این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
ولی ماکان با این وضعیت پیچیده چرا بعضی ناشرها مثل یوبی مثلا میتونند یه بالانسی رو رعایت کنند تا حدی؟دقیقا من دارم به صورت کلی میگم، وگرنه همونطور که گفتم کلا مایکروسافت بازی مولتی آنلاین هم بلد نیست درست کنه. در نتیجه اینکه بازی های داستانی سینگل طور ایمپکت ندارن یا تاریخ مصرفشون گذشته یا مارکتینگشون مشکله و ... از دم برای مایکروسافت شر و ور گویی محضه.
ولی در کل، اینکه بازی های یه نفره مارکتینگشون پیچیده است و به همین دلیل کسی سمتشون نمیره بحث درستیه. هرچند که به مایکروسافت ربطی نداره و مشکلات مایکروسافت، یعنی نداشتن انحصاری و یا کیفیت پایین همون هایی هم که داره مطلق ربطی به این موضوع پیدا نمیکنه. دلیلش صرفا مدیریت غلط خودشونه.
ولی ماکان با این وضعیت پیچیده چرا بعضی ناشرها مثل یوبی مثلا میتونند یه بالانسی رو رعایت کنند تا حدی؟
و از اونطرف EA کلا گند میزنه
بازار ژاپن اینا هم کار نداریم، حتی بازی های موبایلشون، سینگل پلیر محورن و نه PvP یا Co Op و ... ، البته خدای گاچا(لوت باکس)ن
به نظرم اصلی ترین مورد تواناییه! نمیتونند، بلد نیستن، بقیش بهانه ست
خیلی جالب داری بحث رو منحرف میکنی به سمت ناشر هایtp ... نه مایکروسافتی که کل بخش xbox ش هم منفجر شه ! حتی لرزششم حس،نمیکنه چه برسه براش مشکل ساز شه! کمپانی که فقط نقدینگیش راست کل ارزش سونیه ! اونوقت سونی میتونه ولی مایکرو نمیتونه ریسک کنه ؟؟! سونی که یه بازی هم fail بشه ضرر سنکینی براش به حساب میاد ! بخوای حساب کنی سونی از لحاظ تراز نامه های مالی و سرمایه کمپانی از t2 وacti پایین تر نباشه بالاتر نیست !کسی اینجا با واژهی ریسک آشنا نیست فک کنم. این که ریسک برنگشتن هزینهی ساخت توی بازیهای سینگل AAA بالاتره فک کنم یه چیز پر واضح هست. این ریسک رو شرکتای مولتیپلتفرم نمیتونن خیلی توجیه کنن ولی شرکتی مثل سونی میتونه چون پاداش ریسکش فقط فروش خود بازی نیست، جذب کردن مخاطب جدید به اکوسیستم پلی استیشن هست.
این ایدهی کن لوین خیلی خیلی خفن بود. دقیقا چیزیه که من از بازیها میخوام. یجورایی Emergent Storytelling. اگه اون چیزی که ازش صحبت میکرد رو حتی نصفه و نیمه توی بازی جدیدش پیاده کنه، با اختلاف تبدیل میشه به مورد انتظارترین بازی من. و با توجه به Immersive Sim بودنش و علاقهم به این سبک به راحتی میتونه تبدیل بشه به بهترین بازی عمرم. به نظرم اون ایدهها اگه کامل و درست پیادهسازی بشن یه چیز فوقالعاده خفنی درمیاد. مخصوصا که نویسندههای مثل خود Levine و Avellone روش کار میکنن.. جناب کن لوین یه تاکی داره تو GDC به اسم Narratives Legos.
البته يوبي اصلا بازي خطي نميسازه كه 2-3 ساعت كات سين داشته باشه كن لوين يه سخنراني خيلي خوب تو GDC داشت . دقيقا ساخت يه بازي مثل bioshock infinite رو با يه بازي ow مثل shadow of Mordor يا اسكايريم مقايسه ميكرد. همين كات سين هايي كه تو بازياي خطي مثل tlou -bioshock- God of war ميبينيم فوق العاده هزينه ساختش از يه بازي اوپن ورلد بيشتر هستش . براي مقايسه هم يه سيستمي معرفي كرد به اسم narrative lego. كه كوئست ها عوض اينكه با كات سين ها و ست پيس هاي گرون قيمت روايت بشه جايگزين ميشه با يه سيستمي مثل كوئست هاي مثلا اسكايريم. كه قطعا نه موشن كپچر ميخواد و نه بازيگر ها و voice actor هاي گرون قيمت هاليوودي. خودشم ميگه فشار و هزينه ساخت اينجور چيزها تو بايوشاك اينفينيت به حدي بالا بود كه مجبور شد يه مدت بازيسازي رو بزاره كنار. اينفينيت فوق العاده فروش خوبي داشت. فكر كنم 11ميليون فروخت! ولي لوين ميگفت بعد گلد شدن بازي خيليا به خاطر فشار كار رو همچين بازي شركت رو ترك كردن. خودشم ١٠ سال پيرتر شد الان دقت كني ساختار خيلي از بازياي يوبيسافت شبيه بازياي بتسدا شده. كات سين كم، خط كوئست كه آزادي عمل زيادي ميده(اوريجينز- وايلدلندز و كلي بازي ديگه). كلي هم تو هزينه ها صرفه جويي ميشه.ولی ماکان با این وضعیت پیچیده چرا بعضی ناشرها مثل یوبی مثلا میتونند یه بالانسی رو رعایت کنند تا حدی؟
و از اونطرف EA کلا گند میزنه
بازار ژاپن اینا هم کار نداریم، حتی بازی های موبایلشون، سینگل پلیر محورن و نه PvP یا Co Op و ... ، البته خدای گاچا(لوت باکس)ن
به نظرم اصلی ترین مورد تواناییه! نمیتونند، بلد نیستن، بقیش بهانه ست
بدبختی اینه اینایی که غر میزنند همون OWـهای درست حسابی و کم خرج تر هم نمیسازن! کلا نمیسازن!البته يوبي اصلا بازي خطي نميسازه كه 2-3 ساعت كات سين داشته باشه كن لوين يه سخنراني خيلي خوب تو GDC داشت . دقيقا ساخت يه بازي مثل bioshock infinite رو با يه بازي ow مثل shadow of Mordor يا اسكايريم مقايسه ميكرد. همين كات سين هايي كه تو بازياي خطي مثل tlou -bioshock- God of war ميبينيم فوق العاده هزينه ساختش از يه بازي اوپن ورلد بيشتر هستش . براي مقايسه هم يه سيستمي معرفي كرد به اسم narrative lego. كه كوئست ها عوض اينكه با كات سين ها و ست پيس هاي گرون قيمت روايت بشه جايگزين ميشه با يه سيستمي مثل كوئست هاي مثلا اسكايريم. كه قطعا نه موشن كپچر ميخواد و نه بازيگر ها و voice actor هاي گرون قيمت هاليوودي. خودشم ميگه فشار و هزينه ساخت اينجور چيزها تو بايوشاك اينفينيت به حدي بالا بود كه مجبور شد يه مدت بازيسازي رو بزاره كنار. اينفينيت فوق العاده فروش خوبي داشت. فكر كنم 11ميليون فروخت! ولي لوين ميگفت بعد گلد شدن بازي خيليا به خاطر فشار كار رو همچين بازي شركت رو ترك كردن. خودشم ١٠ سال پيرتر شد الان دقت كني ساختار خيلي از بازياي يوبيسافت شبيه بازياي بتسدا شده. كات سين كم، خط كوئست كه آزادي عمل زيادي ميده(اوريجينز- وايلدلندز و كلي بازي ديگه). كلي هم تو هزينه ها صرفه جويي ميشه.
ساختن بازي مثل gow - tlou- metal gear- bioshock واسه خيلي از استوديوها به صرفه نيست. اينايي هم كه ميبيني ميسازن اسم و شركت بزرگي پشت سرشونه.(Levine -kojima- Cory - Sony -Neil -Bruce ) و...
كاري به سابقه مايكروسافت ندارم. ولي اينكه ميگه ساخت بازي سينگل پيچيده هست دليل داره. مخصوصا اگه خطي باشه. هزينه فوق العاده بيشتر از بازياي اوپن ورلد دارن و كافيه كوچكترين تصميم اشتباهي گرفته بشه تا كل ٥ سال كار به فنا بره.(نمونش بايوشاك اينفينيت). سوني هم كه انقدر از اين بازيا ميسازه و ميفروشه همشون ip هاي با سابقه هستن كه كلي اسم معروف پشتشونه.
سلام و درود خداوند بر Horizon : Zero Dawn ! :dسوني هم كه انقدر از اين بازيا ميسازه و ميفروشه همشون ip هاي با سابقه هستن كه كلي اسم معروف پشتشونه.
بدبختی اینه اینایی که غر میزنند همون OWـهای درست حسابی و کم خرج تر هم نمیسازن! کلا نمیسازن!
یوبی میاد OW میسازه، در کنارش هم میره R6 و FH و S&B میسازه! یه بالانسی در میاره!بعد اگر اشتباه نکنم تا الان پرفروش ترین بازی سال فارکرای بوده،پارسال هم Ghost Recon (البته این Co Op هم داشت و اینجوری معرفی شد حتی )
گرچه ما بازی های خطی و سینمایی دوست داریم،ولی بازی سازها و ناشرین هم کم کاری میکنند! اگر فقط و فقط فکر سود هستن،به خدا باید ول کنند از بازار کنسول ها برن کنار همشون! 4تا طراح استخدام کنند، و به سبک بازی های ژاپنی بازی های موبایل بسازن! به خدا مختون سوت میکشه چه خرجی میکنند ملت برای 4تا jpg (خود ترولی )
همین بازی سونی برای موبایل Fate/Grand Order که بازار رو قبضه کرده! گیم پلی که به نظر من خیلی جوکه ولی وایفو متریال 100% یک خرج هایی میشه میگرخید فقط (البته زیر مجموعه سونی اینترتیمنت نیست،نمیدونم مال کدوم گورشونه ) اینجوری برن سر بازی های موبایل حداقل حرص نمیخوریم که بهانه میارن! وقتی ناشر بزرگ کم کاری میکنه انتظاری از بقیه نمیره که!
اما بازم میگم،من بیشتر مشکلم با MSـه،چرت و پرتی که میگن،چرت و پرته! بعد از اونطرف سونی میاد میگه بازیی مثل TLG حتی اگرم سود آنچنانی(یا کلا سود؟) برامون نداشته باشه،باید چنین بازی هایی بسازیم برای کنسولمون!
پ.ن : خیلی خوبه که این وسط همه میخوان خرج بازی رو کم کنند، بعد خبر میاد از یکی از بازی های مورد علاقت( KH II) که دیگه Text Box و حباب دیالوگ و ... حذف شده و همه چی کاتسین و صداگزاری کامل شده! و بازی به شکل خفنی تو بالاترین سطح ممکنه خودشه یاد بگیرن بقیه
البته از اونطرفم گویا NnK2 با اینکه شماره اول تو غرب حسابی تحویل گرفته شده بود، ایندفعه انگار نصف بازی اصلا صداگزاری هم نداره دنیای عجیبیه کلا
سلام و درود خداوند بر Horizon : Zero Dawn ! :d
و در آینده شاید Death Stranding !
God of War was April's best-selling game: The PS4 exclusive from Santa Monica Studios achieved the highest ever launch month dollar sales for a title launched exclusively on a PlayStation platform. Sony was April's top-selling publisher, driven by the success of God of War.
فک کنم به دایره المعارف دنیا یه تغییراتی باید بدنفروش God Of War یه چیزه مافوق خفنی بوده !
God Of War has had a better debut than any other PlayStation exclusive ever, according to The NPD Group. Not only was it the best-selling game in the U.S. in April, but it’s performance in its first month also outpaces all other PlayStation exclusives. That’s not just PlayStation 4 — it’s for any PlayStation since the platform’s debut in 1995.
God of War came out on April 20, so it was only available for 10 days in the month. But it was still able to break the record, beating Grand Theft Auto: San Andreas, which came out for the PlayStation 2 in October 2004.
بزرگترین لانچ تاریخ برا انحصاری های playstation از سال 1995 تا الان ! اونم در حالی که فقط 10 روز فرصت داشته ، اینم از وضعیت پیچیده خودش که رکورد زد تازه باعث شده PS4 هم رکورد آپریل رو بزنه