اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
Aug 30, 2007
14,104
نام
فردین
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:

KING.RG

کاربر سایت
Jun 12, 2021
467
همه نسخه‌ها رو باید از رزولوشن بزنن تا فریم پایدار باشه. رزولوشن اونقدر تو چشم نیست که ناپایداری فریم هست.
ربطی به رزولوشن نداره افت فریمها تو چند موقعیت مشابه توی دوتا نسخه xbox اتفاق می افته و افت فریم ها لحظه ای هست که نشون میده یه چیزی این وسط bottleneck میشه اگه دلیلش روزلوشن بود که Series S که رزولوشن خیلی پایینتر اجرا میشه.
احتمالا هم توی یه Patch قابل حل شدنه.
 

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
ربطی به رزولوشن نداره افت فریمها تو چند موقعیت مشابه توی دوتا نسخه xbox اتفاق می افته و افت فریم ها لحظه ای هست که نشون میده یه چیزی این وسط bottleneck میشه اگه دلیلش روزلوشن بود که Series S که رزولوشن خیلی پایینتر اجرا میشه.
احتمالا هم توی یه Patch قابل حل شدنه.
با سری s مقایسه نکردم. نسبت به ps5. می‌تونست مثل PS5 رزولوشن رو کمتر کنه. فریم رو استیبل‌تر.
ایشالا که با پچ حل شه
 
  • Like
Reactions: rahavard and Hodor

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,102
بررسی DF از آپگرید آنریل انجین ۵ در فورتنایت:


تغییرات به وجود اومده حاصل از Lumen و Nanite بسیار قابل توجه بوده و نورپردازی و جزئیات محیط بسیار بسیار طبیعی تر و نسل بعدی شدند.
هرچند به دلیل هدف ۶۰ فریمی بازی، کمی کیفیت trace ها و سایه ها محدود شده تا فریم ریت حفظ بشه (در PC کیفیت بالاتری داره).

رزولوشن داخلی بازی به گفته خود اپیک، پایینتر از 4k هست که با temporal upsampling به 4k میرسه، ولی کیفیت خیلی خوبی داره و شبیه به 4k هست.

رنج رزولوشن PS5 و Series X رنج بالایی داره که به دلیل ماهیت داینامیک بازی فورتنایت داره و اگر اتفاقات خیلی عجیب غریبی در صحنه افتاد به پایینترین حد خودش میرسه.

Screenshot_20221210-103719_YouTube.jpg
در ادامه به گفته اپیک، میانگین این رزولوشن داخلی در Series X کمی بیشتر از PS5 هست:

Screenshot_20221210-104221_YouTube.jpg
DF همچنین درباره Series S هم صحبت میکنه که در این کنسول هم از Lumen و Nanite در همان ۶۰ فریم ثابت مثل کنسول های قوی تر استفاده شده. رنج رزولوشن داخلی و میانگین اون در Series S هم به این شکل هست:

Screenshot_20221210-104852_YouTube.jpg
تفاوت های گرافیکی البته با دو کنسول دیگه لحاظ شده تا Series S بتونه به ۶۰ فریم برسه. مثلا رفلکشن ها از تکنیک Lumen حذف شده و از SSR برای رفلکشن استفاده شده. از طرف دیگه برخی آبجکت ها هم Shadow Map ندارن که باعث میشه دقت و تعداد سایه های آبجکت ها پایین بیاد. کیفیت نورپردازی هم بطور کلی در Series S پایینتره. اما در نهایت DF نسخه Series S رو با توجه به قدرت این کنسول بسیار خوب ارزیابی کرده که قسمت های مهم و تو چشم Lumen و Global Illumination رو دارا هست که همچنان تفاوت زیادی با نسل قبل داره.

یه نکته ای که وجود داره اینه که در کنسول ها از Lumen به صورت نرم افزاری استفاده شده، اما در PC سخت افزاری هست. نتیجه Lumen سخت افزاری هم کیفیت و دقت بالاتر تکنیک های مختلف حاصل از این تکنولوژی هست. مثل رفلکشن های دقیق تر با کیفیت بالاتر، سایه های کامل از تمام آبجکت ها و ... .
DF دلیل استفاده از Lumen نرم افزاری در کنسول ها رو فریم ریت ۶۰ این بازی میدونه، چون قبلا در دموی ماتریکس به طور کامل از Lumen سخت افزاری استفاده شده بود، اما فریم ریت محدود به ۳۰ بود.

فریم ریت در هر سه کنسول قفل روی ۶۰ فریم هست و تا اونجایی که DF بررسی کرده افتی مشاهده نشده. اما در PC متاسفانه کمی استاتر وجود داره که امیدوارند به زودی برطرف بشه.
 

just_p30

کاربر سایت
Apr 13, 2008
2,746
در پچ جدید The Callisto Protocol نسخه Series X، مشکل ری تریسینگ رفلکشن رفع شده و در حال حاضر اجرا میشه.


بررسی بازی رو کنسول ها نیامده ؟ چون به نظر بازی تقریبا سنگینی میاد ، خیلی با گرافیکش حال کردم.
 
  • Like
Reactions: Clarence b

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,453


از اولم woke بودن از سرتاپای این بازی میریخت پایین.
این حجم از داونگرید خجالت اوره.. حیف یک دلار که سونی واسه انحصاری زمانی کردن این بازی داد.

ولی این قضیه یه خوبی داشت که چیزیو ثابت کرد که مدتهاست میگم
لزوما اگر یک بازی فقط برای کنسولهای نسل جدید بیاد به معنی نکست جن بودن گرافیکش نیست. مثال Forspoken و Gotham Knights خیلی مثال خوبیه
از اون طرف کراس جن بودن یه بازی هم لزوما به این معنی نیست که نمیتونه گرافیک نکست جن داشته باشه مثالش Horizon Forbidden West و Callisto Protocol و FH5

دیگه احتمال زیاد وقتی پرونده Dead Space و Hogwart Legacy و Resident Evil 4 هم بسته بشه، از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازی کراس جن نخواهیم دید.
و ای کاش اکثر استودیو ها چه فرست پارتی و چه ترد پارتی از Unreal Engine 5 استفاده میکردن چون بشدت انجین کاملی هست که هم کار باهاش راحته و هم فیچرهایی که ارائه میده بسیار نوآورانه هست که بسیار روی کیفیت بصری بازی و بهینه سازی بازی تاثیر مثبت می‌ذاره .

فیچرهایی مثل:
- Lumen (شامل GI و Reflection)
- Nanite
- Virtual Shadow Maps
- TSR
- Meta Human
- World Partition
- MetaSounds
- built-in animation
- UV creation tools

نسخه 5.1 انریل هم اخیرا منتشر شد
با فوکوس بر روی تکنولوژی ننایت در پوشش گیاهی و درختان که تو نسخه 5.0 ننایت برای پوشش گیاهی وجود نداشت.
این اپدیت به طرز حیرت آوری باعث میشه LOD پوشش گیاهی بالا حفظ بشه و جئومتری گیاهان و درختان و حتی سایه ها در دوردست همانند نزدیک رندر بشه


نسخه UE 5.0 بدون ننایت برای پوشش گیاهی
👇👇
View attachment VID_20221211_094612_215.mp4



با ننایت برای پوشش گیاهی: UE5.1
بدون ذره ای هدر رفت پرفورمنس
👇👇
View attachment VID_20221211_094615_163.mp4



آپدیت جدید اینبار جهت اعمال رفلکشن لومن داخلی انجین برای سطح شیشه ای هستش

چپ: UE5
راست UE5.1
IMG_20221211_094617_243.jpg


اگه یادتون باشه تو دموی متریکس رفلکشن لومن داخلی انجین برای بدنه ماشین ها ،برای سطح خیس زمین وجود داشت ولی برای شیشه ها و بطور کلی سطوح بسیار Glossy مثل شیشه ماشین یا آینه ها وجود نداشت 👇

UE5.0
IMG_20221211_094621_431.jpg

UE5.1
IMG_20221211_094623_485.jpg


ویژگی دیگه UE5.1 توی Subsurface Scattering هستش که نوری هست رو مثلا از یه جسم کدر عبور می‌کنه مثل نوری که از برگ نازک درختان عبور می‌کنه و بر روی یه برگ دیگه تاثیر میذاره و باعث ریلیتسیک تر شدن نورپردازی میشه 👇

UE5.0
IMG_20221211_094627_606.jpg

UE5.1
IMG_20221211_094629_300.jpg


ویژگی دیگه UE 5.1 هم اعمال Lumen Reflection Water هست
که البته در آپدیت UE5.1 فورتنایت هم دیدیم

IMG_20221211_094632_327.jpg
و در آخر ویژگی های دیگر UE 5.1 ،بهبود کلی لومن و انیمیشن ها و دفورمینگ هست.
 

moeinclip

کاربر سایت
Aug 31, 2009
300
من به ویدئوهای مقایسه nfs و فورتنایت ps5 و xsx دقت کردم نسخه shimmering ps5 کمتری داره و هم شارپتره
نمیدونم علتش چیه گرچه میگن رزولوشن کمتره
شاید upscale بهتر رو ps5 اعمال میشه
نسخه ps5 در نشون دادن نرده ها از دور خیلی بهتر عمل میکنه
گارد ریل در nfs و نرده ها در fortnite کاملا ps5 بهتره و لرزش یا شیمرینگ کمتری داره
تازه یه سری تفاوتها داره که کسی بهش اشاره نکرده مثل فیزیک آب و داینامیک بودن نورپردازی رو کاراکتر که نسخه های xbox اونهارو نداره
 

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490


از اولم woke بودن از سرتاپای این بازی میریخت پایین.
این حجم از داونگرید خجالت اوره.. حیف یک دلار که سونی واسه انحصاری زمانی کردن این بازی داد.

ولی این قضیه یه خوبی داشت که چیزیو ثابت کرد که مدتهاست میگم
لزوما اگر یک بازی فقط برای کنسولهای نسل جدید بیاد به معنی نکست جن بودن گرافیکش نیست. مثال Forspoken و Gotham Knights خیلی مثال خوبیه
از اون طرف کراس جن بودن یه بازی هم لزوما به این معنی نیست که نمیتونه گرافیک نکست جن داشته باشه مثالش Horizon Forbidden West و Callisto Protocol و FH5


دیگه احتمال زیاد وقتی پرونده Dead Space و Hogwart Legacy و Resident Evil 4 هم بسته بشه، از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازی کراس جن نخواهیم دید.
و ای کاش اکثر استودیو ها چه فرست پارتی و چه ترد پارتی از Unreal Engine 5 استفاده میکردن چون بشدت انجین کاملی هست که هم کار باهاش راحته و هم فیچرهایی که ارائه میده بسیار نوآورانه هست که بسیار روی کیفیت بصری بازی و بهینه سازی بازی تاثیر مثبت می‌ذاره .

فیچرهایی مثل:
- Lumen (شامل GI و Reflection)
- Nanite
- Virtual Shadow Maps
- TSR
- Meta Human
- World Partition
- MetaSounds
- built-in animation
- UV creation tools

نسخه 5.1 انریل هم اخیرا منتشر شد
با فوکوس بر روی تکنولوژی ننایت در پوشش گیاهی و درختان که تو نسخه 5.0 ننایت برای پوشش گیاهی وجود نداشت.
این اپدیت به طرز حیرت آوری باعث میشه LOD پوشش گیاهی بالا حفظ بشه و جئومتری گیاهان و درختان و حتی سایه ها در دوردست همانند نزدیک رندر بشه


نسخه UE 5.0 بدون ننایت برای پوشش گیاهی
👇👇
View attachment 278824



با ننایت برای پوشش گیاهی: UE5.1
بدون ذره ای هدر رفت پرفورمنس
👇👇
View attachment 278823



آپدیت جدید اینبار جهت اعمال رفلکشن لومن داخلی انجین برای سطح شیشه ای هستش

چپ: UE5
راست UE5.1
View attachment 278822


اگه یادتون باشه تو دموی متریکس رفلکشن لومن داخلی انجین برای بدنه ماشین ها ،برای سطح خیس زمین وجود داشت ولی برای شیشه ها و بطور کلی سطوح بسیار Glossy مثل شیشه ماشین یا آینه ها وجود نداشت 👇

UE5.0
View attachment 278821

UE5.1
View attachment 278820


ویژگی دیگه UE5.1 توی Subsurface Scattering هستش که نوری هست رو مثلا از یه جسم کدر عبور می‌کنه مثل نوری که از برگ نازک درختان عبور می‌کنه و بر روی یه برگ دیگه تاثیر میذاره و باعث ریلیتسیک تر شدن نورپردازی میشه 👇

UE5.0
View attachment 278819

UE5.1
View attachment 278818


ویژگی دیگه UE 5.1 هم اعمال Lumen Reflection Water هست
که البته در آپدیت UE5.1 فورتنایت هم دیدیم

View attachment 278817
و در آخر ویژگی های دیگر UE 5.1 ،بهبود کلی لومن و انیمیشن ها و دفورمینگ هست.
فورتنایت که واس خود اپیک روی PC و کنسولا داستان داره. UE 5 هر چقدر خفن! به شدت مشکل بهینه نبودن داره.

یجورایی مثل داستان کرایسیس یک که روی PC های اند بی نظیر بود. اما اون انجین هیچ جایی به کار نمیومد! UE5 به اون بدی نیست اما قطعا مشکلات زیادی داره.

وقتی کل ۴۰۹۰ رو درگیر می‌کنه و ۶۰ فریم میده، قطعا میلنگه!
 

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,453
فورتنایت که واس خود اپیک روی PC و کنسولا داستان داره. UE 5 هر چقدر خفن! به شدت مشکل بهینه نبودن داره.

یجورایی مثل داستان کرایسیس یک که روی PC های اند بی نظیر بود. اما اون انجین هیچ جایی به کار نمیومد! UE5 به اون بدی نیست اما قطعا مشکلات زیادی داره.

وقتی کل ۴۰۹۰ رو درگیر می‌کنه و ۶۰ فریم میده، قطعا میلنگه!
واسه کنسولا خوب بوده که تا الان.
البته فکر کنم غیر از دموی متریکس و آپدیت فورتنایت دیگه انریل ۵ نداشتیم واسه پلی دادن
ولی واسه پی سی آره داستان داره که مهم ترینش همون استاتره فعلا.
نگران بهینه سازیش نباش اوکی میشه
اصلا قابل مقایسه با کرای نیست قضیه
 

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
واسه کنسولا خوب بوده که تا الان.
البته فکر کنم غیر از دموی متریکس و آپدیت فورتنایت دیگه انریل ۵ نداشتیم واسه پلی دادن
ولی واسه پی سی آره داستان داره که مهم ترینش همون استاتره فعلا.
نگران بهینه سازیش نباش اوکی میشه
اصلا قابل مقایسه با کرای نیست قضیه
UE5 با فورتنایت نشون داد اصلا بهینه نبوده، روی هیچ دیوایسی. واس همین ازش استفاده نمی‌کنن.

فعلا چیزی که هست قابل استفاده نبودنش رو نشون‌ میده، مثل کرای انجین ۱۴ سال پیش!
 

zilyzal

کاربر سایت
Feb 10, 2017
3,087
UE5 با فورتنایت نشون داد اصلا بهینه نبوده، روی هیچ دیوایسی. واس همین ازش استفاده نمی‌کنن.

فعلا چیزی که هست قابل استفاده نبودنش رو نشون‌ میده، مثل کرای انجین ۱۴ سال پیش!
چطور با فورتنایت نشون داده بهینه نبوده؟ روی کنسولای نسل جدید تا جایی که شنیدم عالی اجرا میشه رو پی سی هم من با سیستمی که قبلا تو بازی مشکل افت فریم زیاد داشتم و خیلی وقتا کرش میکرد با همون تنطیمات کیفیت بهتر درکنار فریم ثابت میگیرم عکسایی که صفحه قبل از اخرین تنظیمات گرافیکی گذاشتم و یکی از پلیرا گرفته بود با rtx3080 و i7 13700k بالاترین تنظیمات گرافیکی رو تو 1440p با فریم ثابت گرفته بود
من عاشق کرای انجین بودم ولی UE کلا با کرای انجین فرق داشته و داره. از کرای انجین عملا هیچ شرکتی بجز خود کرایتک نمیتونست خوب استفاده کنه
 
  • Like
Reactions: alimx360

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
چطور با فورتنایت نشون داده بهینه نبوده؟ روی کنسولای نسل جدید تا جایی که شنیدم عالی اجرا میشه رو پی سی هم من با سیستمی که قبلا تو بازی مشکل افت فریم زیاد داشتم و خیلی وقتا کرش میکرد با همون تنطیمات کیفیت بهتر درکنار فریم ثابت میگیرم عکسایی که صفحه قبل از اخرین تنظیمات گرافیکی گذاشتم و یکی از پلیرا گرفته بود با rtx3080 و i7 13700k بالاترین تنظیمات گرافیکی رو تو 1440p با فریم ثابت گرفته بود
من عاشق کرای انجین بودم ولی UE کلا با کرای انجین فرق داشته و داره. از کرای انجین عملا هیچ شرکتی بجز خود کرایتک نمیتونست خوب استفاده کنه
بیخیال. من اشتباه کردم.
 

Vice City FM

کاربر سایت
Aug 2, 2021
2,453
تو آپدیت جدید GTA V که همزمان با انتشار دی ای سی جدید بخش آنلاین به نام Los Santos Drug Wars عرضه شده Ray Tracing Reflection به مود فیدیلتی نسخه های نسل نهمی کنسولها اضافه شده (سریز اس را مطمین نیستم هنوز)
قبلا هم Ray Tracing Shadow به بازی اضافه شده بود.

IMG_20221213_140257_191.jpg
IMG_20221213_163554_221.jpg IMG_20221213_163553_818.jpg
View attachment VID_20221213_163710_202.mp4

View attachment VID_20221213_163711_896.mp4
View attachment VID_20221213_143015_488.mp4

View attachment VID_20221213_165811_546.mp4
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر