Multi Platform Resident Evil RE9uiem

تاریخ انتشار
جمعه 8 اسفند 1404
ناشر
capcom
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
photo_2025-06-07_12-41-50.jpg
بازی Resident Evil 9 معرفی شد - تاریخ انتشار: ۲۷ فوریه ۲۰۲۶

عنوان Resident Evil Requiem نهمین بازی در سری اصلی رزیدنت اویل است. آماده شوید تا در یک بازی نفس‌گیر که تا اعماق روح شما نفوذ می‌کند، از مرگ فرار کنید. عصر جدیدی از وحشت بقا در سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی همراه با تجربه عمیق تیم توسعه، داستانی غنی از شخصیت‌ها و گیم‌پلی‌ای ایجاد کرده که مثل همیشه غوطه‌ورکننده است.
 
آخرین ویرایش:
داستان بازی های سری معمولا طوری طراحی و روایت میشه که برای عموم براحتی قابل فهم و دنبال کردن باشه. نه اینکه داستان خیلی سطحی و مهم نباشه. بلکه RE از همون اول هم در مقایسه با سری مثل SH خیلی داستان محور و شخصیت محور نبود و گیم پلی همیشه توی اولویت اول بود. واسه همین شما معمولا پیچیدگی داستانی خاصی توی بازی ها و شخصیت پردازی عمیق و بک گراند داستانی خاصی برای کارکترها توی طول بازی و از روایت نمیبینید. البته چیزهایی مثل فایل ها، روایت محیطی، رفرنس ها و... توی بازی ها وجود داره که بیشتر در مورد داستان و شخصیت ها و اتفاقات بازی توضیح میده اما متاسفانه بیشتر پلیرها به غیر از عده محدودی از فن های هاردکور سری به این چیزها اهمیت خاصی نمیدن و اونها رو اسکیپ‌ میکنند.

این به این‌ معنی نیست که داستان سری پیشینه و lore عمیق با جزئیات دقیق و خاص نداره. بلکه بیشتر این جزئیات و توضیحات تکمیلی توی کتاب هایی مثل آرت بوک ها یا گاید بوک هایی که رسما توسط خود کپکام فقط توی ژاپن منتشر میشه هست. توی این کتاب ها در مورد خیلی از اتفاقات، شخصیت ها، لوکیشن ها، سازمان ها و... با جزئیات دقیق و زیاد توضیح داده شده که هیچ کدوم توی بازی ها وجود نداره. این یکی دو‌ نمونه.

BIO HAZARD Director's Cut Official Perfect Guide inside of BIO-HAZARD

BIOHAZARD 3 LAST ESCAPE PERFECT CAPTURE GUIDE

کپکام خودش هم میدونه این کتاب ها حتی بین خود فن های سری خیلی طرفدار نداره، برای همین اونها رو به زبانهای دیگه ترجمه و‌ خارج از ژاپن منتشر نمیکنه. به استثناء دو تا کتاب که اگر اشتباه نکنم Biohazard Archive 1&2 هست.

این حتی در مورد فیلم های CGI سری هم صدق میکنه. از چهار تا فیلم سه تاشون یه رمان دارند که همزمان با اکران فیلم ها توی ژاپن منتشر شده و در مورد اتفاقات و شخصیت های داستان توضیحات مفصل و‌ خیلی بیشتری میده.
 
داستان بازی های سری معمولا طوری طراحی و روایت میشه که برای عموم براحتی قابل فهم و دنبال کردن باشه. نه اینکه داستان خیلی سطحی و مهم نباشه. بلکه RE از همون اول هم در مقایسه با سری مثل SH خیلی داستان محور و شخصیت محور نبود و گیم پلی همیشه توی اولویت اول بود. واسه همین شما معمولا پیچیدگی داستانی خاصی توی بازی ها و شخصیت پردازی عمیق و بک گراند داستانی خاصی برای کارکترها توی طول بازی و از روایت نمیبینید. البته چیزهایی مثل فایل ها، روایت محیطی، رفرنس ها و... توی بازی ها وجود داره که بیشتر در مورد داستان و شخصیت ها و اتفاقات بازی توضیح میده اما متاسفانه بیشتر پلیرها به غیر از عده محدودی از فن های هاردکور سری به این چیزها اهمیت خاصی نمیدن و اونها رو اسکیپ‌ میکنند.

این به این‌ معنی نیست که داستان سری پیشینه و lore عمیق با جزئیات دقیق و خاص نداره. بلکه بیشتر این جزئیات و توضیحات تکمیلی توی کتاب هایی مثل آرت بوک ها یا گاید بوک هایی که رسما توسط خود کپکام فقط توی ژاپن منتشر میشه هست. توی این کتاب ها در مورد خیلی از اتفاقات، شخصیت ها، لوکیشن ها، سازمان ها و... با جزئیات دقیق و زیاد توضیح داده شده که هیچ کدوم توی بازی ها وجود نداره. این یکی دو‌ نمونه.
به نظر من حتی اگه خارج از ژاپن هم منتشر میشد باز درصد بالایی از پلیرهای هاردکور بازی اونها رو نمیخوندن.
همین شرایط برای مثلا Halo هم وجود داره.
دنیای خیلی بزرگ با نزدیک به بالای 30 کتاب که خیلی هم مهم هستن و سالانه به اونها اضافه میشه که اصلا داستان ، اتفقات مهم ، شخصیتهای بازی و... رو اونها تعریف میکنن ، بسط میدن و پیش میبرن.
چند نفر اینجا طرفدار Halo داریم که حداقل یک دونه از کتابها رو خونده باشه؟

کلا بازیهای تجاری‌تر اونقدری فرصت ندارن که بخوان داستان عجیب و غریبی رو نهایتا تو 15-10 ساعت بازگو کنن.
درصد بالایی از پلیرها هم خیلی هیجانی برای دنبال کردن اون حجم عمیق از اطلاعات داستانی رو ندارن.
حالا اگه یه مجموعه بازی باشه که نسخه های مختلف و اتفاقات مختلفی هم درش جریان داشته باشه که دیگه خیلی سخت تر میشه.

اینطور میشه که این بازیها همون داستان مختصر و مفیدی رو هم که میخوان روایت کنن رو دوباره ویرایش میکنن و بخشیش رو از طریق این کدکس ها و فایلها تو کل بازی پخش میکنن که هرکسی که علاقه داره بره به دنبالش.
حالا یه بازی با عمق کمتر و یکسری دیگه خیلی بیشتر.

از طرفی خود الدن رینگ و بازیهای فرام سافتور هم که گیمرها خیلی سنگش رو به سینه میزنن عملا جلوی کتابهای جذاب فانتزی و... یه جک بیشتر نیستن.
ولی خب چون تو صنعت بازی کلا داستان خیلی عمیق به نسبت دنیای رمان و... خیلی کم پیدا میشه ، طرفدارها همینهایی که هست رو خیلی برجسته میکنن و با هم مقایسه میکنن.
 
شاید تنها بازی نوستالژیکی که از دوره ی PS1 همچنان با گیمرهای قدیمی مونده و تلاش کرده کیفیت خودشو حفظ کنه همین Resident Evil باشه. اکثر بازیای خاطر انگیز یا تموم شدن یا استدیوهاشون جمع شد یا نسخه های جدیدشون خراب شدن. نمونش رو زیاد داریم که دیگه خبری ازشون نیست مثل تام رایدر، داینو کریسیس، متال گیر و خیلی بازیای دیگه.

به نظر کاپکام واقعا لایق احترامه چون با این هزینه های بسیار بالا که باعث شده استدیوهای بزرگی مثل ناتی داگ و سانتامونیکا بزنن گاراژ همچنان داره تمام تلاششو میکنه که بازی با کیفیت بسازه و هیچوقت هم درگیر مسائل مزخرف LGBT نشده که این خودش واقعا یه امتیاز مثبته.

RE9 هر چیزی که باشه و هر امتیازی که بگیره من صد در صد بازیش میکنم چون یادآور بهترین خاطرات گیم دوران بچگیم هست خصوصا RE4 که هیچوقت خاطراتش از ذهنم نمیره.
 
ز طرفی خود الدن رینگ و بازیهای فرام سافتور هم که گیمرها خیلی سنگش رو به سینه میزنن عملا جلوی کتابهای جذاب فانتزی و... یه جک بیشتر نیستن.

آره تقریبن درسته ولی از انجایی که معمولن کتاب ها به نسبت بازی فرصت بیشتری برای باز کردن دنیاهاشون دارن به طبع عمق بیشتری هم توی یه سری موارد پیدا میکنن ولی از اون طرف بازی ها هم یه سری برتری خاص خودشونو دارن

re هم هیچ وقت داستان عمیقی به خصوص در قیاس با بازی های نزدیک به خودش مثلن silent hill نداشت ولی اونقدری کار راه انداز بود که مخاطبو نگه داره به خصوص با کارکتر های باحالش


پ.ن : من حس میکنم مرگ Alyssa فیک باشه و شاید طی یه plot twist ببینیمش
 
کپکام: می‌خواهیم با RE9 به بازتعریف زیرژانر «ترس‌وبقا» (Survival-Horror) بپردازیم. شرکت Capcom اعلام کرد:

مرثیه‌ای برای مردگان. کابوسی برای زنده‌ها.
بازی Resident Evil Requiem نُهُمین اثر در سری اصلی رزیدنت ایول است. خودتان را برای فرار از چنگ مرگ در تجربه‌ای سکته‌آور آماده شوید؛ تجربه‌ای که شما را تا مغز استخوان به وحشت می‌اندازد.
دوران جدیدی از سروایول-هارر در سال ۲۰۲۶ شروع خواهد شد؛ با پیشرفت‌های فنی، تجربه‌ی فراوان تیم سازنده، یک داستان با شخصیت‌های غنی و گیم‌پلی درگیرکننده‌تر از همیشه.
این یک بازی تک‌نفره (سینگل-پلیر) در سبک ترس‌وبقا است که عمیق‌تر از تمامی رزیدنت ایول‌های قبلی، گیمر را در خود غرق خواهد کرد.
 
من از گرافیک و جزئیات صورت گریس اصلا خوشم نیومد نکنه همچنان ps4(نسل هشتم) رو ساپورت میکنن ؟
چندتا عنوان شاخ اخیر کپکام مثل MHW و DD2 روی نسل هشتم عرضه نشدن. طبیعتا این هم نمیاد. حتی ریمستر دد رایزینگم برای نسل ۸ دیگه نداد.
 
من از گرافیک و جزئیات صورت گریس اصلا خوشم نیومد نکنه همچنان ps4(نسل هشتم) رو ساپورت میکنن ؟
خیر. پلتفرم ها اعلام شدن و خبری از نسل هشت نیست.


نسخه ۷ در قالب VHS ما یه سری فلش بک داشتیم. کارگردان که همون هست، پس به احتمال بالای ۹۰ درصد با گریس یک سری فلش بک خواهیم داشت. حالا به کجا و با چه انگیزه ای فعلا معلوم نیست. اما از تریلر میشه یه چیزایی فهمید. شاید رفتن به هتل و راکون سیتی در قالب فلش بک اتفاق بیفته.

بازی به نظرم خیلی بزرگ خواهد بود. محیط ها و شخصیت های مختلف و البته تازه ای باید داشته باشه.


این قضیه لیان بره و این دختر خانمو نجات بده رو دقیقا از کجاتون درآوردید :D
 
  • Like
Reactions: Thundersky
این قضیه لیان بره و این دختر خانمو نجات بده رو دقیقا از کجاتون درآوردید :D

از اونجایی که لیان کلا کارش تو همه نسخه ها همین بوده و یه خوشگل خانومو نجات میداده

اینجا هم مواد مورد نیاز تقریبا امادست ;)) :

یک دختر خانوم بسیار زیبا😍
بخش هایی از بازی با لیان هست و بهترین موقعیت برای ورود لیان !:Flexion:
دختر خانوم اسیر شده و توی تله افتاده و جیغ میزنه کمک کمک و کلمه اخر که میخواست بگه کمک اینو گفت انگار : لیا ... کمک ( اینجا صدا قطع شد )

واقعی منطقی به نظر میاد:clap:

مثه اینکه تونستن صدای واقعی اون قسمتی که میگه لیان کمک رو با استفاده از هوش مصنوعی بازسازی کنن و از توی فایلهای رزیدنت اویل ورونیکا پیدا کنن که براتون میزارم :


View attachment lian.mp4
 
حتی احتمال داره به وقایع شماره ۲ و اداره پلیس راکون هم یه فلش بک بزنن و از یه زاویه دیگه بهش نگاه بشه.
آخرای تریلر پلیسی رو دیدیم که در حال تبدیل شدن بود که خیلی شبیه زامبی های نسخه دوم بود. یه خانم هم از پشت نشون داده شد که تو محوطه ای شبیه اداره پلیس نسخه دوم داشت قدم میزد.
خلاصه که داستان پیچیدس8->
 
  • Like
Reactions: Thundersky
برای طرفداران وحشت بقا خبر خوب اینکه عنوان ایندی Tormented Souls 2 رو هم امسال داریم:
نسخه 1 بازی به توصیه یکی از دوستان با ته مونده حساب استیم خریدم با اینکه یک بازی ایندی هست خیلی با فضا و اتمسفرش حال کردم مخلوطی از اویل 1 و هانتیگ گراند بود
 
در نگاه اول خوب بود خوشمان امد،

بازگشت به رکون سیتی هم در نوع خودش جالبه، به طور کلی بازگشت به لوکیشن اصلی اتفاقات سری حس یک نوع نوزایی میده، دوباره برخواستن از خاکستر، عین سیمرغ، انگار واقعا یک دوران به اتمام میرسه و دوران جدید شروع میشه (تو گفته های کپکام هم همچین اشاراتی هست)

هرچقدر کاوش در یک رکون سیتی بمب خورده جذاب هست (و همینم نوید دهنده احتمالا سطح جدیدی از اکسپلوریشن تو بازی باشه) اما باید حواسشون باشه که هویت اصلی بازی هم حفظ بشه و نشه مثل خیلی از بازی های دیگر که یک ستینگ پسا اخرزمانی دارند، مثلا همچین بستری دست رو برای موجودات جدید و انمی های جهش یافته عجیب غریب و استرس زا باز نگه میداره، اما نباید شبیه ان عدد بازی دیگر بشه که در همچین ستینگی هستند و همچنان اون هسته اصلی سازمان های اهریمنی و پلید و ازمایشات و گونه های جدیدی که به عنوان سلاح خلق میکنند، در بازی وجود داشته باشه که خب میشه خیلی راحت فرض کرد همینطورم هست...

احتمالا بازی مثل خیلی از بازی های اخیر سری، نیمه اول کُند و بیشتر سوروایول باشه و در ادامه اکشن بیشتری بهش اضافه بشه، بستر که بهشدت خوراک همچین چیزی هست؛ خیلی گتانسیل داره برای هم ترسناک و بقا و هم اکشن استرس زا،

همچنین اینکه رزیدنت ایول 2 و 3 کلاسیک به نسل جدید میاد هم عالیه، خیلی وقت بود منتظرشون بودم، بازی هارو شاید 10 سال پیش رو پی اس 3 ویتا خریده بودم و قائدتا الان باید بتونم دانلود کنم مثل بازی های دیگر که این شرایط رو دارند، اخرین بار برای بار نمیدونم 50ام 60ام 70ام چندم :D ولی همین اواخر ار ای 3 کلاسیک رو رو پی اس تری تموم کردم، چقدر من این بازی رو دوست دارم، گیم پلی چکپوینت محور حول محور سیف رووم، با تمرکز رو مدیریت منابع و اینونتوری، هرچقدر بازی های فرام سافور حول محور چکپوینت (بونفایر گریس لامپ) بودند اما سیستم پیشرفتشون اسکیل و لول بیسد و اتربیوت محور بود، رزیدنت های کلاسیک حول محور چکپوینت (سیف رووم) هست اما سیستم پیشرفت همون منابع و اینونتوری هستند، قطعا تفاوت زیادی در جزئیات بینشون هست ولی من قشنگ یادمه از اولین بار که سال 2010 مین منو دیمنز سولز رو دیدم تا درک سیستم چکپوینت محور، یاد رزیدنت ایول های کلاسیک افتادم، حتی مین منو دیمنز سولز یا حضور زیاد پیانو در مناطق سیف، و در کل در ساخت موسیقیش همیشه منو یاد رزیدنت های کلاسیک مینداخت، گیم پلی کلانکی هم بهش اضافه کنید، درسته که سیستم روایت فرامسافور به مراتب از نظر روایت محیطی پیشرفته تر و متفاوت هست به شدت متحول تر شده این بدیهی هست، به نسبت روایت کلاسیک و مستقیم رزیدنت ها، اما رزیدنت ایول های کلاسیک هم واقعا در پخش شدن متریال داستانی در محیط در دوران خودشون سرامد بودند (از فایل ها و داکومنت ها تا حتی خود تصویر، مثلا رزیدنت ایول 3 هر بکگرادنش (پری رندر ها) به تنهایی خودش یک دنیا متریال داستانی داره که با مشاهده کردن فقط میتونی درکشون کنی و برات روایت میشه، ایشون رو ببینید:

2ntfj340ivg81.png

مخصوصا وقتی با همچین شاهکاری هم ترکیب میشد:


View attachment Video Games Anniversary - Page 25 - انجمن های بازی سنتر.mp4

یا رزیدنت 2 یا حتی 1 گرچه اینم درسته که این شیوه روایت از طریق متریال پخش شده در محیط در اکثر بازی ها رایج هست... و لزوما مساوی با روایت محیطی خاص فرامسافور نیست... رایفل و پروجکتایل هر دو مهمات رو به شکل پرتابی به سمت هدف میفرستند اما نهایتا تفاوت هاشون خیلی زیاده، همینم یعنی لزوما نباید مقایسه بشند چون هر کدوم استفاده و شرایط و هویت خاص خودشون رو دارند...

خلاصه به شدت خوشحال هستیم و به امید اینکه بازی در حد و اندازه اسم بزرگ و کلاسیک رزیدنت ایول باشه و بدرخشه...

*شخصیت پردازی رزیدنت ایول ها به نظرم یکی از بهترین های دنیای بازی هست، مدل خاص خودش رو داره و لزوما در روایت بازی اصلی فقط دیده نمیشه مثل خیلی از بازی های مدرن، اما به نظرم یکی از دلایل اصلی محبوبیت رزیدنت ایول همین شخصیت هاش هست، از البرت وسکر تا کریس و جیل (بعد از بلیز استریت اف ریج، جیل اولین عشقم در زندگی بود ان سال پیش :دی) تا لیان و ایدا و باقی...

** داستان کلی رزیدنت ایول تا اواسط نسل هفت چون هنوز خیلی تازه بود، هنوز به اندازه کافی کشف نشده بود، هنوز نقاط کنار هم کامل قرار نگرفته بود، هنوز ذهن گیمر ها (اغلب کودک و نوجوان در اون دوره) به نسبت بکر بود، برای همین خیلی جذاب تر بود، ناشناخته جذابه، همونقدر که ناشناخته ترسناک هست، خلا ترسناک هست، اما خب امروز دیگه رزیدنت ایول ناشناخته نیست، به شدت شناخته شده، منطق های دنیاش درک شده، زامبی ها ماجینی ها و انمی هاش دیگه یک موجود غیر قابل درک نیستند، شناخته شدند، برخلاف یک بازی مثل سایلنت هیل که منطق داستانیش سایکولوجیکال و سوپرنچرال هست طوری که همیشه این ناشناختگی رو حفظ میکنه، رزیدنت چون دانش/علم/تکنولوژی محور هست منطقش برای همین به مرور شناخته میشه و حالت پیش پا افتاده پیدا میکنه، برای همین سایلنت هیل همیشه ترسناک تر بود یا سایرن، چون "ناشناخته" و خلا، ترسناک هست => در عین حال جذاب...

فعلا برم رزیدنت ایول های کلاسیک و یک سری از بکلاگم رو برای بار انم رو پی اس 5 بزنم تا ایشون برسه :D کلی کار دارم، عشق و حال...
 
آخرین ویرایش:
همه از گرافیک بازی انتظار بالایی داشتیم حتی من در جریان نبودم قرار این نسخه با re engine ساخته بشه و فکر میکردم اولین بازی کپکام با موتور گرافیکی rex هست.
چهره انیمیشنی گریس رو که دیدم بازی داد میزد ژاپنی و نسخه جدیدی از یک سری شناخته شده هست.
تا زمانی که آرم R.P.D رو ندیدم باورم نمیشد نسخه جدیدی از resident evil باشه حتی بعد دیدن لوکیشن ها کلاسیک ایستگاه پلیس فکر میکردم با یک نسخه فرعی طرف باشیم چون تصورم کلا از نسخه نهم متفاوت بود هیچ وقت انتظار نداشتم به راکون سیتی برگردن، غافلگیری عجیبی بود.
بخاطر این رمزآلود بودن تریلر کپکام تحسین میکنم.
حس تازه ای از این resident evil گرفتم دقیقا همون حسی که شروع re7 برام داشت.
Koshi Nakanishi قطعا کارگردان توانا و خلاقی و باز هم قرار روح تازه ای در این سری ایجاد کنه ترکیب محیط post apocalyptic پسا آخرالزمانی راکون سیتی با روایت مرموز و عجیبی که داره بدجوری به اتمسفر و تار و پود بازی نشسته و منو شیفته خودش کرده.
انتظار برای دیدن گیم پلی بازی واقعا سخت شد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or