اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:
🟣 برترین عناوین سال 2023 از لحاظ سطح کیفیت بصری از جانب رسانه مطرح Digital Foundry منتشر شد
• تماشا در یوتیوب

🔻 عناوین برتر به شرح زیر میباشد:

🔸 Avatar: Frontiers of Pandora

🔹 Alan Wake II

🔸 Cyberpunk 2077

🔹 MARVEL’S Spider-Man 2

🔸 Super Mario Bros Wonder

🔹 Hi-Fi Rush

🔸 Resident Evil 4 remake

🔹Robocop Rogue City

🔸Final Fantasy XVI

🔹Star Wars Jedi Survivor
دقیقترش اینطوریه البته:

Top 3 Ranked
1. Avatar: Frontier of Pandora
2. Alan Wake II
3. Cyberpunk 2077 RT Overdrive

بقیه بدون ترتیب:

Marvel's Spider-Man 2
Super Mario Bros. Wonder
Hi-Fi Rush
Resident Evil 4
Robocop: Rogue City
Final Fantasy XVI
Star Wars: Jedi Survivor

--------
Honorable mentions:

Dead Space Remake
Horizon: Forbidden West Burning Shores
Jusant
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Metroid Prime Remastered
 
مقایسه کنسول ها در بازی آواتار توسط DF

در Series X و PS5 دو مود ۳۰ و ۶۰ فریم وجود دارد، در حالیکه نسخه Series S فقط یک مود ۳۰ فریمی داره.

از نسخه Series S بسیار تعریف کردن و اینکه با وجود تفاوت قدرت با کنسول های دیگه، پرفورمنس قابل قبول و خوبی ارائه میده.
رزولوشن داخلی بازی داینامیک هست و در Series S بین 720p و 1080p هستش که با FSR 2 به رزولوشن بالاتری آپ اسکیل میشه. علاوه بر رزولوشن، این کنسول در تنظیمات گرافیکی مثل کیفیت تکسچرها، پوشش گیاهی، افکت های حجمی و SSR پایینتر هست اما نکته خوب اینجاست که هر دو افکت ری تریسینگ (Reflection و Global illumination) در این کنسول فعال هست و اجرا میشه، هرچند در بعضی محیط های داخلی کیفیت پایینتری داره. اما اجرا شدن دو نوع RT در این بازی روی کنسول Series S قابل توجه هستش.

------------


در Series X و PS5، مود پرفورمنس رزولوشن بین 864p و 1260p در جریانه، و در مود کوالیتی بین 1296p و 1800p هستش. در هر دو مود، رزولوشن ها توسط FSR 2 به 4k آپ اسکیل میشن.
علاوه بر رزولوشن، در مود کوالیتی موشن بلور فعال میشه تا حس نرم تری در چرخش دوربین به شما بده.
همینطور مود کوالیتی در این موارد هم برتری داره:
LoD پوشش گیاهی بهتر هست
سایه ها در فواصل دورتری ترسیم میشن
SSR، افکت مه حجمی و آلفا افکت های آتش در تنظیمات بالاتری اجرا میشن

در مقایسه، Series X و PS5 هر دو در تنظیمات برابر اجرا بازی رو اجرا میکنن، اما کمی تفاوت در کیفیت تصویر وجود داره و به نظر میرسه Series X در مجموع بازی رو در رزولوشن داخلی بالاتری اجرا میکنه. این مسئله با کمی دقت و با زوم کردن میتونه مشخص بشه. با توجه به تفاوت قدرت بین PS5 (10TF) و Series X (12TF)، کنسول سونی بیشتر از رزولوشن داینامیک برای حفظ فریم ریتش استفاده میکنه.

البته در طرف دیگه، ظاهرا تکنیک FSR 2 برای آپ اسکیل تصویر در هر دو کنسول Xbox دارای مشکل هست و آرتیفکت های ریزی حتی در صحنه های ثابت به وجود میاره. به نظر میرسه این یک باگ هستش و امیدواریم رفع بشه.


وضعیت فریم ریت بازی در کوالیتی مود بسیار خوب هست و در اکثر اوقات ۳۰ فریم رو حفظ میکنه. در Series S کمی تعداد افت ها بیشتر هست ولی در مجموع این کنسول هم وضعیت باثباتی داره.

اما در مود پرفورمنس دو کنسول قویتر، فریم ریت خیلی پایدار نیست و افت فریم حتی تا ۴۵ هم دیده میشه. پیشنهاد شده برای این مود بهتره نمایشگری که VRR داره استفاده کنید تا مشکل افت فریم ها حل بشه. در این زمینه هیچ کنسولی برتری نداره و هر دو به یک میزان افت میکنند. اما در Xbox مشکل قفل فریم در یکی دو صحنه دیده شد، طوری که در زمان رسیدن به یکی از پایگاه ها، بازی یک ثانیه pause شد. این اتفاق خیلی نادر هست، ولی در صحنه مشابه در PS5 دیده نشد.

در کل DF به شدت از کیفیت بازی روی کنسول ها تعریف کرده و هر سه نسخه رو بسیار عالی و یک دستاورد فوق العاده از لحاظ تکنیکی میدونه و تنها مشکل رو فریم ریت نه چندان ثابت در مود پرفورمنس میبینه که برای بهترین تجربه نیاز به نمایشگر دارای VRR رو ایجاد میکنه. اما در مود کوالیتی وضعیت بسیار خوب و پایداری داره.
 
مقایسه بازی The Finals بین کنسول ها توسط دیجیتال فاندری:

بازی با آنریل انجین ۵ ساخته شده. از لحاظ تخریب پذیری در سطح خیلی بالایی قرار داره و در گرافیک هم از Ray Tracing Global Illumination استفاده شده روی هر سه کنسول.

نسخه Series S رزولوشن بین 720p و 1512p داره. همینطور از نظر کیفیت بافت ها و سایه ها از دو کنسول دیگه ضعیفتر هست. در اغلب اوقات فریم ریت روی ۶۰ ثابت هست.

نسخه Series X و PS5 رزولوشن بین 1440p و 4K دارن. از نظر فریم ریت PS5 بیشتر و طولانی تر افت میکنه، خصوصا در صحنه هایی که انفجار و تخریب پذیری زیادی داره.
 
طبق بررسی چنل VG Tech، کنسول های Xbox دموی Tekken 8 رو با فریم ریت پایدارتری نسبت به PS5 اجرا میکنند.

علاوه بر این، Xbox Series X رزولوشن بالاتری هم نسبت به PS5 داره. مثلا در یک صحنه PS5 در رزولوشن 2418x1360 رندر کرده و Series X در همون صحنه رزولوشنش 2581x1452 بوده.

 

بررسی T8 از کانال DF :

بخش کنسولی، XSX و PS5 تشابه زیادی توی کیفیت اجرایی بازی دارند. فقط تفاوت اینه که گاها رزولوشن XSX مقداری بالاتره. هر دو کنسول با رزولوشن دینامیک که ماکزیمم 4K NATIVE هست و مینیمم 1440P و به صورت ۶۰ فریم بسیار ثابت اجرا میکنن. رزولوشن بیشتر توی محدوده 1440p هست. DF از کیفیت بازی و پرفورمنسی که میده بشدت راضیه.

سری اس بازی رو بین 1080p و 720p(گاهی پایین تر) اجرا میکنه و توی یک سری از تنظیمات مثل جزئیات تکسچرها کیفیت پایین تری نسبت به دو کنسول دیگه میده. بیشتر خروجی شبیه T7 میده ولی به صورت کلی کیفیت راضی کننده ای داره.

از TAA و Spatial Scaler برای نسخه کنسولی استفاده شده. یه سری آرتیفکت هایی توی تصویر خروجی هست که بنظر میاد سلزنده به جای FSR2 از FSR1 لستفاده کرده!

از لحاظ لودینگ هم به این صورت :

1000007196.jpg

هر سه کنسول، به لطف SSDهاشون بازی رو بسیار سریع تر نسخه قبل اجرا میکنند.

راجع به نسخه پی سی هم صبحت زیاده کرده، در نهایت خروجی کار روی همه پلتفورمها و پرفورمنسی که بازی میده رو بسیار تمجید کرده و گفته بازی یه پیشرفت بسیار خوبی نسبت به نسخه قبلی کرده. مدلینگ کارکترها، تکسچرها، جزئیات لباس و Shading و حتی بک گراندها از نسخه قبلی بهتر هستند. نسبت به تریلرهای CG هم در بعضی موارد بازی پیشرفت داشته و بعضی موارد نه.
 

بررسی T8 از کانال DF :

بخش کنسولی، XSX و PS5 تشابه زیادی توی کیفیت اجرایی بازی دارند. فقط تفاوت اینه که گاها رزولوشن XSX مقداری بالاتره. هر دو کنسول با رزولوشن دینامیک که ماکزیمم 4K NATIVE هست و مینیمم 1440P و به صورت ۶۰ فریم بسیار ثابت اجرا میکنن. رزولوشن بیشتر توی محدوده 1440p هست. DF از کیفیت بازی و پرفورمنسی که میده بشدت راضیه.

سری اس بازی رو بین 1080p و 720p(گاهی پایین تر) اجرا میکنه و توی یک سری از تنظیمات مثل جزئیات تکسچرها کیفیت پایین تری نسبت به دو کنسول دیگه میده. بیشتر خروجی شبیه T7 میده ولی به صورت کلی کیفیت راضی کننده ای داره.

از TAA و Spatial Scaler برای نسخه کنسولی استفاده شده. یه سری آرتیفکت هایی توی تصویر خروجی هست که بنظر میاد سلزنده به جای FSR2 از FSR1 لستفاده کرده!

از لحاظ لودینگ هم به این صورت :

View attachment 326043

هر سه کنسول، به لطف SSDهاشون بازی رو بسیار سریع تر نسخه قبل اجرا میکنند.

راجع به نسخه پی سی هم صبحت زیاده کرده، در نهایت خروجی کار روی همه پلتفورمها و پرفورمنسی که بازی میده رو بسیار تمجید کرده و گفته بازی یه پیشرفت بسیار خوبی نسبت به نسخه قبلی کرده. مدلینگ کارکترها، تکسچرها، جزئیات لباس و Shading و حتی بک گراندها از نسخه قبلی بهتر هستند. نسبت به تریلرهای CG هم در بعضی موارد بازی پیشرفت داشته و بعضی موارد نه.


جسارتا اضافه کن که:

تاخیر در کنسولها:

Screenshot_20240127-165157_YouTube.jpg

تاخیر در pc: تقریبا ۴۲

20240127_165248.jpg

ودر آخر: بهترین ورژن رو pc دونسته
 
مقایسه کیفیت Suicide Squad: Kill the Justice League

هر سه کنسول در ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشن.
سری اس در بعضی تنظیمات کیفیت پایینتری داره.

Series X متوسط رزولوشن بالاتری رو از PS5 رندر میکنه.

Screenshot_20240202_212145_YouTube.jpg

لازم به ذکره بازی با آنریل انجین ۴ ساخته شده.
 
مقایسه کیفیت Suicide Squad: Kill the Justice League

هر سه کنسول در ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشن.
سری اس در بعضی تنظیمات کیفیت پایینتری داره.

Series X متوسط رزولوشن بالاتری رو از PS5 رندر میکنه.


لازم به ذکره بازی با آنریل انجین ۴ ساخته شده.
بارها گفته شد چنل اسپانیایی معتبر و دقیق نیست کسی نگذاره.
ولی خب از همین منبع رزولوشن سایه ها در PS5 بیشتر از SX هست و معادل PC Ultra هست.

20240203_132334.jpg

20240203_132331.jpg

نکته خیلی مهم:
1. تا زمانی که در مقايسه کنسولی هر بازی اثبات نشه همه تنظیمات اپشنهای گرافيکي یک به یک برابر هستند.
2. تا زماني که لاک هدروم ۳۰ یا ۶۰ برداشته نشه که فریم ریت آزادانه بالا بره تا تست معتبر بشه.
هیچکدوم از این مقایسه های کنسولی این چنلهای یوتیوبی درست نیست.
خیلی مواقع همین اختلاف اپشنهای گرافیکی تو رنج DRS تاثیر میذارند.
دیگه چه برسه به اختلاف فوق العاده پایین 100p~150p تو DRS که براحتی در Upscale Methods محو میشه که با چشم قابل دیدن نیست و فقط با آنالیزورهای سخت افزاری قابل شمارش هستند.
حتی دیگه DF هم جدیدا به درستی فقط بازه DRS رو اعلام میکنه و تمام . نتایج تست های چنلهای اسپانیایی و VGTECH به کل اشتباهه به ۲ دلیلی که بالا توضیح دادم.
این ارقام اصلا ارزش بحث نداره و فقط به درد کنسول وار میخوره بخصوص که تا ۸-۹ ماه دیگه PS5 Pro میاد و ديگه کلا رسما میشه قویترین کنسول نسل و دیگه اونجا اصلا این مقایسه ها فاقد اهمیته.
 
نه واقعا من قصدم بحث منطقی هست
سوالم اینه:
تو کنسول ها تنظیمات گرافیکی اپشن بندی شده مثل PC وجود نداره ،من از کجا بدونم همه تنظیمات گرافیکی دقیقا یکیه؟؟؟
فریم ریت هم که لاک هست مگر vrr باشه .
خب پس حتی تست پرفورمنس هم نمیشه درست گرفت.حتی دیگه DF هم مقایسه رزولوشن نمی‌کنه و فقط یه بازه اعلام میکنه.
آیا جوابی برای این سوالم داره یا فقط تو این فروم ماموریت داره ترول کنه؟ هیچ وقت هم ندیدم کسی جلوی ایشون رو بگیره و فقط اخطار های کیلویی نصيب بنده هست. قوانين پست اول این تاپیک میگه بررسی فقط از DF بذارید و چنل اسپانیایی یا vgtech معتبر نیست ایشون این قوانین رو هم رعایت نکرده.
من الان با PCیم براحتی با دوتا گرافيکي که دارم تست معتبر انجام میدم. چون هر بازی دهها اپشن تنظیمات گرافیکی داره که دونه به دونه همه را برابر می‌کنم و DRS هم خاموش میکنم. تو تاحالا دیدی سایت Techpowerup بیاد با DRS روشن بنچمارک بذاره ؟ :))
بعدشم بخوام بنچمارک بگیرم میرم تو 3dmark اسکور میگیرم نه با بازی این‌طوری دقیق ترین نتیجه ممکن رو میگیرم.
این مقایسه های کنسولی اگر اختلاف در حد نسل قبل و مثلا بین PS4 و XBOX One یا
مثلا PS4 Pro و Xbox One X که اختلاف گرافيکي واضح بود داشتن بازم قابل تامل بود ولی این نسل که اختلاف به کمترین حد خودش رسیده ،ایشون میاد هر بار برای 100p~150p اختلاف پست میذاره اون هم از چنلهای یوتیوب نامعتبر که هربار میبینم فقط می‌خندم.
 
آخرین ویرایش:
حتی دیگه DF هم جدیدا به درستی فقط بازه DRS رو اعلام میکنه و تمام
حتی دیگه DF هم مقایسه رزولوشن نمی‌کنه و فقط یه بازه اعلام میکنه.
:Arrowd: :Arrowd: :Arrowd:
بررسی T8 از کانال DF :

بخش کنسولی، XSX و PS5 تشابه زیادی توی کیفیت اجرایی بازی دارند. فقط تفاوت اینه که گاها رزولوشن XSX مقداری بالاتره.
مقایسه کنسول ها در بازی آواتار توسط DF

در مقایسه، Series X و PS5 هر دو در تنظیمات برابر اجرا بازی رو اجرا میکنن، اما کمی تفاوت در کیفیت تصویر وجود داره و به نظر میرسه Series X در مجموع بازی رو در رزولوشن داخلی بالاتری اجرا میکنه. این مسئله با کمی دقت و با زوم کردن میتونه مشخص بشه. با توجه به تفاوت قدرت بین PS5 (10TF) و Series X (12TF)، کنسول سونی بیشتر از رزولوشن داینامیک برای حفظ فریم ریتش استفاده میکنه.
مال همین صفحه هم بود، لازم نبود به گذشته برم :-h
 
حتی دیگه DF هم مقایسه رزولوشن نمی‌کنه و فقط یه بازه اعلام میکنه.
مقایسه Suicide Squad توسط دیجیتال فاندری هم اومد:

رزولوشن بازی روی Series X تقریبا 1728p و رزولوشن PS5 حدود 1440p هستش. یعنی تفاوتشون بیشتر از اونی هست که چنل اسپانیایی گفته بود و Series X حدود ۴۴ درصد بالاتره ;)
رزولوشن سایه ها در PS5 بیشتر از SX هست و معادل PC Ultra هست.
متاسفانه DF دقیقا برعکس این رو هم گفت و سایه ها هم رو Xbox بهتره:( :-h

Screenshot_20240203_154815_YouTube.jpg

تنها برتری PS5 در فریم ریت هست که به گفته جان لینمن خیلی کمه (از very slight advantage استفاده کرده).

پ.ن: امیدوارم دیگه حرف های رو هوا نبینیم و نظر و سلیقه شخصیمون رو داخل این مقایسه ها نکنیم، چون ممکنه اینجوری شاهد از غیب برسه;;)
 
مقایسه Suicide Squad توسط دیجیتال فاندری هم اومد:

رزولوشن بازی روی Series X تقریبا 1728p و رزولوشن PS5 حدود 1440p هستش. یعنی تفاوتشون بیشتر از اونی هست که چنل اسپانیایی گفته بود و Series X حدود ۴۴ درصد بالاتره ;)

متاسفانه DF دقیقا برعکس این رو هم گفت و سایه ها هم رو Xbox بهتره:( :-h

View attachment 326968

تنها برتری PS5 در فریم ریت هست که به گفته جان لینمن خیلی کمه (از very slight advantage استفاده کرده).

پ.ن: امیدوارم دیگه حرف های رو هوا نبینیم و نظر و سلیقه شخصیمون رو داخل این مقایسه ها نکنیم، چون ممکنه اینجوری شاهد از غیب برسه;;)


بعد از فتح قله‌های ترجمه تو بحث توییت ترجیح دادن GOW به Elder scrolls ، بازگشت شکوهمنداته‌تون در فتح قله‌های محاسبات رو تبریک می‌گم. ۴۴ درصد برتری که فرمودید رو نمیدونم تو خط زمانی شما با کدوم فرمول محاسبه میشه، ولی تو این تایم لاین، ۴۴ درصد عملکرد بهتر معادل میشه با خروجی حدود 2200. همینکه ۱۷ درصد رزولیشن بیشتر و در مقابل پرفورمنس کم‌تر رو این چنین باعث خرسندی شما میشه، مشخص می‌کنه وضعیت رو
 
very slight advantage !

دیگه وقتی بعد ۴ سال هنوز تولز نرسیده قدرت ۱۲ ترافلاپس رونمایی نشده و ۹۰ درصد بازیا برتری کامل با ps5 هست مجبورید با این تفاوتا ناچیز خوشحال شید :)
با ترد پارتی شدن xbox گزینه ها مقایسه هم بیشتر میشه و تفاوت دوالسنس و برتری ssd و راهکار fast and narrow مارک سرنی رو در بازیا بیشتری میبینیم .
من برای ایشون کلی توضیح دادم تا زمانی که فریم ریت رو ۶۰ لاکه تا زمانی که دقیقا نمیشه دید که تنظیمات گرافیکی چيه و تا زمانی که DRS فعاله این مقایسه ها را باید گذاشت در کوزه و آبشو خورد ولی هرچی بگم فایده نداره و ایشون کماکان به علم کردن چند P بالا پایین و درصد بافتن مشغوله .
حالا خوبه تو همه بازیها اینطور نیست و تو خیلی از بازیها هم Ps بهتر بوده.
در کل بحث مقایسه قدرت سخت افزاري بین این ۲ کنسول در دوسال اول نسل یه جذابیتی داشت ولی الان که مرتبا کارت های گرافیکی جديد میان و اختلاف با PC زیاد شده از طرفی بزودی PS5 Pro میاد تا کنسول بین نسلی مایکروسافت يعني همین Series X باهاش رقابت کنه و دیگه اونجا بحث 200p بالا پایین نيست و با مشخصاتی که از فایو پرو داریم اختلاف وحشتناک بالاست.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or