تاد هاوارد از فالوت 4 واسه خودش داره هیتر جمع میکنه چه ربطی به انحصار داره؟ پستای بچه ها هم تو تاپیک هست تقریبا هیچکس رو ندیدم از بازی راضی باشه. به نظر من استارفیلد ارزش پورت نداره دیگه چون محو شده به طور کل. مثل اینه که ردفال رو بیان پورت کنن.
بازی اونقدری بد هست که هیچ طرفی گردنش نمیگیره! یکی از اشتباهای من به عنوان خوره RPG و فن بتزدا، اعتماد به دروغا و هایپشون بود که رفتم نسخه پرمیومشو خریدم و dlcشو حتی تمومم نکردم از بس که بیس بازی خراب و پر از ایرادات غیرقابل فیکسه!
من بازیو تقریباً ۳ ماه پیش شروع کردم و نزدیک به ۱۵ ساعتی بازیش کردم اما متاسفانه اصلا ارتباط برقرار نکردم به دلایل مختلف اما یکی از مهم ترین دلایلش شروع کند و خسته کننده بازی بود . فالاوت و اسکایریم هردو شروع خیلی خوبی دارن خصوصا برای من فالاوت !
جنگ میشه مجبور میشی بری توی پناهگاه بعد خودت و خانوادتو فریز میکنن و چند سال بعد بهوش میای میبینی بچتو دارن میدزدن و دوباره بیهوش میشی و چند سال بعد از پناهگاه خارج میشی و دوست داری بدونی که چرا تمام این اتفاقات افتاده یا حتی توی اسکاریم از همون اول برات جالب میشه بدونی چرا اژدها به کمک تو اومده و ...
این باعث میشه پلیر همیشه درگیر بمونه و دوست داشته باشه برای سوالاش جوابی پیدا کنه اما متاسفانه شروع استارفیلد این مورد رو نداره و داستان چندان هیجان انگیز جلو نمیره و منم بعد ۱۵ ۱۸ ساعت کلا دراپش کردم تا همین ۳ روز پیش و دوباره به بازی فرصت دادم و فهمیدم چقدر بازیو دوست دارم و چقدر فکشن کوست ها و سایت کوست ها برام جذابن ، همینطور مین میشنم برام تا اینجای کار جذاب شده و اون حس ماجراجویی رو برام روشن کرده و تا الان نزدیک ۴۰ ساعت بازی کردم ، بازی برای من از فالاوت پایین تر و از اسکاریم بالاتر قرار میگیره البته تا به اینجای کار .... باید ببینم بعدا چی میشه . هروقت بازیو تموم بکنم نظر کامل و آخرمو میگم
اگه دوست دارین بدونین StarWars Outlaaws باید چی میبود:
Star Wars Genesis 7.2.0
یکی از بزرگترین مادهای بازیه که میشه گفت الان واقعا به یه بازی مستقل تبدیل شده با داستان اختصاصی و دنیای خودش که شامل فکشنهای مختلف ، شهرهای مختلف و... میشه.
روی Wabbajack در دسترسه.
فقط روی نسخه گیم پس نصب نمیشه.
حتما باید روی استیم داشته باشید + Shattered Space که الزامیه.
البته نسخ رایگان هم باید جواب بده
فال اوت 3 هم یک بخش های مهمی از طراحی نقشه اش دسترسی بهش اسون نیست، تیکه تیکه هست و حالت پازل داره، مخصوصا بخش شهری و کپیتال ویستلند، طوری که خیلی وقت ها رسما ادم گم میشد برای پیدا کردن محل کوئست، مخصوصا وقتی بحث دسترسی از طریق خطوط مترو مطرح بود (که باعث میشد ترکنیگ رو مپ و لوکال مپ خوب کار نکنه و گیج بزنه) خیلی وقت ها رسما گیر میکردی تو فال اوت 3، پر از بن بست بود، احتمالا بیشتر به دلیل محدودیت های تکنولوجیک بتزدا در ساخت بازی تو اون دوران این مشکلات پدید میومد...
اما، فال اوت 3 این مشکل رو چطوری رفع کرد طوری که اصن حتی برای خیلی ها ممکنه به چشم نیومده باشه؟ با گنجوندن یک سندباکس عظیم جهان باز بیرون از این منطقه یعنی خود ویستلند، شما در فال اوت 3 بین مناطق متفاوت بازی (که بعضی هاش مخصوصا کپیتال ویستلند به شدت تیکه تیکه هست و دسترسی اسون به نقاط خاص و مشخص وجود نداره) یک سندباکس بزرگ داری که ان مقدار کوئست و کار و سرگرمی درش برای پلیر ریخته شده، طوری که احتمالا خیلی ها بدون اینکه بازی رو تموم کنند ساعت ها فقط در همین سندباکس بزرگ مشغول اکسپلور هستند و سرگرم میشند، این باعث میشد که اون تیکه تیکه بودن داخل کپیتال ویستلند ازاردهنده نباشه چون محدود بهش نبودی، و میتونستی به جای گیر کردن در اونجا، به بینهایت محیط قابل دسترس در سندباکس بازی برسی و مشغولشون بشی، تا بعد ها راه رسیدن به نقاط خاص کپیتال ویستلند هم یاد بگیری و اون بخش هم جلو ببری،
این اتفاق در اسکایریم بلوغ بیشتری پیدا کرد و اون بخش سندباکس اصلی باز هم بزرگ تر شد و دسترسی بیشتری ازش به نقاط خاص و غیر قابل دسترس اسون بازی، پدید اومد، یعنی نقاط کوهستانی که دسترسی بهشون اسون نبود، طوری که برخلاف فال اوت 3 که گاهی عملا 1 راه بیشتر برای رسیدن به نقاط خاص وجود نداشت؛ در اسکایریم این سندباکس پوشش خیلی بهتری به نقاط بازی میداد و از چندین مسیر میتونستی به نقاط خاص بازی برسی، این باعث میشد اکسپلوریشن بازی به شدت Smooth و سیملس و لودینگ فری تر بشه، این اتفاق باز در فال اوت 4 بلوغ بیشتری پیدا کرد طوری که عملا "هیچ" بن بستی دیگه وجود نداشت و از چندین و چند جهت شما میتونستی به مناطق گوناگون بازی دسترسی پیدا کنی،
یعنی، خیلی زیاد شبیه کاری که بعد ها فرام سافور در الدن رینگ هم پیاده کرد، ما تو بازی های قبلی بی جی اس، یک سند باکس بزرگ داشتیم که کار "هاب" رو انجام میداد، و از طریق این هاب به شدت وسیع میتونستی به نقاط گوناگون بازی دسترسی پیدا کنی، و همین باعث میشد بازی به شدت ررون سیملس و یکپارچه به نظر برسه، شبیه اتوبانی که دوربرگردان های سنتی نداره و همه اش پل و زیر گذر هست، نتیجتا محدودیت سرعت هم نداره و میتونی با خیال راحت بدون نگرانی از موانع بدون دیدن ترمز های ماشین جلویی، با سرعت درش پیش بری....
حالا، تو استارفیلد چی کار کردند؟ اومدند این سندباکس عظیم رو، تبدیل کردند به سیستم بین ستاره ای و منظومه ای، که فقط (طبیعتا) از طریق سفینه و شاتل ها میتونستی بهشون دسترسی پیدا کنی، یعنی؟ اون سندباکس عظیم بین مراحل بازی در اف 3 4 اسکایریم، اینجا تبدیل شد به "داخل سفینه این ور اون ور رفتن".......... این یعنی بینهایت لودینگ، اکسپلوریشن با بینهایت مانع، یعنی از بین رفتن هاب سند باکس و تبدیل شدنش به داخل سفینه و منو، یعنی جایزگین شدن اون اکسپلوریشن رو پا در بازی های قبلی با اکسپلوریشن رو منو یا همون سفینه، و محدود شدن اکسپلوریشن رو پا به فقط در سیاره ها، اونم بینهایت سیاره، طبیعتا با محتوای پخش شده کش اومده و رقیق، برخلاف مثلا مس افکت 2 (بهتر از 1) که دقیقا همین حالت بود اما سیاره های محدود تر و نتیجتا به شدت پرمحتوا و غنی ای داشت؛
بزرگ ترین مشکل استارفیلد به نظرم همینه، یعنی به جای اینکه با پای خودمون یا وسیله نقلیه، در یک سندباکس به شدت عظیم و هندکرفت شده پرجزئیات اکتشاف کنیم و به مراحل خاص بازی برسیم، باید تو سفینه و با "منو" این اکتشاف رو انجام میدادیم، و اکتشاف با پا محدود میشد به خود سیاره ها، که همینم اگر مثلا 1 2 سیاره عظیم پرجزئیات داشت در حد مپ های اف 4 مثلا، مشکلش تا حدی رفع میشد اما استارفیلد همینم نداره...
حالا، منو های زیاد و درگیر شدن بخش مهمی از بازی با این منو ها، طبیعتا برای یک الداسکول ار پی جی باز مشکل خاصی نداره چون این زمخت بودن بازی و پر منو بودن بخشی از هویت ار پی جی ها بوده همیشه، همینم باعث شد اکثر ار پی جی باز های الداسکول (فراتر از امثال من، یعنی اونایی که الان +40 سن دارند، سنیور و الدر ها که با ار پی جی های دهه نودی بزرگ شدند نه مثل من با ار پی جی های +2000-2005) با بازی مشکلی نداشته باشند و براشون شاهکار هم باشه، از طرفی برای یک ار پی جی بین منظومه ای مگه عجیبه که بخش مهمی تو سفینه باشه فقط؟
اما خب بازی که فقط برای سوپر ار پی جی باز های سنیور و الداسکول نیست، برای همه است، برای همین نهایتا شکست خورد و به نظرم نمره به حقش 7 هست، حالا، چرا ما به تس 6 امیدواریم؟ چون طبیعتا هم از استارفیلد درس گرفتند، هم ماهیت تس 6 طوری هست که نیاز نیست مثل فضا، بخش مهمی از بازی در سفینه باشه، نیاز نیست 1000 تا لوکیشن داشته باشیم، برای همین طبیعتا با تس 6 ما برمیگردیم به طراحی همیشگی یکپارچه، که هرچقدرم لوکیشن های خاص داشته باشیم با بن بست های احتمالی، اما یک سند باکس عظیم هم مثل یک هاب بین این لوکیشن ها وجود داره، همین سندباکس عظیم نهایتا میتونه باعث موفقیت تس 6 بشه، چون نتیجه طبیعی اش میشه لودینگ های کم و روند پیشرفت سیملس و اکسپلوریشن با پای پیاده (ِیا وسیله نقلیه) تقریبا نامتناهی.... مثل اف 4 و اسکایریم و ار پی جی های مطرح دیگری که از دل همین بازی های بی جی اس بیرون اومدند،
*مشکلا دیگر استارفیلد: موسیقی کمتر از حد انتظار + نبود هارمونی بین موسیقی و اکسپلوریشن تیپ اسکایریم؛ سیستم پیشرفت و اسکیل تری به شدت به درد نخور و غیر جذاب، ونهایتا طبیعتا مشکلات تکنیکی و فنی که بخش مهمی اش برمیگرده به همین طراحی غیر یکپارچه که طبیعتا پر از دست انداز و مانع برای پیشروی هست...
*بازی های بی جی اس همیشه یک استخر عمیق و بزرگ بودند که درش غرق میشدی غوطه ور میشدی و از ازادی درش لذت میبردی، ناسلامتی ابلوین برای همین "ازادی" در گیم پلی معروف هست، اما متاسفانه استارفیلد به عنوان نسل جدید بازی های بی جی اس، نه تنها یک استخر عمیق و ازاد نیست که دش غوطه ور شی، بلکه 1000 حوض هست که باید بینشون هی جابه جا شی، نه میتونی شیرجه بزنی (چون سرت میخوره به دیوار) نه میتونی غوطه ور شی، و همه اش باید هی از نردبون استخر فعلی بری بالا و وارد استخر بعدی شی (با منو)
به ایمد اینکه تس 6 به دوران اوج بی جی اس برگرده، گیمر های جدی و دست حسابی میدونند (فکت هست مغلطه نیست) که بی جی اس و بازی هاش در مدل اصلی، چه شاهکار هایی هستند، همه یادمونه وقتی اسم اسکایریم میومد فقط امثال گرند دفت اتو در برابرش هم قد بودند، به امید اینکه به این دوران برگردیم... بخش مهمی از سندباکس و اوپن ورد ار پی جی ها، مدیون بی جی اس هستند خودشونم (سازنده هاشون) با افتخار این موضوع رو بیان میکنند...
احتمالا فردا تو دومین سالگرد بازی طبق این تیزر رسمی از اکسپنشن Terran Armada رونمایی بشه . انتظار میره همراه این اکسپشن تعداد زیادی بهبود درخواستی فن ها هم رونمایی بشه . یکیش بهبود دادن گیم پلی و گشت و گذار فصایی ـه