آموزش و پاسخ به سوالات Gran Turismo 5

MORY 62

GT specialist
کاربر سایت
Oct 13, 2010
62
بنام خدا




با سلام

این تاپیک رو باز کردم تا هم یه سری مطالب و آموزش های قبلیم رو که تو تاپیک اصلی به صورت بهم ریخته بود، بهش انتقال بدم و در مجموع یک جا قرار بگیره و همینطور به مرور مطالب و آموزش های جدیدی هم خودم و هم دوستان عزیز دیگه در اینجا قرار بدن.

این تاپیک بیشتر مربوط به مسایل آموزشی GT5 و همینطور راهنمایی های مربوط بهش هست.
پس خواهشا" همچنان مطالب دیگه از جمله قیمت،قسمت آنلاین،تصاویر قسمت Photo Mode و غیره در تاپیک های مربوط به خودش دنبال بشه.

امیدوارم این تاپیک برای علاقه مندان و طرفداران GT5 ، مفید و موثر واقع بشه.
از حامد عزیز (Konami ) بابته راهنمایی و همکاری تشکر میکنم.


برای استفاده بهتر و راحت تر خوانندگان مطالب رو بخش بندی کردم و برای هر کدوم یه عنوان در نظر گرفتم تا دوستان خیلی سریع تر و راحت به مطالب دسترسی داشته باشن.
بدیهیه اگه مطلب جدیدی خواستم بنویسم، لینکش رو به عناوین بخش اضافه میکنم.



بخش اول : یه نقد و Review مختصر و اجمالی از بازی GT5 بعد از یک و نیم روز بازی

بخش دوم : نکاتی راجب بخش Driving Options

بخش سوم : معرفی مسابقات بخش Special Events به همراه تصاویر مربوطه

بخش چهارم : نکاتی جزئی راجب GT Auto ، Items ، قسمت ساخت Track و ....

بخش پنجم : تشریح کامل بخش Tuning Shop به همراه تصاویر مربوطه

بخش ششم : نکاتی در مورد چرخ های متحرک و انتخاب لاستیک مناسب

بخش هفتم : تشریح مسابقات بخش A-spec به همراه تصاویر مربوطه



بخش هشتم : تشریح مسابقات Endurance ( استقامتی )


بخش نهم : تشریح قسمت Photo Travel & Photo Mode به همراه تصاویر مربوطه





بخش اول : یه نقد و Review مختصر و اجمالی از بازی GT5 بعد از یک و نیم روز بازی

دوستان کم و بیش راجب بازی صحبت کردن و من یه سری نکته رو راجب بازی میگم.(در ضمن اینم بگم من از طرفداران پر و پا قرص سری GT هستم و از شماره 1 این بازی تا الان همه رو بازی کردم.)

1.راجب منو GT Mode

اولین نکته مربوط به منوی بازی در حالت GT Mode هست،منو ساده،جذاب و زیبا کار شده و بعد از یکی دو ساعت کاملا" باهاش آشنا میشید.
ولی من موندم چرا اون منوی زیبا و عالیه GT4 رو حفظ نکردن و از همون با یه کمی تغییرات استفاده نکردن.واقعا" جذابیت اون یه چیز دیگه بود.
تو اون منو تمام کمپانی های خودرو سازی داخل کشور مربوطه بودن و همونجا میتونستی ماشینت رو TUNE کنی و یه سری مسابقات مربوط به همون کمپانی خودرو سازی داشت که خیلی جالب و جذاب بود.
طرفداران GT که ماه ها و بلکه سالها با شماره قبلی بازی کرده بودن و با اون منو اُخت پیدا کرده بودن،خیلی جذاب تر میشد که همون منو رو با همون سر و شکل گسترش میدادن.

به هر حال همین منو هم خیلی خوبه و مطمئنم بزودی به اینم عادت میکنیم و محبوب میشه.

از نقاط قوت منو GT Mode میشه به دسترسی خیلی راحت به گاراژ و همین طور گاراژ خیلی زیبا با امکانات بالا اشاره کرد.
همچنین وجود یه گزینه جدید به اسم ITEMS که اونجا یه سری گیفت و به قولی هدیه که شامل رنگ های ماشین و بوق و این جور لوازم میشه،هست.در کل این قسمتش هم جالبه و هم پُرد کاربرد.
به طور مثال تو سری های قبلی بعد خرید ماشین نمیشد رنگش رو تغییر داد ولی با این گزینه جدید و رنگ های هدیه داده شده میشه.
از دیگر نقاط این منو میشه به تنظیمات رنگ و تصویر بک گراند و غیره اشاره کرد.
و نکته مثبت دیگه ای که به ذهنم میرسه قسمت PHOTO TRAVEL هست که انصافا" عالیه و دیگه همتون تا الان با این قسمت آشنا شدین.

ولی متاسفانه نقاط ضعفی هم داره که اصلی ترنیش نبود گزینه ای برای تست خودرو های گاراژ و همچنین گرفتن رکورد های شتاب 0-400 و یا سرعت نهایی هست.
طرفداران و علاقه مندان GT حتما" این قسمت رو تو شماره قبلی یادشون هست،که فوق العاده جذاب و لذت بخش بود.
من خودم به شخصه با تمام ماشینایی که میخریدم و یا جایزه میگرفتم تست شتاب و سرعت نهایی میدادم و رکورد ها ثبت میشد و اولین چیزی هم که تو این شماره دنبالش بودم همین قسمت بود که متاسفانه دیدم وجود نداره که خیلی ضد حال خوردم. ( اگه کسی همچین قسمتی دیده بگه،البته منظور اون قسمت TIME TRIAL نیست و کسایی که شماره های قبلی بازی کرده باشن حتما" میدونن کدوم قسمت رو میگم.)


2.راجب ماشین های بازی

راجب نکته های مثبت این قسمت بی شک باید به ماشینای پریمیوم اشاره کرد که فراتر از شاهکار طراحی شدن و واقعا" آدم از رانندگی باهاشون و حتی فقط تماشا کردنشون لذت میبره.راجب این ماشینا خیلی میشه صحبت کرد ولی فقط در یک کلمه باید از واژه خارق العاده براشون استفاده کرد.

از دیگر نکات مثبت وجود کمپانی های لامبورگینی و فراری هست که بعد از سالها انتظار بالاخره برای این بازی لایسنس شدن و همین وجود ماشینای همین دو کمپانی با اون جزییات و صدای فوق العاده خودشون اندازهء یه بازی ارزش داره.

وجود داشتن ماشینای استاندارد که بعضیاشون گرافیک خیلی پایینی دارن( به نسبت این شماره) هم به نظر من نکته مثبته.
من خودم به شخصه خیلی دوست دارم از کمپانیای زیاد و مدلای متفاوت ماشینا تو بازی استفاده کنم و حتی شده برای یه بار تستشون کنم.پس این برای طرفدارایی مثل من نکته مثبت حساب میشه.

از نقاط ضعف هم باید به این موضوع اشاره کنم که چرا تمام ماشینا تو کمپانیا قرار نگرفتن و ظاهرا" فقط ماشینای پریمیوم(شایدم تعدادی کمی استاندارد) تو قسمت خرید اصلی قرار گرفتن و برای خرید سایر ماشینای استاندارد یا باید جایزه گرفتشون و یا از قسمت خودرو های دست دوم استفاده کرد که این خیلی بده.
الان کمپانی ای مثل بوگاتی اصلا" تو قسمت کمپانیای خودرو نیست و برای خرید مدل ویرون یا باید منتظر موند تا جایزه گرفتش و یا مدام قسمت خودروهای دست دوم و کارکرده رو چک کرد تا شاید اونجا پدیدار بشه.
یا مثلا" کمپانیه بزرگ و با عظمتی مثل BMW همش 5 6 تا ماشین تو قسمت خرید داره و باید برای خرید بقیه مدلا بازم تو قسمت USED CARS سرگردون بود.
این نقطه ضعف برای منی که به ماشین و ماشین بازی خیلی علاقه دارم و انصافا" شاید بیشترین خوشحالی رو از بابته خبر وجود 1031 ماشین در بازی داشتم،بزرگه.

نقطه ضعف دیگه هم که تا الان بیشترین مانور منتقدان و دشمنان! بازی بوده گرافیک برخی از مدلای استاندارد بوده که بازم میگم برخیشون.که اونم به شخصه برام مهم نیست و انصافا" داخل بازی و موقع RACE اصلا" به چشم نمیاد و برای طرفداران و علاقه مندان اصلی GT اصلا" احساس نمیشه.

در آخر با نوع نشون دادن ماشینا برای انتخاب کردنشون هم زیاد حال نکردم و وقتی میخوای رنگشون رو انتخاب کنی خیلی ZOOM شده هستن.و همچنین نبودن کلیدی برای ROTATE سریع ماشین.

3.راجب پیست های بازی

در این مورد انصافا" نقطه ضعف خیلی کم و حتی نبود نقطه ضعف هست.
مسیر های خیلی زیاد و متنوع که اکثرا" قدیمی و خاطره انگیز و یه سری پیست و مسیر جدید که واقعا" عالی کار شدن و پیست هایی که من تا اینجا دیدم همگی خوب و قابل قبول بودن.
راجب یه سری پیست ها به مفصل اگه شد بعده ها صحبت میکنم.

4.راجب مسابقات بازی

از نقاط مثبت میشه به مسابقات بخش Special اشاره کرد که واقعا" هم عالی کار شدن و هم جذابیت خیلی بالایی دارن.
لذت رانندگی با خودروهای کارتینگ که خیلی هیجان انگیز بود.
ماشینا و پیست ناسکار که مهارت بالایی میخواد و اونم خیلی جذابه.
و همین طور بخش های دیگش که البته هنوز به طور دقیق بازیشون نکردم.

از نقاط مثبت دیگه مسابقات، جمع و جور بودن و دسترسی سریع و تقسیم بندی خوب اون تو بخش A-Spec هست.که از مبتدی شروع میشه و تا فوق حرفه ای تقسیم بندی شده.

همچنین بخشی که میخواییم وارد یه مسابقه ای بشیم میتونیم از همون قسمت وارد گاراژ بشیم و ماشینمون رو انتخاب کنیم و حتی همونجا مشخص میکنه آیا ماشینی با شرایط اون مسابقه داریم یا نه که این خیلی نکته مثبیته و واقعا" لذت بردم و اون دردسر GT4 که باید مدام از اون قسمت خارج میشدیم و وارد گاراژ میشدیم و مجددا" برمیگشتیم حل شده.

از نقاط ضعف اصلی این قسمت کم بودن مسابقات هست و به نسبت GT4 خیلی مسابقات کمتری داره.به طوری که من در یک روز و نیم بازی تمام مسابقات PROFESSIONAL رو هم تموم کردم و از قسمت B-Spec هم با اینکه علاقه ای ندارم ولی بیگینر و اماتور رو رفتم و همچنین قسمت های کارتینگ و بخشی از تاپ گیر و نسکار.
اگه یادتون باشه تو شماره قبل سوای مسابقات اصلی یه قسمت به اسم Special Events داشت که کلی مسابقه داشت و همینطور یه قسمت به اسم Endurance که مسابقات حرفه ای و فرمول 1 و 24 ساعته داشت.و همینطور یه سری مسابقات داخل یه سری کمپانیا که انحصاری اون کمپانی بود.
ولی الان تعداد مسابقات خیلی کم هست( به نسبت شماره قبل)

به نسبت تعداد ماشینای این GT و همین طور TRACK های این سری، به راحتی میتونستن تا 10 مسابقه برای هر رده اضافه کنن و کلی TROPHY CUP های متفاوت بسته به مدل ماشینا،سال ساختشون،کشورشون و همین طور پرفرمنسشون بسازن و اضافه کنن تا به این زودی این بازی تموم نشه.
( امیدوارم با DLC این قضیه حل بشه)


از نقاط ضعف دیگه هم میشه به قسمت مجزای B-Spec اشاره کنم که واقعا" دلیل این کار سازندگان رو نمیدونم.

راجب لذت بخش نبودن بخش B-Spec هم چند تا نکته اساسی هست:

اولیش و اصلی ترینش نبود کلیدی برای FAST FORWARD کردن هست که اگه یادتون باشه تو GT4 تو حالت B-Spec شما میتونستید زمان رو تا 3 برابر حالت طبیعی سریع کنید و که علاوه بر لذت بخش شدنش کمک زیادی به این موضوع میکرد که شما حوصله تون سر نره.
ولی الان شما باید یه مسابقه به فرض 20 دقیقه ای رو یه بار تو حالت A-Spec برید و بعدش دوباره همون 20 دقیقه وقت رو برای حالت B-Spec بزارید، که این اصلا" منصفانه نیست!

دومیش ،اختیارات کمه گیمر به عنوان هدایت کنندهء ماشین هست.
شما سوای یه سری اختیارات جانبی که به طور مثال عوض کردن زاویه دید و زاویه پیست و دیدن اسامی راننده ها و غیره هست، اختیارات کمی در کنترل اصلی خودرو دارید.
یعنی درست مثل GT4 میتونید دستورات کم کردن سرعت،افزایش سرعت و یا سبقت رو بدید.
که البته گرافیکش رو تغییر دادن و زیباتر شدن این دستورات.

یه نمودار هم برای راننده تعبیه کردن که بر اساس دستورات شما تغییر پیدا میکنه و در واقع نشانگر وضیعت روحی و جسمانیش هست.

و آخرین نکته راجب لذت بخش نبودن این قسمت از نظر من جدا کردن این بخش از قسمت A-Spec هست که در واقع گیمر رو مجبور به انجام اون میکنه. ( اگه کسی خواهان فول کردن درصد و تروفی و جوایز بازی باشه)
در صورتی که اگه مثل GT4 این بخش رو اختیاری میکردن 100 درصد جذابیت بیشتری داشت و قطعا" اکثر طرفداران GT مسابقات زیادی رو تو اون حالت انجام میدادن و نیازی به اجبار نبود.



فعلا" برای 1 روز نیم بازی اینا به ذهنم رسید....

آها دو تا نکته یهو به ذهنم رسید:

1. تعداد 16 تا ماشین همزمان تو پیست یه تجربه فوقالعاده برای این سری بازیه شاهکار هست و واقعا" لذت بخشه.معمولا" زیر 12 تا ماشین برای مسابقات نیست که عالیه این حرکت سازندگان.

2.وجود این Level ها خیلی بده و من که اصلا" باهاشون حال نکردم.اگه level هست پس لایسنس چیه و اگه باید لایسنس بگیریم پس این level ها چیه.بهتر بود لایسنس ها رو بیشتر میکردن و سخت تر و برای ورود به مسابقات لایسنس احتیاج بود نه level.

در پایان باید بگم این بازی اگر چه نقطه ضعف هایی هم داره و طبیعیه این موضوع، ولی درکل هر چی باشه بازم یه نسخه دیگه از سری فوق محبوب GT هست و برای طرفداران و عاشقانش من جمله خودم یه تجربه لذت انگیزه دیگه اس.



بخش دوم : نکاتی راجب بخش Driving Options


مسئله و نکتهء بعدی که همین دیشب کشفش کردم و واقعا" لذت بردم و خوشحال از اضافه شدن همچین آپشنی که Simulator بودن این عنوان رو رسمی تر میکنه، این هست که تو قسمت Driving Options قبل از RACE شما با تنظیمات زیادی روبرو هستید که بسیار بسیار کارامد و واقعی هستن.
یعنی چی؟؟

خب ببینید نمیدونم شما تو این بازی تجربه رانندگی با لامبورگینی کانتاش رو داشتید یا نه ،ولی این ماشین فوق العاده وحشی و رام نشدنیه و موقع پیچ ها شدیدا" غیر قابل کنترل میشه و حتی تو مسیر مستقیم دچار هرز گردی شدیدی هست.
یا همون لوتوس تو بخش لوتوس چلنج تو TOP GEAR که شدیدا" هرزگردی داره.

حالا راه حل و استفاده از آپشن های عالیه GT5 :

تو قسمت Driving Options چند تا سیستم وجود داره که رو اتومبیل نصبه و میشه ON و OFF کرد و یا درصد حساسیتش رو کم و زیاد.

TCS :
اصلی ترینش سیستمش ( traction control system ) ( TCS ) یا همون سیستم کنترل ترکشن یا کنترل کشش و یا کنترل هرزگردی ماشین هست.
خیلی مختصر و مفید بگم که این سیستم کارش این هست که وقتی یکی از چرخ های محرک ماشین شروع به هرزگردی میکنه این سیستم وارد عمل میشه و با کاهش مطلوب گاز و کم کردن قدرت موتور از هرزگردی چرخ جلوگیری میکنه و به چسبندگی ماشین و منحرف نشدنش کمک میکنه.
اصلی ترین مواقع بروز این هرز گردی هم در پیچ هاست.
حالا تو همون Driving Options میشه این حساسیت رو از 0 تا 10 تعیین کرد.که حالت دیفالت 5 هست.
این سیستم با ترمز ABS رابطه مستقیم داره و فقط رو ماشینای دارای ترمز ABS نصب میشه و اگه ABS رو OFF کنید این سیستم هم OFF میشه.

SKID RECOVERY FORCE :
قسمت بعدی skid recovery force هست که مربوط به بهینه کردن نیروی ترمز هست که گزینه ON و OFF داره.
ماشین شما با ON کردن این سیستم در ترمز گیری ها خیلی بهتر عمل میکنه،ولی هنوز تست نکردم که تو موارد دیگه از جمله کند تر شدن شتاب تاثیری داره یا نه.

ACTIVE STEERING :
قسمت بعدی active steering هست که مربوط به تنظیم حساسیت فرمون خودرو هست که حالتهای OFF و MILD و STRONG داره.
طبق تجربه و تست شخصی خودم،با گذاشتن رو حالت های mild یا strong در ماشینهایی که نافرمانی زیادی در کنترل دارن، خیلی عملکرد بهتر و راحت تر در کنترلشون پیدا کردم.

ASM :
سیستم بعدی ACTIVE STABILITY MANAGEMAENT که در اصل همون ESP هست و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو هست. که اینم ON و OFF داره.
بیشترین کاربردش هم در هنگام پیچ ها و یا انحراف های پیش اومده در جاده یا پیست هست.در اصل با پیچاندن ناگهانی فرمون خودرو در پیچ ها و یا حتی مسیر مستقیم ( در سرعت های بالا ) این سیستم وارد عمل میشه و از انحراف ماشین جلوگیری میکنه.
البته تو بازی بهتره بیشتر OFF اش کنید.خیلی تو شتاب گیری تاثیر داره و در واقع مانع شتاب گیری سریع میشه و فقط برای ماشینای خاصی استفاده کنید.

ABS :
و سیستم آخر ترمز ABS هست که دیگه معروف ترین سیستم خودرو هست که میتونید حساسیتش رو از 0 تا 10 تغییر بدید.
دیگه همه با این سیستم آشنایی کامل دارن و در یک جمله، کار این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گیری در سطوح لغزنده هست.
با بیشتر کردن حساسیت ABS مخصوصا" در پیست های بارانی،کنترل ماشین در هنگام ترمز گیری خیلی بهتر شده و ماشین شما خیلی سریعتر و مطمئن تر متوقف میشه.


حالا شما به عنوان مثال لامبورگینی کانتاش و یا خودروی لوتوس رو در مسابقات TOP GEAR در نظر بگیرید که در حالت عادی، غیرقابل کنترل به نظر میرسن،ولی با تنظیمات صحیح این سیستما براحتی رام میکنید و قابل کنترل!
یه مسابقاتی هست تو بخش آماتور به اسم SUPERCUP NOSTALGIA که با همین کانتاش میشه شرکت کرد.اگه با تنظیمات دیفالت وارد بشید بعید میدونم یه LAP رو براحتی و منحرف نشدن و هرز گردی شدید تو پیچ ها طی کنید.
ولی کافیه حساسیت سیستمه TCS رو از 5 به 8 تغییر بدید و همین طور SKID RECOVERY رو ON کنید،STEERING رو رو MILD یا STRONG بزارید و ASM رو ON کنید و در آخر حساسیت ABS رو از 1 به 10 تغییر بدید.
نتیجه کار خارقالعادس!!
دیگه نه از هرز گردی خبری هست و نه از انحراف،ماشین تو پیچ ها اون طور که باید گاز نمیخوره ( بدلیل سیستمه TCS و ASM ) ولی براحتی میتونید رقبا رو جا بزارید.
اینو به شخصه تجربه کردم که میگم.
و یا در مسابقات لوتوس چلنج در بخش Special و تاپ گیر، تنظیمات لوتوس رو به این صورت بزارید: TCS از 5 به 8 ، Steering رو حالت strong و skid recovery رو on و ASM رو OFF و همین طور abs رو از 1 به 9 تغییر بدید.
خیلی خیلی کنترلش بهتر میشه.من با همین روش طلاش رو گرفتم.

در ضمن شما میتونید با قرار دادن و تعریف کردن دکمه ای برای بعضی از این آپشن ها و سیستم ها ، اون ها رو در هنگام race تغییر بدید.
البته تمامش رو نمیشه و نکته مهمش این هست که در طول race خیلی نمیشه روشون حساب کرد،یعنی بیشتر باعث گمراه کردن شما میشن و بهتره قبل race اون تنظیمات رو انجام بدید.

حالا با توجه به هر ماشینی و هر پیستی میتونید اون متغیر ها رو تغییر بدید تا به بهترین عملکرد برسید.
خوشحالم از اعمال همچین آپشن هایی در بازی که واقعا" اون شبیه سازی رو بیشتر تحقق میبخشه.دیگه اینطوری نیست که بدون هیچ تنظیمی بهترین عملکرد رو از ماشینتون بگیرید و باید با تنظیمات بهتر عملکرد خودتون و ماشینتون رو بهبود و تقویت کنید.

بخش سوم : مسابقات بخش Special Events

این قسمت به 7 بخش تقسیم شده که شامل:



مسابقات Karting :



که به 3 بخش تقسیم شده و در هر قسمت مسابقات مخصوص به خودش رو داره،در واقع به مرور سخت تر میشه.
خیلی لذت بخشه این قسمت و تجربه منحصر به فردی رو داره رانندگی با کارتینگ.که هم قلق مخصوص به خودش رو داره و هم خیلی بامزه هست( از نظر اندازه،تعدادشون و همین طور صدای موتورشون)
بعید میدونم کسی از این قسمت خوشش نیاد و ابتکار جالبی هست در کل.
من تمامش رو طلا کردم به غیر از race آخر از چلنج آخر که واقعا" سخت و نفس گیر هست.

مسابقات Nascar :



در این قسمت هم مسابقات به 3 قسمت تقسیم بندی شده ولی تعداد raceبیشتری به نسبت کارتینگ داره.
ولی نکته اساسی راجب این قسمت این هست که اصلا" شاهد برگزاری مسابقاتی به سبک نسکار نیستیم.یعنی خود من منتظر مسابقاتی 100 LAP به بالا و با تعداد زیادی ماشین ( حداقل همون 16 تا ) بودم.
ولی در این قسمت فقط مسابقات تایم گیری وجود داره و یه جورایی انگار داری تست لایسنس میدی.
در واقع تدریسی هست که رانندهء مطرح و معروف نسکار یعنی جف گُردن Jeff Gordon به شما میده.
حالا نمیدونم تو بخش A-Spec و قسمت Extreme داره همچین چیزی یا نه که اگه نباشه خیلی افسوس آوره.
اکثرش رو طلا گرفتم،نکته اصلی راجب روندن این ماشین آرامش اعصاب و نداشتن لرزش تو دست هست.که من به شخصه ندارم اون آرامش اعصاب رو!! و به همین خاطر اکثرش رو برادرم طلا کرد!
ولی با فرمون باید خیلی راحت تر باشه که متاسفانه فعلا" ندارم.

مسابقات Top Gear :



این قسمت هم همون طور که از اسمش پیداست تو پیست تاپ گیر انجام میشه و شامل 3 بخش هست.
که در اصل با ماشینی که به شما میده باید با بقیه رقابت کنید که در ابتدا شما همیشه آخر هستید و باید با اول شدن در انتها طلای تاپ گیر رو بگیرید.
این بخش هم بدک نیست و در اصل فقط از تاپ گیر، پیستش رو یدک میکشه و چیز خاص دیگه ای نداره.
بخش اول با فولکس واگن سامبا باس هست،بخش دوم با لوتوس و بخش سومش با یه فولکس واگن خیلی قدیمی که اتفاقا" جذاب هم هست.

مسابقات AMG :



که اینم همین طور که پیداست مربوط به بنز میشه و آلمان و پیست معروف نوربرگرینگ!
این قسمت رو خیلی پسندیدم و خیلی هیجان انگیزه.
این بخش به 4 قسمت تقسیم شده که در واقع از مبتدی تا حرفه ای هست.و در هر قسمت 4 یا 5 مسابقه داره که تماما" تو پیست نوربرگ رینگ برگزار میشه.
در ابتدا پیست رو به 4 یا 5 قسمت تقسیم میکنه و شما باید با ثبت بهترین زمان طلا رو بگیرید و در آخر یه بار پیست رو کامل برید.
روندن تو این پیست پر درخت و سرسبز با اون عرض کم و پیچ های تند خیلی لذت بخش و هیجان آوره.
من بخش اول رو که با یه بنز Mercedes-Benz 300 SL Coupe هست تموم کردم و همین طور بخش دوم که با بنز رویایی یعنی Mercedes-Benz SLS AMG هست.

مسابقات Gran Turismo Rally :



این قسمت هم خیلی جالب و جدید بود.
برای اولین بار تو سری GT از نقشه خوان استفاده کردن و در واقع یه مسیر رو شما به همراه نقشه خوان طی میکنید و با توجه به کمک اون و در واقع شنیدن صحبت هاش از مسیر اگاه میشید.( چون در این مسابقات نقشه مسیر مثل قبل نمایش داده نمیشه)
این قسمت هم شامل 3 بخش هست که هر کدوم 3 مسابقه داره.
از محسنات این مسابقات میشه به مسیر های و پیست های حیرت انگیزش اشاره کنم که واقعا" خارق العادس زیبایی های اون ها و تلفیقی از روز-شب-بارون-برف و مناظر زیباست.
شما باید در هر race با 3 تا ماشین دیگه رقابت کنید ، ولی به صورت تایمی و زمانی و در مجموع چند race هر ماشینی که کمترین زمان رو ثبت کرده باشه قهرمان میشه.

مسابقات Grand Tour :



به شخصه این مسابقات رو خیلی پسندیدم و از نظر من بهترین بخش این قسمت Special هست.
شما درواقع در یه تور بزرگ شرکت میکنید و از شهر برن تو سوییس به شهر ( یادم نیست ) در ایتالیا میرید.
و در این بین مسابقات مختلفی برگزار میکنید. از time trial بگیرید تا race و مسابقه 16 ماشینه.
برای هر مسابقه دموی کوتاهی نشون میده و شما ماشینتون رو تعویض میکنید.
باید حتما" خودتون تجربش کنید تا متوجه اون چه گفتم بشید.اینو چیزی نمیگم تا خودتون بازی کنید!
مسابقات به 5 بخش تقسیم شده.
من از 5 تا race سه تا برنز و دو تا طلا گرفتم.

مسابقات Sebastien Loeb Rally :



مثل مسابقات نسکار که جف گوردون تعلیم میداد اینجا از یه سوپر راننده دیگه در بخش رالی یعنی سباستین لوب استفاده کردن و شما دقیقا" با همون ماشین معروف Citroën که لوب باهاش در مسابقات WRC شرکت میکنه مسابقه میدید.
این بخش 3 تا RACE داره که یکی از یکی فوق العاده تره از نظر پیست و مناظرش.
هر چی راجب مناظرش بگم کم گفتم و باید خودتون تجربش کنید تا متوجه بشید.

خیلی پسندیدم این قسمت رو و الحق و والانصاف عجب ماشینی این C4 ئه سیتروئن!
حتما" بعد از قهرمان شدن در هر RACE ، یه بار REPLAY رو ببینید و با انتخاب دوربین متحرک از دیدن مناظر لذت ببرید.

بخش چهارم : نکاتی جزئی راجب GT Auto ، Items ، قسمت ساخت Track و ....
تعویض روغن:
نکته ای که راجب تعویض روغن ماشین هست و تست کردم اینه که خوشبختانه مثل سری های قبل GT بازم جواب میده.

یعنی شما میتونید پس از خریدن یا جایزه گرفتن ماشین اقدام به تعویض روغن کنید و به راحتی با 250 cr ناقابل بین 10 تا 40 HP به قدرت ماشینتون اضافه کنید.
شما باید بعضی مواقع تا 3000 Cr خرج کنید برای 40 HP ولی با این کار خیلی کمتر هزینه میکنید.

من حتی برای لامبورگینی گالاردو ام که باهاش چند تا مسابقه هم داده بودم اینکار روکردم و جالب اینجاست حدود 35 اسب بهش اضافه کرد.
البته باید سعی کنید اگه میخوایید برای ماشینای کارکرده این کار رو انجام بدید تا هنوز روغنش تمیزه عوضش کنید تا بیشتر HP بده.

البته یادتون باشه بعد از رانندگی طولانی مدت با یه ماشین و یا خرید خورویی کارکرده با کیلومتر زیاد و یا روشن شدن نشانگر تعویض روغن در ماشینتون، حتما" اقدام به تعویض روغن کنید که خیلی تو عملکرد بهتر ماشین تاثیر داره.

نکته بعدی راجب PAINT ماشیناس:
خیلی اقدام عالی و به جایی بود که این امکان رو تو این GT قرار دادن.
شما با ماشینایی که جایزه میگیرید یه رنگ ( که همون رنگ ماشین جایزه هست ) بهتون میده که تو قسمت ITEMS اضافه میشه و میتونید اونجا ببینیدش.

بعد تو قسمت GT AUTO و قسمت PAINTING میتونید ماشین دلخواه تون رو به رنگ دلخواه تون که تو لیست وجود داره رنگ کنید. ( هزینه اش بین 1500 تا 4000 هست )
انیمیشن جالبی هم داره برای رنگ کردن.

خود رنگ ها هم تو لیست دارای نوع های مختلف هست،از مات و متالیک تا شیشه ای و غیره.
برای مثال من یه لامبوی کانتاش جایزه گرفتم که مشکی بود و از اونجایی که رنگ اصیل لامبورگینی زرد هست تو همین قسمت به زرد تغییرش دادم که فوق العاده جذاب تر شد.

یه تروفی هم همین قسمت PAITING داره و باید 256 رنگ رو جمع کنید تا بدستش بیارید!

ITEMS :
یه نکته دیگه تو قسمت همین ITEMS متوجه شدم و اونم این که بعد از اینکه تو قسمت TUNING SOHP میخواستم SPORT ECU بخرم و به اشتباه دو بار خریدمش خیلی شاکی شدم،چون تو سری های قبل بعد از خریدن قطعه ای دیگه نمیشد دوباره همون رو برای همون ماشین خرید و به قولی LOCK میشد.
ولی الان میشه 100 تا خرید و اون اضافی ها میره تو قسمت ITEMS و شما براحتی اونجا میتونید نگهش دارید و برای هر ماشین دیگه ای استفادش کنید.

همین طور به ازای هر 10 خودرو در گاراژتون به شما یه Horn ( بوق خودمون ) میده که میتونید به دلخواه رو مایناتون نصب کنید.

Effect دود لاستیک ها :
راجب Effect دود لاستیک ها هم بگم که فوق العاده جذابه و دیدنیه!
دیگه مثل سری قبل نیست که با لاستیک قرمز و در حال ترکیدن برید و هیچ دودی نباشه.
با قرمز شدن و داغ شدن بیش از حد لاستیک ها شاهد بلند شدن دود ازشون هستیم که خیلی جالبه و علاوه بر زیبایی بصری کمکیه برای فهمیدن و تعویضشون.

نگاهی اجمالی به تنظیمات سیستم تعلیق و transsmision :
تنظیمات سیستم تعلیق و کمک ها و همچنین transsmision رو یه نگاه انداختم.
خیلی عالیتر و با جزییات تر شدن به نسبت قبل. الخصوص سیستم suspension که خیلی پیچیده و دقیق هست و باید یه اطلاعاتی تو این زمینه داشته باشه ادم و گرنه کلا" ماشین رو به فنا میده.

برای تنظیمات ارتفاع شما از کمک ها تا سپر و اسپویلر ( wing ) و غیره رو میتونید تنظیم کنید.
تو قسمت transsmision هم میتونید با تغییر تو ضرایب دنده و گیربکس سرعت نهایی رو افزایش بدید که البته این قسمت به نسبت شماره های قبل راحت تر شده.
برای رسیدن به سرعت نهایی سوپر اسپرت ها حتما" این قسمت رو تنظیم کنید.

ساخت Track :
یه سری هم به قسمت ساخت track زدم تا شاید بتونم یه مسیر مستقیم طراحی کنم تا برای شتاب و تست نهایی سرعت ازش استفاده کنم ولی متاسفانه نشد.
تو این قسمت یه سری تنظیمات پیش فرض وجود داره که شما فقط بعضی پارامتر ها رو میتونید تغییر بدید از جمله تعداد section ها و یا عرض مسیر پیست و یا اندازهء گردش پیچ ها.

خیلی دست آدم برای ساختن track باز نیست ولی تجربه جالبی هست.
پیست مستقیم مثل اون چیزی که من میخواستم نمیشه ساخت ولی تا دلتون بخواد میشه مسیرهای دشوار و پُر پیچ و خم ساخت.

پیست محبوبم:
پیست محبوب من تو GT که خیلی دوسش دارم و شدیدا" جذابه،پیست معروفه Circuit de la Sarthe هست که تو شهر Le Mans در فرانسه واقع شده.فوق العادس این پیست و همه چی داره،از مسیر مستقیم طولانی که میشه با بیشتر ماشینا به سرعت نهایی رسید تا پیچ های تند و یا مناظر دیدنی.
طول این پیست 13 کیلومتر و 600 و خورده ای متر هست که یکی از طولانی ترین پست های بازی هست. ( شاید دوم بعد نوربرگ رینگ،البته شاید)


پیست و TRACK محبوب دیگه ام پیست Mazda Raceway Laguna Seca هست که حدود 4 کیلومتر هست که در کالیفرنیا واقع شده.عاشق پیچ معروف این پیست یعنی Corkscrew هستم!




بخش پنجم : تشریح کامل بخش Tuning Shop به همراه تصاویر مربوطه


تو این قسمت میخوام راجب بخش Tuning Shop بنویسم.
البته اکثر GT باز ها و علاقه مندان قدیمی این سری کاملا" با این بخش آشنا هستن و تمامی قسمت های Tuning رو حفظن ، ولی هستن خیلی از دوستان که برای بار اول دارن GT رو تجربه میکنن و شاید این پست بدردشون بخوره.
در ضمن پیشاپیش از کیفیت پایین عکس ها پوزش میخوام.راستش تو نت خیلی عکس بدرد بخور پیدا نکردم و خودم از صفحهء LCD عکس گرفتم. ( البته مطمئنم تو نت هست و من خوب نگشتم)

طبق روال همیشگی سری GT یه بخشی هست برای TUNE کردن ماشینا که خیلی کاربرد داره و سوای نیاز برای قدرت و هندلینگ بیشتر برای پیروز شدن تو مسابقات،خیلی لذت بخشه و خود من به شخصه خیلی این قسمت رو دوست دارم و همیشه کنکاش تو این قسمت و بستن و امتحان کردن قطعات مختلف رو ماشینم از سرگرمی هامه.

بخش تیونیگ تو GT5 تو قسمت GT Mode و به اسم Tuning Shop هست.
خود بخش تیونیگ شاپ به 9 قسمت مجزا تقسیم شده که از کاهش وزن خودرو و قطعات موتور تا لاستیک ها رو شامل میشه.
شما به راحتی میتونید برای هر ماشینی که میخرید و یا جایزه میگیرید،در این قسمت تیونینگ اش کنید و ماشینتون رو ارتقا بدید.





همون طور که گفتم و در عکس بالا میبینید،این بخش شامل 9 قسمت اصلی هست:

1. Body /Shassis : بدنه و شاسی خودرو

2. Engine : موتور خودرو

3. Intake System : سیستم مکش و تنفس خودرو

4. Exhaust : بخش اگزوز و خروجی خودرو

5. Turbo Kits : بخش توربو چارجر و سوپر چارجر

6. Transmission : بخش انتقال قدرت خودرو

7. Drivetrain : بخشی که شامل فلایویل،کلاچ و غیره هست

8. Suspension : سیستم تعلیق خودرو

9. Tyres : بخش لاستیک خودرو



حالا تو هر کدوم از این 9 قسمت که وارد بشید میتونید تغییراتی روی ماشینتون به نسبت اون بخش و قطعات موجود بدید.
شما آزادانه میتونید از هر بخش و هر قطعه ای که فکر میکنید بیشتر و بهتر به ارتقای ماشینتون کمک میکنه ، خرید کنید و اون قطعه یا سیستم رو در ماشینتون پیاده کنید.
البته این نکته رو هم بگم شما رو هر ماشینی نمیتونید از تمام این قطعات و سیستم ها استفاده کنید و باید با کلیک رو اون قطعه از این موضوع اطلاع کسب کنید.
چون برخی ماشینا قابلیت نصب اون قطعه رو ندارن و یا بعضی از ماشیناتون از قبل مجهز به اون قطعه یا سیستم شدن.

یه خوبی هم این شماره GT داره که قبلا" هم اشاره کرده بودم و اون این هست که شما اگر قطعه ای رو بخرید و روی ماشینتون نصب کنید و به اشتباه دوباره همون قطعه رو بخرید ، اون قطعه دوم به بخش Items منتقل میشه و شما با مراجعه به اونجا میتونید رو هر ماشینه دیگه ای که مایل بودید اون قطعه رو نصب کنید.

حالا همون بخش های 9 گانه بالا رو بررسی میکنیم.
نکته مهم: منظور از قیمت هایی که مینویسم همون واحد پول بازی هست که با Cr تو بازی نمایش داده میشه.


1. Body /Shassis : بدنه و شاسی خودرو






شما تو این قسمت میتونید از وزن خودروتون کم کنید و بالطبع با کاهش وزن ماشینتون به شتاب بیشتری دست پیدا کنید.
و همچنین میتونید رو ماشینتون - استرس بار - نصب کنید.
استرس بار وسیله ای هست که از داخل موتور در فاصله بین دوسر کمک بسته میشه.ماشینی که مجهز به استرس بار باشه بعد از پیچ خیلی سریعتر به حالت اولیه خودش برمیگرده و باعث سریعتر رد شدن ماشین از پیچ میشه.
قیمتشم تو بازی 20000 هست.
شما میتونید با تعویض شیشه ها هم از وزن خودروتون کم کنید.، به مبلغ 3000 تا.
همچنین میتونید کاپوت ماشین رو با مدل فیبرکربن عوض کنید که هم مدل همرنگ ماشین داره و هم مشکی که هر دو 5000 تا قیمت داره.

برای کاهش اصلی وزن خودرو 3 تا stage یا به قولی مرحله داره که در شاسی خودرو اعمال میشه و شما براحتی میتونید وزن ماشینتون رو تا حد خیلی زیادی در این قسمت کم کنید.
این کاهش وزن خیلی بدرد بخور هست و بعضی مواقع تو race ای که دارید و از نظر قدرت با ماشینای رقیب یکسان هستید با کاهش وزن براحتی میتونید جاشون بزارید.
برای اینکار باید به ترتیب 5000 ، 10000 و 20000 هزینه کنید.

2. Engine : موتور خودرو

در این قسمت شما 2 آپشن دارید.
اولیش تعویض ECU ماشینتون به حالت SPORT و مسابقه ای هست.


که شما با پرداخت 1000 تای ناقابل میتونید HP یا همون اسب بخارای ماشینتون رو تا حد قابل قبولی افزایش بدید که خیلی به صرفه هست.

و همین طور از سمت چپ این منو موتور ماشینتون رو ارتقا بدید که این قسمت هم 3 مرحله ای هست و تو هر مرحله مقدرای به قدرت ماشینتون اضافه میشه.
برای هر مرحله به ترتیب باید 2500 ، 15000 و 30000 تا پیاده شید.
که مرحله اول قیمت پایینی داره و میشه برای هر ماشینی خریداریش کرد.




3. Intake System : سیستم مکش و تنفس خودرو




همون طور که تو عکس میبینید شما در این قسمت 3 انتخاب دارید.
خریدن منیفولد اسپرت که 2500 تا هست و افزایش خوبی در قدرت موتور داره.
و همچنین فییلتر هوای اسپرت و ریسینگ که با توجه به قیمت پایینشون و بازدهیه بالاشون خیلی عالی ان. به ترتیب 250 و 450 تا قیمت دارن.


4. Exhaust : بخش اگزوز و خروجی خودرو

این قسمت به 3 بخش تقسیم شده.
شما میتونید یه منیفولد خروجی که در واقع در پشت اگزوز نصب میشه با 3500 تا بخرید.
و همچنین یه مبدل کاتالیست اسپرت که 500 تا قیمتشه.
که هر دوی این قطعات قیمت پایینی داره و باعث راندمان بالاتر ماشین میشه.




و قسمت آخرش که خودش 3 انتخاب مجزا داره مربوط به سیستم اگزوز خودرو هست.
اگزوز اسپرت با قیمت 1500 تا.
اگزوز تیتانیوم نیمه ریسینگ با 7500 تا.
و اگزوز تیتانیوم ریسینگ با 10000 تا.

شما با خرید و تعویض این اگزوز ها با مدل استانداردتون علاوه بر قدرت بیشتری که میگیرید میتونید از صدای عالی و وصف ناپذیرشون هم لذت ببرید.
من خودم صدای خارج شده از اگزوز های لامبوی گالاردو رو که به تمام این سیستم ها مجهز کردم با هیچی عوض نمیکنم!




5. Turbo Kits : بخش توربو چارجر و سوپر چارجر

دیگه همتون با کار توربو چاجر ها و سوپر چارجر ها آشنا هستید و در یک جمله کارشون تغذیه بیشتر هوا به موتور هست که شدیدا" تو افزایش قدرت موتور تاثیر داره.
البته قابلیت نصب رو هر ماشینی رو ندارن.

شما هم میتونید سوپر چاجر بگیرید که 17500 تا قیمت داره.



و هم توربو چاجر که شامل 3 کیت مختلف هست.
از کیته با RPM یا دور پایین شروع میشه تا متوسط و زیاد، که به ترتیب 4500 ، 10000 و 20000 تا قیمت دارن.
اگه ماشینتون قابلیت نصبشون رو داره میتونید حتی تا 2 برابر قدرت فعلیش افزایشش بدید،البته هزینه بالایی هم داره.



6. Transmission : بخش انتقال قدرت خودرو



همون طور که در عکس میبینید شما 3 انتخاب دارید که در واقع 5 سرعته ، 6 سرعته و حالت فول و قابل تنظیم دستی هست.
اگه میخوایید تو بخش setting خودروتون، خودتون دستی تنظیمات رو انجام بدید و همین طور اگه میخوایید با تنظیمات این قسمت به سرعت نهایی بیشتری با ماشینتون برسید حتما" گزینه آخر یعنی fully customisable transmission رو بخرید.
به ترتیب 6000 ، 8000 و 20000 قیمت دارن.


7. Drivetrain : بخشی که شامل فلایویل،کلاچ و غیره هست

در این قسمت شما قطعات بیشتری رو در دسترس دارید.





شما میتونید کلاچ تک صفحه ای و یا دو صفحه ای بگیرید. به ترتیب 1500 و 2500 قیمت دارن.که اگه خواستید بگیرید حتما" دو صفحه ای بگیرید.

همین طور شما میتونید فلایول ( چرخ لنگر ) اسپرت یا ریسینگ بخرید. به ترتیب 650 و 1500 قیمت دارن.

در قسمت راست صفحه شما 3 گزینه دارید.




شما میتونید میله یا شفت پروانه کربن با قیمت 4500 بگیرید.
همین طور قطعه ای به نام توزیع گشتاور دیفرانسیل که با خریدش تو قسمت setting ماشینتون میشه دستی تغییراتی رو اعمال کرد.به قیمت 15000 تا.
آخریش هم LSD هست کاربرد دقیقش رو نمیدونم ولی مربوط به دیفرانسیل هست که اونم 7500 تا قیمت داره.

8. Suspension : سیستم تعلیق خودرو

شما در این بخش 3 انتخاب برای سیستم تعلیق ماشینتون دارید.



گزینه اول کمک های اسپرت ثابت هست با 3000 تا.
گزینه دوم کمک های اسپرت قابل تنظیم در ارتفاع هست که البته تنظیمات محدودی داره،به قیمت 4500 تا.




گزینه آخر کمک های فول هست که قابلیت تنظیم فول و کامل رو دارن که اگه میخوایید ارتفاع بخش های مختلف خودرو تون رو کم و زیاد کنید حتما" این قطعه رو بخرید به قیمت 15000 تا.


9. Tyres : بخش لاستیک خودرو



بخش آخر هم مربوط به تایرها و انتخاب لاستیک مناسب هست.
لاستیک ها به 5 قسمت تقسیم شدن.

لاستیک های comfort یا معمولی که اکثر ماشینها دارای این لاستیک هستن که دارای 3 لاستیک medium، hard و soft هست. به ترتیب 1200 ، 1400 و 1600 هست.

لاستیک های sport که ماشینهای با پرفورمنس بالاتر این لاستیک رو به صورت دیفالت دارن. اونم سه حالت medium، hard و soft هست. به ترتیب 6000 ، 7000 و 8000 هست.

لاستیک های racing یا مسابقه ای که بهترین لاستیک برای انتخاب و race هست تو این بازی.البته برای مسیرها و پیست های آسفالت.
مثل قبلی ها سه حالت medium، hard و soft هست. به ترتیب 15000 ، 25000 و 36000 تا قیمت دارن.

لاستیک Dirt یا خاکی که همون طور که از اسمش پیداست برای پیست های Dirt مورد استفاده قرار میگیره و برای تمام ماشینها قابل استفاده نیست. به قیمت 3000 تا.

و در آخر لاستیک Snow یا برفی که برای مسیر ها و پیست های برفی مورد استفاده قرار میگیره و اونم مثل لاستیک Dirt برای تمام ماشینا قابل استفاده نیست. اونم 3000 تا قیمت داره.



سوای بخش Tuning Shop شما تو بخش GT Auto هم گزینه هایی برای تیونینگ دارید.





شما با یه تعویض روغن ساده که فقط 250 تا هست میتونید تا 40 اسب به قدرت موتورتون اضافه کنید.

همچنین شما میتونید برای برخی ماشین ها از قطعات آیرودینامیک بدنه و به اصطلاح بادی کیت استفاده کنید.
که شامل قسمت جلو ، کناره ها ، عقب و همچنین بال یا اسپویلر هست.
البته بازم میگم تمام ماشینا قابلیت نصب این بادی کیت ها رو ندارن.





همچنین در این قسمت میتونید انجین موتور رو اُورهال کنید و در واقع مجددا" موتور رو پیاده سازی کنید و با بازرسی کردنش و تمیز کردن، متور رو مجددا" سوار کنید.
به شخصه تا حالا امتحانش نکردم و هزینه زیادی هم میگیره.



اینم یه مرور سریع و مختصری بود از بخش Tuning Shop که شرمنده اگه کاملتر و بهتر از این نشد.


بخش ششم : نکاتی در مورد چرخ های متحرک و انتخاب لاستیک مناسب


راجب لاستیک ها باید نکته ای رو بگم و اونم این هست که انتخاب درست برای هر ماشین و همین طور پیست مورد نظر و همچنین تعداد lap های race خیلی مهمه و کاملا" تاثیر گذار.
شما باید با توجه به فاکتور های بالا بهترین لاستیک رو انتخاب کنید.
لاستیک های racing قطعا" بهترین چسبندگی و هندلینگ رو براتون به ارمغان میارن و از اون سمت خیلی زودتر به نسبت لاستیک های sport داغ و قرمز میشن و مجبور به تعویضشون میشید.

اینکه بدونید چرخ های محرک ماشین کدوم چرخ ها هست و در واقع ماشین دیفرانسیل جلو هست یا عقب و یا دو دیفرانسیل هم خیلی بهتون برای انتخاب لاستیک بهتر و استراتژی صحیح تر کمک میکنه.

تقسیم بندی دیفرانسیل و چرخ های متحرک در بازی یا همون Drivetrain :

FF : ماشین هایی که موتور جلو و چرخ های متحرک، چرخ های جلو هست،در واقع دیفرانسیل جلو هست و نیروی موتور به چرخ های جلو منتقل میشه.
مثل ماشین مینی کوپر یا تویوتا پریوس

FR : ماشین هایی که موتور جلو هستن ولی چرخ های محرکش، چرخ های عقب هست.
مثل ماشین نیسان 350 Z یا فراری کالیفرنیا

MR : ماشین هایی که موتور وسط هستن و چرخ های محرکش،چرخ های عقب هست.
مثل ماشین فراری 458 ایتالیا و یا لامبورگینی کانتاش

RR : ماشین هایی که موتور عقب هستن و چرخ های متحرک هم ،چرخ های عقبی هستن.
مثل آلپاین A110 و یا سوبارو 360

4WD : ماشین هایی که ممکنه موتور جلو ،وسط یا عقب داشته باشن و قابلیت این رو دارن که 4 چرخشون متحرک باشه ولی در حالت عادی چرخ های جلو یا عقب متحرکه.
مثل لامبورگینی گالاردو یا بوگاتی ویرون که چرخ های متحرکشون عقب هست.

البته حالت های AWD و یا MF هم هست که من تا حالا تو بازی ندیدم. که AWD همیشه تمام چرخ ها متحرکه و MF هم موتور وسط و چرخ جلو متحرکه.

شما با دونستن دیفرانسیل جلو یا عقب بودن ماشینتون میتونید از لاستیک های مناسب تر استفاده کنید و این استراتژی میتونه خیلی تو RACE ها کمکتون کنه.
در اصل لاستیک هایی که بر روی چرخ های محرک سوار هست سریع تر گرم و در ادامه داغ و قرمز میشه و شما میتونید با تعویض اونها با لاستیک های هارد تر تعادل رو بین لاستیک ها حفظ کنید.


به طور مثال شما میتونید برای یه ماشین FF که چرخ های جلوش محرک هست از لاستیک racing hard برای جلو و لاستیک racing soft برای عقب استفاده کنید تا تعادل گرم شدن لاستیک ها حفظ بشه و هندلینگ بهتری در مسابقه داشته باشید.
و یا برعکس همین کار رو در ماشین های FR انجام بدید.

خودتون هم در طول مسابقه میتونید این موضوع رو از نشانگر لاستیک های ماشین که در پایین صفحه مانیتور و سمت چپ هست ببینید.
هر کدوم از لاستیک های جلو یا عقب ماشینتون زودتر قرمز شد اون لاستیک ها رو به مدل hard تر مجهز کنید.

تو GT4 نشانگر لاستیک های شما در ابتدا آبی بود و به مرور که گرم میشد و به قولی به بهترین حالت چسبندگیش میرسید سبز میشد و با گذشت زمان و مسابقه به سمت نارنجی و بعد قرمز میرفت که در حالت قرمز شما مجبور به تعویض لاستیک میشدید.
در ضمن از نشانگر های بیضی استفاده کرده بودن.
ولی در GT5 از نشانگر های مستطیل برای لاستیک استفاده کردن که اصلا" زیبا نیست و تداعی لاستیک رو برای گیمر نمیکنه و همچنین رنگ ها رو هم تغییر دادن و من به شخصه اصلا" با چیدمان رنگ نشانگر های لاستیک ها در GT5 خوشم نیومد.


بخش هفتم : تشریح مسابقات بخش A-spec به همراه تصاویر مربوطه


خب این قسمت همون طور که در اول پست میبینید جدید هست و دیشب به ذهنم رسید انجامش بدم.
از این به بعد هم مطالب جدید رو تا چند روز به صورت مارک دار شده با NEW نشون میدم تا دوستان متوجه بشن.

این قسمت خیلی مشخصه و صرفا" میخواستم به صورت کامل با راهنمایی های هر مسابقه در اینجا وجود داشته باشه تا شاید بدرد کسی بخوره و همین طور برای راهنمایی و یاداوری خوبه.

بازم پیشاپیش از با کیفیت نبودن عکس ها پوزش میخوام،همچنان از LCD عکس گرفتم!


مسابقات بخش A-spec به 5 قسمت اصلی تقسیم شده.





Beginner series - Amateur series - professional series - Expert series - Extreme series


که هر قسمت شامل 9 بخش مجزا هست که داخل هر بخش بسته به شرایطش از 1 تا 6 مسابقه و بلکه بیشتر موجود داره.

نکته: مسابقات طبق عکس منو ، از بالا و از چپ به راست هست.
منظور از Lv همون level بازی هست که برای وارد شدن به اون مسابقات لازمه.
منظور Race تعداد مسابقات داخل اون Event هست.
منظور از Rq همون REQUIREMENTS یا شرایط و قوانین حاکم برای شرکت در اون مسابقه هست.
منظور از $ ، مقدار پولی هست که در صورت اول شدن در اون مسابقه به شما میده.
و در آخر اینکه جوایز مسابقات رو هم مخفی کردم تا جذابیتش حفظ بشه


Beginner series :




Sunday Cup
Lv : صفر
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 4.100
Toyota Vitz U euro Sport Edition'00

FF Challenge
Lv : صفر
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط ماشین های دارای Drivetrain:FF
$ : 4.100
Honda Honda Civic SiR-II

World Compact car race
Lv : یک
Race : دارای 3 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 3.000
Hommell Berlinette R/S Coupe '99

Light Weight K Cup
Lv : یک
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : داشتن یکی از 40 خودروی ژاپنی موجود در لیست
$ : 4.860
Suzuki Wagon R RR '98

Japanese Classics
Lv : دو
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : ماشین های ژاپنی محصول 1979 یا پایینتر
$ : 5.730
Honda Z ACT '78

Vitz Race
Lv : دو
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های تویوتا ویتز یا یاریس
$ : 5.730
Toyota Prius G Touring Selection

European Classic Car Championship
Lv : سه
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های اروپایی محصول 1960 تا 1979
$ : 6.750
Volkswagen Kubelwagen typ82 '44

World Classic Car Series
Lv : سه
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : ماشین های محصول 1969 یا پایینتر
$ : 6.750
Subaru 360 '58

FR Challenge
Lv : چهار
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط ماشین های Drivetrain:FR
$ : 7.950
Toyota FT-86 Concept'09

Amateur series :




Clubman Cup
Lv : پنج
Race : دارای 3 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 4.600
Honda Mugen Motul Civic Si Race '87

European Hot Hatch Championship
Lv : پنج
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های اروپایی
$ : 7.380
Volkswagen Lupo GTI Cup Car (J) '03

NR-A Roadster Cup
Lv : شش
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : ماشین های دارای Drivetrain:FR + فقط ماشین های مزدا
$ : 8.700
Mazda KUSABI CONCEPT'03

Pickup Truck Challenge
Lv : شش
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط 6 تا ماشین خاص که همگی پیکاپ از دوج-تویوتا-فورد-دایهاتسو و دو مدل شورلت
$ : 8.700
Daihatsu Midget II D type '98

Japanese 90's Challenge
Lv : هفت
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های ژاپنی محصول 1990 تا 1999
$ : 10.250
Nissan SILEIGHTY '98

Tous France Championship
Lv : هفت
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های فرانسوی
$ : 10.250
Citroen 2 CV Type A '54

Festival Italia
Lv : هشت
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های ایتالیایی
$ : 12.140
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA 1600 '65

Classic Muscle Car Championship
Lv : هشت
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های آمریکایی محصول 1980 یا پایینتر
$ : 12.140
Buick Special 62

Supercar Nostalgia Cup
Lv : نُه
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : ماشین های محصول 1979 یا پایینتر
$ : 14.330
DOME DOME-ZERO CONCEPT '78

professional series :




Mini Challenge
Lv : ده
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های کمپانیه مینی
$ : 14.700
Mini Cooper 1,3i '98

Muscle Car Championship
Lv : یازده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های امریکایی
$ : 17.300
Dodge Challenger SRT8 '08

Supercar Festival
Lv : یازده
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 17.300
Maserati Gran Turismo S '08

Lupo GTi Cup
Lv : دوازده
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط 4 مدل از کمپانی فولکس واگن مدل Lupo
$ : 20.400
Volkswagen Lupo 1,4 '02

Japanese 80's Challenge
Lv : دوازده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های ژاپنی محصول 1980 تا 1989
$ : 20.400
Toyota Celica XX 2800GT ’81

Lamborghini Exclusive
Lv : سیزده
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های کمپانی لامبورگینی
$ : 24.100
Lamborghini Countach LP400 '74

British Lightweight
Lv : سیزده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های انگلیسی + حداکثر وزن ماشین 1200 کیلوگرم
$ : 24.100
Triumph Spitfire 1500 '74

la Festa Cavillino
Lv : چهارده
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های کمپانی فراری
$ : 28.400
Ferrari California '08

GT World Championship
Lv : چهارده
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 18.400
Bugatti Veyron 16.4 '09

Expert series :




Tuning Car Grand Prix
Lv : پانزده
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 16.800
HPA Motorsport Stage II R32

Schwarzwald League A
Lv : پانزده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های آلمانی
$ : 25.800
Opel Speedster Turbo '00

MR Sports Cup
Lv : شانزده
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط ماشین های با Drivetrain:MR
$ : 30.500
Cizeta V16T '94

Historic Racing Car Cup
Lv : شانزده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : ماشین های محصول 1979 یا پایینتر
$ : 30.500
Lancia STRATOS Rally Car '77

Turbo Challenge
Lv : هفده
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : ماشین های دارای تنفس توربو
$ : 36.000
Mitsubishi Lancer EX 1800GSR IC Turbo '83

Gallardo Trophy
Lv : هفده
Race : دارای 1 مسابقه
Rq : فقط ماشین های لامبورگینی گالاردو
$ : 36.000
Lancia Delta S4 Rally Car '85

Japanese Championship
Lv : هجده
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : فقط ماشین های ژاپنی
$ : 27.600
Gran Turismo 350Z RS

Gran Turismo All Stars
Lv : نوزده
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 32.600
AMUSE Carbon R (R34) '04

Polyphony Digital Cup
Lv : نوزده
Race : دارای 3 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 32.670
Nissan 350Z Gran Turismo 4 Ltd (Z33) '05


Extreme series :




Schwarzwald League B
Lv : بیست
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های آلمانی
$ : 59.000
Audi Pikes Peak Quattro Concept

Like The Wind
Lv : بیست و یک
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 70.000
Minolta 88C-V

NASCAR Series
Lv : بیست و یک
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : فقط ماشین های نسکار
$ : 45.600
Pontiac Tempest Le Mans GTO

European Championship
Lv : بیست و دو
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط ماشین های اروپایی
$ : 83.000
Audi Le Mans quattro ‘03

German Touring Cup
Lv : بیست و دو
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط 14 ماشین خاص از کمپانی ها و شرکت های تیونینگ آلمانی
$ : 83.000
BMW 2002 Turbo '73

Super GT Cup
Lv : بیست و دو
Race : دارای 3 مسابقه
Rq : فقط ماشین های ژاپنی
$ : 83.000
Calsonic skyline GT-R race car 93

American Championship
Lv : بیست و سه
Race : دارای 2 مسابقه
Rq : فقط ماشین های آمریکایی
$ : 98.000
Jay Leno Tank Car

Formula GT World Championship
Lv : بیست و سه
Race : دارای 6 مسابقه به صورت Championship
Rq : فقط ماشین های F1
$ : ؟
Caterham Fireblade

Dream Car Championship
Lv : بیست و چهار
Race : دارای 5 مسابقه به صورت Championship
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 74.100
Ford GT LM Race Car Spec II


خب اینم از مسابقات بخش A-spec ، راستش به نظر راحت میومد ولی خیلی سخت بود ردیف کردنشون و تایپشون!



بخش هشتم : تشریح مسابقات Endurance ( استقامتی )



مسابقات بخش Endurance در قسمت A-spec قرار داره و بعد از اینکه به Level 25 برسید در دسترس قرار میگیره.
به دلیل اینکه این مسابقات بعد از یه مدتی آزاد میشه و از طرفی خیلی مسابقات سنگینی هست ( بدلیل زمان زیادی که میبره ) ، منم یه بخش جدا براش در نظر گرفتم.

این سری مسابقات علی رغم مشکل بودن و اینکه واقعا" باید توان و استقامت داشته باشید برای انجامش، فوق العاده جذاب و هیجان آوره و خیلی طرفدار داره.
یه سری مسابقاتش مثل مسابقات 24 ساعته لمان، مثل مسابقات واقعیش میمونه و یه سری دیگه توسط خود PD طراحی شده.

استراتژی مخصوص این مسابقات:

شما برای انجام این مسابقات باید یه سری نکات رو رعایت کنید تا بتونید براحتی یا حداقل بدون کمترین مشکلی پیروز بشید.

1.شما باید واقعا" وقت مناسبی رو برای انجام هر race انتخاب کنید و از قبل ، زمانی که طول میکشه تا اون race تموم بشه رو حساب کنید و به نسبت اون براش وقت بزارید.
مثلا" امکان داره یه مسابقاتی فقط به کیلومتر بیان شده باشه و حدودا" 4 ساعت زمان ببره و شما بدون اینکه دقت کنید مسابقه رو شروع کنید و بعد از 2 ساعت و خورده ای به دلیل کاری که دارید مجبور شید از مسابقه خارج شید و تمام زحمتون به باد میره!

2.سعی کنید سوای وقت مناسب برای اتمامش، اون زمانی که میخوایید یه race رو برید سر حال و با انرژی باشید و به قولی حتما" حوصله رانندگی و بازی داشته باشید.
چون واقعا" بعضی از مسابقات استقامتی هست و به فرض باید 8 ساعت یه race ای رو برید و اگه حال و حوصله نداشته باشید، قطعا" وسط کار یا همون اوایل کار بی خیال میشید و بازم زحماتتون به باد میره.
این موضوع رو تجربه کردم که میگم.

3.ماشینی که انتخاب میکنید خیلی مهمه،سعی کنید همیشه ماشینتون یه سر و گردن بالاتر از حریفاتون باشه.و حداقل تا 10 Lap اول یه فاصله 1 دقیقه ای باهاشون بندازید.
دلیلش هم این هست که معمولا" شما زودتر به PIT STOP نیاز پیدا میکنید و این زمان به کمکتون میاد.

4.شما برای این مسابقات شاید برای اولین بار نیاز به PIT STOP پیدا میکنید. و شاید تا قبل این مسابقات تو هیچ مسابقه دیگه ای نیاز نبوده به PIT برید، ولی در این قسمت به اجبار باید به PIT برید.
تو PIT STOP شما باید لاستیک هاتون رو تعویض کنید و همین طور سوخت گیری کنید.
همون ابتدا که وارد قسمت pit stop میشید از شما راجب لاستیک ها و مقدار لیتر برای سوخت گیری سوال میشه و شما حدودا" 20 ثانیه فرصت انتخاب دارید و گرنه به صورت دیفالت انجام میشه.

5. نکته خیلی مهم در مورد PIT STOP این هست که شما باید بهترین زمان رو برای رفتن به PIT انتخاب کنید و در PIT هم استراتژی صحیحی بکار بگیرید تا در کمترین زمان ازش خارج شید.
تعویض لاستیک ها خیلی خیلی مهمه و شما باید طبق اون نکاتی که در بخش لاستیک ها توضیح دادم بهترین لاستیک رو انتخاب کنید و سعی کنید در طول پیست از منطقه های کناری پیست مثل چمن،خاکی،شن و غیره پرهیز کنید تا عمر لاستیکتون بیشتر شه و دیرتر تعویضشون کنید.
زمان رفتن به PIT خیلی مهمه،اگه لاستیک شما قرمز شد و ذره ای احساس کردید در هندلینگ و کنترل ماشینتون مشکل داید، درنگ نکیند و به PIT برید.
چه بسا بیشتر موقع ها که شما یه جورایی دچار غرور میشید و میگید این LAP رو هم میرم و بعدش اقدام به رفتن تو PIT میکنم و یا فراموش میکنید و از قسمت PIT STOP دور میشید و یا احساس میکنید ماشین های رقبا نزدیکن و اگه تو PIT برید شما رو جا میزارن.
اون وقت هست که شما در طول همون LAP شدیدا" به مشکل میخورید و در کنترل ماشین دچار مشکل میشید و در طول همون LAP انقدر ماشینتون بدکنترل میشه و به کناره ها میرید که قطعا" تا چند برابر اون زمانی که قرار بود تو PIT تلف شه ، هدر میره و با ماشینای رقیب فاصلهء بیشتری میافته.

6.مورد دیگه سوخت گیری تو PIT هست،اصولا" تعویض لاستیک ها خیلی سریع انجام میشه ولی سوخت گیری زمان بیشتری میگیره.
شما باید سوخت گیری ماشینتون رو مدیریت کنید و ببینید اگه زیاد با رقبا فاصله دارید تا اخر باک رو پُر کنید تا خیالتون راحت شه ولی اگه فاصله تون کمه فقط به تعویض لاستیک ها بسنده کنید و سوخت گیری رو بزارید برای زمان بعدی که وارد PIT میشید.
یا اینکه مقدار کمی سوخت گیری کنید و به اندازه ای اون مقدار litre رو انتخاب کنید تا با تعویض لاستیک ها یکسان باشه و باکتون رو فول نکنید.

با رعایت نکات بالا میتونید خیلی بهتر تو مسابقات Endurance نتیجه بگیرید.

مسابقات این قسمت رو هم مثل مسابقات A-spec تشریح میکنم.
این قسمت هم به 9 بخش مجزا تقسیم شده.

Endurance series :



Grand Valley 300km
Lv : بیست و پنج
Race : دارای 1 race که باید 60 lap تکرارش کنید. ( بین 2 تا 3 ساعت زمان )
Rq : بدون هیچ محدودیتی
$ : 136.000
Honda HSC '03

Roadster 4 hours
Lv : بیست و شش
Race : دارای 1 مسابقه 4 ساعته ( lap مهم نیست و به محض اتمام 4 ساعت نفر اول برنده میشه )
Rq : فقط یه سری ماشین خاص از کمپانی مزدا
$ : 161.000
Mazda 110S '68

Laguna Seca 200 miles
Lv : بیست و هفت
Race :
Rq :
$ :
Infinity Coupe Concept '06

Indy 500
Lv : بیست و هشت
Race :
Rq :
$ :
XJ13 Race Car '66

Suzuka 1000km
Lv : سی
Race :
Rq :
$ :
Nissan GT-R Concept LM race car

Nurburgring 4h
Lv : سی و دو
Race :
Rq :
$ :
Audi R8 LMS Race Car '09

Tsukuba 9h
Lv : سی و سه
Race :
Rq :
$ :
HKS CT230R '08

Le Mans 24h
Lv : سی و پنج
Race :
Rq :
$ :

Nurburgring 24h
Lv : چهل
Race :
Rq :
$ :

خب اینم از بخش Endurance که البته دو تا race اول رو چون تجربه کردم کامل گذاشتم و بقیه اش فعلا" مشخص نیست و هر وقت متوجه شدم و یا انجام دادم میزارم.


بخش نهم : تشریح قسمت Photo Travel & Photo Mode به همراه تصاویر مربوطه




بخش دیگه ای از قسمت GT LIFE بخشی هست که هم جدید هست و هم فوق العاده جذاب و پُر طرفدار و تو همین مدت که بازی عرضه شده،خیلی خیلی مورد استقبال قرار گرفته و اون بخشی نیست جز Photo Travel & Photo Mode .

قبلا" هم یه بار اشاره کردم و بازم میگم که همین دو بخش انقدر گسترده هست و انقدر قابلیت مانور و خلاقیت داره که میشه به عنوان یه بازی مستقل ارائه اش کرد!

شما تو این شماره از GT با بخشی روبرو هستید که میتونید از ماشین های دلخواه تون عکس بگیرید.
شاید از نگاه اول کمی ساده و معمولی به نطر بیاد ولی وقتی واردش میشید در کمال تعجب میبیند که با دنیای بزرگی مواجه هستید و فقط یه عکس گرفتن ساده نیست و امکاناتی که به شما داده شده خارج از تصور هست و فوق العاده جذاب.

شما با ماشین های مختلف تو پیست و لوکیشن های مختلف و با زوایای خیلی زیاد و انواع فییلتر ها و تنظیمات دیگهء دوربین میتونید عکس های فوق العاده ای بگیرید و اون ها رو براحتی هم در خود بازی و هم خارج از بازی، استفاده کنید و ببینید.

نکته ای راجب بخش Photo :

بخش عکاسی در بازی به دو قسمت Photo Travel و Photo Mode تقسیم شده.

در قسمت Photo Travel شما با لوکیشن های متفاوتی روبرو هستید که فقط میتونید ماشین های پریمیوم که در گاراژتون موجود هست رو به اونجا منتقل کنید و ازشون عکس بگیرید.

ولی در قسمت Photo Mode شما فقط در پیست های بازی و از هر ماشینی که بخواهید میتونید عکس بگیرید.حتی ماشین های رقبا.
به همین خاطر و وجه اشتراکی که بین این دو بخش هست،من فقط بخش فوتو تراول رو توضیح میدم و شما همین امکانات رو در بخش فوتو مُد هم دارید و میتونید استفاده کنید.

بخش Photo Travel

این بخش همون طور که از اسمش مشخصه مربوط به عکس هایی میشه که شما ماشین رو بهش منتقل میکنید و در اونجا عکس میگیرید.

این قسمت در ابتدا شامل 4 لوکیشن هست و به مرور که از بازی میگذره و با توجه به مراحل مختلف که طی میکنید به شما لوکیشن های جدید میده.
به شخصه تا الان 11 تا لوکیشن دیدم در بازی و اگه بازم لوکیشن جدیدی آزاد کرد راجبش مینویسم.



همون طور که گفتم شما فقط باید از ماشین های پریمیوم داخل گاراژتون،ماشینی رو برای عکاسی در این قسمت انتخاب کنید.
بعد از اینکه ماشین مورد نظرتون رو انتخاب کردید وارد قسمت Photo Travel میشید و اونجا از لوکیشن های موجود یکی رو انتخاب میکنید و در اون لوکیشین ، شما محل دوربین و همین طور محل قرار گرفتن ماشینتون رو انتخاب میکنید و در پایان با تنظیم کردن دوربینتون ازش عکس میگیرید.

به طور مثال شما لوکیشن کیوتو در ژاپن رو انتخاب میکنید.
تو اولین قسمت از شما راجب قرار گیری دوربین سوال میشه و شما باید از محل های موجود که با شماره مشخص شده و بین 1 تا 10 محل هست یکی رو انتخاب کنید.مثل تصور زیر:



بعد از انتخاب محل قرار گیری دوربین شما باید محل قرارگیری ماشینتون رو انتخاب کنید که با حروف انگیلسی مشخص شده و هر زاویهء دوربین مکان مختلف و متفاوتی برای ماشین با زاویه های دیگه داره. مثل تصویر زیر:



در مرحله بعد ماشین شما در همون محلی که انتخاب کردید نمایش داده میشه.
و شما میتونید هم از زاویه سوم شخص و هم زاویه های دیفالت اون قسمت با فشردن دکمهء ضربدر وارد تنظیمات دوربین بشید و با امکاناتی که در اختیار دارید از ماشین عکس بگیرید.
مثل تصویر زیر:



همون طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید شما گزینه های زیادی برای عکاسی دارید.
با دکمهء مربع شما میتونید Auoto-Focus کنید.
با دکمهء مثلث میتونید وارد camera menu بشید و اونجا یه سری تنظیمات رو انجام بدید مهم ترینش قرار دادن فییلتر برای عکستون هست.
تصویر زیر:



همون طور که در تصویر بالا میبینید شما از 8 فییلتر موجود میتونید یکی رو انتخاب کنید و اون فییلتر رو عکس شما اعمال میشه.

همچنین با زدن دکمهء select شما وارد قسمت car option میشید.
تصویر زیر:



همون طور که در تصویر بالا میبینید شما میتونید زاویهء چرخ ها رو تغییر بدید.
همچنین چراغ های ماشینتون رو روشن و یا خاموش کنید.
و میتونید انتخاب کنید که از نمای جلوی ماشین عکس بگیرید و یا نمای پشتیش.

شما همچنین میتونید سرعت شاتر و همچنین فاصلهء کانونی یا همون دیافراگم رو هم تغییر بدید.
قابلیت ZOOM کردن و یا اصطلاح عکاسیش یعنی TELE و WIDE هم قابلیت تنظیم دستی داره.

در پایان و بعد ازاینکه تمام تنظیمات دلخواه تون رو انجام دادید شما با فشردن دکمهء ضربدر میتونید عکس بگیرید و بعد از پیش نمایش در صورت مطلوب بودن SAVE اش کنید و از قسمت PHOTO ALBUM اون عکس رو تماشا کنید.

عکس ها فوق العاده با کیفیت هستن و با اندازهء 1920 در 1080 پیکسل ذخیره میشن!

لوکیشن های موجود در قسمت Photo Travel

همون طور که گفتم شما در ابتدا فقط 4 لوکیشن دارید ولی به مرور و با رسیدن به لول های بالاتر لوکیشن های جدید دریافت میکنید.
هر لوکیشن مربوط به یه شهر و یا یه مکان تاریخی در کشوری میشه،که در ابتدا که وارد اون لوکیشن میشیم توضیحاتی از اون شهر یا مکان تاریخی به صورت زیر نویس نشون داده میشه که خیلی اطلاعات مفیدی هست.

در حال حاضر 11 لوکیشن برای من موجوده. 2 تا در ژاپن - 3 تا در آلمان - 3 تا در ایتالیا - 2 تا در سویس و 1 دونه هم در اتریش.

لوکیشن ها رو به ترتیب نمایش میدم ، عکس ها رو خودم گرفتم و به صورت نمای باز wide ، گرفتم تا بهتر محل مورد نظر رو ببینید.


1.Kyoto-Gian Japan

دارای 5 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location






2. Bern - Marktgasse Switzerland


دارای 3 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location






3. Ahrweiler - Town Square Germany


دارای 3 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location





4. Ahrweiler - Street Germany

دارای 3 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location



5. Ahrweiler Gate Germany

دارای 3 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location



6. Kyoto - Shoren-in Japan

دارای 4 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location





7. San Galgano Abbey Italy


دارای2 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location







8. San Gimignano - Town Square Italy


دارای 3 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location






9. Siena - Piazza del Campo Italy


دارای 4 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location






10. Red Bull Hangar-7 Austria


دارای 5 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location






11. Lucerne - Chapel Bridge Switzerland


دارای 7 محل قرارگیری دوربین یا به اصطلاح Camera Location









اینم یه سری عکس خاص که از همین قسمت گرفتم.
شما با کمی خلاقیت میتونید عکسای خیلی خیلی زیبایی بگیرید.




















خب اینم توضیحاتی از قسمت Photo Travel و Photo Mode که امیدوارم رضایت بخش بوده باشه.


در پایان منتظر آموزش ها و راهنمایی ها و مطالب شما هستم.
در ضمن سوال های مرتبط با موضوعات این تاپیک رو هم میتونید تو همین تاپیک بپرسید تا دوستان و اساتید پاسخگو باشن.

با تشکر
 
آخرین ویرایش:

gtkiller

کاربر سایت
Jan 9, 2008
473
نام
سروش
اقا دستت درد کنه>:d<فقط در مورد b-spec هم اگر وقت داشتی یکم توضیح بده مثل اینکه چطور چند تا راننده بسازیم و نقش روحیه راننده و... من خودم یک راننده ساختم بیشتر نتونستم با یکی هم نمیشه تو مسابقات شرکت کرد بازنشستش هم نمیتونم بکنم میگه در حال حاضر انلاینه!:-o
 

MORY 62

GT specialist
کاربر سایت
Oct 13, 2010
62
با سلام

قسمت هشتم و نهم رو هم اضافه کردم.
البته قسمت نهم رو امروز دیگه وقت نمیکنم و ایشالا فردا مینویسم.

قسمت نهم رو هم اضافه کردم.


در ضمن تو قسمت هفتم یعنی مسابقات A-spec هم قیمت های برنده شدن رو اضافه کردم و هم ماشینای جایزه رو.
راجب قیمت ها هم بگم ، من قیمت هایی که بابته برنده شدن تو مسابقاتی که دارای champion هست رو لحاظ نکردم و شما با برنده شدن در مسابقات دارای champion یه مبلغ اضافه هم دریافت میکنید.
نکته جالب که حساب کردم این هست که اگه شما تو بخش A-spec تمام مسابقات رو برنده شید تقریبا" 1 میلیون و 300 هزار تا دریافت میکنید که با ch ها شاید به 2 میلیون برسه که خیلی کمه!!

نکته ای مهم در رابطه با ماشین های Nascar و همین طور پیست های مربوط بهش از جمله پیست ایندیانا پلیس :

به طور اتفاقی و تو بخش Special و قسمت نسکار متوجه شدم off کردن آپشن ASM فوق العاده در پیچ های پیست ایندیانا و اون یکی پیستش که الان حضور ذهن ندارم و خیلی شبیه پیست ایندیانا هست، تاثیر گذاره!

شما با OFF کردن ASM خیلی خیلی راحت تر پیچ های پیست رو طی میکنید.
حالا شاید شما بگید تو حالت دیفالت اون آپشن OFF هست و چه کاریه؟

اولا" امکان داره شما ON کرده باشد و از تاثیر OFF شدنش بی اطلاع باشید.
دوما" تو بخش نسکار تو قسمت Special شما یه سری از چلنج هارو مجبورید با حالت ON برید و گزینه OFF کردنش در Driving options اول چلنج، غیر فعال هست.
حالا راه حل چیه؟
شما در Driving options نمیتونید ASM رو OFF کنید.پس تو تنظیمات کنترلر میرید و دکمه هایی برای تنظیمات آپشن های ماشین در RACE انتخاب میکنید، بعد در هنگام شروع اون چلنج سریع وارد بخش تنظیمات آپشن ها میشید و ASM رو OFF میکنید.
واقعا" نتیجه کار خارق العادس. خود من به شخصه هم یه سری چلنج تو بخش نسکار رو گیر کرده بودم و هم یه سری مسابقات نسکار تو A-spec رو و همین طور یه مسابقه تو همون پیست ایندیانا با یه ماشین دیگه، ولی با این شیوه براحتی همشون رو طلا کردم.


اقا دستت درد کنهفقط در مورد b-spec هم اگر وقت داشتی یکم توضیح بده مثل اینکه چطور چند تا راننده بسازیم و نقش روحیه راننده و... من خودم یک راننده ساختم بیشتر نتونستم با یکی هم نمیشه تو مسابقات شرکت کرد بازنشستش هم نمیتونم بکنم میگه در حال حاضر انلاینه!

خواهش میکنم.
راستش بخش B-spec برام خیلی جذابیت نداره و هنوز وقت زیادی براش نزاشتم و زیاد راجبش نمیدونم.
ولی اگه رفتم حتما" راجبش مینویسم.

من به شدت با مشکل کمبود پول مواجه شدم نمیشه یه راهنمایی بکنین که چه کار کنم(Lev 11)

آخه چرا؟
شما میتونید براحتی race های قابل بازی رو برید و با پول همون و همین طور ماشینای جایزه داده اش مراحل بعدی رو طی کنید.
بهترین race بازی با توجه به level شما قسمت Professional Series و مسابقه Supercar Festival و پیست دایتونا هست که با 2 دقیقه و نیم میتونید 17.300 تا کاسب شید.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: asmail

Noirique

کاربر سایت
Jan 17, 2009
3,179
نام
امیرحسین
من به شدت با مشکل کمبود پول مواجه شدم نمیشه یه راهنمایی بکنین که چه کار کنم(Lev 11)

سعی کنید هرجوری شده خودتون رو به Level 17 برسونید ، یکم هم از خرجتون کم کنید تا بتونید یک ماشین خوب ( مثل Nissan GT-R ) که خیلی هم گرون نباشه بخرید ، بعد می بینید که با 3 دور مسابقه خیلی راحت در پیست High Speed Ring میتونید 36000 پول دربیارید !
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,004
نام
آریا
مرتضی جان ممنون از مطالب فوق العاده ـتون !

واقعا" نتیجه کار خارق العادس. خود من به شخصه هم یه سری چلنج تو بخش نسکار رو گیر کرده بودم و هم یه سری مسابقات نسکار تو A-spec رو و همین طور یه مسابقه تو همون پیست ایندیانا با یه ماشین دیگه، ولی با این شیوه براحتی همشون رو طلا کردم.
من با off کردن ABS به نتیجه رسیدم :D یه سری از بخش های Nascar (در قسمت Special) رو هرکاری میکردم نمیتونستم نقره یا طلا بگیرم. بعد از off کردن ABS به راحتی همه رو طلایی کردم ! البته یکیشون زیاد راحت نبود و دقیقآ همون رکوردی که باید میزدم رو زدم :D یعنی مثلآ باید توی 13 ثانیه میرسیدم و منم دقیقآ سر 13 ثانیه رسیدم نه 13.001 ثانیه :D
 

oMid_EsiNs

کاربر سایت
Nov 11, 2010
42
نام
oMid
دوستان عزیز، میخواستم بدونم اگه این بازی رو آک بگیرم بهتره یا فرقی نداره ؟
واسه آنلاین بازی کردن مشکلی نیست ؟
واسه آپدیت هایی که میگن چی ؟ مشکلی پیش نمیاد ؟
در کل خرید بازی رو پلمب توصیه میکنید یا دسته دوم باشه ؟ اصلا فرقی میکنه ؟
 

*Psycho*

کاربر سایت
Feb 26, 2009
263
دوستان عزیز، میخواستم بدونم اگه این بازی رو آک بگیرم بهتره یا فرقی نداره ؟
واسه آنلاین بازی کردن مشکلی نیست ؟
واسه آپدیت هایی که میگن چی ؟ مشکلی پیش نمیاد ؟
در کل خرید بازی رو پلمب توصیه میکنید یا دسته دوم باشه ؟ اصلا فرقی میکنه ؟

در مورد این بازی نمیدونم، ولی در مورده جمله آخرت :
ببین بعضی اوقات یه بازی خاص که تازه میاد و مثلاً ملت برای رسیدن بازی به دستشون لحظه شماری میکنن و میخوان جزو اولین نفرات باشن که بازی رو انجام دادن و حاضر نیستن مدتی صبر کنن تا ارزون بشه، میرن آک میخرن !
ولی در مورد سوالایی که پرسیدی اصلاً و ابداً هیچ فرقی نمیکنه ! در کل می تونی هزینه ای حدود 20 25 تومن بیخود بخاطر یه سلفون دورش هدر ندی !

راستی یه نکته که یادم رفت، بعضی از بازیها یه کد مخصوص آنلاین و یا خرید و دانلود از PSN دارن، که طبیعتاً اگه آک نگیری ممکنه استفاده شده باشه !
اگه این واست مهمه، برو آک بگیر و گرنه 100% همون باز شده !
 

{The Phenom}

تاجر
کاربر سایت
Sep 4, 2007
3,695
نام
حاج حامد صف آرا
آقا ممنونم که این تاپیک رو ایجاد کردی من شنبه بود gt5 رو خریدم و واقعاً مشکل داشتم باهاش به قول خودمون چون اولین gtام بود اصلا به چم خم کار آشنا نبودم الان که اومدم اینجا دیدم شما زحمت آموزش رو کشیدید واقعا خوشحال شدم خیلی ممنون و بازم ممنون :D :X

salam man har ja raftam baziye gt5 ro too hardam copy nakardan migoftan copy nemishe aya rast migan?
عزیز این سوال تاپیک و بخش مخصوص به خودشو داره اونجا بپرس ببین جوابت میدن یا نه اینجا از اسمش معلومه چه جاییه
 

Corrinne Yu

کاربر سایت
Aug 11, 2008
676
نام
Mahdi
یه سوال دارم ...
چرا ترمز دستی این بازی انقدر مصنوعی عمل میکنه؟سر پیچ یه بار دستی بکشی 3-4 دور , دور خودم میچرخم
اصلا نمیشه استفاده درست و بجایی ازش داشت.عملا تو بازی هیچ استفاده ای نمیشه ازش کرد
تو کجاها میشه اینو تنظیم اش کرد تا بهتر بشه استفاده کرد؟
 

...Sahand...

کاربر سایت
Sep 5, 2010
1,282
دوستان یه راهنمایی لطفا
وقتی که موتور stage 3 یا Body stage 3 میگیرم
برای install میگه
This part must be isntall in spefect part
اون کلمه رو دقیق نمیدونم املاش
اون بخش کجاست ؟
یه Engine stage 3 و body stage 3 رو دستمون باد کرده :d
 

majid911911

کاربر سایت
Apr 21, 2008
447
نام
majid
آقا یه سوال :
از وقتی آپدیت 600 مگی رو نصب کردم . ماشینهایه قسمت ارکید که رفته هیچی ! تو Dealership هم هروقت میرم یه کمپانی رو انتخواب میکنم بازی گیر میکنه !
 
  • Like
Reactions: ™Meysam

majid911911

کاربر سایت
Apr 21, 2008
447
نام
majid
مرسی بابت کمکتون .....
فهمیدم که ایراد از نصب آپدیت بود.
میشه دوباره آپدیت رو نصب کرد بدونه اینکه دوباره دانلود کنم ؟
 

...Sahand...

کاربر سایت
Sep 5, 2010
1,282
آقا یه سوال :
از وقتی آپدیت 600 مگی رو نصب کردم . ماشینهایه قسمت ارکید که رفته هیچی ! تو Dealership هم هروقت میرم یه کمپانی رو انتخواب میکنم بازی گیر میکنه !


این لینک و یه نگاه بنداز ببین چیزی دستگیرت میشه ;)
این لینک
 
  • Like
Reactions: majid911911

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر