آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....)

اقا خدایی دمت گرم منطقی جواب دادی و مثل پست بالایی من نبافتی و ندوختی برای خودت :دی

ولی بذا باز کنیم هر کدوم از اینا رو
چون واقعا ساده نیست این چیزایی که میگی و یجورایی داری همه موفقیت ها و شکست ها و اینا رو با یه نسخه میپیچونی میره

اول این که Spider-Man و God of War و Horizon Zero Dawn و Ghost of Tsushima و The Last of Us Part 1 به عنوان بازی های سینگل پلیری که با اون همه تاخیر نسبت به نسخه اصلی ریلیز شدن، عملکردشون رو PC نسبتا قابل قبول نیست. کاملا قابل قبوله!
دیگه آقا Red Dead 2 رو که قبول دارید؟
بازی سلطان تون راکستاره دیگه؟
هایپش گوش عالم هم کر کرده بود دیگه؟
متاش 97 بود دیگه؟
راکستار کامل موفقیت میدونستش دیگه؟
Steam DB هم تخمین میزنه بین 6.77 تا 16.5 میلیون نسخه فروش داشته رو همین استیم دیگه؟ (حالا قبول این تخمین ها یخورده سخته ولی خب)

آقا این RDR 2 با این همه دبدبه و کبکبه... به نظرتون Peak Player اش رو استیم چقدر بوده؟
باز شود دیده شود :دی
View attachment 357146
که اینم فکر کنم واسه تخفیف کلفتی بود که آخر 2023 خورد و همه خریدنش (خودم اون موقع بازی رو روی استیم خریدم :دی) موقع عرضه که پیک اش 55K بود

بابا مقایسه کنید منطقیه. بازی سینگل پلیر که خارج از چرخه هایپش رو یه پلتفرم دیگه عرضه شه عمرا بازخورد فضایی بگیره.
فقط RDR 2 هم نیست
پرسونا 5 رویال هم هست
فورزا هورایزن 4 هست
یاکوزا 0 هست

همه اینا خیلی Peak Player کمی نسبت به محبوبیت فرنچایزشون موقع عرضه با تاخیر رو PC داشتن. البته هر کدوم تو سطح و نسبت خودشون
و نکته اش هم همین جاست
تک تک بازی هایی که گفتم نسخه جدیدشون با عرضه همزمان رو PC با استثنائات محدود تونسته کلی بیشتر از Peak Player بازی قبلی شون موقع عرضه پلیر داشته باشن (که همون پلیرهایی اند که به قول شما فول پرایس بازی رو خریدن)

یعنی الان سگا اومده دیده Persona 5 Royal رو استیم کلا Peak Player اش بعد اون همه هایپ و خواهش و تمنا 30K بوده گفته حاجی ارزش نداره؟ :-q
نه باو... دو سال بعدش Metaphor رو دادن 85K گرفتن Peak Player ازش. اونم از چی؟ از آیپی جدیدشون تازه! :دی

بگذریم. کلا هدف این بود که بگم این میزان پلیر واسه بازی هایی که با تاخیر عرضه شدن اوکیه
Lego Horizon و Horizon Dawn Remastered و Until Dawn اساسا بازی هایی نبودن که خیلی نظر جمعی مثبتی دورشون وجود داشته باشه که بخواد موفق باشه. اصن هیچی.
سه تا مورد خاص میمونه
Returnal
Horizon Forbidden West
Spider-Man Miles Morales

اول از همه اونی که تشریحش راحت تره رو بندازیم دور :دی
دلیل Peak Player کم مایلز مورالز نسبت به اسپایدرمن اصلی کاملا به خاطر اینه که با نصف مارکتینگ اون بازی با فاصله چند ماه ازش رو استیم عرضه شد. دیگه کتاب "مارکتینگ ویدیو گیم برای کودن ها" هم توش نوشته نباید دو تا بازی از یه آیپی رو تو فاصله چند ماه از هم عرضه کنی :دی

Returnal به نظرم مشکل این جاست که خود بازی اساسا بازی خیلی Niche ـیه. به متا و افتخاراتش نگاه نکنید. الان به من نگاه کنید. به نظرتون یه چی مثل Xenoblade Chronicles رو استیم بیاد، چقدر موفق میشه جدا؟ اصلا میدونید Xenoblade Chronicles چیه جدا؟ یعنی اگه من تو این انجمن خودمو برای این بازی پاره نمی کردم اسمی ازش شنیده بودید؟ :دی اگه جواب سوال تون رو میدونید که خب دلیل فروش کم returnal هم مشخصه چون خارج از حلقه پلی استیشن این بازی هم همون قدر شناخت ازش وجود داره

میمونه Horizon Forbidden West و آممم... نمیدونم واقعا این یکی رو :دی
حس می کنم کلا این بازی رو PS5 هم به خوبی HZD نفروخته باشه. اطلاع ندارم ولی کلا به نظر نمیاد علی رغم کیفیت خوبش، بازی اون محبوبیت نسخه اول رو به طور کلی داشته باشه که بخوایم عملکرد ضعیف ترش رو PC رو بندازیم گردن پلیرهای استیم. حالا به هر دلیلی
ولی کلا در این مورد مطمئن نیستم.

===========================



نه نه نه
نگرفتی!
الان FFXVI قطعا شکست بوده
مسئله اینه که صرف عرضه همزمان رو PC الان DQ3R تونسته رکورد پلیرهای همزمان بازی های سینگل پلیر اسکوئر رو استیم رو بشکونه
اینم حقیقت محضه دیگه؟
حالا اگه اسکوئر این رو هم موفقیت ندونه دیگه نمیدونم خارج از FFXIV چی رو موفقیت میدونه :دی

ولی خب خیلی شیک می تونست بگه عمده مخاطب های DQ رو نینتندو و سونی اند، نسخه PC رو بعدا میدیم. می شد همون آش و همون کاسه.
ولی ریسک که نه، حرکت منطقی ای که زدن جواب داده
=====================

ولی خب من یه چیزی رو هم می فهمم.
تمام این کمپانی ها هیچ سودی دیگه از عرضه انحصاری بازی هاشون نمی برن. سونی باهاشون قراردادی نمی بنده که پرسودتر از عرضه رو بقیه پلتفرم ها باشه.
ولی برای سونی قضیه فرق داره
اینا بازی هایی اند که براش سیستم میفروشن و عملا system seller های پلی استیشن اند.

با این وجود آمار به نظرم چیزی نشون نمیده که فروش PS5 با این سیاست ها کم شده باشه
علی رغم اوضاع داغون تولید و عرضه تو سه سال اول عرضه PS5، فروش کنسول هنوز در حد PS4 ـه.
الانم که گفتم فروش شون رو PC هم عملا اوکیه
لذا درک نمی کنم غم و غصه تون رو :دی
ببین با این حال که تفاوت نظر شدید در بحث قابل قبول و ضعیف داریم ولی بازم مثال خوبی نزدی
البته برا حرفای من مثال خوبی شد

1000026615.jpg
1000026616.jpg
تخمین مثلا 10 میلیونی رد دد که میگی بخاطر اینه که یهو مثل بهترین بازی سونی پلیراش نریخته کف زمین :D همه بازی های سونی هم همین وضع بوده شروع یا افتضاح یا بعضی بازیا قابل قبول ولی در ادامه عملا فروش خاص و پلیر خاصی ندارن
فوربیدن وست رو نمیدونی چرا اینطوری شد ولی مثلا رگناروک رو میدونی چرا پیکش 35هزارتا شد و بعدش هم ترکید ؟ تازه فروش رگناروک رو PS تخیلی خوب بوده آمارش هست ، رچت و آنچارتد و سک بوی چی ؟ نمیشه که برا تک تک بازیا بهونه ردیف کرد
راجب آمار فروش PS5 هم به نظرم بعد از موفقیت و کامبک نسل قبل خیلی عادیه و بیشتر هم میتونست باشه ولی اینجور چیزا خودشونو در دراز مدت نشون میدن یعنی انتظار نداشته باش بخاطر این روندی که سونی پیش گرفته و کوچ کردن یه سری پلیرا تو همین نسل نتیجه رو ببینیم ، میتونه نسل بعد خودشو نشون بده چون بازم میگم دراز مدته . گندی که نسل قبل مدیرای اکس باکس زدن تازه این نسل بیشتر خودشو نشون داد (با وجود اون همه خرج و ریخت و پاش و خرید) و در نهایت کاریش هم نتونستن بکنن و نمیشه کرد
 
آخرین ویرایش:
هر کنسولی بدون بازی انحصاری سرنوشتی جز مرگ نداره ! کلا یه هسته سرسخت بازیکن برای هر کنسول داریم که اینا دور همون انحصاری ها شکل گرفتن و اینا تمام بازیا جهان میخرن و خلاصه درآمد اصلی هر شرکتی هستن وقتی سونی بیاد و به ویژه بازیاشو هم زمان بده این جماعت که پول خرج کن هم هستن میرن پی سی میخرن و ۴۰۰ فریم و ۳۲ کی بازیا سونی در روز عرضه رو پی سی میزنن و همچنین کلا تمام خریداشون میشه رو پی سی و سونی میمونه یه سری خریدار که مثلا کریسمس یه کنسول برای بچشون میخرن و یدونه فیفا !!! برای ایکس باکس هم دقیقا از ۲۰۱۵ همین موضوع استارت خورد و دقیقا همون جماعت پول خرج کنش رفتن طرف پی سی من تو توییتر ده ها طرفدار متعصب استیم و پی سی سراغ دارم که همشون فن سرسخت ایکس باکس بودن یه دهه قبل ! سرنوشت سونی هم در دراز مدت دقیقا مشابه مایکروسافت خواهد بود و مجبور کنسول جمع کنه با سیاست های فعلی از همین حالا منتظر آمار فروش پلی ۶ باشید و ببینید سونی به چه فلاکتی میفته برای کشیدن همین خریدارا ۵ رو ۶ رشد بازار که دیگه با وضع فعلی هزار سال اتفاق نمیفته !
 
اینکه بگی سونی خودش بهتر میدونه و قطعا تحلیل کردن و زیر سوالش نبرید حرف درستی نیست چون خود شرکت ها اگر همیشه تحلیل درست داشتن که فاجعه ای مثل کونکورد با 200-300 میلیون دلار بودجه ریلیز نمیشه لگو هورایزن تایید ساخت نمیگرفت وضعیت xbox به این روز نمیفتاد که تبلیغ کنن همه پلتفرم ها اکس باکسه و اسپنسر مصاحبه کنه بگه ما خط قرمزی برا ریلیز بازی هامون رو PS نداریم . پس شرکت ها همیشه تحلیل درستی ندارن مثال زیاده براش ، حالا اینا رو گفتم که بریم سراغ بحثتون
این پیک آمار بازی های سونی رو استیم

View attachment 357125
View attachment 357126View attachment 357127
View attachment 357131
همونطور که مشخصه غیر از یکی دوتا بازی که تقریبا قابل قبول بوده (بخاطر هیجان اولیه) آمار بقیه بازی ها فاجعس ، یه سری از این بازیا رو PS آمار 20+ میلیون فروش دارن و مثلا پیک 35هزار برا گاد و تلو یا 10هزار برا آنچارتد و اسپایدرمن خنده داره و جای بحثی نمیمونه . خب حالا نتیجه چیه همین آمار هم سود داره برا سونی ؟ بله فروش 1 میلیونی حتی 500k و کمترش هم یه سود آب باریکه ای داره براشون ولی به چه قیمتی ؟ آیا فروش بازی های فرست پارتی بیشتر شده ؟ جوابش خیر هست
اون به چه قیمتی مهمه که ضربه به برند باشه و سونی شاید الان نفهمه و با اون سود چند ده میلیونی حال کنه ولی نسل بعد ممکنه خیلی ها از اونجایی که میدونن بازیا بالاخره برا پیسی میان دیگه PS نخرن و وقتی کنسول نخرن طبیعتا نرم افزار هم نمیخرن که بره تو جیب سونی ، از الان دیدم که یه سری کوچ کردن مثل اتفاقی که برا xbox افتاد . خلاصه آقا جان شما استور فنی دوست داری بازیا بیان پلی بدی اوکیه نوش جونت ولی حقیقتو که نمیشه عوض کرد فروششون جالب نیست مخاطب اونجا هلدایورز دوست داره که تنها بازی سونی با فروش عالی رو استیمه . حالا یه جمله کلیشه ای دیدم هی تکرار میکنن که نه ببین بازی رو استیم در دراز مدت میفروشه ، این دراز مدت منظورتون میدونم چیه یعنی بازی بعد مدت ها آف بخوره بشه مثلا 10 دلار بعد بخرن ! اونطوری که رو کنسول هم در دراز مدت میخرن ، دو سال طول میکشه بازی برا پیسی بیاد دو سال هم حالا باید صبر کرد بشه 10 دلار تا بخرن اون خرید دیگه اهمیتی نداره واقعا ، پیک اصلی سود شرکت و فروش واقعی بازی فول پرایسه والا اونی که ظرفیتی میخره سهم بیشتری داره پرداخت میکنه .
یه چیزی هم یاد بگیریم برا همیشه خوبه ، وضعیت خراب شده ای که ما توش زندگی میکنیم از نظر اقتصادی افتضاحه میخوای پایرت بزنی اوکیه نوش جان ولی لااقل اینو بدون که خرید و فروش دیسک و ظرفیت 2 و 3 قانونی هستن اصن شیر کردن اکانت رو سونی خودش نسل هشتم بولد کرد و اونی که چه دیسک بخره بفروشه چه ظرفیتی بخره بالاخره به صورت قانونی وارد بازار خرید ویدیوگیم شده ولی پایرت زدن و کرکی قانونی نیست و 1 دلار هم تو جیب ناشر نمیره اینم یه فکتی هست که بد نیست متوجه شیم .

ببین باور ما خیلی مهم نی حقیقت مهمه
https://icon-era.com/threads/final-fantasy-xvi-flopped-extraordinary-on-pc-it-sold-since-launch-only-280k-copies-on-pc.14768/
نمیگم سیاستی که اسکوارانیکس مولتی پلتفرم بازی بده غلطه یوقت جهاد نکنید چون بالاخره یه پولی بیشتر در میارن ولی اون دیدگاهشون و انتظاراتشونه که قطعا غلطه و یه توهم عجیبی دارن ، توهمشون هم اینه که فروش 3.3 میلیون تو یک هفته براشون قابل قبول نبوده درصورتی که همچین آماری رو شاهکاری مثل RE4ریمیک که مولتی پلتفرم هم بود نداشت
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ، خلاصه شده این پست هست ... والا ۱۵ ساله داریم میگیم مولتی پلتفرم شدن نه فقط محتوا و اصالت خود بازی ها که کامیونیتی شون رو هم نابود می‌کنه ،، در جواب مشتی حرف مفت شنیدیم ..
وقتی ده نسخه از به بازی رو روی یک پلتفرم عرضه می‌کنه ، مخاطب های خاص خودش رو جمع می‌کنه ، وقتی میخوای پلتفرم های مضاعف و مخاطب نا آشنا عرضه کنی در نهایت باید اون سری رو به سمتی ببری که اون مخاطب جدید رو جذب کنه ... و در ۹۰ درصد اوقات اون بازی و مخاطب گذشتش قهوه ای میشن
یکی از دلایلی که سونی تمام استودیو هاش رو کش ساز کرده بود همین بود که تو بازار پی سی و احیانا موبایل جا باز کنه .... نتیجه اش رو هم دیدیم ....

با وجود اینکه الان داریم نتایجش رو به چشم میبینیم بازم همون حرفی تکراری رو تحویلتون میدن بحث کردن احمقانه است
 
هر کنسولی بدون بازی انحصاری سرنوشتی جز مرگ نداره
انحصاری کردن یک بازی باعث میشه توسعه دهنده با نقدها و نظرات کمتری روبرو بشه، دشمنی بین فن ها بیشتر بشه. ولاغیر

خوب کنسولها چندین ضعف درست نشدنی دارن

ضرورت لوح های فشرده که دیگه بعید میدونم تو سال 2024 غیر از کنسولها کسی ازش استفاده کنه به تاریخ پیوسته

ریمسترهای اجباری هرنسل و تکرار برای نسل بعدی

شما درنظر بگیر مثلا چندین سال اینده کاربر بخاد GOWIII بازی کنه
اون زمان باید در به در دنبال کنسولش بگرده تا بتونه بازی رو اجرا کنه
واین محدودیت دنگو فنگ نسلی ادامه داره

برعکس هربازی که به برای استیم منتشر میشه تا ابد جاودان باقی میمونه
چندین سال دیگه شما نیازی نداری در به در دنبال کنسول مورد نظر بگردی تا بتونی مثلا GOW بازی کنی خیلی راحت رو استیم موجوده

اگه در اینده صنعت گیم بسمت کلود ابری پیش بره
قطعا استیم با توجه به ارشیو وحشتناک قدرتمندی که داره برنده س
 
آخرین ویرایش:
انحصاری کردن یک بازی باعث میشه توسعه دهنده با نقدها و نظرات کمتری روبرو بشه، دشمنی بین فن ها بیشتر بشه. ولاغیر

خوب کنسولها چندین ضعف درست نشدنی دارن

ضرورت لوح های فشرده که دیگه بعید میدونم تو سال 2024 غیر از کنسولها کسی ازش استفاده کنه به تاریخ پیوسته

ریمسترهای اجباری هرنسل و تکرار برای نسل بعدی

شما درنظر بگیر مثلا چندین سال اینده کاربر بخاد GOWIII بازی کنه
اون زمان باید در به در دنبال کنسولش بگرده تا بتونه بازی رو اجرا کنه
واین محدودیت دنگو فنگ نسلی ادامه داره

برعکس هربازی که به برای استیم منتشر میشه تا ابد جاودان باقی میمونه
چندین سال دیگه شما نیازی نداری در به در دنبال کنسول مورد نظر بگردی تا بتونی مثلا GOW بازی کنی

اگه در اینده صنعت گیم بسمت کلود ابری پیش بره
قطعا استیم با توجه به ارشیو وحشتناک قدرتمندی که داره برنده س
اگر انحصاری اینقدر بده چرا ولو Deadlock و half-life alyx و … برا کنسول عرضه نمیکنه ؟ چرا بازی ها valve روی بقیه استور های pc نیستن ؟
 
در بحث انحصاری که pc مخصوصا تو این چندسال فرسنگها با کنسول فاصله انداخته، از تمامی سبک ها مخصوصا شوتر سالانه ۳۰-۴۰ مورد هست که فقط رو pc در دسترسه و دولوپرهاش کلا درگیر کلنجار با پورت کنسول نمیشن
از یه طرف دیگه بخاطر شببه سازها، de facto پیسی بهترین مکان برای انبار و بازی کردن کل روسترهای تمام نسلهای ps بصورت یکجا، با کیفیت بالاتر، بخاطر رزولوشن چند برابر، فریم آنلاک و تکسچر و مادهای گرافیکی، و در نهایت با هزینه بصرفه تر هست و اخیرا اونقدر سرعت گرفته که ps4 که تا پارسال براش بازی میومد کارای اداریش تمام شده و مثلا بلادبورن زودتر از خود سونی رو pc ریمسترش هست
*لذت پایرت رو یادم رفت بگم، همونکه توش تبحر دارم، بخصوص افق کوروش
 
آخرین ویرایش:
اگر انحصاری اینقدر بده چرا ولو Deadlock و half-life alyx و … برا کنسول عرضه نمیکنه ؟ چرا بازی ها valve روی بقیه استور های pc نیستن ؟
یکی شون توی بتای محدوده و احتمالا مولتی میشه. اون یکی هم که از نظر فنی مگه امکان انتشار داره که بخواد بیاد؟
استور هم با پلتفرم هم معنا نیست.
 
آمار و ارقامی قابل توجه از فرنچایز پوکمون

1732025461855.png

Pokemon Scarlet/Violet موفق شده با فروش 8.3 میلیون نسخه ای خودش تو ژاپن، رکورد تاریخی 28 ساله Pokemon Red/Blue/Green رو بشکونه و پرفروش ترین بازی این سری تو ژاپن بشه و بالاخره طلسم اولین نسخه رو بشکونه
فروش جهانی بازی تا انتهای سپتامبر امسال، به مرز 25.69 میلیون نسخه رسیده.

منبع: 『ポケモンSV』が国内販売本数830万本を突破。28年の歴史で初めて『赤・緑』の国内最高販売本数を更新【スカーレット・バイオレット】 | ゲーム・エンタメ最新情報のファミ通.com

از طرفی دیگر ورژن دیجیتالی بازی کارتی پوکمون، Pokemon TCG Pocket که 30 اکتبر امسال برای پلتفرم گوشی های همراه عرضه شده بود موفق شده در عرض سه هفته، 120 میلیون دلار درآمدزایی کنه
(به طور مقایسه Marvel Snap تو یه ماه تونسته بود 10 میلیون دلار درآمدزایی داشته باشه و ZZZ هم تو دو هفته 52 میلیون دلار)

منبع: Pokémon TCG Pocket has reportedly generated $120m since launch
 
آخرین ویرایش:
در رابطه با الن ویک ٢ قبلا آمار اومده بود تا اخر سال ٢٠٢٣ یعنی توی ٣ ماه از عرضه، بازی ١م فروخته که سریع ترین فروش بین بازی های رمدی بوده و تا اوایل فوریه امسال ١.٣م فروخته منتها بعد از این تاریخ امار فروششون خیلی کند شده، شما حساب کنید از فوریه تا نوامبر که الان باشه یعنی تقریبا ١٠ ماه فقط ۵٠٠هزار نسخه فروخته! که خیلی امار ناامید کننده ایه!
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or