Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 46
آخرین ویرایش:
یکی از نکات مثبت بازی اتفاقا همین مورده
شعور بالای سازنده رو میرسونه
بازی رو گذاشتم رو درجه سختی story و شروع کردم
پیش فرض این درجه اینه که یا چلاقی یا اصلا گیمر نیستی یا حرفه ای هستی ولی میخوای سریع جلو بری و فقط داستان رو ببینی جز ایناست؟ بسیار خب خیلی هم عالی حالا کاری نداریم که این دسته ها در کل چند درصد از پلیرهای کل بازی رو تشکیل میدن که سازنده بخاطرشون لزوم اسکیل چک و چالش منتهی به ارزشمند شدن پیشرفت رو از بازیش گرفته.
بعد فک میکنی چه اتفاقی افتاد؟ بازی در این حد آسون شد که شما اگه چشماتو ببندی و به طور رندوم دکمه ها فشار بدی هم پیروز میشی در واقع شما صد در صد به طور پیش فرض برنده ای که اوکی بازم مشکلی نیست
ولی اتفاقی که در نهایت میوفته اینه که شما بیش از نصف پلی تایم رو درگیر انجام کاری هستی که نه چالش هست نه پازل هست نه ویژوآلی فوق العاده هست نه مکانیکی متنوع هست نه به اندازه حجمش فضاسازی هست کلا بیشترش هیچ پوینتی نداره
در واقع شعورشون(؟!) رسیده بازی رو برای اون "همه"، که واضحه که درصد بسیار ناچیزی از پلیرهای کل بازی هستند و معلوم نیست چرا سازنده اینقد خودشو موظف دونسته در برابرشون، قابل بازی کنه ولی شعورش نرسیده وقتی هدف مبارزات که چالش هست رو ازش میگیری چرا باز هم اینقد موقعیتهای مبارزه ایجاد میکنی؟ نقض غرض برای فضاسازی و داستان نیست که من ببینم این دنیای این ور آب که تنها مسیر رستگاریه و اجتناب ناپذیره و باید ترسناک و سخت باشه و میدونیم این همه آدم رفتن و ازش برنگشتن اینقد دشمنهای پفکی داره؟ سوال اینه این همه مبارزه که تو بازی هست و با گذاشتن بازی روی story کارکرد رو ازشون میگیری، چرا باز هم حضور دارن و اینقد بولد هستن؟ این شعور به این نرسیده که واسه درجه پایینتر شاید نیاز بوده روند بازی و جایگذاری دشمنهارو بازطراحی کنن ولی به جاش صرفا خط سلامتی من رو زیاد و مال دشمنهارو کم کردن؟
 
بازی رو گذاشتم رو درجه سختی story و شروع کردم
پیش فرض این درجه اینه که یا چلاقی یا اصلا گیمر نیستی یا حرفه ای هستی ولی میخوای سریع جلو بری و فقط داستان رو ببینی جز ایناست؟ بسیار خب خیلی هم عالی حالا کاری نداریم که این دسته ها در کل چند درصد از پلیرهای کل بازی رو تشکیل میدن که سازنده بخاطرشون لزوم اسکیل چک و چالش منتهی به ارزشمند شدن پیشرفت رو از بازیش گرفته.
بعد فک میکنی چه اتفاقی افتاد؟ بازی در این حد آسون شد که شما اگه چشماتو ببندی و به طور رندوم دکمه ها فشار بدی هم پیروز میشی در واقع شما صد در صد به طور پیش فرض برنده ای که اوکی بازم مشکلی نیست
ولی اتفاقی که در نهایت میوفته اینه که شما بیش از نصف پلی تایم رو درگیر انجام کاری هستی که نه چالش هست نه پازل هست نه ویژوآلی فوق العاده هست نه مکانیکی متنوع هست نه به اندازه حجمش فضاسازی هست کلا بیشترش هیچ پوینتی نداره
در واقع شعورشون(؟!) رسیده بازی رو برای اون "همه"، که واضحه که درصد بسیار ناچیزی از پلیرهای کل بازی هستند و معلوم نیست چرا سازنده اینقد خودشو موظف دونسته در برابرشون، قابل بازی کنه ولی شعورش نرسیده وقتی هدف مبارزات که چالش هست رو ازش میگیری چرا باز هم اینقد موقعیتهای مبارزه ایجاد میکنی؟ نقض غرض برای فضاسازی و داستان نیست که من ببینم این دنیای این ور آب که تنها مسیر رستگاریه و اجتناب ناپذیره و باید ترسناک و سخت باشه و میدونیم این همه آدم رفتن و ازش برنگشتن اینقد دشمنهای پفکی داره؟ سوال اینه این همه مبارزه که تو بازی هست و با گذاشتن بازی روی story کارکرد رو ازشون میگیری، چرا باز هم حضور دارن و اینقد بولد هستن؟ این شعور به این نرسیده که واسه درجه پایینتر شاید نیاز بوده روند بازی و جایگذاری دشمنهارو بازطراحی کنن ولی به جاش صرفا خط سلامتی من رو زیاد و مال دشمنهارو کم کردن؟

IMG_5342.jpeg
 
به نظرم نمیشه انتظار داشت سازنده بیاد بر اساس مدل بازی کردن ما (که میتونه خیلی وسیع بشه به دلیل تفاوت بین هر گیمر یعنی ده ها میلیون نفر بسا صدها) بازی رو دیزاین کنه، جدا از اینکه انسجام بازی ممکنه به هم بخوره اینجا بحث بودجه و امکانات و زمان مورد نیاز هم برای استودیو ها مطرح میشه و ممکنه خیلی ساده هر استودیویی توان انجام چنین کاری رو نداشته باشه و اصلا نهایتا ارزش افزوده پیدا نکنه چه بسا کار رو خراب هم بکنه،

مثلا اگر ایزی بازی کردن به قول دوستمون اینجا "چالش" رو از بین برده و برای همین بهتر بود سازنده دیزاین بازی هم برای این مد تغییر میداد که بازی به اصطلاح چالش رو همیشه حفظ کنه؛ خب گیمر ها فقط با دیفیکالتی پایین چالش رو برای خودشون از بین نمیبرند، خیلی ها درصد زیادی اوکیشنلی "گاید" میبینند، یعنی جایی که باید خودشون بازی رو بفهمند (حتی رو سخت ترین حالت دیفیکالتی) در نتیجه ازمون و خطا و تجربه گیم پلی خودشون، جایی که خودشون باید بهترین الگوی گیم پلی برای جلو رفتن رو کشف کنند، به جاش میرند از رو دست یکی رو یوتوب همه چی رو "کوپی پیست" میکنند، مثل خیلی ها که موقع بازی یوتوب خیلی راحت همیشه کنارشون باز هست و گاید میبینند اوکیشنلی، دقیقا شبیه دانش اموز یا جویی که به جای اینکه خودش درس بخونه خودش سواد و دانش کسب کنه و نهایتا بتونه مسئله رو حل کنه، میره از رو دست بغل دستی کوپی پیست میکنه تقلب میکنه، یعنی عملا امتحان براش یک پدیده کژال ظاهری و اب خوردن میشه، در برابر کسی که خودش دانش کسب میکنه خودش استدلال و کریتیکال فکر میکنه و خودش مسئله رو حل میکنه، مثل گیمری که خودش بهترین الگوی گیم پلی رو پیدا میکنه و میفهمه و انکانتر های خاص و کریتیکال پوینت ها رو رد میکنه... همه که این روند ازمون و خطا و خود فهمیدن و خود حل کردن رو با گاید اسکیپ نمیکنند و بازی رو برای خودشون اب خوردن و کژال نمیکنند،

حالا سیستم اموزشی برای جبران چه میکنه؟ میاد چندین نوع سوال برای ردیف ها و گروه های امتحانی تهیه میکنه که راه تقلب تا حدودی بسته شه، خب ما که نمیتونیم انتظار داشته باشیم سازنده هم همین کار رو کنه و همه چی در دیزاین بازی رو رندوم در بیاره که نشه با "گاید" چالش رو از بین برد، این میشه مثل خیلی از بازی های با الگوریتم procedural که روند بازی خیلی از مولفه هاش رندم جنریت هست، خب اینجا ممکنه جلوی تقلب گرفته بشه (مثل خیلی از بازی ها که پازل ها یا باس ها و انکانتر های خاص رندم جنریتد دارند برای ایجاد چالش بیشتر) اما در عین حال اگر در شالوده کلی بازی دمیده بشه ممکنه انسجام رو از حالت هندکرفت شده با ظرافت خارج کنه و دقیقا این چیزی هست که گیمر ها منتقدش هستند و برای مثال عاشق بازی هایی هستند که با دقت هیومن هندکرفتد شده هستند،

یعنی هم بحث توان و امکانات استودیو مطرح میشه هم اینکه ممکنه نشه اونطور که باید کار رو با ظرافت و فردیت در اورد، برای همین فکر کنم سازنده ها بیشتر میرند سراغ صرفا کم و زیاد شدن قدرت پلیر و اتش دشمن تا بتونند بالانس رو بین دیفیکالتی ها ایجاد کنند، از طرفی یک تجربه کاملا یکسان صرفا با تفاوت "اسون و سخت" به همه پلیر ها میدن، همینم هستند بازی هایی که بین دیفیکالتی ها تفاوت محدود دیزاین و مثلا جاگیری و پوزیشن و ماهیت انمی ها در انکانتر های خاص داشته باشند، اما به نظرم زوده که انتظار داشته باشیم همه این کار رو انجام بدند چون هم بحث تکنیکی مطرح میشه هم امکانات و موقعیت استودیو ها...
 
من از مدل مبارزات نوبتی خیلی بدم میاد
ولی این بازی اینقدر جایزه برده به نظرتون بزارم برا دانلود یا وقت تلف کنیه؟

به خاطر جایزه که نباید دانلودش کنی. بالدرز گیت ۳ هم پدر جوایز رو دراورد و بهترین رول تاریخه تا به این لحظه ولی خب برای من نبود :D ولی انصافا واسه دانلود کردن سوال میپرسی؟! :D ارزش دانلود که داره. منم خیلی بازیای نوبتی واسم جذابیت ندارن جز دو نسخه‌ی اخیر یاکوزا ولی خب عاشق ۳۳ شدم. تو هم یه تستی بزن شاید خوشت اومد.
 
به خاطر جایزه که نباید دانلودش کنی. بالدرز گیت ۳ هم پدر جوایز رو دراورد و بهترین رول تاریخه تا به این لحظه ولی خب برای من نبود :D ولی انصافا واسه دانلود کردن سوال میپرسی؟! :D ارزش دانلود که داره. منم خیلی بازیای نوبتی واسم جذابیت ندارن جز دو نسخه‌ی اخیر یاکوزا ولی خب عاشق ۳۳ شدم. تو هم یه تستی بزن شاید خوشت اومد.
این باز رنگ و لعاب داره آدم ترویج میشه دانلود کنه
اون بالدرز گیتو ویدئو یا عکساشم میدیدم خوابم میبرد:)):)):))
 
بازی رو گذاشتم رو درجه سختی story و شروع کردم
پیش فرض این درجه اینه که یا چلاقی یا اصلا گیمر نیستی یا حرفه ای هستی ولی میخوای سریع جلو بری و فقط داستان رو ببینی جز ایناست؟ بسیار خب خیلی هم عالی حالا کاری نداریم که این دسته ها در کل چند درصد از پلیرهای کل بازی رو تشکیل میدن که سازنده بخاطرشون لزوم اسکیل چک و چالش منتهی به ارزشمند شدن پیشرفت رو از بازیش گرفته.
بعد فک میکنی چه اتفاقی افتاد؟ بازی در این حد آسون شد که شما اگه چشماتو ببندی و به طور رندوم دکمه ها فشار بدی هم پیروز میشی در واقع شما صد در صد به طور پیش فرض برنده ای که اوکی بازم مشکلی نیست
ولی اتفاقی که در نهایت میوفته اینه که شما بیش از نصف پلی تایم رو درگیر انجام کاری هستی که نه چالش هست نه پازل هست نه ویژوآلی فوق العاده هست نه مکانیکی متنوع هست نه به اندازه حجمش فضاسازی هست کلا بیشترش هیچ پوینتی نداره
در واقع شعورشون(؟!) رسیده بازی رو برای اون "همه"، که واضحه که درصد بسیار ناچیزی از پلیرهای کل بازی هستند و معلوم نیست چرا سازنده اینقد خودشو موظف دونسته در برابرشون، قابل بازی کنه ولی شعورش نرسیده وقتی هدف مبارزات که چالش هست رو ازش میگیری چرا باز هم اینقد موقعیتهای مبارزه ایجاد میکنی؟ نقض غرض برای فضاسازی و داستان نیست که من ببینم این دنیای این ور آب که تنها مسیر رستگاریه و اجتناب ناپذیره و باید ترسناک و سخت باشه و میدونیم این همه آدم رفتن و ازش برنگشتن اینقد دشمنهای پفکی داره؟ سوال اینه این همه مبارزه که تو بازی هست و با گذاشتن بازی روی story کارکرد رو ازشون میگیری، چرا باز هم حضور دارن و اینقد بولد هستن؟ این شعور به این نرسیده که واسه درجه پایینتر شاید نیاز بوده روند بازی و جایگذاری دشمنهارو بازطراحی کنن ولی به جاش صرفا خط سلامتی من رو زیاد و مال دشمنهارو کم کردن؟

من پشمام ریخته ازین پست. یکی از "عجیب" ترین پست هایی هست که تو بازیسنتر دیدم تاحالا.

گفتم نقل قول کنم بقیه هم ببینن یه موقع این جواهر رو اسکیپ نکنید.

مجبور شدم از کلمه «عجیب» استفاده کنم که پستم پاک نشه. ولی میگیرید منظورم چیه.

حداقل خنده دار هم نبود که فک کنم تروله
 
از وقتی یادم میاد ما هرسال ازین داستان ها داشتیم ٬ موضوع هم صرفن به این ختم نمیشد که "من با این بازی نتونستم ارتباط بگیرم" ٬ بلکه اینطوری بود که نه این بازی اشغاله سازنده هاشم هیچی حالشون نیست ٬ یادمه نسل ۷ آنچارتد ۳ رو یه عده با خاک یکسان کردن ! بعدش نوبت TLOU شد که میگفتن گیم پلی نداره و گرافیکشم آبرنگیه ٬ رد دد ۲ و God of war و خلاصه هربازی که مطرح میشد و میترکوند از هرلحاظ یک دفعه میدیدی یه سیل انتقاد های عجیب و قریبی به سمتش سرازیر میشد! الانم سر Expedition داریم همین بساط رو.

بازی بدون شک بی ایراد نیست ٬ مثل تمام بازی های دیگه که ساخته شده! اما به شدت داستان زیبایی داره ٬ دنیاش واقعن جذاب و تو همه چیز به نظرم منحصر به فرد ظاهر شده.
 
من پشمام ریخته ازین پست. یکی از "عجیب" ترین پست هایی هست که تو بازیسنتر دیدم تاحالا.

گفتم نقل قول کنم بقیه هم ببینن یه موقع این جواهر رو اسکیپ نکنید.

مجبور شدم از کلمه «عجیب» استفاده کنم که پستم پاک نشه. ولی میگیرید منظورم چیه.

حداقل خنده دار هم نبود که فک کنم تروله
عادیه.
بعد از چندتا تاپیک دیگه مثل Lies of p و... زیاد جدی نمیگیریمش.
به عنوان یه کامنت عجیب از کنارش رد میشیم :D
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda
همین سیستم picto و lumina و ترکیب کردنشون با بیلدای مختلف خودش یه چالش جداست بعد طرف اومده میگه چشم بسته دکمه ی رندوم بزنی هم برنده میشی توی همه ی بازی ها فهمیدن سیستم های بازی و درست کنار هم چیدنشون باعث میشه بازی نسبتا آسون بشه حالا شما اگه سختی بالاتر میخوای بذار روی آخرین درجه تا توی چند میلی ثانیه فرصت parry رو از دست بدی و بازی برات چالشی بشه
همه ی موارد مثل داستان و گیم پلی و ... به کنار به نظر من موسیقی بازی به تنهایی کافیه که لایق بهترین بازی سال باشه
در آخر ست لباس chic رو هم ازدست ندید که خیلی شیک و مجلسیه
 
1000030750.jpg

فروش کلی بازی از عدد عالی 6 میلیون گذشت (یه اسپایک سنگین 200 هزار نسخه ای در جریان گیم اواردز داشت)

1000030757.jpg

مورد جالبی که برای من سواله چطور این بازی از ویروس ووک جون سالم به در برد؟ (با اینکه پتانسیل شدیدی داشت! :D)

آیا فقط به ناشر ربط داره این موضوع؟ به اعضای تیم اصلی ربط داره؟ یعنی اگه یوبی پشت کار بود، چطور میشد!؟🤔

شخصیت ها سنگین خودشونن!

1000030758.jpg
اینجا بجز زیبایی چیز دیگه ای نمیشه دید...

1000030760.jpg

اینجا من روح کریتوس رو از چشمای Renoir میبینم! :D
 
دوستان بازی حالت single پلیر یا داستانی هم داره یا حتما باید بصورت تیمی بازی کنید؟
ببخشید پست های دوستان رو از ترس اسپویل شدن بازی نمیخونم
بازی کاملا سینگل پلیر و داستان محور در کنار گیم پلی و موسیقی عالی هست
 
  • Like
Reactions: dooste.man83

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or