یک هفته ای میشه The Witcher 3 رو تموم کردم ( + پلاتینیوم) ولی فرصت نمیشد بیام نمره بدم
در اصل حرف های خیلی زیادی میشه گفت در مورد ویچر ولی خوب در اون حد جمله بندیم خوب نیست که حسم نسبت به بازی رو بخوبی بیان کن
بنابراین بشکل همون نکات مثبت و منفی (!) مینویسم
نکات مثبت:
- داستان و روندش واقعا زیبا روایت میشه و شدیدا شما رو درگیر خودش میکنه و مدام پیگیر این هستید که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد . وقتی هم بازی رو تموم میکنید کل داستان با تمام تصمیماتی که گرفتید بشکل زیبایی تو ذهنتون میمونه
- گیمپلی با تمام متعلقاتش یه شاهکار تمام معناست. سیستم آپگرید گرالت، ساخت انواع و اقسام زره ها و شمشیرها و معجون ها که سطحشون رفته رفته با پیش رفتن در بازی بالاتر میره، سیستم مبارزه و المان های مختلفی که در مبارزات دخیل هستن برخلاف بقیه بازیا حکم دکور ندارن و مثلا ساین ها و معجون ها که مخصوصا تو درجات سختی بالا باید استفاده بشن در حین مبارزات، سیستم جاخالی یا همون Dodge فوق العاده و کاربردی هرچند این مورد در حد بلادبورن هم نباشه ولی واقعا عالی کار شده و ... کلا مبارزات شدیدا نفس گیر و تاکتیکی تو بازی هست که باید از تمام وسابلی که بدست آوردی خوب و با فکر استفاده کنی و حس دلچسب پیروزی رو تو مبارزات بخوبی میده که امروزه کمتر بازی ای این مورد رو داره.
- شخصیت های بازی که کلا زبان از وصفشون عاجزه
چه از نظر طراحی ظاهری چه از نظر اخلاقیات و ... تمام شخصیتا خلق و خوی مخصوص خودشون رو دارن که در طول بازی کم کم باهاشون آشنا میشین و یک دیدگاه از همه شخصیتا بدست میارین و به بعضیاشون احساس نردیکی میکنین و به بعضیاشون احساس دوری و دیدگاه قبلیتون نسبت به شخصیتا عوض میشه و کم کم از چشمتون میوفته
و دیگه تو ماموریتا و رومنس ها میتونین تشخیص بدین که عکس العمل این اشخاص در مقابل جملات شما چه خواهد بود (چجوری آخه؟
)
- گرافیک بازی رو اگه به دو دسته هنری و تکنیکی تقسیم کنیم بازی از لحاظ هنری واقعا یکی از بهترین های کل دوران هست. این سرزمین وسیع حتی یک متر مربع جای تکراری نداره
طراحی جنگل ها و مناطق شهری و کوهستان ها و غارها و جنگلهای مه گرفته تا باتلاقهای تاریک در بالاترین سطح این صنعت هست که آدم واقعا نمیدونه چجوری تعریف کنه مناظر بازی رو. گرافیک تکنیکی هم رو کنسول اگر با بازیای هم سبک خودش مثل دراگون ایج مقایسه بشه میشه گفت در سطح خیلی خوبی قرار داره ولی دراگون ایج واقعا بهتر از ویچر اپتیمایز شده بود و رسما هیچ باگ و افت فریم محسوس نداشت که از این نظر ویچر یکم عقب تر از دراگون ایج قرار میگیره ولی باز گرافیک تکنیکش سطح بالا و خوشاینده و هیچ چیز تو ذوق زننده ای نداره
- طراحی و تنوع ماموریت های بازی به جرات میتونم بگم بی نظیر هست. ینی مثل مور و ملخ ماموریت باز میشه همشون هم بشدت روشون کار شده و واقعا داستان دارن پشتشون. بعد از مدتی چنان تو دنیای ویچر غرق میشید که با این حجم بالای ماموریتا و قرارداد های خوش ساخت و سطح بالا دیگه حس میکنین خودتون تو اون جهان هستین. این قراردادها یا همون Witcher Contract هم که واقعا شاهکاری بود واسه خودشون. هممممم گفتن ها و حرف زدن گرالت با خودش وقتی دنبال سرنخ واسه پیدا کردن یه هیولا هست واقعا هر دفعه لذت وصف نشدنی میداد به من بدون اینکه ذره ای تکراری بشن حتی برای بار دوم. Trasure Hunt های School Gear که هر کودوم مربوط به یه مدرسه خاص بودن که بطور شاخه ای بیشتر میشن و ست های فوق العاده خفن و زیبای سلاح و زره خاص خودشون رو دارن.
- از معدود بازیایی هست انتخاب هایی که در طول بازی انجام میدین نه تنها باد هوا نیستن کلیت داستان رو هم شکل میدن و واقعا پیامد تصمیماتی که میگیرید رو بعدا مشاهده میکنید حتی کوچکترین تصمیمی که تو یه مرحله فرعی خیلی کوچیک میگیرید بعدا میبینی به سرنوشت اهالی یه دهکده رو عوض کرده مثلا
همچنین این دیالوگای بازی واقعا متحیر کننده بود واسه من. جملات دیالوگا جوری طراحی شده که باید کمی فکر کنی و ببینی منظور از این جمله چیه و چیزی که قصد داری به طرف مقابلت بگی اون منظور رو میرسونه یا نه. جوری نیست که مثل مس افکت یه بچه 10 ساله هم بتونه براحتی دیالوگا رو انتخاب کنه و بره جلو. (سمت راس بالا دیالوگ آبی خوب پایین دیالوگ قرمز بد
) اینجوری نیست. در کل دیدن پیامد تک تک تصمیماتتون واقعا حیرت آور هست.
- لامصب حتی مینی گیم داخل بازی هم یه شاهکار جداگونه هست واسه خودش
Gwent واقعا میشه یه بازی جداگونه آنلاین ازش دراورد مثل Heartstone و سال ها باهاش مشغول شد. ینی جزو لذت بخش ترین بخشای بازی بود واسه من بعد از اینکه کم کم قلق کار دستم اومد تونستم کارت های بیشتری ببرم تو مسابقه ها. در کل واقعا سیستمش خیلی دلچسب طراحی شده هم خود بازی و هم جمع کردن کارت ها به مرور زمان و تورنمنتی که برگذار میشه
البته مسابقات اسب سواری و مشت زنی و .. هم هستن که هر کودوم ماموریتای خاص خودشون رو دارن .
- موسیقی های بازی هم مثل بقیه بخشا در بالاترین سطح قرار دارن در حدی که الان اون دیسک Sound Track که تو پک بازی قرار داره اونقدر پخش کردم که تو حونه همه حفظن آهنگا رو
واقعا حماسی و زیبا که مهم نیست چند بار گوش بدی همیشه موهای تنت سیخ میشه. این اضافه کن با اون مبارزات نفس گیر ببین چی میشه دیگه
تک تک دلار هایی که بابت این بازی به جیب CD میره از شیر مادر حلال تر هست واسشون، درود به شرف تک تکشون
از این به بعد CDPR هم به جمع اون سه چهار تا استودیو مثل ND و راکستار و ... پیوست و آزاد هست هر چقدر عشقش میکشه تاخیر بزنه به بازیاش
البته بازم فکر کنم نکته مثبت به ذهنم میرسه بیشتر از اینا هم میرسه
نکته منفی:
تنها نکته منفی واسه من اینه که بعد از تقریبا 140 ساعت بازی و دوبار تموم کردن و تمام گوشه کنار بازی و تمام و ماموریتای اصلی و فرعی و تروفی ها و قرادادها و علامت سوال ها و علامت تعجب ها و کلا فیما خالدون ـه بازی
الان واقعا ناراحتم که کاش بازی رو اصلا شروع نکرده بودم که شاهد تموم شدنش باشم
البته اون چند تا باگ ماگ اینا و افت فریم تو منطقه شهری در مقابل این عظمت و نکات مثبت، بشتر شبیه جوک هست تا ایراد
=======
در کل:
11/10