تاریخچه بازی Final Fantasy III

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,151
نام
ماکان
FFIII Logo.JPG

با توجه به موفقیت FFII شرکت Square Soft به سرعت در تدارک ساخت قسمت سوم بازی بر آمد. به همین دلیل شماره سوم بازی، یک سال پس از عرضه FFII آماده انتشار شد. به این ترتیب نسخه سوم بازی با نام Final Fantasy III در 27 آپریل سال 1990، همزمان با انتشار نسخه انگلیسی FF در آمریکا، در ژاپن منتشر شد. FFIII در واقع آخرین نسخه از سری FF بود که برای کنسول 8-Bit شرکت Nintendo یعنی Famicom عرضه شد. FFIII نیز همانند FFII هیچگاه در خارج از ژاپن منتشر نشد. دلیل این امر این بود که تمرکز اصلی شرکت Square Soft بر روی ساخت شماره چهارم بازی بر روی کنسول بعدی شرکت Nintendo و انتشار همزمان نسخه انگلیسی آن در آمریکا بود.


گیم پلی

سیستم گیم پلی FFIII در واقع تلفیقی از خصوصیات مثبت دوشماره قبلی با یک دیگر بود. سیستم مبارزات همانند سری قبلی به صورت Turn-Base بود با این تفاوت که بر خلاف شماره های قبلی مقدار HP در بالای سر دشمنان نشان داده می‌شد. سیستم Auto-Targeting که مخصوص جادو ها بود، برای ضربه های فیزیکی نیز مورد استفاده قرار گرفته و این قابلیت برای جادو ها حذف شده بود. سیستم level Up شدن کارکتر ها و سلاح ها همانند FFII بر روی استفاده مکرر از یک سلاح یا جادو یا ... تاکید داشت.

اما مهم ترین تغییری که گیم پلی FFIII نسبت به FF و FFII داشت قابلیت تغییر کلاس کارکتر ها بود، به این صورت که گیمر ها می‌توانستند در هر موقع از بازی که خواستند کلاس کارکتر خود را تغییر دهند. به این ترتیب هنگام مواجهه با هیولا ها گیمر ها قادر بودند با تغییر کلاس کارکترهای خود بهترین آرایش را علیه دشمنان شکل دهند. به این ترتیب علاوه بر دلچسب تر شدن بازی، دست کارکتر ها برای انتخاب نوع مبارزه با دشمنان باز تر شده بود و آنها می‌توانستند از استراتژی های خاص خود برای مبارزه استفاده کنند. با تغییر کلاس کارکتر ها، لباس و تجهیزات آن‌ها نیز تغییر کرده و کاراکتر ها توانایی های جدیدی بدست می‌آوردند. با توجه به سیستم جدید، هر کدام از اسلحه ها برای همه کلاس ها قابل استفاده بود اما بعضی سلاح ها در بعضی کلاس ها قابلیت و قدرت بیشتری داشتند. همچنین سیستم انتخاب راست دست یا چپ دست بودن کارکتر ها که مختص شماره اول بازی بود نیز به FFIII بازگشته بود.

یکی دیگر از قابلیت های جدید اضافه شده به بازی که تاثیر مستقیمی بر روی گیم پلی داشت، قلبلیت "گرفتن" و "پریدن" بود که با توجه به نوع کلاس کارکتر ها امکان حرکات بیشتری به گیمر ها می‌داد. به عنوان مثال قابلیت "گرفتن" در کلاس Thief و قابلیت "پریدن" در کلاس Dragon's Forte استفاده و قدرت های متنوع تری نسبت به کلاس های دیگر چون Warrior داشت.

Battle Screen.jpg

اما مهم ترین سیستم اضافه شده به گیم پلی FFIII قابلیت جدیدی به نام Summoning The Legendry Creatures بود که در بین کارکتر ها با عنوان قابلیت Summon شناخته می‌شود. با استفاده از این قابلیت گیمر ها می‌توانستند در هنگام مبارزات از بین سه هیولای افسانه ای Bahamut، که یک آژدهای افسانه ای در شماره اول بازی بود، Shiva، که یک جادوگر بهشتی بود و Ifrit، که یک مخلوق جهنمی بود، یکی را انتخاب کرده و با استفاده از قدرت آنها جهنم را برای دشمنان به ارمغان آورند. برای اینکه گیمر ها به طور مکرر از این قابلیت استفاده نکنند و به نوعی تعادل بازی بر هم خورد، با هر بار احظار این مخلوقات مقداری از MP گیمر ها کم شده و باعث می‌شد که استفاده از این مخلوقات برای تعداد بار متعدد امکان پذیر نباشد.

در مجموع گیم پلی FFIII تلفیقی از تمام نکات مثبت دو عنوان قبلی به اضافه قابلیت های جدید بود که گیم پلی FFIII را نسبت به دو عنوان قبلی در سطح بالاتری قرار می‌داد.

داستان

شخصیت ها

1.JPG

Luneth (رルーネス که تلفظ آن Rūnesu می‌باشد) پسری جوان از اهالی روستای Ur که در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و توسط Topapa کشیش روستا بزرگ شده است. روزی کریستال باد شکسته و Luneth برای بررسی علل بروز این اتفاق عازم محل استقرار کریستال می‌شود. Luneth توسط نیروی کریستال متوجه می‌شود یکی از چهار جنگجوی مقدس است و باید سه جنگجوی دیگر را پیدا کرده و با کمک آنها قدرت از دست رفته کریستال ها را باز گرداند. Luneth شخصیتی بسیار شجاع و خوشبین دارد که برای عهد و پیمان خود احترام زیادی قایل است و به هیچ وجه خلاف گفته هایش عمل نمی‌کند.

2.jpg

Refia (رレフィア که تلفظ ژاپنی آن Refu می‌باشد) دختری از اهالی روستای Kazas که زیر نظر و تعلیم یک آهنگر بزرگ شده اما از آهنگری خوشش نمی‌آید و اکثر اوقات از زیر کار، شانه خالی می‌کند. روزی روستای Kazas توسط نیرویی مرموز طلسم شده و به همین دلیل Refia برای پی‌بردن به راز این اتفاق و برداشتن طلسم از روستا، به گروه Luneth می‌پیوندد. Refia شخصیتی بسیار شاد و سرزنده و تا حدودی خودخواه دارد که همیشه سعی می‌کند هر طور که شده نظر خود را به دیگران بقبولاند. Refia و Luneth به هم علاقه مند هستند ولی از آنجایی که هر دو مغرور هستند هیچ کدام از این موضوع حرفی نمی‌زند تا حدی که خودشان از وضعیت پیش آمده شاکی و آزرده می‌شوند!

3.jpg

Arc (رアルクゥ که تلفظ ژاپنی آن Arukū می‌باشد) از دوستان کودکی Luneth می باشد که او نیز تحت تعلیمات Topapa پرورش یافته است.Arc پسری مهربان اما خجالتی و کتاب خوان است که ترجیه میدهد به جای بازی کرد با دوستانش کتاب هایش را بخواند.Arc در سفر Luneth او را همراهی میکند و با دانشی که از کتاب هایش بدست آورده بارها او را راهنمایی کرده و در طول سفر اعتماد بنفس خود را بدست می آورد.

4.jpg

Ingus (رイングズ که تلفظ ژاپنی آن Inguzu می‌باشد) سربازی است که در خدمت پادشاه شهر Sasune است. روزی قصر پادشاه دچار طلسم مرموزی شده و شاهزاده Sara از قصر ربوده می‌شود. Ingus که تنها کسی بود که از طلسم مرموز جان سالم به در برده بود، برای پی بردن به راز طلسم قصر و دزدیده شدن شاهزاده به گروه Luneth می‌پیوندد. Ingus همانند برادر بزرگتر Luneth او را راهنمایی کرده و با استفاده از تجربیات جنگیش به آنها کمک می‌کند.

این چهار جوان، چهار شخصیت اصلی بازی هستند که داستان بازی در باری آنهاست. اما به غیر از این چهار نفر شخصیت هایی دیگری نیز در بازی حظور دارند که به نوعی با داستان در ارتباط هستند. شخصیت هایی نظیر:

Cid که یک مهندس و خلبان بوده و با استفاده از کشتی هوایی خود به شخصیت های بازی کمک می‌کند.

Sara که شاهزاده سرزمین Sasune بوده و با ربوده شدن او، Ignus وارد ماجرای جدیدی می‌شود.

Desh که یک ماجراجو بوده و به خاطر روبرو شدن با ماجرا های جدید به گروه Luneth می‌پیوندد.

Elia اله آب که در این سفر به گروه Luneth کمک می‌کند.

Topapa که یک کشیش است و از کودکی شخصیت های بازی را تعلیم داده است.

Dark Warrior که همتایان Light Warrior در دنیای دیگر هستند.

Xand که یک جادوگر قدرتمند و شیطانی است که همه فکر می‌کنند که این دردسر ها زیر سر اوست!

Moogles ها که شخصیت های عروسکی جالبی بودند که برای اولین بار در FFIII معرفی شدند و همانند Chocobo ها تاکنون در همه FF ها حظوری ثابت داشته اند و به یک وجه تشابه بین همه FF ها تبدیل شده اند!

یکی از شخصیت های جالب در تمام FF ها گروه Fake Light Warrior، که چهار پیمرد بودند، هستند که با سفر به شهر های مختلف ادعا می‌کنند که آنها جنگجویان روشنایی اصلی هستند، اما بعد از اینکه از یک دردسر جدی توسط Luneth نجات پیدا می‌کنند از کار خود دست کشیده و به دنبال کار خود می‌روند!!

COD.jpg

Cloud Of Darkness شخصیت منفی اصلی بازی که تمام توطئه ها زیر سر اوست!COD از اواسط بازی وارد بازی شده و در واقع دشمن اصلی در نیمه دوم بازی می‌باشد.


شروع داستان

داستان بازی در مورد جوانی به نام Luneth است که در کودکی یتیم شده و توسط کشیشی به نام Topapa در روستای Ur بزرگ شده است. روزی بر اثر زمین لرزه ای مرموز کریستال باد شکسته و Luneth برای پی بردن به راز این زمین لرزه مرموز به همراه دوست دوران کودکی خود Arc راهی سفر می‌شود. آنها در بین راه با Cid دارنده کشتی هوایی برخورد کرده و همراه با او به سفر خود ادامه می‌دهند تا به روستای Kazas می‌رسند. آنها بعد از وارد شدن به روستا متوجه می‌شوند که این روستا نیز توسط یک زلزله مرموز خراب شده است. Refia که یکی از اهالی روستای Kazas است برای پی بردن به راز این زلزله ها به گروه آنها می‌پیوندد.

Luneth به همراه گروه خود به سفرش ادامه داده تا اینکه به شهر Sasune رسیده و متوجه می‌شود که قصر پادشاه این شهر نیز توسط زلزله مرموز خراب و طلسم شده و فقط یک سرباز توانسته از این مهلکه جان سالم بدر ببرد. Ignus به آنها می‌گوید که شاهزاده Sasune توسط فردی ناشناس دزدیده شده است و به همین دلیل او نیز به منظور پیدا کردن Sara، شاهزاده شهر Sasune، به گروه Luneth می‌پیوندد.

Luneth به همراه گروه به سفر خود ادامه می‌دهد تا اینکه به معبد کریستال باد راه پیدا می‌کنند. درون معبد جادویی کریستال، به گروه گفته می‌شود که عامل اصلی همه این بلایا جادوگری شیطانی به نام Xande است که قصد دارد زمین را به نابودی بکشاند. نیرویی جادویی کریستال به آنها می‌گوید که به عنوان جنگجویان روشنایی انتخاب شده اند تا با نابودی Xande دوباره صلح را در دنیا برقرار کنند.

جنگجویان از طریق الهه آب، Elia، موفق می‌شوند که با Xande رو برو شده و او را شکست دهند؛ اما بعد از نابودی Xande توسط نیروی تاریکی عظیمی بلعیده شده و به دنیای تاریکی سقوط می‌کنند. جنگجویان بعد از سقوط به تاریکی متوجه می‌شوند که عامل اصلی وقوع این بلایا Xande نیست! بلکه زن جادوگری به نام Cloud Of Darkness است که قصد داشته با نابودی کریستال های چها رعنصر اصلی زمین، جهان را در تاریکی مطلق فرو برد.

جنگجویان روشنایی در جهان تاریکی با همتایان خود در این دنیا با نام جنگجویان تاریکی مواجه می‌شوند. جنگجویان روشنایی متوجه می‌شوند که COD در جهان تاریکی نیز ایجاد آشوب کرده و نظم را بر هم زده است. جنگجویان روشنایی با جنگجویان تاریکی متحد شده و در آخر موفق می‌شوند که COD را شکست دهند و دوباره تعادل را بین روشنایی و تاریکی برقرار کنند.

جنگجویان بعد از اتمام ماموریت خود به دنیای خود بازمی‌گردند. بعد از بازگشت Luneth و Feria غرور خود را کنار گزاشته و بعد از ابراز علاقه به یکدیگر با هم ازدواج می‌کنند. Arc نیز اعتماد به نفس خود را بازیافته و از انزوا خارج می‌شود.Ignus نیز شاهزاده Sara را نجات داده و به سرزمین خود بازمی‌گردد. Ignus بعد از بازگشت به سرزمین خود به خاطر نجات جان شاهزاده و تمام سرزمین Sasune لقب شوالیه دریافت کرده و با شاهزاده Sara ازدواج می‌کند.

داستان FFIII بر خلاف FFII که حاوی مضامین عمیقی همچون فداکری، مرگ بر سر آزادی و عشق و ... بود، بسیار سطحی و پیش پا افتاده بود و علاوه بر کوتاه بودنش، بیشتر شبیه عنوانهایی چون DQ می‌ماند.


Final Fantasy III Sound Track

به دلیل استقبال فراوان گیمرها از موسیقی FF های قبلی شرکت Square Soft تصمیم گرفت که قبل از انتشار بسته موسیقی مخصوص FFIII، کنسرت مفصلی از Sound Track های FFIII و FFI & II ترتیب دهد. به این ترتیب بعد از انتشار FFIII کنسرتی با نام Fantasy Fore Ever به رهبری شخص Nobuo Umetasu و با تنظیم آقای Kaze Densetsu در توکیو ژاپن منتشر شد. از ویژگی های جالب این کنسرت میتوان به حظور خواننده مشهور غرب، Dido به عنوان خواننده، نام برد.
اما موسیقی های FFIII یک سال پس ار عرضه بازی با نام Final Fantasy III Yukyu منتشر شد.

مدتی بعد از انتشار FFIIIY، نسخه دیگر از موسیقی های FFIII با نام Final Fantasy III Pray و Final Fantasy III Love Will Grow (که خواننده مشهور ژاپن Risa Ohki بر روی آن خوانندگی کرده بود) منتشر شد که در واقع ورسیون جدیدی از آهنگ های نسخه اصلی بازی بود. علاوه بر آلبوم های یاد شده، آلبوم جدیدی از موسیقی های FFIII در سبک متال توسط گروه Blak Mage منتشر شد که تجربه واقعا جدیدی از آهنگ های FF به شمار می رفت!

شاید بتوان جالب ترین نسخه موسیقی FFIII را نسخه Final Fantasy III Orginal Sound Track نام برد که توسط آقایان Tsuyoshi Sekito و Keiji Kawamori زیر نظر مستقیم Umetasu تنظیم شده بود. ویژگی منحصر به فرد این آلبوم تغییر ورسیون آهنگ ها از رمنس به Techno!! بود که نتیجه کار را واقعا فوقالعاده کرده بود.


دوباره سازی های Final Fantasy III

FFIII با اینکه همانند FF و FFII در آمریکا منتشر نشد و گیمرهای غیر ژاپنی نتوانستند آن را تجربه کنند، برای کنسول های زیادی باز سازی نشد و در واقع فقط برای یک کنسول بازسازی شد.

Wonder Swan Color

WSC.JPG

با توجه به اینکه Squre Soft به دلیل تمرکز بر روی ساخت FFIV و انتشار همزمان در تمام نقاط دنیا علاقه ای به ساخت نسخه انگلیسی FFIII نشان نداد، اما با معرفی نسل جدید کنسول دستی WSC توسط Bandai در سال 2000 تصمیم به دوباره سازی FFIII برای این کنسول گرفت. پروژه ساخت این عنوان در حال جلو رفتن بود و حتی وب سایت رسمی بازی نیز ساخته شده بود که در کمال ناباوری ساخت این عنوان در سال 2001 کنسل شد. طبق صحبت های آقای Tanaka دلیل این امر پیچیده گی سخت افزار WSC برای پورت سورس کد های Famicom بر روی این کنسول بود. با اینکه ساخت این عنوان در سال 2001 کنسل شد اما وبسایت رسمی بازی تا سال 2002 به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در همان سالبه طور رسمی توسط SE بسته و نسخه WSC برای همیشه کنسل شد.


Final Fantasy III Remake On Nintendo DS

با اینکه رسما ساخت نسخه WSC بازی FFIII کنسل شده بود، اما Square Enix به دلیل محبوبیت زیاد این عنوان همواره در پی ساخت مجدد آن بر روی یک کنسول بود و حتی طرح های اولیه ساخت آن بر روی کنسول PS و GBA و PS2 نیز شکل گرفت اما با ورود کنسول دستی جدید شرکت Nintendo یعنی DS به بازار و محبوبیت فوق العاده آن، SE تصمیم به ساخت این عنوان بر روی کنسول DS گرفت. به این ترتیب طرفداران بیشمار FFدر خارج از ژاپن که بعد از FFVII چند برابر شده بودند، پس از سال ها انتظار توانستند FFIII و افسانه جنگجویان روشنایی را تجربه کنند.

اولین تغییر بزرگ در بازسازی FFIII جایگزینی Akihiko Yoshida (طراح شخصیت FFXII ) به جای Yoshitaka Amano به عنوان طراح شخصیت ها بود. با ورود Yoshida آرتورک های جدید در سبک شودکا (کارکتر های کوتاه قد با سری نسبتا بزرگ و صورتی بدون دماغ!) جایگزین آرتورک های Amano که بیشتر آثار سبک گروتسک را در ذهن تداعی می‌کرد، شد.

سبک گبم پلی بازی در واقع سیستم گیم پلی عنوان اصل است، به این صورت که گیمر ها می‌توانند از بین کارکتر های قابل بازی یک تیم چهار نفره تشکیل داده (در بعضی مواقع، شخصیت های فرعی نیز بدون اختیار شما وارد تیم می‌شوند) و به مبارزه بپردازید. سیستم مبارزات همانند DQVIII به صورت Turn-Base کلاسیک بوده به این صورت که گیمرها در ابتدا تمامی دستورات را به کارکترها داده و به مشاهده اجرای ضربات می‌پردازند. البته این سیستم گیم پلی کمی قدیمی بوده و از نکات منفی بازی به شمار می‌رود.

بازی از سیستم کلاس های غنی عنوان اصلی بهره برده و حتی تعداد کلاس ها نسبت به عنوان اصلی افزایش نیز پیدا کرده است. در کل نسخه DS بازی شامل 23 کلاس است که تعدادی از این کلاس ها به صورت مخفی در بازی حظور دارند. از کلاس های جدید اضافه شده به بازی می‌توان به کلاس Ninja اشاره کرد. در نسخه DS امکان ترکیب این کلاس ها نیز به گیمر ها داده شده به طوری که تعداد حالت های مختلف این ککلاس ها به رغم 280000 می‌رسد! همانند بازی اصلی گیمرها در هر کجای بازی که بخواهند می‌توانند کلاس کارکتر های خود را تغییر دهند. با تغییر کلاس هر کدام از کارکترها همانند عنوان اصلی لباس کارکترها نیز تغییر کرده و بعضی از سلاح ها نیز در کلاس خاصی قابلیت های بیشتری دارند.

مبارزات در نسخه DS کمی سخت تر از عنوان اصلی بوده که بازی را برای تازه کارها کمی مشکل می‌کند اما برای طرفداران سبک JRPG مشکلی پیش نخواهد آورد. با توجه به اینکه بازی برای کنسول DS می‌باشد و با استفاده طولانی مدت از این کنسول دست گیمرها خسته خواهد شد، سیستم Save بازی تغییر جالبی کرده است، به این شکل که علاوه بر مکان های Save اصلی گیمرها در هر نقطه از بازی که دلشان خواست می‌توانند بازی را Save کرده و استراحت کنند اما بعد از Game Over شدن، بازی از Save های اصلی شروع خواهد شد.

گرافیک بازی با توجه به قدرت سخت افزاری DS از عنوان اصلی بسیار بهتر است به طوری که تمامی کارکتر ها و مراحل به صورت 3D طراحی شده اند .Cut Scense های عنوان اصلی که شامل تصاویر 2D بودند، جایگزین CG های حرفه ای شرکت SE شده که کیفیت فوق العاده آنها جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد.
در مجموع نسخه DS بازی همان عنوان فوق العاده اصلی همراه با گرافیک بهتر و 3D است که می‌تواند طرفداران سری FF که هیچگاه نتوانستند عنوان اصلی را تجربه کنند ساعت ها سرگرم کند.

با اینکه تمرکز اصلی تیم سازنده FFIII بر روی FFIV بود، FFIII عنوان فوق العاده ای از آب در آمد که توانست فقط در ژاپن بیشتر از یک ملیون نسخه فروش کند و موفقیت دیگری را برای شرکت Square Soft رقم بزند.



سازندگان Final Fantasy III

کارگردان : Hironobu Sakaguchi
طراح : Hiromichi Tanaka , Kazohiko Aoki
سناریو :Kenji Terada
آهنگ ساز : Nobuo Uematsu
طراح شخصیت : Yoshitaka Amano
برنامه نویس ارشد : ناصر جبلی
این بازی در استدیو شماره A شرکت Square Soft در ژاپن ساخته شد.

در همین رابطه:
تاریخچه بازی Final Fantasy


تاریخچه بازی Final Fantasy II

تاریخچه بازی Final Fantasy IV

تاریخچه بازی Final Fantasy V
 
  • Like
Reactions: bezad

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر