بذا از یه زاویه دیگه نگاه کنیم به قضیه
ما هر سال حدود شصت تا بازی داریم که اوپن کریتیک شون بالای 85 ـه
یعنی بازی های واقعا خوب و عالی ای اند.
خب شما یه بازی مایکروسافت خیلی خوب رو بنداز قاطی این دریای 60 بازیه این وسط. چطور باید متمایز شه که تا سال ها ازش صحبت شه و برای برند (و علی الخصوص سرویس گیم پس) ارزش ایجاد کنه و به قولی به یه اثر کلاسیک تبدیل شه؟
داریم در مورد بازه ای از متا صحبت می کنیم که مایکروسافت توش "خیلی" بازی داره!!
اساسا چهار تا راه است
1. جوایز و متای خیلی خفن: که بسیار اثرگذارند. بهترین نمونه اش رو پارسال در مورد بالدورز گیت 3 دیدیم که به خاطر همین موارد تونست یه موج ثانویه به شدت قوی ای رو بعد از ارلی اکسس موفقش جذب بازی کنه. اونم تو ژانری که به صورت تاریخی هیچ وقت همچین میزانی از مخاطب رو نداشته
2. ارزش افزوده از طریق مارکتینگ صحیح: بهترین نمونه رو من برای این روش همیشه Fire Emblem: Three Houses میدونم. بازی ای که عملا از فرنچایز و ژانر به شدت Niche ـیه. گرافیک فرافاجعه ای داره ولی صرف موقعیت ارزنده پلتفرمی که انحصاری اش بود و مارکتینگ صحیح تونست 4 میلیون بفروشه، عملا موفق ترین بازی ژانر SRPG شه و هنوزم کامیونیتی فعال و دوست داشتنی ای بعد 5 سال داشته باشه که منتظر یه بازی دیگه از سری اند. از سری پوکمون هم که نگم
3. ارزش افزوده از طریق خاص بودن تو یه محدوده خیلی خاص: من بعید میدونم کاری مثل 13 Sentinels Aegis Rim بازی تجاری "خیلی" موفقی باشه. ولی صرف خاص بودن کانسپت داستانی اش و نحوه گسترش خط داستانیش و سبک هنری محشر وانیلاویر، شما مطمئن باش حالا حالاها تو حلقه های مختلف موقع پیشنهاد بازی های داستان محور اسم اش مطرحه. صرف همین!
4. سوار کامیونیتی شدن: روشی که یه بازی مثل Stardew Valley که نه متا و جایزه ای برد و نه مارکتینگ گسترده ای داشت الان 41 میلیون نسخه فروخته.
طبیعتا بازی های سونی بیشتر از روش اول موفق اند
بازی های نینتندو هم عموما به خاطر روش دومه که موفق اند.
سری سوم هم که مختص بازی های Niche تری اند که به همین واسطه کالت کلاسیک میشن
سری چهارم هم که الی ماشاءلله هر بازی ایندی موفقی که تو فصل جوایز حضور ویژه ای ندارن رو شامل میشه
اگه بازی های مایکروسافت میان و میرن دقیقا واسه اینه که نه کامیونیتی درست و درمون دارن
نه مارکتینگ درست و درمون
و طبیعتا نه متای خفن و جوایز ارزنده.
و حتی ویژگی ای که متمایزشون کنه. چرا البته Hi-Fi Rush بود که دیدیم نوابغ مایکروسافت چه کردن باهاش!