Sam Lake: اگر Max Payne 3 به دست ما ساخته می‌شد، شاهد عنوان کاملا متفاوتی بودیم

  • Thread starter Thread starter Bahram
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
روز گذشته در شهر «پاریس» مراسمی در خصوص بازی‌های ویدیویی با عنوان کلاس آموزشی بازی‌های ویدیویی [The Video Game masterclass] برگذار شد. استودیو «Remedy» هم جزو یکی از حاضران این مراسم بود. آن‌ها در خصوص مباحث مختلفی از جمله ساخت ‌ادامه‌ عنوان «الن‌ویک»، روند ساخت «کوانتوم‌بریک» و ... توضیح دادند. اما در این بین آن‌ها قسمتی از صحبت‌های خود را اختصاص دادند به ورژن رمدی عنوان «مکس‌پین 3» و تفاوت‌های آن با ورژن «راک‌استار». با ادامه خبر با سایت بازی‌سنتر همراه شوید.

sr0zkeb6fd9eei86ajzm.jpg

عنوان مکس‌پین 3 در سال 2012 منتشر شد. عنوانی که خیلی‌ها آن را با جمله، «این یک بازی خوب، اما مکس‌پین نیست.» توصیف کردند. البته این صحبت‌ها بدون علت هم نبود. مکس‌پین 3 بر خلاف دو شماره اول آن توسط رمدی ساخته نشد و وظیفه ساخت آن با شرکت‌ راک‌استار بود. حال به نظر فرصت خوبی فرا رسیده تا ما از «سم‌لیک» در خصوص روند ساخت مکس‌پین 3 و فرق نسخه رمدی و راک‌استار بپرسیم.

سم‌لیک در این خصوص به ما گفت، راک‌استار از او دعوت کرده‌است تا عنوان مکس‌پین 3 را در مرحله توسعه‌، تجربه و بعد از آن به راک‌استار پیشنهاداتش را ارایه دهد. او بعد از تجربه مکس‌پین 3 از این عنوان خوشش آمده و دلیل اصلی این موضوع را هم استایل راک‌استارگونه بازی می‌داند.
سم‌لیک در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ترس اصلی او قبل از تجربه مکس‌پین 3، «ایده تقلید راک‌استار از استایل رمدی بوده‌است.» اما بعد از این که این عنوان را تجربه‌کرده ، متوجه این موضوع شده‌است که مکس‌پین 3، همچنان یک مکس‌پین است اما نسخه‌ای که با یک ایده و تفکر دیگر ساخته‌شده و البته نسخه‌ای که مربوط به خود راک‌استار است.

سم‌لیک در ادامه گفت که او به راحتی می‌تواند بگوید، اگر مکس‌پین 3 توسط رمدی ساخته می‌شد، عنوانی کاملا متفاوت بود. اما تصمیمی هم که راک‌استار در خصوص ادامه سری اتخاذ کرد، تصمیم درست و خلاقانه‌ای بوده‌است.
« ما باید راه خودمان را برویم و آن‌ها هم باید راه خودشان را بروند. من فکر می‌کنم که اگر ما بخواهیم از آن‌ها تقلید کنیم یا آ‌ن‌ها بخواهند از ما تقلید کنند، این کار یک روش اشتباه است.»

در انتها مصاحبه‌ هم سم‌لیک در خصوص «Dan Houser» نویسنده مکس‌پین 3 گفت. او یک «نویسنده فوق‌العاده‌» است. زمانی که توسعه مراحل گرافیکی عنوان مکس‌پین 3 به پایان رسید، هوسر به پیش سم‌لیک رفته‌است و از او در خصوص دوران کودکی مکس‌پین و وقایع زندگی او پرسیده و بعد از آن با استفاده بینش و بصیرتش داستان مکس‌پین 3 را ایجاد کرده‌است.
 
آخرین ویرایش:
شما رو درجه اسون میرفتی رو درجه سخت بازی میکردی متوجه میشدی کاملا بازی چالش داشت من ندیدم کسی مثل درخت جلوم وایسه. مخصوصا اواخر بازی که شدیدا سخت میشد ..
npc ها خیلی مواقع از پشت کاور هدشات میکردن ، من به نسبت شوتر های دیگه کاملا بالانس میدیدم تو بازی و کاملا npc ها جنب و جوش داشتن کاور میگرفتن به موقع و مخفی میشدن و به نسبت بازی های شوتر الانم کاملا برتری داشت
ولی خوب پتانسیل این گیم پلی خوب و جذاب با اون داستان و طراحی داستانی زیر سوال رفت ،

با احترام به نظر شما
ولی درجه سختی هر بازیی رو بالا ببری بلزی سخت میشه و زیاد ربطی به هوش مصنوعی نداره
اون هدشاتم که میگید به خاطر سبک سینمایی بود که مکس هنگام مردن داشت چشم نوازی می کرد، برای مثال وقتی فردی در حالت کاو تیراندازی میکنه به غیر سرش جای دیگه که بیرون از کاور نمیاد برا تیراندازی و خب اینحا راکستار کمی جنبه سینمایی به کشته شدن شخصیت هم داد.
من خودم که یک هوش مصنوعی معمولی و سطح معمولی تو بازی دیدم.
 
هرچند انتقادهای مطرح شده از داستان مکس پین 3 منطقی هست اما هیچ وقت دیگه داستانش رو نمیشه با لفظ"بد" یاد کرد. من معتقدم داستان مکس پین 1 و 2 بار روانشناختی بیشتری در خودش گنجونده بود. اما اینم باید در نظر گرفت که مدت ها از وقایع مکس پین 2 گذشته بود و دیگه مکس اون مکس سابق نبود. فشاری که بعد از اون حوداث بهش وارد شده بود کلا شخصیتش رو داغون کرده بود. دیگه نباید منتظر شخصیتی مثل مکس پین 2 می‌بودیم.
اما از بحث داستان که بگذریم بدون شک گیم‌پلی بازی یکی از بهترین‌های نسل قبل بود و شاید جزو معدود بازی هایی بود که من در توصیفش گفتم: لذت بخش بود!
 
به عنوان یکی از فن های مکس پین که این سه عنوانش رو بارها و بارها به اتمام رسوندم باید بگم نسخه سوم واقعا عالی بود ، چه از نظر گرافیکی چه از نظر شوتر و چه از نظر بهینه سازی ، راکستار تمام تلاش خودش رو برای این عنوان کرد و اینکه بعد از چند سال خبر انتشار نسخه سوم بازی واقعا من رو خوشحال کرد ، درسته مکس دیگه مکس نسخه دوم نبود اما دلیلی نداره بگیم بازی افتضاح بود ، بلاهایی سر مکس اومده بود که تقلید راک استار از رمدی واقعا همه چی رو بهم میریخت. من واقعا از بازی لذت بردم امیدوارم نسخه چهارم هم منتشر بشه
 
مکس پین 3 فوق العاده بود اما مکس پین نبود.
حیف شد که این عنوان رو رمدی از دست داد. حیف.

کاش میشد مکس پین 4 رو با رمدی و سم لیک میدیدیم.
 
بعد از مکس 2 همه منتظر نسخه بعدی بازی بودن اما مکس 3 کاری کرد که کمتر کسی منتظر نسخه بعدی بازی هست و خبرای پیرامونش یک هو گویا برای همیشه متوقف شد

مکس 3 رو وقتی من تجربه کردم اصلا حس مکس 1 و 2 رو به من نداد شاید بازی خوبی بوده باشه ولی ما دنبال ادامه مکس های قبلی بودیم نه یک چیز نامتعارف از ایده های گانگستری راک استار! خیلی راحت میشد تم بازی های راک استار رو تو مکس 3 دید که کوپکترین ربطی به دنیایی مکس نداشت

واقعا سم لیک و دارو دستش در ضمینه تم و جو بازی و داستان منحصر به فرد هستن و خیلی با اون چیزی که من بهش علاقه دارم مچ هست و این چیزا رو تو بازی های دیگه نمیبینم
 
Max Payne سری بازی خاصی بود که همیشه سعی می‌کرد روایت و بخش داستانی رو به چالش بکشه, هویتش این بود. این که هویت یک سری رو ازش بگیری واقعاً کار جالبی نیست.
 
خیلی جالبه بعضی از دوستان میگن max pane دست راکستار افتاد نابود شد و دوست داریم خود رمدی بازیو مطرح کنه خیلی دوس دارم اون روزیو ببینم که red dead 2 وقتی بیاد دوستان چیکار میکنن
 
بعد از مکس 2 همه منتظر نسخه بعدی بازی بودن اما مکس 3 کاری کرد که کمتر کسی منتظر نسخه بعدی بازی هست و خبرای پیرامونش یک هو گویا برای همیشه متوقف شد

مکس 3 رو وقتی من تجربه کردم اصلا حس مکس 1 و 2 رو به من نداد شاید بازی خوبی بوده باشه ولی ما دنبال ادامه مکس های قبلی بودیم نه یک چیز نامتعارف از ایده های گانگستری راک استار! خیلی راحت میشد تم بازی های راک استار رو تو مکس 3 دید که کوپکترین ربطی به دنیایی مکس نداشت

واقعا سم لیک و دارو دستش در ضمینه تم و جو بازی و داستان منحصر به فرد هستن و خیلی با اون چیزی که من بهش علاقه دارم مچ هست و این چیزا رو تو بازی های دیگه نمیبینم
مطمئنن هممون اون جو قدیم مکس پینو بیشتر دوس داشتیم ولی اصلا کل موضوع تاپیک اینه که سم لیک راضی نبوده که از اون سبکش توی نسخه راک استار استفاده بشه و وقتی راک استار سبک خودشو پیاده کرده و سم لیکم بدش نیومده، بنظر منم واقعا بازی عالیی بود اما خوب اون حس مکس پینای قدیمو نداشت که اون حس رو فقط میشه توی کارای ریمدی حس کرد مثل آلن ویک.
 
هرچقدر هم بشه از داستان نسخه سوم ایراد گرف ولی شخصیتی که راکستار از مکس توی نسخه سوم نشون داد بعد از حوادث نسخه ی دوم واقعا قابل لمس و باورپذیر بود. شخصا نسخه دوم رو بیشتر دوست دارم ولی نسخه سوم واقعا لذت بخش ترینِ سری بود واسم.
 
اولا اصلا ادامه داستان مکس پین به شماره ۳ به نظرم اضافی بود...تو همون شماره دوم داستان این ادم تموم شده بود(چون داستان بازی استوار بر زندگی یک فرد، نمیشه چندین شماره ازش ساخت)

دوما هویت بازی نصفش اون فضاش بود نصفش اون شوترش که نصفشو کلا راک استار پروند:d
سم لیک هم مودبانه به این مساله اشاره کرده:d

.
 
هرچند انتقادهای مطرح شده از داستان مکس پین 3 منطقی هست اما هیچ وقت دیگه داستانش رو نمیشه با لفظ"بد" یاد کرد. من معتقدم داستان مکس پین 1 و 2 بار روانشناختی بیشتری در خودش گنجونده بود. اما اینم باید در نظر گرفت که مدت ها از وقایع مکس پین 2 گذشته بود و دیگه مکس اون مکس سابق نبود. فشاری که بعد از اون حوداث بهش وارد شده بود کلا شخصیتش رو داغون کرده بود. دیگه نباید منتظر شخصیتی مثل مکس پین 2 می‌بودیم.
اما از بحث داستان که بگذریم بدون شک گیم‌پلی بازی یکی از بهترین‌های نسل قبل بود و شاید جزو معدود بازی هایی بود که من در توصیفش گفتم: لذت بخش بود!
دقیقا... هزار بار هم قبلا این مسئله رو گفتم. به نظر من کسی که تکلیفش با خودش مشخص نیست همینایی هستن که دارن اعتراض میکنن. چندین سال که مکس پین میخواستن بدون اینکه مثلا فکر کنن داستان چی میخواد باشه. در حالی که داستان تو همون شماره 2 کاملا پرونده اش بسته بود. مکس پین 3 به بهترین نحو ممکن تونست حالت روانی و پریشانی اتفاقات پسا مکس پین 1 و 2 رو به نمایش بکشه. یعنی تنها دلیلی که مکس زندگی میکرد، این بود که نمیخواست خودکشی کنه! و منتظر مرگ طبیعی و تدریجی بود!!! از اونور اتفاقاتی که میفته و گروگان گیری اون دختره و نجاتش، خاطراتی رو از عدم موفقیت در نجات افراد در شماره های قبل، براش زنده میکنه، و اینجاست که مکس دوباره بهانه ای برای زندگی پیدا میکنه.

اگر واقعا دنبال یه داستان مثل 1 و 2 بودید اشتباه از خودتون بود. خوشحال میشم بیاید یه پیشنهاد در مورد داستان بدید ببینم به نظرتون چطوری باید میشد؟ :دی

این سم لیک هم خیلی نامفهوم حرف زده. هیچ تظمینی نبود که اگه رمدی میساخت بازی خوب میشد. فقط گفته متفاوت میساخت که خوب طبیعی هست، سبک و سیاق هر کسی فرق داره. اما این حرفا باعث نمیشه که مکس پین 3 یه عنوان خیلی خوب و عالی نبوده باشه.
 
دقیقا... هزار بار هم قبلا این مسئله رو گفتم. به نظر من کسی که تکلیفش با خودش مشخص نیست همینایی هستن که دارن اعتراض میکنن. چندین سال که مکس پین میخواستن بدون اینکه مثلا فکر کنن داستان چی میخواد باشه. در حالی که داستان تو همون شماره 2 کاملا پرونده اش بسته بود. مکس پین 3 به بهترین نحو ممکن تونست حالت روانی و پریشانی اتفاقات پسا مکس پین 1 و 2 رو به نمایش بکشه. یعنی تنها دلیلی که مکس زندگی میکرد، این بود که نمیخواست خودکشی کنه! و منتظر مرگ طبیعی و تدریجی بود!!! از اونور اتفاقاتی که میفته و گروگان گیری اون دختره و نجاتش، خاطراتی رو از عدم موفقیت در نجات افراد در شماره های قبل، براش زنده میکنه، و اینجاست که مکس دوباره بهانه ای برای زندگی پیدا میکنه.

اگر واقعا دنبال یه داستان مثل 1 و 2 بودید اشتباه از خودتون بود. خوشحال میشم بیاید یه پیشنهاد در مورد داستان بدید ببینم به نظرتون چطوری باید میشد؟ :دی

این سم لیک هم خیلی نامفهوم حرف زده. هیچ تظمینی نبود که اگه رمدی میساخت بازی خوب میشد. فقط گفته متفاوت میساخت که خوب طبیعی هست، سبک و سیاق هر کسی فرق داره. اما این حرفا باعث نمیشه که مکس پین 3 یه عنوان خیلی خوب و عالی نبوده باشه.
حداقل می تونستن یک داستانی رو بسازند که یکی کپی کامل از فیلم man of fire نباشه! مکس پین قبلیا رو که بازی میکردی تا دقیقه 90 نمیفهمیدی چی به چیه، بعد تو این بازی قشنگ بعد از چند مرحله تا ته رو میتونستی بخونی!

دوم، مثلا همین الان میگن چندین سال از ساخت HL گذشته، حالا تم جدید HL رو بکنند مثل CoD شما میگی اوکی؟ میری و لذت میبری؟ مثلا دکتر گوردون توی HL رو با خالکوبی و سر تراشیده مدل آلمانی ببینی و هی هم فحش بده به این و اون؟ میگی خب بازی گذشته؟ در نمیاد واقعا!
تغییر داستان اوکی هست، همین داستان رو می تونستن جا اینکه ببرن تو برزیل و پیراهن گل گلی بپوشونن تنش و سرشو کچل کنند تو خود نیویورک انجام بدن و همون نیوجرسی میموند!

من خدائی کسی که یک درصد بگه داستان مکس پین 3 خوب بود رو درک نمیکنم! تازه بماند که بعد نمایش اول دیدن چه گندی خورده رفتن یک سری پیش در آمد برای بازی گذاشتن و تا زمان عرضه فقط اون هارو نشون دادن و یه جور کردن انگار مثلا 90 درصد بازی تو برف و تو نیویورک یه 10 درصدش میر برزیل!

کلا راک استار گند زد آقا، تنها چیزی که نجاتش داد گیم پلی بازی بود!
 
حداقل می تونستن یک داستانی رو بسازند که یکی کپی کامل از فیلم man of fire نباشه! مکس پین قبلیا رو که بازی میکردی تا دقیقه 90 نمیفهمیدی چی به چیه، بعد تو این بازی قشنگ بعد از چند مرحله تا ته رو میتونستی بخونی!

دوم، مثلا همین الان میگن چندین سال از ساخت HL گذشته، حالا تم جدید HL رو بکنند مثل CoD شما میگی اوکی؟ میری و لذت میبری؟ مثلا دکتر گوردون توی HL رو با خالکوبی و سر تراشیده مدل آلمانی ببینی و هی هم فحش بده به این و اون؟ میگی خب بازی گذشته؟ در نمیاد واقعا!
تغییر داستان اوکی هست، همین داستان رو می تونستن جا اینکه ببرن تو برزیل و پیراهن گل گلی بپوشونن تنش و سرشو کچل کنند تو خود نیویورک انجام بدن و همون نیوجرسی میموند!

من خدائی کسی که یک درصد بگه داستان مکس پین 3 خوب بود رو درک نمیکنم! تازه بماند که بعد نمایش اول دیدن چه گندی خورده رفتن یک سری پیش در آمد برای بازی گذاشتن و تا زمان عرضه فقط اون هارو نشون دادن و یه جور کردن انگار مثلا 90 درصد بازی تو برف و تو نیویورک یه 10 درصدش میر برزیل!

کلا راک استار گند زد آقا، تنها چیزی که نجاتش داد گیم پلی بازی بود!
چیه مکس قبلی ها رو بازی نمیفهمیدی چی به چیه؟! سرراست از داستان مکس داریم مگه؟

اینطور که از نوشته هاتون متوجه شدم 90% مشکلات شما برمیگرده به کچل بودن مکس :دی مقایسه مثال HL ـتون هم خیلی بیربط بود خدایی :دی اصلا شرایط این دو تا قضیه و بازی یکی نیستن. کسی هم اینجا نمیگه داستان مکس پین 3 خفن بود و خدای داستان بود، مسئله اینه که بیشتر از این هم نمیتونست باشه و با توجه به شرایط چیز خوبی در اومده بود ازش.
 
حداقل می تونستن یک داستانی رو بسازند که یکی کپی کامل از فیلم man of fire نباشه! مکس پین قبلیا رو که بازی میکردی تا دقیقه 90 نمیفهمیدی چی به چیه، بعد تو این بازی قشنگ بعد از چند مرحله تا ته رو میتونستی بخونی!

دوم، مثلا همین الان میگن چندین سال از ساخت HL گذشته، حالا تم جدید HL رو بکنند مثل CoD شما میگی اوکی؟ میری و لذت میبری؟ مثلا دکتر گوردون توی HL رو با خالکوبی و سر تراشیده مدل آلمانی ببینی و هی هم فحش بده به این و اون؟ میگی خب بازی گذشته؟ در نمیاد واقعا!
تغییر داستان اوکی هست، همین داستان رو می تونستن جا اینکه ببرن تو برزیل و پیراهن گل گلی بپوشونن تنش و سرشو کچل کنند تو خود نیویورک انجام بدن و همون نیوجرسی میموند!

من خدائی کسی که یک درصد بگه داستان مکس پین 3 خوب بود رو درک نمیکنم! تازه بماند که بعد نمایش اول دیدن چه گندی خورده رفتن یک سری پیش در آمد برای بازی گذاشتن و تا زمان عرضه فقط اون هارو نشون دادن و یه جور کردن انگار مثلا 90 درصد بازی تو برف و تو نیویورک یه 10 درصدش میر برزیل!

کلا راک استار گند زد آقا، تنها چیزی که نجاتش داد گیم پلی بازی بود!
سناریویی که برای مکس پین 3 در نظر گرفته شده بود رو از نظر منطقی کاملا میشد درکش کرد. یعنی تا جایی که میشد توضیح منطقی برای تغییرات شخصیت مکس داده شد. اینکه چند سال گذشته بود و مکس به پوچی خورده بود تو زندگیش و یه روال تکراری رو طی میکرد و پس از درگیری هایی که داشت در فلش بک ها یکی بهش وعده میده که بره جایی کاملا متفاوت با جایی که الان هست و شغل راحتی داشته باشه و همه چی رو فراموش کنه و بره ساحل و زندگی جدیدی شروع کنه و .... اینکه بازی با نسخه های قبلی تفاوت داشت درسته ولی استوری لاین حداقل از نظر منطقی مناسب ادامه پیدا کرد.
 
سناریویی که برای مکس پین 3 در نظر گرفته شده بود رو از نظر منطقی کاملا میشد درکش کرد. یعنی تا جایی که میشد توضیح منطقی برای تغییرات شخصیت مکس داده شد. اینکه چند سال گذشته بود و مکس به پوچی خورده بود تو زندگیش و یه روال تکراری رو طی میکرد و پس از درگیری هایی که داشت در فلش بک ها یکی بهش وعده میده که بره جایی کاملا متفاوت با جایی که الان هست و شغل راحتی داشته باشه و همه چی رو فراموش کنه و بره ساحل و زندگی جدیدی شروع کنه و .... اینکه بازی با نسخه های قبلی تفاوت داشت درسته ولی استوری لاین حداقل از نظر منطقی مناسب ادامه پیدا کرد.

مسئله‌ای که هست اگر قرار بر این باشه که بازی انقدر تفاوت کنه اصلاً معنای این که تحت عنوان مکس‌پین عرضه شه چی هست؟ آیا SC Conviction به خودی خودش ضعیف بود, یا به عنوان یک Splinter Cell ضعیف بود؟‌ یک دنباله باید چه چیزهایی رو تغییر بده و چه چیزهایی رو تغییر نده؟‌ اگر تغییرات بنیادی باشن چرا باید به عنوان یک دنباله عرضه شه یک عنوان؟
راک‌استار از اسم Max Payne سو‌ءاستفاده کرد. این مشخصه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or