این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
حالا من کاری با علی ونوم ندارم اما کسی بیاد اینجا از سرویسی که به نفعش داره کار میکنه انتقاد کنه(حالا چه انتقادی، مثلا سازنده ها متضرر میشن در بلند مدت!) نشون دهنده کی از این دو تا مورد به نظرم، فن بازی کورکورانه یا جهل!همین نیم خطو که خوندم بیخیال خوندن بقیش شدم.هر وقت یاد گرفتی بدون مسخره بازی و تیکه انداختن صحبت کنی جدی گرفته میشی.با اون هم قماشای خودت که دائم بین خودتون لایک ردو بدل میکنید خوش باش.
آخه چه فن بازیِ کورکورانه!؟ اینکه این پرسش رو مطرح کردم درسته که این سرویس برای گیمرا عالیه(امیدوارم نگی این جمله یعنی فن بازی!) اما اگه در بلند مدت(مثلا تا پایان نسل نهم) به فروش و سود شرکتهای ثرد پارتی آسیب بزنه از دید من این شرکتها آهسته آهسته ازش کناره گیری میکنن.وقتی هم درست یا نادرستی این پرسش کامل روشن میشه که چندین سال از عمر این سرویس بگذره تا ببینیم کجای بازار قرار خواهد گرفت.اما کسی بیاد اینجا از سرویسی که به نفعش داره کار میکنه انتقاد کنه(حالا چه انتقادی، مثلا سازنده ها متضرر میشن در بلند مدت!) نشون دهنده دو تا چیز به نظرم، فن بازی کورکورانه یا جهل!
هر جوری که مایکرو داره برای بازی های داخل سرویس هزینه میکنه (به سازنده و ناشر پول میده یا بر اساس دقیقه یا کلی...) باز به این بخش میرسیم که مایکرو گزارش داده سرویس سوداور بوده. یعنی هم سازنده راضی بوده(اگر ناراضی باشه در میاره بازیشو دیگه) هم مایکرو و از همه مهم تر مصرف کننده.
حالا من کاری با علی ونوم ندارم اما کسی بیاد اینجا از سرویسی که به نفعش داره کار میکنه انتقاد کنه(حالا چه انتقادی، مثلا سازنده ها متضرر میشن در بلند مدت!) نشون دهنده کی از این دو تا مورد به نظرم، فن بازی کورکورانه یا جهل!
هر جوری که مایکرو داره برای بازی های داخل سرویس هزینه میکنه (به سازنده و ناشر پول میده بر اساس دقیقه یا کلی...) باز به این بخش میرسیم که مایکرو گزارش داده سرویس سوداور بوده. یعنی هم سازنده راضی بوده(اگر ناراضی باشه در میاره بازیشو دیگه) هم مایکرو و از همه مهم تر مصرف کننده.
بستگی داره بازی کی اضافه بشه به سرویس، خیلی از بازی های TP موقعی اومدن که قیمت بالایی نداشتن. مثلا همین GTA V که چند وقت پیش به سرویس اضافه شده، چند ماهی هست تو تخفیف ها قیمتش به 15 دلار هم رسیده. البته این نکته رو هم باید در نظر بگیریم که از اول هم قرار نبوده بازی های TP برای همیشه تو سرویس باقی بمونن، ولی خب بتونن هر بازی رو حداقل 1 سال نگه دارن خیلی عالیه. ولی اینکه خیلی از بازی های بزرگ از روز اول بیان به نظرم حداقل تا دو سه سال آینده منتفی هست، حداقل تا موقعی که به یه تعداد قابل قبول اشتراک سالانه برسن.البته یه بازیایی مثل fallout 3 و batman ها و just cause 4 و rise of the tomb raider ازش اومدن بیرون این چند وقت.
واقعا هنوزم ۱۰۰٪ نیست که واسه third part و ناشرهای بزرگ به اندازه کافی سود داشته باشه که طولانی مدت تضمین باشه موندنشون یا بازی های جدیدشون از اول بیاد تو گیم پس.
تا امتحان نکنن و زمان نگذره معلوم نمیشه.
به این سوال کسی نمی تونه جواب بده چون مشخص نیست با شروع نسل جدید، تقاضا برای خرید Xbox جدید چطور خواهد بود. هر چه قدر هم گیم پس گسترش پیدا کنه باز هم مخاطب اصلی اونایی هستن که Xbox میخرن، پس باید منتظر موند و دید شرایط چطور پیش میره. و البته تا اون موقع از بازی هایی که میان رو سرویس، لذت برد!آخه چه فن بازیِ کورکورانه!؟ اینکه این پرسش رو مطرح کردم درسته که این سرویس برای گیمرا عالیه(امیدوارم نگی این جمله یعنی فن بازی!) اما اگه در بلند مدت(مثلا تا پایان نسل نهم) به فروش و سود شرکتهای ثرد پارتی آسیب بزنه از دید من این شرکتها آهسته آهسته ازش کناره گیری میکنن.وقتی هم درست یا نادرستی این پرسش کامل روشن میشه که چندین سال از عمر این سرویس بگذره تا ببینیم کجای بازار قرار خواهد گرفت.
خب حالا با تشر زدن و ترول کردن" من فن بوی جاهلم یا هم قطاریهای شما که حتی یه پرسش ساده بدون ترولِ پیدا یا پنهان رو تاب نمیارن؟
--------------------------------------------
در مورد مطلب خودتون اگه کامنتهای بالا رو خونده باشید همون ابتدا گفتم این سرویس برای گیمرا عالیه با این قیمت" این از این.اوکی مایکروسافت و سازنده های ثرد پارتی از سودآوری XGP تا اینجای کار خشنود بودن" اما شما با اطمینان 100% میتونی بگی تا پایان نسل 9 و با همین قیمت بازم MS و TPها از این سرویس کاملا راضی خواهند بود و به همکاریشون ادامه خواهند داد؟
این سوالی نیست که من باید جواب بدم من از کجا بدونم اخه! من نهایتش میتونم بر اساس گزارش های مالی مایکرو و بقیه استدیو ها نظرم رو بگم و فعلا همه راضی هستن. شرایط بازار هم داره به همین سمت میره از سرویس اپل و گوگل استادیا بگیر تا همین گیم پس و ps nowدر مورد مطلب خودتون اگه کامنتهای بالا رو خونده باشید همون ابتدا گفتم این سرویس برای گیمرا عالیه با این قیمت" این از این.اوکی مایکروسافت و سازنده های ثرد پارتی از سودآوری XGP تا اینجای کار خشنود بودن" اما شما با اطمینان 100% میتونی بگی تا پایان نسل 9 و با همین قیمت بازم MS و TPها از این سرویس کاملا راضی خواهند بود و به همکاریشون ادامه خواهند داد؟
اتفاقا این موارد رو هم دیدم ولی فقط یک یا دو تا بازی بودش که شرکت هاشون از عایدی راضی نبودن و بقیه بازی ها دلیل های خاص خودشون رو داشتن برای خروج از گیم پس. ولی میتونه یکی از دلیل ها این باشه که خود مایکرو راضی نبوده از تعداد دانلودهای بازی و دیگه قرارداد رو تمدید نکرده، نمی دونم!.البته یه بازیایی مثل fallout 3 و batman ها و just cause 4 و rise of the tomb raider ازش اومدن بیرون این چند وقت.
واقعا هنوزم ۱۰۰٪ نیست که واسه third part و ناشرهای بزرگ به اندازه کافی سود داشته باشه که طولانی مدت تضمین باشه موندنشون یا بازی های جدیدشون از اول بیاد تو گیم پس.
تا امتحان نکنن و زمان نگذره معلوم نمیشه.
.بستگی داره بازی کی اضافه بشه به سرویس، خیلی از بازی های TP موقعی اومدن که قیمت بالایی نداشتن. مثلا همین GTA V که چند وقت پیش به سرویس اضافه شده، چند ماهی هست تو تخفیف ها قیمتش به 15 دلار هم رسیده. البته این نکته رو هم باید در نظر بگیریم که از اول هم قرار نبوده بازی های TP برای همیشه تو سرویس باقی بمونن، ولی خب بتونن هر بازی رو حداقل 1 سال نگه دارن خیلی عالیه. ولی اینکه خیلی از بازی های بزرگ از روز اول بیان به نظرم حداقل تا دو سه سال آینده منتفی هست، حداقل تا موقعی که به یه تعداد قابل قبول اشتراک سالانه برسن.
بستگی داره بازی کی اضافه بشه به سرویس، خیلی از بازی های TP موقعی اومدن که قیمت بالایی نداشتن. مثلا همین GTA V که چند وقت پیش به سرویس اضافه شده، چند ماهی هست تو تخفیف ها قیمتش به 15 دلار هم رسیده. البته این نکته رو هم باید در نظر بگیریم که از اول هم قرار نبوده بازی های TP برای همیشه تو سرویس باقی بمونن، ولی خب بتونن هر بازی رو حداقل 1 سال نگه دارن خیلی عالیه. ولی اینکه خیلی از بازی های بزرگ از روز اول بیان به نظرم حداقل تا دو سه سال آینده منتفی هست، حداقل تا موقعی که به یه تعداد قابل قبول اشتراک سالانه برسن.
به این سوال کسی نمی تونه جواب بده چون مشخص نیست با شروع نسل جدید، تقاضا برای خرید Xbox جدید چطور خواهد بود. هر چه قدر هم گیم پس گسترش پیدا کنه باز هم مخاطب اصلی اونایی هستن که Xbox میخرن، پس باید منتظر موند و دید شرایط چطور پیش میره. و البته تا اون موقع از بازی هایی که میان رو سرویس، لذت برد!
این سوالی نیست که من باید جواب بدم من از کجا بدونم اخه! من نهایتش میتونم بر اساس گزارش های مالی مایکرو و بقیه استدیو ها نظرم رو بگم و فعلا همه راضی هستن. شرایط بازار هم داره به همین سمت میره از سرویس اپل و گوگل استادیا بگیر تا همین گیم پس و ps now
پس میشه نتیجه گرفت مورد اینده داری هستش
در مورد اینکه فن بازی و این چیزهارو هم گفتم برای اینکه هر چند وقت یکبار یکی میاد از این حرف ها میزنه و دوباره این بحث شکل میگیره، چند سری تا حالا این قضیه مطرح شده. (جهل هم چیز بدی نیست از ندانستن میاد! توهین که نکردم، اما در هر صورت معذرت میخوام)
شاید اگر سونی گیم پس یا چیزی در این مقیاس رو گذاشته بودش (ps now در حال حاضر واقعا قابل رقابت نیست) شاید واقعا شاهد این همه سوال و نگرانی از طرف سونی فن ها نبودیم یا شاید هم برعکسش اتفاق میافتاد
اتفاقا این موارد رو هم دیدم ولی فقط یک یا دو تا بازی بودش که شرکت هاشون از عایدی راضی نبودن و بقیه بازی ها دلیل های خاص خودشون رو داشتن برای خروج از گیم پس. ولی میتونه یکی از دلیل ها این باشه که خود مایکرو راضی نبوده از تعداد دانلودهای بازی و دیگه قرارداد رو تمدید نکرده، نمی دونم!.
.
با افزایش تعداد مشترکین ماهانه، برا ناشر های ثالث هم مدل درآمدی خوبی میشن.این سرویس های مبتنی بر اشتراک ثابت با این سیستمی که الان هست مدل درآمدی خوبی برای ناشرهای ثالث نیستند، چون هزینه های ساخت بازی بالاست و بر خلاف موسیقی و سینما جای دیگه ای برای درآمد زایی(کنسرت ها و پخش سینمایی) ندارن.منتها من شخصا اینکه مایکروسافت ضرر میکنه یا نه و یا ناشر و بازیساز مستقل ضرر میکنه(اصلا این سیستم در اقلیته و در بازار تاثیر خاصی نداشته و اگه به ضررش باشه وارد این جریان نمیشه) کوچکترین اهمیتی نداره.به من و شما چه که اینا سود میبرن یا ضررالبته این مسئله کلا واسه من اهمیتی نداره چون دزددریایی خور میکنم ولی متوجه منظورم هستید دیگه...در حالا حاضر استفاده کنید و حالشو ببرید، فعلا دارن میدمن و چه باک از اینکه بمیرن و بدمن
مثلابا افزایش تعداد مشترکین ماهانه، برا ناشر های ثالث هم مدل درآمدی خوبی میشن.
حالا ممکنه یه ناشری با ۱۰ میلیون کاربر ثابت بتونه با مایکروسافت به یه توافقی که برا جفتشوت خوب باشه برسه، یکی دیگه با ۳۰ تا و یکی دیگه ۸۰ تا!
هرکی یه نرخی داره و نمیشه فکت کلی داد که میصرفه برا ناشر های ثالث یا نمیصرفه.
قضیه ساده است.
هرچی مشترکین برن بالاتر، حق اشتراک ها میره بالاتر و بازی ها باکیفیت تر میشن و ناشر های بیشتری راضی میشن.
خصوصا وقتی اکس کلاود راه بیفته و گیم پس متصل شه بهش، یهو تعداد مشترکین سیستم رشد تصاعدی خواد کرد. (گرچه همین الانم سرعت رشدش بالاست در قیاس با سایر سرویس های مشابه)
الان؟مثلا
Cyberpunk 2077 که پیش بینی فروش بیش از 5 میلیون در هفته اول و 20 میلیون در سال اول بیش از یک میلیارد دلار درامد در سال اول
مایکروسافت چه توافقی با CDPR میکنه ؟
ناشر های بزرگی مثل EA و یوبیسافت
یا بازی های کوچک تری مثل RESIDENT EVIL 3 که پیش بینی فروش 5 تا 6 میلیون
Capcom receives ‘$19 million one-off IP royalty payment’ | VGC
تازه این پارسال که Game Pass کنسول و PC جدا بود مایکروسافت صرفا برای کنسول 19 میلیون پرداخت کرد و مشترکین Game Pass در حدی نبود که روی فروش بازی ها تاثیر گذار باشه
نسل بعد با راه اندازی xCloud مایکروسافت مجبوره هر دو Game Pass یکی کنه
هر چه تعداد مشترکین بیشتر بشه = تاثیر بیشتر روی فروش بازی ها و ضرر بیشتر 3RD PARTY ها
قضیه اتفاقا به این سادگی هم نیست.به همین دلیل هم هست که تو سینما همه کمپانی های بزرگ الان دارن سرویس استریم خودشون رو میزنن.مدل درآمدی اینا واسه پروژه های کوچک تر که هزینه بازاریابی نمیکنن و یا ناشرهای aa خیلی خوبه به خصوص در شکل فعلی که مایکروسافت یه پولی میده و امتیاز رو میخره و به پلیرها کاری نداره، ولی واسه فرتچایزهایی که تو یه روز صدها میلیون دلار میفروشن جواب نمیدن.منظورم هم ناشرهای ثالث بزرگه.کاهش درآمد یکی دو درصدی CoD خودش ده ها میلیون دلاره.یک عامل مهم رشد استیم CoD بود.الان هم فرنچایزهای بزرگه که کاربر رو مجاب به خریدن این سرویسا میکنه.کسی واسه مورتا گیم پس نمیخره.واسه گیرز و فورتزا میخره.مخاطب بیشتر یعنی aa و ایندی بیشتر،این سرویسا ماهیتشون اینه که فوکوسش رو کمیت باشه و لزوما به معنی اومدن aaa از روز اول نیست.اتفاقا اگه این فرمت از نظر مالی موفق و تثبیت شه مطمئن باش اولین اتفاقی که میوفته اینه که EA و امثال اون سرویس اشتراک مخصوص خودشون رو میزنن.همونطور که با رشد فروش دیجیتال بازی هر کدوم لانچر مخصوص خودشون رو زدن و همونطور که با رشد استریم فیلم هر نتورک و استدیو اومد سرویس پخش خودشو راه انداخت.حرفم هم این بود که کاربر این وسط باید خوشحال باشه چون این سرویس خیلی خوبی واسه کاربراست.ممکنه واسه مایکروسافت یا ناشرها و توسعه دهنده ها هم خوب باشه یا نه که به ما چه اصلاچه اونی که میگه فلان بازیساز متضرر میشه و واسه همین گیم پس بده و چه اونی که میخواد بگه گیم پس خوبه چون واسه مایکرو سودآوره، دارن اشتباه میزننبا افزایش تعداد مشترکین ماهانه، برا ناشر های ثالث هم مدل درآمدی خوبی میشن.
حالا ممکنه یه ناشری با ۱۰ میلیون کاربر ثابت بتونه با مایکروسافت به یه توافقی که برا جفتشوت خوب باشه برسه، یکی دیگه با ۳۰ تا و یکی دیگه ۸۰ تا!
هرکی یه نرخی داره و نمیشه فکت کلی داد که میصرفه برا ناشر های ثالث یا نمیصرفه.
قضیه ساده است.
هرچی مشترکین برن بالاتر، حق اشتراک ها میره بالاتر و بازی ها باکیفیت تر میشن و ناشر های بیشتری راضی میشن.
خصوصا وقتی اکس کلاود راه بیفته و گیم پس متصل شه بهش، یهو تعداد مشترکین سیستم رشد تصاعدی خواد کرد. (گرچه همین الانم سرعت رشدش بالاست در قیاس با سایر سرویس های مشابه)
راجب بحث ea و امثالهم.قضیه اتفاقا به این سادگی هم نیست.به همین دلیل هم هست که تو سینما همه کمپانی های بزرگ الان دارن سرویس استریم خودشون رو میزنن.مدل درآمدی اینا واسه پروژه های کوچک تر که هزینه بازاریابی نمیکنن و یا ناشرهای aa خیلی خوبه به خصوص در شکل فعلی که مایکروسافت یه پولی میده و امتیاز رو میخره و به پلیرها کاری نداره، ولی واسه فرتچایزهایی که تو یه روز صدها میلیون دلار میفروشن جواب نمیدن.منظورم هم ناشرهای ثالث بزرگه.کاهش درآمد یکی دو درصدی CoD خودش ده ها میلیون دلاره.یکی از عوامل مهم تکوندن خوردن استیم CoD بود.الان هم فرنچایزهای بزرگه که کاربر رو مجاب به خریدن این سرویسا میکنه.کسی واسه مورتا گیم پس نمیخره.واسه گیرز و فورتزا میخره.اتفاقا اگه این فرمت از نظر مالی موفق و تثبیت شه مطمئن باش اولین اتفاقی که میوفته اینه که EA و امثال اون سرویس اشتراک مخصوص خودشون رو میزنن.همونطور که با رشد فروش دیجیتال بازی هر کدوم لانچر مخصوص خودشون رو زدن و همونطور که با رشد استریم فیلم هر نتورک و استدیو اومد سرویس پخش خودشو راه انداخت.حرفم هم این بود که کاربر این وسط باید خوشحال باشه چون این سرویس خیلی خوبی واسه کاربراست.ممکنه واسه مایکروسافت یا ناشرها و توسعه دهنده ها هم خوب باشه یا نه که به ما چه اصلایعنی چه اون فن سونی که میگه فلان بازیساز متضرر میشه و واسه همین گیم پس بده و چه اون مایکرو فنی که میخواد بگه گیم پس خوبه چون واسه مایکرو سودآوره، دارن اشتباه میزنن
شما از جایگاه عضو هیئت مدیره مایکروسافت که مدافع سرسخت انحصارطلبیه داری صحبت میکنی در صورتی که من از زیر پتو دارم جهان رو میبینم که اینطوری نیست.این شرکتا اتفاقا تابع تولید کنندگان محتوا هستن.اپل که خوارمادر انحصاره جلوی اسپاتیفای که هیچی، جلوی تیلور سویفت هم کوتاه اومداستیم نمیتونه کاری کنه که رد دد اول نره رو اپیک.همین مایکرو اول نسل جلو خرده فروش های دیسک و سونی سر کراس پلی کوتاه اومد.مزاحمت نداره کهمایکرو تهش داره از اونم پول میاره.مخاطب فیفا میخواد،فیفا دست ea ـه و کنسول ساز هم مخاطب میخواد.محتوا همیشه مهم تر از پلتفرمه.واسه همین خودشون رو جر میدن انحصاری میسازن.ea مینوازه ، کنسول ساز نقش ساز رو داره و مخاطب ممکنه برقصه یا نرقصهفروش دیجیتالی نسبت به عرضه فیزیکی یه صرفه تر هست واسه ناشر پس با اینکه بازیشو تو psn بفروشه مشکلی نداره ولی گیم پس که مدل محتوای فله ای رو داره واسه ناشری که دویست میلیون خرج تولید بازیش میکنه جای فروشو نمیگیره.تهش اینه که بذاره بازیش فروششو داشته باشه بعد رو اینا عرضه کنه یا مدل تجاریشو بتلفرانت خور کنه تا سودشو تو فروش داخل بازی ببره.فراگیری مدل فله ای کل سیستم اقتصاد و چرخه مالی صنعت ویدیو گیم با اون عظمت رو عوض میکنه و قضیه واسه اونا انقدر ساده نیست که حالا مثلا 10 میلیون مشترک بشه 20 میلیون فلانی "کوتاه" بیاد.اون آخر هم که خودت گفتی واقعیت نیست و نظرته که خوب منم قصد تغییر نظر شمارو ندارمراجب بحث ea و امثالهم.
اصلا اومدیم و همه شرکت ه سرویس خودشونو زدن.
کجا میخوان ارائه بدن؟
جز pc که طبیعتا جنبه عمومی داره، برای کنسول ها باید با سونی و مایکرو توافق کنن.
اره الان ea access داره رو کنسول ها ارائه میشه ولی فک میکنی اگه مایکرو حس کنه این سرویس ها دارن مزاحم سرویس خودش میشن، اجازه اش رو میده که بیان رو کنسولش؟ یا خود سونی؟
ته تهش مجبور میشن با مایکرو توافق کنن و رو کنسول این سرویس هارو یکی کنن پس این اصلا مشکلی نیست. بازار کنسول ها دست ۳ تا شرکته فقط و ea و ...هم مجبورن به ساز این ۳ تا برقصن تو این قضیه.
مثال هات راجب استریم فیلم و لانچر های مختلف و ...، هیچکدوم انحصار بازار کنسول ها به ۳ تا شرکت و اختیار تام این شرکت ها برا تصمیم گیری راجب کنسولشون رو لحاظ نکرده بود.
درنهایت گیم پس(یا ps now یا هر سیستم اشتراکی افلاین یا استریم دیگه ای) برای اینکه موفق شن باید به مدلی دست پیدا کنن که گیمر، ناشر ثالث و صاحب سرویس رو همزمان راضی کنه. واقعیت اینه به نظر من گیم پس به فرمول این سیستم دست پیدا کرده. مخاطب هم راضیه و هرچی تعداد مخاطبین بالاتر بره، ثالث های بیشتری هم راضی میشن.