Movie Center

آره درسته اما فقط بیان داستان از آخر به اوله.
فقط یک سری پلان ها رو سیاه و سفید نشون میداد که با اینکارش تاکید میکرد که این صحنه خارج از روند داستانه و در آخر پیوندش زد.
کلا اگه بخواهیم بگیم نولان تو چه فیلمی کارگردانی و نویسندگی اش رو به رخ میکشه، همین Memento هست و بس.
خیر اینجوری نیس
فیلم 3 جهت داره روایت میشه
از اخر به وسط
سیاه سفید که وسط داستانه
و از اول به وسط
اخر فیلم جهت روایت ها همشون به هم وصل میشه

با نظر من بهترین فیلم نولان بعد پرستیج ، ممنتو هست
 
@ghost

بعد، شما منظورتون اینه که فیلمنامه ی برای مثال Memento، داستانش روند ساده و خطی خودشو داره و بعد تو اتاق تدوین تصمیم می گیرند که روند از آخر به اول باشه؟ من از حرفاتون این رو برداشت کردم و باید بگم که طرز تفکر شما کاملا اشتباهه. این فیلمنامه مکتوب Mementoست. درست؟ هر فیلمی بر اساس یک متن مشخص به نام فیلمنامه درست میشه

ببین حتی توی فیلم های ایرانی، فیلمنامه ای که بیرون چاپ میشه و به دسترس عموم میرسه، به شدت با فیلمنامه ی اصلی که حاوی نکات فنی و توضیحات و... هست فرق میکنه. اون فیلمنامه رو اصلا بیرون چاپ نمیکنن چون به درد خواننده ی عام نمیخوره. مگه تو فیلمایی که فیلمنامه شون جزو نمونه های کلاسیک شده و به درد هنرجوهای فیلمنامه نویسی یا کارگردانی میخوره.
داستان ممنتو یه داستان خطی هستی که از A به B میرسه. اگه هربخش رو درست کنار هم بذاری یه داستان ساده میشه. ( اگه نتونستی به این برسی ورژن in chronological order فیلم رو ببین )
نولان و تدوینگر فیلم و اکثر عوامل این داستان خطی و ساده رو تو ذهن داشتن و بعد تو اتاق تدوین این داستان رو بهم ریختن و غیرخطیش کردن. شما میخوای فیلمت غیرخطی و پیچیده باشه؟ یه فیلمنامه ی کاملا غیرخطی داری؟ باشه قبول. ولی برا خوده کارگردان و تدوینگر و فیلمنامه نویس که باید اول خطی و ساده باشه که اصلا ازش سردربیارن و بتونن تکه تکه اش کنن؟
دقیقا منو یاده فیلم ایرانی " اعترافات ذهن خطرناک من " میندازه که تدوینگره اولش ( مصطفی خرقه پوش ) با کارگردانش دقیقا همین بساط رو داشت. یارو میگفت میخوام فیلمم غیرخطی باشه و با ذهن بیننده بازی کنه و ول کن هم نبود! تدوینگر بدبخت هم میگفت باشه داستانت غیرخطی و پیچیده باشه ولی من که باید فیلم نامه ی سرراست و خطی تو رو داشته باشم که بعد بتونیم هر بلایی میخوایم سرش بیاریم!!


این هیچ ربطی به تدوینگر نداره و خلاقیت صرف نویسنده ست. تدوینگر فقط به فیلم ریتم میده که کار خیلی مهمیه. اما به هیچ وجه حق نداره خارج از دکوپاژ* کاری بکنه.
تدوینگر فقط به فیلم ریتم میده؟ :-/ فکر کنم اگه یه تدوینگر اینارو بخونه بزنه تو سر خودش. عزیز من تدوینگر زالوی کارگران نیست که هرچی اون گفت انجام بده. تدوینگرای خوب نیستن. یعنی اگه بری بشینی کنار یه تدوینگر واقعی و بگی این فیلم رو دقیقا اینجوری بر طبق دکوپاژ من ، مو به مو جوری که من میگم تدوین کن، اصلا حاضر نمیشه باهات کار کنه. تدوینگر حق داره اگه ببینه یه شخصیت به درد نخوره کلا حذفش کنه. پایان فیلم رو بذاره جای اولش. و کلی کاره دیگه. البته همه اش اخرش با تایید کارگردان . ولی تدوینگر یه ابزار مکانیکی نیست و وظیفه اش اینه که با کارگردان بحث کنن. اول شخصیت رو معرفی کنیم بعد داستان رو تعریف کنیم یا اول داستان رو تعریف کنیم بعد شخصیت رو معرفی کنیم؟ چه پایانی برا فیلم خوبه؟ چه شروعی خوبه؟ فیلم روند دایره وار داشته باشه؟ پایانش باز باشه؟ و...
موفق باشی.
 
آخرین ویرایش:
[MENTION=63921]The Fade[/MENTION]

یعنی میگی نولان نشسته آخر فیلم رو اول نوشته بعد سکانس قبل از آخر رو نوشته و همینطوری رسیده به اول فیلم؟ و همینطوری هم فیلم برداری کرده؟
اگه یه ورژن از ممنتو بیاد بیرون که دوباره تدوین شده باشه (نمیدونم تا الان شده یا نه) که داستان رو خطی روایت کنه و خط زمانیش رو نشکنه میبینی که داستان فوق العاده ساده س. این تدوینه که پیچیدش کرده.
 
تدوینگر فقط به فیلم ریتم میده؟ :-/ فکر کنم اگه یه تدوینگر اینارو بخونه بزنه تو سر خودش. عزیز من تدوینگر زالوی کارگران نیست که هرچی اون گفت انجام بده. تدوینگرای خوب نیستن. یعنی اگه بری بشینی کنار یه تدوینگر واقعی و بگی این فیلم رو دقیقا اینجوری بر طبق دکوپاژ من ، مو به مو جوری که من میگم تدوین کن، اصلا حاضر نمیشه باهات کار کنه. تدوینگر حق داره اگه ببینه یه شخصیت به درد نخوره کلا حذفش کنه. پایان فیلم رو بذاره جای اولش. و کلی کاره دیگه. البته همه اش اخرش با تایید کارگردان .

دقیقا! من همچین موردی رو به عینه تجربه کردم.

یه سناریو نوشته بودم که توش توی هر پلان کامل حرکت دوربین و اینکه چه نمایی بگیره و نحوی کات خوردن صحنه ها بهم رو .... توضیح داده بودم. فکر هم میکردم که چقدر حرفه ای کارم رو انجام دادم. تو یکی از جلساتی که اصغر فرهادی امد دانشگاهمون سناریو رو بهش نشون. چند صفحش رو خوند و گفت فارغ از اینکه کارت چیه سناریوت آشغال و کامل غیر حرفه ای هست (البته آشغال رو نگفت ولی منظورش همین بود). گفت خودت فکر میکنی حرفه ای نوشتی اما بلواقع بی نهایت آماتور هست و به یه کارگردان نشون بدی تحویلت نمیگیره. چون سعی کردی بجای کارگردان و تدوین گر هم فکر کنی و تو سینما این درست نیست. فیلنامه نویس کارش فقط تولید مواد بصری هست و اینکه دوربین چطوری فیلم بگیره یا چطور تدوین بشه اصلا نه وظیفه سناریو نویسه و نه بهش فکر میکنه.

در نتیجه فیلنامه نویس داستان رو مینویسه. شخصیت پردازی میکنه. و تا جایی که ممکنه جزییات تولید میکنه. اینکه از این کلمات و دیالوگ ها چطور استفاده میشه کار باقی اعضای تیم هست. کارگردان و تدوین گر و ... اصلا تو بحث زیبایی شناسی فیلم افرادی که مخالف هنر دونستن فیلم هستن دقیقا استدلالشون همینه. میگن چون هنر باید زاییده ذهن یک هنرمند باشه اما فیلم رو خلاقیت چند نفر میسازه برای همین نمیشه بهش خیلی به عنوان یه هنر نگاه کرد.
 
@ghost

اول اینکه بگم فیلمبرداری به مرحله پیش تولید بستگی داره و امکان داره سکانس 10 یا غیره رو اول فیلمبرداری بکنند و این هیچ ربطی به داستان نداره. چون بعدا جورچین میشه ...
بعد، شما منظورتون اینه که فیلمنامه ی برای مثال Memento، داستانش روند ساده و خطی خودشو داره و بعد تو اتاق تدوین تصمیم می گیرند که روند از آخر به اول باشه؟ من از حرفاتون این رو برداشت کردم و باید بگم که طرز تفکر شما کاملا اشتباهه. این فیلمنامه مکتوب Mementoست. درست؟ هر فیلمی بر اساس یک متن مشخص به نام فیلمنامه درست میشه و اصلا بر اساس اون تشخیص داده میشه هر سکانس چندتا پلان/نما داشته باشه. فیلمنامه یک شَمای کلی از روند داستانه. اینکه فیلم Pulp Fiction تصمیم گرفته شده که تو صحنه داستان یک شخصیت جداگانه رو تعریف کنه، چیزی هست که توی فیلمنامه در اول نوشته شده. یا اینکه Memento در همین متنی که گذاشتم، از آخر به اوله و این هیچ ربطی به تدوینگر نداره و خلاقیت صرف نویسنده ست. تدوینگر فقط به فیلم ریتم میده که کار خیلی مهمیه. اما به هیچ وجه حق نداره خارج از دکوپاژ* کاری بکنه.
-------------------------------------------------------------------------------------------
دکوپاژ: اینو برای کسانی میگم که اطلاعی ندارند، تصمیم کارگردان مبتنی بر اینکه بدونه که هر سکانس به چند پلان/نما تقسیم بشه. نوع پلان هم مشخص میشه.
به عنوان یه تدوینگر میگم که یه تجدید نظری توی مطالعات سینماییت داشته باش !!! کار تدوینگر اگه از کارگردان مهم تر نباشه ، کم اهمیت تر هم نیست . اتفاقا دستش هم بازه که هزارتا بلا سر فیلم بیاره .
کلا خیلی خودمو کنترل کردم پست ندم ولی نشد :)
 
نقل قول ها زیاد شد. سعی میکنم همه رو یکسان توی این پست جواب بدم.
کلا خیلی توصیه میشه به یک کارگردان که خودش تدوین بلد باشه یا با کسی کار بکنه که بتونه همفکرش باشه. هزار دفعه هم شده که یک تدوینگر کاری کرده که یک فیلم غیر جذاب، فیلم جذابی بشه. کسایی که اومدن جبهه گرفتن، اول اینکه ازشون میخوام معنی ریتم دادن رو هضم بکنن ... تمام کارهایی که گفتید یعنی ریتم دادن. یه پلان رو بشکونی ببری از آخر به اول یا نصف بکنی و توی مقاطع جداگانه نشون بدی و هزارتا کار دیگه، همه ی این ها یعنی ریتم دادن. بله، کار بسیار مهمیه و نبض فیلم قشنگ وابسته به کار تدوینگره. منکر اهمیت تدوینگر هیچوقت نشدم و نمیشم ...
اما گله ی من اینجاست که دارید از جای من حرف میزنید. من تمام حرفم این بود که تمام نحوه روایت فیلم Pulp Fiction و Memento و خیلی از فیلم های دیگه ... چیزی بوده که مرکزیت فکری نویسنده رو با خودش داشته. به این میگن راوی گری، چه ربطی به شکل دادن فیلم و تدوین داشت؟ شما دارید تمام نحوه روایت داستان فیلم های مذکور رو مدویون تدوین گر می دونید. مثال میزنم تا واضح بشه.
من یک فیلمنامه نویس: سکانس1-مغازه-روز-داخلی و بعدش سکانس 2-50 سال بعد-مغازه-خارجی . این که من تو سکانس 2 پنجاه سال بعد رو نشون میدم به من نویسنده برمیگرده. درسته، تدوینگر هم تصمیم میگیره با مشورت کارگردان مثلا سکانس آخر رو به 2 قسمت تقسیم کنه و یک ذره اش رو اواسط فیلم نشون بده و از این قبیل اقدامات ولی اینکه بخواد نحوه روایت فیلم رو کاملا عوض کنه (!!!!!!!!!) حرفی هست که اگه به یک کارگردان بگی میزنه تو سر خودش. توی تمای کارگاه های نویسندگی گفته میشه که نولان از شیوه راوی دیوانه استفاده کرده و داستان رو از آخر به اول گفته که یعنی به متن برمیگرده نه به کار تدوینگر.(یعنی ایده اصلی برای نولانه)
-----------------------------------------------------------------------
یکی گفت که یعنی چی؟ مگه میشه نولان داستان رو از آخر به اول بگه؟ چی بگم... ایشون اول داستان کلی رو مینویسه بدون هیچ دیالوگی و بعد تصمیم میگره که چطوری روایتش کنه.
 
روی فیلم ممنتو نمیتونم نظر بدم ولی فیلم پالپ فیکشن مشخصه نویسنده (و کارگردان) می دونسته فیلم قراره اینجوری باشه. به طور مثال سکانس اول برشی از سکانس آخر نیست بلکه برای سکانس ها جداگانه فیلم برداری شده و تفاوت هایی هم در گفته ها و اجرا هست. (یعنی توی تدوین اینجوری نشده)
مثال دیگه شهرام مکری فیلم گربه و ماهی را به انتخاب خودش یک سکانس پلان گرفته شایدم تو تدوین اینجور در اومده :دی

داستان می تونه خطی باشه ولی فیلم نامه شکل دهنده اصلی فیلمه (و می تونه غیر خطی باشه، راوی متفاوت باشه و ...) و به نظرم کارگردان ونویسنده نقش اصلی را دارند بعد تدوینگر که توی تدوین به ایده ها شکل می ده. البته خیلی از فیلم ها هم director's cut دارند هم editor's cut دارند که البته final cut یا همون release cut معمولا طوری هست که بتونه بیشترین بیننده را جلب کنه نه مخاطب خاص.

(اگر نظرم ایرادی داره خوشحال می شم اصلاحش کنید.)
 
مثال دیگه شهرام مکری فیلم گربه و ماهی را به انتخاب خودش یک سکانس پلان گرفته شایدم تو تدوین اینجور در اومده :دی
اگر درست یادم باشه ماهی و گربه کلن یه شات بود و توی تدوین هیچ برشی به فیلم نخورده بوده. کلی هم تمرین کردن که تو یه شات بگیرنش.

بحث راجبه پالپ فیکشنه، کسی "اشکان، انگشتر متبرّک و چند داستان دیگر" رو دیده؟ شباهت زیادی به پالپ فیکشن داره :d
 
روی فیلم ممنتو نمیتونم نظر بدم ولی فیلم پالپ فیکشن مشخصه نویسنده (و کارگردان) می دونسته فیلم قراره اینجوری باشه. به طور مثال سکانس اول برشی از سکانس آخر نیست بلکه برای سکانس ها جداگانه فیلم برداری شده و تفاوت هایی هم در گفته ها و اجرا هست. (یعنی توی تدوین اینجوری نشده)
مثال دیگه شهرام مکری فیلم گربه و ماهی را به انتخاب خودش یک سکانس پلان گرفته شایدم تو تدوین اینجور در اومده :دی

با باقی حرفاتون موافقم ... ماهی و گربه 10 روز پشت سر هم کار شد تا سکانس پلان بشه.(یعنی اینقدر رکورد کردن تا بالاخره تونستن موفق بشن.) سکانس پلان خالصه ...
اما،بله یک فیلم میتونه با کمک تدوین سکانس پلان بشه. نمونه ی واضحش Birdman بود که چند بار وسطش هنرمندانه کات خورد. (البته بردمن سکانس پلان نیست، می دونم، اما منظورم همون پلان طولانی بود.)
 
Suicide Squad در Cover مجله Empire



A new photo from the set of the Assassin's Creed movie



مثل اینکه تریلر Civil War در 6 نوامبر قبل اکران Spectre در سینما های روسیه پخش میشه.

احتمال قوی هم قبل جیمز باند جدید توی آمریکا هم پخش میشه.
 
آخرین ویرایش:


پاسخ خود را بنویسید ...

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or