تأثیرگذارترین بازی اپن ورلد و یکی از خلاقانهترین بازیهای تاریخ بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time هست و باید بگم به هیچ عنوان Breath of the Wild بازی نوآورانهای محسوب نمیشه. کسی که بازی Ocarina of Time رو بازی کرده باشه میفهمه چی میگم و از چه خلاقیتی صحبت میکنم. از نظر داستانی هم Ocarina of Time یک شاهکار تمام عیار هست. تنها بازی در تاریخ هست که متای 99 داره و کاملأ مستحقش هست. توجه کنید که اولین قسمت سری زلدا به عنوان دومین بازی اپنورلد تاریخ و اولین بازی جدی در سبک اپنورلد به حساب میآید.
در کل به نظرم کار خیلی خوبی کردی که بازیهای Super Mario Bros و The Legend of Zelda: Ocarina of Time رو توی لیست گذاشتی.
بازی Doom 1993 تقریبأ اولین بازی سه بعدی تاریخ در سبک ترسناک و علمی-تخیلی بود که توی لیست نمیبینمش! (نوآوری این بازی به حدی بود که هم بازیهای تیراندازی اول شخص را متحول کرد و هم جزو اولین بازیهای سهبعدی تاریخ در سبک ترسناک و علمی-تخیلی بود.) تحولی که این بازی در تاریخ بازیهای ویدیویی به وجود آورد و تأثیرگذاری که روی بازیهای بعد از خودش داشت رو حتی Half-life نداشت. اسم هیچکدوم از این دو بازی تأثیرگذار بر صنعت گیم نبود توی لیست.
خیلی بده لیستی که در مورد بازیهای تأثیرگذار بر آینده بازیها باشه و توش The Neverhood نباشه (نسخه PC). شما ببین چند تا بازی بعد از این از معماهای این بازی الهام گرفتن. نمونه بارزش هم ماشیناریوم (خیلی واضح اواخر بازی نشانههای الهام گرفتنش رو نشون داده) و ... بدون شک بهترین بازی معمایی تاریخ بود. جزو اولین بازیهای تاریخ که انتخاب پایان بازی رو به مخاطب واگذار میکرد و گیمر میتونست پایانهای متفاوتی رو رقم بزنه.
به درستی Grand Theft Auto III رو انتخاب کردید چون این اولین بازی سری جی تی ای بود که سه بعدی بود و یکی از بهترین بازیهای اپن ورلد دوران خودش.
درسته که Street Fighter II یکی از تأثیرگذارترین بازیهای سبک مبارزهای و بزن بکش بود ولی در مجموع سری استریت فایتر چندان موفق نبود.
توضیحات از خودم هست و قبلأ در یک انجمن دیگر نوشته بودم:
تصمیم دارم سه سری بازی استریت فایتر (Street Fighter)، مورتال کامبت (Mortal Kombat) و تِکِن (Tekken) را با هم مقایسه کنم. بگذارید ابتدا کاراکترهای ماندگار هر سری بازی را مشخص کنیم و سپس کیفیت و طراحی کاراکترهای این سه سری بازی را مقایسه کنیم. یکسری خصوصیات و امکانات برای تمام این کاراکترها یکسان است مثل قابلیت پرش، نشستن، شوت، مُشت و ... و یکسری از خصوصیات خاص یا ویژه هستند که فقط در آن کاراکتر خاص ممکن است وجود داشته باشند.
شاید به یادماندنیترین کاراکتر سری بازی "تکن/
Tekken" که در ذهن هر گیمری میماند کاراکتر "کینگ" (شخصی با ماسک شبیه ببر) باشد. این ببر تقریبأ در دو نسخه اولیهی این سری بازی حضور داشته ویژگی اصلی اون هم قدرت زیادش هست (یک کشتیکج کار حرفهای). شخصیت دیگری که اکثر نسخههای این سری حضور داشته "مارشال لا" هست که مهارتش در فنون رزمی است و بسیار شبیه بروس لی هست. سبک مبارزهای او نیز الهام گرفته از تکنیکهای بروس لی هست و این کاراکتر توسط شرکت نامکو ساخته شده است. همچنین "پال فینکس" هم از کاراکترای اصلی بازی بود که در تمام نسخههای بازی حضور داشت و در استفاده از پنجه بوکس مهارت ویژهای داشت. کاراکتر دیگری که به خاطر جنسیت مؤنث خود محبوب بوده است، "لینگ شائویو" نام دارد که دختری بسیار دوست داشتنی با لباس نارنجیرنگ هست که در نسخههای ابتدایی بازی تکن حضور داشت و مهارت او هم هنرهای رزمی چینی بود و به زیبایی پشتک وارون میزد! و کاراکترهای دیگر... بنابراین در همهی این سری بازیهای مبارزهای یا همون سبک فایتینگ کاراکترهای متنوعی وجود دارند که همه این کاراکترها قدرتهای ویژه و خصوصیات متفاوتی دارند.
سریهای ابتدایی بازی تکن برای پلیاستیشن 1 و 2 و سریهای آخر برای اکثر کنسولهای معروف از جمله کنسولهای نسل هفتم (پلیاستیشن 3 و ایکسباکس 360) و هشتم (پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان) منتشر شدهاند. شیوه بازی به این صورت هست که گیمر یک کاراکتر را از بین کاراکترهای آزاد موجود (بعضی از کاراکترها ممکن است قفل باشند و بعد از کسب یک امتیاز خاص آزاد شوند و در دسترس باشند) انتخاب میکند و با کاراکتر دیگری که به صورت خودکار توسط رایانه انتخاب میشود (و یا گیمر دیگری که با او به صورت دونفره بازی میکنید و او نیز حق انتخاب کاراکتر مورد دلخواه خودش را دارد)، مبارزه میکند. به طور معمول گیمری که دو راند از مبارزه را پیروز شود، برنده مسابقه خواهد بود (چه دو بر یک ببرد یا دو بر صفر. البته این موضوع بحث مفصلی را میطلبد که دیگر از آن صرفه نظر میکنم چون این قاعده میتواند تغییر کند).
سری بازی "استریت فایتر/
Street Fighter" در نسخههای مختلف خود تحولات زیادی داشته و تنوع کاراکترهای هر نسخه نیز بسیار زیاد بوده است. هر کدام از کاراکترها دارای قدرت پنهانی هستند یا به عبارت دیگر دارای "رمز" و قدرتهای ویژه هستند که این قدرت ویژه میتواند تیراندازی آتشین یا یک فن رزمی خاص باشد. یکی از به یاد ماندنیترین کاراکترهای این سری بازی شخصیت "بلنکا/Blanka" است که شبیه یک خارپشت است و میتواند به سرعت دور خود بچرخد و قدرت پنجه زیادی نیز دارد. یکی دیگر از کاراکترهای ماندگار "چان لی/Chun-Li" است که دختری کاراتهباز است که موهایش را با روبان سفیدرنگ بسته است و هنرهای رزمی چینی را به خوبی روی حریفش پیاده میکند. کاراکترهای دیگری مثل RYU و M. Bison هم بسیار محبوب هستند.
یکی از نقاط تمایز سری بازی استریت فایتر نسبت به فایتینگهای دیگر این بود که گاهی مبارزات سر از آسمان در میآورد! البته مبالغه کردم، منظورم این است اینقدر شدت مُشتهای به سمت بالا زیاد بود که حریف مقابل مقدار زیادی به بالا پرت میشد.
از به یادماندنیترین کاراکترهای سری بازی "مورتال کامبت/
Mortal Kombat" میتوان به "اسکورپیون"، "ریدن" و "ساب-زیرو" اشاره کرد که این سه کاراکتر از کاراکترهای محبوب خودم هستند. وجه تمایز کاراکتر "رِیدِن" با سایر کاراکترها، توانایی کنترل صاعقه و همچنین توانایی پرواز هستند که ویژگیهای خاص او محسوب میشوند و همچنین کلاه نینجایی او وجه تمایز ظاهری او با سایر کاراکترهای دیگر است. همچنین "اسکورپیون" شبیه یک نینجا هست و منبع قدرت او آتش است. "ساب-زیرو" هم یک نینجا است که قدرت یخ و منجمد کردن دارد. قاعده این سری بازی هم اینگونه است که برنده بازی کسی است که بتواند در دو راند پیروز شود. پس از دو بار شکست دادن حرف مقابل، مبارز شکست خورده در حالت گیج قرار میگیرد و مبارز پیروز میتواند ضربه تمامکنندهی آخر (فیتالیتی) را با استفاده از فنون ویژه بزند و به صورت نمایشی حریف مقابل ناک اوت میشود (البته نمیدانم استفاده از اصطلاح ناک اوت در اینجا مناسب است یا خیر! خلاصه حریف مقابل به صورت نمایشی و به تحقیرآمیزترین حالت ممکن داغون میشود). میتوان گفت که نسخه Mortal Kombat X بهترین و خشونتبارترین بازی فایتر/مبارزهای تاریخ بازیهای ویدیویی بوده است.
خب اگر بخواهم طراحی کاراکترهای این سه سری بازی را مقایسه کنم باید یگویم که به نظر میرسد که در مجموع بهترین طراحی در سری Mortal Kombat دیده میشود. بیشترین خشونت در سری Mortal Kombat و پس از آن در سری Tekken دیده میشود. بیشترین تنوع کاراکترها نیز در سری بازیهای Mortal Kombat و Street Fighter دیده میشود. موفقترین فرانچز فایتینگ سری مورتال کامبت بوده است و خصوصأ نسخههای آرماگدون، نسخههای سگا و نسخه دهم (Mortal Kombat X) سری بازی مورتال کامبت بسیار موفق بودند. اما نمیتوانم بگویم که سری مورتال کامبت از سری تکن یا استریت فایتر بهتر بوده است یا بالعکس چون هر کدام از این سری بازیها، نسخههای گوناگونی دارن که طبیعتأ یکی از نسخههای تکن ممکن هست از یکی از نسخههای مورتال کامبت بهتر باشد و بالعکس. اما به طور کلی مورتال کامبت موفقیت بیشتری داشته است و به طور کلی محبوبیت این سه سری برای بنده اینچنین است: 1- مورتال کامبت 2- تکن 3- استریت فایتر.
انتظار داشتم اسمی از پدرخوانده سبک شوتر سومشخص یعنی Max Payne 2001 بیاد که توی لیست نبود ولی خب به درستی به Resident Evil 4 اشاره شد.