Movie Center

چندتا فیلم خوب 2024/23 معرفی کنید

فیلم درباره حال و هوای جنگ جهانی میخوای Zone of interest رو ببین
فیلم بیوگرافی/ورزشی میخوای The iron claw رو ببین
فیلم اکشن بزن‌بزن/هندی :D میخوای Monkey man رو ببین
فیلم درام درگیر کننده و فلسفی میخوای The beast رو ببین
فیلم درام/کمدی حال خوب‌کن میخوای Ghostlight رو ببین
فیلم مستند میخوای Am i racist:D رو ببین
فیلم معمایی هیجانی میخوای Blink Twice رو ببین
فیلم ماجراجویی/داستان واقعی میخوای Society of snow رو ببین
فیلم ترسناک میخوای When evil lurks رو ببین
فیلم که همه‌چی میخوای داشته باشه The promised land رو ببین
 
با نوسفراتو کاری ندارم چون مسلما در یک سطح دیگه هست.

اما رسم شده یه تعداد منتقد که قبل اکران میرن فیلم رو میبینن، میان تو توییتر و شروع میکنن به حماسه سرایی تا مردم رو موقع اکران بکشن سینما. اما بعد میبینی میانگین 30 یا 40 گرفته و خب تعریف های قبل اکران با نمره کاملا در تضاد هستن.
نقالی و حماسه های قبل اکران یک سری، معمولا خزعبل هست و در همراهی با سازنده برای افزایش فروش هفته اول اکران.
 
  • Like
Reactions: ce7en44
امشب جوكر ٢ رو ديدم.

به نظر منم يكم بهش كم لطفى شده.
حالا نميدونم ٢٠ سال (!) ديگه چى ميشه ولى اونقدر هم فاجعه نبود.
نظرم به نظر طائل نزديكه در مورد محتواى فيلم به خصوص تو اين مورد:
در واقع جوکر ۲ یک دنباله‌ی "قصه‌ای" مستقیم برای فیلم ۱ نیست
در واقع دنباله‌ی پرداخت به زیرلایه‌ی دیگری از عمق وجودی جوکر هست
تا اون رو برای رفتاری که در فیلم‌ بعدی جوکر خواهد داشت
آماده و justify کنه

ولى از بازى ضعيف ليدى گاگا و ديالوگاى بعضا آبكى فيلم و روايت آشفته نميشه گذشت.
 
وقتی حرف از «روایت آشفته» به بیان می‌آید؛ ینی فرم فیلم مشکل دارد؛ اکثر تئوریسن‌ها حرف از «اتحاد فرم و محتوا» می‌زنند؛ بحث فرم و محتوا به‌شدت پیچیده است و منِ اوریگامی هم نمی‌تواند به طور گسترده به این مبحث و به‌کاملاً حرفه‌ای بپردازد. شاید ساده‌ترین تعریف، «فرم» همان «چگونگی» انتقال بیان، عقیده و نظر مولف است که می‌شود «محتوا» (چرایی)؛ وسیله انتقال فرم آن ابزارهای دوربین و مولفه‌های بنیادی فیلم‌سازی یعنی شناخت ژانر است؛ اینکه فیلم شما می‌تواند در ژانر برگزیده و فیلم‌نامه استاندارد (فرم) آن عقاید را به‌ طرز قابل‌قبولی ارائه دهد یا خیر. بعد از بحث «فرم و محتوا»، بحث «فرم و تکنیک» می‌آید که وابها.... 🦢 :D

من همیشه در باب بررسی (ریویونویسی نه نقد!)؛ یک یا چند فیلم را برای مقایسه ذکر می‌کنم؛ اینکه فیلم ساخته‌شده قرار است چه تمایزی با ساخته قبلی داشته باشد؛ یک عده‌ای مخالف این راهکار هستند و یک عده‌ای موافق؛ اما راهکار غلطی نیست؛ وقتی فیلم «جوکر 1» را امثال «راننده تاکسی»، «پادشاه کمدی»، «نایت‌کرالر» و «پرویز» مقایسه می‌کنیم، به‌این نتیجه می‌رسیم که این چه حرف تازه‌ای نسبت به این آثار دارد می‌زند؟
فیلم «جوکر 2» در تلفیق دو ژانر موزیکال و درام_قضایی کاملاً ضعیف کار کرده؛ به قول همان منتقد دوست‌داشتنی بازی سنتری‌ها «درنیامده» است؛ هر کس می‌تواند برود «جوکر 2» را با فیلم Dancer in the Dark فون تریه مقایسه کند و ببیند آن چی دارد و این فیلم چه ندارد!

من عملاً تنش را در دادگاه احساس نمی‌کنم؛ همه‌چی به شدت سر راست است و با نقش‌آفرینی تک‌بعدی «خواکین فینیکس» و پرسش و پاسخ کلیشه‌ای با فرد کوتاه‌قد؛ عملاً پوچ است؛ ینی از همان ابتدا زمینه‌چینی را می‌کند که ما قرار است در دادگاه با چنین چیزی روبه‌رو شویم؛ نه تعلیق و نه شعبده‌بازی! دلیل این همه شلوغ‌کاری چیست؟ ولی باز هم فیلم جوکر 2 بد نیست؛ ضعیف است و پایان‌بندی‌اش هم قابل‌قبول است؛ ولی کلِ فیلم را می‌شود در 30 الی 40 دقیقه خلاصه کرد و تمام!

علت عقب‌موندگی سینمای ایران این هست که خیلی به محتوا اهمیت میدیم!
 
امشب جوكر ٢ رو ديدم.

به نظر منم يكم بهش كم لطفى شده.
حالا نميدونم ٢٠ سال (!) ديگه چى ميشه ولى اونقدر هم فاجعه نبود.
نظرم به نظر طائل نزديكه در مورد محتواى فيلم به خصوص تو اين مورد:


ولى از بازى ضعيف ليدى گاگا و ديالوگاى بعضا آبكى فيلم و روايت آشفته نميشه گذشت.
ببین صدرا وقتی گفته میشه ۲۰ سال دیگه، قرار نیست که بعد 19 سال و 364 روز دیگه ویژگی‌های فیلم آنلاک شه و تایمر روشه
مهم موکول کردن به زمانی در آینده است
حالا 3 سال 5 سال 7 سال 20 سال
چرا؟
چون جوکر 1، که از قضا اونم هم چه در پیشرفت سناریو و چه در هسته‌ی داستانی فیلم بی‌نقصی نیست
اون ریتم کندش رو چنان با موزیک سنگینش در انتها به اکستازی می‌رسونه که بیننده کاملاً منتظره که در فیلم 2 اون ریتم جنون‌آمیز ادامه‌اش سرگرفته شه
اون وقت جوکر 2 رو وا می‌کنه میبینه دارن آهنگ می‌خونن توش
و این تضاد در انتظاری که بینده داشته و چیزی که نصیبش می‌شه
تو ذوقش می‌زنه، عصبیش میکنه
اما در زمانی در آینده که یک بار بیننده دیده فیلم رو قبلاً و حسابش رو باهاش صاف کرده و اون تنش فروکش کرده
حالا میگه سگخور دوباره فیلم رو می‌بینه و دیگه «می‌دونه» چی در انتظارشه نه این که یهو عافلگیر شه گاگا و فنیکس آهنگ می‌خونن
اون وقت که دیگه عصبی نیست و جنبه‌هایی که کارگردان مدنظرش بود میشینه روی بیننده
برای همین هست که درک این فیلم رو برخی‌ها میندازن برای چند سال دیگه
چون کاملا منطقیه کسی که عشق جوکر 1 رو داشته الان پس بزنه فیلمه و بگه این دیگه چیه
اگه منم میبینی که الان خوشم اومده ازش چون من عاشق جوکر 1 نیستم من جنونش رو دارم در حدی که
با این که به نظرم فیلم 1 فیلم بینقصی نیست
اما برآیند کلی کار ورای گرفتن ایرادات جزئیه
من در حین دیدن جوکر 1 قشنگ میدیدم کجا ایراد داره و حتی خوشم نمیومد از فیلم و فکر میکردم فقط برا اسم جوکر بودنش طرفدار داره
اما به انتها که رسید تسلیم شدم و فکم از رو زمین جمع نمیشد.
برای همین به جوکر 2 وقت دادم
و همین حس رو بهش پیدا کردم.
اصلا قرار نیست منتقد خاصی باشی یا لنز خاصی داشته باشی تا بفهمی که فیلم با موزیکال‌ها از ریتم میوفته.
اما برآیند کلی کار و مخصوصاً اون عظمت پروداکشنش ورای اینه که حداقل من ازش ایراد سنگین بگیرم.
من به این فیلم دادم 8.5 و به فیلم اولم شاید 9 اینا بدم صرفاً به خاطر اینکه مجبورم یکم مهندسانه‌وار نقد کنم که کجا و کجا ایراد داره و بر اساس اون ایراد نمره کم کنم
اما در واقع منتقد و اینا همه حرف مفته باید ببینی فیلم چه ضربه احساسی بهت میزنه با جدیدترین تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های روز
اونوقت هر دوی این فیلم‌ها برام 10 از 10عه
آدم در واقع باید تجربه زیسته خودش و دست و پنجه نرم کردن با زندگی و احساسات و سر و کله زدن با جامعه و آدما رو محک کنه
اون وقت ببینه فیلم چقدر بهش نزدیکه و برای ارائه اون محتوا، چقدر پروداکشن عظیمی سر و هم کرده از موزیسین بگیر تا بازیگر و فیلمبردار و کارگردان و ...


سینما گنده‌اس.
هر چی دلتون بخواد توش ساخته میشه.
جا باید واسه همچین فیلمایی باز باشه.
 
ایراد میشه گرفت از نسخه 1 هم میشد کلی ایراد گرفت ولی پکیجی که جوکر بهت میده به قدری تاثیر گذاره که میشه از ایراد هاش چشم پوشی کرد ولی یک نکته ای که هست باید ببینی چرا کارگردان نسخه 2 رو بر خلاف انتظارها ساخت؟ انگار کارگردان از عمد میخواد مخاطب عصبانی و نا امید کنه چه مخاطب سینما و چه طرفداران جوکر داخل فیلم. شاید به خاطر تاثیر خطرناک جوکر 1 روی جامعه هست که دولتها و سرمایه گذارها رو حسابی ترساند و شاید برایند نسخه 1 تو شورش هوادران ترامپ دیدیم و کارگردان عمدا میخواد جوکر تو نسخه 2 تبدیل به یک فرد شکست خورده بکنه تا اون جو آنارشیسمی که بعد از نسخه 1 به وجود آمد از بین بره ولی به شخصه بعید میدونم هدف کارگردان این باشه به شرطی که نسخه 2 آخرین اقتباس نباشه و نسخه های دیگری هم در کار باشه ولی اگر فیلم ادامه پیدا نکنه اونوقت پشت پرده سیاسی فیلم عیان میشه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or