Movie Center

عمو (خاله) پورنگ خارجی هارو پیدا کردم.
این پیر که نمیشه هیچی هرسال جذاب تر میشه لامصب=P~

View attachment 362901
کاش دوباره با underworld ببینیمش
یکی از سری فیلم های اندرریت هست که هیچوقت دیده نشدن ولی خوب بودن
 
من کاربر گرامی را نقل‌قول نمی‌کنم (چون اعصاب من را ندارد)؛ اما اینکه سه ویدئو کوتاه آوردید و سپس به یک جمع‌بندی بی‌منطق می‌رسید که مسعود فراستی (فارغ از هر نگرش و هر ایدئولوژی سیاسی/اجتماعی) تمام فیلم‌های دنیا را ندیده و می‌آید نقد می‌کند؛ خب حرف شما به‌شدت کمدی هست و گروتسک! یعنی طرف آپارتمان بیلی وایلدر رو ندیده؛ اما به شدت از آن تعریف می‌کند؟ طرف ساراباند رو با دیدن تنها پوسترش گفته بهترین فیلم عمرش است؟ من این‌گونه دارم از حرف شما نتیجه‌گیری می‌کنم!​

بخش عمده حرف‌های فراستی و اینکه «بالز» ندارید مقابل من بایستدید برمی‌گرده به فیلم‌سازان ایرانی؛ نه فیلم‌سازان خارجی. مغزهای کوچک زنگ‌زده فکر کنم شما دوستش دارید (چون گارد عجیبی با آوردن تنها اسمش گرفتید)؛ در مورد این ویدئو و حرف‌های این چُ*س پسر هم سند قطعی درنظر نگیر؛ فراستی و مسعود قطبی‌زاده در برنامه «آپستوروف» به‌مدت 30 دقیقه درباره فیلم «مغزها..» صحبت کردند و موشکافانه فیلم را بررسی کردند. توی این صحبت فراستی و نه قطبی‌زاده (هر دو به‌شدت منفور هستند؛ خیالت از این بابت راحت!) یک بار حرف بی‌منطق و چرند در مورد فیلم نمی‌زنند؛ نظرات Subjective می‌توانند باشند؛ اما به چرندیات ختم نمی‌شود. حالا اگر درست باشد که هشت دقیقه دیده و نقد کرده؛ سینماگر حرفه‌ای نیستم و رشتمم سینما نیست؛ اما در محافل کاملاً جدی و حرفه‌ای بودم که داور جشنواره/منتقد در همان شروع فیلم (چه کوتاه و چه بلند) نوع قاب، دکوپاژ، تقطیع/تدوین؛ سایه و انواع تکنیک‌ها رو تشخیص می‌ده. خوب باشه می‌گه خوبه؛ بد باشه رک بگویم تخریب می‌کنه. حتی اگه بد باشه؛ پا می‌شه و میره؛ منتقدان خیلی بدتری از فراستی ایرانیزه تو جشنواره‌هایی مثل کن و ونیز حضور پیدا می‌کنند؛ اون‌ها هم زیر پنج دقیقه برای یک فیلم بد بیشتر نمی‌مونند؛ هو می‌کنند و می‌رن و نقدهایشان را در رسانه‌های معتبری می‌نویسند

من معتقد هستم که مخاطب کژوال و حرفه‌ای این حق مسلم را دارد فیلمی که دارد می‌بیند و خوشش نیامده، از سالن بیرون بیاید و فحش دهد و حتی درموردش بر مبنای همان مدت زمانی که دیده (یک دقیقه تا 50 دقیقه) یادداشت بنویسد (این را بولد کردم برای تمامی کاربران و حتی برای تو دوست عزیز). اما بحث اصلی سر فراستی است و اینکه تریبون دارد و از این تریبون با این الفاظ فیلم/فیلم‌ساز را نقد می‌کند. برای ایرانی‌جماعت این‌ها عجیب است؛ اما در برنامه Siskel & Ebert (یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی نقد فیلم آمریکا) این دو منتقد بارها با هم سر فیلم‌های مختلف دعوا می‌کردند و کار به فحش‌ و قاتی‌شدن مسائل شخصی می‌شد (نقد منفی ایبرت به فیلم Full Metal Jacket که باعث شد از سیسکل فحش بخورد!) ایبرت در این اپیزود از فیلم درپیتی Benji: The Hunted دفاع می‌کنه؛ تو فرض کن داره از فیلمی در حد و قواره اخراجی‌ها دفاع می‌کنه. (ویدیو کامل نقد را پایین می‌گذارم):



بحث شوآف فراستی شد؛ توی این عصر فناوری و اینستاگرام‌بازی؛ آدم‌هایی اومدند روی کار که قبلاً در سایه بودند؛ مثال، هوشنگ گلمکانی که در دهه 80 چهره‌اش رو نمی‌دیدید و فقط می‌دونستیم که سردبیر مجله فیلم هست؛ الان دوتا برنامه اینترنتی سطح پایین داره که همش جلوی چشممان قرار گرفته. بحث را اینگونه تمام می‌کنم که نقد سینمای ایران به فراستی ختم نمی‌شه؛ بدتر از فراستی قبل‌ترها داشتیم (آوینی با له‌کردن فیلم‌های مهرجویی و کیارستمی) و علی فرهمند که هم توی یک مقاله فراستی را تخریب می‌کند و هم نقدهای تندتری در مورد فیلم‌ها می‌نویسد.

پ.ن: این همه نوشتم که اینطور فکر نکنی فن سینه‌چاک فراستی هستم؛ فراستی به بریکینگ بد «صفر» داده؛ «بردمن» را است**منا می‌دونه و «بیگ‌شورت» را وراجی! 🦢 :D این‌ها را نوشتم که مسعود فراستی یک آدم تیپیکال معمولی در دنیای نقدنویسی سینماست! حساس نباشید؛ اگر هم هستید به نقدها؛ برید نقدهای دیگران را هم اینجا ضمیمه کنید تا تنوع برقرار بشود.:D🦢

پ.ن 2: البته تأکید کنم که امروزه همه Review می‌نویسند و نه نقد!
 
آخرین ویرایش:
آقا من خودم نقدهای فراستی رو نگاه میکنم و قبول هم دارم که سواد سینماییش بسیار بالا هست. ولی موضوع اینجاست که معیار اصلی ایشون در نقدهاش رعایت فرم و قاب بندی هست. ولی این استاندارد چرا تغییر میکنه؟ مثلا اومده گلادایاتور 2 رو نقد کرده ولی هیچ حرفی از فرم و شخصیت پردازی و ... نزده. ولی یه فیلم رو میبنی به کوچکترین جزییاتش هم دقت میکنه
اتفاقا رفتم ویدیوهاش رو دیدم ، عملا من نه سواد سینمایی دیدم و نه نقد
گلادیاتور ۲ رو که میاد تو ۱۵ دقیقه برات خلاصه میکنه میره ، وسطش هم دوتا در اومد در نیومده ، نوستالوژی و فرم ول میده
این اصلا اسمش منتقد نیست و اونم نقد نیست ، همون ریویو کردنه اونم به عام ترین شکل ممکن.ایشون هیچ چی از جلوه های ویژه و جنگ عظیم و حماسی و بازیگری خوب و... نمیدونه که تو گلادیاتور میاد به همه اینا میگه نکات درخشان!
در کل برای فان نگاه کنید بهش چون حرفاش هیچ اعتبار و معیاری نداره و خودش اینو بهتر از هرکسی میدونه
قطعا خیلی زمان ها هست که به این فکر میکنه که چه جماعتی اوسکول من شدن و لبخند میزنه :D
چرا آدم گاهی تو یک موقعیت فیلم/سریال رو می‌بینه که دوست نداره اما بعد نظرش عوض می‌شه؛ من همیشه از فصل چهارم Better Call Saul انتقاد می‌کردم؛ اما در تماشای مجددش بعد از 6 سال، می‌تونم یکی از قوی‌ترین فصل‌های سریال هست؛ این مورد برای فصل چهارم The Wire پیش اومد؛ برای فیلم The Big Short هم همین‌طور و درباره فیلم Elephant گاس ون سنت نیز (برام 1.5 بود از 10 الان می‌فهمم که نیت کارگردان/مولف از این فیلم چه بوده!)
احتمالا آنورا هم همین داستان میشه منتها ریورس ، سال های بعد به خودت میگی حاجی چقدر جوگیر بودم سرش انقدم دیگه تعریف نداشت ...
 
کاری به بحثاتون درباره فراستی و بقیه ندارم اما اینکه میگین یارو سوادش رو داره خیلی خندس : ))

اما اینجا توی دنیای گیمینگ صد ها سایت مثل IGN بارها شده بازی های با کیفیت که بین گیمر ها محبوب بوده کوبیدن و بازی های اشغالی مثل دراگون ایج جدید رو بهترین بازی سال دونستن !

بزارین مثالش رو براتون توی حوزه ای که تخصص دارم ( عکاسی ) بزنم

شما توی عکاسی مدرن میتونی همه قوانین رو بزاری زیر پات اما همچنان یه کار فوق العاده تحویل بدی ! قبلا مثلا اینطوری بود که اقا این عکس از نظر وایت بالانس مشکل داره پس عکس مناسبی نیست اما الان عمدا وایت بالانس رو بهم میریزن که عکس زیبا بشه ! و عمدا همه قوانینی که سالها بقیه براش زحمت کشیدن که یاد بگیرنشون رو میزارن زیر پا و بر عکس کارشون بهترم میشه !

میخوام بگم توی هنر دیگه سواد یه خورده بی معنی شده چون سلیقه ها هر روز داره تغییر میکنه و هنز چیزی جز به دل نشستن یک اثر نیست
 
حق هم نداشت آنورا برنده چیزی بشه... یه فیلم سو... که بهش دو ساعت داستان اضافه شده در احمقانه ترین شکل ممکن :)
من این یکی فیلم شان بیکر رو ندیدم، ولی چون نارنگی و پروژه فلوریدا رو دیدم میدونم که همیشه فیلماش برش زندگی هستن و داستان ندارن، آنورا هم به نیت تجربه داستانی نمیرم سمتش قطعا.
 
داشتن دانش یک بحث است و شکستن قواعد یک بحث دیگر؛ تو ممکنه برای فیلم خود قواعد را بشکنی (اکثر موارد آثار اکسپریمنتال این‌گونه هستند)؛ اما منتقد از این کارِ تو خوشش نیاد و نقد/ریویو کاملاً منفی بنویسه؛ اختیارم داره که بیاد بنویسه (همون حرفی که من بولدش کرده بودم)؛ در مجموع جایگاه فیلم‌ساز ثابت و جایگاه منتقد حذف‌شدنی نیست؛ فیلم‌ساز فیلم می‌سازه تا قضاوت بشه و چه بخواد و چه نخواد بالاخره در تنگنای آن قرار می‌گیره.
احتمالا آنورا هم همین داستان میشه منتها ریورس ، سال های بعد به خودت میگی حاجی چقدر جوگیر بودم سرش انقدم دیگه تعریف نداشت ...

چون 80 درصد با دید کاملاً منفی و خرده‌گیری شدید به سمت فیلم/سریال می‌روم؛ این اتفاق برای من ریورس نخواهد شد؛ تا حالا زیاد تغییر نگرش Positive به Negative برام نیفتاده. (یک مورد خاص شاید فیلم سایلنت هیل 2006 باشه که توی چهارده‌سالگی برام خفن بود؛ اما الان یک جوک بیشتر نیست) :D 🦢
 
  • Like
Reactions: Evil
فراستی
به نظرم فراستی از قصد اینجور حرف میزنه و نظر میده که دیده بشه
تا قبل فراستی در سینمای ایران چندتا منتقد رو اعوام مردم میشناختند ؟
اصلا نو نقد و تخریبش باعث علاقه خیلی ها به فیلم دیدن و نقد کردن شد
فارغ از نقد های درست و غلطش بیشتر فراستی رو به عنوان فردی میشناسم که همچو پوپولیست ها علاقه به دیده شدن داره
حرف های میزنه که ترند شه و دیده بشه
مثلا من فیلمو ندیده میگم چرته
این جمله شاید باعث عصبانیت و تعجب بشه
ولی خود ما با دیدن تریلر یک گیم یا فیلم بعضی وقت ها این جمله رو میگیم
فراستی برای بعضی نقدهاش پول میگیره
در کل شخصیت جالبی نیست که برای من مخاطب نظرش مهم باشه
نه فراستی ، نه منتقدهای دیگه ، نه جشنواره ها و مراسماتی همچو بفتا و اسکار
من هر فیلمی عشقم بکشه میبینم حتی اگر نمر فیلم 0 باشه
فیلم های دیدم که شاید از دید خیلی ها درجه دو سه بوده ولی من لذت بردم مثلا body double دیپالما
فیلم های تاپی هم بوده که لحظه شماری میکردم تموم شه مثل روزی روزگاری امریکا
کلا از فیلم دیدن لذت ببری گور پدر نقدهای دیگران
بین سلیقه ها فرق هست
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: amonre
این فکر سمی را دور بندازید که منتقدها طرفداران دارند؛ هیچ‌کس از جامعه فیلم‌سازان و حتی فیلم‌گوئرزها طرفدار منتقدان نیستند؛ یعنی الان تو حوزه گیم فردی مثل Kevin VanOrd طرفدار داشته؟ یا ریچارد روپر طرفدار داره؟ منتقدان تنها هستند و از هر دو طرف بیشتر فحش می‌خورند؛ دل خودش نوشتن را نمی‌دانم چطور تعبیر کنم؟ فنی‌تر بگم بر اساس معیارهای خودش (تو می‌تونی تعبیرش کنی همون subjective بودن) می‌نویسه که فکر نکنم به معنای «عشقی نوشتن» باشه.

اما فراستی کلاً موجود پدرسوخته گیراییه؛ چون تریبون داره؛ طرفدار هم داره؛ به‌خصوص دانشگاه تدریس می‌کنه و همین محیط عامل انتقال ایدئولوژی و جذب مخاطب می‌شه؛ تو BC طرفدار نداره؛ من تهران نیستم؛ اما اگر همین الان فراستی یک جلسه نقد فیلم در یک کافه یا یک کارگاه بزاره؛ قول می‌دم ظرفیتش خیلی زود پُر میشه.

View attachment 363119View attachment 363118

خب این هم از سال ۲۰۲۴ ما. بعید هست در سال جدید بتونم دیگه زیاد فیلم ببینم. نبود اشتیاق و علاقه قبلی,کیفیت فیلم ها و... واقعا حس دیدن فیلم وسریال رو از بین برده.

ما اینجا @Anakin داریم که بیشتر از 1/2 به فیلم‌ها نمیده؛ اما چون فراستی نیست و از قشر مظلوم (بی‌ادعا به‌قول بنده خدا) کاربران BC می‌آد؛ دیس نمی‌شه. 🦢 :D
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Mreza_Dex

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or