آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....)

سونی هم به حد خودش ipهایی رو تلاش کرده زنده کنه!

ولی وقتی دخل و خرج استدیو بهم نمی خوره چیکار باید کرد؟!
الان همین زنوبلید که، سری واقعا شاهکاری هم هست، چهار نسخه روهم هفت میلیون فروخته! ولی وضعیت بودجه های عناوین سونی داره به سمتی میره که هفت میلیون فروش برای یک نسخه هم شکست محسوب میشه:دی

اونطرف ولی به فروش یک بازی مثل ریترنال با 500هزار فروش میگه موفقیت عظیم، و میره استدیو رو می خره!

این فرم طبیعی هست، اون استدیویی که خروجی مالیش عظیم شده، همون تیم دیگه سراغ عناوین قدیمیش که خروجی مالی کمتر دارن نرن

مشکل اینجاست سونی نمی تونه استدیو با کیفیت پیدا کنه! از عنوان پلتفرمر بگیریم مثل سکبوی... دو نسخه ای که سومو ساخت، با اختلاف عقب تر از خروجی های مدیامولکول بود!
حالا بریم تو عناوینش با گرافیک فوتوریلستیکش! آیا استدیویی پیدا میشه مثل گوریلا تواناییش به حدی باشه که همون خروجی ویژوالی رو تحویل بده؟!

چند تا استدیو می تونن، یک عنوان شایسه به عنوان اسپین اف از تلو بسازن؟! اصلا با خوده کیفیت خوده بازی و لول دیزاین کار ندارم، تو بحث توانایی فنی فقط برسی کنیم!

سیاست بلواوشن نینتندو خیلی کمک می کنه کنار فرست پارتی هاش، اسپین اف ها و حتی عناوین اصلی از برخی بازیاشو بده دست استدیو های همکار! الان مرکوری نباشه، کلی استدیو هست که می تونن عنواین با کیفیت کاملا نزدیک مثل خروجی نسخه dread بدن، حالا مون استدیو باشه یا کلی ایندی دیگه!

متاسفانه سونی درگیر نقطه قوت خودش، یعنی بحث تکنیکی شده! وگرنه اگه بحث فنی رو کنار بزاریم، اینکه یک تیم ده نفره که بیس بازیو طراحی کردن، اونو تحویل یک گوست دولوپر بدن، کاری هست که اصلا عجیب غریب نیست:دی همین تیمی که تازگی ماریو و لویجی رو داده، به بهترین شکل با نظارت چند نفر از اسکوئر اوکتاپس هارو ساختن:دی

یا چرا راه دور بریم، سونی زمانی که کنسول دستی می داد، راحت از همین حرکتای نینتندویی می زد که فرنچایز هاشو بده دست استدیو های دیگه و گسترش بده!(چون دیگه اونور خبری از بحث خروجی عجیب غریب بنچمارک گرافیکی نبود)

در نهایت لیست فراوان میشه از خوده نینتندو در آورد که چه ip هایی رو خیلی سال نساخته:دی
ولی خب ساختار محشر نینتندو و اینکه تو اکثر بخشا عالی عمل می کنه، باعث شده کسی زیاد دلتنگ یکسری عناوینش نشه!

و نکته اساسی ماجرا اینه که شما تو توییتر نمی بینی هر استدیو و عنوان نینتندو یک اکانت جدا داشته باشند:دی
فرست پارتی ها، هر اطلاع رسانی داشته باشن فقط و فقط اکانت رسمی خود نینتندو میده، نه استدیو ها و تیم ها برا خودشون اسم در کردن! نه افراد دنبال خودنمایی هستند، چیزی که تو سونی و استدیو های غربی نشدنی هست!

تو نینتندو، نه تنها مخاطب عادی، حتی کسایی که ویدیو گیم رو دنبال می کنند، عناوین رو با برچسب خوده نینتندو قضاوت می کنند، حتی اگه فرست پارتی نباشند! ولی تو بحث سونی انتظار ها از اسم استدیو ها وجود داره! اصلا نمیشه راحت تو سکوت خبری کار کرد، و بتونن خروجی هارو مدیریت کنند!
همه اینا دست به دست هم میده ما فکر کنیم، همون استدیویی که فلان محصول پر فروش جدید رو داده، دقیقا همون نفرات ریمیک یا نسخه جدید فلان عنوان کم فروش ولی خاطرانگیز رو دادن ولی اصلا اینطور نیست:دی یا از اونطرف ملت از همون استدیو های سونی انتظار نیو ip دارن، درحالیکه تو نینتندو بخش ها کاملا چیده شدند، هر دیویژن برنامه اش مشخص چیه، یهو فن ها نمی ریزن بگن فلان تیمی که ماریو اودیسی داده...وقتشه نیو ip بده:دی

در کل وضعیت سونی هم مثل سایر کمپانی هاست، اتفاقا ریسک پذیریش تو نیو ip خیلی خیلی بیشتر از نینتندو هست!
یا تو همین ps4 کنار medievil و SoC اینا اومدن wipeout هم دادن... ولی نفروخته، حالا هی تو یک باتلاق بی انتها دست و پا بزنن؟ یا حتی اومدن چندین بازی ویتا رو روی ps4 پورت خوب کردن، کاری که نینتندو با سوییچ کرد، ولی متاسفانه موفقیت نداشتند!
 
  • Like
Reactions: D@SHR3ZA
اره خب از نظر شما مالک بزرگترین، قدیمی ترین و مهم‌ترین iP های لایو سرویس صنعت گیم بشی و دسترنج ۲۰ سال تجربه اکتیویژن بلیزارد تو مبحث بازی های مولتی پلیر (DemonWare) رو یه شبه برای خودت کنی، ارزش اش کمتر از ٪۳۰ کمیسیون پلی استیشن هست.


اگر میخواهید بر اساس گفته این و اون بحث کنید و تز بدید، بهتره یاد بگیرید تیتر نخونید. نه مایکروسافت و نه مت بوتی هیچ حرفی در خصوص بیرون کردن سونی از صنعت گیم نگفتند.
سخن شما درست ولی اینجا از دید "گیمر" به داستان نگاه میشه، دید شما دید تخصصی و سهامداری هست (نمیگم بده ها خیلی هم خوبه به جاش، ولی به نظرم جاش اینجا نیست، اینجا همون بحث 30 درصد و حواشی مربوط به گیمینگ اهمیت پیدا میکنه)
 
دقیقا تو یه پستی قبلا گفتم که چطور نینتندو هوشمندانه به آی پی های نسبتا نیشش شانس دوباره روی سوییچ داد و فروششونو برد بالا. برعکس سونی که با ذهنیت فوق احمقانه "چیزی که قبلا نمیفروخته چرا الان بفروشه" دو جین آی پی باارزششو خاک کرد رفت.
البته بیشترین فشار رو وقتی میخورم که میبینم نظر یه سری تو همین فروم اینه که اینکار سونی منطقیه :D در صورتی که یه پلتفرم هولدر مثل نینتندو رفتار میکنه نه مثل یه ناشر دسته چندمی.

نمیخواستم خیلی نظر بدم مخصوصا وقتی کار به سونی و مقایسه اش با نینتندو میرسه. مثل سیب و پرتقال اند این روزها دو تا کمپانی عملا
ولی خب کوروش یه چی نوشت من مجبورم در موردش نظر بدم :دی

صد ها بار گفتم :D
سونی هیچ ip خاک نکرده :-??تیم و استودیوی وجود نداشته که قسمت جدید اون ip بسازه و در نتیجه ادامه سری ساخته نشده :-??
اون استودیو های که بازی های مثل Jak and Daxte / Resistance / Syphon Filter / Killzone / Infamous و... دیگه وجود ندارن
اون نسل از بازی ساز ها با یه نسل دیگه جایگزین شده
Game Dev - Dragon Age 1-3 collection is less likely than Mass Effect because very few people at Bioware nowadays have experience on the Eclipse Engine
این نسل جدید توانایی ساخت یه بازی مسخره مثل کنکورد ندارن بعد انتظار داری Resistance / Killzone بسازن :D
چیزی که تو ذهن گیمر هاست ( سونی همین الان می تونه یه Jak and Daxte / Resistance / Syphon Filter / Killzone / Infamous متای 90 با فروش 10 میلیونی بسازه و صرفا به خاطر نفرت از فن بیس نمی سازه :)) ) صرفا تو ذهن گیمر ها واقعیت داره , در دنیای واقعی سونی 10 ها بار تلاش کرده ادامه IP های قدیمی بسازه و در 90 درصد موارد به خاطر نبود استودیو درست و حسابی کنسل شده
مواردی هم که عرضه شد
شکست تجاری و هنری
View attachment 355777
sackboy: a big adventure شکست تجاری بود
ابر شاهکاری مثل Shadow of the Colossus کمتر از 1.5 میلیون نسخه فروخت
سر یکی از بهترین ریمیک های تاریخ گیم (DEMON SOULS ) فن بیس ریج زدن که سونی روح فرام سافت از بازی حذف کرده 8-| DEMON SOULS با متای 92 کلا 2.1 میلیون نسخه فروخته

در مورد نینتندو کاملا بر عکس
استودیو و تیم های نینتندو 20 / 30 سال تغییری نکردن و بعد از این همه سال فرصت پیدا کردن شاهکار های خودشون در غرب بفروشن

کاری به سونی ندارم من
هر کاری دلشون میخواد بکنن
اتفاقا خیلی هم موفقن الان :دی

و این که سونی دولوپر نداره که بعضی آیپی ها رو بسازه هم کاملا صحیحه. بالاخره این که سونی این اختیار رو به دولوپرها میده تا آیپی خودشون رو توسعه بدن جای تقدیر داره.
البته که مشکلات خودش هم داره به نوبه خودش مثل همین قفسه بندی شدن آیپی های قدیمی در صورت عدم علاقه سازنده ها.

کاری ندارم کلا ولی

در مورد نینتندو کاملا بر عکس
استودیو و تیم های نینتندو 20 / 30 سال تغییری نکردن و بعد از این همه سال فرصت پیدا کردن شاهکار های خودشون در غرب بفروشن

هاع این اساسا اشتباهه.
دوتا مثال خوب هم داریم ازش که چرا اشتباهه.

مثال شماره 1:
Fire Emblem

هاع این بهترین مثال این قضیه است
چون نینتندو خیلی هم دوست داشت کل این آیپی رو بذاره کنار. اونم آیپی ای که اساسا هم نسل زلدا و متروید روی NES شروع شده بود.
چرا؟

دقیقا به همین دلیلی که الان بالاتر برای Medievil آوردی

دوران گیم کیوب و گیم بوی ادونس، سری فایر امبلم با دراومدن از انحصار ژاپن و جهانی شدن کلی مخاطب پیدا کرد و همه امید داشتن با حضور شخصیت هاش تو Super Smash Bros این محبوبیت ادامه پیدا کنه.
وقتی دوران Wii و DS شروع شد و کلا نینتندو دچار یه جهش اساسی تو محبوبیت شد همه حس می کردن این فرصت عالی ایه برای سری هایی مثل متروید و فایر امبلم
متروید رو میگم چی میشه
ولی فایر امبلم رسما تصادف می کنه میره دیوار...

Fire Emblem: Radiant Dawn که دنبال نسخه Path of Radiance روی گیم کیوب بود جمعا 400.000 نسخه هم نمیفروشه رو Wii
و بعدش هم ریمیک فایر امبلم اول که تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon عرضه میشه کلهم 500.000 نسخه به زور میفروشه و نینتندو تصمیم میگیره نسخه بعدی ریمیک رو کلا خارج از ژاپن عرضه نکنه

1730889907958.png
1730889946666.png

1730889838790.png
1730889877689.png

همون جا کم کم تو نینتندو حرفاش پیش میاد که آقا بسه
نسل به این خوبی داشتیم این Intelligent System گند زد با فایر امبلم ساختن اش. بچسبه به همون Paper Mario و اینا.

استدیو IS چیکار می کنه؟
با چنگ و دندون می جنگه که آقا به من یه فرصت دیگه بدید یه فایر امبلم دیگه بسازم. نشد ببندید در آیپی رو بره. و ریسک سنگینی که می کنن اینه که تصمیم می گیرن این آخرین بازی ای که میسازن رو به عنوان لانچ تایتل 3DS بدن بیرون. لانچ تایتل کنسولی که معروفه به لانچ افتضاحش (به خاطر قیمت و مارکتینگ بد، نینتندو 3DS رو با یه سری شگرد خاص نجات میده که 75 میلیون دستگاه فروش میره ازش)
خلاصه یخورده تاخیر میخوره ولی 2012 دستپخت اینا تحت عنوان Fire Emblem: Awakening میاد بیرون و برخلاف تمام تصورات، بازی به پرفروش ترین بازی سری تا اون موقع تبدیل میشه.
چیزی که نینتندو رو قانع می کنه که سری رو زنده نگه دارن که منتهی میشه به Fire Emblem: Three Houses که پرفروش ترین بازی ژانر SRPG ـه الان.

مثال 2: Metroid

اینو دیگه کوتاهش می کنم
متروید هم دوران Wii تصادف می کنه میره تو دیوار
مخصوصا با Metroid Other M که یه چیز فضایی ای بد بود.

بعد نکته ای که در مورد متروید خیلی ترسناک بود این بود که مثل Intelligent System و فایر امبلم نبود که یه استدیو پشت فرنچایز دربیاد و جونشونو واسش وسط بذارن
برعکس. هیچ کس نبود که متروید درست کنه. متروید های دو بعدی که خیلی وقت بود رو هوا بودن
متروید پرایم هم سازنده اش Retro بود که داشت دانکی کونگ میساخت.
رسما رها شد فرنچایز.
ولی باز نینتندو این شانس رو به یه استدیوی خارجی داد که سری رو برگردونند. و این کار رو هم با احتیاط بالایی انجام داد

نتیجه اش Metroid Samus Returns شد که ریمیک نسخه دوم متروید بود (ریمیک نسخه اول رو قبلا روی GBA داده بودن) که بهشون ثابت کرد استدیوی Mercury Steam جربزه این کار رو داره که فرنچایز رو بگیره دستش
در نتیجه پروژه تو کمای Metroid Dread زیر دست اینا زنده شد که خب ادامه اش دیگه جای تعریف نداره
از اون ور حتی خود Retro هم تصمیم میگیره با یه روند درست برگرده و اول Metroid Prime 1 رو ریمستر می کنه رو سوییچ تا دوباره خودشو محک بزنه بعد کامل فوکوس کنه رو متروید پرایم 4 که نتیجه اونم مشخصه و فکر نکنم MP4 بازی بدی شه. بعید میدونم متاش بالای 90 شه مثل سه گانه اصلی ولی بازم بازی خفنی میشه

آیپی های دیگه هم هستن که نینتندو به طرز عجیبی نجات شون داده
مثل همین Famicom Detective Club که نه تنها ریمیک شد و بلکه نسخه جدید هم ازش دادن... بعد فاکینگ 25 سال!

شدنیه اگه بخوان. فقط باید آدمی که دلش برای فرنچایز و آیپی بسوزه باشه که خب من فکر می کنم تو سونی رسما دیگه کسی نیست دلش برای Sly Cooper بسوزه
 
چون یوزر های ps5 بیشترن

سوال این نیست که چرا CoD رو PS5 بیشتر میفروشه؟ سوال اینه که چرا رشد فروش رو PS5 بیشتره، در صورتی که الان صاحب IP خود مایکروسافته، مارکتینگش دربست در اختیار مال خود مایکروسافته و بر خلاف گذشته نه معرفی بازی تو ایونت سونی بوده، نه نمایش گیم پلی هاش و نه فوتیج ها از این کنسول بوده و کلا نه هیچ چیز دیگه، و دی وان رو گیم پس هم امده. قاعدتا باید چون سونی مارکتینگش رو از دست داده و در عوض مفت و مجانی هم میشه رو گیم پس زد یه سری از فن های PS رو هم میکشونده سمت گیم پس و ما رشد عجیب غریب گیم پس و افزایش فروش رو Xbox رو میدیدم که در نتیجه دزدی یوزرهای PS هست که میشه کاهش فروش رو PS اما در عمل برعکس شده ظاهرا و رو کنسول های سونی بیشتر هم استقبال کردن:دی کاهش 67 درصدی فروش رو Xbox هم که دلیل اصلیش گیم پس هست، ولی باز باید پرسید اون افزایش یوزری که انتظار داشتن رو بهش رسیدن یا نه؟ چون همین کاهش فروش یعنی کاهش درآمد رو کنسول و تنها با افزایش یوزرهای گیم پس جبران میشه که نمیدونم بهش رسیدن یا نه.

ولی چه فایده اخرش سودش میره تو جیب مایکروسافت

و البته یه عدد 20 درصدی از رویلتی که مفت و مسلم میره تو جیب سونی و دیگه بابتش هیچ هزینه مارکتینگی هم پرداخت نکرده.

به علت نبود بازی درست حسابی در پلتفرم مذکور

یجور ترول کنید که در واقع خودزنی نباشه:دی یعنی رو Xbox کاهش فروش داشته چون ملت درگیر این 50 60 تا انحصاری +90 ـی هستن که مایکروسافت داده بیرون و دیگه وقت واسه CoD زدن ندارن؟:دی یا تو گیم پس هر ماه یه سری انحصاری درجه یک میاد که برای فن های رقیب نامرئی و هرکسی که خون سبز تو رگ هاشه فقط میتونه این بازی هارو ببینه و تجربه کنه؟:دی چون تا جایی که در دنیای واقعیات که من درش هستم و قابل مشاهده است همه بازی های خفن امسال رو PS5 بودن و بعضا هم انحصاری این کنسول بودن و Xbox یدونه HB2 رو داشته که حالا کار ندارم بازی خوبی هست و شاهکاره یا آشغاله، ولی هرچی که هست کلا 4 ساعت بیشتر نیست و بعید میدونم فن های مایکروسافت هم این چند ماه اخیر انقدر درگیر 4 ساعت بوده باشن و از شدت خفنیت دست به تکرار مجدد و مجدد بازی زده باشن که دیگه فرصتی برای خرید CoD نمونه:دی

پ.ن: ساتیا هم همین آمار و ارقام رو میبینه که گفته میخوان باقی انحصاری هارو هم برای PS بدن:دی بازی بعدی مایکروسافت انحصاری زمانی PS5 باشه من تعجب نمیکنم:دی
 
آخرین ویرایش:
View attachment 355810

سايلنت هيل ٢ و ووكانگ و استروبات تو تصوير نيستن =P~
هیچ کدام از این ها بازی درست حسابی نیستن و فقط یک قشر خیلی محدودی راضی میکنند تلوو ریمستر هم که دیگه بحثش جداست
یجور ترول کنید که در واقع خودزنی نباشه:دی یعنی رو Xbox کاهش فروش داشته چون ملت درگیر این 50 60 تا انحصاری +90 ـی هستن که مایکروسافت داده بیرون و دیگه وقت واسه CoD زدن ندارن؟:دی یا تو گیم پس هر ماه یه سری انحصاری درجه یک میاد که برای فن های رقیب نامرئی و هرکسی که خون سبز تو رگ هاشه فقط میتونه این بازی هارو ببینه و تجربه کنه؟:دی چون تا جایی که در دنیای واقعیات که من در هستم قابل مشاهده است همه بازی های خفن امسال رو PS5 بودن و بعضا هم انحصاری این کنسول بودن و Xbox یدونه HB2 رو داشته که حالا کار ندارم بازی خوبی هست و شاهکاره یا آشغاله، ولی هرچی که هست کلا 4 ساعت بیشتر نیست و بعید میدونم فن های مایکروسافت هم این چند ماه اخیر انقدر درگیر 4 ساعت بوده باشن و از شدت خفنیت دست به تکرار مجدد و مجدد بازی زده باشن که دیگه فرصتی برای خرید CoD نمونه:دی

پ.ن: ساتیا هم همین آمار و ارقام رو میبینه که گفته میخوان باقی انحصاری هارو هم برای PS بدن:دی بازی بعدی مایکروسافت انحصاری زمانی PS5 باشه من تعجب نمیکنم:دی
بابا چرا متوجه نمیشین که COD روی گیم پس اومده! الان اکثر کاربرهای XBOX گیم پس دارن و احتیاج به خرید بازی ندارند نمونش هم میتونی تو تاپیک بازی تو بازی سنتر ببینی
 
هیچ کدام از این ها بازی درست حسابی نیستن و فقط یک قشر خیلی محدودی راضی میکنند تلوو ریمستر هم که دیگه بحثش جداست

بابا چرا متوجه نمیشین که COD روی گیم پس اومده! الان اکثر کاربرهای XBOX گیم پس دارن و احتیاج به خرید بازی ندارند نمونش هم میتونی تو تاپیک بازی تو بازی سنتر ببینی
هل دایورز که اینهمه رکورد محبوبیت تو تاریخ ترکوند ، شد قشر خیلی محدود ؟
 
  • Like
Reactions: Solidsnake_1
نمیخواستم خیلی نظر بدم مخصوصا وقتی کار به سونی و مقایسه اش با نینتندو میرسه. مثل سیب و پرتقال اند این روزها دو تا کمپانی عملا
ولی خب کوروش یه چی نوشت من مجبورم در موردش نظر بدم :دی



کاری به سونی ندارم من
هر کاری دلشون میخواد بکنن
اتفاقا خیلی هم موفقن الان :دی

و این که سونی دولوپر نداره که بعضی آیپی ها رو بسازه هم کاملا صحیحه. بالاخره این که سونی این اختیار رو به دولوپرها میده تا آیپی خودشون رو توسعه بدن جای تقدیر داره.
البته که مشکلات خودش هم داره به نوبه خودش مثل همین قفسه بندی شدن آیپی های قدیمی در صورت عدم علاقه سازنده ها.

کاری ندارم کلا ولی



هاع این اساسا اشتباهه.
دوتا مثال خوب هم داریم ازش که چرا اشتباهه.

مثال شماره 1:
Fire Emblem

هاع این بهترین مثال این قضیه است
چون نینتندو خیلی هم دوست داشت کل این آیپی رو بذاره کنار. اونم آیپی ای که اساسا هم نسل زلدا و متروید روی NES شروع شده بود.
چرا؟

دقیقا به همین دلیلی که الان بالاتر برای Medievil آوردی

دوران گیم کیوب و گیم بوی ادونس، سری فایر امبلم با دراومدن از انحصار ژاپن و جهانی شدن کلی مخاطب پیدا کرد و همه امید داشتن با حضور شخصیت هاش تو Super Smash Bros این محبوبیت ادامه پیدا کنه.
وقتی دوران Wii و DS شروع شد و کلا نینتندو دچار یه جهش اساسی تو محبوبیت شد همه حس می کردن این فرصت عالی ایه برای سری هایی مثل متروید و فایر امبلم
متروید رو میگم چی میشه
ولی فایر امبلم رسما تصادف می کنه میره دیوار...

Fire Emblem: Radiant Dawn که دنبال نسخه Path of Radiance روی گیم کیوب بود جمعا 400.000 نسخه هم نمیفروشه رو Wii
و بعدش هم ریمیک فایر امبلم اول که تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon عرضه میشه کلهم 500.000 نسخه به زور میفروشه و نینتندو تصمیم میگیره نسخه بعدی ریمیک رو کلا خارج از ژاپن عرضه نکنه

View attachment 355806
View attachment 355807

View attachment 355804
View attachment 355805

همون جا کم کم تو نینتندو حرفاش پیش میاد که آقا بسه
نسل به این خوبی داشتیم این Intelligent System گند زد با فایر امبلم ساختن اش. بچسبه به همون Paper Mario و اینا.

استدیو IS چیکار می کنه؟
با چنگ و دندون می جنگه که آقا به من یه فرصت دیگه بدید یه فایر امبلم دیگه بسازم. نشد ببندید در آیپی رو بره. و ریسک سنگینی که می کنن اینه که تصمیم می گیرن این آخرین بازی ای که میسازن رو به عنوان لانچ تایتل 3DS بدن بیرون. لانچ تایتل کنسولی که معروفه به لانچ افتضاحش (به خاطر قیمت و مارکتینگ بد، نینتندو 3DS رو با یه سری شگرد خاص نجات میده که 75 میلیون دستگاه فروش میره ازش)
خلاصه یخورده تاخیر میخوره ولی 2012 دستپخت اینا تحت عنوان Fire Emblem: Awakening میاد بیرون و برخلاف تمام تصورات، بازی به پرفروش ترین بازی سری تا اون موقع تبدیل میشه.
چیزی که نینتندو رو قانع می کنه که سری رو زنده نگه دارن که منتهی میشه به Fire Emblem: Three Houses که پرفروش ترین بازی ژانر SRPG ـه الان.

مثال 2: Metroid

اینو دیگه کوتاهش می کنم
متروید هم دوران Wii تصادف می کنه میره تو دیوار
مخصوصا با Metroid Other M که یه چیز فضایی ای بد بود.

بعد نکته ای که در مورد متروید خیلی ترسناک بود این بود که مثل Intelligent System و فایر امبلم نبود که یه استدیو پشت فرنچایز دربیاد و جونشونو واسش وسط بذارن
برعکس. هیچ کس نبود که متروید درست کنه. متروید های دو بعدی که خیلی وقت بود رو هوا بودن
متروید پرایم هم سازنده اش Retro بود که داشت دانکی کونگ میساخت.
رسما رها شد فرنچایز.
ولی باز نینتندو این شانس رو به یه استدیوی خارجی داد که سری رو برگردونند. و این کار رو هم با احتیاط بالایی انجام داد

نتیجه اش Metroid Samus Returns شد که ریمیک نسخه دوم متروید بود (ریمیک نسخه اول رو قبلا روی GBA داده بودن) که بهشون ثابت کرد استدیوی Mercury Steam جربزه این کار رو داره که فرنچایز رو بگیره دستش
در نتیجه پروژه تو کمای Metroid Dread زیر دست اینا زنده شد که خب ادامه اش دیگه جای تعریف نداره
از اون ور حتی خود Retro هم تصمیم میگیره با یه روند درست برگرده و اول Metroid Prime 1 رو ریمستر می کنه رو سوییچ تا دوباره خودشو محک بزنه بعد کامل فوکوس کنه رو متروید پرایم 4 که نتیجه اونم مشخصه و فکر نکنم MP4 بازی بدی شه. بعید میدونم متاش بالای 90 شه مثل سه گانه اصلی ولی بازم بازی خفنی میشه

آیپی های دیگه هم هستن که نینتندو به طرز عجیبی نجات شون داده
مثل همین Famicom Detective Club که نه تنها ریمیک شد و بلکه نسخه جدید هم ازش دادن... بعد فاکینگ 25 سال!

شدنیه اگه بخوان. فقط باید آدمی که دلش برای فرنچایز و آیپی بسوزه باشه که خب من فکر می کنم تو سونی رسما دیگه کسی نیست دلش برای Sly Cooper بسوزه
واقعا اگر قرار باشه KZ یا Resistance یا Infamouse جدیدی ساخته بشه، هزینه‌اش با ساخت FE:Awakening روی 3DS یا Metroid Dread قابل مقایسه‌اس؟
بحث ریسک و ریوارد هم این وسط مطرحه دیگه.
 
انصافا خودت پستتو بخون ببین این الان یه توجیه منطقی واسه سونیه؟ :D دقیقا حرفت مثل اینه که به یکی میگی چرا هیچوقت نمیدویی بگه هر موقع میدوئم میخورم به در و دیوار چون چشمامو میبندم. بعد توئم بگی خب منطقیه نباید بدوئی. قاعدتا سوال اولت باید این باشه که چرا چشماتو بستی دیگه درسته؟ :D

اینکه سونی هنوز مثل 20-30 سال پیش استدیوهاش ساختار جزیره ای دارن و هر کی واسه خودش داره یه کار میکنه و هر از گاهی هم میزنه چندتاشونو میبنده الان شد توجیه گند کاریاش؟
اینکه به خاطر اینکه برای مدیرهای بالایی توجیه مالی نداره که آی پی هاشون رو به استدیوهای بهتری بدن و میدن دست استدیوهای تازه تاسیس یا درجه چندم بعدم گند میخوره شده توجیه؟ دقیقا هم دلیلش اینه که میگن مگه قبلا چقدر میفروخته که بخوایم فلان قدرم پاش پول بذاریم.
یا اینکه با اون بازاریابی فوق افتضاحی که چند ساله پیش گرفته انتظارم داری مثل نینتندو بازی بفروشه؟ والا همون یکی دو میلیونی هم که میفروشه صدقه سر 4 تا گیمر پیگیره که لطف کردن بازیاشونو خریدن وگرنه اون نحوه مارکتینگ قشنگ توهین به خریدارای پلی استیشنه.


یعنی الان تو نینتندو یه سری بازیساز بالای 60 سال نشستن صبح تا شب کد میزنن و است و تکسچر درست میکنن؟ :D نه کوروش جان چیزی که نینتندو داره هویته، یک پارچگیه، مدیریت قویه. بازیساز میاد و میره و نسل تغییر میکنه و اگه تو یک ساختار و بستر قوی تو کمپانی شکل داده باشی با تغییر مهره ها اتفاقی تو روند ساخت آثارت ایجاد نمیشه.
در صنعت سرگرمی بزرگتر از ریدلی اسکات و جیمز کامرون نداریم :-?? این دو بزرگوار هر با که تلاش کردن ادامه ابر شاهکار های خودشون ( Terminator / Alien ) بسازن شکست خوردن ( نه یکبار , 3 بار تلاش کردن و فحش خوردن ) بعد انتظار داری یه استودیو 300 نفری که صرفا اسم استودیو گذشته رو یدک می کشه همون خروجی گذشته رو داشته باشه ؟

بایوری که Dragon Age: Origins ساخت دیگه وجود خارجی نداره
اون استودیوی که Killzone ساخته 10 سال پیش از بین رفت
و....
هیچ استودیو جایگزینی هم وجود نداره که ادامه اون شاهکار ها رو با اون کیفیت بسازه

آی پی هاشون رو به استدیوهای بهتری بدن ؟ کدوم استودیو ؟
2 تا استودیو مستقل نام ببر که توانایی ساخت Killzone داشته باشن
2 تا استودیو مستقل نام ببر که توانایی ساخت Syphon Filter / Jak and Daxte /SOCOM و.... داشته باشن

بازاریابی فوق افتضاح ؟ پس تبلیغات نینتدو رو ندیدی که صرفا با یه معرفی ساده بدون بنر و تبلیغات شهری 90 درصد بازی هاش عرضه می کنه
sackboy و Shadow of the Colossus در تمام کنفرانس ها حضور داشتن و حجم تبلیغات اشون چند برابر بازی های نینتندو بود

DEMON SOULS مرکز توجه رونمایی PS5 بود و اولین بازی نسل نهمی بود + چند برابر کل سری سولز تبلیغ شد + در اوج محبوبیت سری سولز عرضه شد ( در همون دوران DARK SOULS 3 بالای 6 میلیون نسخه روی PS4 فروخته بود )


بزرگوار شما چشمات بستی :D

مثل اینکه شما داخل یه رستوران مشهور یه غذای خاص با فرمول یه اشپز خاص سفارش می دادی , حالا اون اشپز چند سال که مرده و شما حاضر نیستی قبول کنی

هر روز جلو دستوران فریاد میزنی : من اون غذای که 10 سال پیش سفارش داده بودم میخوام
رییس رستوران هم جواب میده : به خدا اون اشپز مرده :D
بعد تو فریاد میزنی : شما با من دشمنی دارین و باید اون اشپز از قبر بیرون بکشید تا غذای من دوباره با همون فرمول درست کنه

به خدا اون استودیو مرد و تمام شد :D
-----------
بازیساز میاد و میره و نسل تغییر میکنه ؟

5 people made the original Super Mario Bros. - all of them were still at Nintendo to ship Wonder 38 years later

کارگردان The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
1730891311200.png

کارگردان Kirby and the Forgotten Land
1730891261767.png


خالق Xenoblade Chronicles / Xenogears
1730891479051.png

نمیخواستم خیلی نظر بدم مخصوصا وقتی کار به سونی و مقایسه اش با نینتندو میرسه. مثل سیب و پرتقال اند این روزها دو تا کمپانی عملا
ولی خب کوروش یه چی نوشت من مجبورم در موردش نظر بدم :دی



کاری به سونی ندارم من
هر کاری دلشون میخواد بکنن
اتفاقا خیلی هم موفقن الان :دی

و این که سونی دولوپر نداره که بعضی آیپی ها رو بسازه هم کاملا صحیحه. بالاخره این که سونی این اختیار رو به دولوپرها میده تا آیپی خودشون رو توسعه بدن جای تقدیر داره.
البته که مشکلات خودش هم داره به نوبه خودش مثل همین قفسه بندی شدن آیپی های قدیمی در صورت عدم علاقه سازنده ها.

کاری ندارم کلا ولی



هاع این اساسا اشتباهه.
دوتا مثال خوب هم داریم ازش که چرا اشتباهه.

مثال شماره 1:
Fire Emblem

هاع این بهترین مثال این قضیه است
چون نینتندو خیلی هم دوست داشت کل این آیپی رو بذاره کنار. اونم آیپی ای که اساسا هم نسل زلدا و متروید روی NES شروع شده بود.
چرا؟

دقیقا به همین دلیلی که الان بالاتر برای Medievil آوردی

دوران گیم کیوب و گیم بوی ادونس، سری فایر امبلم با دراومدن از انحصار ژاپن و جهانی شدن کلی مخاطب پیدا کرد و همه امید داشتن با حضور شخصیت هاش تو Super Smash Bros این محبوبیت ادامه پیدا کنه.
وقتی دوران Wii و DS شروع شد و کلا نینتندو دچار یه جهش اساسی تو محبوبیت شد همه حس می کردن این فرصت عالی ایه برای سری هایی مثل متروید و فایر امبلم
متروید رو میگم چی میشه
ولی فایر امبلم رسما تصادف می کنه میره دیوار...

Fire Emblem: Radiant Dawn که دنبال نسخه Path of Radiance روی گیم کیوب بود جمعا 400.000 نسخه هم نمیفروشه رو Wii
و بعدش هم ریمیک فایر امبلم اول که تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon عرضه میشه کلهم 500.000 نسخه به زور میفروشه و نینتندو تصمیم میگیره نسخه بعدی ریمیک رو کلا خارج از ژاپن عرضه نکنه

View attachment 355806
View attachment 355807

View attachment 355804
View attachment 355805

همون جا کم کم تو نینتندو حرفاش پیش میاد که آقا بسه
نسل به این خوبی داشتیم این Intelligent System گند زد با فایر امبلم ساختن اش. بچسبه به همون Paper Mario و اینا.

استدیو IS چیکار می کنه؟
با چنگ و دندون می جنگه که آقا به من یه فرصت دیگه بدید یه فایر امبلم دیگه بسازم. نشد ببندید در آیپی رو بره. و ریسک سنگینی که می کنن اینه که تصمیم می گیرن این آخرین بازی ای که میسازن رو به عنوان لانچ تایتل 3DS بدن بیرون. لانچ تایتل کنسولی که معروفه به لانچ افتضاحش (به خاطر قیمت و مارکتینگ بد، نینتندو 3DS رو با یه سری شگرد خاص نجات میده که 75 میلیون دستگاه فروش میره ازش)
خلاصه یخورده تاخیر میخوره ولی 2012 دستپخت اینا تحت عنوان Fire Emblem: Awakening میاد بیرون و برخلاف تمام تصورات، بازی به پرفروش ترین بازی سری تا اون موقع تبدیل میشه.
چیزی که نینتندو رو قانع می کنه که سری رو زنده نگه دارن که منتهی میشه به Fire Emblem: Three Houses که پرفروش ترین بازی ژانر SRPG ـه الان.

مثال 2: Metroid

اینو دیگه کوتاهش می کنم
متروید هم دوران Wii تصادف می کنه میره تو دیوار
مخصوصا با Metroid Other M که یه چیز فضایی ای بد بود.

بعد نکته ای که در مورد متروید خیلی ترسناک بود این بود که مثل Intelligent System و فایر امبلم نبود که یه استدیو پشت فرنچایز دربیاد و جونشونو واسش وسط بذارن
برعکس. هیچ کس نبود که متروید درست کنه. متروید های دو بعدی که خیلی وقت بود رو هوا بودن
متروید پرایم هم سازنده اش Retro بود که داشت دانکی کونگ میساخت.
رسما رها شد فرنچایز.
ولی باز نینتندو این شانس رو به یه استدیوی خارجی داد که سری رو برگردونند. و این کار رو هم با احتیاط بالایی انجام داد

نتیجه اش Metroid Samus Returns شد که ریمیک نسخه دوم متروید بود (ریمیک نسخه اول رو قبلا روی GBA داده بودن) که بهشون ثابت کرد استدیوی Mercury Steam جربزه این کار رو داره که فرنچایز رو بگیره دستش
در نتیجه پروژه تو کمای Metroid Dread زیر دست اینا زنده شد که خب ادامه اش دیگه جای تعریف نداره
از اون ور حتی خود Retro هم تصمیم میگیره با یه روند درست برگرده و اول Metroid Prime 1 رو ریمستر می کنه رو سوییچ تا دوباره خودشو محک بزنه بعد کامل فوکوس کنه رو متروید پرایم 4 که نتیجه اونم مشخصه و فکر نکنم MP4 بازی بدی شه. بعید میدونم متاش بالای 90 شه مثل سه گانه اصلی ولی بازم بازی خفنی میشه

آیپی های دیگه هم هستن که نینتندو به طرز عجیبی نجات شون داده
مثل همین Famicom Detective Club که نه تنها ریمیک شد و بلکه نسخه جدید هم ازش دادن... بعد فاکینگ 25 سال!

شدنیه اگه بخوان. فقط باید آدمی که دلش برای فرنچایز و آیپی بسوزه باشه که خب من فکر می کنم تو سونی رسما دیگه کسی نیست دلش برای Sly Cooper بسوزه
چی اشتباه ؟ تو که حرف من تایید کردی :D
من چی گفتم ؟
استودیو و تیم های نینتندو 20 / 30 سال تغییری نکردن و بعد از این همه سال فرصت پیدا کردن شاهکار های خودشون در غرب بفروشن

Intelligent System یه استودیو خارجی که IP از دست استودیوی که گند زده / توانایی ساختن ادامه بازی نداشته ( تمام IP مرده سونی همین وضعیت دارن ) گرفته باشه و سری نجات داده نیست
Intelligent System خالق سری Fire Emblem و صرفا چیزی که خودشون از صفر خلق کردن ( مدتی دچار مشکل شده بود ) نجات دادن :D
کسانی که سال 1990 نسخه اول ساختن , 20 سال بعد دوباره سری زنده کردن

Mercury Steam
سونی هم با Bluepoint همین رفتار کرد و بعد از دو ریمیک شاهکار استودیو رو خرید , با این تفاوت که ظاهرا Bluepoint حاظر نشده نسخه جدید یه IP قدیمی بسازه :-??

بقیه بازی های نینتندو هم زیر مجموعه همون افرادی ان که گفتم 20 / 30 با نینتندو همکاری می کنن


اون طرف سونی
دیگه موفق تر از سانتا مونیکا و ناتی داگ داریم ؟ نداریم
از تیم اصلی GOD OF WAR 3 فقط یک نفر داخل استودیو باقی مونده / الان بعید 10 درصد از کل کسانی که در ساخت GOW 3 مشارکت داشتن داخل استودیو باشن
تیم Jak and Daxte که هیچ , حتی تیمی که انچارتد 1 ساخت هم دیگه وجود خارجی نداره


فروش کنسول PS3 به ۸۸ میلیون عدد رسیده است. این رقم توسط فردی که ادعا می‌کند برای سونی کار می‌کند، ادعا شده است.

Fun Fact: PS3 Lifetime Sales Crossed 88 Million - PlayStation LifeStyle

View attachment 355802
88,159,116 کنسول PS3 تولید / فروخته شده

1730893530971.png 1730893513398.png
 
آخرین ویرایش:
سوال این نیست که چرا CoD رو PS5 بیشتر میفروشه؟ سوال اینه که چرا رشد فروش رو PS5 بیشتره، در صورتی که الان صاحب IP خود مایکروسافته، مارکتینگش دربست در اختیار مال خود مایکروسافته و بر خلاف گذشته نه معرفی بازی تو ایونت سونی بوده، نه نمایش گیم پلی هاش و نه فوتیج ها از این کنسول بوده و کلا نه هیچ چیز دیگه، و دی وان رو گیم پس هم امده. قاعدتا باید چون سونی مارکتینگش رو از دست داده و در عوض مفت و مجانی هم میشه رو گیم پس زد یه سری از فن های PS رو هم میکشونده سمت گیم پس و ما رشد عجیب غریب گیم پس و افزایش فروش رو Xbox رو میدیدم که در نتیجه دزدی یوزرهای PS هست که میشه کاهش فروش رو PS اما در عمل برعکس شده ظاهرا و رو کنسول های سونی بیشتر هم استقبال کردن:دی کاهش 67 درصدی فروش رو Xbox هم که دلیل اصلیش گیم پس هست، ولی باز باید پرسید اون افزایش یوزری که انتظار داشتن رو بهش رسیدن یا نه؟ چون همین کاهش فروش یعنی کاهش درآمد رو کنسول و تنها با افزایش یوزرهای گیم پس جبران میشه که نمیدونم بهش رسیدن یا نه.

و البته یه عدد 20 درصدی از رویلتی که مفت و مسلم میره تو جیب سونی و دیگه بابتش هیچ هزینه مارکتینگی هم پرداخت نکرده
خوب این بخاطر نوع نگاه شماس
گیمرها که عوض نشدن خیلیا هنوز ترجیح میدن با PS5 بازی کنن و این اصلا چیز عجیب غریبی نیست
مایکروسافت خیلی وقته قید رشد فروش رو اکوسیستم خودشو زده
و متوجه شده کسی برندس که سود بیشتری از فروش ip بدست میاره

دیگه دوران انحصاری کردن یه اسلحه تو بازی برای یه کنسول خاص به پایان رسیده

شما خوشحالی رشد فروش رو ps5 بیشتره
مایکروسافتم خوشحاله رو همه پلتفرم ها داره سودشو میبره

بله 20%میره تو جیب سونی بایدم همین باشه چون قانونه
تو جیب ولو استیم هم میره
دلیل این هایپ کاذت شما بی معنیست

الان سونی انحصاریهاشو رو استیم عرضه میکنه 20% میره تو جیب ولو دیگه

سونی لانچ همزمان بزنه رو PC ببینیم رشد فروشش رو کنسولش بیشتره یا رو استیم
نمونش black myth wukong که فروشش رو استیم قیامت بود

سونی هم برا همین شل کرده برا استیم که بتونه هزینه بازیهای aaa در بیاره

خدایی برای چه چیزایی خوشحالی میکنید
اجازه بدید مایکروسافت سه تریلیون دلاری سودشو بکنه دیگه


 
آخرین ویرایش:
سخن شما درست ولی اینجا از دید "گیمر" به داستان نگاه میشه، دید شما دید تخصصی و سهامداری هست (نمیگم بده ها خیلی هم خوبه به جاش، ولی به نظرم جاش اینجا نیست، اینجا همون بحث 30 درصد و حواشی مربوط به گیمینگ اهمیت پیدا میکنه)
بحث گیمینگ‌ و تحلیلی نداره که عزیز دلم. %30 کمیسیون از فروش یک محصول در فروشگاه دیجیتال همیشه بوده. مایکروسافت ۱۰ ساله داره این کمیسیون رو سر ماینکرفت به نینتندو و سونی پرداخت می‌کنه. حالا چرا یه شبه این موضوع مهم شده ؟
 
1731049984621.png
1731050025681.png

فروش کنسول PS5 به 65.5 میلیون دستگاه رسید
مقایسه فروش کنسول و بازی ها رو تو چارت بالا در مقایسه با PS4 میتونید ببینید که عملکرد تقریبا مشابهی دارن


اول این که این آمار وحشتناک خوبیه
اگه فکر می کنید یه لانچ 1.5 میلیونی واسه یه فرست پارتی سونی بعد دو ماه خیلی زیاد نیست باید بگم سخت در اشتباهید و تو شرایط فعلی بازار پلتفرمرهای سه بعدی، بدون در نظر گرفتن ماریو، این بازی عملا موفق ترین بازی ژانره
ولی چیزی که مهم تره و سونی تو آمارش بهش اشاره کرده اینه:

1731050373559.png

یعنی حتی اگه فرض بگیریم آستروبات با این مومنتوم به فروشش ادامه بده و نهایتا 5~6 میلیون بفروشه و اون MEGA HIT ـی که یه عده فکر می کنن نشه
بازم مهم نیست
37% کسایی که بازی رو روی PS5 خریدن عملا تا دو سال پیش هیچ بازی فرست پارتی ای از سونی نخریدن
این یعنی بازی عملکردش به عنوان سیستم سلر فوق العاده قویه و به شدت مهره کلیدی ایه برای کاتالوگ فعلی بازی های PS5
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or