مهندسی خودتونو استخدام کنید.تیم شما تا 4 مهندس میتونه داشته باشه که هر کدوم حقوق و سهمی داره و میتونید تا یک دوره ی خاص با اونا قرار داد ببندید.اون افراد هم میتونن پیشنهاد شما رو قبول کنن یا اگه قبول نکردند درصد سهم اونا رو توی قرارداد بیشتر میکنید و اونها بی صبرانه مشتاق کار با شما میشن.توی بازی دو گاراژ وجود داره:
1-گاراژ خودرو های به روز و دست اول که از اتوموبیل های سال 2006 مثل میتسوبیشی تا فورد فیستا 2017 وجود داره.
2-گاراژ خودرو های دست دوم و کار کرده که معمولا خودرو های کلاسیک یا کارکرده هست که مشخصات و میزان کارکرد کیلومترشون رو نوشته.
علاوه بر این, شما میتونید هم زمان 4 اسپانسر داشته باشید.اسپانسر ها در هر EVENT به شما یه کار خاص رو در طول مسابقه واگذار میکنن (مثلا مسابقه رو اول بشید-مسابقه رو بدون اینکه ماشینتون ریکاوری بشه برنده بشید و...) و برای هر مسابقه یک پولی رو به شما میدن.این پول بر اساس نوع اسپانسر از 1800 دلار به بالا هست که اسپانسر های گرون تر با پیشرفت در بازی آنلاک میشن.از طرفی بازی LEVEL محور هست.شما بر اساس LEVEL ای که میگیرید (XP) میتونید قابلیت های جدید (PERK) اضافه کنید به خودتون.مثل گاراژ شخصیتون رو بزرگ تر کنید تا ماشین های بیشتری بگیرید-تعداد مهندسین رو از 1 به 4 برسونید-تعداد اسپانسر ها رو افزایش بدید و...
قابلیت تعمیر خودرو وجود داره و شما بعد از هر مسابقه بر اساس اسیب هایی که خودروتون دیده میتونید توسط تیم مهندسیتون اون عیب ها رو به صورت خودکار یا به صورت انتخابی و دستی توسط خودتون تعمیر بشه.
فیزیک اجسام و محیط و زمین بی نظیره.کاملا حس یه محیط پویا و واقعی رو به بازیکن میده.اما فیزیک اتوموبیل و تخریب پذیری اون میتونست خیلی بهتر از اینا باشه.برخورد اتوموبیل با موانع کمی خشک هست و طبیعی نیست متاسفانه.
در رابطه با گرافیک, محیط DIRT4 از یه محیط زنده و پویا تشکیل شده.محیط هایی که از پیست گرفته تا زمین خاکی و جنگل.آب و هوا در طول بازی تغییر نمیکنه اما خود بازی از آب هوا آفتابی و ابری و بارونی و برفی و مه غلیظ تشکیل شده.رانندگی هم توی روز هست و هم شب.گرافیک بازی در رده ی "خیلی خوب" قرار داره ولی عالی نیست.معمولا سری های DIRT از گرافیک پیشتاز برخوردار بودند.ولی DIRT4 از نظر گرافیکی در حد بازیهای نسل الان نیست متاسفانه که البته هیچ مشکلی هم نداره چون اونقد زیبایی داره گیم پلی بازی جای هیچ گله ای نمیذاره.
و در نهایت از موزیک بازی بگم که به قدری میخکوب کننده و زیبا هستند و به قدری عالی کالکشن موزیک ها انتخاب شدند که قطعا بعد از 1 ساعت بازی کردن نیاز اساسی پیدا میکنید به اینکه OST بازی رو دانلود کنید.
جمع بندی: DIRT4 , یک شبیه ساز میخکوب کننده با گیم پلی یونیک و نرم و صدا گذاری فراموش نشدنیه... اگه دنیال یه ریسینگ یا سیمولیشن عالی میگردین که همه ی نیاز هاتونو برطرف کنه, 59.99 دلار بدید برای این بازی و قطعا این 59.99 دلار از لذت بخش ترین پول هایی خواهد بود که توی عمرتون خرج کردید
امتیاز: 9.5 از 10
Shadow Tactics: Blades of The shogun
نسخه ی PS4 :
سایه-تاکتیک! دو کلمه ای که بازیو همون ابتدا وصف میکنه.
چندین سال از عرضه ی بازی تحسین شده و فراموش نشدنیه commandos میگذره.بعد از اون بازی شاید هیچ بازی ای نتونست با موفقیت سبک و گیم پلی اون رو ادامه بده.اما امروز shadow tactics خیلی اروم و بی سر و صدا عرضه شد تا یک استاندارد کاملا جدیدی در بازی های استراتژیک و مخفی کاری رو با تم قرن 15 ژاپن به دنیا معرفی کنه.
shadow tactics یک بازی استراتژیک و تیمی (آفلاین) بر پایه ی مخفی کاری مطلق هست.تیم بازی یک تیم 5 نفره هست که هر شخصیت دارای قابلیت های متفاوت و یونیک و مخصوص خودشون هستن که این شخصیت ها هر کدوم در مراحل خاصی کنار هم قرار میگیرن و الزاما هر 5 شخصیت با هم نیستند.شخصیت ها قابلیت های متفاوتی دارن برای مثال "موگن" شخصیتی تنومند و دارای قابلیت بلند کردن اجسام سنگین جهت پرتاب کردن روی دشمنان و یا قابلیت melee attack قوی هست که میتونه چند دشمن رو هم زمان بکشه.یا شخصیت "تاکوما" که یک پیرمرد تک تیر انداز هست و میتونه هدفشو بی سر و صدا از فاصله های دور از پا در بیاره.شخصیت "آیکو" دارای قابلیت کور کردن دشمنان برای چند ثانیه جهت کاهش میدان دید دشمن و همچنین قابلیت یکسان کرد لباس خودش با لباس دشمن جهت تردد بدون شناسایی شدن در وسط دشمن رو داره.دو شخصیت باقی مونده قابلیت هاشون بر اساس جلب توجه و پرت کردن هواس دشمن با پرتاب سنگ یا سوت زدن یا پرتاب شوریکن برای از پا در اوردن بی سر و صدای دشمن هست.
در این بازی هر دشمن یک میدان دید تاریک و روشن داره.در میدان دید تاریک تنها در صورتی که در حالت نشسته حرکت کنید قابل رویت شدن نیستید.اما در میدان دید روشن چه نشسته و چه ایستاده رویت میشوید.اکثر محیط ها طوری طراحی شده که در یک محیط کوچیک , چند دشمن وجود دارند که میدان های دیدشون هم دیگر رو پوشش میده.به همین دلیل کشتن هر کدوم از دشمن ها, موجب جلب توجه و به صدا در اومدن alarm میشه.به همین دلیل باید مثل سایه و با تاکتیک عمل کنید و از تمام قابلیت های تیمتون به طور هوشمندانه استفاده کنید.
هر دشمن بعد از کشته شدن باید به سرعت جسدش در جای مناسب مخفی بشه تا موجب جلب توجه سایر دشمن ها نشه.قابلیت حمل جسد برای مخفی کردن در 4 شخصیت از 5 شخصیت موجود در بازی قرار داده شده و هر شخصیت بنا بر ویژگی های فیزیکیش (زن یا مرد-قوی یا ضعیف) میتونه جسد ها رو با سرعت های کم یا متوسط یا زیاد با خودش حمل کنه.شخصیت "موگن" قابلیت حمل 2 جسد به صورت هم زمان با سرعت بالا رو داره.
اساس مبارزه در بازی, مباره ی سایه وار و بدون جلب توجه هست.شما میتونید دشمن رو بکشید یا اونو بی هوش کنید.در صورت بی هوش کردن, دشمن بعد از 1 دقیقه بیدار شده و سایر دشمنان رو خبر میکنه.اصولا دشمن توی این بازی 3 نوع هست:
1-نگهبان: ویژگی های دفاعی و حمله ای ضعیفی دارن-میدان دیدشون چندان قوی نیست-با پپرتاب سنگ یا صدای سوت قابلیت پرت شدن هواس و حرکت کردن به سمت منبع صدا را دارند.
2-نگهبانان کلاه دار: از گروه قبل قوی تر هستند-میدان دید خیلی وسیعی دارند-به هیچ وجه قابلیت پرت شدن هواس را ندارند و همواره در جای خود ثابت می ایستند.
3-سامورایی: این گروه قوی ترین دشمنان هستند و از نظر ویژگی های ظاهری کاملا شبیه شخصیت "موگن" هستند.این گروه فقط توسط "موگن" قابلیت کشته شدن با melee attack رو دارند و سایر شخصیت ها توان مبارزه ی رو در رو با اونها رو ندارند.
توی بازی میتونید از محیط نیز برای کشتن دشمن استفاده کنید.استفاده از سنگ و چوب و اجسام اویزان شده به قلاب ها که قابلیت سقوط دارند, میتونند دشمنا رو به صورت دسته جمعی بکشند.کشته شدن دشمن توسط اجسام موجود در محیط, یک مرگ طبیعی تلقی میشه و دشمن وقتی اجساد رو رویت میکنه اون رو واقعه ی محیطی و طبیعی تلقی میکنه و باعث به صدا در اومدن alarm نمیشه.
جدا از گیم پلی, گرافیک بازی واقعا چشم نواز هست.محیط بازی به زیبایی هرچه تمام محیط قرن 15 ژاپن رو تداعی میکنه.بازی هم در روز اتفاق می افته و هم در شب و از نظر محیطی نیز رنج وسیعی از محیط برفی تا جنگلی و بیابونی و حتی چراغونی داخل شهر و یا خرابه های ناشی از جنگ , در بازی وجود داره.
موزیک بازی یک موزیک اصیل شرقی هست که کمتر کسی میتونه از کنارش ساده بگذره.به قدری موزیک های بازی زیبا ساخته شده که گاهی مدت ها توی منوی بازی میمونید یا ماموریت ها رو طول میدید تا از شنیدن موزیک بازی سیر بشید.
جمع بندی: توی این بازی همه چیز سره جای خودشه.هر فاکتوری که باید یک گیم داشته باشه در این بازی به نحو احسنت قرار داده شده.از موسیقی گرفته تا گیم پلی و شخصیت پردازی و دیالوگ های طنز و عادی.
اگر به سبک استراتژیک و مخفی کاری علاقه دارید و با سری بازی های کماندو خاطره دارید, کماندوی جدید رو با استاندارد های یونیک و جدید و با حال و هوای قرن 15 ژاپن با 39 دلار تجربه کنید...
امتیاز: 10 از 10