اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:

تحلیل گرافیکی بازی Wild Hearts توسط DF
_ بازی توسط کاتانا انجین توسعه یافته.
_ بازی فقط برای کنسول‌های نسل نهم منتشر شده.
_ Asset ها حتی رو فایو و سری ایکس از نزدیک کیفیت جالبی ندارن و این موضوع توی سری اس بدتر هم هست.
_ ssr روی هر 3 کنسول کیفیت جالبی نداره.
_ شخصیت و انمی‌ها سایه دارن ولی بعضی از اشیای محیطی سایه ندارن و Ao توی محیط باز غایب هست و بازی مشکل پاپ این سایه هم داره.
_ موشن بلور بازی باگ داره.

_ بازی روی فایو و سری ایکس دو مود رزولوشن و فریم ریت داره. در مود رزولوشن بازی فورکی داینامیک هست و بین 1080 تا 2160 متغیره و گاهی به هدف میرسه ولی تصاویر اونطوری که باید شارپ نیستن. رزولوشن روی مود پرفورمنس 1080 هست و مشکلش اینجاست که کات‌سین‌های بازی 30 فریم لاک هستند. در نهایت مود پرفورمنس رو پیشنهاد میکنه.
_ تو باقی موارد این دو مود تفاوتی ندارند باهم.
_ تو بحث ایمیج کوالیتی نسخه فایو باگ داره و امیدوار هستند که تو اپدیت بعدی حل بشه و این مشکل تو مود پرفورمنس نیست.
_ شیدینگ تو نسخه سری ایکس در حد فایو نیست و باعث میشه گاهی تصویر فلت به نظر برسه که این مشکل مختص به هردو مود هست.
IMG_20230226_221951_373.jpg
IMG_20230226_221952_241.jpg
_ نسخه سری اس فقط شامل یک مود 30 فریم 900P هست.
_ است‌ها توی نسخه سری اس نسبت به دو کنسول دیگه خیلی بی‌کیفیت هستند و حدس میزنه که این مشکل به خاطر رم سری اس باشه.
_ نسخه سری اس فاقد Ao هست.
_ نسخه سری اس توی اس اس آر و GI هم کیفیت کمتری نسبت به دو کنسول دیگه داره.

پرفورمنس

_ فریم ریت با یه 4090 هم حتی مشکل داره و استاتر دیده میشه.
_ پرفورمنس نسخه فایو تو مود رزولوشن 30 فریم ثابت هست و فریم پیسینگ نداره ولی نسخه‌های سری اس و ایکس مشکل فریم پیسینگ دارن.
_ نبود مود 60 فریم روی سری اس رو نقطه ضعف بزرگی میدونه و میگه که سخته که نسخه سری اس رو پیشنهاد کنه.
_ مود پرفورمنس پرفکت نیست و رو هردو کنسول افت داره.
_ میانگین فریم ریت نسخه فایو بیشتر از سری ایکس هست و فایو گاهی 10 الی 12 فریم بیشتر میده.
IMG_20230226_221631_469.jpg
IMG_20230226_221636_205.jpg
 

تحلیل گرافیکی بازی Wild Hearts توسط DF
_ بازی توسط کاتانا انجین توسعه یافته.
_ بازی فقط برای کنسول‌های نسل نهم منتشر شده.
_ Asset ها حتی رو فایو و سری ایکس از نزدیک کیفیت جالبی ندارن و این موضوع توی سری اس بدتر هم هست.
_ ssr روی هر 3 کنسول کیفیت جالبی نداره.
_ شخصیت و انمی‌ها سایه دارن ولی بعضی از اشیای محیطی سایه ندارن و Ao توی محیط باز غایب هست و بازی مشکل پاپ این سایه هم داره.
_ موشن بلور بازی باگ داره.

_ بازی روی فایو و سری ایکس دو مود رزولوشن و فریم ریت داره. در مود رزولوشن بازی فورکی داینامیک هست و بین 1080 تا 2160 متغیره و گاهی به هدف میرسه ولی تصاویر اونطوری که باید شارپ نیستن. رزولوشن روی مود پرفورمنس 1080 هست و مشکلش اینجاست که کات‌سین‌های بازی 30 فریم لاک هستند. در نهایت مود پرفورمنس رو پیشنهاد میکنه.
_ تو باقی موارد این دو مود تفاوتی ندارند باهم.
_ تو بحث ایمیج کوالیتی نسخه فایو باگ داره و امیدوار هستند که تو اپدیت بعدی حل بشه و این مشکل تو مود پرفورمنس نیست.
_ شیدینگ تو نسخه سری ایکس در حد فایو نیست و باعث میشه گاهی تصویر فلت به نظر برسه که این مشکل مختص به هردو مود هست.
_ نسخه سری اس فقط شامل یک مود 30 فریم 900P هست.
_ است‌ها توی نسخه سری اس نسبت به دو کنسول دیگه خیلی بی‌کیفیت هستند و حدس میزنه که این مشکل به خاطر رم سری اس باشه.
_ نسخه سری اس فاقد Ao هست.
_ نسخه سری اس توی اس اس آر و GI هم کیفیت کمتری نسبت به دو کنسول دیگه داره.

پرفورمنس

_ فریم ریت با یه 4090 هم حتی مشکل داره و استاتر دیده میشه.
_ پرفورمنس نسخه فایو تو مود رزولوشن 30 فریم ثابت هست و فریم پیسینگ نداره ولی نسخه‌های سری اس و ایکس مشکل فریم پیسینگ دارن.
_ نبود مود 60 فریم روی سری اس رو نقطه ضعف بزرگی میدونه و میگه که سخته که نسخه سری اس رو پیشنهاد کنه.
_ مود پرفورمنس پرفکت نیست و رو هردو کنسول افت داره.
_ میانگین فریم ریت نسخه فایو بیشتر از سری ایکس هست و فایو گاهی 10 الی 12 فریم بیشتر میده.
مایکروسافت باید از اسنپ باکس بخاطر اینکه محموله های تولز رو اشتباهی برده دفتر سونی تحویل داده شکایت کنه
 
دیجیتال فاندری عقیده داره بازهم عناوین بیشتری در راه هستند که در PS5 در مقایسه با Xbox Series X بهتر اجرا شوند. ظاهراً توسعه‌دهندگان API پلی استیشن ۵ را ترجیح می‌دهند.

View attachment VID_20230228_163802_373.mp4

این صحبتا بعد از برتری PS5 در بازیهای چند ماه گذشته‌ نسبت به رقیبش Series X در بهتر اجرا کردن بازیها داشته، مطرح‌شده.

همچنین بحثای زیادی در این مورد در فرومها و توییتر و ردیت، بین دولوپرا هم شکل گرفت.

برخی تعداد کنسول فروش رفته و همینطور فروش بیشتر بازیها روی PS5 را دلیلی برای لید پلتفرم بودن PS5 و ترجیح ‌دادن دولوپرها به بهینه سازیهای بیشتر مطرح میکنند.

برخی هم میگن سخت افزار PS5 راحتی بیشتری برای دولوپینگ داره و پیچیدگی های APU-SoC و همینطور دردسر بیشتر API اکسباکس را دلیلی برای بهتر بودن بازیها در پلتفرم PS5 میدونن.


همچین درمورد وضعیت نابسامان Series S در اجرای بازیها هم بهش اشاره شد.


برتری PS5 به Series X در بازیهای اخیر :

Monster Hunter Rise
(Performance)

Callisto Protocol
(Visual & Performance)

NFS Unbound
(Performance)

Hogwart Lagacy
(Performance)

Atomic Heart
(Performance)

Wild Hearts
(Performance)

و وضعیت نامعلوم Baldur's Gate که به علت مشکلات فنی برای Xbox Series فعلا منتشر نشده
 
دیجیتال فاندری عقیده داره بازهم عناوین بیشتری در راه هستند که در PS5 در مقایسه با Xbox Series X بهتر اجرا شوند. ظاهراً توسعه‌دهندگان API پلی استیشن ۵ را ترجیح می‌دهند.

View attachment 285918

این صحبتا بعد از برتری PS5 در بازیهای چند ماه گذشته‌ نسبت به رقیبش Series X در بهتر اجرا کردن بازیها داشته، مطرح‌شده.

همچنین بحثای زیادی در این مورد در فرومها و توییتر و ردیت، بین دولوپرا هم شکل گرفت.

برخی تعداد کنسول فروش رفته و همینطور فروش بیشتر بازیها روی PS5 را دلیلی برای لید پلتفرم بودن PS5 و ترجیح ‌دادن دولوپرها به بهینه سازیهای بیشتر مطرح میکنند.

برخی هم میگن سخت افزار PS5 راحتی بیشتری برای دولوپینگ داره و پیچیدگی های APU-SoC و همینطور دردسر بیشتر API اکسباکس را دلیلی برای بهتر بودن بازیها در پلتفرم PS5 میدونن.


همچین درمورد وضعیت نابسامان Series S در اجرای بازیها هم بهش اشاره شد.


برتری PS5 به Series X در بازیهای اخیر :

Monster Hunter Rise
(Performance)

Callisto Protocol
(Visual & Performance)

NFS Unbound
(Performance)

Hogwart Lagacy
(Performance)

Atomic Heart
(Performance)

Wild Hearts
(Performance)

و وضعیت نامعلوم Baldur's Gate که به علت مشکلات فنی برای Xbox Series فعلا منتشر نشده
اصلا این قضیه ربطی به قدرت پلیستیشن نداره سازندگان اصلا درست بازی برای ایکس باکس و پیسی بهینه نمیکنن و وقت هم نمی‌ذارن مثلا همین دیجیتال فاندری بازی کالیستو پروتوکول رو مثال زده این بازی تو زمان عرضه رو ایکس باکس بسیار بد اجرا میشد و حتی رو پیسی و کارت ۴۰۹۰ هم بد اجرا میشد حالا سوال اینه که پلیستیشن از ۴۰۹۰ هم بهتره؟ چرا این بازی تو زمان عرضه رو پلیستیشن کاملا بهینه بود اما رو ایکس باکس و پیسی بسیار بد اجرا میشد؟ هاگوارتس لگسی هم همینطور رفتن پچ دادن رو پلیستیشن کاملا اوکی شد پچ دادن رو ایکس باکس کاملا بدترش کردن و حتی دو هفته گذشته هنوز درستش هم نکردن و سوال اساسی که دارم چرا بازی های خود مایکروسافت یعنی فرست پارتی ها بدون ذره ای افت فریم اجرا میشن مثل فورزا با اون گرافیک خفن اما بازی های ثرد پارتی درست اجرا نمیشن؟ دلیلش مشخصه سازندگان اصلا اهمیتی به ایکس باکس نمیدن متاسفانه اما در نهایت هر بازی که بد اجرا شده بلاخره اوکی شده رو ایکس باکس اما خب دیر درستش میکنن
 
اصلا این قضیه ربطی به قدرت پلیستیشن نداره سازندگان اصلا درست بازی برای ایکس باکس و پیسی بهینه نمیکنن و وقت هم نمی‌ذارن مثلا همین دیجیتال فاندری بازی کالیستو پروتوکول رو مثال زده این بازی تو زمان عرضه رو ایکس باکس بسیار بد اجرا میشد و حتی رو پیسی و کارت ۴۰۹۰ هم بد اجرا میشد حالا سوال اینه که پلیستیشن از ۴۰۹۰ هم بهتره؟ چرا این بازی تو زمان عرضه رو پلیستیشن کاملا بهینه بود اما رو ایکس باکس و پیسی بسیار بد اجرا میشد؟ هاگوارتس لگسی هم همینطور رفتن پچ دادن رو پلیستیشن کاملا اوکی شد پچ دادن رو ایکس باکس کاملا بدترش کردن و حتی دو هفته گذشته هنوز درستش هم نکردن و سوال اساسی که دارم چرا بازی های خود مایکروسافت یعنی فرست پارتی ها بدون ذره ای افت فریم اجرا میشن مثل فورزا با اون گرافیک خفن اما بازی های ثرد پارتی درست اجرا نمیشن؟ دلیلش مشخصه سازندگان اصلا اهمیتی به ایکس باکس نمیدن متاسفانه اما در نهایت هر بازی که بد اجرا شده بلاخره اوکی شده رو ایکس باکس اما خب دیر درستش میکنن
من اصلا تو پستم جایی در مورد قدرت پلی استیشن حرف زدم؟
من گفتم برتری API..
که البته این حرف منم نیست حرف DF هست. در مورد اهمیت دادن یا ندادن دولوپر ها هم اتفاقا نوشتم، علتش هم می‌تونه API باشه هم دو کنسوله بودن پلتفرم Xbox Series و هم دلایل اقتصادی..

کلا سریز یه مشکلی داره با انریل..
View attachment VID_20230302_010920_103.mp4
 
آخرین ویرایش:
بررسی پچ جدید بازی Gotham Knights توسط دیجیتال فاندری

View attachment VID_20230311_204319_413.mp4

بازی Gotham Knights هنگام عرضه مشکلات زیادی داشت. از جمله مشکلات گرافیکی در نورپردازی
اما بدترین قسمت ماجرا مشکلات عملکردی بازی بود.
با اینکه بازی با فریم ریت پایه ۳۰ اجرا میشد اما در همه کنسولها توان نگه داشتن همین ۳۰ فریم را هم نداشت . بخصوص در هنگام موشن های سریع مثل موتور سواری در سطح شهر.
مشکل به صورتی حاد بود که حتی در زمانهایی که بازی ۳۰ فریم ثابت هم میداد ولی فریم تایم بالا باعث استاتر وحشتناک در هر سه کنسول میشد.


اما پچ جدید بازی اونقدر بازیو متحول کرده که تصمیم گرفتیم بازیو مجددا بررسی کنیم. بازی دارای Ray Tracing Reflection هست که بازیو بسیار زیبا میکنه از نظر گرافیکی.
لازم به ذکر هست که این بازی بشدت بازی CPU محور به حساب میاد.


ابتدا بررسی نسخه PS5 با پچ جدید:

در نسخه PS5 اوضاع به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده. بطور قطع میشه گفت در بازی استاتر دیگه وجود ندارد و براحتی قادر به حفظ ۳۰ فریم بر ثانیه هست.

رزولوشن نسخه PS5 همیشه بصورت 4k Native یا همون 2160p اجرا میشود.

Gotham-Perf-1 (1).jpg



بررسی کنسولهای Xbox Series X|S:

کنسول های ایکس باکس نیز تقریباً از همین الگو پیروی می کنند. در محیط های داخلی با سرعت 30 فریم در ثانیه قفل شده اجرا می شوند ولی در محیط های بیرون و داخل شهر کاملاً عالی نیستند
هر دو سری S و X نسبت به فرم اولیه بهتر شده اند. اما متأسفانه، علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته اند از نسخه PS5 در اینجا عقب مانده‌اند - با افت پرفرومنس محسوس‌تر و هم‌چنین مشکلات انیمیشن عجیب و غریب در کات سین‌های خاص. اساساً، انیمیشن‌های اشیا در مواقعی ناهماهنگ اجرا می‌شوند. با اینکه که نرخ فریم روی 30 فریم بر ثانیه قفل شده است، اما انیمیشن های اشیا به نظر می رسد که به درستی بهینه نشده اند و با سرعت کمتری اجرا میشوند.
رزولوشن نسخه Series X گاهی تا 2015p افت داره و سریز اس هم 1440p اجرا می‌شود.
 
آخرین ویرایش:

اختلاف فریم تو مد رزولوشن خیلی قابل توجه میباشد
View attachment 286846
_ نسخه فایو و سری ایکس در مود پرفورمنس، هردو از رزولوشن داینامیک بهره می‌برند ولی متوسط رزولوشن تو نسخه فایو بالاتر از سری ایکس هست.
فایو: 1872
سری ایکس: 1836
_ فایو و سری ایکس دارای ری تریسینگ هستند ولی سری اس فاقد ری تریسینگ و کیفیت بالاتر مو( بازی روی فایو و سری ایکس دارای گزینه‌ای هست که کیفیت و فیزیک موی لیان رو بهتر میکنه) هستش و همچنین سری اس تو مواردی مثل تکسچر، LOD و سایه در حد دو کنسول دیگه نیست.
_ فایو دارای فریم ریت بالاتری نسبت به سری ایکس هست و عموما تو مودهایی که استیبل نیستند(60 قفل نیستند) حدود 5 الی 10 فریم همیشه بهتر هستش.

توجه کنید که این بررسی برای دموی بازی هست و ممکنه تو نسخه نهایی کمی متفاوت باشه.
 
بررسی پچ جدید بازی Gotham Knights توسط دیجیتال فاندری

View attachment 286843

بازی Gotham Knights هنگام عرضه مشکلات زیادی داشت. از جمله مشکلات گرافیکی در نورپردازی
اما بدترین قسمت ماجرا مشکلات عملکردی بازی بود.
با اینکه بازی با فریم ریت پایه ۳۰ اجرا میشد اما در همه کنسولها توان نگه داشتن همین ۳۰ فریم را هم نداشت . بخصوص در هنگام موشن های سریع مثل موتور سواری در سطح شهر.
مشکل به صورتی حاد بود که حتی در زمانهایی که بازی ۳۰ فریم ثابت هم میداد ولی فریم تایم بالا باعث استاتر وحشتناک در هر سه کنسول میشد.


اما پچ جدید بازی اونقدر بازیو متحول کرده که تصمیم گرفتیم بازیو مجددا بررسی کنیم. بازی دارای Ray Tracing Reflection هست که بازیو بسیار زیبا میکنه از نظر گرافیکی.
لازم به ذکر هست که این بازی بشدت بازی CPU محور به حساب میاد.


ابتدا بررسی نسخه PS5 با پچ جدید:

در نسخه PS5 اوضاع به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده. بطور قطع میشه گفت در بازی استاتر دیگه وجود ندارد و براحتی قادر به حفظ ۳۰ فریم بر ثانیه هست.

رزولوشن نسخه PS5 همیشه بصورت 4k Native یا همون 2160p اجرا میشود.

View attachment 286842



بررسی کنسولهای Xbox Series X|S:

کنسول های ایکس باکس نیز تقریباً از همین الگو پیروی می کنند. در محیط های داخلی با سرعت 30 فریم در ثانیه قفل شده اجرا می شوند ولی در محیط های بیرون و داخل شهر کاملاً عالی نیستند
هر دو سری S و X نسبت به فرم اولیه بهتر شده اند. اما متأسفانه، علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته اند از نسخه PS5 در اینجا عقب مانده‌اند - با افت پرفرومنس محسوس‌تر و هم‌چنین مشکلات انیمیشن عجیب و غریب در کات سین‌های خاص. اساساً، انیمیشن‌های اشیا در مواقعی ناهماهنگ اجرا می‌شوند. با اینکه که نرخ فریم روی 30 فریم بر ثانیه قفل شده است، اما انیمیشن های اشیا به نظر می رسد که به درستی بهینه نشده اند و با سرعت کمتری اجرا میشوند.
رزولوشن نسخه Series X گاهی تا 2015p افت داره و سریز اس هم 1440p اجرا می‌شود.
_ نسخه فایو و سری ایکس در مود پرفورمنس، هردو از رزولوشن داینامیک بهره می‌برند ولی متوسط رزولوشن تو نسخه فایو بالاتر از سری ایکس هست.
فایو: 1872
سری ایکس: 1836
_ فایو و سری ایکس دارای ری تریسینگ هستند ولی سری اس فاقد ری تریسینگ و کیفیت بالاتر مو( بازی روی فایو و سری ایکس دارای گزینه‌ای هست که کیفیت و فیزیک موی لیان رو بهتر میکنه) هستش و همچنین سری اس تو مواردی مثل تکسچر، LOD و سایه در حد دو کنسول دیگه نیست.
_ فایو دارای فریم ریت بالاتری نسبت به سری ایکس هست و عموما تو مودهایی که استیبل نیستند(60 قفل نیستند) حدود 5 الی 10 فریم همیشه بهتر هستش.

توجه کنید که این بررسی برای دموی بازی هست و ممکنه تو نسخه نهایی کمی متفاوت باشه.
3 سال پیش .....
View attachment 1..mp4
 
نمیخوام ضد حال بزنم ولی این منبعی که دارین در مورد رزیدنت اویل استناد بهش میکنین چرت و پرت زیاد میگه
بازیهای دیگه‌ای هم این اواخر تماماً روی 5 کیفیت بهتری داشتن که باقی منابع خبری معتبر هم تاییدش کردن و ویدیوهاش موجوده! دوستان هم تو صفحات قبل ویدیو مقایسش رو گذاشتن! با توجه به برتری 5 در اون بازی ها میشه گفت که دمو ایول 4 هم پیرو همون بازیهای دیگس.
اول نسل یکسری از بازیسازها و منابع معتبر خبری گفته بودن که برخلاف نسلهای پیش، نسل 9 تنها وابسته به ترافلاپس نخواهد بود و زمینه‌های دیگه ای در کیفیت بازیها دخیل خواهند بود. اون موقع حرفشون رو کسی باور نمیکرد و ترول میشدن منتهی الان داریم به عینه میبینیم این مسئله رو. وقتی مغز متفکر و نابغه ای مثل مارک سرنی پشت پروژه حضور داشته باشه، فرقی نداره به کجا استناد بشه در هر حال واقعیت یه چیز ثابت و واضحیه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or