آخرین ویرایش:
تعداد این افراد کمه خصوصا رو پلتفرم سونی و باعث شکست تجاری میشه ولی در کل اگر بخوان گرز 6 برای PS عرضه کنند باید نسخه های قبلی عرضه کنن ولی اگر دنبال بحث تجاری هستند نکنند یا بعدا بکنند بهتره
مرد مومن نصف استودیو ها داره درشون تخته میشه تو هنوز منتظر اون دسته ای؟دوستان از اون دسته که قابلیت های دوال سنس رو داره خبری نشد
اصلا کلش بسته بشن حقیقتا پلی ستیشن صرفه اقتصادی از نظر سرویس و بازیهاش برام نداره چون الان اون پلاس وسطی فک کنم پرمیوم هست یکساله ۴ هست ولی گیم پس التیمیت چهارده ماهه ۱۴۰۰ ،اکانت های ظرفیتیش هم که حداقل ۴۰% از ایکس باکس گرونترن زیاد توی قید و شرط انحصاری هم نیستممرد مومن نصف استودیو ها داره درشون تخته میشه تو هنوز منتظر اون دسته ای؟
برو پلی استیشن بخر هم دستش از الان هست هم بازیا اکس باکس کم کم میاد روش
اون هیچ وقت رسما اعلام نشد. فقط از مدارک دادگاه کذایی مایکروسافت اطلاعاتش نشت کرد.دوستان از اون دسته که قابلیت های دوال سنس رو داره خبری نشد
شایعه نیست جف گراب تایید کرده تام واران هم تاحالا چندبار گفته ،البته قابلیت های دسته بعد مدتی تکراری هم میشناون هیچ وقت رسما اعلام نشد. فقط از مدارک دادگاه کذایی مایکروسافت اطلاعاتش نشت کرد.
فعلا هم به جای دسته با قابلیتهای فلان، مایکروسافت یه دسته دیگه داده دست ملت.
اینا راستی راستی سوزنشون گیر کرده روی دووم انگار. به نظرم اگر داستانش رو فاکتور بگیریم که توی دوتا دی ال سی زدن نابود کردن کلا ، توی بقیه موارد دووم مسیر تکاملش رو تا انتها طی کرده بود. واقعا الان وقتش بود که یا شیفت کنن روی quake یا حداقال یک آی پی جدید رو توسعه بدن. من زیاد سورپرایز نشدم با این خبر شخصا.
Quake همیشه اول فرنچایز مولتی پلیر بوده و مولتی پلیرش هم متاسفانه جوون پسند نیست و هر گیمی تو ۱۰-۱۵ سال اخیر تو این ژانر اومده شکست خورده، بعید میدونم دیگه دست به Quake بزنناینا راستی راستی سوزنشون گیر کرده روی دووم انگار. به نظرم اگر داستانش رو فاکتور بگیریم که توی دوتا دی ال سی زدن نابود کردن کلا ، توی بقیه موارد دووم مسیر تکاملش رو تا انتها طی کرده بود. واقعا الان وقتش بود که یا شیفت کنن روی quake یا حداقال یک آی پی جدید رو توسعه بدن. من زیاد سورپرایز نشدم با این خبر شخصا.
Quake قبل از اینکه مالتی پلیر بشه توی نسخه ۳( و مالتی قوی نسخه ۲) یک سینگل پلیر بسیار پر قدرت بود هم در نسخه ۱ و هم در نسخه ۲ و کلی استاندارد و aspect جدید وارد ژانر شوتر اول شخص تکنفره کرد. متاسفانه من حس میکنم استودیو های بازیسازی وقتی میرن زیر مجموعه کمپانی های بزرگمیشن عموما خلاقیت و حق انتخابشون گرفته میشه تا حدودی. Id software قبل از اینکه بره زیر مجموعه بتسدا و زنیمکس، تعداد و تنوع عناوینش خیلی بیشتر و بهتر بود حتی بازی هایی که به سفارش id و ناشر به استودیوهای دیگه برون سپاری میشد هم باز هم تنوع بالایی داشت. شما سال های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ رو نگاه کنید میبینید که عناوینی مثل return to castle wplfenstein ، doom 3، Quake 4، enemy territory quake wars ، wolfenstein 2009 و rage وجود داشتن که هم تعدادشون زیاد بود و هم تنوعشون. که خیلی هاشم حتی برونسپاری بود ولی در هر حال ip های این استودیو به حیات خودشون داشتن ادامه میدادن. منتها الان خود id صرفا doom رو میسازه و دیگه خبری از quake نیست متاسفانه و اون نسخه champions هم ابدا در حد نام quake نشد. باقی عناوینم مثل rage 2 که افتضاح کامل بود و وولفنشتاین ها هم این دو نسخه آخرشون واقعا خراب کردن. فقط doom سرپا مونده و میراثشو حفظ کرده هنوز که اونم با این تفاسیر میخوان شیرشو بدوشن دیگهQuake همیشه اول فرنچایز مولتی پلیر بوده و مولتی پلیرش هم متاسفانه جوون پسند نیست و هر گیمی تو ۱۰-۱۵ سال اخیر تو این ژانر اومده شکست خورده، بعید میدونم دیگه دست به Quake بزنن
مشکل ولف ۲ چی بود ؟ جز کاتسینهای طولانیQuake قبل از اینکه مالتی پلیر بشه توی نسخه ۳( و مالتی قوی نسخه ۲) یک سینگل پلیر بسیار پر قدرت بود هم در نسخه ۱ و هم در نسخه ۲ و کلی استاندارد و aspect جدید وارد ژانر شوتر اول شخص تکنفره کرد. متاسفانه من حس میکنم استودیو های بازیسازی وقتی میرن زیر مجموعه کمپانی های بزرگمیشن عموما خلاقیت و حق انتخابشون گرفته میشه تا حدودی. Id software قبل از اینکه بره زیر مجموعه بتسدا و زنیمکس، تعداد و تنوع عناوینش خیلی بیشتر و بهتر بود حتی بازی هایی که به سفارش id و ناشر به استودیوهای دیگه برون سپاری میشد هم باز هم تنوع بالایی داشت. شما سال های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ رو نگاه کنید میبینید که عناوینی مثل return to castle wplfenstein ، doom 3، Quake 4، enemy territory quake wars ، wolfenstein 2009 و rage وجود داشتن که هم تعدادشون زیاد بود و هم تنوعشون. که خیلی هاشم حتی برونسپاری بود ولی در هر حال ip های این استودیو به حیات خودشون داشتن ادامه میدادن. منتها الان خود id صرفا doom رو میسازه و دیگه خبری از quake نیست متاسفانه و اون نسخه champions هم ابدا در حد نام quake نشد. باقی عناوینم مثل rage 2 که افتضاح کامل بود و وولفنشتاین ها هم این دو نسخه آخرشون واقعا خراب کردن. فقط doom سرپا مونده و میراثشو حفظ کرده هنوز که اونم با این تفاسیر میخوان شیرشو بدوشن دیگه. از آیپی جدید هم که کلا خبری نیست. من این رویکرد رو خودم دوست ندارم شخصا. حتی توی کامیونیتی خود id هم سر بزنید اکثر افراد منتظر یک ریبوت از نسخه ۱ بازی quake بودن تا نسخه بعدی doom.
ولف ۲ نه، اون که عالی بود، هم اون و هم نیو اوردر جزو زیباترین شوترهای نسل که نه جزو بهترین های تاریخن به نظر من. منظور من youngblood و cyberpilot هستن که هیچ کدوم آش دهن سوزی نبودن. کلا از یه تایمی به بعد هرچیزی ساختن ضعیف از آب درومده، rage 2 و quake champions هم اصلا در حد انتظار نبودن. درسته که همه اینها برون سپاری بوده ولی من مشکلم همینه، چرا نباید یه quake درست و درمون رو خود id بسازه؟ یا حتی rage؟ wolf هم دو نسخه اخیرش سقوط بدی کرد. اصلا چرا ip جدیدی کار نمیکنن؟!مشکل ولف ۲ چی بود ؟ جز کاتسینهای طولانی
انصافا لذت بازیش با Haptic Feedback ه دوال سنس چند برابر میشه مخصوصا سر اون Execute Kill هابله ولی به دلایل نامشخص کسی اینجا خبرش رو نذاشت. Coalition Gears of War Partner تایید کرد که بالاخره گیرز های جدید تو ماه بعد (احتمالا شوکیس) معرفی میشن که یکی از اونا Gears of War Collection هست با تاریخ انتشار احتمالی تابستان (آگوست) و پلتفرم PlayStation 5
![]()
یه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.Quake قبل از اینکه مالتی پلیر بشه توی نسخه ۳( و مالتی قوی نسخه ۲) یک سینگل پلیر بسیار پر قدرت بود هم در نسخه ۱ و هم در نسخه ۲ و کلی استاندارد و aspect جدید وارد ژانر شوتر اول شخص تکنفره کرد. متاسفانه من حس میکنم استودیو های بازیسازی وقتی میرن زیر مجموعه کمپانی های بزرگمیشن عموما خلاقیت و حق انتخابشون گرفته میشه تا حدودی. Id software قبل از اینکه بره زیر مجموعه بتسدا و زنیمکس، تعداد و تنوع عناوینش خیلی بیشتر و بهتر بود حتی بازی هایی که به سفارش id و ناشر به استودیوهای دیگه برون سپاری میشد هم باز هم تنوع بالایی داشت. شما سال های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ رو نگاه کنید میبینید که عناوینی مثل return to castle wplfenstein ، doom 3، Quake 4، enemy territory quake wars ، wolfenstein 2009 و rage وجود داشتن که هم تعدادشون زیاد بود و هم تنوعشون. که خیلی هاشم حتی برونسپاری بود ولی در هر حال ip های این استودیو به حیات خودشون داشتن ادامه میدادن. منتها الان خود id صرفا doom رو میسازه و دیگه خبری از quake نیست متاسفانه و اون نسخه champions هم ابدا در حد نام quake نشد. باقی عناوینم مثل rage 2 که افتضاح کامل بود و وولفنشتاین ها هم این دو نسخه آخرشون واقعا خراب کردن. فقط doom سرپا مونده و میراثشو حفظ کرده هنوز که اونم با این تفاسیر میخوان شیرشو بدوشن دیگه. از آیپی جدید هم که کلا خبری نیست. من این رویکرد رو خودم دوست ندارم شخصا. حتی توی کامیونیتی خود id هم سر بزنید اکثر افراد منتظر یک ریبوت از نسخه ۱ بازی quake بودن تا نسخه بعدی doom.
کاملا درسته صحبتاتون و من از این زاویه موضوع رو کاملا قبول دارم. کلا شرایط بازیسازی بسیار متفاوت شده از چیزی که ۲۰ سال پیش میدیدیم. حس میکنم ریسک پذیری رو بیشتر گذاشتن روی برندهایی که فروششون تضمین هست بنابراین ایجاد ip جدید عملا کار خطرناکیه برای کسب و کارشون. Quake هم درسته که برند گمنامی نیست ولی اکثر گیمرهای جدید باهاش نامانوس هستن. ولی خب با همه این تفاسیر خواسته بیشتر طرفدارها شیفت کردن روی این اثر بود. به هر حال باز هم میرسیم به همون صحبت که دخالت مدیران بالادستی در کمپانی های بزرگ مانع از ظهور ایده های جذاب ولی نا آشنا میشه بدلیل ریسک پذیر بودنشون به لحاظ کمیت های مالی و سرمایه گذاری در حالی که کسب و کارهای کوچکتر و استودیوهای جمع و جورتر درسته که کمبود سورس های مالی رو حس میکنن ولی آزادانه تر تصمیم میگیرن برای بروز ایده هاشون.یه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.
تو دهه اول 2000 شما با یه هزینه 10-20 میلیونی و صرف زمان 1-2 ساله بازیتو میساختی و با قیمت 60 دلار، با فروش زیر 500 هزار وارد سوددهی میشدی
الان شما زیر 50 میلیون نمیتونی عنوان aaa بسازی و زمانشم زیر 4 سال نیست. خلاقیت رو اینا گرفتن و تمامش ناشر نیست، شما یه بازیتم خراب میشد، میتونستی سریع بری رو دومی و برگردونی وضعیتو.
الان شما خراب کنی، بازی بعدیت تو بهترین حالت ریلیز 4-5 سال دیگه هست و حجم ضررم بالاتر از گذشته هست، پس سعی میکنن،راغ چیزی برن که احتمال شکستش کمتر باشه و این خلاقیت رو میسوزونه.
__________
اعدادی که گفتم حداقله و گر نه 50 میلیون، بعضا خرج aa هست و میبینیم که ناوین بعضا 5-8 سال تو دست ساختن.
