خوب سخت نیست. حتی اگه بازی آخر امسال معرفی بشه الزاما به این معنی نیست که تو اوایل پروسه ساخته یا حتما باید خیلی دیر منتشر بشه. راحت میتوتنه کپکام تو TGS معرفی کنه و نهایت اواخر 2017 هم منتشر کنه. چون برعکس من فکر میکنم اگه شایعات رو دنبال کنیم این DMC جدید مدت هاست در حال ساخته.
مورد بعدی هم اینه که کپکام با ریمسترهایی که داده سعی داشته بازار رو یکم آماده کنه، و اینکه بالاخره DMC بازی بزرگ و اسم و رسم داری هست و به این زودی فراموش نمیشه، گیمرهای جدید هم میتونن بالاخره شماره های قبلی رو تجربه کنن یا انقدر پیشینه خوبی داره که هایپ بشن بخرن. ضمن اینکه هنوز معلوم نیست DMC جدید در صورت وجود قراره چی باشه، یه ریبوت؟ یه عنوان فرعی؟ یا شماره 5؟ میتونه بازی طوری طراحی بشه که نیاز به پیش فرض نداشته باشه.
در کل من فکر نمیکنم DMC مشکلی برای مارکتینگ و کامرشال داشته باشه. اگه کپکام بتونه یه بازی خوب بسازه، خصوصا در این برهوت HnS فرمانروایی میکنه!
شایعه که در موردش زیاد بوده ولی توییتی که ایتسونو ۷-۸ ماه پیش داد جوری به نظر میومد که انگار تازه Pre-Production رو تموم کردن و توسعه بازی از ۷-۸ ماه قبل شروع شده. به هر صورت حتی اگه همینطوری که میگی بازی Q4 2017 هم منتشر بشه باز فاصلهاش با نسخه ۴ میشه همون نزدیک به ۱۰ سال که خیلی زیاده.
آره خب ریمستر 4SE مطمئنا میتونه تعدادی از گیمرای جدید رو با سری اصلی آشنا کنه ولی با وجود اینکه کپکام اعلام کرده فروش این ریمستر بیشتر از انتظار بوده باز به صورت کلی فروشش خیلی زیاد نبوده (حتی به یک میلیون نسخه هم نرسیده) و خب از اونجایی که مطمئنا میشه گفت خیلی از کسایی که اون نسخه رو خریدن از قبل هوادار سری بودن (مثل خود من)، به نظرت واقعا این نسخه چقدر تونسته توی جذب هوادار جدید برای سری موفق عمل کنه؟
در مورد اینکه بازی چی میشه به نظرم اینجا یکم دست و پای کپکام بسته است ماکان
بعد از جریانات DmC و سر و صداهایی که این دانته جدید به وجود آورد مطمئنا کپکام نمیتونه ریسک یه ریبوت دیگه یا نسخه فرعی رو به جون بخره چون هوادارای قبلی سری دارن خیلی واضح و رسا فریاد میزنند که دوباره سری اصلی و دانته DMC رو میخوان
این موضوع برمیگرده به اشتباه اولیه کپکام که برداشت سری رو توی اوج ریبوت کرد و اون رو به بدترین صورت ممکن هم انجام داد (منظورم کیفیت بازی نیست، مارکتینگ و PR رو میگم که رسما به هوادارای سری اصلی توهین یا اونا رو مسخره میکردن). الان اگه کپکام بخواد غیر از DMC5 و دانته اصلی چیز دیگهای معرفی کنه (خصوصا اگه یه ریبوت باشه یا داستان رو از دانته دور کنه و بخواد به یه شخصیت جدید بپردازه) داد هوادارا شدیدا در میاد. البته ساخت یه نسخه در مورد ورجیل یا اسپاردای افسانهای میتونه راه گریز کپکام از این وضعیت باشه ولی خب ورجیل که همیشه برای کپکام یه Afterthought بوده (
) و اسپاردا هم خود ایتسونو میگفت دوست نداره بازیی بسازه که پایان داستانش از همون ابتدا مشخص باشه. نیرو هم هست که...... ولش کن در موردش صحبت نکنیم بهتره
در مورد موفقیت هم باز خیلی مطمئن نیستم ماکان (نگرانیهای یک DMC فن
) همونطوری که گفتم ۱۰ ساله که خبری از DMC نیست. توی این مدت صنعت بازی خیلی تغییر کرده و انتظارات گیمرا شدیدا عوض شده. مثلا یه بازی مثل DMC3 توی سال ۲۰۰۵ مطمئنا یکی از شاهکارهای ژانر خودش به حساب میومد ولی به نظرت اگه کپکام الان بیاد DMC5 رو با همون دیدگاه و رویهای که اون موقع در پیش گرفتن بسازه، (همون نوع و میزان محتوا، همون نوع Presentation و... با گرافیک و انیمیشنهای امروزی) باز محصول نهاییش میتونه به همون اندازه انقلابی و موفق ظاهر بشه؟
این موضوع که حدود ۹ سال از آخرین باری که ایتسونو و تیمش یه بازی کاملا اکشن ساختن میگذره من رو به شدت نگران و در عین حال حتی تا حدودی هیجان زده میکنه. چون از یه سمت با توجه به گذشته ایتسونو بعد از گذر این همه سال و تجربیاتی که طی این سالها از ساخت DD و انجام بازیهای مختلف و متفاوتی که توی این مدت عرضه و محبوب شدن (سری Soulsborne به عنوان مثال) بدست آورده، تصور اینکه ممکنه چجور اکشن و ایدههای برای DMC در ذهنش داشته باشه و نشونمون بده، شدیدا لذت بخشه. ولی از طرف دیگه آدم نمیتونه به این موضوع فکر نکنه که بعد از گذشتن همچین مدت طولانیی، ایتسونو و تیمش دیگه ممکنه اصلا اون توانایی قبلیشون رو از دست داده باشن و بعد از یک دهه صبر برای DMC5 نتیجه نهاییش یه عنوان نه چندان جالب و معمولی بشه.