اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:
انجینهای بین نسلی رو ps5 راحتتر اجرا میشن و به زمان کمتری واسه بهینه سازی احتیاج دارن.
انجینهای نسل بعدی رو سری اکس بهتر اجرا میشن
اینجا تاپیک خرید اکتیویژن نیستا که از اون گزارشای کمرشکن ارائه میدید! از بقال سرکوچه تو این تاپیک فکت نمیارن!
۲ ۳ سال از شروع نسل گذشته یدونه جایزه گرافیکیم نبرده سری X!الان ایراد از موتور و سازنده و انجینه؟
منطق شمام اینه گویا بخواید هم، نمیتونید واقعیت رو قبول کنید! یا میندازید گردن تولز، یا گردن سازنده، یا موتور و یا شرایط اب و هوایی!
این حد از مقاومت در برابر قبول واقعیت حتی برای دوست داران EA هم قفله واقعا منطقتون قابل ستایشه!
همه ایراد دارن جز اصله کاری! :))
اعضای DF که تخصصشون این مسائله و توسط شما پرستیده میشدن یبارم همچین فکت کمرشکنی رو ارائه نکردن!
 
فرض کن سازنده وقت نداشته،حوصله نداشته،خوابش میومد و یا یه چیز بدتر،ناهار نخورده بوده :) ولی لاکن سوال مهم اینه که خب چرا رو بازیهای انحصاریش نتونسته قدرت خودش رو نشون بده؟!
الان این وضعیت بازیهای مولتیشه و اگه بریم رو گرافیک بازیهای انحصاری رسما حرفی برا گفتن نیست
سریز مشکل اصلیش کمبود AAA هستش، باید منتظر FM و HELLBLADE وAVOWED وFABLE وGEARS باشیم برای شوکیس گرافیکی نسل 9
البته های فای راش هم از لحاظ گرافیک در سطح خیلی بالایی قرار داره.
وضعیت بازی های ترد پارتی هم باز میگم کدوم وضعیت؟ این ها همه با پچ تا حد زیادی درست میشن خیلی هاشون هم اختلاف میکروسکوپیه
 
نمونه دیگه اغراق.
زاییده؟ نه عزیزم حتی 60 فریم هم تحویل میده. 120 فریم حتی.
اغراق نی دوست عزیز فکته
همین هفته پیش DF هم صحبت میکردن راجب اینکه دولوپرها بهتره سری S رو اسکیپ کنن یا حتی گیم پلی و لول دیزاین یا یه سری فیچرها در بازی ها رو براش تغییر بدن که به نظرم بعیده . البته اینجا یه سری مهندس سخت افزار داشتیم اعتقاد داشتن دکمه رزولوشن رو میزنن همه چی حل میشه

View attachment IMG_20230312_134930_477.mp4
باید ببینی چه بازی رو با چه کیفیتی رو چه رزولوشنی اونم با چه فریمی اجرا میکنه تازه استیبل هست با نه
بازی های کراسجن بوده با رزولوشن های عجیب غریب 792p اجرا شده یا بازی بوده تا 560p افت داشته اونم با کیفیت گرافیکی کاملا قابل تشخیص پایین تر نسبت به دو کنسول دیگه
 
انجینهای بین نسلی رو ps5 راحتتر اجرا میشن و به زمان کمتری واسه بهینه سازی احتیاج دارن.
انجینهای نسل بعدی رو سری اکس بهتر اجرا میشن
انجین بین نسلی چیه؟ انجین ها را اینطوری دسته بندی نمیکنن خودشون ورژنهایی با نام گذاری های مختلف دارن.
یه بازی ممکنه ابتدا برای یک ورژن قدیمی از انجین ساخته بشه که مثلا برای پلتفرم x و y بیاد. بعدا تو یه نسخه جدیدتر از همون انجین ارتقا پیدا کنه که دیگه قابلیت اجرا شدن بر روی پلتفرم x رو نداشته باشه (ویچر ۳ یا gta v رو نسخه های مختلفی از انجین های خودشون ریلیز شدند)

اگه منظورت بازی هست که نسخه نسل هشتمی نداره و فقط واسه نسل نهم اومده که خب همین Gotham Knights الان داره روی PS5 بهتر اجرا میشه دیگه چه فریم ریت چه رزولوشن.
ضمنا اگر بازی صرفا برای کنسول‌های نسل نهمی بیاد به معنی گرافیک خیلی بالای اون نیست نمونش استارفیلد

۲۰۲۳۰۳۱۲_۱۰۳۰۵۳.jpg

ولی برعکس بازیهایی هستن که اسما کراس جن هستند ولی گرافیکشون خیلی نسبت به بهترین گرافیک های نسل هشتم بالاتره
نمونش هورایزن یا کلیستو از این دست بازیها هستند.

حرف آخرم هم بگم ،تا زمانی که فروش خود کنسول PS5 بالاتره و بازیها فروششون رو این کنسول بیشتره بهینه سازیا هم روش بیشتره(این یه فکته که الکس تو پادکست DF هم گفت اتفاقا توییت هم زد راجبش)
نمی‌خوام ناامید کنم ولی سازنده ها برای یه پلتفرم ( دو کنسوله) که به یه کنسول بسیار ضعیفتر محدود میشه هم وقت زیادی نمیذارن. این اشتباهی بود که ماکرو این نسل کرد و به مرور زمان بیشتر متوجه عمق این اشتباه میشید . حرف من هم نیست دهها شات از توییت دولوپرا هم هست که خواستی میدم ببین همینه حرفشون.
 
انجین بین نسلی چیه؟ انجین ها را اینطوری دسته بندی نمیکنن خودشون ورژنهایی با نام گذاری های مختلف دارن.
یه بازی ممکنه ابتدا برای یک ورژن قدیمی از انجین ساخته بشه که مثلا برای پلتفرم x و y بیاد. بعدا تو یه نسخه جدیدتر از همون انجین ارتقا پیدا کنه که دیگه قابلیت اجرا شدن بر روی پلتفرم x رو نداشته باشه (ویچر ۳ یا gta v رو نسخه های مختلفی از انجین های خودشون ریلیز شدند)

اگه منظورت بازی هست که نسخه نسل هشتمی نداره و فقط واسه نسل نهم اومده که خب همین Gotham Knights الان داره روی PS5 بهتر اجرا میشه دیگه چه فریم ریت چه رزولوشن.
ضمنا اگر بازی صرفا برای کنسول‌های نسل نهمی بیاد به معنی گرافیک خیلی بالای اون نیست نمونش استارفیلد

View attachment 286888

ولی برعکس بازیهایی هستن که اسما کراس جن هستند ولی گرافیکشون خیلی نسبت به بهترین گرافیک های نسل هشتم بالاتره
نمونش هورایزن یا کلیستو از این دست بازیها هستند.

حرف آخرم هم بگم ،تا زمانی که فروش خود کنسول PS5 بالاتره و بازیها فروششون رو این کنسول بیشتره بهینه سازیا هم روش بیشتره(این یه فکته که الکس تو پادکست DF هم گفت اتفاقا توییت هم زد راجبش)
نمی‌خوام ناامید کنم ولی سازنده ها برای یه پلتفرم ( دو کنسوله) که به یه کنسول بسیار ضعیفتر محدود میشه هم وقت زیادی نمیذارن. این اشتباهی بود که ماکرو این نسل کرد و به مرور زمان بیشتر متوجه عمق این اشتباه میشید . حرف من هم نیست دهها شات از توییت دولوپرا هم هست که خواستی میدم ببین همینه حرفشون.
اینکه series s باعث شده سازنده ها وقت و هزینه بیشتری واسه نسخه اکس باکس صرف کنن کاملا قابل قبوله
ولی اینکه انجینهای نسل بعدی رو series x پرفورمنس بهتری دارن هم حرف من نیست و سازنده بازی به این اشاره کرده
 
بخشی که از کنفرانس مارک سرنی گذاشتید ، ارتباطی به مطلبی که نقل قول کردید نداره .

چون چه ps5 و چه xs هر دو از معماری rdna2 استفاده میکنند .
؟
اصلا ویدیو رو دیدی ؟
سرنی بزرگ 3 سال پیش هشدار داد
It’s dangerous to relying on teraflops as an absolute indicator of performance and CU count should be avoided as well
اون زمان همه درگیر دروغ های مایکروسافت بودن ( قوی ترین کنسول تاریخ :)) ) می گفتن سرنی یه کنسول ضعیف ساخته و دروغ میگه :))
مهم ترین ویژگی rdna 2 ( تمام gpu های روز ) همین کلاک بالاست اما مایکروسافت برای رسیدن به عدد مسخره 12 ترافلاپس و دروغ گویی در رسانه کلاک کنسول فدا کرد :-??صرفا روی تعداد cu و 12 ترافلاپس تاکید کرد و نتیجه اش هم امروز مشخص

As per KT Racing’s Benoit Jacquier, technical director on WRC Generations, the PS5’s faster clockspeed (2.23 GHz as compared to the Xbox Series X’s 1.825 GHz) actually gives it a bit of an advantage, allowing developers more direct and simpler performance advantages.

“Due to faster clockspeed, PS5 gives us direct, simpler performance advantages from previous generation,” Jacquier said in a recent interview with GamingBolt. “Although the Xbox Series X’s GPU raw performance is better, it’s harder to exploit- it requires a better parallelism to exploits the 52 CUs. But I suppose devs could, in the long term, obtain better performance on the Xbox Series X
مسئول بخش گرافیکی wrc generation
واسه بقیه کامنتت هم متاسفانه به این صحبتها نمیخوری
درست نخوندی نمیگه چنین اتفاقی می افته , میگه But I suppose devs could
بله اگه انجین از پایه برای سری x بهینه کنن عملکرد بهتری خواهد داشت اما این اتفاق نمی افته ؟ چرا
1. سری x اصلا انحصاری داره و تمام بازی های مایکروسافت روی سری s و pc عرضه میشه
2. سری x تا الان 8 - 10 میلیون فروخته , تا پایان عمر اش هم حداکثر 30 میلیون می فروشه
3.سریx/s کند ترین gpu های مدرن دارن :)) در حالی که تمام انجین ها برای استفاده از کلاک بالا بهینه می شن
سری rtx 4000 کلاک بالای 2.7MHz کار می کنن / rdna 3 و rdna 2 با کلاک بالای 2.2MHz کار می کنن / کلاک ps5 هم مشخص 2.23MHz / نسل بعدی هم کلاک gpu ها به بالای 3.0MHz می رسه

با گذشت زمان اوضاع سری x /s به خاطر کلاک فاجعه بدتر و بدتر خواهد شد
 
آخرین ویرایش:
؟
اصلا ویدیو رو دیدی ؟
سرنی بزرگ 3 سال پیش هشدار داد
It’s dangerous to relying on teraflops as an absolute indicator of performance and CU count should be avoided as well
اون زمان همه درگیر دروغ های مایکروسافت بودن ( قوی ترین کنسول تاریخ :)) ) می گفتن سرنی یه کنسول ضعیف ساخته و دروغ میگه :))
مهم ترین ویژگی rdna 2 ( تمام gpu های روز ) همین کلاک بالاست اما مایکروسافت برای رسیدن به عدد مسخره 12 ترافلاپس و دروغ گویی در رسانه کلاک کنسول فدا کرد :-??صرفا روی تعداد cu و 12 ترافلاپس تاکید کرد


درست نخوندی نمیگه چنین اتفاقی می افته , میگه But I suppose devs could
بله اگه انجین از پایه برای سری x بهینه کنن عملکرد بهتری خواهد داشت اما این اتفاق نمی افته ؟ چرا
1. سری x اصلا انحصاری داره و تمام بازی های مایکروسافت روی سری s و pc عرضه میشه
2. سری x تا الان 8 - 10 میلیون فروخته , تا پایان عمر اش هم حداکثر 30 میلیون می فروشه
3.سریx/s کند ترین gpu های مدرن دارن :)) در حالی که تمام انجین ها برای استفاده از کلاک بالا بهینه می شن
سری rtx 4000 کلاک بالای 2.7MHz کار می کنن / rdna 3 و rdna 2 با کلاک بالای 2.2MHz کار می کنن / کلاک ps5 هم مشخص 2.23MHz / نسل بعدی هم کلاک gpu ها به بالای 3.0MHz می رسه

با گذشت زمان اوضاع سری x /s به خاطر کلاک فاجعه بدتر و بدتر خواهد شد
یعنی ps5 کنسول قویتریه؟
کجای اون جمله گفته که اگه انجین و بر پایه series بهینه شده باشه؟
تکلیف بازیهایی که رو سری اکس بهتر اجرا شدن چی میشه؟
اون تحولی که با اس دی دی قرا بود اتفاق بیوفته چی شد؟
طرف سازنده بازیه و واسه ps5 و series x بازی منتشر کرده و میگه که طولانی مدت پرفورمنس بازیا رو اکس باکس بهتر میشه
طرف دیگه هم کوروش کبیر عزیز که میگه طولانی مدت قراره اکس باکس فاجعه به وجود بیاره
طبق نظر یه دوست دیگه که به شدت معتقده کوروش هرچی میگه با مدرک و استدلاله ما نظر کوروش و میپذیریم و معتقدیم پرفورمنس بازیها رو اکس باکس قراره فاجعه شه
 
آخرین ویرایش:
؟
اصلا ویدیو رو دیدی ؟
سرنی بزرگ 3 سال پیش هشدار داد
It’s dangerous to relying on teraflops as an absolute indicator of performance and CU count should be avoided as well
اون زمان همه درگیر دروغ های مایکروسافت بودن ( قوی ترین کنسول تاریخ :)) ) می گفتن سرنی یه کنسول ضعیف ساخته و دروغ میگه :))
مهم ترین ویژگی rdna 2 ( تمام gpu های روز ) همین کلاک بالاست اما مایکروسافت برای رسیدن به عدد مسخره 12 ترافلاپس و دروغ گویی در رسانه کلاک کنسول فدا کرد :-??صرفا روی تعداد cu و 12 ترافلاپس تاکید کرد و نتیجه اش هم امروز مشخص
در مورد معماریهای غیر یکسان رو داره میگه کاملا بدیهی هست.
 
هر نسل ما با دروغ های اسپنسر کبیر برای دو سال اولش درگیریم.
از ESRam انقلابی ایکس باکس وان برای جبران کمبود های سخت افزاری و فیچر های کامل DX12 Ultimate گرفته، تا Full RDNA2 و اون سه بخشی از تراشه AMD که فقط رو ایکس باکس جواب میده!
ما که هیچوقت باور نداشتیم و دست مایه شوخی و خنده مون بود. ولی خب عده بسیار زیادی لاو کنسول طور دیس میکردن با مقایسه 12 >>> 9.
 
یعنی ps5 کنسول قویتریه؟
کجای اون جمله گفته که اگه انجین و بر پایه series بهینه شده باشه؟
تکلیف بازیهایی که رو سری اکس بهتر اجرا شدن چی میشه؟
اون تحولی که با اس دی دی قرا بود اتفاق بیوفته چی شد؟
طرف سازنده بازیه و واسه ps5 و series x بازی منتشر کرده و میگه که طولانی مدت پرفورمنس بازیا رو اکس باکس بهتر میشه
طرف دیگه هم کوروش کبیر عزیز که میگه طولانی مدت قراره اکس باکس فاجعه به وجود بیاره
طبق نظر یه دوست دیگه که به شدت معتقده کوروش هرچی میگه با مدرک و استدلاله ما نظر کوروش و میپذیریم و معتقدیم پرفورمنس بازیها رو اکس باکس قراره فاجعه شه
سرنی بزرگ در مورد SSD سه تا وعده داد
1.کاهش زمان لودینگ / فشرده سازی بهتر بازی ها / کاهش حجم اپدیت ها ( از زمان لانچ اتفاق افتاده )

2. ساده تر شدن فرایند ساخت بازی/کاهش زمان توسعه بازی
Developers Claim That PS5 Is The Console With The Best Architecture Ever - Cernisoft Gaming
Final Fantasy XVI Team Says 'We Would Still Be In Development Right Now' If It Wasn't For PS5 Hardware - PlayStation Universe
If we didn’t have the memory that the PlayStation 5 has, and also the transfer speed of the SSD that the PlayStation 5 has, we would still be in development right now

3.استریم مستقیم دیتا (در ratchet and clank دیدیم / پاییز امسال در Marvel's Spider-Man 2 بیبشتر خواهیم دید / در تمام بازی های AAA اواخر 2023 به بعد استفاده خواهد شد )

---------------------
من میگم ؟ از کجا میگم ؟ 3 تا دلیل ندیدی ؟؟؟؟ :-?? :-?? :-??
معتقدیم پرفورمنس بازیها رو اکس باکس قراره فاجعه شه؟ :-??من چی نوشتم ؟
با گذشت زمان اوضاع سری x /s به خاطر کلاک فاجعه بدتر و بدتر خواهد شد

یکسال اخیر اوضاع سری x /s چه تغییری کرده ؟ بهتر شده یا بدتر ؟

کجای اون جمله گفته که انجینهای نسل بعدی رو series x پرفورمنس بهتری دارن ؟
فک می کنی استودیو ها با ورد جادوی فریم بازی ها بهبود میدن ؟ نه انجین ها رو بر اساس توانایی GPU های بهینه می کنن
وقتی کل صنعت سخت افزار + پرفروش ترین کنسول بازار به سمت کلاک بالای 2.2MHz رفته چه اتفاقی می افته ؟ طبیعی ها بیشتر استودیو ها هم انجین ها رو بر اساس کلاک بالا بهینه کنن

----------------
قدرتی که شما میگی صرفا اعداد روی کاغذ
روی کاغذ 4090 با 16384Shading Units / 128SM Count / 512Tensor Cores / 128RT Cores ( حدود 85- 90 ترافلاپس ) نسبت به 4080 با 9728Shading Units / 76SM Count / 304Tensor Cores / 76RT Cores ( حدود 50 ترافلاپس) حداقل 1.7 برابر قوتی تر
اما اینها صرفا اعداد روی کاغذ و در اجرای بازی ها اختلاف بین 10 تا 15 درصد 1080p تا میانگین 30 در 4k
1678632742361.png 1678632755168.png 1678632788713.png 1678632799306.png
چرا ؟ مموری GDDR6X برای 4090 گلوگاه و انجین ها هم توان استفاده از تمام 16384 شیدر ندارن

مشکل سری x /s چیه ؟
معماری rdna2 بر اساس کلاک بالا طراحی شده
مثلا rx 6700xt(40cu rdna 2 ) حدود 30 درصد قوی تر از rx 5700xt(40cu rdna 1 )
حالا اگه کلاک 40CU RDNA2 تا 1.8MHz پایین بیاریم چه اتفاقی می افته ؟
1678635504383.png 1678635541094.png

مشکل سری X/S هم دقیقا همین , مایکروسافت با پایین اوردن کلاک cu rdna 2 نابود کرده
مشکل دوم مموری دو تکه سری X / تنها 8 گیگ مموری سری S
 
وسط مهمونی و شادی هاتون :D با اجازه میخوام بگم بله، در بازی های اخیر در لانچ PS5 عملکرد بهتری داشته، البته بازی هایی بوده که موقع لانچ در XSX عملکرد بهتری داشتند مثل Dead space و NFS UNBOUND البته هیچکدوم این ها مهم نیست چون اکثرا با چندتا پچ تفاوت ها رفع میشن و آنقدر جزئی هستند که جز همین بحث های فن بویی چیز دیگه ای نداره
در مورد مارک سرنی "کبیر" هم خوب هردو کنسول AMD و RDNA 2 هستند البته اکس باکس FULL RDNA 2 هستش و خب صبحتش رو قبول داریم که نمیشه از ترافلاپس به عنوان یک مارکر قطعی توان کنسول استفاده کرد ولی خب که چی حالا؟

این هم توییت جان لینمن که 28 ماه از 2020 تا 2022 بررسی کرده
View attachment 286871
من باز معذرت میخوام به کوبیدن ادامه بدید :D
چون یه زمانی قرار بود Xbox series s هم بازی ها رو در فریم بالاتری از ps5 اجرا کنه

مگه نه @Soheil
...........

قرار بود اخلاف ۷۰ الی ۱۰۰ درصد باشه و وقتی Xbox s x داره بازی ها رو 4k native و ۶۰ فریم روی ری تری سینگ اجرا میکنه

Ps5 روی 4k فیک با ۳۰ فریم بدون ری تری سینگ اجرا کنه بازی ها..

این ادعا خیلی فراتر از این بود که برسیم به اینکه بگیم باگه یا سازنده ها کم کاری کردن یا تولز ها هنوز نرسیدن
 
سرنی بزرگ در مورد SSD سه تا وعده داد
1.کاهش زمان لودینگ / فشرده سازی بهتر بازی ها / کاهش حجم اپدیت ها ( از زمان لانچ اتفاق افتاده )

2. ساده تر شدن فرایند ساخت بازی/کاهش زمان توسعه بازی
Developers Claim That PS5 Is The Console With The Best Architecture Ever - Cernisoft Gaming
Final Fantasy XVI Team Says 'We Would Still Be In Development Right Now' If It Wasn't For PS5 Hardware - PlayStation Universe
If we didn’t have the memory that the PlayStation 5 has, and also the transfer speed of the SSD that the PlayStation 5 has, we would still be in development right now

3.استریم مستقیم دیتا (در ratchet and clank دیدیم / پاییز امسال در Marvel's Spider-Man 2 بیبشتر خواهیم دید / در تمام بازی های AAA اواخر 2023 به بعد استفاده خواهد شد )

---------------------
من میگم ؟ از کجا میگم ؟ 3 تا دلیل ندیدی ؟؟؟؟ :-?? :-?? :-??
معتقدیم پرفورمنس بازیها رو اکس باکس قراره فاجعه شه؟ :-??من چی نوشتم ؟
با گذشت زمان اوضاع سری x /s به خاطر کلاک فاجعه بدتر و بدتر خواهد شد

یکسال اخیر اوضاع سری x /s چه تغییری کرده ؟ بهتر شده یا بدتر ؟

کجای اون جمله گفته که انجینهای نسل بعدی رو series x پرفورمنس بهتری دارن ؟
فک می کنی استودیو ها با ورد جادوی فریم بازی ها بهبود میدن ؟ نه انجین ها رو بر اساس توانایی GPU های بهینه می کنن
وقتی کل صنعت سخت افزار + پرفروش ترین کنسول بازار به سمت کلاک بالای 2.2MHz رفته چه اتفاقی می افته ؟ طبیعی ها بیشتر استودیو ها هم انجین ها رو بر اساس کلاک بالا بهینه کنن

----------------
قدرتی که شما میگی صرفا اعداد روی کاغذ
روی کاغذ 4090 با 16384Shading Units / 128SM Count / 512Tensor Cores / 128RT Cores ( حدود 85- 90 ترافلاپس ) نسبت به 4080 با 9728Shading Units / 76SM Count / 304Tensor Cores / 76RT Cores ( حدود 50 ترافلاپس) حداقل 1.7 برابر قوتی تر
اما اینها صرفا اعداد روی کاغذ و در اجرای بازی ها اختلاف بین 10 تا 15 درصد 1080p تا میانگین 30 در 4k
View attachment 286901View attachment 286902View attachment 286903View attachment 286904
چرا ؟ مموری GDDR6X برای 4090 گلوگاه و انجین ها هم توان استفاده از تمام 16384 شیدر ندارن

مشکل سری x /s چیه ؟
معماری rdna2 بر اساس کلاک بالا طراحی شده
مثلا rx 6700xt(40cu rdna 2 ) حدود 30 درصد قوی تر از rx 5700xt(40cu rdna 1 )
حالا اگه کلاک 40CU RDNA2 تا 1.8MHz پایین بیاریم چه اتفاقی می افته ؟
View attachment 286910View attachment 286911

مشکل سری X/S هم دقیقا همین , مایکروسافت با پایین اوردن کلاک cu rdna 2 نابود کرده
مشکل دوم مموری دو تکه سری X / تنها 8 گیگ مموری سری S
جواب منو ندادیا
بازیهایی که رو سریز اکس بهتر از ps5 اجرا میشن تکلیفشون چیه؟
در مورد ssd هم یادمون نرفته که صحبت از تحول تو گرافیک بازیها بود
مگه قبل اینکه حضرت سرنی اس اس دی رو کشف کنه اس اس دی کاره دیگه ای انجام میداده که حضرت وعده کم شدن زمان لودینگ رو داده؟
 
  • Like
Reactions: shooshcity
معماری rdna2 بر اساس کلاک بالا طراحی شده
مثلا rx 6700xt(40cu rdna 2 ) حدود 30 درصد قوی تر از rx 5700xt(40cu rdna 1 )
حالا اگه کلاک 40CU RDNA2 تا 1.8MHz پایین بیاریم چه اتفاقی می افته ؟
1678635504383.png
1678635541094.png


مشکل سری X/S هم دقیقا همین , مایکروسافت با پایین اوردن کلاک cu rdna 2 نابود کرده

این بنچمارکی که الان گذاشتی دقیقا داره ثابت میکنه تعداد CU مهمه جفت گرافیکا با تعداد CU یکسان و کلاک یک سان دارن مشابه هم یـ خروجی میدن
6700 xt حدود 35 درصد کلاک بالاتری داره حدود 30 درصد بهتر داره فریم میده :

236793_O.jpg

radeon-6700-xt-vs-5700-xt.png

======================
وقتی جفت GPU ها از یـ خانواده مشابه هستن یـ بچه ده ساله هم میدونه با تغییر دادن کلاک خروجی کم و زیاد میشه اونم با یـ نسبت ثابت . GPU های فعلی به خاطر لیتو گرافیی پایین تر در کنار بهینه کردن معماری threshold بالاتری دارن در نتیجه GPU ساز ها میتونن کلاک رو بالاتر ببرن بدونه اینکه نگران گرما و مصرف انرژی باشن نه اینکه چون معماری کامل تغییر کرده پس حتما باید کلاک از یـ حدی بالاتر باشه !! الان تمام GPU ها در کنار افزایش کلاک تعداد CU و SM Count ـشون هم افزاش پیدا کرده پس SX نباید از این نظر مشکلی داشته باشه .

در کل دوتا کنسول اختلاف خیلی کم نسبت به هم دارن و احتملا تا آخر نسل همینجوری پینگ پونگی با هم سویچ کنن حالا یکیشون ممکنه به خاطر کلاک بالاتر برتری پیدا کنه یکی CU بیشتر (بسته به سازنده)

مشکل SX همون مموریش ـه اینکه دوتا Memory با دو پهنای باند مختلف داره (بر خلاف PS5 که مموری یکپارچه داره) و 6 گیگ ـش سرعت پایین تری نسبت به مموری PS5 داره . از یـ طرف واسه سازنده ممکنه تو مراحل بهینه سازی مشکل ایجاد کنه از طرف دیگه سازنده باید با یـ مموری سر و کله بزنه که سرعت پایین تری داره و همین بسته به این که PS5 لید پلتفرم هستش یا نه برا SX گلولگاه میشه
 
آخرین ویرایش:
مشکل SX همون مموریش ـه اینکه دوتا Memory با دو پهنای باند مختلف داره (بر خلاف PS5 که مموری یکپارچه داره) و 6 گیگ ـش سرعت پایین تری نسبت به مموری PS5 داره . از یـ طرف واسه سازنده ممکنه تو مراحل بهینه سازی مشکل ایجاد کنه از طرف دیگه سازنده باید با یـ مموری سر و کله بزنه که سرعت پایین تری داره و همین بسته به این که PS5 لید پلتفرم هستش یا نه برا SX گلولگاه میشه
xs شبیه به pc طراحی شده ، ولی مقدار رم کمتر چرا در حالت پرفورمنس ، که روی رزلوشن پایینتری رندر میشه مشکل ایجاد میکنه ؟
 
آخرین ویرایش:
xs شبیه به pc طراحی شده ، ولی مقدار رم کمتر چرا در حالت پرفورمنس ، که روی رزلوشن پایینتری رندر میشه مشکل ایجاد میکنه ؟
شبیه PC که نیست مقدار رمم کمتر نشده بلکه دو تا رم یکسان GDDR6 و با پهنای باند متفاوت ـه پهنای باند هم بسته به رزولویشن و اینکه چقدر بازی Memory Intensive تاثیرش فرق میکنه هیچ تضمینی هم وجود نداره که حتما اثر میزاره یا نمیزاره
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or