Multi Platform Metaphor: ReFantazio

سازنده
Studio Zero
تاریخ انتشار
2024
ناشر
ATLUS
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
kv-sp.jpg

در اخرین استریم Xbox Games Showcase بازی جدید خالق Persona 3,4,5 معرفی شد.این بازی در اصل اواخر سال 2016 با نام Project Re:Fantasy معرفی شد

این تاپیک در اینده اپدیت خواهد شد
 
گرافیک انیمه ای کلا با گرافیک بالا و نیاز به سخت افزار قوی درتضاده.
الان tales of arise یا ریمیکهای ff7 جزو این رده بندی حساب میشن یا نه؟

تو خودت جواب خودت رو با P3R / SMTV و... میدی.
اگه گرافیک بالاتر نیاز نیست چرا اون بازیها با ue توسعه داده شدن؟

اینکه دولوپرهای ژاپنی تو بحث فنی عقب افتادن که چیز جدیدی نیست.
اما اینکه این رو عادی بشمریم و بگیم این سبک نیاز به گرافیک بالا نداره از اون حرفهاست.

در مورد بازیهای نینتندو، زلدا و... اونجا بحث محدودیت سخت افزار رو داریم که همین هم از سرش زیاده ولی صحبتی که الان هست اینه که متافور بازی خوبیه ولی گرافیکی و فنی اصلا به روز نیست.

ما همه میدونیم که پروسه ساختش طولانی شده ولی وقتی بازیت رو میخوای دو ماه مونده به 2025 منتشر کنی مثل nتا استودیوی دیگه میتونستن وسط کار پورتش کنن روی UE.

این رو خود آتلوس قبول داره که تو بازیهای جدیدترش سوییچ کرده به ue.

این فرصتی بود که به هر دلیل از دست دادن ، چرا حالا میخوای این رو توجیح کنی؟
 
این یه بازی یعنی متافور چون تو Development Hell گیر افتاد و با انجین قدیمی پروسه ساختش نسل قبل شروع شد درست، گرچه که منتقدین کلیت بازیو میسنجن و مثل ما هم گرافیک رو صرفا ارجحیت قرار نمیدن.
مساله اینه یهو یه جوی توی سایت ایجاد شده دارن به کل بازیهای ژاپنی حمله میکنن، غافل از اینکه ۸۰ یا شاید ۹۰ درصد این بازیها گرافیک انیمه ای دارن که سقفی داره، شما از انریل انجین۵ اصلا استفاده کن بازی این شکلی بساز باهاش میخوای تک تک موهای طرفو مثلا بسازی یا ناخنش کثیف شه به مرور زمان و موارد پیچیده نورپردازی و...؟
View attachment 353777
الان به نظرت این روی چه پلتفرمی اومده؟ باورش شاید سخت باشه اما سگا جنسیس!!! از اولش گرافیک این شکلی چیز خاص و Demanding ای نبوده.
کما اینکه روی سگا چیز خفنی بوده اون زمان اما همینم نشون میده چرا این سبک و سیاق نیاز به سخت افزار قوی نداره.
کلا از بازیهای این سبک انتظار گرافیک نداشته باشید با بهترین انجین اصلا ساخته شه، از ۹۰درصد قابلیتاش استفاده نمیکنه.
گرافیک انیمه ای کلا با گرافیک بالا و نیاز به سخت افزار قوی درتضاده.
ببین ما داریم الکی بحث میکنیم یه بازی ای اومده به نام متافور 4 5 نفر اینجا بازیش کردیم همه متفق القول داریم میگیم گرافیک بازی و الخصوص محیط ها افتضاحه هیج کدوم هم پدرکشتگی با بازی نداریم همه مون هم jrpg بازیم اصولا کسی که اینجور بازی ها رو تو لانچ میگیره یعنی عاشق اینجور بازی هاست .حالا نه اینکه لزوما بازی بدی باشه ولی دیگه گرافیکش جای دفاع نداره حالا تو جهنم توسعه گیر کرده یا هرچی به من گیمر ربطی نداره
اتفاقا ما باید به اینجور بازی ها گیر بدیم تا سازنده هر اشغال گرافیکی را به عنوان aaa هفتاد دلاری به خوردمون ندن .اگه اتلوس ببینه کسی ازش انتقاد نمیکنه فردا پرسونا 6 رو هم با یه انجین تاریخ مصرف گذشته و بین نسلی منتشر میکنه
 
الان tales of arise یا ریمیکهای ff7 جزو این رده بندی حساب میشن یا نه؟

تو خودت جواب خودت رو با P3R / SMTV و... میدی.
اگه گرافیک بالاتر نیاز نیست چرا اون بازیها با ue توسعه داده شدن؟

اینکه دولوپرهای ژاپنی تو بحث فنی عقب افتادن که چیز جدیدی نیست.
اما اینکه این رو عادی بشمریم و بگیم این سبک نیاز به گرافیک بالا نداره از اون حرفهاست.

در مورد بازیهای نینتندو، زلدا و... اونجا بحث محدودیت سخت افزار رو داریم که همین هم از سرش زیاده ولی صحبتی که الان هست اینه که متافور بازی خوبیه ولی گرافیکی و فنی اصلا به روز نیست.

ما همه میدونیم که پروسه ساختش طولانی شده ولی وقتی بازیت رو میخوای دو ماه مونده به 2025 منتشر کنی مثل nتا استودیوی دیگه میتونستن وسط کار پورتش کنن روی UE.

این رو خود آتلوس قبول داره که تو بازیهای جدیدترش سوییچ کرده به ue.

این فرصتی بود که به هر دلیل از دست دادن ، چرا حالا میخوای این رو توجیح کنی؟
اون تیلز که گفتی مخلوطی از انیمه ای و رئالیستیک هست گرافیکش
FF VII R هم که سوال نداره برادر من گرافیکش کمپلت رئالیستیک هست

چرا باید سوییچ کنن رو این دو سبک که گفتی همه شون؟؟؟

جوری حرف میزنید فکت صادر میکنید انگار بازی ۶۰ گرفته، بابا جمعش کنید قباحت داره اصلا تو این سبک گرافیک ملاک نیست برای منتقدا وگرنه FF XIII زمان خودش متاش جای ۸۳ میشد ۹۶!
تو‌ بخش فنی هم ژاپنیها به هیچ وجه عقب نیستن پس FF 16 یا FF VII Rebirth یا ریمیکای کپکام و... نمیدونم دسته خر هستن چی هستن! سبک بازیاشون این شکلیه عمدتا به لحاظ گرافیکی که زور هم نکردن حتما کسی بازی کنه.
اگه اتلوس ببینه کسی ازش انتقاد نمیکنه فردا پرسونا 6 رو هم با یه انجین تاریخ مصرف گذشته و بین نسلی منتشر میکنه
هیچ کس که انتقاد نمیکنه خیالت راحت حرف ما هم براشون مهم نیست. خودشون برای نسل جدید اتفاقا رفتن سراغ انجین بهتر
چون نسل پیش رو احتمالا سوییچ بعدی هم سخت افزار قوی تری داره و دیگه بیس گرافیک بازیای این سبک کلا نسل هفتی نیست و نسل هشتیه یا بهتر بگم میانه نسل هشت و این از نظر من کاملا کافی و خوبه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: tboy2022
جو‌ انجمن خیلی بد شده متاسفانه این دوستمون ماکان احساس میکنم اگه خود این کاربر Safety & Peace نباشه معا‌‌‌ونی چیزیش بوده
میفتاد دنبال کاربرا گیر میداد و ریشخند میکرد البته خب ایشون اینطوری نیست ولی یه وایبی مثل اون احساس میکنم
و یه تگ که امثال این یوزرای فعال بچسبونن رو کاربرایی مثل من دیگه طرف پست لعنتی ما رو نمیخونه ولو اینکه تو ده تا پست یه چیزی خلافشو بگیم.
دوست عزیز اینفلوئنسر به نوعی میشید اینطوری تا نکنید با یکی.

همینجا سه چهار بار گفتم بیس بازی برای نسل هفته (همون گرافیک پرسونا۵ نسل هفت) ولی نسل هفت اجرای نیتیو ۱۰۸۰ هم اکثر موارد نداشت چه برسه به 4k (از این لحاظ مثل نسخه نسل ۸ پرسونا۵ هست یعنی رویال) از این لحاظ تاکید داشتم به این داغونیام نیست حالا DF بخواد بگه یا الله یا بودا مهم نیست، چون نسل اجرای فول اچ دی و 4K نداشته و چیز بسیار واضحی هست.
 
جو‌ انجمن خیلی بد شده متاسفانه این دوستمون ماکان احساس میکنم اگه خود این کاربر Safety & Peace نباشه معا‌‌‌ونی چیزیش بوده
میفتاد دنبال کاربرا گیر میداد و ریشخند میکرد البته خب ایشون اینطوری نیست ولی یه وایبی مثل اون احساس میکنم
و یه تگ که امثال این یوزرای فعال بچسبونن رو کاربرایی مثل من دیگه طرف پست لعنتی ما رو نمیخونه ولو اینکه تو ده تا پست یه چیزی خلافشو بگیم.
دوست عزیز اینفلوئنسر به نوعی میشید اینطوری تا نکنید با یکی.

همینجا سه چهار بار گفتم بیس بازی برای نسل هفته (همون گرافیک پرسونا۵ نسل هفت) ولی نسل هفت اجرای نیتیو ۱۰۸۰ هم اکثر موارد نداشت چه برسه به 4k (از این لحاظ مثل نسخه نسل ۸ پرسونا۵ هست یعنی رویال) از این لحاظ تاکید داشتم به این داغونیام نیست حالا DF بخواد بگه یا الله یا بودا مهم نیست، چون نسل اجرای فول اچ دی و 4K نداشته و چیز بسیار واضحی هست.
الان من افتادم دنبالت ؟ :D
آقا اینجا نظر میدی که در موردش بحث کنیم خب ، منم نظری خلافت نظرت بدم خودت میای نقل قولم میکنی مگه غیر اینه؟
انجمن برای همینه خب.

=================
این حرف که بازی از لحاظ ویژوال تو حالت کلی یادآور نسل هفته اذیتت میکنه؟
چرا؟!!

الان میخواستی آتلوس بازی بده و تو رزولوشن 1080 یا 4k هم اجرا نشه؟
لااقل بشین بازی کن و از روی ویدئو نظر نده که فقط حرف کلی نزده باشی.
همه بازی همین فایتها و نماهای نزدیک تو صورت کرکترها نیست ، مخصوصا تو فضای بیرون که میچرخی بازی خیلی از لحاظ ویژول ضعف داره.
در مورد گرافیک هنری که بحث نمیکنیم ، بازی ضعف فنی داره.

اگه میگیم نسل هفتیه برای اینه که به هیچ وجه از ویژگیها و امکاناتی که نسل هشتم/نهم در اختیار سازنده میزاره نتونسته استفاده درست کنه.
با بازی و آتلوس که پدرکشتگی نداریم ، مجموعه پرسونا/SMT عشق هممونه ولی چشمهامون رو که نباید ببندیم.

خب آره اگه به رزولوشن و... اینها بود که هر بازی رو از نسل 6 یا 7 میتونستیم بیاریم روی نسل 8 یا 9 و با آپدیت رزولوشن نسل جدید حسابشون کنیم.
====
من اصلا متوجه نمیشم برای چی داریم سر این موضوع بحث میکنیم.
 
کلا Atlus وقتی توسط سگا خریداری شد به لحاظ مالی اصلا شرایط خوبی نداشت و اصطلاحا دولوپمنت سایکل پایداری نداشتن. بعد اینکه خریداری شدن فوکس روی این بود که بتونن بازی هاشون تو مارکت بزرگ تری عرضه بکنن و اینکه الان مثلا ریلیز همزمان جهانی داشته هم به خاطر همین مسائل بوده. کلا سبک سگا تو خرید استدیوها رشد تدریجی و ارگانیک هست که تا الان هم جواب داده.

خودشون میدونن که به لحاظ تکنیکی نیاز به رشد دارن و برا همین دارن شیفت میکنن روی UE ولی اونقدری هم نیروی انسان و سرمایه سگا نریخته زیر پاشون یک شبکه متحول بشن. این بازی هم 7-8 سال قبل ساختش روی انجینی شروع شده که بیسش روی نسل هفت ایجاد شده. وسط کار هم نمیتونستن شیفت کنن روی UE. در واقع Persona 3 Relaod یک پروژه آزمایشی بود براشون که سوییچ کنن روی اون انجین و دیگه تو ادامه راحت باشن.

حالا اینا به کنار، سبک گرافیکی بازی هاشون خیلی استلیش هست و من به شخصه خیلی تو بازی های اینا روی گرافیک حساس نیستم. همین علت باعث شده P5 بعد این همه سال خیلی خوب ایج کنه و راحت میشه بازیش کرد و لذت برد.

در کل اتفاقا این هنر ژآپنی ها به صورت کلی هست که با مدیریت هزینه روی مسائل تکنیکی هنوز هم میتونن بازی به شدت با کیفیت با متای 93-94 عرضه کنن به جای اینکه نصف پروژه هاشون وسط کار کنسل شه یا به فنا بره یا مجبور باشن روی یک سری سبک محدود کار کنن. تنها این وسط یک سری IP خیلی شناخته شده مثل RE و FF معمولا گرافیک خیلی خوبی دارن که اونم میشنویم مثلا FF به لحاظ مالی اصلا برای SE راضی کننده نبوده.

قطعا گرافیک بازی های ATLUS رفته رفته بهتر خواهد شد با توجه به سوییچ روی UE و فروش خوب بازی هاشون ولی برای یک IP جدید با این محدودیت هایی که داشتن به نظرم راضی باشین به همین حد هم. :D
 
خوبه مخاطب همه جوره از استدیو و افرادی که واقعا زحمت کشیدن حمایت کنه، ولی باور بفرمایید طرفداری غیرمنطقی از انجین های تاریخ مصرف گذشته(می خواد اتلوس باشه یا فرام یا بتسدا یا...) بیشتر از اینکه حمایت از توسعه دهنده ها باشه، حمایت از مدیران و سهام دار های اون کمپانی هست که بیشتر پول در بیارن، وگرنه هر ارتیستی آرزوشه محصولش در هر زمانی که عرضه می شه، به بهترین نحو ارائه بشه!

اصلا هم بحث استایل گرافیکی نیست که بحثو بخوایم عوض کنیم، الان چینی ها و کره ای ها کلی پروژه با استایل انیمه ای و سل شید و... دارند که بسیار از نظر ویژوالی محصول ترتمیزی هستند!

بحث نینتندو رو هم نکنید، اتفاقا خوده توسعه دهنده های خودشونم راضی به این سخت افزار نیستند، من نمی دونم ظاهرا تاریخ داره تحریف می شه که بخشی از این تحریفو من تقصیر خوده نینتندو می دونم، به طوری که شاهکار سازی، ربط مستقیمی به سیاست بلواوشن و سخت افزار ضعیف داره!! کاملا مضحکه، نینتندو وقتی کنسول قوی هم می داد بازی خوب می داد! سخت افزار ضعیف یک تصمیم تجاری و مدیریتی بوده، نه هنری! اصلا نینتندو هم دنبال گرافیک فوتوریلستیک هم نباشه، برا اکثر عناوینش که ارت استایل فانتزی و سل شید و... تو ژانر های پلتفرمر و پازل و ادونچر و... باز برا خلاقیت نیاز به سخت افزار دارند! کی گفته سخت افزار فقط برا خروجی فوتوریلستیک هست؟! شما همین مستند زلدا آخری رو ببینید، می گن که این کانسپت بازی با چالش مدیریت رم همراه بوده، بله نینتندو با BOTW نشون داد خیلی توسعه دهنده ها الکی بهونه ضعف سخت افزاری رو می گیرن، ولی دلیل نمیشه هر سخت افزار ضعیفی، انتخاب قلبی و هنری توسعه دهنده های نینتندو هست، مجبورا فقط! این موضوع رو به انجین ها هم می تونیم متصل کنیم! اون ارتیست های اون استدیو بیشتر از وضع فنی ناراضی هستند، ولی مدیران نظر دیگه ای هم دارن، و بعضی طرفداران به اشتباه میان سمت مدیران قرار می گیرن، و خب وقتی مدیران تصمیمی به تغییر ندارن، و مخاطبای استدیو به انجین تاریخ مصرف گذشته تقدس می بخشن، اون توسعه دهنده هم می گه ولش کن، با همین روند جلو می ریم!
 
داستان اینه که اصلا اوکی بازی تو جهنم توسعه اسیر شده بوده و بیسش نسل هفتیه و ماهم اساتید اتلوس رو درک میکنیم و از سر ضعف های تکنیکی میگذریم ولی چرا تنها چیزی که از بازی حتما باید نسل نهمی باشه قیمتش باشه؟ :D خب اونم نسل هفتی قیمت گذاری میکردن دیگه.
من خودم با ستینگ و تم این بازی خیلی بیشتر از پرسونا ها حال کردم ولی متاسفانه فعلا زمان انجام بازیای اتلوس رو ندارم ولی به شدت برای تجربش هایپم ولی خب واقعیت رو باید دید. همون جور که تو ارمورد کور جدیدم انجین آشغال فرام سافتور حسابی داشت خودنمایی میکرد و یکی از بد منظر ترین بازیای این نسلو دادن بیرون.
 
چرا ولی نسخه دمو دنوو نداشته ازاون استفاده کردن
یکی به گوششون برسونه جان مادرشون بقیه هم یه نگاهی بندازن smt ها رو میگم:D

داستان اینه که اصلا اوکی بازی تو جهنم توسعه اسیر شده بوده و بیسش نسل هفتیه و ماهم اساتید اتلوس رو درک میکنیم و از سر ضعف های تکنیکی میگذریم ولی چرا تنها چیزی که از بازی حتما باید نسل نهمی باشه قیمتش باشه؟ :D خب اونم نسل هفتی قیمت گذاری میکردن دیگه.
من خودم با ستینگ و تم این بازی خیلی بیشتر از پرسونا ها حال کردم ولی متاسفانه فعلا زمان انجام بازیای اتلوس رو ندارم ولی به شدت برای تجربش هایپم ولی خب واقعیت رو باید دید. همون جور که تو ارمورد کور جدیدم انجین آشغال فرام سافتور حسابی داشت خودنمایی میکرد و یکی از بد منظر ترین بازیای این نسلو دادن بیرون.
درود بر شما درک کردی و مثل بقیه نمی گی غلط کردن اصلا بازیو اینطوری دادن بیرون یا سه چهار سال تاخیر میزدن سوییچ کنن انجین جدید و پرسونا6 و... میفتاد عقب:دی
اونم حل شده بازی کرک شد بدون قیمت بریز رو PC صفا کن:دی

قطعا گرافیک بازی های ATLUS رفته رفته بهتر خواهد شد با توجه به سوییچ روی UE و فروش خوب بازی هاشون ولی برای یک IP جدید با این محدودیت هایی که داشتن به نظرم راضی باشین به همین حد هم. :D
درود بر شما والا ما هم همینو می گیم ولی چون از دهن یک نفر EA فن! و هیتر شرکت معظم کونامی! بیرون میاد کسی قبول نمیکنه
اصلا هم این دو برچسبی که بهمون زدن چرت و پرت نیست البته
شدیدا فن EA هستم چک کنید دوستان راست میگن... انتقاد به کونامی هم حکمش اعدام هست انجام میدم :(
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: He!n3ger
متا 94 رو دیدم و با ذوق رفتم تریلر ببینم که با چی طرفیم.
یاد اواخر نسل 7 و اوایل نسل 8 برام تازه شد.
قیمت رو چک کردم 70 دلار😐
قیمت دیسک رو چک کردم 3.300

واقعا متا 94 و این گرافیک و این قیمت، پکیجی از توهین به من مخاطب بود و کلا بازی رو فراموش کردم.
نوش جون کسایی که مناسب میدونن این خروجی رو تو این سال.
 
در کنار FFVIIR بهترین بازی 2024
گیم پلی سبک jrpg سه مشکل بزرگ داره که اجازه نمیده بازی های این سبک به فروش 10 ها میلیونی rpg های غربی برسن

گرایند
بیشمار random encounter / field encounter
گیم پلی کند و روند طاقت فرسا ارتقا شخصیت ها

اتلوس بدون تغییر فرمول بازی های قدیمی و صرفا با اضافه کردن Merchant گیم پلی بازی ( نسبت به سایر بازی های jrpg نوبتی ) یه لول ارتقا داده و مشکل گرایند حل کرده
با قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ( بدون وارد شدن به گیم پلی نوبتی ) مشکل random encounter حل کرده
با ازادی عمل در انتخاب archetypes + ایتم Hero's Leaves of Light مشکل کندی گیم پلی و ارتقا شخصیت ها رو حل کرده

داستان / شخصیت پردازی / دیالوگ ها بازی چند لول بهتر از خزعبلات استودیو های غربی که رسانه ها با القاب عجیب و غریب ستایش اشون می کنن اما در شخصیت های فرعی و اصلی منفی پایین تر از انتظارات (البته نسبت به سایر بخش های داستان و گرنه در مقایسه با اثار غربی بهتر )

بله گرافیک بازی نسل 7 و در تعدادی از لوکیشن ها فاجعه است اما اتلوس هیچ وقت ادعایی در زمینه گرافیک نداشته :D من مشکلی با گرافیک بازی نداشتم اما نقشه های کوچک + لودینگ برای ورود و خروج به هر لوکیشن و مغازه عجیب بود ( هر چند زمان لودینگ ها چند ثانیه است ) انجین بازی هیچ ارتقایی در این زمینه نسبت به P5 نداشته و هنوز هم توانایی هندل کردن یه کوچه و 5 تا مغازه ساده رو نداره :D

موسیقی بازی شاهکار
ارت استایل / گرافیک هنری بازی ابر شاهکار
در وصف منو و UI ابر شاهکار بازی هر چی بگم کم گفتم ( قطعا بهترین UI تاریخ گیم )

در مقایسه وضعیت امروز صنعت گیم و بازی های دیگه ای که عرضه شدن , Metaphor: ReFantazio یه شاهکار 10/10
--------------------
در مقایسه با persona 5

ازادی عمل در انتخاب archetypes + ایتم Hero's Leaves of Light روند / ریتم گیم پلی بهتر کرده
دنیای بازی بهتر
گرافیک هنری و UI بهتر
گیم پلی بهتر
ریتم / دیالوگ / روایت داستان بهتر

موسیقی هر دو بازی شاهکار

داستان persona 5 بهتر
شخصیت های همراه و منفی persona 5 یک لول بهتر
Confidants / Social Links های persona 5 تاثیر بیشتری روی گیم پلی داره
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or