خوب بالاخره منم تونستم این عنوان و اونطوری که دلم میخواست تجربه کنم ولی هنوز بازی رو تموم نکردم و به جرات میگم دارم از بهترین ساعات عمر گیمری خودم رو وقف میکنم اونم با این اوضاع اقتصادی و کاری و بی پولی و ...
بی خیال همه چی توی هایرول بیشتر از دنیای واقعی لذت میبرم!
حقیقتش چند ماه پیش بازی رو با شبیه ساز اجرا کردم ولی باور کنید دلم نیومد بازی رو جلو برم و با خودم عهد بستم تا نتونم یه سوئیچ بگیرم بازی رو ادامه ندم! شاید تا الان فقط و فقط 20 ساعت بیشتر تو بازی نبودم و میدونم هنوزم اولای بازیم هرچند بیشتر بازی های امروزی تمام مدت زمان گیمپلی که ارائه میدن قطعا 20 ساعت نمیشه ولی تا همینجا گفتم بیام یکم خودم رو اینجا خالی کنم آخه یه آدم هیجانی هستم و همیشه میگم هیجانات ناشی از دیدن یه فیلم یا سریال شاهکار و تجربه یه بازی شاهکار رو نمیتونم توی خودم بریزم و از اونجایی که دور و برم ابدا کسی نیست که راجع به این مسائل با هم حرف بزنیم بهترین جا همین محافله با یه سری آدم با علایق مشترک که تجربیاتشون رو با لذت به اشتراک بذارن .. خوب فقط چند خطی از خودم مینویسم هرچند میدونم اکثرتون این بازی رو تموم کردین و همه این مسائل رو میدونید.
من قبل این زلدا "اوکارینای زمان" و "A Link between Worlds" رو کامل تموم کردم و مثلا "ماسک ماجورا" و "Twlight Princess" رو هم تجربه کردم ولی قسمت نشد تمومشون کنم. اما این و میدونم شالوده و پی اصلی داستان این سری همیشه ثابت بوده و تغییرات توی روایت اون صورت میگرفته. البته این نسخه بی تردید متفاوت ترین زلدا هستش و دیگه بیشتر المان های کلاسیک بازی رو نداره که مطمئنا با توجه به سالی که در اون حضور داریم این تغییر از بهترین تصمیمات سازنده های بازی بوده و به بهترین و کاملترین شکل ممکن تو بازی پیاده شدن. ولی امضای زلدا پای بازی هست و با اینکه یه بازی جدیده میدونی داری زلدا تجربه میکنی چون حس ماجراجویی و گشت و گذار این بار با وسعتی باور نکردنی کاملتر شده.
بازی به صورت سخاوتمندانه ای دست گیمر رو باز میذاره و چنان آزادی عملی بهت میده که میتونی بدون حتی انجام کوئست های اصلی توی هایرول زندگی کنی. شاید باور نکنید من بعد 10-12 ساعت بازی کردن هنوز وارد اولین ماموریت اصلی بازی نشده بودم!
من نمیخوام راجع به داستان صحبت کنم چون باید به اتمام برسونم ولی راجع به گیمپلی و گرافیک و موسیقی و اجزای دیگه بازی میتونم حرف بزنم...
شاید اغراق نباشه که بگم بهترین و کاملترین و گسترده ترین گیمپلی هست که حداقل بنده تجربه کردم. بحث من فقط سر مبارزات و سلاح های موجود در بازی نیست بلکه مکانیک های گیمپلی به صورت بی نقصی حتی با محیط گره خوردن. خیلی جاها یه تخته سنگ ، یه درخت و یا یه صخره میتونه بخشی از استراتژی شما توی مقابله با دشمن باشه و فیزیک باور نکردنی بازی کاملا و کاملا در اختیار گیمپلی هستش نه مثل یه بازی خوب مانند کرایسیس 1 و امثالهم که اگرم فیزیک خوبی توی بازیشون داشتن ولی در اختیار گیمپلی نبوده و در بهترین حالت جزو المان های گرافیکی و تقریبا به صورت دکوری توی اون بازی ها بودن. اما همه چی تو زلدا حساب و کتاب دارن. از یه سنگ و یا الوار درخت که میتونی رو سر دشمنا خرابشون کنی تا یه تیر که حتی اگه الکی اون رو پرتاب کنی میتونی از صد متر اونطرف تر پیداش کنی و هیچوقت غیب نمیشن!
تعامل محیط با لینک بی نظیره! آخه شما فقط یه نمونه غیر خود نسخه های قبلی مثال بیارین که این المان ها رو توی گیمپلی خودش استفاده کرده باشه. اینجا حتی باد هم حساب کتاب داره. دیگه سرما و گرما جای خود دارن. همه اینا باعث میشن دقیقا مثل دنیای واقعی که داریم برای بقا تلاش میکنیم راه های جدیدی توی بازی پیدا کنیم برای پیشبرد مسیرمون. شاید راه و روشی که من انتخاب می کنم با راه و روش شما متفاوت باشه و حتی شاید خیلی ها راه های بهتری رو پیدا کنند ولی نکته مهم اینجاست که زلدا این آزادی عمل رو به ما میده تا اینقدر آزادانه گشت و گذار کنیم...
میبینم خیلی ها گرافیک بازی رو کودکانه میدونند که مطمئنا اونا یا خودشون کودک هستن یا مغزشون هنوز کودکه و نمیخوام دیکتاتوری برخورد کنم و همچین آدم هایی رو بکوبم ولی خیلی جاها دیدم طرف کوچکترین اطلاعی حتی از استایل گرافیکی نداره و حتی نمیدونه چی هست بعد اظهار نظر هم میکنه ولی فقط میخوام بگم این نوع تفکر حتی حق اظهار نظر نداره چه برسه بخواد ایراد هم بگیره! اما به شخصه خودم عاشق استایل گرافیکی بازی هستم و جدای از واقع گرایی گرافیک بیشتر به سبک هنری اون اهمیت میدم. مثلا من دارکسایدرز 2 جزو بهترین جلوه های گرافیکی هست که تجربه کردم و معتقدم استایل گرافیکی همیشه موندگاره ولی اگه بحث سر واقع گرایی باشه روز به روز تکنولوژی پیشرفت میکنه و دستاوردهای جدیدی رو به صنعت گیم ارائه میده و میتونم از بازی های با گرافیک بالا مثل نسخه های جدید آساسینز کرید و یا فارکرای 5 مثال بزنم که واقعا گرافیک بالایی دارن ولی طبل تو خالین! اما میتونم ادعا کنم گرافیک این بازی تا 20 سال دیگه هم قدیمی نخواهد شد چون هنر مطلقه. هنر مطلقه چون میتونی رقص سبزه زار رو توی باد مشاهده کنی. میتونی توی محیط کویری گرما رو حس کنی و سنگینی قدمهات روی شن های بیابون رو تجربه کنی. میتونی از طراحی هنرمندانه یه Divine Beast به وجد بیای و تک تک جزئیات اون رو با شوق نگاه کنی و خسته هم نیشی.
زلدا هنر هشتم رو معنا میکنه و مثل قله ای در صنعت بازی های رایانه ای میدرخشه و میتونه برای بازیسازهای حال و آینده یه کلاس حرفه ای بازی سازی باشه.