این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
اتفاقا ماکرو تو تبلیغات این بازی بسیار مبتدیانه و ضعیف عمل کرد ابتدا از دموی e3 معرفیش که انقدر بد بود که خود شما و ما اکثر گیمرهای مشتاق با اون تبلیغ تاریک و تیره نا امید شدن از بازی رفت تو سکوت خبری تا سال بعدش با یک تریلر داستانی و موزیک عالی ولی نزدیک عرضه بازی ماکرو باید خیلی هایپ بیشتری میکرد برای این عنوان با وجودی که خود اسپنسر و اعضا ام میدونستن با تیم جدید و فقط یک بازمانده مثل فرگوسن مطمنا بازی نمیتونه مثل عناوین قبلی عمل کنه من از بازی دفاع نمیکنم چون مشکلات زیادی تو بخش کمپینش داره و نمیتونه مثل 3 گانه قاطع عمل کنه بیشتر گرز 3.5 هست ولی خوب به اینده اش شدید امیدوارم چون یکسری نکات ریز برطرف کنن نسخه بعدیش میتونه با اقتدار عمل کنهچندتا نکته:
اول اینکه من دارم میگم متا و میانگین خوب بخشی از عوامل موفقیت یه بازیه و به معنی کم رنگ دونستن نقش تبلیغات نیست. من دارم میگم متا خوب (که یه چیز نسبی هم هست و بسته به شرایط IP تعریف میشه، یعنی 80 میتونه برای یه بازی متای عالی باشه ولی برای TLoU2 متای بدی هست) به فروش خیلی کمک میکنه. بی نهایت هم واضح هست. اگه تاثیری نداشت قطعا صنعت ژورنالیسم هم وجود نداشت و این همه سایت و مجله نمیومدن بازی هارو نقد کنن و .... یا مثلا قدیمی تر ها یادشونه، GS نمیومد از سازنده ها پول بگیره نمره های بالاتری بده! مثل افتضاح K&L که افشا شد SEپول داده نمره بالاتر بده GS! اگه متا و نمرات تو فروش و موفقیت بازی ها تاثیر زیاد و قابل توجه نداشت مسلما SE و شرکت های دیگه مرض نداشتن پول بدن به GS. پس مساله تاثیر متا به شدت درست و غیر قابل انکار هست.
ضمن اینکه این قضیه امبارگو و تاکید یه سری سازنده ها برای انتشار نقدها بعد از عرضه بازی... فراموش نشه.
دوم، فروش مافیا 3. این اصلا مثال نقض نیست چون ما فروش این بازی با متای +90 یا یه عدد بهتر رو ندیدیم که بخوایم قیاسی هم انجام بدیم. ولی خیلی واضح هست که اگه مافیا 3 متاش هم مثلا 93 میشد و همه میگفتن به به عجب بازی خفنی هست، فروشش از این خیلی بهتر میشد. خیلی!
این تبلیغات هم که شما میگی خیلی عامل موثری تو فروش هست. کمااینکه من شخصا نظرم اینه که متا خوب بخشی از تبلیغات یه بازی هست، شاید موثرترینشون. اما باز بخشی از تبلیغاته! مثلا سونی و ND میان TLoUR رو با جمله بیش از 200 تا جایزه گیم آو د یر یا 10 هایی که ردیف کرده تبلیغ میکنن. در نتیجه کسی حق نداره نقش تبلیغات رو انکار کنه. منتهای مراتب GeoW4 مگه بدونن هایپ و تبلیغات عرضه شد؟ دیگه مایکرو استاد تبلیغ کردن هست و همه تئوری بیل گیتس و مایکروسافت فعلی رو میدونن (اگه 100 دلار برای ساخت یه وسیله داشته باشم، 1 دلار رو صرف ساخت میکنم، 99 دلار رو برای تبلیغ). شما یجوری صحبت میکنید انگار GeoW4 در سکوت خبری محض یهو منتشر شده و کسی نفهمیده اصلا این بازی وجود داشته! برعکس اتفاقا مایکرو تبلیغات خیلی عظیمی کرد. از حضور تو همه کنفرانس ها، تا باندل های انحصاری خفن، تبلیغ تو سایت ها و شکبه ها، حتی یه تبلیغ خفن هم برای بین مسابقات فوتبال آمریکایی تو ESPN داشتن که همه میدونن جزو گرون ترین تبلیغ ها هست.
اگه فرض کنیم که این فروش برای GeoW4 خیلی بالا و قابل قبول نیست، یعنی انتظار بیشتری وجود داشته، علت اصلی عملکرد ضعیف تر خود بازی هست.
خدا رو شکر این مثال شما عملا دیگه نقض شده هست عزیز چون مافیا 3 قشنگ نشون داد که متا به تنهایی تعیین کننده فروش نیست و اتفاقا برعکس الان تبلیغاته که حرف اول تو فروش یک ip میزنه نه متا به تنهایی ولی خوب متا هنوزم تعیین کنندس ولی بعد تبلیغات
تبلیغات زیاد لازمه فروش یک ip محبوب و ریشه دار مثل مافیا یا گرز یا .. هست
دوست عزیز انگار متوجه نشدی منظور ما چیه ما میگیم عملا فقط متر و معیار متای یک بازی برای فروش بالاش تعیین کننده نیست همونطور که در مافیا 3 دیدیم از نظر متایی و محتوایی بخوای حساب کنی یک بازی بسیار ضعیف تر از شماره های قبلشه نقطه قوتش فقط داستان و کاراکتر هاشه ولی فروش بالاتر و رکورد شکنی کرده برای Take Two با همین متاششما از کجا میدونی مثلا اگه مافیا متای ۹۲ میورد فروشش چقدر میشد؟ صرفا به خاطر اینکه فروشش خوبه دلیل نمیشه که متای کم روی فروشش تاثیر نداشته . ممکن بود با متای بالا دو برابر این مقدار میفروخت
خوب هر کدام دلیل خاص خودش داره .ماکان جان شرمنده ولی مثال نقض برای صحبت های شما خیلی زیاده درباره تاثیرات نمرات !
dishonored 2 از لحاط نمرات در سطح نسخه قبلی هست و از مزایای شناخته شده بودن هم بهره میبره ولی افت فروشی 50% نسبت به قبل داشته !
بازی مافیا 3 تو نمرات اپیک فیل شد ولی تو فروش حتی از نسخه اول که متای 88 داشته چندین برابر بهتر عمل کرده !
بازی titanfall 2 خیلی بهتر از نسخه قبلی تو نمرات بود حتی برای PS4 هم با چهل میلیون پلیر فعال عرضه شد ولی یک سوم قبلی فروخت !
شما باید فاکتوز های زیادی در نظر بگیری از جمله زمان عرضه بازی. به نظر خودت uncharted 4 بین بتفیلد 1 و کالاف و این بازیهای پاییزی عرضه میشد میتونست نزدیک همین یک میلیون نسخه بفروشه ؟ اینم در کنارش بذار یک انحصاری بفروش و با کیفیت دیگه هم یک ماه قبلش عرضه شده ! نمرات تاثیر داره ولی شرایط بازار تاثیر به شدت بیشتری داره
خوب هر کدام دلیل خاص خودش داره .
شما سبک بازی با تعداد عنوان های تاپ در همون بازه زمانی در نظر نمیگری خوب مشخصا اینجوری به نظرت میاد و میگی نقض هستش که اصلا هم این جوری نیست .
در چه بازه این عرضه ها صورت گرفته ؟ چه بازی های در این سبک داریم در اون ماه که بهتر باشن ؟
شما وقتی titanfall با COD و Battle عرضه میکنی نباید انتظار داشته باشی اصلا حتی به فروش نسخه قبلی که هیچی اگه شکست هم بخوره کمه حماقت EA در عرضه این بازی در یک بازه زمانی ربطی به متا و نمرات نداره .
MAFIA با توجه نبود بازی OW در طول این بازه جز WD که مشخص هم طرفدار های OW جفت این بازی ها رو تجربه میکنن نباید فروشش شگفتی داشته باشه کسای که طرفدار OW هستن نمیره COD یا Battle یا ... بخرن در این ماه مشخصا انتخابشون MAFIA و WD بیشتر نیست .
کلا شما فاکتور های حق انتخاب بازه زمان عرضه و نبود هم سبک در یک مدت زمانی اصلا در نظر نمیگری همچی نمره و تبلیغ و .... نیست .
شما حساب کن زمانی که گیرز سه اومد چقدر ایکس باکس 360 فروخته شده بود و زمان گیرز چهار چقدر ایک باکس وان فروخته شده بود فروش خود کنسول مطئمنا بی تاثیر نیستقطعا Installed Base توی مقایسه موثره و باید در نظر گرفت. منتهای مراتب این آمار فقط مختص آمریکا هست و توی آمریکا اختلاف فروش انقدر نیست. یعنی نباید اختلاف فروش جهانی رو برای محسابه اختلاف تو فقط بازار آمریکا در نظر گرفت که خوب خیلی واضح هست چرا. در نتیجه حتی با محاسبه اختلاف نچندان زیاد PS4 نسبت به X1 باز هم فروش UC4 بیشتره. ضمن اینکه فن بیس اصلی GeoW4 آمریکا هست اما UC4 بیشتر تو اروپا محبوبه. و اگه فروش کل این دو تا بازی رو با هم مقایسه کنیم کاملا مشخص میشه این مساله و اختلاف هم بالاتر میره.
در مورد جمله آخر هم میشه دلیلش رو توضیح بدی؟ چرا نباید GeoW4 حتی با خودش مقایسه بشه و اشتباهه؟ پس باید چی مقایسش کنیم؟ اتفاقا هم مقایسه GeoW4 با UC4 درسته، چون هر دو بهترین انحصاری (یا جزو بهترین ها) و همینطور کنسول سلرترین برند خودشون هستن. و میشه مقایسه کرد کدوم عملکرد بهتری داشته. همینطور مقایسه GeoW4 با شماره های قبلی. درسته سازنده عوض شده، اما در عوض مایکرو سرمایه گذاری خیلی خوبی برای بازی کرد و یه استدیو مخصوص ساخت GeoW تاسیس کرده. با امکانات و بودجه عملا بینهایت. و اینکه ما داریم درباری ادامه یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین IP های نسل قبل صحبت میکنیم.
عملکرد پایین تر از حد انتظار GeoW4 در درجه اول به خودش برمیگرده. یادم نیست دقیقا کی، ولی یکی از بازیسازهای بزرگ میگفت بهترین تبلیغ برای هر بازی عملکردش هست. یه بازی که خوبه و بازخوردهای خوبی هم بدست میاره مخاطب رو هم به خودش جذب میکنه. و برآیند این عملکرد میانگین امتیازاتی هست که از ان تا سلیقه مختلف میگیره. انتظار نداشته باشید وقتی یه بازی از نظر کیفی افت میکنه، بازم بتونه مثل قبل بفروشه. یا بهتر از بازی که نظر همه بهش مثبت تر بوده بفروشه. یه مثال دیگه در این زمینه SF هست. بازی با این قدمت و محبوبیت و فن بیس. فروش (به تفکیک پلتفرم) دو شماره آخر رو با هم مقایسه کنید. یکی با متا 92 و اون یکی 77. ضمن اینکی SFV تو همه کنفرانس های سونی بود، براش تورنومنت و مسابقه گذاشتن و خلاصه از نظر تبلیغات کم نداشت.
پاول نیکولاس، مدیر تجاری و بازاریابی شرکت دیپ سیلور اخیرا طی مصاحبهای عنوان کرد که ناشر بازی Homefront: The Revolution در عرضه این عنوان بسیار عجله کرده است، به اعتقاد نیکولاس انتشار عجولانه بازی یکی از علتهای فروش نه چندان قوی بازی در بازار جهانی بوده است. او میگوید:
همانطور که شما مطلع هستید در حال حاضر کیفیت چیزی است که عناوین بزرگ را در بازار جهانی موفق میکند و از این رو ناشران و سازندگان به شدت در تلاش هستند تا به این مهم دست پیدا کنند. ما در حال حاضر تجارب زیادی از انتشار بازی Homefront: The Revolution کسب کرده ایم و میدانیم برای ساخت عناوین آینده باید از اشتباهات گذشته خود درس بگیریم، کیفیت یک بازی بسیار مهم است اما زمانبندی تاریخ انتشار بازی نیز باید هوشمندانه در نظر گرفته شود. تیم سازنده Dambuster به نظر من بسیار عالی کار کرد، تیم سازنده به حمایت از بازی در زمان انتشار پرداخت و پس از آن توانست طرفداران را راضی نگه دارد. علی رغم مشکلاتی که در فروش بازی به وجود آمده است اما بازخوردهای مثبت بسیار زیادی نیز توسط بازیکنان از بازی Homefront: The Revolution مشاهده شده است و شرکت دیپ سیلور درس بزرگی در زمینه زمان بندی تاریخ انتشار عناوین خود از این اتفاق گرفته است.
این صحبتم نشون میده که اصلا دیگه متا تعیین کننده نیست
حساب کن این بازی با این وضعیت بد ولی بعد اپدیت ها با بهتر شدن وضعیتش خوب فروششم بهتر شده براشون طبق گفته مدیر تجاری شرکتشون
PS4 - 25.605مشخص نیست از مقدار ps4 سهم هر کدوم چقدره؟pro و اسلیم یا حتی فت