چه نبرد سنگيني اينجا بين كنسوليها و پيسي ها به پاست بيطرفا سنگر بگيريد
منم نظريمو ميگم
اول از همه اينكه شك نكنيد در اكثريت مواقعي(نميگم هميشه) كه يك بازي براي كنسولي و پيسي مياد در بخش گرافيك پيسي قدرت نمايشي بهتري(درصورت بهره بردن از يه پيسي high-end كه قدرت سخت افزاري برتري نسبت به كنسول مورد نظر داشته باشه) داره خوب مشخصه من همين Oblivion مثال ميزنم چيپ گرافيكي 360 به صورت free از مد هموارسازي(antialiasing) يا الگوي نمونه برداري 4x در بازيا سود ميبره در بخش پيسي شما اگه يه سوپر چيپ گرافيكي مثل radeon x1900xt داشته باشيد(حالا از حالتهاي SLI يا CROSSFIRE براي استفاده هزمان از قدرت دو چيپ گرافيكي كه به بخش enthusiast خريداران پيسي مربوط ميشه) شما ميتونيد از مد هموارسازي در حالت 6x بهره وري كنيد در حاليكه اختلاف بنظر زياد نمياد اما در بخش هموار سازي چيزي هس به اسم رندرينگ هموارسازي كه در دو حالت supersample,multisample انجام ميگيره تفاوت ايندو در اينه كه حالت multisample تنها به هموارسازي گوشه چند ضلعيها ميپردازه
در حاليكه مد supersample به تمام صفحه ميپردازه اين يعني نماي كلي بدست اومده از رندرينگ تصوير supersample به مراتب نتيجه نمايشي بهتري از مد multisample داره البته يه خلاصه از اين دو هست و تعريف كلي نه به كار اين مبحث مياد نه نيازي به توضيح بيشتر داره xbox360 از مد multisample "فقط" سود ميبره در حاليكه كارتهايي همانند x1900xt ميتونن حالت supersample در مد 6x با يك فريم عالي به نمايش دربيارن
در مورد بخش بافت گذاري نميدونم 360 در حالت فيلتر كردن بافتها در تميز ترين حالت كه anisotropic هست در چه مدي توانايي داره اما در كارتهاي گرافيكي نسبتا خوب هم شما ميتونيد تا مد 16x كه شامل فيلترگذاري دورترين بافتهاي اشيائ از ديد هست هم بكارگيري كنيد نتيجه اينكه تصوير نهايي از گرافيك مدرني مسه Oblivion با تنظيمات 6x در حالت supersample+فيلترگذاري anisotropic در مد 16x يك تصوير خيره كننده از قدرت گرافيكيو به نمايش درمياره كه مطمئنا 360 توانايي اينچنين نمايشي رو نداره البته خوب اين منطقي هم هست ماكروسافت نميتونه اين ريسك رو بپذيره كه موتورگرافيكي بازيهاي 2 سال اينده هم با اين ويژگيها بتونن روي 360 روون اجرا شن والا شك نكنيد هسته گرافيكيati R500 كه در قلب 360 هست يك سوپر تراشه فراتر از زمان خودشه(بلطف معماري سايه زنهاي متحد در بكارگيري خط لوله هاي يكسان براي حداقل ايجاد گلوگاه در ارتباطات وابسته به هردوي سايه زن راس وپيكسل كه قراره در تراشه هاي گرافيكي پيسي با پشتيباني Directx10 ارائه بشن)
اما 360 بنظر من يك مزيت بزرگ داره و اون نمايش بازيها در نمايشگرهاي HDTV هس البته كه كارتهاي گرافيك سطح بالا هم خروجي HDTV دارن اما اول از همه هزينه فوق بالاي مانيتورهاي با خروجي HDTV از يك طرف و از طرفي ديگه دردسر حملو نقل كيس و راه اندازي اون در يك نمايشگر HDTV نسبت به كنسول جمو جور 360 و نكته اخر قيمت بسيار عالي اين كنسول در مقايسه با يك سيستم سطح بالا كه به عنوان مثال شما بايد 100 دلار يا بيشتر از هزينه خريد 360 فقط صرف خريد يك كارت گرافيكي همانند x1900 انجام بديد
بهرحال Oblivion يكي از زيباترين گرافيكهاي نمايشي از يك بازيو داره واينطور كه بنظر مياد از HDR به شدت در موتور گرافيكي بازي استفاده شده كه نورپردازي رو در صحنه ها منبع نور واقعي تر ميكنه وشدت نور نسبت به منبعش متغيره و.. البته من هيچي از نمايش قابليتهاي موتورگرافيكي اين بازي نميدونم ولي احتمالش ميره كه تاثيري رو روند فروش كارتاي گرافيك داشته باشه
ببخشيد كه خارج از بحث مطلب نوشتم