رنج های باور نکردنی 4A در طی مراحل ساخت Metro: Last Light

mahi58

کاربر سایت
Feb 19, 2007
1,985
نام
محمود
حتما می دانید که این روزها، روزهای عرضه بازی Metro: Last Light است. در حالی که بازی با عکس العمل مثبت بازیکنان و نقدهای عمدتا مثبت و خوب سایت های مرتبط با بازی مواجه شده است، آخرین مدیر THQ قبل از ورشکستگی آن، در طی مطلبی که در سایت Gamesindustry منتشر شده است مطالب عجیبی را در مورد سختی های وحشتناکی که استودیوی اوکراینی 4A در آخرین ماه های کاری THQ برای ساخت بازی در آن زمان متحمل شده است عنوان کرده اند!


136873017923353_013687224034986Metro-Last-Light.jpg


به خاطر دارید که آقای Jason Rubin که یکی از مؤسسین Naughty Dog و از چهره های مشهور دنیای بازی بود در ماه May سال 2012 به THQ ملحق شد تا این ناشر را از مشکلات مالی بزرگی که با آن رو در رو بود نجات دهد. ایشان در طی مدتی که مدیر THQ بودند وظیفه سرپرستی بر چندین استودیوی زیرمجموعه THQ، از جمله استودیوی 4A که در حال ساخت بازی Metro: Last Light بود را بر عهده داشتند. ایشان در مورد شرایط کاری استودیوی 4A در هنگام ساخت این بازی گفته اند:

کسی نمی داند که موفقیت کارگردان این بازی، آقای Andrew Prokhorov و بقیه تیم سازنده بازی چقدر قابل تحسین است! کار کردن در یک صنعت پیچیده و پنهان کار، رسانه های ضعیفی که توجه افراد را به داستان هایی که در پشت پرده یک بازی وجود دارد جلب نمی کنند، تهیه کنندگانی که دائما عوض می شوند، گمنامی حاصل از این که استودیوی شما در اروپای شرقی است، و ناشر جدیدی که مزایای تبلیغ برای شما را درک نمی کند، همه و همه سبب شده اند که داستان فوق العاده ای که در پشت پرده ساخت Metro: Last Light وجود دارد مخفی بماند...

ولی من می خواهم این مسأله را تغییر دهم!

من به خوبی می دانم که 4A با آن سطح از مهارت و با غروری که دارد فقط می خواهد که در یک میدان برابر و عادلانه با همتایان خود رقابت کند، ولی من صادقانه بگویم که چنین عدالتی هرگز در کار نبوده است!

کل بودجه ساخت بازی Metro: Last Light کمتر از چیزی بوده که برخی از بازی های رقیب فقط صرف ساختن صحنه های وسط بازی (Cut scenes) می کنند، و این مبلغ در حدود یک دهم بودجه ساخت بازی های مهم رقیب بوده است! آن وقت بازی تا این حد به خاطر داستان و اتمسفرش تحسین می شود، و موتور کاملا متفاوتی از نسخه اول دارد که با بزرگترین بازی های رقیب که که تعداد دنباله های آنها از شمارش خارج شده است رقابت می کند!

تمام اینها در شرایط کاری خاص استودیوی 4A در شهر Kiev حاصل شده است! کل استودیوی 4A در کیف به راحتی قابل گنجاندن در یک سالن ورزشی کوچک متعلق به EA در لوس آنجلس است، آن وقت امتیازات مترو به راحتی بازی Medal of Honor: Warfighter را پشت سر می گذارد!

بازی BioShock: Infinite به طور حتم یک بازی فوق العاده است، ولی تیم سازنده این بازی در مدت ساخت آن تمامی منابع مورد نیاز خود را در اختیار داشته اند. در حالی که در همین دوره زمانی، کارکنان 4A روی صندلی های تاشویی که مخصوص مراسم های فضای باز است نشسته اند، از میزهایی که شبیه میزهای مخصوص ورق بازی بوده استفاده می کردند که آرنج هایشان همیشه کنار هم قرار می گرفته، و محیط کاری شان بیشتر شبیه کافه تریای یک مدرسه ابتدایی بوده تا یک استودیوی بازی سازی!

وقتی 4A نیاز به نرم افزارهای جدید یا PC های پیشرفته یا هر چیز دیگر پیدا می کرد، باید یک نفر از 4A به آمریکا می آمد، آن را می گرفت، داخل یک ساک می گذاشت و آن را مخفیانه به اوکراین برمی گرداند، تا این وسایل در مرز اوکراین توسط ماموران حکومتی دزدیده نشود!
61033298387553263490.gif


وقتی من از 4A بازدید کردم و وضعیت استودیو را دیدم، تصمیم گرفتم برای آنها صندلی های اداری Aeron که در کشورهای غربی جزو حداقل های حقوق یک انسان محسوب می شود تهیه کنم. در کشور اوکراین این محصول یافت نمی شد، و تنها راه ما این بود که صندلی ها را از کشور لهستان خریده و بار یک کامیون کنیم و با پرداخت رشوه به یک واسطه آنها را به کیف بیاوریم! در نهایت ما از انجام این کار انصراف دادیم، نه به خاطر هزینه های آن، بلکه به این خاطر که با استفاده از آن صندلی ها که عریض تر بودند، و با پخش کردن وسایل در میزهای بزرگتر در نهایت ساختمان استودیوی 4A فضا برای این تغییرات کم می آورد!

من از بازی Far Cry 3 بسیار لذت بردم، این بازی واقعا شایسته امتیازات خوبی که دریافت کرد بود، ولی Ubisoft Montreal در طی مراحل ساخت Far Cry 3 چند ساعت از روز قطع برق داشت؟ قطع برق جزء اتفاقات معمول برای 4A بود! انجام یک پروژه در ضرب العجل های زمانی برای تمام سازندگان بازی پیش می آید، ولی کدام استودیوی بازی سازی مجبور می شود از ژنراتورهای مخصوص کارگاه های ساختمانی استفاده کند تا یک روز تاخیر، بازی آنها را دو هفته دیرتر به فروشگاه ها نرساند؟ مونترئال سرد است، ولی سرمای کیف فرق دارد! زیرا سیستم گرمایشی کل شهر مرکزی است و سالی چند بار این سیستم خراب می شود، که هر خرابی یک هفته طول می کشد! تیم 4A در این زمان ها با ژاکت پشمی در حالی که به زور انگشت های خود را گرم نگاه می داشتند در حرارت های زیر صفر کار می کردند، تازه اگر برف باعث مسدود شدن راه ها و گرفتار شدن آنها در خانه هایشان نمی شد!

علاقمندان به بازی بدون دانستن این داستان هم می توانند از بازی لذت ببرند، ولی دانستن رنج ها و سختی هایی که 4A در پشت پرده ساخت این بازی متحمل شده است باعث می شود ما این استودیو را بهتر بشناسیم و از کار آنها لذت بیشتری ببریم، همانطور که وقتی می شنویم پله که شاید بهترین بازیکن فوتبال تاریخ بوده است پول خرید کفش نداشته است و فوتبال را با پاهای برهنه یاد گرفته است برایمان جالب است! طبق برآوردهای موجود بازی های امسال به دلیل بالغ شدن و کهنه شدن کنسول ها نسبت به عنوان دقیقا مشابه در دو سال قبل 3 تا 5 امتیاز Metacritic کمتر می آورند، ولی حتی اگر ما این مسأله را هم در مقایسه امتیاز بالای 80 مترو با بازی های سال های قبل در نظر نگیریم، دانستن مشکلات و گرفتاری هایی که تیم سازنده بازی با آنها روبرو بوده است باعث می شود Metro: Last Light را یک موفقیت بزرگ به حساب بیاوریم!

اگر به 4A که با آن شرایط چنین بازی یی ساخته است بودجه بهتر و محیط کاری معقول تر داده می شد و یک سال وقت آنها با توقعات غیرمنطقی تهیه کنندگان THQ مبنی بر وجود بخش های Multiplayer و Co-op در بازی در زمان عرضه، آن هم با آن بودجه ساخت و ضرب العجل زمانی تلف نمی شد، و ناشر بازی شان درست چند ماه قبل از عرضه عوض نمی شد، واقعا 4A چه می ساخت؟




منبع: Gamesindustry




---------------------------------------------------------
آپدیت: کارگردان بازی Metro: Last Light در پاسخ به مطلب آقای Rubin از ایشون تشکر کردند و مطالب دیگه ای رو گفتند، که خلاصه ای از صحبت های ایشون رو در پست 40 تاپیک می تونید ببینید.
 
آخرین ویرایش:

iSAAC Clarke

کاربر سایت
May 14, 2013
31
نام
خسرو
من که خیالم راحته هم نسخه قبلی رو ارجینال خریدم نسخه جدید رو هم پیش خرید کردم فردا رسما از استیم عرضه میشه :d از بازیایی بود که لیاقت ارجینال خریدن و داشت و داره!
 

mahi58

کاربر سایت
Feb 19, 2007
1,985
نام
محمود


متاسفانه من با هیچ نوع قنــد شکـــنی نتونستم این ویدئو رو ببینم، ولی توی متن همراه ویدئو از تنها چیزی که ایراد گرفته اینه که چیدمان میزها اون طوری که Jason Rubin گفته بوده باعث تماس آرنج به آرنج کارمندها نمیشه.

در ضمن سایتی که این ویدئو رو گذاشته یه متن دیگه هم دیروز نوشته بود که متاسفانه پر از اشتباه و نشون دهنده بی اطلاعی شدید نویسنده مقاله از وضعیت 4A و THQ و مراحل ساخت Metro: LL هستش (به عنوان مثال ایراد گرفته که چرا Jason به عنوان مدیر THQ استودیوی 4A رو مجبور به ساخت بخش چند نفره کرده (:blink: :blink:)، در صورتی که ایشون از اواسط سال 2012 مدیر THQ شدند و ساخت مترو از مدتها قبل از اون تاریخ آغاز شده بوده (تریلرهای عالی بازی رو توی E3 2011 همه یادمونه). Jason تنها تاثیری که روی قضیه مولتی پلیر می تونسته داشته باشه این بوده که توی کنسل کردنش کمک کرده باشه! یا این که مثلا اون سایت اومده ایراد گرفته که اگر وضع 4A انقدر بد بوده خوب این تقصیر خود Jason هستش که مدیر THQ بوده، در صورتی که همونطوری که قبلا نوشتم به گفته کارگردان مترو، Jason بازدیدش از 4A رو در هفته دوم مدیریتش در THQ و به عنوان یکی از اولین کارهاش انجام داده، و این مسائل و مشکلات اصلا مربوط به دوره مدیریت ایشون نبوده)!

کلا به نظرم میاد اون سایت به دلیلی که من سر در نمیارم داره به شدت توی سر و کله خودش می زنه که از مطالب مطرح شده توسط Jason Rubin یه جوری ایراد بگیره و خواننده رو به شک بندازه که این مطالب رو نپذیره! حالا دیگه قضاوت به عهده خودتون. :)

من که خیالم راحته هم نسخه قبلی رو ارجینال خریدم نسخه جدید رو هم پیش خرید کردم فردا رسما از استیم عرضه میشه :d از بازیایی بود که لیاقت ارجینال خریدن و داشت و داره!

آقا گیم که باز شده؟ من امروز برای اولین بار اجراش کردم!

برای آمریکا 14 می باز شده بود و برای اروپا (و ایران) هم 17 می که همین امروز باشه! برو بازی کن حالش رو ببر!
136327453313513gamer1.gif
 

Kasra-M

The phoenix must burn to emerge
کاربر سایت
Sep 15, 2010
1,659
نام
Kasra
کلا به نظرم میاد اون سایت به دلیلی که من سر در نمیارم داره به شدت توی سر و کله خودش می زنه که از مطالب مطرح شده توسط Jason Rubin یه جوری ایراد بگیره و خواننده رو به شک بندازه که این مطالب رو نپذیره! حالا دیگه قضاوت به عهده خودتون.

دقیقا منم همینجوری فکر میکنم. از این افراد (سایت مذکور) که آگاهانه و با هدف یا نا آگاهانه میخوان ارزش کاری افرادی رو پایین بیارن همیشه پیدا میشه.
 
آخرین ویرایش:

m1647

کاربر سایت
Mar 7, 2011
530
نام
Mehrdad
وضع ما ایرانی ها خیلی بهتره بعد میایم اینقدر شکایت میکنیم ولی میگم مگه این اوکراین هنوزم مثل قبله این لهستان که اینقدر پیشرفت داشته ولی معلوم نیست اینا داشتن چیکار میکردن:-?
 

pcgamer

کاربر سایت
Aug 28, 2006
1,748
نام
سیاوش
بعضی دوستان اوکراین رو تو تاپیک با ایران و.. مقایسه کردن باید بگم که اوکراین اصلا قابل مقایسه نیست با :D کشور خیلی خوبی هست و بعد فروپاشی شوروی اوکراین از نظر اقتصادی نظامی و.. بعد روسیه که دیگه همه می دونین جز یکی از گرون ترین و بهترین کشور هاست قرار داره . اوکراین جز 8 تمین کشور از نظر جاذبه گردش گری هست :D . .لازم بود این توضیحات رو بدم و من تعجب می کنم این A4 چرا انقدر بد بختن تو این کشور ..گفتم قبلا اون صندلی هم حدود 1300 دلار قیمتش هست و ورود قطعات از لهستان و.. نمی دونم مگه میشه اونجا نباشه یا چرا از روسیه نگرفتن یا ...این همه کشور . متن خبر رو که ادم می خونه احساس می کنه که این شرکت تو کره شمالی هست ... واقعا A4 تو اوکراینه؟
 

iSAAC Clarke

کاربر سایت
May 14, 2013
31
نام
خسرو
کلا THQ و زیر مجموعه هاش همشون مظلوم بودن و در حقشون نامردی شد.من هم darksiders رو دوست دارم هم سری Dawn of war و بقیه بازیاشونم خوب بود مخصوصا مترو.در حق تیم هاشون نامردی شده.اون از Relic که معلوم نیست الان کجاست چه بلایی سرش اومده میخواد رو Dawn of war 3 کار کنه یا نه.اون از تیم دارکسایدرز که بعد از مزایده اونقدر حالش گرفته شد که تو یه مصاحبه گفت ما اینقدر بد بودیم که هیچ کس حاضر به خریدن تیم ما نشد?یعنی اینقدر بد عمل کرده بودیم؟اینم ازین بیچاره ها که وضعشون اینه ولی دارن یه بازی قوف العاده میدن بیرون که به نظرم حتی میشه بازی رو شبیه سازی اعلام کرد چون دقیقا عین واقعیته.توی فضای اخرالزمانی همه چیز اینقدر سخت و کمیابه.مهمات کمه و منابع رو به اتمام هستن.اولین چیزی هم که اتفاق میفته ادما میفتن به جون هم که نمونش همون کمونیست ها و نازی ها که عین جنگ جهانی دوم افتادن به جون هم یه جای مترو 2033 آرتیوم توی لودینگ بازی گفت شنیدم قبلا یه بار هم این دو گروه باهم جنگیدن و اخرش کمونیست ها پیروز شدن.تازه یه کار خیلی جالبی هم که توی مترو ها انجام دادن اضافه کردن حالت Ranger mode Hardcore بود که مهمات و سختی رو به حدی میرسونه که شما مجبور میشید دونه دونه گلوله هاتون رو بشمرید یه جا 3-4 تا تیر اضافه به اشتباه شلیک میکنید یا خطا میره اعصابتون خورد میشه که حالا چیکار کنم جلوتر کم میارم!اینو که شنیدم یاد حرف دوستمون افتادم چند تا پست عقب تر گفتن CoD رو میزنه کنار من کاری به این که کدوم بازی رو میزنه کنار ندارم ولی یاد Medal افتادم میری کنار یکی از همراهانت یه دکمه میزنی یه دفعه 1000 تا گلوله به مهماتت اضافه میشه خودتون مقایسه کنید:d
 
آخرین ویرایش:

Arkham City

کاربر سایت
Aug 11, 2010
336
الان من که هنوز بازی رو دانلود و انجام ندادم با این جملات دیگه چه طور میتونم از بازی لذت ببرم ؟
اگر دلار انقدر گرون نبود حتما یک نسخه ارجینال تهیه میکردم
البته اگر گیر میومد:|
 

onlysonic

کاربر سایت
Mar 21, 2013
350
نام
سید محمد حسین
با اینکه خودم خیلی تاسف خوردم ولی مطمنئنم متن چند تا اغراق داره.ولی بازم مطمئناً 4A سختی کشیده.
در مورد ایران هم ما داریم چوب 10،20 سال بازی کپی خرینمون رو حالا میدیم با بازیسازیمون.
 

iSAAC Clarke

کاربر سایت
May 14, 2013
31
نام
خسرو
الان من که هنوز بازی رو دانلود و انجام ندادم با این جملات دیگه چه طور میتونم از بازی لذت ببرم ؟
اگر دلار انقدر گرون نبود حتما یک نسخه ارجینال تهیه میکردم
البته اگر گیر میومد:|

عزیز نسخه ارجینالش هست 90 تومن زیاد هم گرون نیست چون اگر دلار هزار تومن هم بود قیمت بازی میشد 70 تومن با مالیات و اجرت سایت تهیه کننده.زیاد فرقی نداره :d هرچند 90 تومن بازهم برای یه بازی 50 دلاری یکم منصفانه نیست ولی از بعضی بازیا که 200 تومنه بهتره.

در مورد ایران هم ما داریم چوب 10،20 سال بازی کپی خرینمون رو حالا میدیم با بازیسازیمون.

هنوز هم خیلی ها هستن نمیتونن مثل بچه های این سایت راجع به بازیای ارجینال منطقی فکر کنن.رفته بودم یه گوشی wave 3 بفروشم به فروشنده میگم فروشگاه بادا بر عکس اندروید بخش فارسی داره راحت میتونید بازی های اصل رو واسش بگیرید ارزون هم هست مثلا نهایت angry birds روش 5000 تومنه.با پوزخند گفت 5000 تومنو میدم یه دی وی دی میخرم روش 1000 تا بازیه،ارجینال میخوام چیکار!!!این ادما متاسفانه همه جا هستن و تمام این زحمت ها و بدبختی های سازنده هارو بی ارزش میدونن.
 
آخرین ویرایش:

zers

کاربر سایت
Aug 28, 2008
311
نام
Z.E.R.S
فقط عشق است که پیروز می شود.
یکی مثل 4A اینجور با فلاکت بازی میسازه، مورد تحسین قرار میگیره؛ یکی مثل EA ده برابر وزن بازی پول خرج می کنه چی تحویل میده؟!
 

K3l!0$

کاربر سایت
Sep 11, 2012
628
نام
کیانوش
بعد ما غر میزنیم توی ایران محدودیت هست. یعنی آدم باید از اینها یاد بگیره. اگه به این ها بودجه ی BF4 رو با امکانات کامل میدادن دیگه چی درست میکردن؟؟؟!!!
امیدوارم Deep Silver سرمایه گذاری درست و حسابی روی 4A بکنه. واقعا ظلمه که Activision میاد و با CoD انقدر درآمد داره وقتی همچین کمپانی توی این فلاکت شاهکار درست میکنه!
عزیز نسخه ارجینالش هست 90 تومن زیاد هم گرون نیست چون اگر دلار هزار تومن هم بود قیمت بازی میشد 70 تومن با مالیات و اجرت سایت تهیه کننده.زیاد فرقی نداره :d هرچند 90 تومن بازهم برای یه بازی 50 دلاری یکم منصفانه نیست ولی از بعضی بازیا که 200 تومنه بهتره.
کجا 90 تومن هست؟ فقط CD Key ش هست 124000 تومن (لینک). تازه این 90 زمانی منصفانه هست که برای ما به اندازه ی همون 50$ ارزش داشته باشه. زمانی که حقوقت 4000-5000$ بود، 50$ منصفانه است نه اینکه طرف حقوقش به زور 1.200 میشه بیاد 120 تومن پول بازی بده! (توی خارج از ایران میشه 1% از درآمد طرف توی ایران میشه 10%!)
 
آخرین ویرایش:

iSAAC Clarke

کاربر سایت
May 14, 2013
31
نام
خسرو
کجا 90 تومن هست؟ فقط CD Key ش هست 124000 تومن (لینک). تازه این 90 زمانی منصفانه هست که برای ما به اندازه ی همون 50$ ارزش داشته باشه. زمانی که حقوقت 4000-5000$ بود، 50$ منصفانه است نه اینکه طرف حقوقش به زور 1.200 میشه بیاد 120 تومن پول بازی بده! (توی خارج از ایران میشه 1% از درآمد طرف توی ایران میشه 10%!)
عزیز اگر میخواید استیم من رو اد کنید بهتون بگم از کجا به قیمت 90 تومن تهیه کنید isaack9 :d من بازی رو رفتم و باید بگم واقعا دستشون درد نکنه فوق العاده بود هیچ جای بازی تکراری و خسته کننده نبود و توی همه مراحل بازی بالانسی داشت که همیشه بازی براتون تازگی داشته باشه!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر