این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
سخن شما درست ولی اینجا از دید "گیمر" به داستان نگاه میشه، دید شما دید تخصصی و سهامداری هست (نمیگم بده ها خیلی هم خوبه به جاش، ولی به نظرم جاش اینجا نیست، اینجا همون بحث 30 درصد و حواشی مربوط به گیمینگ اهمیت پیدا میکنه)اره خب از نظر شما مالک بزرگترین، قدیمی ترین و مهمترین iP های لایو سرویس صنعت گیم بشی و دسترنج ۲۰ سال تجربه اکتیویژن بلیزارد تو مبحث بازی های مولتی پلیر (DemonWare) رو یه شبه برای خودت کنی، ارزش اش کمتر از ٪۳۰ کمیسیون پلی استیشن هست.
اگر میخواهید بر اساس گفته این و اون بحث کنید و تز بدید، بهتره یاد بگیرید تیتر نخونید. نه مایکروسافت و نه مت بوتی هیچ حرفی در خصوص بیرون کردن سونی از صنعت گیم نگفتند.
دقیقا تو یه پستی قبلا گفتم که چطور نینتندو هوشمندانه به آی پی های نسبتا نیشش شانس دوباره روی سوییچ داد و فروششونو برد بالا. برعکس سونی که با ذهنیت فوق احمقانه "چیزی که قبلا نمیفروخته چرا الان بفروشه" دو جین آی پی باارزششو خاک کرد رفت.
البته بیشترین فشار رو وقتی میخورم که میبینم نظر یه سری تو همین فروم اینه که اینکار سونی منطقیه در صورتی که یه پلتفرم هولدر مثل نینتندو رفتار میکنه نه مثل یه ناشر دسته چندمی.
صد ها بار گفتم
سونی هیچ ip خاک نکرده تیم و استودیوی وجود نداشته که قسمت جدید اون ip بسازه و در نتیجه ادامه سری ساخته نشده
اون استودیو های که بازی های مثل Jak and Daxte / Resistance / Syphon Filter / Killzone / Infamous و... دیگه وجود ندارن
اون نسل از بازی ساز ها با یه نسل دیگه جایگزین شده
Game Dev - Dragon Age 1-3 collection is less likely than Mass Effect because very few people at Bioware nowadays have experience on the Eclipse Engine
این نسل جدید توانایی ساخت یه بازی مسخره مثل کنکورد ندارن بعد انتظار داری Resistance / Killzone بسازن
چیزی که تو ذهن گیمر هاست ( سونی همین الان می تونه یه Jak and Daxte / Resistance / Syphon Filter / Killzone / Infamous متای 90 با فروش 10 میلیونی بسازه و صرفا به خاطر نفرت از فن بیس نمی سازه ) صرفا تو ذهن گیمر ها واقعیت داره , در دنیای واقعی سونی 10 ها بار تلاش کرده ادامه IP های قدیمی بسازه و در 90 درصد موارد به خاطر نبود استودیو درست و حسابی کنسل شده
مواردی هم که عرضه شد
شکست تجاری و هنری
View attachment 355777
sackboy: a big adventure شکست تجاری بود
ابر شاهکاری مثل Shadow of the Colossus کمتر از 1.5 میلیون نسخه فروخت
سر یکی از بهترین ریمیک های تاریخ گیم (DEMON SOULS ) فن بیس ریج زدن که سونی روح فرام سافت از بازی حذف کرده DEMON SOULS با متای 92 کلا 2.1 میلیون نسخه فروخته
در مورد نینتندو کاملا بر عکس
استودیو و تیم های نینتندو 20 / 30 سال تغییری نکردن و بعد از این همه سال فرصت پیدا کردن شاهکار های خودشون در غرب بفروشن
در مورد نینتندو کاملا بر عکس
استودیو و تیم های نینتندو 20 / 30 سال تغییری نکردن و بعد از این همه سال فرصت پیدا کردن شاهکار های خودشون در غرب بفروشن
چون یوزر های ps5 بیشترن
ولی چه فایده اخرش سودش میره تو جیب مایکروسافت
به علت نبود بازی درست حسابی در پلتفرم مذکور
هیچ کدام از این ها بازی درست حسابی نیستن و فقط یک قشر خیلی محدودی راضی میکنند تلوو ریمستر هم که دیگه بحثش جداست
بابا چرا متوجه نمیشین که COD روی گیم پس اومده! الان اکثر کاربرهای XBOX گیم پس دارن و احتیاج به خرید بازی ندارند نمونش هم میتونی تو تاپیک بازی تو بازی سنتر ببینییجور ترول کنید که در واقع خودزنی نباشه یعنی رو Xbox کاهش فروش داشته چون ملت درگیر این 50 60 تا انحصاری +90 ـی هستن که مایکروسافت داده بیرون و دیگه وقت واسه CoD زدن ندارن؟ یا تو گیم پس هر ماه یه سری انحصاری درجه یک میاد که برای فن های رقیب نامرئی و هرکسی که خون سبز تو رگ هاشه فقط میتونه این بازی هارو ببینه و تجربه کنه؟ چون تا جایی که در دنیای واقعیات که من در هستم قابل مشاهده است همه بازی های خفن امسال رو PS5 بودن و بعضا هم انحصاری این کنسول بودن و Xbox یدونه HB2 رو داشته که حالا کار ندارم بازی خوبی هست و شاهکاره یا آشغاله، ولی هرچی که هست کلا 4 ساعت بیشتر نیست و بعید میدونم فن های مایکروسافت هم این چند ماه اخیر انقدر درگیر 4 ساعت بوده باشن و از شدت خفنیت دست به تکرار مجدد و مجدد بازی زده باشن که دیگه فرصتی برای خرید CoD نمونه
پ.ن: ساتیا هم همین آمار و ارقام رو میبینه که گفته میخوان باقی انحصاری هارو هم برای PS بدن بازی بعدی مایکروسافت انحصاری زمانی PS5 باشه من تعجب نمیکنم
هل دایورز که اینهمه رکورد محبوبیت تو تاریخ ترکوند ، شد قشر خیلی محدود ؟هیچ کدام از این ها بازی درست حسابی نیستن و فقط یک قشر خیلی محدودی راضی میکنند تلوو ریمستر هم که دیگه بحثش جداست
بابا چرا متوجه نمیشین که COD روی گیم پس اومده! الان اکثر کاربرهای XBOX گیم پس دارن و احتیاج به خرید بازی ندارند نمونش هم میتونی تو تاپیک بازی تو بازی سنتر ببینی
واقعا اگر قرار باشه KZ یا Resistance یا Infamouse جدیدی ساخته بشه، هزینهاش با ساخت FE:Awakening روی 3DS یا Metroid Dread قابل مقایسهاس؟نمیخواستم خیلی نظر بدم مخصوصا وقتی کار به سونی و مقایسه اش با نینتندو میرسه. مثل سیب و پرتقال اند این روزها دو تا کمپانی عملا
ولی خب کوروش یه چی نوشت من مجبورم در موردش نظر بدم
کاری به سونی ندارم من
هر کاری دلشون میخواد بکنن
اتفاقا خیلی هم موفقن الان
و این که سونی دولوپر نداره که بعضی آیپی ها رو بسازه هم کاملا صحیحه. بالاخره این که سونی این اختیار رو به دولوپرها میده تا آیپی خودشون رو توسعه بدن جای تقدیر داره.
البته که مشکلات خودش هم داره به نوبه خودش مثل همین قفسه بندی شدن آیپی های قدیمی در صورت عدم علاقه سازنده ها.
کاری ندارم کلا ولی
هاع این اساسا اشتباهه.
دوتا مثال خوب هم داریم ازش که چرا اشتباهه.
مثال شماره 1:
Fire Emblem
هاع این بهترین مثال این قضیه است
چون نینتندو خیلی هم دوست داشت کل این آیپی رو بذاره کنار. اونم آیپی ای که اساسا هم نسل زلدا و متروید روی NES شروع شده بود.
چرا؟
دقیقا به همین دلیلی که الان بالاتر برای Medievil آوردی
دوران گیم کیوب و گیم بوی ادونس، سری فایر امبلم با دراومدن از انحصار ژاپن و جهانی شدن کلی مخاطب پیدا کرد و همه امید داشتن با حضور شخصیت هاش تو Super Smash Bros این محبوبیت ادامه پیدا کنه.
وقتی دوران Wii و DS شروع شد و کلا نینتندو دچار یه جهش اساسی تو محبوبیت شد همه حس می کردن این فرصت عالی ایه برای سری هایی مثل متروید و فایر امبلم
متروید رو میگم چی میشه
ولی فایر امبلم رسما تصادف می کنه میره دیوار...
Fire Emblem: Radiant Dawn که دنبال نسخه Path of Radiance روی گیم کیوب بود جمعا 400.000 نسخه هم نمیفروشه رو Wii
و بعدش هم ریمیک فایر امبلم اول که تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon عرضه میشه کلهم 500.000 نسخه به زور میفروشه و نینتندو تصمیم میگیره نسخه بعدی ریمیک رو کلا خارج از ژاپن عرضه نکنه
View attachment 355806
View attachment 355807
View attachment 355804
View attachment 355805
همون جا کم کم تو نینتندو حرفاش پیش میاد که آقا بسه
نسل به این خوبی داشتیم این Intelligent System گند زد با فایر امبلم ساختن اش. بچسبه به همون Paper Mario و اینا.
استدیو IS چیکار می کنه؟
با چنگ و دندون می جنگه که آقا به من یه فرصت دیگه بدید یه فایر امبلم دیگه بسازم. نشد ببندید در آیپی رو بره. و ریسک سنگینی که می کنن اینه که تصمیم می گیرن این آخرین بازی ای که میسازن رو به عنوان لانچ تایتل 3DS بدن بیرون. لانچ تایتل کنسولی که معروفه به لانچ افتضاحش (به خاطر قیمت و مارکتینگ بد، نینتندو 3DS رو با یه سری شگرد خاص نجات میده که 75 میلیون دستگاه فروش میره ازش)
خلاصه یخورده تاخیر میخوره ولی 2012 دستپخت اینا تحت عنوان Fire Emblem: Awakening میاد بیرون و برخلاف تمام تصورات، بازی به پرفروش ترین بازی سری تا اون موقع تبدیل میشه.
چیزی که نینتندو رو قانع می کنه که سری رو زنده نگه دارن که منتهی میشه به Fire Emblem: Three Houses که پرفروش ترین بازی ژانر SRPG ـه الان.
مثال 2: Metroid
اینو دیگه کوتاهش می کنم
متروید هم دوران Wii تصادف می کنه میره تو دیوار
مخصوصا با Metroid Other M که یه چیز فضایی ای بد بود.
بعد نکته ای که در مورد متروید خیلی ترسناک بود این بود که مثل Intelligent System و فایر امبلم نبود که یه استدیو پشت فرنچایز دربیاد و جونشونو واسش وسط بذارن
برعکس. هیچ کس نبود که متروید درست کنه. متروید های دو بعدی که خیلی وقت بود رو هوا بودن
متروید پرایم هم سازنده اش Retro بود که داشت دانکی کونگ میساخت.
رسما رها شد فرنچایز.
ولی باز نینتندو این شانس رو به یه استدیوی خارجی داد که سری رو برگردونند. و این کار رو هم با احتیاط بالایی انجام داد
نتیجه اش Metroid Samus Returns شد که ریمیک نسخه دوم متروید بود (ریمیک نسخه اول رو قبلا روی GBA داده بودن) که بهشون ثابت کرد استدیوی Mercury Steam جربزه این کار رو داره که فرنچایز رو بگیره دستش
در نتیجه پروژه تو کمای Metroid Dread زیر دست اینا زنده شد که خب ادامه اش دیگه جای تعریف نداره
از اون ور حتی خود Retro هم تصمیم میگیره با یه روند درست برگرده و اول Metroid Prime 1 رو ریمستر می کنه رو سوییچ تا دوباره خودشو محک بزنه بعد کامل فوکوس کنه رو متروید پرایم 4 که نتیجه اونم مشخصه و فکر نکنم MP4 بازی بدی شه. بعید میدونم متاش بالای 90 شه مثل سه گانه اصلی ولی بازم بازی خفنی میشه
آیپی های دیگه هم هستن که نینتندو به طرز عجیبی نجات شون داده
مثل همین Famicom Detective Club که نه تنها ریمیک شد و بلکه نسخه جدید هم ازش دادن... بعد فاکینگ 25 سال!
شدنیه اگه بخوان. فقط باید آدمی که دلش برای فرنچایز و آیپی بسوزه باشه که خب من فکر می کنم تو سونی رسما دیگه کسی نیست دلش برای Sly Cooper بسوزه
در صنعت سرگرمی بزرگتر از ریدلی اسکات و جیمز کامرون نداریم این دو بزرگوار هر با که تلاش کردن ادامه ابر شاهکار های خودشون ( Terminator / Alien ) بسازن شکست خوردن ( نه یکبار , 3 بار تلاش کردن و فحش خوردن ) بعد انتظار داری یه استودیو 300 نفری که صرفا اسم استودیو گذشته رو یدک می کشه همون خروجی گذشته رو داشته باشه ؟انصافا خودت پستتو بخون ببین این الان یه توجیه منطقی واسه سونیه؟ دقیقا حرفت مثل اینه که به یکی میگی چرا هیچوقت نمیدویی بگه هر موقع میدوئم میخورم به در و دیوار چون چشمامو میبندم. بعد توئم بگی خب منطقیه نباید بدوئی. قاعدتا سوال اولت باید این باشه که چرا چشماتو بستی دیگه درسته؟
اینکه سونی هنوز مثل 20-30 سال پیش استدیوهاش ساختار جزیره ای دارن و هر کی واسه خودش داره یه کار میکنه و هر از گاهی هم میزنه چندتاشونو میبنده الان شد توجیه گند کاریاش؟
اینکه به خاطر اینکه برای مدیرهای بالایی توجیه مالی نداره که آی پی هاشون رو به استدیوهای بهتری بدن و میدن دست استدیوهای تازه تاسیس یا درجه چندم بعدم گند میخوره شده توجیه؟ دقیقا هم دلیلش اینه که میگن مگه قبلا چقدر میفروخته که بخوایم فلان قدرم پاش پول بذاریم.
یا اینکه با اون بازاریابی فوق افتضاحی که چند ساله پیش گرفته انتظارم داری مثل نینتندو بازی بفروشه؟ والا همون یکی دو میلیونی هم که میفروشه صدقه سر 4 تا گیمر پیگیره که لطف کردن بازیاشونو خریدن وگرنه اون نحوه مارکتینگ قشنگ توهین به خریدارای پلی استیشنه.
یعنی الان تو نینتندو یه سری بازیساز بالای 60 سال نشستن صبح تا شب کد میزنن و است و تکسچر درست میکنن؟ نه کوروش جان چیزی که نینتندو داره هویته، یک پارچگیه، مدیریت قویه. بازیساز میاد و میره و نسل تغییر میکنه و اگه تو یک ساختار و بستر قوی تو کمپانی شکل داده باشی با تغییر مهره ها اتفاقی تو روند ساخت آثارت ایجاد نمیشه.
چی اشتباه ؟ تو که حرف من تایید کردینمیخواستم خیلی نظر بدم مخصوصا وقتی کار به سونی و مقایسه اش با نینتندو میرسه. مثل سیب و پرتقال اند این روزها دو تا کمپانی عملا
ولی خب کوروش یه چی نوشت من مجبورم در موردش نظر بدم
کاری به سونی ندارم من
هر کاری دلشون میخواد بکنن
اتفاقا خیلی هم موفقن الان
و این که سونی دولوپر نداره که بعضی آیپی ها رو بسازه هم کاملا صحیحه. بالاخره این که سونی این اختیار رو به دولوپرها میده تا آیپی خودشون رو توسعه بدن جای تقدیر داره.
البته که مشکلات خودش هم داره به نوبه خودش مثل همین قفسه بندی شدن آیپی های قدیمی در صورت عدم علاقه سازنده ها.
کاری ندارم کلا ولی
هاع این اساسا اشتباهه.
دوتا مثال خوب هم داریم ازش که چرا اشتباهه.
مثال شماره 1:
Fire Emblem
هاع این بهترین مثال این قضیه است
چون نینتندو خیلی هم دوست داشت کل این آیپی رو بذاره کنار. اونم آیپی ای که اساسا هم نسل زلدا و متروید روی NES شروع شده بود.
چرا؟
دقیقا به همین دلیلی که الان بالاتر برای Medievil آوردی
دوران گیم کیوب و گیم بوی ادونس، سری فایر امبلم با دراومدن از انحصار ژاپن و جهانی شدن کلی مخاطب پیدا کرد و همه امید داشتن با حضور شخصیت هاش تو Super Smash Bros این محبوبیت ادامه پیدا کنه.
وقتی دوران Wii و DS شروع شد و کلا نینتندو دچار یه جهش اساسی تو محبوبیت شد همه حس می کردن این فرصت عالی ایه برای سری هایی مثل متروید و فایر امبلم
متروید رو میگم چی میشه
ولی فایر امبلم رسما تصادف می کنه میره دیوار...
Fire Emblem: Radiant Dawn که دنبال نسخه Path of Radiance روی گیم کیوب بود جمعا 400.000 نسخه هم نمیفروشه رو Wii
و بعدش هم ریمیک فایر امبلم اول که تحت عنوان Fire Emblem: Shadow Dragon عرضه میشه کلهم 500.000 نسخه به زور میفروشه و نینتندو تصمیم میگیره نسخه بعدی ریمیک رو کلا خارج از ژاپن عرضه نکنه
View attachment 355806
View attachment 355807
View attachment 355804
View attachment 355805
همون جا کم کم تو نینتندو حرفاش پیش میاد که آقا بسه
نسل به این خوبی داشتیم این Intelligent System گند زد با فایر امبلم ساختن اش. بچسبه به همون Paper Mario و اینا.
استدیو IS چیکار می کنه؟
با چنگ و دندون می جنگه که آقا به من یه فرصت دیگه بدید یه فایر امبلم دیگه بسازم. نشد ببندید در آیپی رو بره. و ریسک سنگینی که می کنن اینه که تصمیم می گیرن این آخرین بازی ای که میسازن رو به عنوان لانچ تایتل 3DS بدن بیرون. لانچ تایتل کنسولی که معروفه به لانچ افتضاحش (به خاطر قیمت و مارکتینگ بد، نینتندو 3DS رو با یه سری شگرد خاص نجات میده که 75 میلیون دستگاه فروش میره ازش)
خلاصه یخورده تاخیر میخوره ولی 2012 دستپخت اینا تحت عنوان Fire Emblem: Awakening میاد بیرون و برخلاف تمام تصورات، بازی به پرفروش ترین بازی سری تا اون موقع تبدیل میشه.
چیزی که نینتندو رو قانع می کنه که سری رو زنده نگه دارن که منتهی میشه به Fire Emblem: Three Houses که پرفروش ترین بازی ژانر SRPG ـه الان.
مثال 2: Metroid
اینو دیگه کوتاهش می کنم
متروید هم دوران Wii تصادف می کنه میره تو دیوار
مخصوصا با Metroid Other M که یه چیز فضایی ای بد بود.
بعد نکته ای که در مورد متروید خیلی ترسناک بود این بود که مثل Intelligent System و فایر امبلم نبود که یه استدیو پشت فرنچایز دربیاد و جونشونو واسش وسط بذارن
برعکس. هیچ کس نبود که متروید درست کنه. متروید های دو بعدی که خیلی وقت بود رو هوا بودن
متروید پرایم هم سازنده اش Retro بود که داشت دانکی کونگ میساخت.
رسما رها شد فرنچایز.
ولی باز نینتندو این شانس رو به یه استدیوی خارجی داد که سری رو برگردونند. و این کار رو هم با احتیاط بالایی انجام داد
نتیجه اش Metroid Samus Returns شد که ریمیک نسخه دوم متروید بود (ریمیک نسخه اول رو قبلا روی GBA داده بودن) که بهشون ثابت کرد استدیوی Mercury Steam جربزه این کار رو داره که فرنچایز رو بگیره دستش
در نتیجه پروژه تو کمای Metroid Dread زیر دست اینا زنده شد که خب ادامه اش دیگه جای تعریف نداره
از اون ور حتی خود Retro هم تصمیم میگیره با یه روند درست برگرده و اول Metroid Prime 1 رو ریمستر می کنه رو سوییچ تا دوباره خودشو محک بزنه بعد کامل فوکوس کنه رو متروید پرایم 4 که نتیجه اونم مشخصه و فکر نکنم MP4 بازی بدی شه. بعید میدونم متاش بالای 90 شه مثل سه گانه اصلی ولی بازم بازی خفنی میشه
آیپی های دیگه هم هستن که نینتندو به طرز عجیبی نجات شون داده
مثل همین Famicom Detective Club که نه تنها ریمیک شد و بلکه نسخه جدید هم ازش دادن... بعد فاکینگ 25 سال!
شدنیه اگه بخوان. فقط باید آدمی که دلش برای فرنچایز و آیپی بسوزه باشه که خب من فکر می کنم تو سونی رسما دیگه کسی نیست دلش برای Sly Cooper بسوزه
88,159,116 کنسول PS3 تولید / فروخته شدهفروش کنسول PS3 به ۸۸ میلیون عدد رسیده است. این رقم توسط فردی که ادعا میکند برای سونی کار میکند، ادعا شده است.
Fun Fact: PS3 Lifetime Sales Crossed 88 Million - PlayStation LifeStyle
View attachment 355802
خوب این بخاطر نوع نگاه شماسسوال این نیست که چرا CoD رو PS5 بیشتر میفروشه؟ سوال اینه که چرا رشد فروش رو PS5 بیشتره، در صورتی که الان صاحب IP خود مایکروسافته، مارکتینگش دربست در اختیار مال خود مایکروسافته و بر خلاف گذشته نه معرفی بازی تو ایونت سونی بوده، نه نمایش گیم پلی هاش و نه فوتیج ها از این کنسول بوده و کلا نه هیچ چیز دیگه، و دی وان رو گیم پس هم امده. قاعدتا باید چون سونی مارکتینگش رو از دست داده و در عوض مفت و مجانی هم میشه رو گیم پس زد یه سری از فن های PS رو هم میکشونده سمت گیم پس و ما رشد عجیب غریب گیم پس و افزایش فروش رو Xbox رو میدیدم که در نتیجه دزدی یوزرهای PS هست که میشه کاهش فروش رو PS اما در عمل برعکس شده ظاهرا و رو کنسول های سونی بیشتر هم استقبال کردن کاهش 67 درصدی فروش رو Xbox هم که دلیل اصلیش گیم پس هست، ولی باز باید پرسید اون افزایش یوزری که انتظار داشتن رو بهش رسیدن یا نه؟ چون همین کاهش فروش یعنی کاهش درآمد رو کنسول و تنها با افزایش یوزرهای گیم پس جبران میشه که نمیدونم بهش رسیدن یا نه.
و البته یه عدد 20 درصدی از رویلتی که مفت و مسلم میره تو جیب سونی و دیگه بابتش هیچ هزینه مارکتینگی هم پرداخت نکرده
بحث گیمینگ و تحلیلی نداره که عزیز دلم. %30 کمیسیون از فروش یک محصول در فروشگاه دیجیتال همیشه بوده. مایکروسافت ۱۰ ساله داره این کمیسیون رو سر ماینکرفت به نینتندو و سونی پرداخت میکنه. حالا چرا یه شبه این موضوع مهم شده ؟سخن شما درست ولی اینجا از دید "گیمر" به داستان نگاه میشه، دید شما دید تخصصی و سهامداری هست (نمیگم بده ها خیلی هم خوبه به جاش، ولی به نظرم جاش اینجا نیست، اینجا همون بحث 30 درصد و حواشی مربوط به گیمینگ اهمیت پیدا میکنه)