خبر رسمی اسکوئر اینکس: فروش بازی Forspoken ضعیف بوده است

  • Thread starter Thread starter Ludens
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Ludens

Fallen Angel of the Night
Loyal Member
به گفته اسکوئر اینکس، بازی Forspoken به همراه تعداد زیادی از عناوین عرضه شده توسط این شرکت در سال اخیر، فروش خوبی را تجربه نکرده‌اند. با بازی‌سنتر و جدیدترین اخبار بازی همراه شوید.

بازی Forspoken

استودیوی Luminous Productions اوایل سال 2023 بالاخره اولین ساخته خود، یعنی Forspoken را منتشر کرد که با بازخوردهای نسبتا ضعیفی مواجه شد. اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه، اطلاعات تازه‌ای از عملکرد تجاری این عنوان RPG به دست آمده است. یاسوکه ماتسودا، رئیس شرکت Square Enix در جریان نشست مربوط به نتایج مالی این شرکت، فروش اولیه بازی را «ضعیف» توصیف کرده:

«نمرات Forspoken که در تاریخ 24 ژانویه 2023 منتشر شده، چالش برانگیز بوده‌اند. با این وجود، بازی بازخوردهای مثبتی را در بخش اکشن، از جمله مبارزات و پارکور دریافت کرد. نتایج به دست آمده باعث بهبود در رشد ظرفیت و توانایی‌های ساخت سایر بازی‌های ما در آینده خواهد شد. با این‌حال، فروش بازی ضعیف بوده است، و با اینکه عملکرد بازی‌های بین فوریه تا مارچ تعیین‌کننده نهایی خواهند بود، اما ما شاهد ریسک قابل توجهی برای روند نزولی نتایج مالی خود هستیم.»

البته باید اشاره کرد که صحبت‌های ماتسودا مربوط به تاریخ 3 فوریه، یعنی تنها حدود یک هفته پس از عرضه بازی است. او همچنین در بخشی از صحبت‌های خود از کاهش فروش سالانه زیربخش HD Games (بازی‌های کنسولی و PC با قیمت کامل) خبر داد. به گفته رئیس اسکوئر اینکس، فروش بسیاری از عناوین این شرکت که در سال مالی اخیر (سال منتهی به 31 مارچ 2023) با مقیاس کوچک تا متوسط منتشر شده‌اند، پایین‌تر از انتظار بوده است. بازی‌هایی مانند Valkyrie Elysium ،Star Ocean: The Divine Force و Dragon Quest Treasures از جمله عناوینی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. با این‌حال ماتسودا به نام بازی خاصی اشاره نکرد.
 
البته اینا همون شرکتی هستن که FF XIV رو با ساپورتشون از یک زباله غیر قابل تحمل تبدیل به گنده ترین MMO دنیا کردن. :D
اینا کلا عجیب کار میکنند، یک سری بازیه خیلی خوب و موفق و بترکون دارن!

یه مشت زباله به درد نخورم دارن:|
یعنی IP جدید معرفی کنند واقعا آدم نمیدونه ممکنه با کدومش طرف بشه:|

همون FF XV با تمام مشکلاتش هم باز بازیه خوبی بود (جدا از نظر شخصی، نظر سایت ها هم چنین بوده:-" ) و موفق هم بود تو فروش...
بعد گویا همون تیم میاد فور اسپوکن میده که نکبت از اول و آخرش میبارید:|

اما اکثرا بازی های ساخت استودیوهای خودشون خوب در میان
هرچی هم فقط ناشر بودن فاجعه تحویل دادن:-"
از ساخت داخلیا این فوراسپوکن خیلی نفله بوده:-"

حالا انشاالله امسال FF16 میاد و میترکونه شاید فهمیدن بازی خوب ساختن باید اینجوری باشه:-" اواخر سال یا اوایل سال بعد هم FF VII R >:)
 
البته اینا همون شرکتی هستن که FF XIV رو با ساپورتشون از یک زباله غیر قابل تحمل تبدیل به گنده ترین MMO دنیا کردن. :D
قصد توهین ندارم ولی به عنوان کسی که ژانر اصلیش MMO هست ، این بازی نزدیک گنده ترین MMO هم نیست . گرافیک بازی که مال زمان PS2 بازی بشدت کزوال هست بشدت کند اکثر کلاس ها 2 3 ثانیه GCD دارن اکثرا به خاطر داستانش بازی میکنن ، شکی نیست بازی خوبیه ولی بهترینMMO خیر
 
آخرین ویرایش:
تو خبرها خوندم بالای 70 میلیون دلار خرج این زباله کردن
اگه فقط دو جو عقل داشتن مثلا FF VIII رو (البته گزینه برای ریمیک زیاد دارن فاینالای قدیمی، سری پارازیت ایو، سری کرونو و ده ها jrpg معرکه که فقط آنونس ریمیکشون سهام اینا رو میترکونه) همون اپیزودی فن ها راضی بودن به ریمیکش و ریمیک میکردن کلی سود میکردن اما افسوس که عقل نباشد جان در عذاب است...

پ.ن: اینا با کپکام هم آشنایی ندارن به نظرم نمیبینن چه سودی از ریمیکهاش میبره


من فکر میکنم ریمیک های سری FF به نسبت RE هم پرهزینه تر و هم زمان بر تر هست.

این رو در نظر داشته باش که در هر بازی فاینال تعداد بسیار زیادی شهر وجود داشت و لوکیشن های بسیار بسیار متنوع، در صورتی بازی های رزیدنت در مقایسه، بازی های کوچکی بودند.
در مورد ریمیک 8 ..... با اینکه اون شماره محبوب ترین بازی برای من بود البته الان 14 همه رو کنار زده، اما با این حال به نظرم ریمیک 8 تصمیم خوبی نیست به 2 دلیل :


اول اینکه 8 به نسبت بقیه شماره های مطرح، واقعا دنیای خالی ای داره، روابط کاراکتر ها هم اون قدری پیچیده نیست، به عنوان مثال خیلی راحت میشه سلفی رو از داستان حذف کرد
ریمیک 8 نیازمند نوشتن یک داستان کاملا جدید و عمیق هست.
مورد دوم گیم پلی و سیستم Draw هست، با اینکه من خودم خیلی اون سیستم رو دوست داشتم اما کاملا میتونم ببینم که گیمر الان حوصله نداره هی وقت بذاره و Draw کنه.
این موضوع باز باعث میشه که ریمیک 8 نیازمند یک سیستم گیم پلی کاملا جدید بشه.
در واقع ریمیک 8 یک بازی کاملا متفاوت خواهد بود و ریسک انجامش اون قدر زیاد هست که ریسک های تغییرات 7 ریمیک به چشم نمیاد.
همین جوریش برای 7 ریمیک صحبت های زیادی مطرح شد که چرا وفادار نبوده به بازی اصلی.


حال تمام این حرف ها به کنار، موضوع دیگر این هست که تیمی که 8 رو ساخته همان تیمی هست که 7 و 10 رو ساخته که الان مشغول 7Rebirth و KH4 هستند.
هر موقع از این پروژه ها رها بشن شاید شاهد ریمیک 8 و یا X-3 باشیم.
فعلا میتونیم امیدوار باشیم که تمام شایعات ریمیک 9 درست باشه و بعد از اومدن 16 معرفیش کنن.
چون تیمی که 9 رو کار کرده بود تیم متفاوتی بود.
بازار گیمینگ یه بازار رقابتی هست و علاوه بر اینکه باید یه محصول قابل رقابت عرضه کنی باید به فکر ساپورت از اون محصول هم باشی وگرنه بازیت با کله زمین میخوره.
سران اسکوئر یا کلا نمیدونن تو چه صنعتی قرار دارن یا فک میکنن گیمرا احمقن یا فک میکنن بازی مثه 15 سال پیش یه بیزینس کوچیکه نه چندان رقابتیه که هر چی بده فروش خودشو میکنه(احتمال گزینه سوم از همش بیشتره)

با این طرز تفکر تو آینده هم به جایی نمیرسن اینا

.


باید دید الان که CEO شرکت عوض شده چی میشه.
من امیدوارم تمرکزشون رو روی سری فاینال بذارن و از این همه سرمایه گذاری ( پول آتیش زدن ) روی عناوین جدید دست بردارن.
هر تصمیم هم برای سری فاینال بخوان بگیرن منوط به میزان فروش 16خواهد بود.
اگر از 16 به خوبی استقبال بشه بعید نیست که همین تغییرات اساسی که بازی رو اکشن کرده روحفظ کنن و برن سراغ 17 ( هر چند که منطقا باید همین الان 17 در دست ساخت باشه، مگر اینکه یک ریمیک دیگه وسط باشه )


البته اینا همون شرکتی هستن که FF XIV رو با ساپورتشون از یک زباله غیر قابل تحمل تبدیل به گنده ترین MMO دنیا کردن. :D


این ها همون شرکتی هستند که اون فاجعه رو ساختند و نه شرکتی که 14 رو به یک MMO محبوب تبدیل کرد.
اگر یوشیدا نبود، تمام و تک تک اعضای اون شرکت نمیتونستند کاری از پیش ببرند.

این یوشیدا بود که 14 و البته اعتبار فاینال ( و خود شرکت ) رو نجات داد .
 
قصد توهین ندارم ولی به عنوان کسی که ژانر اصلیش MMO هست ، این بازی نزدیک گنده ترین MMO هم نیست . گرافیک بازی که مال زمان PS2 بازی بشدت کزوال هست بشدت کند اکثر کلاس ها 2 3 ثانیه GCD دارن اکثرا به خاطر داستانش بازی میکنن ، شکی نیست بازی خوبیه ولی بهترینMMO خیر
نزدیک که چه عرض کنم با فاصله بهترینه در حال حاضر :D گرافیکش واقعا برا زمان ps3ئه برا همینه اینجوریه
همه کلاس های بازی کلی اسکیل دارن که GCD ندارن و درجا میتونی بعد استفاده اسکیل قبلی استفادشون کنی اینو فکر کنم خودت بازی نکردی که میگی
و اینکه به نظر من تو یه mmo خیلی چیزا مهم هستن که XIV تو همشون مشکلی نداره ولی اگه همه چیز داشته باشی ولی یه کامیونیتی خوب نداشته باشی اون mmo دیر یا زود میمیره. بازیای mmo هم به کامیونیتی های سمیشون معروفن این وسط بهترین کامیونیتی رو xiv داره رسما همه انگار تو بازی باهات دوستن و میخوان کمکت بکنن حتی غریبه هایی که تاحالا باهاشون صحبت نکردی و از اون مهمتر سازنده هایی که پلیرا براشون خیلی مهمن و واقعا به حرفاشون گوش میدن

کل اون اسکوئر رو باید گل گرفت فقط بخش مربوط به xiv رو بزارن ادامه بدن چون درست و حسابی ترین بخش و پر سود ده ترین بخش اسکوئره
 
نزدیک که چه عرض کنم با فاصله بهترینه در حال حاضر :D گرافیکش واقعا برا زمان ps3ئه برا همینه اینجوریه
همه کلاس های بازی کلی اسکیل دارن که GCD ندارن و درجا میتونی بعد استفاده اسکیل قبلی استفادشون کنی اینو فکر کنم خودت بازی نکردی که میگی
و اینکه به نظر من تو یه mmo خیلی چیزا مهم هستن که XIV تو همشون مشکلی نداره ولی اگه همه چیز داشته باشی ولی یه کامیونیتی خوب نداشته باشی اون mmo دیر یا زود میمیره. بازیای mmo هم به کامیونیتی های سمیشون معروفن این وسط بهترین کامیونیتی رو xiv داره رسما همه انگار تو بازی باهات دوستن و میخوان کمکت بکنن حتی غریبه هایی که تاحالا باهاشون صحبت نکردی و از اون مهمتر سازنده هایی که پلیرا براشون خیلی مهمن و واقعا به حرفاشون گوش میدن

کل اون اسکوئر رو باید گل گرفت فقط بخش مربوط به xiv رو بزارن ادامه بدن چون درست و حسابی ترین بخش و پر سود ده ترین بخش اسکوئره
مشخصه شما هم wow بازی نکردی end game و رید ها که شوخیه pvp که اصلا نداره :D نمیدونم رو چه حسابی اینو میگی جه mmo که یه ایونت و مسابقه esport نداره ؟ Wow برای raid یه ایونت داره برای دانجون ها ایونت رسمی MDI داره برای PVP هم که بازی ایونت esport رسمی داره ، FF از لحاظ کامیونیتی و ایونت های ESPORT شوخی بیش نیست در مقابل WOW
 
مشخصه شما هم wow بازی نکردی end game و رید ها که شوخیه pvp که اصلا نداره :D نمیدونم رو چه حسابی اینو میگی جه mmo که یه ایونت و مسابقه esport نداره ؟ Wow برای raid یه ایونت داره برای دانجون ها ایونت رسمی MDI داره برای PVP هم که بازی ایونت esport رسمی داره ، FF از لحاظ کامیونیتی و ایونت های ESPORT شوخی بیش نیست در مقابل WOW
من از اول سال 2005 بصورت مداوم تا زمانی که WoD اومد داشتم WoW بازی میکردم.
تقریبا هیچ بازی به جز FF12 نبود که بتونه من رو حتی برای 1 هفته هم از پای WoW بلند کنه، در این حد پیگیر و جدی بازی می کردم.

با کیفیت واقعا بد WoD به سرم زد که برم FF14 رو امتحان کنم.
اون موقع ARR اومده بود ..... و انصافا انصافا FF14 به نسبت WoW بازی بهتری هست.

داشتن ایونت و مسابقه لزوما به این معنی نیست که یک بازی از دیگری بهتره، شاید FF در برخی موارد انگشت شمار ضعیف باشه اما در کل بازی بهتری هست.
همه چیزش رو کنار بگذاریم اینکه همیشه سر هر 14 هفته یک پچ اصلی میداد که اندازه ی تمام پچ های یک اکسپنشن WoW ( حتی بعضی پچ های بازی اندازه ی یک اکسپنشن ) توش content بود انقدر وزن و اهمیت داره که حساب نداره.

نزدیک که چه عرض کنم با فاصله بهترینه در حال حاضر :D گرافیکش واقعا برا زمان ps3ئه برا همینه اینجوریه
همه کلاس های بازی کلی اسکیل دارن که GCD ندارن و درجا میتونی بعد استفاده اسکیل قبلی استفادشون کنی اینو فکر کنم خودت بازی نکردی که میگی
و اینکه به نظر من تو یه mmo خیلی چیزا مهم هستن که XIV تو همشون مشکلی نداره ولی اگه همه چیز داشته باشی ولی یه کامیونیتی خوب نداشته باشی اون mmo دیر یا زود میمیره. بازیای mmo هم به کامیونیتی های سمیشون معروفن این وسط بهترین کامیونیتی رو xiv داره رسما همه انگار تو بازی باهات دوستن و میخوان کمکت بکنن حتی غریبه هایی که تاحالا باهاشون صحبت نکردی و از اون مهمتر سازنده هایی که پلیرا براشون خیلی مهمن و واقعا به حرفاشون گوش میدن

کل اون اسکوئر رو باید گل گرفت فقط بخش مربوط به xiv رو بزارن ادامه بدن چون درست و حسابی ترین بخش و پر سود ده ترین بخش اسکوئره


این دوستمون هم درست میگه کامیونیتی بازی حرف نداشت، البته از پارسال که خیلی ها اومدن سمت بازی تا حدی سمی شده اما اصلا قابل قیاس با تمام run های سردی که توی دانجن های wow میری نیست.

من سر Legion که به نظرم واقعا بهترین اکسپنشن WoW بوده دوباره برگشتم به اون بازی و اونجا بود که این تفاوت رو بیشتر حس کردم ... به راحتی میشه گفت که در WoW چیزی به اسم کامیونیتی وجود نداره، البته .... میگم در فاینال کمی این طور شده بود اخیرا.
 
من فکر میکنم ریمیک های سری FF به نسبت RE هم پرهزینه تر و هم زمان بر تر هست.

این رو در نظر داشته باش که در هر بازی فاینال تعداد بسیار زیادی شهر وجود داشت و لوکیشن های بسیار بسیار متنوع، در صورتی بازی های رزیدنت در مقایسه، بازی های کوچکی بودند.
در مورد ریمیک 8 ..... با اینکه اون شماره محبوب ترین بازی برای من بود البته الان 14 همه رو کنار زده، اما با این حال به نظرم ریمیک 8 تصمیم خوبی نیست به 2 دلیل :


اول اینکه 8 به نسبت بقیه شماره های مطرح، واقعا دنیای خالی ای داره، روابط کاراکتر ها هم اون قدری پیچیده نیست، به عنوان مثال خیلی راحت میشه سلفی رو از داستان حذف کرد
ریمیک 8 نیازمند نوشتن یک داستان کاملا جدید و عمیق هست.
مورد دوم گیم پلی و سیستم Draw هست، با اینکه من خودم خیلی اون سیستم رو دوست داشتم اما کاملا میتونم ببینم که گیمر الان حوصله نداره هی وقت بذاره و Draw کنه.
این موضوع باز باعث میشه که ریمیک 8 نیازمند یک سیستم گیم پلی کاملا جدید بشه.
در واقع ریمیک 8 یک بازی کاملا متفاوت خواهد بود و ریسک انجامش اون قدر زیاد هست که ریسک های تغییرات 7 ریمیک به چشم نمیاد.
همین جوریش برای 7 ریمیک صحبت های زیادی مطرح شد که چرا وفادار نبوده به بازی اصلی.


حال تمام این حرف ها به کنار، موضوع دیگر این هست که تیمی که 8 رو ساخته همان تیمی هست که 7 و 10 رو ساخته که الان مشغول 7Rebirth و KH4 هستند.
هر موقع از این پروژه ها رها بشن شاید شاهد ریمیک 8 و یا X-3 باشیم.
فعلا میتونیم امیدوار باشیم که تمام شایعات ریمیک 9 درست باشه و بعد از اومدن 16 معرفیش کنن.
چون تیمی که 9 رو کار کرده بود تیم متفاوتی بود.
1 تا 6 رو با کمترین هزینه و زمان میشه با یه انجین سل شید بهترین ریمیک رو ازشون دراورد. تریپ بازیشونم خیلی به سیل شید میخوره اصولا. این از اینا.
8 هیچم دنیای خالی ای نداره! پر کشور و جاهای مختلفه. اینطوری حساب کنی 7 هم توش یه میدگاره و چند تا جای نخودی و بیخودی:دی
گیم پلی وقتی اکشن شه خیلی چیزا مرتفع میشه مثل سیستم جانکشن دراو چیز خاصی نیست این وسط
کاراکترهای فرعی مثل سلفیم زیادن شماره 9 رو ندیدی دیسک چهار تازه شخصیت معرفی میشه
بعد اصولا تمرکز 8 روی اسکوال و رینوا و رابطه شونه همونطور که از لوگوی بازی! برمیاد
تیمی که 8 رو ساختن لزوما لازم نیست سر ریمیکش وایستن. نظارت نسبی کنن کافیه.
 
1 تا 6 رو با کمترین هزینه و زمان میشه با یه انجین سل شید بهترین ریمیک رو ازشون دراورد. تریپ بازیشونم خیلی به سیل شید میخوره اصولا. این از اینا.
8 هیچم دنیای خالی ای نداره! پر کشور و جاهای مختلفه. اینطوری حساب کنی 7 هم توش یه میدگاره و چند تا جای نخودی و بیخودی:D
گیم پلی وقتی اکشن شه خیلی چیزا مرتفع میشه مثل سیستم جانکشن دراو چیز خاصی نیست این وسط
کاراکترهای فرعی مثل سلفیم زیادن شماره 9 رو ندیدی دیسک چهار تازه شخصیت معرفی میشه
بعد اصولا تمرکز 8 روی اسکوال و رینوا و رابطه شونه همونطور که از لوگوی بازی! برمیاد
تیمی که 8 رو ساختن لزوما لازم نیست سر ریمیکش وایستن. نظارت نسبی کنن کافیه.

تصور و منظور شما از ریمیک خیلی چیز ساده ای هست با توجه به چیزی که در مورد ۱ تا ۶ اشاره کردی.
شما خود بازی اصلی ۷ رو یادت هست با تمام جزییاتش؟ با ریمیک ۷ مقایسه کن.

توی مصاحبه هایی که در اوایل انجام ریمیک ۷ انجام شد٫ ذکر کرده بودند که اگر بخوان یک فاینال دیگه رو ریمیک کنن قطعا ۶ خواهد بود. تبدیل یک بازی ساده ۲ بعدی به چیزی در حد ریمیک ۷ دقیقا مثل ساخت یک عنوان جدید هست.

لذا باید خیلی سنجیده عمل کنن که آیا دنیا و شخصیت های جدید معرفی کنن یا یک بازی قدیمی رو ریمیک کنن.

در مورد نظرت روی گیم پلی ریمیک ۸ ٬ برداشت من این هست که کلا داری شخصی نگاه میکنی.
شما مساله ی انتظاری که فن ها از وفادار بودن ریمیک ها دارن رو در نظر نمیگیری.
در مورد داستان ۸ هم همین طور.
بله تمرکز روی اسکوال و رینوا بود و همین باعث میشه که به نسبت بقیه عناوین اون قدر غنی نباشه.
شخصیت های دیگر در ۸ اون قدری مهم نبودند. دنیای بازی هم اون قدری معنایی نداشت.
مساله داشتن و یا نداشتن شهر نیست٬ موضوع هویت داشتن مکان ها و شهرهای توی بازی هست.

تنها جاهایی که توی ۸ هویت داشتند ( تا جایی که من خاطرم هست )
فانوس دریایی که منزل edea بود٬ ایستگاه فضایی که اسمش رو خاطرم نیست٬ شهر Dollet که اول بازی بهش حمله میکنیم٬ شهری که منزل رینوا توش بود و البته Balamb Garden هست.

( اصلا شهر دیگه ای هم توی ۸ بود ؟ 🤔 من فقط ۲ دانشگاه دیگر رو یادم میاد … به نظرم دیگری شهری نداشت اون بازی … )


همون اف اف ۹ رو که شما ذکر می کنی ۸ شخصیت داشت که خب بله میشه آمارانت ( و شاید کویینا ) رو معادل سلفی بی هویت و قابل حذف در نظر گرفت. ۶ شخصیت دیگه دارای هویت بودند و شخصیت های جانبی زیادی بهشون وصل بودند.
دنیایی که ۹ توش شکل میگرفت مثل ۷ و ۱۰ و ۱۲ دارای لوکیشن های زیاد معنی داری بود.
در ۹ به میزان بسیار زیادی NPC های کلیدی وجود داشت همین طور در ۷ و ۱۲.
کمترین NPC های کلیدی در ۱۳ و بعد در ۸ و در انتها در ۱۰ بودند.

تمام این ها رو که کنار هم قرار بدی٬ ۸ رو به یک بازی خالی در مقایسه با ۷ و ۹ و ۱۰ و ۱۲ تبدیل میکنه.
من شخصا دوست دارم ریمیک ۸ و ۱۲ رو ببینم اما میدونم هر دو چالش های زیاد و خاص خودشون رو دارند.

این رو هم ذکر کنم که من ۱۵ رو تمام نکردم٬ برای همین ازش نام نمی برم.
 
  • Like
Reactions: m.a.t
تصور و منظور شما از ریمیک خیلی چیز ساده ای هست با توجه به چیزی که در مورد ۱ تا ۶ اشاره کردی.
شما خود بازی اصلی ۷ رو یادت هست با تمام جزییاتش؟ با ریمیک ۷ مقایسه کن.

توی مصاحبه هایی که در اوایل انجام ریمیک ۷ انجام شد٫ ذکر کرده بودند که اگر بخوان یک فاینال دیگه رو ریمیک کنن قطعا ۶ خواهد بود. تبدیل یک بازی ساده ۲ بعدی به چیزی در حد ریمیک ۷ دقیقا مثل ساخت یک عنوان جدید هست.

لذا باید خیلی سنجیده عمل کنن که آیا دنیا و شخصیت های جدید معرفی کنن یا یک بازی قدیمی رو ریمیک کنن.

در مورد نظرت روی گیم پلی ریمیک ۸ ٬ برداشت من این هست که کلا داری شخصی نگاه میکنی.
شما مساله ی انتظاری که فن ها از وفادار بودن ریمیک ها دارن رو در نظر نمیگیری.
در مورد داستان ۸ هم همین طور.
بله تمرکز روی اسکوال و رینوا بود و همین باعث میشه که به نسبت بقیه عناوین اون قدر غنی نباشه.
شخصیت های دیگر در ۸ اون قدری مهم نبودند. دنیای بازی هم اون قدری معنایی نداشت.
مساله داشتن و یا نداشتن شهر نیست٬ موضوع هویت داشتن مکان ها و شهرهای توی بازی هست.

تنها جاهایی که توی ۸ هویت داشتند ( تا جایی که من خاطرم هست )
فانوس دریایی که منزل edea بود٬ ایستگاه فضایی که اسمش رو خاطرم نیست٬ شهر Dollet که اول بازی بهش حمله میکنیم٬ شهری که منزل رینوا توش بود و البته Balamb Garden هست.

( اصلا شهر دیگه ای هم توی ۸ بود ؟ 🤔 من فقط ۲ دانشگاه دیگر رو یادم میاد … به نظرم دیگری شهری نداشت اون بازی … )


همون اف اف ۹ رو که شما ذکر می کنی ۸ شخصیت داشت که خب بله میشه آمارانت ( و شاید کویینا ) رو معادل سلفی بی هویت و قابل حذف در نظر گرفت. ۶ شخصیت دیگه دارای هویت بودند و شخصیت های جانبی زیادی بهشون وصل بودند.
دنیایی که ۹ توش شکل میگرفت مثل ۷ و ۱۰ و ۱۲ دارای لوکیشن های زیاد معنی داری بود.
در ۹ به میزان بسیار زیادی NPC های کلیدی وجود داشت همین طور در ۷ و ۱۲.
کمترین NPC های کلیدی در ۱۳ و بعد در ۸ و در انتها در ۱۰ بودند.

تمام این ها رو که کنار هم قرار بدی٬ ۸ رو به یک بازی خالی در مقایسه با ۷ و ۹ و ۱۰ و ۱۲ تبدیل میکنه.
من شخصا دوست دارم ریمیک ۸ و ۱۲ رو ببینم اما میدونم هر دو چالش های زیاد و خاص خودشون رو دارند.

این رو هم ذکر کنم که من ۱۵ رو تمام نکردم٬ برای همین ازش نام نمی برم.
شماره ۱ تا ۵ که ریمیکشون با گرافیک بالا کاملا اشتباهه. حتما باید سل شید یا انیمه ای ریمیک شن دلیلشم ستینگ این بازیاس تو یه دنیای فانتزی کاملا کلاسیک میگذره که خبری از تکنولوژی نیست و یه سری با جادو و شمشیر میخوان دنیا رو نجات بدن
شماره ۶ ولی یکم با ۵ تای اول فرق داشت بازی بزرگتری بود دنیاش فرق میکرد ولی اونم به نظرم بیشتر به یه بازی سل شید و انیمه ای میخوره تا بیان با انریل انجین۵ ریمیکش کنن دلیلشم اینه واقعا تا زمان PS1 بازیها آنچنان بزرگ و پر شاخ و برگ نبودن سوای اینکه اصلا اینا یه دنیایی دارن بیشتر به این سبک که گفتم میخوره تا گرافیک رئالیستیک

۷ به بعد اما فرق میکنه
۷ سه تا دیسک بود ۸ و ۹ چهار تا دیسک قابل مقایسه با ۱ تا ۶ که روی کارتریج چند مگی عرضه شدن نیستن
بیان با گرافیک بالا ریمیک کنن کلا چیز دیگه ای میشه با کلی اضافات و کلا بازی جدید میشه و از اون دنیای رنگی اولیه هم خبری نیست

۸ اتفاقا لوکیشن زیاد داشت خصوصا تو طبیعت مثلا دم ساحل میرفتی تو مپ دشمنا فرق میکردن
تیمبر دلینگ سیتی و... هم بودن جاهایی مثل غار آتشین یا مقبره پادشاه ناشناس و...
۷ هم نگاه کنی همینه اتفاقا خوبم هست بهتر از دنیای بزرگ اما تو خالیه. دید شما به این بازیا درست نیست
اصل محتواست و داستان
jrpg هایی هست که سگ سر صاحبشونو‌ نمیشناسه بس که بزرگن اما شخصیتهایی مثل کلود و زک و سفیروث یا اسکوال لاگونا و رینوآ ندارند

از دنیای ۱۲ هیچ وقت خوشم نیومد ترکیبی از رنگ سبز تیره و قهوه ایه کل بازی
ده هم زورکی فقط بخاطر تیدوس و یونا رفتم:D
هر چقدر اتفاقا به نظرم بیخیال npc و شهر اینا باشن بهتره
من که فاینال بازی میکنم بشخصه برای داستان و آهنگ و دیالوگهاش.

اینکه فلان شخصیت هم بود و نبودش فرق نداره قبول ندارم خصوصا سلفی:D تو ریمیک حالا میتونن اروینگ رو باهاش بندازن بیشتر سر به سرش بذاره
سید یا ایکو هم ته شماره ۷ و ۹ میومدن به این باشه اونا بدترن
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda
مشخصه شما هم wow بازی نکردی end game و رید ها که شوخیه pvp که اصلا نداره :D نمیدونم رو چه حسابی اینو میگی جه mmo که یه ایونت و مسابقه esport نداره ؟ Wow برای raid یه ایونت داره برای دانجون ها ایونت رسمی MDI داره برای PVP هم که بازی ایونت esport رسمی داره ، FF از لحاظ کامیونیتی و ایونت های ESPORT شوخی بیش نیست در مقابل WOW
منم WOW بازی نکردم:D

اتفاقا 14 اندگیم خوب و ریدهای فوق العاده ای داره ، با چه مقیاسی این رو میگی؟

بزرگترین تفاوت WOW و 14 میشه گفت PVP هست که خب آره 14 تو این زمینه جلوی WOW کلنگه :D
اما المانهای دیگش تو بعضی جاها خیلی مدرن تره و بعضی مکانیکهای فسیل wow رو نداره.

یکیش این که به وقت پلیر احترام میزاره و نیاز نیست مثل کارگر بدون مزد شب و روز چند شیفته کار کنی و گرایند کنی که فقط بتونی بازی کرده باشی.
اینکه محتوای جدید منتشر میشه ، پلیرها برمیگردن اون رو کامل میکنن ، بعضی ها کمی بیشتر و تموم ، میتونی بری دنبال زندگیت.
حالا دوست داشتی میتونی برای glamour بازی کنی که خب اصلا اجباری نیست و جنبه ویژوال داره.

این دو خط بالا برای WOW پلیر تعریف شده نیست ، چون هدف اینه که زندگیت رو بزاری پای بازی.
و خب پلیرهای 14 رو میبینن که بازی رو گذاشتن کنار و منتظر پج جدیدن میگن پس حتما اندگیم بازی خیلی ضعیفه که مجبور نیستن شاید برای یک محتوای داغون شبانه روزی وقت بزارن!

در مورد GCD هم این برای کسی هست که تازه 14 رو شروع کرده و stats پایینی داره و خب نمیدونه که در ادامه پیشرفت میکنه و این ویژگی کاملا محو میشه.
=========
اما در کل بنظرم مقایسه این دو بازی برنده ای نداره ، چون خیلی از جاها با هم تفاوت دارن.
تو بعضی مکانیکها اونقدری تفاوت دارن که برای یک مقایسه منصفانه باید هر دو بازی رو ساعتها بازی کرده باشی تا اینکه بتونی قضاوت درستی داشته باشی.
که خب این کارها رو تو یوتوب باید دنبالش گشت که همونها هم باز نتیجه گیریهای متفاوتی میکنن.

صرفا باید دید از بازی چی میخوای و کدوم بازی نیازهات رو رفع میکنه.
 
  • Like
Reactions: Kaiki
14 رو چطور با این اشتراک ماهانه ۱۹ دلاریش بازی میکنید😅
من رنگشم ندیدم چون کلا نمیشد کرکی زدش
اتفاقا واسه WoW هم باید گیم تایم بخری که با قیمت الان دلار خیلی زیاد میشه. البته میشه با گلد خود بازی هم گیم تایم خرید ولی جمع کردنش خیلی وقت میبره فرصت نمیکنی خود بازیو بازی کنی.
 
منم WOW بازی نکردم:D

اتفاقا 14 اندگیم خوب و ریدهای فوق العاده ای داره ، با چه مقیاسی این رو میگی؟

بزرگترین تفاوت WOW و 14 میشه گفت PVP هست که خب آره 14 تو این زمینه جلوی WOW کلنگه :D
اما المانهای دیگش تو بعضی جاها خیلی مدرن تره و بعضی مکانیکهای فسیل wow رو نداره.

یکیش این که به وقت پلیر احترام میزاره و نیاز نیست مثل کارگر بدون مزد شب و روز چند شیفته کار کنی و گرایند کنی که فقط بتونی بازی کرده باشی.
اینکه محتوای جدید منتشر میشه ، پلیرها برمیگردن اون رو کامل میکنن ، بعضی ها کمی بیشتر و تموم ، میتونی بری دنبال زندگیت.
حالا دوست داشتی میتونی برای glamour بازی کنی که خب اصلا اجباری نیست و جنبه ویژوال داره.

این دو خط بالا برای WOW پلیر تعریف شده نیست ، چون هدف اینه که زندگیت رو بزاری پای بازی.
و خب پلیرهای 14 رو میبینن که بازی رو گذاشتن کنار و منتظر پج جدیدن میگن پس حتما اندگیم بازی خیلی ضعیفه که مجبور نیستن شاید برای یک محتوای داغون شبانه روزی وقت بزارن!

در مورد GCD هم این برای کسی هست که تازه 14 رو شروع کرده و stats پایینی داره و خب نمیدونه که در ادامه پیشرفت میکنه و این ویژگی کاملا محو میشه.
=========
اما در کل بنظرم مقایسه این دو بازی برنده ای نداره ، چون خیلی از جاها با هم تفاوت دارن.
تو بعضی مکانیکها اونقدری تفاوت دارن که برای یک مقایسه منصفانه باید هر دو بازی رو ساعتها بازی کرده باشی تا اینکه بتونی قضاوت درستی داشته باشی.
که خب این کارها رو تو یوتوب باید دنبالش گشت که همونها هم باز نتیجه گیریهای متفاوتی میکنن.

صرفا باید دید از بازی چی میخوای و کدوم بازی نیازهات رو رفع میکنه.
خودتم گفتی مشخصه بازی نکردی تمام گرایند ها رو ورداشتن تو DF هیچ گرایندی وجود نداره . در کل بحث چیز دیگه بود اون دوستمون گفت گنده ترین منم گفتم نیست ؟ رو چه حسابی گنده ترین ؟ تو twitch که ویو کمتری داره ، ایونت رسمی نه برا pvp داره نه pve کامیونتی wow اونقدر بزرگ شده که برای world first خودشون ایونت میزان اونم نه یه تیم چند تا تیم full production .
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
اتفاقا واسه WoW هم باید گیم تایم بخری که با قیمت الان دلار خیلی زیاد میشه. البته میشه با گلد خود بازی هم گیم تایم خرید ولی جمع کردنش خیلی وقت میبره فرصت نمیکنی خود بازیو بازی کنی.
وارکرافت که کلا به عمرم نزدم😅
بازی MMO کلا تجربه خاصی ازش ندارم
این XIV رو ولی یه روز میرم Trialشو ببینم چیه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or