آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....)

من جای رفقای مایکرویی باشم تاپیک آمار و ارقام رو بیخیال میشم تمرکز رو میذارم روی تاپیک های دیگه چون مثل اینکه اینجا بدجوری اوضاع خیطه:-j

پ.ن: طبق لیک ها اینسامنیاک از فروش بازی Sunset Overdrive روی پلتفرم XBOX فقط 567 دلار سود کسب کرده است!!!
امار فروش فایو تو یه لول دیگه اس اصلا 🔥
 
دوستان متمایل به سبز که خوب بلد بودن لیک های اینسامنیاک رو تجزیه و تحلیل کنن، لطفا بیان دلیل فروش ضعیف اکس باکس رو از زمان انتشار تا الان به خصوص افت محسوس فروش اونم در زمان انتشار استارفیلد تحلیل کنن تا ما هم در جریان پلن های هوشمندانه مایکی قرار بگیریم ! با تشکر

1703102172596.png
 
تعداد پلیر های استارفیلد به ۱۳ میلیون نفر رسید و هر پلیر به طور متوسط ۴۰ ساعت بازی رو انجام داده است.
Starfield End of the Year Update

البته دوستان اعتقاد داشتند که بازی های گیم پس رو ملت ۵ دقیقه وارد منو شده و بعد خارج شده و بازی رو پاک می کنند که این ۴۰ ساعت اندکی با این تحلیل تفاوت دارد!
1703103980867.png
 
این چیزها طبیعیه و هیچ شرکتی نمیاد بگه وقتی ۱۰ میلیون نسخه از فلان بازی فروخته، چه تعدادش ۶۰،۷۰ دلاری بوده و چه تعداد توی تخفیف‌های خفن ۱۰،۲۰ دلاری خریداری شده. :D
مثلاً همین الآن توی جدیدترین دور از تخفیف‌ها، می‌شه بازی‌های چند وقت اخیر رو با قیمت‌های کمتر خرید و Modern Warfare 3 با ۳۰٪ تخفیف، Mortal Kombat 1 با ۴۰٪ تخفیف و EAFC 24 با ۶۰٪ تخفیف فروخته می‌شن و در آینده وقتی می‌گن این بازی‌ها فلان قدر فروختن، دیگه دونه‌دونه حساب نمی‌کنن که هر نسخه چند دلار بوده.
یا مثلاً وقتی مایکروسافت اعلام می‌کنه بازی X توسط ۱۵ میلیون نفر تجربه شده، مشخص نیست چند درصد از این افراد بازی رو خریدن و چند درصد با گیم پس سراغش رفتن. یا روی همون گیم پس، همه با اشتراک‌های کامل و سالانه بازی نمی‌کنن و در کنار مشترک‌های معمولی که با قیمت استاندارد می‌گیرن، یه گروهی از روش‌های تخفیفی استفاده می‌کنن و یه گروهی ممکنه فقط یه ماه اشتراک بگیرن برای تجربه یه بازی معروف. یا مثلاً کدهای گیم پس یک ماهه که بعضی وقت‌ها توی چیپس و پفک و اینا گذاشته می‌شه. :D هرکدوم از این افراد کافیه یه بار وارد منوی بازی بشن تا به عنوان کاربر اون بازی ثبت بشن و مایکروسافت اعلام کنه ۱۵ میلیون نفر بازی رو تجربه کردن.
یعنی جای نگرانی نداره که بگیم یه ترفند عجیب غریب از طرف سونی هست و بس! :D یه چیز کاملاً رایج توی صنعت بازی محسوب می‌شه و از دهه‌ها پیش همین طوری بوده.
بله هر ناشری باندل میده و اون رو جزو میزان فروش میزاره
ولی میزان و درصد این باندل ها مهم
در همین امار فروش لیک شده مثال واضحش
فروش و درامد لست پارت ۲ و لست ریمستر
لست ۲ با فروش ۱۰.۳ میلیون نسخه ای درامدی بیشتر از لست ریمستر با فروش ۱۸ میلیونی داره که نشون میده فروش لست ۲ واقعی و اکثرا مطلقش نسخه پولی بازی بوده و توی دوسال ۱۰ میلیون فروخته
ولی اون ریمستر با وجود ۸ میلیون نسخه بیشتر درامدش کمتر !!!! این ینی بخش زیاد از اون ۸ میلیون باندل مفتی و غیر واقعی
و گرنه باندل بله همه دارن ولی درصدش مهمه
یا مثلا اسپایدر و گاد بالای ۲۰ میلیون فروش داشتن ولی درامدشون دو برابر یا حتی نزدیک دوبرابر بازی هایی که ۱۰ یا ۱۱ میلیون فروختن نیست که نشون اون ها هم توشون باندل درصد زیادی بوده
 
بله هر ناشری باندل میده و اون رو جزو میزان فروش میزاره
ولی میزان و درصد این باندل ها مهم
در همین امار فروش لیک شده مثال واضحش
فروش و درامد لست پارت ۲ و لست ریمستر
لست ۲ با فروش ۱۰.۳ میلیون نسخه ای درامدی بیشتر از لست ریمستر با فروش ۱۸ میلیونی داره که نشون میده فروش لست ۲ واقعی و اکثرا مطلقش نسخه پولی بازی بوده و توی دوسال ۱۰ میلیون فروخته
ولی اون ریمستر با وجود ۸ میلیون نسخه بیشتر درامدش کمتر !!!! این ینی بخش زیاد از اون ۸ میلیون باندل مفتی و غیر واقعی
و گرنه باندل بله همه دارن ولی درصدش مهمه
یا مثلا اسپایدر و گاد بالای ۲۰ میلیون فروش داشتن ولی درامدشون دو برابر یا حتی نزدیک دوبرابر بازی هایی که ۱۰ یا ۱۱ میلیون فروختن نیست که نشون اون ها هم توشون باندل درصد زیادی بوده
باندل فروختن که ضرر نیست یا مفتکی نیست که ، اولا که خیلی وقتا باندل قیمت همتراز با کنسول معمولی نیست و گاهی مقداری از قیمت بازی رو میکشن روش با اینکه جزو درآمد حساب نشه ، ولی در حالت کلی اگر یک بازی باعث فروش کنسول بشه ارزشش برای کنسول ساز بیشتره تا فروش خود بازی ، چون فردی که به خاطر بازی X میره کنسول و اون باندل مخصوص رو میخره در کنارش در آینده معمولا چندین و چند بازی میخره و سود دهی چند برابری از اون بازی X رو به سازنده ارسال میکنه . سود فروش باندل از جای دیگه به کمپانی میرسه و به نوعی میشه گفت از این جیب به اون جیب هست و هر بازی بتونه بوسیله باندلش کنسول بیشتری رو به بازار عرضه کنه بسیار ارزشمند هست برای کمپانی و برای ادامه مسیر موفقیتش بسیار حیاتی . و اینکه این چیز جدیدی نیست و از قدیم برای همه کمپانی ها شامل بوده و فقط هم برای بازی های انحصاری نبوده( کالاف و جی تی ای هم باندل داشتن ) . همین ماریو نینتندو که ۶۰ میلیون نسخه فروخته ، بسیاری از این نسخه ها شامل باندل بوده .
خلاصه کلام اینکه باندل چیز بسیار ارزشمندی هست برای کمپانی و بسیار بسیار سود ده که بوسیله اون بازی موفق ، به این مهم دست یافته میشه .
در مورد مثال TLOU ای که زدی چند نکته مهم رو فراموش کردی ، اولا اینکه نسخه ریمستر کلا از بنا و شروع به فروش ارزان تر بوده ( فکر کنم ۴۰ دلار ) و در قیاس با نسخه دوم که ۶۰ دلاری بوده طبیعتا درآمد کمتری رو میتونست بدست بیاره و مورد دوم در زمان عرضه ریمستر اینستال بیس PS4 خیلی کم بود و بازی مرور زمان که شامل تخفیف های مختلف شد تونست به اون فروش برسه ولی تلو۲ دقیقا در بالاترین حد اینستال بیس PS4 عرضه شد که سرعت فروش خوبی داشت اما با وارد شدن به نسل جدید سرعت این فروش گرفته شد چون عملا اکثرا کوچ کردن ( حاشیه های پیرامون بازی هم حالا به کنار )
 
بله هر ناشری باندل میده و اون رو جزو میزان فروش میزاره
ولی میزان و درصد این باندل ها مهم
در همین امار فروش لیک شده مثال واضحش
فروش و درامد لست پارت ۲ و لست ریمستر
لست ۲ با فروش ۱۰.۳ میلیون نسخه ای درامدی بیشتر از لست ریمستر با فروش ۱۸ میلیونی داره که نشون میده فروش لست ۲ واقعی و اکثرا مطلقش نسخه پولی بازی بوده و توی دوسال ۱۰ میلیون فروخته
ولی اون ریمستر با وجود ۸ میلیون نسخه بیشتر درامدش کمتر !!!! این ینی بخش زیاد از اون ۸ میلیون باندل مفتی و غیر واقعی
و گرنه باندل بله همه دارن ولی درصدش مهمه
یا مثلا اسپایدر و گاد بالای ۲۰ میلیون فروش داشتن ولی درامدشون دو برابر یا حتی نزدیک دوبرابر بازی هایی که ۱۰ یا ۱۱ میلیون فروختن نیست که نشون اون ها هم توشون باندل درصد زیادی بوده
درسته که بازی توی یه بازه زمانی خاص باندل زیاد داشته، ولی اصل ماجرا به قیمتش برمی‌گرده که میانگینش کمتر از TLoU2 بوده و اینم طبیعیه. در درجه اول، به خاطر ریمستر بودنش با قیمت ۵۰ دلار وارد بازار شد و وقتی هم به مدت ۸ سال توی بازار باشه، قیمتش به تدریج افت می‌کنه و هیچ‌وقت در طول تاریخ این‌طوری نبوده که یه بازی تا قیامت با قیمت روز اول فروخته بشه. فقط چون اسناد و مدارک بقیه شرکت‌ها لو نرفته، در جریان درآمدشون از بازی‌ها نیستیم که ضرب و تقسیم کنیم و ببینیم چطوریه. :دی
مثلاً همین الآن می‌شه به مدت محدود، Hogwarts Legacy رو نصف قیمت یعنی ۳۵ دلار خرید. بازی‌ای که یکی از پرفروش‌ترین آثار این سال‌ها بوده و تازه ۱۰ ماه از اومدنش می‌گذره و هنوز یک ساله هم نشده، چه برسه به ۸ ساله، ولی قیمتش به خاطر تخفیف‌های آخر سال به نصف رسیده. بعداً دوباره برمی‌گرده بالا، ولی سال بعد به طور دائمی یه ذره کمتر می‌شه و سال بعدش کمتر و... بعد از ۸ سال خیلی پایین‌تر از روز اول میاد. یا مثلاً زدم ببینم The Witcher 3 چه قیمتی داره. این بازی به شدت محبوب و پرفروش بوده، ولی الآن تخفیف خورده و می‌تونین به طور رسمی از فروشگاه پلی استیشن به قیمت ۱۵ دلار بخرینش.
خب همینا باعث می‌شه وقتی می‌گن ۲۰ میلیون نسخه از یه بازی فروش رفته، هم نسخه ۶۰،۷۰ دلاری توش باشه، هم نسخه ۴۰ دلاری، هم نسخه ۲۰ دلاری و هم حتی بعضی وقت‌ها نسخه‌های ۵ دلاری و... میانگین درآمد هم طبیعتاً پایین میاد و موضوعی نیست که فقط مخصوص سونی باشه.
 
آخرین ویرایش:
photo_2023-12-22_14-20-46.jpg

نوامبر ۲۰۲۳ موفقیت‌آمیزترین ماه نوامبر برای سونی در ۳ دهه فعالیت پلی‌استیشن بود. جیم رایان گفت:

«هیجان بازیکن‌ها برای PS5 از همیشه بیشتر است. همین کاری کرد که نوامبر امسال، پرفروش‌ترین ماه نوامبر برای کنسول‌های پلی‌استیشن در تاریخ باشد.
دستیابی به ۵۰ میلیون فروش PS5 اثبات‌کننده‌ی حمایت تزلزل‌ناپذیر جامعه‌ی جهانی پلی‌استیشن و اشتیاق‌شان برای تجربه‌های فوق‌العاده‌ای است که توسط بازی‌سازهای بااستعداد در PS Studios و شرکت‌های همکارمان ساخته می‌شوند. از همه‌ی گیمرهای‌مان سپاسگزاریم که به ماجراجویی PS5 پیوسته‌اند».
 
مثل اینکه وضعیت فروش Ratchet and Clank: Rift Apart توی لیک‌ها، به تدریج داره بهتر می‌شه! :D
اولش که یه آماری از لیک‌ها در اومد که بازی با ضرر همراه بوده و از این صحبت‌ها، ولی گویا اون آمار کلاً برای یکی از لیست‌های داخلی استودیو در ارتباط با «پیش‌بینی فروش» بود و تاریخش به ژوئن ۲۰۲۰ برمی‌گشت، یعنی یک سال قبل از عرضه بازی.
بعدش یه آمار دیگه اومد که حکایت از فروش ۲.۷ میلیون نسخه از بازی داشت و سودآور بود. حالا هم ملت می‌گن توی یکی از لیک‌ها، آمار حدود ۴ میلیون نسخه دیده شده! :D یعنی سال اول ۲.۷ میلیون بوده و سال دوم هم ۱.۲۶ میلیون و در مجموع ۳.۹۶ میلیون نسخه توی دو سال.

775e26_23Screenshot-2023-12-25-032944.png


اون PS4 که جلوی اسم بازی نوشتن، اشتباه تایپی هست و منظور همون Rift Apartـه. چون هم اسم بازی‌ها به ترتیب تاریخ انتشار نوشته شده و Rift Apart بعد از Spider-Man: Miles Morales و قبل از Ghost of Tsushima: Director's Cut عرضه شده بود، هم تاریخ انتشارش ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ بوده و هم متای بازی ۸۸ هست که همه اینا توی جدول درست نوشته شده. فقط اون PS4 رو اشتباهی نوشتن و از اونجایی که قرار نبوده این لیست‌ها دست کسی بیفته و زیاد حساس نبودن، دیگه اصلاح نشده (مثلاً Ghost of Tsushima رو هم خیلی خودمونی نوشتن Ghost Dir Cut! :D).
اگه اشتباه نکنم، با این آمار R&C: Rift Apart دومین نسخه پرفروش این مجموعه محسوب می‌شه. نسخه ۲۰۱۶ هم در حالی بیشتر فروخته که هم قیمتش ۴۰ دلار بود (در برابر ۷۰ دلار Rift Apart)، هم برای حدود ۴۰ میلیون PS4 منتشر شد (در مقایسه با حدود ۱۰ میلیون PS5 در زمان انتشار Rift Apart) و در مجموع هم سال‌های خیلی بیشتری توی بازار بوده.
 
مثل اینکه وضعیت فروش Ratchet and Clank: Rift Apart توی لیک‌ها، به تدریج داره بهتر می‌شه! :D
اولش که یه آماری از لیک‌ها در اومد که بازی با ضرر همراه بوده و از این صحبت‌ها، ولی گویا اون آمار کلاً برای یکی از لیست‌های داخلی استودیو در ارتباط با «پیش‌بینی فروش» بود و تاریخش به ژوئن ۲۰۲۰ برمی‌گشت، یعنی یک سال قبل از عرضه بازی.
بعدش یه آمار دیگه اومد که حکایت از فروش ۲.۷ میلیون نسخه از بازی داشت و سودآور بود. حالا هم ملت می‌گن توی یکی از لیک‌ها، آمار حدود ۴ میلیون نسخه دیده شده! :D یعنی سال اول ۲.۷ میلیون بوده و سال دوم هم ۱.۲۶ میلیون و در مجموع ۳.۹۶ میلیون نسخه توی دو سال.

775e26_23Screenshot-2023-12-25-032944.png


اون PS4 که جلوی اسم بازی نوشتن، اشتباه تایپی هست و منظور همون Rift Apartـه. چون هم اسم بازی‌ها به ترتیب تاریخ انتشار نوشته شده و Rift Apart بعد از Spider-Man: Miles Morales و قبل از Ghost of Tsushima: Director's Cut عرضه شده بود، هم تاریخ انتشارش ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ بوده و هم متای بازی ۸۸ هست که همه اینا توی جدول درست نوشته شده. فقط اون PS4 رو اشتباهی نوشتن و از اونجایی که قرار نبوده این لیست‌ها دست کسی بیفته و زیاد حساس نبودن، دیگه اصلاح نشده (مثلاً Ghost of Tsushima رو هم خیلی خودمونی نوشتن Ghost Dir Cut! :D).
اگه اشتباه نکنم، با این آمار R&C: Rift Apart دومین نسخه پرفروش این مجموعه محسوب می‌شه. نسخه ۲۰۱۶ هم در حالی بیشتر فروخته که هم قیمتش ۴۰ دلار بود (در برابر ۷۰ دلار Rift Apart)، هم برای حدود ۴۰ میلیون PS4 منتشر شد (در مقایسه با حدود ۱۰ میلیون PS5 در زمان انتشار Rift Apart) و در مجموع هم سال‌های خیلی بیشتری توی بازار بوده.
در حالت کلی مثل اینکه کلا لیک ها خیلی دقیق و کامل نبودن و هی داره با اخبار جدید اپدیت میشه و قبلی ها نقض میشه .
بنظرم باید منتظر اعلام رسمی کمپانی بود .
 
  • Like
Reactions: Dinosaur and Erehx

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or