Josef Fares کارگردان سوئدی تباری که فیلمهایی از جمله Balls و Leo را در کارنامه کاری خود دارد، در نخستین تجربه خود از دنیای بازیهای ویدئویی با ساخت Brothers: A Tale of Two Sons ارادت و شیفتگی خاص خود به Ueda را بسیار واضح نشان داد.
"Ico یکی از اولین بازیهایی هست که سعی می کرد تا احساسات بازیکن رو برانگیزه. Ico در واقع نقطه شروع و گواهی برای این هست که احساسات می تونن در یک بازی هم وجود داشته باشن! یک نوع زنگ و ندای بیدارشو برای بقیه طراحان بود و خوشبختانه ما امروز بازیهای زیادی رو می بینیم که تلاش می کنن و تو انجام همچین کاری موفق میشن، Ico واضحاً سرچشمه الهامات ما بود."
Wired - Nov 2013
Raúl Rubio Munárriz یکی از مالکان استدیو Tequila Works، خالق و کارگردان Deadlight و عنوان در دست ساخت Rime – که بیش از اندازه شبیه به Ico ـست - درمصاحبه با Wired:
"Ico در مورد یه پسربچه و دختر و فرارشون از یک قصر خالی از سکنه و مبارزه با یک تیکه چوب مقابل یک سری سایه نیست. Ico بازی ای هست که پرشدت ترین احساسات در خصوص تنهایی، بی عدالتی، از دست دادن و ترد شدن، مرگ و قربانی شدن رو انتقال میده، اینکه چطوری به محدودیتهاتون غلبه کنید و چطوری دو تا موجود درمانده وقتی کنار هم باشن می تونن از پس هر چالشی بربیان و برش غلبه کنن اگه که مواظب هم باشن. مثل کارهای Miyazaki و اثار Disney یک معنی عمیق پشت این تصاویر کارتونی وجود داره. واقعاً یک قصه بسیار ساده و در عین حال عمیق و ژرف ـه، یک تراژدی کلاسیک."
Polygon –13 Nov 2013 | Wired –Nov 2013
Josh Holmes کارگردان عنوان Halo 4 در گفتگو با Chris Kohler:
" من فکر می کنم که شباهت های خیلی زیادی در خصوص هسته روابط بین اون پسر بچه Ico و پرنسس Yorda با روابطی که ما بین Chief و Cortana داریم وجود داره، بهم پیوند خوردن و واسه بودن نیاز دارن به همدیگه. "من همیشه تحت نفوذ و تاثیر این بازی بودم... پُر واضحه که اون یکی از قله ها و لحظات اوج دوران گیمینگ من بحساب میاد. "
Techland Time – Nov 5 2012
David De Gruttola معروف به David Cage نویسنده و کارگردان 44 ساله فرانسوی که با عناوینی همچون Fahrenheit و Beyond Two Souls شناخته می شود تا بحال به دفعات از Fumtio Ueda و سایر اعضای Team Ico تحسین و تمجید کرده است و حتی در گفتگویی Ico را عامل کشش خود به سمت بازیهای با محوریت احساسات و خلق Indigo Prophecy دانست.
" در Ico و Shadow of the Colossus شما می تونید احساس کنید که روح یک نفر – Ueda- در پس اونها وجود داره. من فکر می کنم که Ueda جالب ترین نویسنده صنعت بازیهای ویدئویی باشه، من واقعاً در انجام کاری که اون انجام میده عاجزم! بخاطر اینکه از نظر من دنیای اون و نوع نگاهش خیلی خاص و منحصر به فرد و من واقعاً اون رو تحسین می کنم. منظور من اینه که کاری که اون در Ico و Shadow of the Colossus انجام داده تماماً خارق العادست!"
PSU –December 11 2008 | 1up | Psxextreme April 2009
Phil Fish طراح کانادایی که با خلق عنوان موفق FEZ جایگاهی برای خود در بین اهالی صنعت پیدا کرد خود را تحت تاثیر Ueda دانسته و می گوید که بعد از سخنرانی Ueda در GDC سال 2004 با موضوع design by subtraction شیفته آن شده و برای ساخت FEZ به متُدهای او اعتماد کرده است :"Ico یکی از بهترین بازیهای تاریخ، طراحی خاص Ueda در کارهاش خیلی روی من تاثیرگذار بود."
EDGE Online – May 25 2012
کارگردان چینی دو عنوان تحسین شده و ماندگار Flower و Journey شخص Jenova Chen در مصاحبه با Destructoid:
" Fumito Ueda واضحاً یکی از بازی سازهای مورد علاقه منه، اون بمن می گفت که اتمسفر حاکم بر Journey رو خیلی می پسنده، فکر کنم بخاطر اینه که Shadow of the Colossus و Journey جفتشون میخوان حس کوچیک بودن و ترس رو خلق کنن و شبیه همن"
Eurogamer | Gamasutra
سَوای صحبتهای مسئولین Ubisoft مبنی بر الهام گیری از Shadow of the Colossus در ادامه مسیر فرنچایز POP، در پی انتشار Prince of Persia 2008 چندین مقاله در خصوص برداشت مستقیم و کپی کردن سازندگان آن از Ico و SoTC مطرح شد و در همین راستا Ben Mattes در بلاگ شخصی خود گفت:
" SoTC الهام بخش بسیار بزرگی برای ما بود و بیشتر در جهت ساخت مبارزات با Boss ـهای حماسی و احساس برانگیز. چیزی که اونها به طور استادانه ای درش موفق شدن. ما همیشه در مورد تاثیر عظیمی که SoTC و Ico روی روند توسعه ما داشتن خیلی راحت و باز برخورد می کنیم."
Softpedia News
Ueda عقیده داشت که کارهای او می توانند کسانی که را زیاد اهل بازی های ویدئویی نیستند را هم جذب کند، زمان نشان داد که حرف او درست است چرا که آوازه Ico و SoTC خارج از این صنعت به گوش هنرمندان رشته های دیگر نیز خورده است. برای نمونه Guillermo del Toro نویسنده و کارگردان شناخته شده مکزیکی که آثاری همچون Hellboy و Pans Labyrinth را در کارنامه خود دارد در مصاحبه با مجله EDGE در سال 2008 ضمن صحبت در خصوص علاقه مندی هایش به صنعت بازیسازی پس از صحبت در مورد Fumito Ueda دو عنوان کاری او را اینطور توصیف کرد:
"از نگاه من فقط و فقط دو تا بازی هستن که بهشون میشه گفت شاهکار! Ico و Shadow of the Colossus"
EDGE Online –August 26 2008
Jonny Greenwood موسیقی دان و ترانه نویس انگلیسی تبار و یکی از اعضای شناخته شده Radiohead که به عنوان یکی از برجسته ترین گیتاریست های مدرن عصر حاضر شناخته می شود نیز در وبسایت Radiohead با لیست کردن 10 عنوان مورد علاقه ـاش از این صنعت Ico را بهترین آنها خواند.
"همم، من فکر می کنم که Ico بهترین همه باشه."
Radiohead
Vander Caballero یکی از اعضای کلیدی استدیو Minority Media که بیشتر به علّت کارگردانی و طراحی Papo & Yo شناخته می شود، Ico را سحر آمیز خطاب کرد و کارهای Ueda را 80% از داشته های طراحی اش در زندگی حرفه ای خود خواند.
"بازی که بیشترین تأثیر رو روی تیم ما گذاشت Ico بود. اون اولین بازی بود که شما رو می رسوند تا جایی که با کرکتر NPC مقابل احساس همدلی کنید. وقتی من Ico رو بازی می کردم با خودم می گفتم این همون چیزیه که می خوام انجام بدم."
"اگه Fumito Ueda نبود اونموقع یک نفر دیگه این ایده ها رو با خودش می آورد، ولی خُب اون انجامش داد و اولین کسی بود که انجامش داد و همه ما رو تحت تاثیر و الهام گیری خودش قرار داد. اگه اون اینکار رو انجام نداده بود من واقعاً نمی دونم که اصلاً Papo & Yo امروز وجود داشت یا نه!"
1up | Wired - July 19 2012 | Dualshockers - March 8 2012
Peter Molyneux کارگردان و طراح اصلی فرنچایز Black & White، خالق و مغز متفکر سری بازیهای Fable – و همینطور عنوان خیالی Milo - در طی مقاله Eurogamer با عنوان " Games That Define Developers" که در خصوص پرس و جو از سازندگان مختلف برای بازگویی بازیهایی که تحت تاثیر آنها بوده و خط مشی گرفته اند، می بود نه تنها آن عنوان خاصی را که همیشه زیر تاثیر آن بوده را Ico دانست بلکه گفت که اگر او چیزی مثل Ico رو بسازد دیگر مشکلی با مرگ ندارد!
" شما به اون عنوان برگردین و یک نگاهی بهش بندازین – اونجا هیچ آیکونی روی صفحه نمایش برای راهنمایی و اشاره کردن دیده نمیشه، قصه از یک راه شگفت انگیزی گفته میشه، قصه بدون استفاده از زبان روایت میشه! محیط اون هنوز هم یکی از مرموز و عرفانی ترین و همینطور فریبنده ترین لوکیشنهای هست که تا حالا ساخته شده. گیم پلی اون به واسطه مکانیک نگه داشتن دست – Yorda – مثل یه الماس می درخشه."
"اون همه قواعد بازی سازی رو شکست جایی که شما می بینید که دشمنی به اون معنی ملموس ـش وجود نداره... اون نبوغ بود و هنوزم به عنوان کار یک نابغه باقی مونده، اگه من چیزی شبیه Ico بسازم اون وقت واسه مردن خیلی خوشحالم." " Ico احتمالاً برجسته ترین Game Design تاریخ ـه."
Eurogamer
بعید است بتوان استدیویی را پیدا کرد که کارکنانش بیشتر از Naughty Dog شیفته Ueda و تحت تاثیر آثار او باشند. Evan Wells یکی از دو Co-President حاضر در Naughty Dog و از اعضای کلیدی و مؤثر در پروژه ساخت دو عنوان Uncharted و TLOU در پی انتشار لیستی از طرف OPM مبنی بر انتخاب بهترین بازی Playstaion در تمام طول تاریخ در صفحه شخصی توئیتر خود اظهار داشت که بازی مد نظرش در این لیست نامزد نشده است و در این باره به CVG گفت:
"GTA III و Ico دو بازی کاملاً متفاوت هستن ولی هردو به طرز شگرف و عظیمی این صنعت رو تحت تأثیر خودشون قرار دادن. "تو دفتر کاری ما همه به یک نحوی تحت تاثیر Ico هستن، یک کار خارق العاده بود و طبیعتاً Uncharted هم از اون الهاماتی گرفته."
CVG – 15 Nov 2010
Bruce Straley طراح پای ثابت عناوین Naughty Dog و کارگردان شهره The Last of Us و Uncharted 2: Among Thieves در گفتگویی که با هواداران در Reddit داشت Ico را در کنار RE4 و Fatal Frame II بهترین بازی زندگی خود اظهار کرد.
"Fumito Ueda... مردی که بیشتر از هر کسی دیگه ای روی کارهایی که من ساختم و زندگی حرفه ای ـم تاثیرگذار بود."
Neil Druckmann از نویسندگان و طراحان Uncharted 2:Among Thieves و خالق The Last of Us در گفتگوی خود با CVG پیرامون کارهای استدیو Naughty Dog:
"چیز اصلی که من در خصوص Ico عاشقش بودم رابطه بود، اون مکانیک نگه داشتن دست کمک می کرد که یک پیوند و گره ساخته بشه. اون اولین باری بود که من فهمیدم که شما می تونین چیز معناداری رو از طریق تعامل خلق کنین بر خلاف اینکه فقط یک قصه روایت بشه."
"اون قسمت – چپتری که Nate با Tenzin راهی کوهستان می شوند - تماماً از Ico الگوبرداری شده بود و خود Ico واو! شگفت انگیز بود. خیالی بود ولی باورپذیر; تمام معماری های اون منطق داخلی هم داشت. اگه بخوام صادق باشم، اون یکی از چیزهایی بود که منو کشوند به صنعت بازیها."
"The Last Guardian واضحاً مورد انتظار ترین بازی زندگی منه. Ico در کنار RE4 و Monkey Island 2 بهترین تجربه های زندگی من بودن"