PlayStation The Last of Us Part II

  • Thread starter Thread starter Akiba
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
سازنده
Naughty Dog
تاریخ انتشار
June 2020
ناشر
Sony Interactive Entertainment
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
تاپیک مشکلات بازی
برو به تاپیک مشکلات بازی



jhiz_tlouii.png


irr_tlou_title2.png

بالاخره در همایش PSX 2016 ، دومین نسخه از عنوان The Last of Us تایید شد.

در شماره ی دوم هم نظاره گرـه ماجراهای Joel و Ellie خواهیم بود، اما اینبار در نقش ـه Ellie ـه 19 ساله ی تشنه ی انتقام بازی خواهیم کرد.

برخلاف نسخه ی اول این بار کارگردانیه این عنوان تنها به عهده ی Neil Druckmann خواهد بود و Bruce Straley نقشی در این عنوان نخواهد داشت.
همچنین صداپیشه های نسخه ی اول ، برای ایفای نقش در این عنوان هم برگشته اند.

p6bx_tlou_header.png



n5a_tlou_header3.png

dm38_tlou_header2.png

آهنگ ساز این نسخه هم Gustavo Santaolalla خواهد بود که پیش تر وظیفه ی آهنگ سازیه شماره ی قبل این عنوان را بر عهده داشت.
Wayfaring Stranger - By Ellie & Joel - PSX 2017

wumz_tlou.png



10 نکته ای که از The Last of Us نمیدانید



با تشکر از @sabco برای لینک تریلر و احسان عزیز (@Kaine ) برای کارهای گرافیکی زیبای پست اول:x
 
Last edited by a moderator:
در مورد سریالش هم به نظرم دلیل اینکه قیافه ابی سریال برعکس بازی خیلی ناز و خوشگل انتخاب شده (یعنی به عبارتی بازی و سریال جابه جا کردن قیافه ها رو) همینه که مخاطب سریال مثل مخاطب گیم دیگه صد تا سناریو برای راضی کردن خودش نمیسازه که 1000 نفر کشته حالا برای 1001 یهو الی تصمیم میگیره که چرخه انتقام بده!
درباره حق انتخاب که قبول دارم واقعا میطلبید این داستان قابلیت انتخاب داشته باشه که گفتم

بازیگر اتفاقا تو گیم خیلی بیشتر نیاز بود که ابی خوشگل باشه چون سوژه همدلی هست. ولی دراکمن کلا به تاثیر چهره اعتقادی نداره و «همه بالاخره انسانن و این داستانا» ولی بیخیال بابا گیمه دیگه :D برا اینترگالاکتیک هم موافق نیستم اون چهره رو گذاشته. مخصوصا اینکه مخاطبای گیم خیلیاشون زیاد اهل همدلی نیستن و میخوان طرفو با ده ضربه خلاص کنن چون باباش گوه خورده میخواسته بشریت ر نجات بده:D
 
درباره حق انتخاب که قبول دارم واقعا میطلبید این داستان قابلیت انتخاب داشته باشه که گفتم

بازیگر اتفاقا تو گیم خیلی بیشتر نیاز بود که ابی خوشگل باشه چون سوژه همدلی هست. ولی دراکمن کلا به تاثیر چهره اعتقادی نداره و «همه بالاخره انسانن و این داستانا» ولی بیخیال بابا گیمه دیگه :D برا اینترگالاکتیک هم موافق نیستم اون چهره رو گذاشته. مخصوصا اینکه مخاطبای گیم خیلیاشون زیاد اهل همدلی نیستن و میخوان طرفو با ده ضربه خلاص کنن چون باباش گوه خورده میخواسته بشریت ر نجات بده:D
قبول داری که اومدیم گیم بزنیم که از دنیای واقعی فاصله بگیریم بیایم توی فانتزی دیگه؟ اگه قرار باشه توی اینم بیان سیاستهای توی دنیای خودمون رو به عنوان پند و اندرز بهمون بدن چه دلیلی داره اینقدر شیفته گیم باشیم؟ مگه میشه زیبایی مهم نباشه؟ هم واسه پسرا مهمه هم دخترا! کدوم پسری ممکنه از جیل ولنتاین خوشش نیاد؟ یا از الی؟ یا کدوم دختری از لئون خوشش نیاد؟ حالا فک کن اومدن توی این بازی اینترگالاکتیک یه کرکتر اصلی بازی رو کردن یه دختر کچل و بازم هیکلی مثل abby که بگن آره دخترهای واقعی اینا هستن، شماهایی که دختر خوشگل مثل جیل دوست دارین شما مشکل دارین! خوشحالم بازیهای جدید این سبکی همشون دارن با کله میخورن زمین، یوبیسافت هم که کلا داره نابود میشه تمام، این ناتی داگ هم سر این اینترگالاکتیک خواهیم دید چی به سرش بیاد
 
اگه حق انتخاب توی جاهای مختلف بازی (نه فقط پایان) می‌دادن:

من اصلاً توی بخش آخر بازی با الی سراغ ابی نمی‌رفتم و حلالش می‌کردم! :دی
ابی بنده خدا خیلی با شخصیت بود. :( یه نفر اومد باباش رو کشت و بشریت رو به فنا داد و کل خونواده معنوی ابی (فایرفلای‌ها) رو هم منهدم کرد و بعدش ابی رفت انتقام گرفت. وسط این انتقام هم کاری با اطرافیان جول (الی و تامی) نداشت و برگشت خونه. در حالی که اگه همون‌جا این دو نفر رو هم می‌کشت، دیگه کار تموم می‌شد و شاهدی باقی نمی‌موند.
بعدش الی رفت قتل عام راه انداخت و تک‌تک دوست‌های ابی رو کشت و در حالی که هیچ کاری برای ابی نداشت که الی و دینا رو که مثل دو تا جسد افتاده بودن زمین منهدم کنه، از خیر کشتن اون‌ها گذشت و رفت. ولی باز الی افتاد دنبالش!
توی اون بخش آخر بازی و کتک‌کاری الی و ابی، واقعاً روح و روانم داشت به فنا می‌رفت و امیدوار بودم ابی کشته نشه که خوشبختانه در نهایت زنده موند. یعنی اگه حق انتخاب می‌دادن هم بدون شک بازی برای من همین‌طوری تموم می‌شد.

چرا یوزر اسکار قابل اتکا نباشه؟ اتفاقا همین نشون میده بازی یه جاش میلنگه!! نمیگم بازی بده، چون خودم اینجا نظرمو در موردش نوشتم و نمرمم دادم بازی بازی خوبیه، گیم پلیش، گرافیک، موسیقی و اتمسفر کلی بازی شاهکاره اما در بخش روایت و مجبور کردن بازیکن به پذیرش داستان بدون دادن حق انتخاب مشکل اصلی بازیه، ولی اونایی که 0 دادن به نظرم با اونایی که ده دادن هر دو گروه احساسی عمل کردن، بازی ده نیست از نظر من، دلیلشم موارد و باگهای داستانیه و رواییه
حق مخاطب هست که به هر بازی‌ای ۰ و ۱ بده، ولی باید سیستمی وجود داشته باشه که مشخص بشه طرف واقعاً بازی رو تجربه کرده. :دی
درصد زیادی از امتیازهای کاربران متاکریتیک به محض باز شدن سیستم داده شد. یعنی در حالی که ملت هنوز وارد منوی بازی هم نشده بودن (چه برسه به اینکه چند ساعت تجربه‌ش کنن)، به خاطر لیک‌ها رفتن ده‌ها هزار امتیاز ۰ و ۱ براش ثبت کردن! در حدی اوضاع خنده‌دار بود که بعدش متاکریتیک کلاً سیستم رو عوض کرد و یه قانونی گذاشت که یکی دو روز از انتشار بازی بگذره و بعد ملت بتونن امتیاز بدن.
ولی جاهایی که امتیازها حساب و کتاب داره و باید حتماً بازی رو تهیه کرده باشن، وضعیت خیلی متفاوته. از فروشگاه پلی‌استیشن که امتیازش ۹ هست، تا استیم که اون هم ۹۰٪‌ رضایت دارن، تا آمازون که از بین ۲۵ هزار امتیاز، میانگینش ۴.۷/۵ هست و از این ۲۵ هزار نفر هم ۸۶٪ امتیاز کامل دادن و فقط ۲٪ کمترین امتیاز رو دادن.
این هم آمار امتیازهای بازی روی فروشگاه پلی‌استیشن که «باید» حتماً بازی رو داشته باشی تا بتونی امتیاز بدی:

347d09_2520250609091535-Copy.jpg


جالبه که با گذشت زمان، درصد امتیازهای کامل هم بیشتر شده. مثلاً سال ۲۰۲۳ که عکس گرفته بودم، ۷۸٪ بهش پنج ستاره داده بودن و ۱۰٪ یک ستاره، ولی الآن شده ۸۲٪ پنج ستاره و ۸٪ یک ستاره.

7da109_2520231120065015-Copy.jpg


برای همچین اثری که داستانش دوقطبی عظیمی ایجاد کرده و با توجه به اتفاقاتی که توش می‌افته (هم از نظر داستان و هم گیم‌پلی/روایت) انتظار می‌رفت که واکنش‌های منفی هم به دنبال داشته باشه، ۸۲٪ امتیاز کامل خیلی آمار جالبیه. ولی روایت‌های اینترنتی به شکلی هستن که انگار ۸۲٪ نسبت به بازی نفرت داشتن و اون وسط یه چند نفری هم خوششون اومده و باید به راه راست هدایت‌شون کرد! :دی
 
آخرین ویرایش:
سلیقه‌ی در خود و محدود به خود یه افسانه بیشتر نیست
چون به هر حال ما همه یه سری میمون تقلیدگر تکامل یافته بیشتر نیستیم به خصوص خود من بیشتر از همه دوستان اینجا همه از من تکامل یافته ترن حتما
انتخاب و سلیقه و فکر ما تحت تاثیر هزارتا چیزه که اینقد hard wired شده تو مغز ما که ما فک میکنیم اونا فکرای خودمونه و منطق جهان بیرونه
در کل ما خیلی پتانسیل داریم امر بهمون مشتبه بشه و تحت تاثیر چیزای بی ربط در مورد مسئله ای احساس و نظر پیدا کنیم
تو مسئله part 2 شما وقتی پروداکشن کارو میبینی وقتی اسم ناتی داگ میاد وقتی وجنات حضرت دراکمنو میبینی(واقعا خوشتیپه) وقتی کار خفت بازیگراهارو میبینی وقتی صحنه ها میزانسنهای خفن دارن وقتی گرافیک غوغاست وقتی اتمسفر قویه یا هرچیزی شبیه به اینا امر بهت مشتبه میشه که نه بابا حتما Abby هم باشخصیت و خفن و باحاله
تنها شخصیت درست فرنچایز جول بود که انتخاب شخصی داشت و خاکستری بود مثل همه ما و باهاش ارتباط برقرار کردیم اونم به این خاطر بود که خود حضرت پدر بودن و هستن و این خاصیت همه one hit wonderهاست که خالق یه چیزی که خودش درگیرشه رو خوب درمیاره ولی چیز دیگه بخواد بسازه خوب نمیشه چون دغدغه ش نیست
Abby هیچ جا ساخته نمیشه توده ایه از یه سری فضیلتهای دم دستی حکایتهای کودکانه که هیچکدوم ما تو زندگی درونی واقعی خودمون تفم براشون پرت نمیکنیم(همونطور که اگه چیزی جلومونو نگیره به راحتی اعلام میکنیم ترجیح میدیدم یه قوم کلا از صفحه روزگار محو بشه تا ما مجبور باشیم ۵ دقه بیشتر تو صف نونوایی وایسیم چه برسه جونمونو به خاطر مظلومیتشون به خطر بخوایم بندازیم) ما هیچوقت باهاش قاطی نمیشیم هیچ نکته ای در زندگی این آدم نیست که مارو با خودش همراه کنه هیچ اتفاقی براش نمیافته که خودشو بروز بده هیچ شخصیت وجودی نداره
میتونید باور کنید که پادشاه با اون همه دبدبه و کبکبه در واقع لخته و این در طول تاریخ زیاد پیش اومده به هر حال همیشه تو همه چی اصطلاحا "فشنِ" گذرا بوده و یه چیز خیلی پرت و بی معنا شده خفن و معیار اینبار با پشتوانه پول و منابع و میدیا قرعه خورده به نام قصه‌ی توخالی‌ای به اسم part 2 که چون سازنده‌ش میگه درباره اینه که چرخه انتقام بده ما هم فک میکنیم درباره اینه که چرخه انتقام بده بدون اینکه هیچ جای قصه واقعا اینو احساس کنیم
 
دوستانی که طرفدار حق انتخاب در آخر بازی هستید حواستون هست که شما الی نیستید و الی یک شخصیت مجزا هست؟ اون عمل آخرش بر اساس یکسری کارکتر دولوپمنت‌هاییه که اتفاق افتاده برای الی. تلو یک بازی rpg با یک شخصیت لال نیست که شما قرار باشه خودتون رو جای اون ببینین و جاش انتخاب کنین. هم الی هم ابی شخصیت خاص خودشون رو دارن.
 
خودتون خندتون نمیگیره یوزر متا میذارید و کاملا جدی بهش استناد میکنید ! از اون ۱۶۰ هزار یوزر قول میدم ۱۵۵ هزار تاش تو عمرشون ۱۰ ثانیه لست بازی نکردن
1000037716.jpg
یوزر اسکور واقعی بازی توسط افرادی که همشون بازی خریدن و حداقل چند دقیقه بازی‌ کردن ۹ از ۱۰ !!!
 
دوستانی که طرفدار حق انتخاب در آخر بازی هستید حواستون هست که شما الی نیستید و الی یک شخصیت مجزا هست؟ اون عمل آخرش بر اساس یکسری کارکتر دولوپمنت‌هاییه که اتفاق افتاده برای الی. تلو یک بازی rpg با یک شخصیت لال نیست که شما قرار باشه خودتون رو جای اون ببینین و جاش انتخاب کنین. هم الی هم ابی شخصیت خاص خودشون رو دارن.
Ok
سوال اینجاست
الی برای رسیدن به ابی در طول بازی حداقل ۱۰۰ نفر رو از لبه تیغ میگذرونه و به فجیع ترین حالت ممکن میکشه .....
تا اینجا درست؟
چطور شد به ابی که میرسه یهو چهره نورانی و دلربای خاتم انبیا جول مصطفی :D میاد سراغش و در کسری از ثانیه انتقام میشه بد؟؟؟؟
یعنی ملت از اول بازی در نقش الی به صغیر و کبیر رحم نمیکنن و اونجا کشتن ملت بد نبود ولی به اصل کار که میرسه اینجا دیگه انتقام خر است بخشش خوب است ...
بیخیال تو رو خدا از چی دارین دفاع میکنین؟؟
 
آخرین ویرایش:
Ok
سوال اینجاست
الی برای رسیدن به ابی در طول بازی حداقل ۱۰۰ نفر رو از لبه تیغ میگذرونه و به فجیع ترین حالت ممکن میکشه .....
تا اینجا درست؟
چطور شد به ابی که میرسه یهو چهره نورانی و دلربای خاتم انبیا جول مصطفی :D میاد سراغش و در کسری از ثانیه انتقام میشه بد؟؟؟؟
یعنی ملت از اول بازی در نقش الی به صغیر و کبیر رحم نمیکنن و اونجا کشتن ملت بد نبود ولی به اصل کار که میرسه اینجا دیگه انتقام خر است بخشش خوب است ...
بیخیال تو رو خدا از چی دارین دفاع میکنین؟؟

اولا که شما در نقش الی قرار دارین و میتونین همه‌جارو با مخفی‌کاری بگذرونین و تعداد نفراتی که داخل بازی کشتین خیلی کم بشه چون فکر کنم تعداد معدودی داخل بازی کشتنشون اجباری باشع مثلا همون دختری که‌ ویتا دستشه.(متوجه هستین که دارین یه ویدیوگیم بازی می‌کنین یا نه؟)
دوما همون تعداد اندکی که الی می‌کشه بیشترشون به خاطر مقوله بقا هست یا همون بکش تا کشته نشی مثلا دختر ویتا به دست رو می‌کشه چون اکه نمی‌کشت اون می‌کشتش و همین اتفاق برای جردن و مل و اوون هم میوفته( کسایی رو می‌گم که کشتنشون اجباریه) مثلا جردن رو می‌کشه چون درحال خفه کردن دینا بود یا مل و اوون رو می‌کشه چون بهش حمله کردن (البته طبیعتا میلش به خشونت هم این وسط هست)
ابی تنها کسی هستش که اونجا مقوله بکش تا کشته شی سوار نیست و خودش پا میشه اون همه راه رو برای کشتن ابی تا سانتا باربارا سفر می‌کنه و ابی فرد نهایی این ماجرا هم هست که چندین مقوله باعث میشه نکشتش.

اولا که ابی تا اون مرحله دو بار از جون الی گذشته و نکشتش
دوما وقتی الی اونجا میرسه وضعیت ابی بسیار بغرنجه و تاوان کارش رو تا حد زیادی داده
سوما لو در کنار ابی یادآور خودش در کنار جوله و اولین دیالوگش بعد از رها کردن ابی اینه که «اون رو با خودت ببر» که‌ نشون اژ اهمیت بالای لو میده
چهارما الی توی اون مرحله که بر کار سوار هست و کاملا غالب هست یادش میوفته که یک بخشش درنهایت از نظر روانی به جول بدهکار بوده و اینجا اون بخشش رو خرج می‌کنه.

فراتر از اینا لطفا یه‌سری‌ ایراداتی نگیرین که باهاش بشه کل صنعت ویدیوگیم رو زیر سوال برد دیگه. بازی برای شما گزینه مخفی‌کاری هم گذاشته که اصلا وارد بحث کشتن اون افراد نشین ولی همین بکش بکش‌ها شاید میتونه نمادی از میل به خشونت ما به عنوان گیمر یا مخاطب باشه که تا چه جایی قراره با الی پیش بریم و از انسانیت دور بشیم.
 
اولا که شما در نقش الی قرار دارین و میتونین همه‌جارو با مخفی‌کاری بگذرونین و تعداد نفراتی که داخل بازی کشتین خیلی کم بشه چون فکر کنم تعداد معدودی داخل بازی کشتنشون اجباری باشع مثلا همون دختری که‌ ویتا دستشه.(متوجه هستین که دارین یه ویدیوگیم بازی می‌کنین یا نه؟)
دوما همون تعداد اندکی که الی می‌کشه بیشترشون به خاطر مقوله بقا هست یا همون بکش تا کشته نشی مثلا دختر ویتا به دست رو می‌کشه چون اکه نمی‌کشت اون می‌کشتش و همین اتفاق برای جردن و مل و اوون هم میوفته( کسایی رو می‌گم که کشتنشون اجباریه) مثلا جردن رو می‌کشه چون درحال خفه کردن دینا بود یا مل و اوون رو می‌کشه چون بهش حمله کردن (البته طبیعتا میلش به خشونت هم این وسط هست)
ابی تنها کسی هستش که اونجا مقوله بکش تا کشته شی سوار نیست و خودش پا میشه اون همه راه رو برای کشتن ابی تا سانتا باربارا سفر می‌کنه و ابی فرد نهایی این ماجرا هم هست که چندین مقوله باعث میشه نکشتش.

اولا که ابی تا اون مرحله دو بار از جون الی گذشته و نکشتش
دوما وقتی الی اونجا میرسه وضعیت ابی بسیار بغرنجه و تاوان کارش رو تا حد زیادی داده
سوما لو در کنار ابی یادآور خودش در کنار جوله و اولین دیالوگش بعد از رها کردن ابی اینه که «اون رو با خودت ببر» که‌ نشون اژ اهمیت بالای لو میده
چهارما الی توی اون مرحله که بر کار سوار هست و کاملا غالب هست یادش میوفته که یک بخشش درنهایت از نظر روانی به جول بدهکار بوده و اینجا اون بخشش رو خرج می‌کنه.

فراتر از اینا لطفا یه‌سری‌ ایراداتی نگیرین که باهاش بشه کل صنعت ویدیوگیم رو زیر سوال برد دیگه. بازی برای شما گزینه مخفی‌کاری هم گذاشته که اصلا وارد بحث کشتن اون افراد نشین ولی همین بکش بکش‌ها شاید میتونه نمادی از میل به خشونت ما به عنوان گیمر یا مخاطب باشه که تا چه جایی قراره با الی پیش بریم و از انسانیت دور بشیم.
دقیقاً یه نکته جالب اینه که می‌شه آدم‌های خیلی کمی رو در طول بازی کشت و کل بخش مربوط به الی رو فقط با کشتنِ ۶ تا انسان تموم کرد. :دی
یه سری جاها مثل اینجا نشستن محاسبه کردن و به این نتیجه رسیدن که تعداد قتل‌های اجباری انسان‌ها توی بازی خیلی کمه، چون گیم‌پلی بازی به شکلی کار شده که هم می‌شه رفت توی دل دشمن و همه رو ترکوند و هم با مخفی‌کاری و فرار و... طوری بازی رو تموم کرد که در مجموع ۸ تا انسان در طول گیم‌پلی کشته بشن که سهم الی ۶ تا هست و ابی هم ۲ تا. البته اینفکتدهایی که کشته می‌شن به مراتب بیشتر هستن که خب بندگان خدا آدم به حساب نمیان. :دی
بگذریم که اگه الی ۵۰۰ نفر رو هم می‌کشت، باز بحث گیم‌پلی جدا از داستان هست. مثلاً توی Uncharted با یه آدم شوخ‌طبع و گوگولی به نام نیتن طرف هستیم ولی موقعیتش که پیش بیاد، یه جماعت زیادی رو سلاخی می‌کنه و غصه هم نمی‌خوره! یا توی Baldur's Gate 3 که دارم این روزها بازی می‌کنم و به شدت چیز محشریه، از همون لحظه اول با خطر بسیار بزرگی مواجه می‌شیم که تک‌تک ثانیه‌ها برای کاراکترمون و همراهانش مهم هست ولی ده‌ها ساعت ماجراجویی می‌کنیم و می‌تونیم بریم سراغ کمک به ملت یا عشق و حال توی کمپ و... اصلاً ساده‌ترین مورد اینکه توی خیلی از بازی‌ها کاراکتر توی کاتسین یدونه تیر می‌خوره و شهید می‌شه، در حالی که توی گیم‌پلی زیر رگبار مسلسل دشمن قدم می‌زنه! :دی
در مورد The Last of Us 2 هم باید کاتسین‌ها و بخش‌های مهم داستانی رو ملاک قرار داد که همون‌طور که گفتی، الی توی اکثر موارد «مجبور می‌شه» افرادی رو بکشه و موقعیت جوری هست که چاره دیگه‌ای نداره.
 
دقیقاً یه نکته جالب اینه که می‌شه آدم‌های خیلی کمی رو در طول بازی کشت و کل بخش مربوط به الی رو فقط با کشتنِ ۶ تا انسان تموم کرد. :دی
یه سری جاها مثل اینجا نشستن محاسبه کردن و به این نتیجه رسیدن که تعداد قتل‌های اجباری انسان‌ها توی بازی خیلی کمه، چون گیم‌پلی بازی به شکلی کار شده که هم می‌شه رفت توی دل دشمن و همه رو ترکوند و هم با مخفی‌کاری و فرار و... طوری بازی رو تموم کرد که در مجموع ۸ تا انسان در طول گیم‌پلی کشته بشن که سهم الی ۶ تا هست و ابی هم ۲ تا. البته اینفکتدهایی که کشته می‌شن به مراتب بیشتر هستن که خب بندگان خدا آدم به حساب نمیان. :دی
بگذریم که اگه الی ۵۰۰ نفر رو هم می‌کشت، باز بحث گیم‌پلی جدا از داستان هست. مثلاً توی Uncharted با یه آدم شوخ‌طبع و گوگولی به نام نیتن طرف هستیم ولی موقعیتش که پیش بیاد، یه جماعت زیادی رو سلاخی می‌کنه و غصه هم نمی‌خوره! یا توی Baldur's Gate 3 که دارم این روزها بازی می‌کنم و به شدت چیز محشریه، از همون لحظه اول با خطر بسیار بزرگی مواجه می‌شیم که تک‌تک ثانیه‌ها برای کاراکترمون و همراهانش مهم هست ولی ده‌ها ساعت ماجراجویی می‌کنیم و می‌تونیم بریم سراغ کمک به ملت یا عشق و حال توی کمپ و... اصلاً ساده‌ترین مورد اینکه توی خیلی از بازی‌ها کاراکتر توی کاتسین یدونه تیر می‌خوره و شهید می‌شه، در حالی که توی گیم‌پلی زیر رگبار مسلسل دشمن قدم می‌زنه! :دی
در مورد The Last of Us 2 هم باید کاتسین‌ها و بخش‌های مهم داستانی رو ملاک قرار داد که همون‌طور که گفتی، الی توی اکثر موارد «مجبور می‌شه» افرادی رو بکشه و موقعیت جوری هست که چاره دیگه‌ای نداره.

اینکه چرا کلی آدم میکشیم ولی آخرش وا میدیدم ایراد شخص من نیست ولی داداش نمیشه چون فلان یوتوبر ۵۰۰ ساعت وقت گذاشته و دیده روی کاغذ با هزار بدبختی که امکان نداره کسی بتونه بای دیفالت شرایطشو رعایت کنه میتونه با کشتن صرفا ۶ نفر بازیو تموم کنه شما بیای بیگی پس اینکه چرا تو بازی کلی آدم میکشیم ولی آخرش وا میدیم منطقیه و اینو وصل کنی به کل بازی نمیشه که این یه شرایط استثناست شرایط نرمال بازی نیست در مورد استثنا داریم حرف نمیزنیم
الان مثلا بلادبورنو با گلیچ میشه تو نیم ساعت تموم کرد پس بلادبورن یه بازی نیم ساعته‌ی پر از گلیچه؟
بعدم یه چیزی هست شاید شنیده باشین به اسم form
تو فرم بازی ای مثل آنچارتد همه اجزا رو به فانتزی دارن از کلیت آرت دیرکشن بگیر تا کوچترین اتفاقات ماشالا یه جاهاییش اسکلتم زنده میشه ینی فرم کلی شما رو به این فکر نمیندازه که به این جور منطقای دنیای واقعی فک کنی ولی لست یه بازی فوق العاده ریلستیکه که فرمش به تو اتفاقا میگه خواهش میکنم به اینا چیزا دقت کن بخاطر همین هست مثلا انیماتورها پدر خودشونو در آوردن شما همیشه دستت نسبت به آیتمی که میخوای برداری جای منطقی ای باشه مگرنه بیکار که نبودن
بازی با بازی فرق داره من همین چن ساعت پیش داشتم فوتیج جدید DS2 رو میدیدم و اولین بار بود تو زندگیم که داشتم دقت میکردم شخصیت وقتی از کنار شمع رد میشه فشار هوای حرکتش رو شمعها تاثر میذاره یا نه؟ چرا؟ چون فرم یا سر و شکل کلی بازی ذهن منو به این سمت میبره که طبیعتا تو این فضای فتوریلیستیکی بازی طبیعتا باید فیزیک شعله شمع هم درست کار کنه
هی ما ایرادای خیلی واضح و کلی و اظهرو من الشمس مطرح میکنیم هی شما میکروسکوپ میذاری بیگ پیکچرو از دست میدی بعد میگی اشکال کجاست من نمیبینم
یا یکی میاد میگه مثلا اگه فلان جارو از زاویه ۳۵ درجه نسبت به مانیتور در حال کله ملق زدن بازی کنی همه چی میک سنس میکنه
 
درباره حق انتخاب که قبول دارم واقعا میطلبید این داستان قابلیت انتخاب داشته باشه که گفتم

بازیگر اتفاقا تو گیم خیلی بیشتر نیاز بود که ابی خوشگل باشه چون سوژه همدلی هست. ولی دراکمن کلا به تاثیر چهره اعتقادی نداره و «همه بالاخره انسانن و این داستانا» ولی بیخیال بابا گیمه دیگه :D برا اینترگالاکتیک هم موافق نیستم اون چهره رو گذاشته. مخصوصا اینکه مخاطبای گیم خیلیاشون زیاد اهل همدلی نیستن و میخوان طرفو با ده ضربه خلاص کنن چون باباش گوه خورده میخواسته بشریت ر نجات بده:D
این بازی یک راوی بیرونی به جهت القا یک تفکر و پدیده ای به نام انتقام داره، پس اصلا نمیشد مثل بازی های دیگه نتیجه گیری های متفاوتی که در نتیجه انتخاب های متفاوت پلیرهای مختلف هست رقم بخوره. در واقع سازنده خواسته کانسپت فکریش درباره انتقام رو با دیگران share کنه فقط همین. شما میتونی فقط قبولش کنی یا نکنی، حق تغییر درش نداری😊. این بازی هدفش نتیجه گیری های گوناگون نبوده، صرفا بلی و خیر هست. قبول کن یا مخالفش باش.
از نظر من نقطه قوتش هم همینه، قرار نیست مثل بسیاری از بازی ها اندینگی چند پرده ای و با روایت ها گوناگون حاصل از تصمیم گیری های متفاوت ببینیم.
شاید برای بازی بعدیشون یعنی بین کهکشانی چنین کانسپتی با مفاهیم عام تر و اجازه دخل و تصرف در بنیان فکری سازنده رو به پلیرها بدن😁.
 
آخرین ویرایش:
داستان لست دو چند لایه و فوق تاریک هست . فکر نکنم مثلش دیگه بیاد ، اگر هم بیاد از روی این عنوان اسکی رفته .

ابعاد زیاد و زوایا نگرش فراوانی رو داستان لست دو شامل می شود . افراد بسته به دیدگاه و تیزبینی و تجزیه و تحلیل خودشون می تونند نقدهای مختلفی بر این عنوان داشته باشند و در آخر از پایان بندی بازی رضایت یا عدم رضایت داشته باشند . هر کی هر نقدی بکنه قابل احترامه چون از دید خودش هست .

خلاصه سر پایان بندی سخت نگیرید و یکدیگر رو نقد نکنید . برای پایان این بازی تا سالها می شود صحبت و بحث کرد . هیچ کس نه ۱۰۰ درصد درست می گه نه اشتباه . فقط نگاه ها متفاوته


لذت ببرید از الماس 💎 نایاب صنعت گیم
 
خیلی جالبه که حالا اگر بازی برای کشتن دستت رو باز نمیگذاشت یا حداقل جریمه ای در نظر میگرفت, احتمالا اولین کسی که غر میزد همین دوستان ناراضی بودن که اگر مخفی کاری میخواستیم میرفتیم mgs بازی میکردیم..
ضمنا این نگاه صفر و صدی نمیدونم چرا اینقدر رایجه!
ابدا یهویی و خلق الساعه نبود تصمیم نهایی الی. تمام اون کشت و کشتارها مثل حلقه های زنجیر به هم پیوستن تا برسه به اون سکانس نهایی و حلقه آخر!
هر انسانی که میکشتی داخل بازی (منظورم گیم پلی هست) یکی با درد و ناله و التماس, یکی با صدای خرخر خفه شدنش و یا صدا زدن نومیدانه اسمش توسط دوستانش, یجور سنگینی مضاعف روی روحت (و بطور قابل درکی روی روح Ellie) میگذاشت. اگر هم که چنین حسی رو روی شما القاء نمیکرد, جسارتا مشکل از فرستنده نیست! :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or